ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 січня 2025 рокум. ДніпроСправа № 360/1641/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Бублєйнікова Олега Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання противоправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
23.12.2024 до Луганського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява адвоката Бублєйнікова Олега Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивачка) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі відповідач) в якій, з урахуванням уточнених вимог, просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо невинесення рішення по заяві ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 12.11.2024 вх. № 9024/К-1200-24;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» з 01.09.2007 по 26.12.2008: з 01.09.2007 по 19.11.2007 робота провідним інженером відділу МТС ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»; з 20.11.2007 по 11.02.2008 робота начальником комерційного відділу ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»; з 12.02.2008 по 26.12.2008 робота провідним інженером відділу по управлінню майном ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» та провести відповідний перерахунок та виплату пенсії з 23.06.2024, з урахуванням виплачених сум.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка перебуває на обліку відповідача та з 30.10.2017 отримує пенсію за віком, як особа з інвалідністю.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб містять інформацію про страховий стаж позивачки за період роботи 2007-2008 роки та інформацію про сплату роботодавцем позивачки страхових внесків, а саме:
- з вересня 2007 року включно по грудень 2007 року включно у позначці «Усього грн» вказані відповідні суми заробітку для нарахування пенсії (грн), які отримувала позивач у цьому періоді, що підтверджує отримання позивачкою заробітку для нарахування пенсії. Проте у позначці («Для пенсії») про сплату страхових внесків за вказаний період стоїть 0,00 грн, а у позначці «Страховий стаж» за вказаний період стоїть 0;
- з січня 2008 року включно по грудень 2008 року включно у позначці «Усього грн» вказані відповідні суми заробітку для нарахування пенсії (грн), які отримувала позивачка у цьому періоді, що підтверджує отримання позивачкою заробітку для нарахування пенсії. Проте у позначці («Для пенсії») про сплату страхових внесків за вказаний період стоїть 0,00 грн та у позначці «Страховий стаж» за вказаний період стоїть 0.
Згідно довідки про стаж, врахований для визначення права на пенсію при призначені позивачці пенсії враховано 33 роки, 11 місяців, 23 дні її стажу.
Проте відповідно до вказаної довідки про стаж відповідачем не було враховано до страхового (трудового) стажу позивачки період з 01.09.2007 по 26.12.2008 включно, який включає частину її роботи на Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» (ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго», код ЄДРПОУ 03340529), що підтверджується записами у її трудової книжці, а саме:
1) період з 01.09.2007 по 19.11.2007 робота провідним інженером відділу МТС ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»;
2) період з 20.11.2007 по 11.02.2008 робота начальником комерційного відділу ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»;
3) період з 12.02.2008 по 26.12.2008 включно робота провідним інженером відділу по управлінню майном ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго».
Вказані дії відповідача призвели до отримання позивачкою пенсії у меншому розмірі, аніж вона має право.
12.11.2024 позивачка звернулась через електронний кабінет пенсіонера до відповідача із заявою № 9024/К-1200-24 про перерахунок вже призначеної з 30.10.2017 пенсії за віком як особі з інвалідністю 2 групи від загального захворювання для додаткового зарахуванням страхового стажу позивачки з 01.09.2007 по 26.12.2008 включно для збільшення розміру.
У відповіді УПФУ від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/В-1200/24 вказано, що при призначенні пенсії до страхового стажу позивачки не враховано періоди її роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» (далі - ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»), оскілки страхувальником не було сплачено страхові внески. ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» перебуває на обліку у управлінні пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луганську, яке не перереєструвалось на території, підконтрольній органам державної влади України. Згідно електронних баз даних Пенсійного фонду України за підприємством ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» обліковується заборгованість зі сплати страхових внесків за найманих працівників з квітня 2007 року, яка до теперішнього часу не сплачена, тому в «Індивідуальних відомостях про застраховану особу» (форма ОК-5) за даний період має позначку «ні». Зарахувати до страхового стажу періоду роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 можливо за умови погашення страхувальником заборгованості зі сплати страхових внесків за найманих працівників.
До Луганського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив на позов, в якому відповідач заперечує проти позовних вимог та зазначає наступне.
04.12.2017 ОСОБА_1 звернулась до Білокуракинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області із заявою про призначення/перерахунок пенсії по інвалідності.
За результатом розгляду заяви від 04.12.2017 та доданих до неї документів Білокуракинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області рішенням № 909350124140 призначило ОСОБА_1 з 30.10.2017 пенсію по інвалідності ІІ групи від загального захворювання відповідно статті 33 Закону № 1058. За наданими документами та даних Реєстру застрахованих осіб страховий стаж ОСОБА_1 складає 33 роки 11 місяців 23 дні (стаж враховано по 07.01.2015, починаючи з 01.01.2004 страховий стаж обчислено за даними Реєстру з урахуванням сплати страхових внесків). При призначенні пенсії ОСОБА_1 до страхового стажу не враховано період роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечуючому підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» (далі ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго») у зв`язку з відсутністю сплати внесків.
Згідно електронних баз даних органів Пенсійного фонду України за підприємством ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» обліковується заборгованість зі сплати страхових внесків за найманих працівників з квітня 2007 року, яка станом на день подання цього відзиву не сплачена.
За даними ІКІС ПФУ підсистеми «Призначення та виплати пенсій» ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 30.10.2017 перебуває на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії по інвалідності ІІ групи від загального захворювання відповідно статті 33 Закону №1058.
З дати призначення пенсії 30.10.2017 і до 12.11.2024 ОСОБА_1 дії Білокуракинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області щодо не зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 в ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» та/або не оскаржувала ані до адміністративного органу вищого рівня Пенсійного фонду України або до адміністративного суду в порядку Кодексу адміністративного судочинства України.
13.11.2024 за вхід. № 9024/К-1200-24 відповідачем зареєстровано звернення ОСОБА_1 ВЕБ-12001-Ф-С-24-182833 від 12.11.2024 довільної форми, що надійшло через вебпортал Пенсійного фонду України, у якому заявник просила здійснити перерахунок вже призначеної з 30.10.2017 пенсії за віком, додатково зарахувавши до загального (страхового) стажу періоду праці з 01.09.2007 по 26.12.2008 згідно трудової книжки. Звернення від 12.11.2024 розглянуто відповідно до Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян».
Листом від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/8-1200/24 Головне управління, окрім іншого, повідомило ОСОБА_1 , що ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луганська, яке не перереєструвалось на території, підконтрольні органам державної влади України.
Згідно електронних баз даних органів Пенсійного фонду України за підприємством ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» обліковується заборгованість зі сплати страхових внесків за найманих працівників з квітня 2007 року, яка до теперішнього часу не сплачена, тому в «Індивідуальних відомостях про застраховану особу» (форма ОК-5) за даний період мається позначка «ні».
Зарахувати до страхового стажу періоду роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 можливо за умови погашення страхувальником заборгованості зі сплати страхових внесків за найманих працівників.
Оскільки 12.11.2024 позивачка подала заяву, що не відповідає встановленій Порядком № 22- 1 формі, рішення про відмову у проведенні перерахунку пенсії Головним управлінням не приймалось.
Лист відповідача від 06.12.2024 вихід. № 9313-9024/К-02/8-1200/24 має суто роз`яснювальний характер та не тягне для позивачки правових наслідків, оскільки не є актом індивідуальної дії рішенням суб`єкта владних повноважень.
Ухвалою суду від 25.12.2024 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 06.01.2025 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в електронній формі, в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) з 30.10.2017 перебуває на обліку відповідача та отримує пенсію по інвалідності в розмірі пенсії за віком.
Відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу за 1998 - 2014 роки за формою ОК-5 від 21.10.2019 та від 26.10.2024 за персоніфікованими відомостями номер облікової картки: НОМЕР_1 ПІБ ОСОБА_1 в Реєстрі застрахованих осіб наявні відомості про страхувальників застрахованих осіб (у межах предмету позову): з січня 2007 року до грудня 2008 року відсутні відомості сплати Луганськтеплокомуненерго обласне комунальне спеціалізоване теплозабезпечувальне підприємство (ідентифікаційний код 03340529) внесків, водночас за період з січня 2007 року до грудня 2008 року наявні відомості про сплату заробітної плати.
Згідно з розрахунком стажу для визначення права позивачки на пенсію, до страхового стажу зараховані періоди: з 28.09.1977 до 19.07.1982 (04 роки 09 місяців 22 дні), з 29.07.1982 до 22.03.1999 (16 років 07 місяців 24 дні), з 01.04.1999 до 30.09.1999 (00 років 06 місяців 00 днів), з 01.10.1999 до 31.12.2003 (04 роки 03 місяці 00 днів), з 01.01.2004 до 26.07.2004 (00 років 06 місяців 26 днів), з 27.07.2004 до 31.08.2007 (03 роки 01 місяць 05 днів), з 12.01.2009 до 06.01.2010 (00 років 11 місяців 25 днів), з 27.10.2011 до 30.11.2014 (03 роки 01 місяць 04 дні), з 01.01.2015 до 07.01.2015 (00 років 00 днів 07 днів), всього 33 роки 11 місяців 23 дні.
Відповідно до відомостей трудової книжки НОМЕР_2 від 28.09.1997 позивачка працювала (у межах заявлених вимог):
ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»:
запис 20. 27.07.2004 прийнята провідним інженером відділу МТС з переводу;
запис 21. 20.11.2007 переведена начальником комерційного відділу;
запис 22. 12.02.2008 переведена провідним інженером відділу з управління майном;
запис 23. 26.12.2008 звільнена за згодою сторін.
11.04.2024 позивачка звернулась із заявою про призначення/перерахунок пенсії зареєстрована за номером 4926 в якій просила продовжувати виплати пенсії.
15.10.2024 позивачка звернулась із заявою про призначення/перерахунок пенсії зареєстрована за номером 14538 в якій просила провести ідентифікацію без переведення справи з Луганської області.
Позивачка звернулась до відповідача із заявою про перерахунок пенсії від 12.11.2024 довільної форми, в якій просила здійснити перерахунок вже призначеної з 30.10.2017 пенсії за віком, додатково зарахувавши до загального (страхового) стажу періоду праці з 01.09.2007 по 26.12.2008 згідно трудової книжки.
13.11.2024 за вхід. № 9024/К-1200-24 відповідачем зареєстровано звернення ОСОБА_1 ВЕБ-12001-Ф-С-24-182833 від 12.11.2024 довільної форми, що надійшло через вебпортал Пенсійного фонду України.
Листом від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/8-1200/24 відповідач повідомив позивачці, що при призначенні пенсії до страхового стажу не враховано період роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечуючому підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» (далі ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго»), оскільки страхувальником не було сплачено страхові внески. ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луганська, яке не перереєструвалось на території, підконтрольні органам державної влади України. Згідно електронних баз даних органів Пенсійного фонду України за підприємством ЛОКСТП «Луганськтеплокомуненерго» обліковується заборгованість зі сплати страхових внесків за найманих працівників з квітня 2007 року, яка до теперішнього часу не сплачена, тому в «Індивідуальних відомостях про застраховану особу» (форма ОК-5) за цей період має позначку «ні». Зарахувати до страхового стажу періоду роботи з 01.09.2007 по 26.12.2008 можливо за умови погашення страхувальником заборгованості зі сплати страхових внесків за найманих працівників.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки (пункт 6 частина 1 статті 92 Конституції України).
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, визначений Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV).
Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (абзац перший частини першої статті 24 Закону № 1058-IV).
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з абзацом першим частини третьої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).
Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Згідно з абзацом першим пункту 1.1 розділу I «Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії» Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 № 13-1) (далі - Порядок № 22-1 в редакції чинній на момент звернення позивача), заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії- додаток 2);заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування(додаток 3);заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера(додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).
Згідно з пунктом 1.8 розділу I «Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії» Порядку № 22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал або засобами Порталу Дія днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації на вебпорталі або засобами Порталу Дія заяви разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).
Із заявою про перерахунок пенсії від 12.11.2024 позивачка звернулась через вебпортал Пенсійного фонду України (ВЕБ-12001-Ф-С-24-182833 від 12.11.2024).
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок № 637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Документи можуть бути подані в електронному вигляді з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Документи, визначені цим Порядком, є підставою для внесення відомостей до частини персональної електронної облікової картки в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, що відображає трудову діяльність застрахованої особи, в тому числі за період до 1 січня 2004 року.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи набутий до 01.01.2004 є трудова книжка.
Відповідно до пункту 17 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі.
Частиною шостою статті 20 Закону № 1058-IV страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Також, обов`язок сплати єдиного внеску по Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (пункт 10 частини першої статті 1, частини першої статті 4) покладений на страхувальників (підприємців-роботодавців), які є платниками таких внесків.
Виходячи з положень вказаних Законів найнятий працівник не є самостійним платником таких внесків.
Отже, періоди роботи, за які підприємство-страхувальник нарахувало застрахованій особі - працівнику заробітну плату та утримало з неї відповідні страхові внески (єдиний внесок), повинні зараховуватися до страхового стажу цієї застрахованої особи-працівника незалежно від того, чи сплатило фактично підприємство-страхувальник ці страхові внески, чи ні.
Працівник же не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення періоду роботи до страхового стажу за порушення, яке вчинене роботодавцемплатником страхових внесків (єдиного внеску).
Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку (в індивідуальних відомостях про застраховану особузаявника (форма Ок-5)) відомостей про сплату підприємством-роботодавцем страхових внесків (єдиного внеску) для нарахування пенсії не є підставою для позбавлення особи права на пенсію.
Подібна правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а, від 24.05.2018 у справі № 490/12392/16-а, від 04.09.2018 у справі №482/434/17, Великої Палати Верховного Суду від 10.02.2021 у справі № 805/3362/17-а, які відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України мають бути враховані судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Як встановлено з листа відповідача від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/8-1200/24, розглянувши заяву позивачки від 12.11.2024, повідомив про неможливість зарахування спірних періодів через відсутність відомостей про сплату страхованих внесків.
Проте, відповідач, відмовляючи у зарахуванні до стажу позивачки період роботи в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» з 01.09.2007 до 26.12.2008, залишив поза увагою, що до страхового стажу позивачки зараховано частину періоду роботи на вказаному підприємстві з 27.07.2004 до 31.08.2007 (03 роки 01 місяць 05 днів) із загального періоду роботи з 27.07.2004 до 26.12.2008 (записи трудової книжки 20-23).
Отже, суд дійшов висновку, що трудовою книжкою позивачки підтверджено спірні періоди роботи, які зазначені вище.
А, відтак, суд дійшов висновку, про неправомірність неврахування відповідачем до страхового стажу спірних періодів роботи, які підтверджені записами в трудовій книжці.
Також суд враховує, що підприємство де позивачка працювала у спірні періоди перебуває на тимчасово окупованій території, а тому не перереєстрація даного підприємства на підконтрольну територію не може бути підставою для відмови у зарахуванні такого періоду роботи до стажу.
Щодо посилання відповідача про неподання позивачкою відповідної заяви, суд зазначає таке.
Позивачка звернувся до відповідача із заявою через вебпортал Пенсійного фонду України довільної форми.
Аналіз змісту заяви очевидно дає змогу оцінити намір заявника, а саме здійснити перерахунок пенсії в частині розміру індексації.
Верховний Суд неодноразово вказував, що відмова в розгляді заяви про перерахунок пенсії довідної форми по суті органами Пенсійного фонду України є надмірним формалізмом (постанова від 16.12.2021 у справі № 500/1879/20).
Таким чином, вказане посилання відповідача, з урахуванням приписів статей 1, 46 Конституції України та усталеної судової практики, безпідставне.
Щодо посилання відповідача на неприйняття рішення про відмову у проведенні перерахунку пенсії, суд зазначає таке.
Форма рішення, яке повинен прийняти відповідач за результатами розгляду заяви про перерахунок пенсії не має затвердженої форми, проте за усталеною судовою практикою Верховного Суду повинно мати підстави такої відмови та відповідати критеріям обґрунтованості (логічності та структурованості викладення мотивів, пов`язаність мотивів з наведеними нормами права, наявність правової оцінки, відповідність висновків фактичним обставинам та відсутність немотивованих висновків).
Водночас, відповідач, розглянувши заяву позивачки про перерахунок пенсії, повідомив про відсутність підстав зарахувати до стажу спірні періоди.
Аналіз змісту листа свідчить про надання відповідачем оцінки заяві про перерахунок пенсії від 12.11.2024 та, з урахування критеріїв, на думку суду відповідає рішенню суб`єкта владних повноважень, у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що відповідач розглядаючи заяву позивачки допустив надмірний формалізм і протиправно відмовив у перерахунку пенсії.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що періоди роботи позивачки в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго» підлягають зарахуванню до страхового стажу, а саме:
з 01.09.2007 до 19.11.2007 на посаді провідного інженера відділу МТС;
з 20.11.2007 до 11.02.2008 на посаді начальника комерційного;
з 12.02.2008 до 26.12.2008 на посаді провідного інженера відділу з управління майном.
Щодо строку перерахунку пенсії, суд зазначає таке.
За приписами пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, коли пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Позивачці призначено пенсію по інвалідності з 30.10.2017 за зверненням від 04.12.2017.
Правила перерахунку пенсії визначені у статті 45 Закону № 1058-IV.
Відповідно до частини четвертої статті 45 Закону № 1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першоюстатті 35,частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42ічастиною п`ятоюстатті 48цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Судом встановлено, що позивачка зверталась 11.04.2024 із заявою про продовжувати виплати пенсії, 15.10.2024 із заявою про проведення ідентифікації, а щодо здійснення перерахунку пенсії із зарахуванням спірних періодів лише 12.11.2024 (ВЕБ-12001-Ф-С-24-182833 від 12.11.2024).
Отже, активні дії позивачка щодо здійснення перерахунку своєї пенсії почала здійснювати з 12.11.2024, а тому перерахунок пенсії підлягає з 01.11.2024.
Таким чином, суд дійшов висновку про відмову у задоволені позовних вимог в частині перерахунку пенсії позивачки з 23.06.2024 до 31.10.2024.
Що стосується обраного позивачкою способу захисту порушеного права, суд зазначає таке.
Частиною другоюстатті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 2); визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (пункт 3); визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункт 4); інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (пункт 10).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зорустатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Суд наголошує на тому, що порушення прав позивача відбулось ще під час розгляду заяви про призначення пенсії.
Згідно з пунктом 4.2 розділу IV Порядку № 22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що відповідач приймаючи спірне рішення відмовив позивачці у перерахунку пенсії з формальних підстав.
З метою ефективного захисту прав позивачки, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає, що у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним способом захисту є:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області викладене в листі від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/8-1200/24, яким відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії по інвалідності;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області перерахувати ОСОБА_1 з 01.11.2024 пенсію по інвалідності, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго»: з 01.09.2007 до 19.11.2007 на посаді провідного інженера відділу МТС; з 20.11.2007 до 11.02.2008 на посаді начальника комерційного; з 12.02.2008 до 26.12.2008 на посаді провідного інженера відділу з управління майном.
В іншій частині позовних вимог слід відмовити через необґрунтованість.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першоюстатті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачкою сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн (платіжна інструкція № 48054604 від 19.12.2024).
З огляду на розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2025, з урахуванням приписів частини третьої статті 4 Закону України «Про судовий збір», позивач за подання адміністративного позову немайнового характеру повинен був сплатити судовий збір в розмірі 968,96 гривень (1211,20*0,8).
З огляду на те, що позовні вимоги носять немайновий характер і позов підлягає задоволенню частково, через коригування обраного способу захисту, відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС Українисуд присуджує позивачці за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 968,96 грн.
Суд роз`яснює, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі: зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Відповідно до частини другої статті 7 Закону України «Про судовий збір» у випадках, установленихпунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 241-246, 226, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов адвоката Бублєйнікова Олега Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ідентифікаційний код 21782461, місцезнаходження: вул. Шевченка, буд. 9, м. Сіверськодонецьк, Сіверськодонецький район, Луганська область) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, викладене в листі від 06.12.2024 № 9313-9024/К-02/8-1200/24, яким відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії по інвалідності.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області перерахувати ОСОБА_1 з 01.11.2024 пенсію по інвалідності, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи в Луганському обласному комунальному спеціалізованому теплозабезпечувальному підприємстві «Луганськтеплокомуненерго»: з 01.09.2007 до 19.11.2007 на посаді провідного інженера відділу МТС; з 20.11.2007 до 11.02.2008 на посаді начальника комерційного; з 12.02.2008 до 26.12.2008 на посаді провідного інженера відділу з управління майном.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 (судовий збір у сумі 968,96 (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленогостаттею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124533763 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні