Рішення
від 14.01.2025 по справі 300/3898/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" січня 2025 р. справа № 300/3898/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Шумея М.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича, конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської ЗОШ 1-3 ст. №2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову, на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішення і розпорядження.

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Томин Сергій Володимирович в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича та Конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 у якій просить визнати незаконними та скасувати рішення Конкурсної комісії, оформлене протоколом №2 від 20.07.2021 та Розпорядження міського голови №157-к від 23.07.2021.

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірні Протокол №2 від 20.07.2021 та Розпорядження №157-к від 23.07.2021 прийняті необґрунтовано, з порушеннями норм матеріального права, установчих документів Болехівської міської ради (надалі, також - міська рада) та самої процедури їх прийняття. На підтвердження своєї позиції представник позивача вказав, що міська рада як засновник і власник Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 (надалі, також - Болехівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2) не приймала рішень про делегування виконавчому комітету міської ради і міському голові повноважень щодо організації і проведення конкурсу на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Болехівської міської ради. З огляду на це, за відсутності рішення про делегування іншим органам чи посадовим особам повноважень про затвердження положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти та склад конкурсної комісії, а також про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, вказані рішення повинна була приймати саме Болехівська міська рада. Натомість рішення №71 "Про проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-III ступенів №2 Болехівської міської ради" від 24.05.2021 прийнято виконавчим комітетом Болехівської міської ради, який не мав права приймати таке рішення. З цих же підстав незаконними є розпорядження міського голови м. Болехова №148-р від 01.06.2021 «Про затвердження порядку проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-III ступенів №2», №149-р від 01.06.2021 «Про затвердження складу конкурсної комісії» та №168-р від 15.06.2021 «Про затвердження тестових та ситуаційних завдань», оскільки у міського голови м. Болехова відсутні повноваження приймати будь-які рішення щодо проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-III ступенів №2, а також затвердження тестових та ситуаційних завдань. Окрім цього, Томин С.В. вказав на порушення порядку формування конкурсної комісії, зокрема, щодо не дотримання порядку представництва членами цієї комісії відповідних суб`єктів формування, визначених чинним законодавством, а також про наявність потенційного чи реального конфлікту інтересів при формуванні та в самому складі комісії. Щодо тестових завдань, які використовувалися при проведенні конкурсу, то представник позивача зауважив, що окремі тестові завдання для конкурсу відсутні у примірному переліку питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, затвердженому наказом №654 від 19.05.2020 Міністерством освіти і науки України, а також про порушення чинних норм законодавства під час оцінювання завдань та визначенні бальності їх результатів. Враховуючи зазначене, вважає, що зловживання суб`єктів владних повноважень під час прийняття рішень щодо порядку проведення конкурсу, формування складу Конкурсної комісії та оцінювання, участь у її засіданнях осіб, у яких наявний конфлікт інтересів є прямим порушенням принципів неупередженості, об`єктивності, незалежності, запобігання дискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності, що призвело до порушення прав та інтересів позивача як учасника конкурсного відбору.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.04.2022 року позов ОСОБА_1 задоволено повністю. Зокрема визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, оформлене протоколом №2 від 20.07.2021. Визнано протиправним та скасовано розпорядження міського голови міста Болехова Яцинина Івана Васильовича №157-к від 23.07.2021 "Про прийняття на роботу на умовах контракту".

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022 року апеляційну скаргу міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича- залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного судувід 13 квітня 2022 рокуу справі № 300/3898/21без змін.

Постановою Верховного суду від 25.04.2024 року касаційну скаргу міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича -задоволено. Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.04.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022скасовано. Справу направлено на новий судовий розгляд до Івано-Франківського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.05.2024 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 .

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.05.2024 року залучено до участі у справі №300/3898/21 за позовом ОСОБА_1 до міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича, конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської ЗОШ 1-3 ст. №2, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 про визнання незаконними та скасування рішення і розпорядження - як третю особу яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_3 .

03.06.2024 року на адресу суду від міського голови Яцишина Івана Васильовича надійшло клопотання про зупинення провадження в адміністративній справі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.06.2024 року зупинено провадження в адміністративній справі № 300/3898/21 за позовом ОСОБА_1 до міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича, конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської ЗОШ 1-3 ст. №2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову, на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішення і розпорядження.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 червня 2024 року про зупинення провадження у справі № 300/3898/21 скасовано та направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 року поновлено провадження в справі за позовом ОСОБА_1 до міського голови м. Болехова Яцинина Івана Васильовича, конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської ЗОШ 1-3 ст. №2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову, на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішення і розпорядження.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження, заслухавши позиції сторін та пояснення свідків, дослідивши в сукупності заяви по суті справи та докази, наявні в матеріалахцієї адміністративної справи, встановив такі обставини.

Відповідно до Статуту Болехівської міської ради Івано-Франківської області, затвердженого і зареєстрованого 17.10.2011, Болехівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради Івано-Франківської області належить до комунальних закладів загальної середньої освіти, засновником якої є Болехівська міська рада.

Рішенням ІV сесії VІІІ демократичного скликання Болехівської міської ради Івано-Франківської області від 26.01.2021 за №11-04/21 затверджено Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Болехівської міської ради Івано-Франківської області (надалі, також - Положення про конкурс).

У подальшому, виконавчим комітетом Болехівської міської ради Івано-Франківської області прийнято рішення №71 від 24.05.2021 "Про проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Белехівської міської ради".

Розпорядженням міського голови міста Болехів №148-р від 01.06.2021 затверджено Порядок проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради, а розпорядженням міського голови міста Болехів №149-р від 01.06.2021 затверджено склад конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради.

Також розпорядженням міського голови міста Болехів №169-р від 15.06.2021 затверджено текстові та ситуаційні завдання для конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради.

Протоколом №1 від 18.06.2021 Конкурсна комісія ухвалила рішення про допущення кандидатів Чижика М.Т та ОСОБА_2 до участі у конкурсному відборі на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради Івано-Франківської області.

Протоколом №2 від 20.07.2021 Конкурсна комісія затвердила переможцемконкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ОСОБА_2 .

Розпорядженням міського голови м. Болехова №157-к від 23.07.2021 ОСОБА_2 призначено на вакантну посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2.

Не погоджуючись зі спірними Протоколом №2 від 20.07.2021 та Розпорядженням №157-к від 23.07.2021, вважаючи їх незаконними, прийнятими з порушенням норм чинного законодавства та такими, що підлягають скасуванню, ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з таких підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд при вирішенні даної справи керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних правовідносин.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-3 статті 53 Основного Закону передбачено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулюються Законом України "Про освіту" від 05.09.2017 за №2145-VIІІ (надалі, також - Закон №2145-VІІІ).

Відповідно до преамбули Закону №2145-VІІІ освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону №2145-VІІІ управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють, зокрема, засновник (засновники); керівник закладу освіти.

Засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника (пункт 7 частини 1 статті 1 Закону №2145-VІІІ).

Частиною 1 статті 26 Закону №2145-VІІІ керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти.

Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти.

Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.

Відповідно до частини 2 статті 26 Закону України "Про освіту" керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту. Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначає Закон України "Про повну загальну середню освіту" від 16 січня 2020 року №463-IX (надалі, також - Закону №463-IX).

Статтею 38 Закону №463-IX передбачено, що керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років (крім керівників приватних, корпоративних закладів освіти), організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров`я, що не перешкоджає виконанню професійних обов`язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.

У свою чергу, процедуру обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу загальної середньої освіти визначено у статті 39 Закону №463-IX.

Так, частиною 1 цієї статті передбачено, що керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Відповідно до частин 2 та 3 статті 39 Закону №463-IX рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу та повинне містити: найменування і місцезнаходження закладу освіти; найменування посади та умови оплати праці; кваліфікаційні вимоги до керівника закладу освіти відповідно до цього Закону; вичерпний перелік, кінцевий строк і місце подання документів для участі в конкурсі; дату та місце початку конкурсного відбору, етапи його проведення та тривалість; прізвище та ім`я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, уповноваженої надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі в конкурсі.

Поряд з цим, частиною 4 статті 39 Закону №463-IX передбачено, що для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники:

засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи);

відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці);

інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).

Вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

До складу конкурсної комісії не може бути включена особа, яка:

визнана в установленому законом порядку недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена;

має судимість або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення;

відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" є близькою особою учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів.

У роботі конкурсної комісії з правом дорадчого голосу можуть брати участь представники органів громадського самоврядування закладу освіти, на посаду керівника якого оголошено конкурс.

Члени конкурсної комісії зобов`язані:

брати участь у роботі конкурсної комісії та голосувати з питань порядку денного;

заявляти самовідвід у разі наявності чи настання підстав, передбачених цією статтею, що унеможливлюють їх участь у складі конкурсної комісії.

Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на засіданні не менше двох третин її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю голосів від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.

Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника протягом наступного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.

Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності. Не допускаються будь-які втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу.

З аналізу статті 39 Закону №463-IX вбачається, що керівник закладу загальної середньої освіти обирається та призначається на посаду у порядку, визначеному цією статтею, а також положенням про конкурс, яке затверджується засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою). При цьому, для проведення конкурсу засновник формує та затверджує відповідну конкурсну комісію, до складу якої на паритетних засадах входять представники засновника, відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти, а також інститутів громадянського суспільства.

Рішенням ІV сесії восьмого демократичного скликання Болехівської міської ради Івано-Франківської області від 26.01.2021 за №11-04/21 затверджено Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Болехівської міської ради Івано-Франківської області.

Згідно з пунктом 5 зазначеного Положення, організаційне забезпечення проведення конкурсу здійснює виконавчий комітет Болехівської міської ради. Для проведення конкурсу формується конкурсна комісії чисельністю від 6 до 15 осіб. Персональний та кількісний склад конкурсної комісії кожного разу при оголошенні та проведенні нового конкурсу затверджується розпорядженням міського голови. Персональний склад конкурсної комісії формується відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту".

Тобто, Болехівська міська рада, як засновник комунального закладу, доручила виконавчому комітету міської ради здійснювати організаційне забезпечення проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, а міському голові делегувала повноваження щодо затвердження персонального та кількісного складу конкурсної комісії, персональний склад якої формувати відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту".

Так, обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається, серед іншого, на те, що виконавчий комітет Болехівської міської ради не мав права приймати рішення №71 від 24.05.2021 "Про проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради"за відсутності рішення засновника, зокрема, Болехівської міської ради, про делегування йому повноважень щодо проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2.

Суд звертає увагу, що питання щодо наявності у виконавчого комітету Болехівської міської ради повноважень щодо прийняття такого рішення та, відповідно, його правомірність були предметом розгляду в адміністративній справі №300/3240/21, у якій Івано-Франківським окружним адміністративним судом досліджено, що Болехівська міська рада,пунктом 3 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Болехівської міської ради встановила, що рішення про проведення конкурсу приймається виконавчим комітетом Болехівської міської ради, таким чином делегувавши виконавчому комітету повноваження щодо прийняття рішення про проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Белехівської міської ради, що не суперечить нормам Закону №463-IX.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.12.2021 у справі №300/3240/21 залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.03.2022.

Відповідно до приписів КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (частина 4 статті 78).

Оскільки обставина щодо наявності у виконавчого комітету Болехівської міської ради делегованих міською радою повноважень щодо прийняття рішення про проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Белехівської міської ради, встановлена у справі №300/3240/21, така не підлягає доказуванню в межах розгляду цієї справи.

Разом з цим, у справі №300/3240/21 суд погодився з доводами позивача щодо відсутності у міського голови м. Болехова належних та достатніх повноважень ухвалювати розпорядження №148-р від 01.06.2021 "Про затвердження порядку проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради", у зв`язку з чим, визнав протиправним та скасував таке розпорядження.

Також обґрунтовуючи протиправність спірних Протоколу №2 від 20.07.2021 та Розпорядження №157-к від 23.07.2021, представник позивача вказує, що тестові та ситуаційні завдання, які використовувалися для перевірки знань конкурсантів законодавства у сфері освіти і науки України, затверджені міським головою м. Болехова, який не мав повноважень затверджувати такі повноваження.

Відповідно до частини 8 статті 39 Закону №463-IX конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами:

- перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, зокрема цього Закону, Закону України "Про освіту" та інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти;

- перевірки професійних компетентностей шляхом письмового виконання ситуаційного завдання;

- публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії в межах змісту конкурсного випробування.

Перелік питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Форма перевірки знання законодавства (письмове чи комп`ютерне тестування), зразок ситуаційного завдання та критерії їх оцінювання визначаються у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Аналогічні положення щодо конкурсного відбору переможця конкурсу визначено у пункті 9 Положення про конкурс.

Також у пункті 9 Положення про конкурс вказано, що перевірка знання законодавства здійснюється у формі письмового чи (за можливості) комп`ютерного тестування згідно з критеріями оцінювання, визначеними цим Положенням. Тестові завдання складаються виконавчим комітетом Болехівської міської ради на основі переліку питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, які затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

За результатами конкурсних випробувань конкурсна комісія визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся.

З цього приводу суд звертає увагу, що у результаті розгляду адміністративної справи №300/3240/21 Івано-Фравківським окружним адміністративним судом встановлено, що міський голова м. Болехів не уповноважений затверджувати текстові та ситуаційні завдання, оскільки таке право надано саме виконавчому комітету Болехівської міської ради згідно Положення.

Внаслідок встановлених обставин в адміністративній справі №300/3240/21 щодо відсутності у міського голови м.Болехова відповідних повноважень, суд встановив, що розпорядження міського голови м.Болехова №169-р від 15.06.2021 "Про затвердження тестових та ситуаційних завдань" є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Окрім цього, обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача посилається, серед іншого, на порушення відповідачами засад паритетності при формуванні конкурсної комісії та затвердженні її складу та недотримання у зв`язку з цим частини 4 статті 39 Закону №463-IX.

Відповідно до частини 4 статті 39 Закону №463-IX для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники:

засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи);

відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці);

інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).

Таким чином, принципи роботи та мета діяльності конкурсної комісії забезпечується, зокрема, шляхом дотримання законодавчо визначених принципів її формування, паритетності членів комісії.

Дотримання порядку формування конкурсної комісії, відповідність членів конкурсної комісії вимогам Закону №463-IX є передумовою проведення прозорого конкурсу на зайняття посади керівника Болехівського закладу повної загальної середньої освіти Болехівської міської ради та забезпечення рівних прав претендентів на посаду, виключення розумних сумнівів в рішеннях такої комісії.

Питання дотримання процедури формування та затвердження складу конкурсної комісії та оцінка правомірності розпорядження міського голови м. Болехова №149-р від 01.06.2021 "Про затвердження складу конкурсної комісії" були предметом розгляду в адміністративній справі №300/3240/21, у якій Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалено рішення, яким, серед іншого, визнано протиправним та скасовано розпорядження міського голови міста Болехів №149-р від 01.06.2021 "Про затвердження складу конкурсної комісії". Зазначене судове рішення залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.03.2022.

Так, за результатом розгляду цієї справи, судом встановлено недотримання порядку формування конкурсної комісії, вимог до її членів та визнано протиправним та скасовано розпорядження міського голови міста Болехів №149-р від 01.06.2021 "Про затвердження складу конкурсної комісії".

Оскільки обставина щодо формування конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 з порушенням Закону №463-IX встановлена у судовому рішенні в адміністративній справі №300/3240/21, правомірність складу цієї конкурсної комісії не підлягає повторному встановленню в межах розгляду цієї справи.

При цьому, формування комісії з порушеннями Закону №463-IX виключає можливість її функціонування як законного органу.

Аналогічний висновок щодо неспроможності конкурсної комісії, сформованої з порушенням законодавчих приписів, забезпечити дотримання мети конкурсного відбору, сформований Верховним Судом в постанові від 12.01.2021 року по справі № 826/3451/17.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 КАС України).

Разом з цим, відповідно до оскаржуваного в цій справі Протоколу засідання №2 від 20.07.2021 така Конкурсна комісія, яка, як встановлено рішенням суду від 09.12.2021 у справі №300/3240/21, сформована з порушеннями Закону №463-IX, у подальшому затвердила переможцемконкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Півня Володимира Андрійовича.

У межах спірних правовідносин, суд зазначає, що проведення та встановлення результатів конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 конкурсною комісією, сформованою з порушенням вимог законодавства, має наслідком недійсність результатів такого конкурсу.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, яким переможцемконкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 визнано ОСОБА_2 та яке оформлене протоколом №2 від 20.07.2021, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Пунктом 11 Положення про конкурс передбачено, що протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про переможця конкурсу міський голова відповідним розпорядженням призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір у відповідності до Закону України «Про повну середню освіту».

Так, міським головою м. Болехова прийнято розпорядження №157-к від 23.07.2021 «Про прийняття на роботу на умовах контракту», яким призначено ОСОБА_2 на вакантну посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради на умовах контракту з 26.07.2021 терміном на 2 (два) роки з окладом згідно штатного розпису.

Разом з цим, оскільки таке розпорядження прийнято за результатами проведення конкурсного відбору, проведеного з порушеннями Закону №463-IX та на підставі актів, зокрема, розпоряджень міського голови міста Болехів №148-р від 01.06.2021 "Про затвердження порядку проведення конкурсу на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Болехівської міської ради", №149-р від 01.06.2021 "Про затвердження складу конкурсної комісії", №169-р від 15.06.2021 "Про затвердження тестових та ситуаційних завдань", які в судовому порядку визнані протиправними та скасовані, суд переконаний, що і відповідне розпорядження щодо прийняття на роботу переможця такого конкурсу, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Згідно частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 25.04.2024 року скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.04.2024 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022 року в адміністративній справі №300/3240/21 з наступних мотивів:

«Підставою залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, є обґрунтоване припущення, що судове рішення може вплинути на права і обов`язки осіб, які не є стороною у справі.

Судове рішення може вплинути на права або обов`язки третьої особи, якщо між цією третьою особою і стороною, на боці якої вона бере участь у справі, існують певні правовідносини (права і обов`язки), які за наслідками вирішення справи можуть змінитися або припинитися, або якщо на підставі рішення суду між стороною і третьою особою виникнуть нові правовідносини (права і обов`язки).

З матеріалів справи убачається, що ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати незаконними та скасувати рішення Конкурсної комісії, оформлене протоколом №2 від 20.07.2021, та розпорядження міського голови м. Болехова від 23.07.2021 №157-к.

Цими рішеннями ОСОБА_2 було визнано переможцем конкурсу (участь у якому брав також позивач) і призначено ОСОБА_2 на посаду директора Болехівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2.

Отже, оскаржувані рішення стосуються також інтересів ОСОБА_2 , якого було визнано переможцем конкурсу, результати якого оскаржує позивач.

Проте суд першої інстанції питання залучення ОСОБА_2 до участі у справі як третьої особи не розглянув. Суд апеляційної інстанції на вказаний процесуальний недолік уваги також не звернув, хоча відповідне порушення, відповідно до пункту 4 частини третьої статті 317 КАС України, є для суду апеляційної інстанції обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду.

За правилами пункту 4 частини третьої статті 353 КАС України прийняття судом рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі є порушення норм процесуального права, яке є обов`язковою підставою для скасування судових рішень з направленням справи на новий розгляд.»

Враховуючи дані висновки Верховного Суду, судом залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Однак, вищезазначені треті особи не надали суду додаткових пояснень та заперечень щодо задоволення позову.

За наведених обставин та вказаних правових норм, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора Болехівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, оформлене протоколом №2 від 20.07.2021.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови міста Болехова Яцинина Івана Васильовича №157-к від 23.07.2021 "Про прийняття на роботу на умовах контракту".

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Шумей М.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено20.01.2025
Номер документу124466915
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них

Судовий реєстр по справі —300/3898/21

Рішення від 27.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Рішення від 14.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні