номер провадження справи 15/192/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.01.2025 Справа № 908/2952/24
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця, 03680, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5 в особі регіональної філії Придніпровська залізниця, 49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Мокрянський кам`яний кар`єр № 3, 69013, м. Запоріжжя, вул. Загорська, буд. 15
про стягнення коштів
установив
11.11.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Мокрянський кам`яний кар`єр № 3 про стягнення штрафу в розмірі 50 610,00 грн.
Крім того, позивачем заявлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.11.2024, справу № 908/2952/24 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 15.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2952/24 в порядку спрощеного позовного провадження. Присвоєно справі номер провадження 15/192/24. Постановлено здійснювати розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи. Розгляд справи по суті розпочнеться через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі № 908/2952/24. Цією ж ухвалою, від 15.11.2024, окрім іншого, запропоновано відповідачу у строк до 16.12.2024, відповідно до ст. 165 ГПК України, подати відзив на позовну заяву разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача або визнання позовних вимог, якщо такі докази не надані позивачем, а також роз`яснено, що відповідно до ч. 4 ст. 250 ГПК України відповідач має право подати у строк до 16.12.2024 заяву із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження.
28.11.2024 через підсистему Електронний суд до суду від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. В обґрунтування клопотання зазначив, що справа потребує повного і всебічного дослідження всіх обставин справи і наданих доказів, у зв`язку з наданням позивачем одностороннього акту, який начебто встановив факт порушення нами норм статуту залізниць України. Більш того, є нагальна необхідність у огляді оригіналів документів, долучених позивачем до позову, так як копії надані не в повному обсязі (деякі у вигляді окремих сторінок), сумнівної якості (нерозбірливі), незавірені, що може бути здійснено тільки в разі виклику сторін у судове засідання.
29.11.2024 через підсистему Електронний суд від позивача суд отримав заперечення на клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Відповідач вказує, що ст. 247 Господарського процесуального кодексу України виділяє дві категорії справ, які розглядаються в порядку спрощеного провадження: «малозначні справи» (частина 1) та «будь-які інші справи», крім визначених у частині 4 цієї ж статті (частина 2). У свою чергу, «малозначними» згідно з пунктом 1 частини 5 статті 12 ГПК України є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У справі ціна позову складає 50 610,00 грн, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (302 800,00 грн), а тому вона за наведеним критерієм є виключно малозначною. Наявність наведеного критерію у даному випадку вказує на обов`язковість розгляду справи за частиною 1 статті 247 ГПК України у порядку спрощеного провадження. З огляду на зазначені відповідачем в клопотанні підстави, вони є необґрунтованими в розумінні вимог вищезазначеної норми. Просить залишити клопотання відповідача без задоволення.
04.12.2024 судом відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Мокрянський кам`яний кар`єр» про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, про що постановлено відповідну ухвалу.
Позов обґрунтовано тим, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі визначеного згідно із статтею 118 Статуту залізниць України. Відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Відправником зазначено неправильну масу вантажу. У зв`язку з чим нарахований штраф, який просить стягнути з відповідача.
Відповідач у відзиві на позовну заяву від 28.11.2024 просить відмовити у позові, оскільки акт складено з грубими порушеннями процедури передбаченої пунктом 10 Правил і як наслідок відсутні підстави для застосування штрафних санкцій. Наказ № 101 від 12.04.2024 «Про призначення відповідальних працівників станції залізничної Запоріжжя-Ліве бути уповноваженими особами на підписання від імені залізниці комерційних актів» не містить інформації про зобов`язання визначених працівників залізниці приймати участь у зважуванні (перевірці) вантажу, не містить порядок приймання участі у процедурі зважуванні (режим, черговість тощо), не вказано з якого числа вони повинні виконувати нові функції, не вказано строк на який покладено на працівників виконання не притаманних їм функцій, не вказано про супутні права, обов`язки, відповідальність, відсутні підписи осіб про ознайомлення із змістом наказу. Таким чином, наказ № 101 не може вважатися допустимим документом, що надає право підпису комерційного акту. Оперативне повідомлення № 347 від 15.07.2024 містить інформацію, яка не відповідає дійсності. Досилочна накладна № 45894029 не містить даних особи і підпису, яка підтверджує правильність внесених відомостей. Перед відправкою вантажу його було зважено відповідачем на власних вагонних вагах та відхилення були відсутні. Враховуючи те, що фактично зважування на станціях відбувалось на вагах різного типу та різними способами, посилання позивача на виявлення різниці маси вантажу саме внаслідок неправильного зазначення маси вантажу є необґрунтованим.
У відповіді на відзив від 13.12.2024 позивач зазначив, що в накладній № 45768843 правильність внесених відомостей підтвердив своїм підписом представник відправника вагар Переяслова В.А. Відповідно до правил приймання вантажів до перевезення складені акти загальної форми № 50512 від 14.07.2024, форма та зміст яких відповідають вимогам. Вагон відчеплений задля усунення комерційних несправностей, тобто вагон затриманий для відвантаження надлишку вантажу. Комерційна несправність була усунута силами відправника, вантаж відвантажений у машину та відвантажений вивезено відправником. Після усунення несправностей вагон № 65289761 відправлено на станцію призначення та після його прибуття, видано одержувачу згідно із комерційним актом № 460005/282 від 14.07.2024. Заявки від одержувача щодо проведення зважування вагону по прибуттю на станцію не надходило, одержання вантажу представник засвідчив своїм підписом за комерційним актом. Документи, пов`язані із підтвердженням повноважень представника відповідача, на автотранспорт, відсутність полісу страхування цивільно-правової відповідальності на автомобіль були надані самим відповідачем на станцію Запоріжжя Ліве. На дату здійснення перевезення відповідачем та виявлення комерційної несправності 14.07.2024 ваги пройшли держперевірку та були придатними. З урахуванням Правил приймання вантажів до перевезення, порядок зважування (із зупинкою і розчепленням вагонів або із зупинкою без розщеплення для даного типу вантажу) за лежить від типу використаних вагонних ваг, при цьому, вимог щодо використання однотипних ваг та ідентичного порядку зважування при визначенні/перевірки маси вантажу на станції відправки та станції призначення (на шляху прямування) нормативні документи не містять. Комерційний акт підписаний належними особами відповідно до п. 10 Правил складання актів. Відповідачем належними та допусти доказами не доведено порушення його права позивачем.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідач зазначив, що відповідь не містить вмотивованого та обґрунтованого спростування тверджень відповідача щодо наказу № 101. Доказів виклику представників вантажовласника для підписання актів на віднесення відповідальності вантажовласника, в порядку,Ю визначеному Правилами користування вагонами і контейнерами, позивач не надав. Відповідач не приймав участь в усуненні комерційної несправності вагонів. У пункті 2 досилочної накладної зазначено інформацію про відправлення вагону з тією ж вагою 68 700 кг, що і була зазначена відповідачем при оформленні залізничної накладної № 45768843 від 08.07.2024. Комерційна несправність була начебто виявлена позивачем в односторонньому порядку, оскільки у липні 2024 року працівниці ТОВ «МКК №3» були позбавлені права підпису на залізничних документах. Документи, які надані залізницею складені в односторонньому порядку, в основу яких покладені неправдиві дані.
У додаткових поясненнях від 13.01.2025 позивач зазначив, що згідно із п. 1.5.1 Технічно розпорядчого акту (ТРА) станції Запоріжжя-Ліве, який є головним документом технологічної характеристики залізничної станції, «колія № 204 є навантажувально-вивантажувальною за характером роботи на ній». До пояснень додано акт від 15.03.2024, технічно-розпорядчий акт, фото колії.
15.01.2025 від відповідача надійшло клопотання з проханням залишити без розгляду документи додані до додаткових пояснень від 13.01.2025, оскільки подані з порушенням ч. 2 ст. 80, ч. 2 ст. 118 господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Згідно з ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд щодо спору зазначає наступне.
У липні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Мокрянський кам`яний кар`єр № 3» по накладній № 45768843 із станції Растуща Придніпровської залізниці на станцію Краматорськ Донецької залізниці було прийнято до перевезення вагони з вантажем «Щебень гранатний фракции 10х20».
Правилами перевезень вантажів, п. 1.1 розділу 4 Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084, а також ст. 23 Статуту залізниць України передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну. Маса вантажу, згідно із ст. 37 Статуту та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 361/5082, визначається відправником.
У графі 24 «Маса вантажу, визначена відправником» накладної № 45768843 на вагон № 65289761 вантажовідправником вказана маса вантажу нетто 68 700 кг.
Правильність внесених у накладну відомостей, як передбачено п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів, підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до накладної № 45768843 підтвердив своїм ЕЦП (електронно-цифровий підпис) представник відправника (графа 55 накладної вагар Переяслова Віталіна Анатоліївна «ЕЦП» 08.07.2024 15:42).
14.07.2024 при проходженні вагонів по ст. Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми № 50512 від 14.07.2024 було проведено контрольне зважування вагону № 65289761, на електронних вагонних вагах ст. Запоріжжя Ліве заводський номер № 031, держ. повірка 06.06.2024, прийнятих до обліку СП «Запорізька дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця» під № 87.
У результаті контрольного зважування установлено, що маса вантажу, вказана відправником в залізничній накладній № 45768843 у графі «маса вантажу в кг, визначена відправником» не відповідає: масі вантажу встановленій при проведенні контрольного зважування вантажу. А саме: номер накладної: 45768843; номер вагону: 65289761; маса нетто по накладній: 68 700 кг; маса нетто при перевірці: 70 050 кг; різниця: + 1350 кг і більше вантажопідйомності вагону на 1050 кг.
У зв`язку з вищезазначеним відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України та п. 4 «Правил складання актів», затверджених наказом Міністерства транспорту від 28.05.2002 № 334, складено комерційний акт № 460005/282 від 14.07.2024.
Вагон затримано до усунення комерційної несправності та станцією Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці повідомлено на станцію відправлення Растуща Придніпровської залізниці, що підтверджується оперативним повідомленням № 316 від 14.07.2024.
Комерційна несправність була усунута силами відправника, вантаж відвантажений у машину, та відвантажений вантаж вивезено відправником.
За наслідками встановленої комерційної несправності відчеплений вагон № 65289761 основної відправки 45768843, після її усунення відправлено за призначенням на станцію Краматорськ Донецької залізниці за перевізним документом (досилочною накладною) № 45894029.
По прибуттю вагону № 65289761 на станцію призначення Краматорськ Донецької залізниці, видано одержувачу за комерційним актом № 460005/282 від 14.07.2024.
Комерційний акт попутної станції Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці № 460005/282 від 14.07.2024 зареєстровано на станції призначення Краматорськ Донецької залізниці під № 460005/282/1 від 14.07.2024.
Згідно з накладною № 45768843 сума провізної плати нарахованої відправнику по станції відправлення складає: за вагон №65289761 10 122,00 грн (10 122,00 грн - провізна плата за 1 (один) вагон від станції Ростуща Придніпровська залізниці до станції Краматорськ Донецької залізниці за відстань 383 км; 5 - кількість провізних плат; 10 122,00 x 5 = 50 610,00 грн.
У зв`язку з чим розмір нарахованого штрафу згідно з розрахунком складає 50 610,00 грн, який позивач просить стягнути з відповідача.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 № 273/96-ВР, законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України «Про транспорт», цього Закону. Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Частиною 2 вищезазначеної статті передбачено, що нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіхюридичних і фізичних осіб на території України.
Відповідно до ст. 909 Цивільного кодексу України та ст. 307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Частиною 5 ст. 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 2 Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Згідно із ст. 3 Закону України «Про залізничний транспорт», законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць України, який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Відповідно до п. 5 Статуту залізниць України на підставі даного Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів (Правила); б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів); г) інші нормативні документи. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Статтею 23 Статуту залізниць України передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 № 863/5084.
Згідно з пунктом 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (Правила) на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Накладна згідно з цими правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП)). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.
Пунктом 37 Статуту залізниць України встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса.
Відповідно до пункту 2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил, зокрема графи «Маса вантажу», якщо вона визначена відправником, та «Спосіб визначення маси».
Згідно з п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом. Тип ваг зазначається в накладній.
У накладній № 47058003 зазначено, що вантаж завантажено вантажовідправником ТОВ «Мокрянський кам`яний кар`єр № 3». Маса визначена на вагонних вагах 150т (без зазначення заводського №).
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Згідно з п. 52 Статуту залізниць України на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача.
Частиною 1 ст. 26 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.
Згідно з п. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Отже, допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, в розумінні частини 1 статті 77 ГПК України, є належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею.
Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами складання актів, затверджені Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року № 334 (Правила).
Відповідно до п. 2 Правил комерційні акти складаються для засвідчення, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах. Дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин. У комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Усі графи бланка, акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.
Пунктом 3 Правил закріплено, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставок) для складання акта, але не менше як двома особами.
Пунктом 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Пунктом 12 Правил визначено, що якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.
Акти загальної форми і комерційний акт були складені па попутній (проміжній) станції Запоріжжя Ліво Придніпровської залізниці в наступній послідовності:
1) акт загальної форми № 2 по даним Книги ф. ГУ-78 складений 14.07.2024 о 10:00 комісією у складі Гришиної О.В. (одноособово), опис обставин - пр.к Гришина О.В. проведена перевірка маси вантажу у вагоні, в результаті чого виявлено, що маса вантажу більша ніж зазначена в накладній. Відбулася одноособова перевірка і складання акту;
2) акт загальної форми № 50512 ф. ГУ-23 складений 14.07.2024 об 11:11 у присутності пр.-к поїздів Бережко І.В., пр-к поїздів Гришина О.В., опис обставин - комерційна несправність, вагон завантажено понад його вантажопідйомність. В описовій частині акту є виправлення дати проведення контрольного зважування, про яке немає застереження у тексті документу;
3) комерційний акт № 460005/282 ф. ГУ-22 складений 14.07.2024р. нач. станції Марковець А.М., агент комерційний ОСОБА_1 , приймальник поїздів Гришина О.В..
Розділ «Д» «Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку» не містить підпису одержувача акту. Начальник станції Марковець А.М. не була присутня при складанні акту № 50512 від 14.07.2024, а відповідно не була присутня при зважуванні вантажу. Розділ «Є» «Відмітка станції призначення про стан вантажу, який прибув з актом попутної станції» не заповнений;
4) акт загальної форми № 50520 ф. ГУ-23 складений 15.07.2024 о 15:10 у присутності пр-к поїздів Іщенко О.А., пр-к поїздів Тарєлкіної М.А., відправник ОСОБА_2 , ДС Марковець А.М.,
ОСОБА_2 не був присутній при контрольному зважуванні і не наділений відповідними повноваженнями;
5) акт загальної форми № 15207 ф. ГУ-23 складений 15.07.2024 у присутності ДС Марковець А.М., ст. прк ОСОБА_3 , ст.. прк Іщенко О.А., бр ПКО Федорець І.О.
В акті зазначено, що вивезення надлишків вантажу відбулося силами відправника, однак ОСОБА_2 не був присутній при контрольному зважуванні і не наділений відповідними повноваженнями;
6) комерційний акт № 460005/282/1 ф. ГУ-22 складений 14.07.2024 нач. станції Марковець А.М., агент комерційний Медвідь І.Г., приймальник поїздів Гришина О.В.
Начальник станції Марковець А.М. не була присутня при складанні акту № 50512 від 14.07.2024, а відповідно не була присутня при зважуванні вантажу; У Розділі «Д» підпис одержувача на акті відсутній. Підписанти розділу «Є» ДС Моісеєнко О.Г., заст. ДС Григорєв М.О., Забуга Л.О., менеджер ОСОБА_4 , документи на підписанта Скрабкова С.М. відсутні;
Пунктом 129 Статуту передбачено, що обставили, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезеним, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Верховний Суд України, який в пункті 17 постанови від 05.02.2019 року по справі № 914/2339/17 зазначив, що допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, в розумінні частини 1 статті 77 ГПК України, є: належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею.
Також, станція Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці є проміжною, фактично транзитною станцією, яка здійснювала контрольне переважування, а не приймала вантаж до перевезення або здійснювала видачу вантажу на станції призначення. Відтак у даному випадку приписи пункту 10 Правил приймання вантажів та пункту 22 Правил видачі вантажів поширюють свою дію на станцію відправлення Ростуща Придніпровської залізниці та на станцію призначення Краматорськ Донецької залізниці, а не на транзитні станції.
Ухвалою суду від 04.12.2024 клопотання відповідача про витребування доказів задоволено. Витребувані від позивача докази щодо наявності ваг на станції призначення Краматорськ Донецької залізниці, технічний паспорт на ваги вказаної станції, книги зважування на вагонних вагах станції.
У відповіді № ЦД-11/295 від 25.11.2024 АТ «Укрзалізниця» повідомила про відсутність по станції Краматорськ регіональної філії «Донецька залізниця» залізничних станційних ваг, паспорти на станції ваг відсутні, книга зважування не ведеться.
Відповідно до п. 10 Правил, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) іпрацівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брам участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписаних акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Цей пункт чітко передбачає, що при зважуванні (перевірці) приймають участь, а згодом підтверджують дані виявлені за результатами такого зважування своїми підписами три особи, а перелік включає дев`ять посад, до компетенції яких віднесено дайми обов`язок.
На підтвердження дотримання приписів пункту 10 Правил позивач надав: копію посадової інструкції начальника станції Марковець Л.М., копію посадової інструкції агента комерційного Медвідь І.Г., копію робочої інструкції приймальника поїздів 4 розряду Гришиної О.В. та копію наказу заступника начальника виробничого підрозділу «Служба роботи станції» регіональної філії «Придніпровська залізниця» № 101 від 12.04.2024 «Про призначення відповідальних працівників станції залізничної Запоріжжя-Ліве бути уповноваженими особами на підписання від імені залізниці комерційних актів».
У наказі № 101 зазначено про його видання для контролю за правильністю складання комерційних актів та з метою недопущення сторонніх осіб для їх складання та підписання у зв`язку з відсутністю на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці по штатному розкладу таких посад, як начальник вантажного району, завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи.
Наказом призначено 7 (сім) відповідальних осіб, які отримують право підпису комерційних актів замість: начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи.
Своїм наказом заступника начальника виробничого підрозділу «Служба роботи станції» регіональної філії «Придніпровська залізниця» делегував повноваження визначеним посадовим особам іншим працівникам, відсторонившись від приписів пункту 10 Правил.
Крім того, наказом не зобов`язано визначених працівників залізниці приймати участь у зважуванні (перевірці) вантажу; не визначено порядок приймання участі у процедурі зважуванні (режим, черговість тощо); не вказано з якого числа вони повинні виконувати нові функції; не вказано строк на який покладено на працівників виконання не притаманних їм функцій; не вказано про супутні права, обов`язки, відповідальність; відсутні підписи осіб про ознайомлення зі змістом наказу.
Суд погоджується з доводами відповідача, що наказ № 101 не може вважатися допустимим документом, що надає право підпису комерційного акту.
З приводу досилочної накладної суд зазначає, що 06.07.2023 ТОВ «Мокрянський кам`яний кар`єр № 3» укладено з Товариством з обмеженою відповідальністю «СЛАВ АБЗ» договір № 06/07/23 поставки гранітно-щебеневої продукції.
08.07.2024 на виконання вказаного договору ТОВ «Мокрянський кам`яний кар`єр № 3» здійснено відправлення вантажу із залізничної станції Ростуща Придніпровської залізниці до залізничної станції Краматорськ Донецької залізниці. Дана поставка оформлена залізничною накладною № 45768843.
Згідно цієї накладної: відправник - ТОВ «МКК № 3»; одержувач - ТОВ «Е-ТРЕК» вагон № 65289761; маса вантажу - 68 700 кг; тара - 23 800 кг.
14.07.2024 Українською залізницею па попутній (проміжній) станції Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці здійснено переважування вагону № 65289761 та зазначено, що маса вантажу в ньому більша ніж вказана у накладній № 45768843: заявлена вага - 68 700 кг; виявлена вага - 70 050 кг; різниця - 1 050 кг.
Як зазначено позивачем у позовній заяві: «За наслідками встановленої комерційної несправності відчеплений вагон № 65289761 основної відправки № 45768843, після її усунення відправлено за призначенням на станцію Краматорськ Донецької залізниці за перевізним документом (досилочною накладною) № 45894029», який сформовано посадовими особами станції Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці.
На зворотній стороні досилочної накладної № 45894029 відомість вагонів, а саме: пункт 2, в якому вагон за № 65289761 був відправлений з тією ж вагою 68 700 кг, що і була зазначена ТОВ «МКК № 3» при оформленні залізничної накладної № 45768843 08.07.2024.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За наведених вище обставин та наданих доказів суд вважає, що позивачем не надано належні та допустимі докази на підтвердження своїх вимог. Твердження позивача спростовуються матеріалами справи та вищевикладеним.
Витрати із сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
У позові відмовити повністю.
Витрати із сплати судового збору покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 17 січня 2025 року.
Суддя І. С. Горохов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124483448 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні