Справа № 342/786/24
Провадження № 2-о/342/9/2025
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2025 року м. Городенка
Городенківський районний суд Івано-Франківської області в складі:
головуючого судді Федів Л.М.
секретаря судового засідання Матієк І.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , у власних інтересах та в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення (заінтересовані особи: Городенківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Коломийському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , Міністерство оборони України),
ВСТАНОВИВ:
Заявник ОСОБА_1 , жителька АДРЕСА_1 , у власних інтересах та в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 звернулася до суду з заявою, в якій просить встановити, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , була членом сім`ї воїна, що ІНФОРМАЦІЯ_4 загинув під час захисту Батьківщини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , з яким орієнтовно з весни 2021 р. по весну 2022 р. (по час його мобілізації) жили вони за адресом АДРЕСА_1 однією сім`єю як чоловік та жінка, в т.ч. виховували народжену дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , вели спільне господарство та мали один щодо іншого взаємні права та обов`язки, що доведено належними, допустимими, достовірними та беззаперечними доказами, реєстрація народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , здійснена згідно ч. 1 ст. 135 СК України (зі слів матері), проте його біологічним батьком був і є ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який ІНФОРМАЦІЯ_4 загинув під час захисту Батьківщини, що доведено висновком посмертної судової молекулярно-генетичної експертизи, не реєстрація шлюбу між ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та народження дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 належним чином не здійснені тому, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , до 27.03.2022 була неповнолітньою, в такому стані розпочала сімейне життя з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та народила в тому ж стані за участі ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , дитину - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , в т.ч. навіть на момент мобілізації ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який ІНФОРМАЦІЯ_4 загинув під час захисту Батьківщини, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ще продовжувала бути неповнолітньою. Заінтересовані особи: Городенківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Коломийському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: вул. Шевченка, 46 м. Городенка Коломийського району Івано-Франківської області), ІНФОРМАЦІЯ_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 (місцезнаходження: АДРЕСА_3 ), Міністерство оборони України (місцезнаходження: проспект Повітрофлотський, 6, м. Київ).
Ухвалою від 10 червня 2024 року заяву ОСОБА_1 , в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення залишено без руху та надано заявнику строк для усунення зазначених в ухвалі суду недоліків, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали.
13 червня 2024 року заявник ОСОБА_1 подала заяву про усунення недоліків щодо поданої нею заяви про встановлення факту, що має юридичне значення.
Ухвалою суду від 18 червня 2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення (заінтересовані особи: Городенківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Коломийському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , Міністерство оборони України). Справу постановлено розглядати в порядку окремого провадження.Повідомлено, що судове засідання в справі відбудеться 16 липня 2024року о 10.00 год. в приміщенні Городенківського районного суду Івано-Франківської області (м.Городенка вул. Героїв Євромайдану, 7 зал судових засідань № 2).Запропоновано заінтересованим особам надіслати (надати) суду у строк до 16 липня 2024 року письмові пояснення та посилання на докази, якими вони обґрунтовуються.
Судові засідання неодноразово відкладалися за клопотаннями заявника, для надання заявнику можливості ознайомитися із додатковими поясненнями, які надійшли до суду від заінтересованих осіб, подання додаткових доказів у справі, зокрема запитів та відповідей для отримання доказів по справі, надання можливості надіслання клопотань іншим учасникам справи, зокрема залучення заінтересованих осіб та витребування доказів, неявкою заявника в судове засідання, а також, у зв`язку із технічними перешкодами, що унеможливлювали участь представника заінтересованої особи в судовому засіданні в режимі відеоконференції. Також, судові засідання призначені на 16.07.2024, 31.10.2024 не відбулися, у зв`язку із перебуванням судді у відпустці, а судове засідання призначене на 12.12.2024 не відбулося, у зв`язку із перебуванням судді у нарадчій кімнаті по справі №342/773/24.
Як слідує із матеріалів справи, заявником по даній справі заявлено і подано ряд клопотань, зокрема:
- у заяві про встановлення факту заявлені клопотання: про витребування доказів, про призначення судової генетичної експертизи та про виклик свідків, вирішення яких, як зазначено в ухвалі суду від 18.06.2024, слід здійснювати в судовому засіданні за участю учасників справи;
- 04.09.2024 про залучення в справу заінтересованою особою військову частину (в/ч) НОМЕР_1 Національної гвардії України;
- 05.09.2024 подано заяву-підтвердження, що заявник зверталася в ТЦК та СП для отримання доказів;
- 16.09.2024 подано заяву-підтвердження, що заявник зверталася у військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України для отримання доказів;
- 28.10.2024 (поштовим зв`язком), 24.12.2024 (на електронну пошту суду) та 30.12.2024 (поштовим зв`язком) направила клопотання: про залучення в справу №342/786/24, як джерело доказів - носія зразка для судової ДНК експертизи ОСОБА_4 , заінтересовану особу військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України, про витребування доказів;
- 13.01.2025 на електронну пошту суду направила клопотання про долучення в справу відеозаписів та інтернет переписки, а також залучення в справу заінтересованих осіб, а також ОСОБА_4 - процесуальний статус якій надати судом, призначення в справі №342/786/24 судову медичну генеалогічну експертизу, а також вирішення даних клопотань просила здійснювати без її участі.
В судове засідання 14.01.2025 учасники справи не з`явилися.
Заявник у поданих раніше клопотаннях просила вирішення поданих нею клопотань здійснювати без її участі, покликаючись на те, що на даний час перебуває на роботі в Італії і немає об`єктивної можливості з`являтися в судові засідання.
Представник заінтересованої особи Городенківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Коломийському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції подав до суду лист, в якому зазначив, що проти заяви ОСОБА_1 , у власних інтересах та в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення не заперечують. Просять справу розглядати без участі їхнього представника.
Представник заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравців Р.Ю. подав до суду пояснення на заяву про встановлення фактів, що мають юридичне значення, в якому зазначив, що надані до заяви заявницею ОСОБА_1 копії документів не є достатньою і вичерпною підставою підтвердження, що ОСОБА_3 є батьком ОСОБА_2 . Також зазначив, що факт спільного проживання та/або реєстрації місця проживання без доведення факту ведення спільного господарства, наявності спільного бюджету та взаємних прав і обов`язків, не може свідчити про те, що мали місце усталені відносини, які притаманні сім`ї та що заявник проживала однією сім`єю і була членом сім`ї ОСОБА_3 . Встановлення права особи, яка вважає себе членом сім`ї загиблого військовослужбовця, на отримання грошової допомоги передбачає доведення: факту проживання з загиблим; наявність у такої особи і загиблого спільного побуту та взаємних прав і обов`язків. Надані ОСОБА_1 докази жодним чином не підтверджують, що вона перебувала у родинних (сімейних) відносинах з ОСОБА_3 . Вказують, що особа, яка вважає, що має право на отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця, як подружжя загиблого військовослужбовця, така особа повинна довести, що вона перебувала у зареєстрованому в органі державної реєстрації актів цивільного стану шлюбі із загиблим військовослужбовцем, та не одружилася вдруге. Встановлення факту спільного проживання заявника із загиблим військовослужбовцем не дає правових підстав для віднесення заявника до кола осіб, які згідно ст.16-1 Закону №2011-ХІІ мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця, тобто в даному випадку не породжує юридичного наслідку для заявника. У відповідності до пп. «а» п.5-2 Додатку до «Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану» обов`язковим документом, який дружина надає до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для призначення та виплати одноразової грошової допомоги є - Свідоцтва про шлюб. Альтернативних документів, що підтверджує статус дружини, не передбачено (ст.49 ЦК України акти цивільного стану). Рішення суду про встановлення факту проживання з загиблим однією сім`єю без реєстрацію шлюбу не є належним і допустимим підтвердженням статусу дружини.
Крім того, представник заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравців Р.Ю. зазначив, що заявником безпідставно залучено до участі в справі Міністерство оборони України у якості заінтересованої особи. В обґрунтування вказав, що як видно із заяви про встановлення фактів, що мають юридичне значення, а також долучених до неї доказів, неодноразовою зазначається, що ОСОБА_3 є військовослужбовцем військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України. Оскільки ОСОБА_3 не був військовослужбовцем Збройних Сил України, а був військовослужбовцем спеціального правоохоронного органу - Національної гвардії України, яка відноситься за сферою діяльності до Міністерства внутрішніх справ та підпорядкована Міністерству внутрішніх справ України, а не Міністерству оборони України, як зазначено в Постанові N878 від 28 жовтня 2015 року Кабінету Міністрів України, якою затверджено Положення про Міністерство внутрішніх справ України, а тому залучення до справи Міністерства оборони України, в якості заінтересованої особи є безпідставним.
У судовому засіданні, в режимі відео конференції, 14.08.2024 представник заінтересованої особи Міністерство оборони України Кравців Р.Ю. покликаючись на обставини, зазначені у наданих суду письмових поясненнях, ствердив, що залучення до даної справи Міністерства оборони України в якості заінтересованої в особи є безпідставним, а тому до участі в справі, в якості заінтересованої особи слід залучити Головне управління Національної гвардії України, оскільки саме комісією при Головному управлінні Національної гвардії України приймається рішення про виплату одноразової грошової допомоги сім`ям загиблих.
Представник заінтересованої особи ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 подав до суду аналогічні письмові пояснення, в яких просив у задоволенні заяви ОСОБА_1 відмовити повністю. Рішення за результатами розгляду справи по суті направити до ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_4 .
За приписами ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
У зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, суд розглядає справу у відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, без здійснення фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Згідно з роз`ясненнями, які містяться в п. 5 Постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31 березня 1995 року забезпечення правильного і своєчасного розгляду справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, у кожній справі після її порушення суддя зобов`язаний провести підготовчі дії, зокрема, з`ясувати, які фізичні особи і організації можуть бути заінтересовані у вирішенні даної справи і підлягають виклику в судове засідання, у необхідних випадках запропонувати заявникові та заінтересованим особам подати додаткові докази на підтвердження заявлених вимог чи заперечень проти них.
Таким чином, з урахуванням даних роз`яснень, з метою з`ясування, які фізичні особи і організації можуть бути заінтересовані у вирішенні даної справи і підлягають виклику в судове засідання, суд приходить до висновку, що в першу чергу підлягають вирішенню клопотання про залучення до участі в справі заінтересованих осіб, які заявлені та подані представником Міністерства оборони України та заявницею ОСОБА_1 .
Як зазначалося вище, від заявниці ОСОБА_1 надійшли до суду клопотання про залучення в справу заінтересованих осіб, в яких заявниця просила залучити в справу заінтересованою особою військову частину (в/ч) НОМЕР_1 Національної гвардії України, в ІНФОРМАЦІЯ_11, якої служив загиблий цивільний чоловік заявниці ОСОБА_3 . В обґрунтування заявленого клопотання вказує на те, що у разі наявності рішення суду, яке набрало законної сили, з питань призначення та виплати ОГД, особи, які відповідно до статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» мають право на отримання одноразової грошової допомоги, (далі - отримувачі), звертаються до органу військового управління оперативного об?єднання Національної гвардії України, з?єднання, військової частини, вищого навчального закладу, навчальної військової частини (центру), бази закладу охорони здоров?я установи Національно гвардії України (далі - уповноважений орган) за останнім місцем проходження військової служби загиблого (померлого) військовослужбовця або іншого уповноваженого органу Національної гвардії України, визначеного командувачем Національної гвардії України, на який буде покладено функції щодо призначення та виплати ОГД та подають уповноваженому органу документи, визначені пунктом 2 Порядку та Умов виплати одноразової грошової допомоги, установленої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовця, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» в Національній гвардії України, та копію відповідного рішення суду, а тому вважає за правильне залучити в справу заінтересованою особою військову частину, в якій служив загиблий цивільний чоловік заявниці.
Крім того, у поданих клопотаннях просила також залучити у справу ОСОБА_4 , процесуальний статус якій надати судом, ураховуючи те, що на даний час ОСОБА_4 є носієм біологічного матеріалу по якому можна здійснити ДНК експертизу на предмет чи є вона біологічною бабусею щодо ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . Коли ж встановиться, що вона йому біологічна бабуся, тим самим і буде встановлено, що її син - загиблий військовослужбовець ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , є біологічним батьком ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .
Розглянувши клопотання про залучення до участі в справі заінтересованих осіб, які заявлені в судовому засіданні представником Міністерства оборони України та подані письмово заявницею ОСОБА_1 , дослідивши матеріали справи, які необхідні для вирішення даних клопотань, суд приходить до наступного.
Частиною третьою статті 42 ЦПК України визначено, що у справах окремого провадження учасниками справи є заявники, інші заінтересовані особи.
Відповідно до частин першої-четвертої статті 294 ЦПК України під час розгляду справ окремого провадження суд зобов`язаний роз`яснити учасникам справи їхні права та обов`язки, сприяти у здійсненні та охороні гарантованих Конституцією і законами України прав, свобод чи інтересів фізичних або юридичних осіб, вживати заходів щодо всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи.
З метою з`ясування обставин справи суд може за власною ініціативою витребувати необхідні докази.
Справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.
Справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.
До заінтересованих осіб належать особи, які беруть участь у справі та мають у ній юридичну заінтересованість. Коло заінтересованих осіб визначається взаємовідносинами із заявником у зв`язку з обставинами, які підлягають встановленню і які можуть вплинути на їх права та обов`язки. Участь у справі цих осіб обумовлюється тим, що із установленням окремих обставин заявник може реалізувати свої права у правовідносинах, у яких беруть участь і заінтересовані особи. Для цих осіб характерним є те, що їхні суб`єктивні права та обов`язки мають юридичний зв`язок із суб`єктивними правами і обов`язками заявників.
Права заінтересованих осіб знаходяться у юридичному зв`язку із суб`єктивними правами заявників і зумовлюються встановленням юридичного факту. Інтереси заінтересованих осіб можуть суперечити інтересам заявника. Отже, притягнення (вступ) цих заінтересованих осіб має важливе практичне значення, оскільки вони мають можливість у процесі розгляду справи про встановлення юридичного факту заявити про порушення чи оспорювання їхніх суб`єктивних прав (постанова Верховного Суду у справі № 638/4/19 від 07 квітня 2020 року, провадження № 61-18132св19).
Заінтересовані особи беруть участь у справах окремого провадження з метою захисту своїх інтересів або інтересів держави.
Для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справ про встановлення фактів, які мають юридичне значення, у кожній справі після її порушення суд, залежно від мети встановлення юридичного факту, зобов`язаний з`ясувати, які фізичні особи чи органи державної влади можуть бути заінтересовані у вирішенні даної справи.
Залучення до участі у справі окремого провадження всіх заінтересованих осіб має важливе значення, оскільки допомагає суду уникнути ухвалення незаконного рішення та виключити можливість появи в майбутньому конкуруючого рішення з іншою заінтересованою особою, а також має на меті повно і всебічно дослідити всі обставини справи.
Вирішуючи питання про те, яка саме заінтересована особа повинна бути притягнута до участі у справі окремого провадження, крім вищезазначеного, слід також враховувати і взаємовідносини із заявником у зв`язку з обставинами, які підлягають встановленню і які можуть вплинути на їх інтереси та (або) обов`язки (постанова Верховного суду від 10 січня 2024 року по справі № 686/11198/22 провадження № 61-11564св23).
Частиною 9 статті 10 ЦПК України, передбачено, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).
Питання вступу заінтересованої особи у справу окремого провадження Цивільним процесуальним кодексом України не врегульоване, однак у контексті положень частини дев`ятої статті 10 ЦПК України суд вважає за можливе у розглядуваному випадку застосувати відповідні норми, що регламентують вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, положення статті 53 ЦПК України.
Згідно з ч.3 ст.53 ЦПК України, якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення суду може вплинути на права та обов`язки осіб, що не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Вирішуючи клопотання про залучення до участі в справі, в якості заінтересованої особи: Головне управління Національної гвардії України та військову частину (в/ч) НОМЕР_1 Національної гвардії України, слід зазначити наступне.
Копією довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 №1839 від 27.06.2023 стверджується, що солдат ОСОБА_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , відповідно до Указу Президента України №69/2022 від 24.02.2022 проходив військову службу під час мобілізації, в особливий період з 03.03.2022 по 22.01.2023.
Із змісту заяви ОСОБА_1 про встановлення фактів, що має юридичне значення та копії сповіщення сім`ї ІНФОРМАЦІЯ_2 №21 від 24.01.2023 вбачається, що ОСОБА_3 , який був призваний до лав ЗСУ загинув ІНФОРМАЦІЯ_8 під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, під час виконання бойового завдання поблизу н.п. Кузьмине Луганської області в наслідок ворожого мінометного обстрілу отримав поранення не сумісні з життям.
З інформації ІНФОРМАЦІЯ_1 №4306 від 09.09.2024 слідує, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 був військовослужбовцем військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України.
Як слідує із заяви ОСОБА_1 про встановлення фактів, що має юридичне значення, зокрема: встановлення факту проживання однією сім`єю як чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу та встановлення факту батьківства, метою даної заяви є - за результатом її вирішення отримати частину одноразової грошової допомоги та інших соціальних пільг та преференцій, з підстав загибелі військовослужбовця, для дитини заявника - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 та заявника ОСОБА_5 . Крім того, у заяві вказано, зокрема, що встановлення юридичного факту має мету отримання малолітнім сином заявниці ряду пільг для реалізації його прав після смерті батька.
Статтею 16 Закону України ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Згідно з частиною 6 статті 16-3 Закону 2011-ХІI одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 10 вересня 2014 року N 442, визначено систему центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується через Міністерство внутрішніх справ України та безпосередньо через Міністра внутрішніх справ. Так, відповідно до розділу ІІІ зазначеної Постанови до системи Міністерства внутрішніх справ України входять: Національна поліція України; Державна прикордонна служба України; Державна служба України з надзвичайних ситуацій; Державна міграційна служба України; Національна гвардія України.
Відповідно до Закону України "Про національну гвардію України" N 876-VII від 13.03.2014 Національна гвардія України є військовим формуванням з правоохоронними функціями, що входить до системи Міністерства внутрішніх справ України і призначено для виконання завдань із захисту та охорони життя, прав, свобод і законних інтересів громадян, суспільства і держави від кримінальних та інших протиправних посягань, охорони громадської безпеки і порядку та забезпечення громадської безпеки, а також у взаємодії з правоохоронними органами - із забезпечення державної безпеки і захисту державного кордону, припинення терористичної діяльності, діяльності незаконних воєнізованих або збройних формувань (груп), терористичних організацій, організованих груп та злочинних організацій. Національна гвардія України бере участь відповідно до закону у взаємодії зі Збройними Силами України у відсічі збройній агресії проти України та ліквідації збройного конфлікту шляхом ведення воєнних (бойових) дій, а також у виконанні завдань територіальної оборони.
Так виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі внаслідок збройної агресії під час дії воєнного стану військовослужбовців національної гвардії України урегульовано Порядком та умовами виплат одноразової грошової допомоги, установленої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року N 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» в Національній гвардії України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022 року N484.
Згаданим порядком зазначено, що для призначення та виплати ОГД особи, які мають право на отримання ОГД, звертаються до Головного управління Національної гвардії України (далі - Головне управління НГУ), територіального управління Національної гвардії України, з`єднання, військової частини, вищого військового навчального закладу, навчальної військової частини (центру), бази, закладу охорони здоров`я, установи Національної гвардії України (далі - військова частина) за останнім місцем проходження військової служби загиблого (померлого) військовослужбовця або до військової частини Національної гвардії України, визначеної командувачем Національної гвардії України, на яку покладаються функції щодо призначення та виплати ОГД (далі - уповноважений орган), із заявою кожної повнолітньої особи, яка має право на отримання ОГД, а в разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату ОГД.
Головне управління НГУ в місячний строк з дня надходження висновку щодо виплати ОГД особам, які мають право на її отримання, поданого відповідно до абзацу четвертого пункту 10 цих Порядку та умов, приймає рішення про призначення ОГД або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують підтвердження обставин, зазначених у документах чи подано не за належністю) і надсилає таке рішення разом із документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату ОГД особам, які звернулися за її отриманням, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення такої особи (таких осіб) з обґрунтуванням підстав відмови чи повернення документів на доопрацювання. Під час воєнного стану рішення про призначення ОГД приймається Головним управлінням НГУ протягом трьох місяців з дня отримання документів, передбачених пунктами 7-9 цих Порядку та умов.
Після прийняття рішення про призначення ОГД Головне управління НГУ (за наявності коштів державного бюджету на відповідні виплати) здійснює перерахування коштів на реєстраційні рахунки уповноважених органів в установах Державної казначейської служби України. ОГД виплачується на підставі наказу уповноваженого органу шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений особою в заяві.
Таким чином, у зв`язку з вищевикладеним, суд приходить до висновку, що клопотання про залучення до участі в справі, в якості заінтересованої особи військову частину (в/ч) НОМЕР_1 Національної гвардії України та Головне управління Національної гвардії України слід задовольнити та залучити до участі в справі, в якості заінтересованої особи військову частину (в/ч) НОМЕР_1 Національної гвардії України та Головне управління Національної гвардії України, у підпорядкуванні якого перебуває військова частина №НОМЕР_1 , де проходив військову службу загиблий ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Щодо залучення до участі в справі ОСОБА_4 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_2 ,слід зазначити наступне.
Як зазначалося вище, частиною третьою статті 42 ЦПК України визначено, що у справах окремого провадження учасниками справи є заявники, інші заінтересовані особи.
Із копії довідки Ясенево-Пільнівського старостинського округу Городенківської міської ради 3187 від 21.06.2023 встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 постійно був зареєстрований по АДРЕСА_2 . Разом з ним була зареєстрована і проживала мати - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 .
У поданій заяві про встановлення факту, що має юридичне значення ОСОБА_1 зазначила, що метою подання даної заяви є - за результатами її вирішення зменшити одноразову грошову допомогу, що виплачується матері загиблого військовослужбовця ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 - ОСОБА_4 ( АДРЕСА_5 ) та розподілити це зменшення заявниці та сину заявниці.
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання. Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.
Відповідно до статті 16-1 вищевказаного Закону у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають особи, зазначені у пункті 4 цієї статті.
До членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, належать:
діти, у тому числі усиновлені, зачаті за життя загиблої (померлої) особи та народжені після її смерті, а також діти, стосовно яких загиблу (померлу) особу за її життя було позбавлено батьківських прав;
вдова (вдівець);
батьки (усиновлювачі) загиблої (померлої) особи, якщо вони не були позбавлені стосовно неї батьківських прав або їхні батьківські права були поновлені на час її загибелі (смерті);
внуки загиблої (померлої) особи, якщо на момент її загибелі (смерті) їх батьки загинули (померли);
жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили;
утриманці загиблої (померлої) особи, визначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Таким чином, оскільки, визначальною обставиною при розгляді заяви при встановленні певних фактів у порядку окремого провадження є те, що встановлення такого факту не пов`язане з наступним вирішенням спору про право, то суд приходить до висновку, що до участі в цій справі слід залучити матір загиблого ОСОБА_3 - ОСОБА_4 , яка має право на отримання виплати після його загибелі, а тому є заінтересованою особою у даній справі.
Керуючись ст.ст. 42, 223, 294 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
Залучити до участі у справі №342/786/24 за заявою ОСОБА_1 , у власних інтересах та в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 про встановлення факту, що має юридичне значення (заінтересовані особи: Городенківський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Коломийському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , Міністерство оборони України), в якості заінтересованих осіб:
- військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України, код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_6 ;
- Головне управління Національної гвардії України, код ЄДРПОУ 08803498, адреса: м. Київ, вул.Святослава Хороброго,9 а;
- ОСОБА_4 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_2 .
Судове засідання у справі №342/786/24 відкласти на 10.02.2025 о 13 год. 15 хв.
Направити заінтересованим особам копію позовної заяви з копіями доданих до неї документів та копію цієї ухвали.
Повідомити заінтересованих осіб про їх право подати суду у строк до 10.02.2025 письмові пояснення щодо заяви про встановлення факту, що має юридичне значення.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
Повний текст ухвали складено 20.01.2025.
Суддя: Федів Л. М.
Суд | Городенківський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 21.01.2025 |
Номер документу | 124518967 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Городенківський районний суд Івано-Франківської області
Федів Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні