ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 рокуСправа №160/15984/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В. розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Національного університету цивільного захисту України до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Херсонській області про стягнення витрат, пов`язаних з утриманням, -
ВСТАНОВИВ:
Національний університет цивільного захисту України (далі НУЦЗ України, позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , відповідач), в якій позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Національного університету цивільного захисту України витрати пов`язані з утриманням ОСОБА_1 в Національному університеті цивільного захисту України в сумі 136129,02 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що згідно з наказом НУЦЗ України від 22.07.2017 № 227 о/с ОСОБА_1 зарахована з 09.08.2017 курсанткою 1 курсу денної форми навчання за державним замовленням. Відповідно до наказу НУЦЗ України від 09.08.2017 № 239 о/с ОСОБА_1 прийнята на службу цивільного захисту, зарахована в кадри Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі ДСУ з надзвичайних ситуацій) з 09.08.2017 на посаду курсанта. Між позивачем та відповідачем укладений контракт № 298/17 від 20.02.2018 про навчання (проходження служби цивільного захисту) на період підготовки за ступенем вищої освіти бакалавр. Згідно з підпунктом 5 пункту 1 Контракту відповідач була зобов`язана проходити службу цивільного захисту в органах чи підрозділах ДСУ з надзвичайних ситуацій на посадах середнього (старшого) начальницького складу не менше трьох років після закінчення навчання. Особи, які навчаються в НУЦЗ України, перебувають на повному державному забезпеченні. Кошти, які витрачаються на їх навчання, є державними (бюджетними). Наказом НУЦЗ України від 11.06.2021 №186 відповідач у зв`язку із закінченням навчання з 11.06.2021 направлена для подальшого проходження служби у розпорядження начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та в подальшому проходила службу на посаді провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного Управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області (наказ ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 14.06.2021 №261). Наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86 «Про звільнення із служби цивільного захисту ОСОБА_1 » ОСОБА_1 провідний інспектор відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області була звільнена із служби (з виключенням з кадрів ДСНС) 29.02.2024 за пунктом 176 підпунктом 9 (за згодою сторін) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового та начальницького складу. Згідно з розрахунком витрат на утримання ОСОБА_1 в НУЦЗ України у період з 09.08.2017 по 11.06.2021 сума витрат, яка підлягає відшкодуванню Відповідачем, складає 136 129,02 грн. Вказаний розрахунок відповідно до абзацу другого пункту 5 Порядку відшкодування особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту витрат, пов`язаних з їх утриманням у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління Державної служби з надзвичайних ситуацій, або в їх відокремлених структурних підрозділах, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2023 №443, надісланий відповідачу разом з повідомленням про зобов`язання відшкодувати вказані витрати листом № 88 01-1642/88 06 від 15.05.2024 за адресою місця реєстрації. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №102308088994 повідомлення із зобов`язанням відшкодувати витрати протягом 30 діб із моменту отримання із зазначенням їх розміру та реквізитів розрахункового рахунка для перерахування коштів, а також вказаний вище розрахунок не вручені відповідачу за закінченням терміну зберігання. У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості з витрат на утримання у вищому закладі освіти, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 08.07.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін в порядку, визначеному статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
09.07.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому ОСОБА_1 проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що в лютому 2024 керівником ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області попередньо узгоджене рішення про повернення всього особового складу до м. Херсон, де ведуться бойовій дії та запропоновано надання посади в районі бойових дій, про що відповідача попереджено заздалегідь в усній формі. Відповідно до пункту 2 Контракту № 298/17 ДСНС зобов`язувалось не залучати відповідача до робіт, пов`язаних з ризиком для життя та здоров`я. Припинення контракту сталося за ініціативи позивача - позивачем внесені зміни до Контракту (до пункту 5), де зазначено, що Контракт може бути розірваний за згодою сторін. Згідно з наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86 «Про звільнення із служби цивільного захисту ОСОБА_1 » розірвано контракт з відповідачем за згодою сторін, що не тягне за собою відшкодування витрат за навчання. Відповідач звертає увагу, що нею відпрацьовано більшість узгодженого терміну, за умовами контракту. Місто Херсон віднесено до Переліку територій, на яких ведуться бойові дії, затвердженого наказом Міністерством з питань інтеграції тимчасового окупованих територій України № 309 від 22.12.2022. Також відповідач зазначила, що на день подання відзиву вона знаходиться в м. Дніпро, безробітна, перебуває на самозабезпеченні. Мати відповідача знаходиться на окупованій території, а батька викрали російські військові. За фактом зниклого батька відповідача ОСОБА_2 відкрито кримінальне провадження №12024041650000177. За таких обставин, якщо припинення контракту сталося за ініціативи позивача, а контракт припинено за угодою сторін (не за власним бажанням, а з ініціативи позивача відправити відповідача в район бойових дій), а також тим, що ОСОБА_1 сумлінно відпрацювала майже весь термін, передбачений Контрактом, вона вважає, що позов позивача не підлягає задоволенню.
Разом з відзивом відповідачем заявлено клопотання про повернення позовної заяви у зв`язку з пропуском позивачем строку звернення до суду з цим позовом.
З приводу заявленого клопотання, суд зазначає, що питання поважності причин пропуску позивачем строку звернення до суду з цим позовом вирішено судом при відкритті провадження та поновлено позивачу строк звернення до суду з цим позовом.
За викладених обставин, відсутні підстави для залишення без розгляду цього позову.
Отже, клопотання ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.
15.07.2024 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник НУЦЗ України зазначає, що відповідно до контракту № 298/17 від 20.02.2018 про навчання (проходження служби цивільного захисту) відповідач взяла на себе добровільно зобов`язання після закінчення навчання проходити службу цивільного захисту в органах та підрозділах ДСУ з надзвичайних ситуацій на посадах середнього (старшого) начальницького складу не менше трьох років. Твердження відповідача, що припинення контракту сталося з ініціативи ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області не є дійсним, тому як відповідач надала власноруч написаний рапорт про звільнення зі служби цивільного захисту за згодою сторін скориставшись даним правом. ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області не мало юридичних підстав на відмову в задоволенні даного рапорту, так як цивільно - правова відповідальність щодо настання наслідків такого припинення контракту достроково є відповідальністю відповідача. Посилання відповідача на відпрацювання більшості узгодженого терміну за умовами контракту не дає право на звільнення від відшкодування витрат пов`язаних з утриманням у закладі вищої освіти, оскільки контрактом передбачений термін відпрацювання після закінчення навчання за рахунок державного замовлення, а саме 3 роки.
23.07.2024 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких ОСОБА_1 наголошує, що вона звільнена «не за власним бажанням», а «за угодою сторін». При цьому, позивач уникнув вказати справжню причину припинення договору намір перевести ОСОБА_1 на територію бойових дій.
Ухвалою суду від 11.09.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Херсонській області (далі третя особа, ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області); постановлено здійснювати спочатку розгляд адміністративної справи №160/15984/24; зобов`язано ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області надати до суду протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали: пояснення щодо умов проходження служби ОСОБА_1 з лютого 2022 по лютий 2024, причин звільнення ОСОБА_1 «за згодою сторін»; належним чином засвідчену копію рапорту на звільнення ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 надати до суду протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали докази на підтвердження обставин, про які ОСОБА_1 зазначила у відзиві.
19.09.2024, 20.09.2024 до суду від представника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області надійшли пояснення, в яких зазначено, що згідно з наказом НУЦЗ України від 22.07.2017 № 227 о/с ОСОБА_1 зарахована з 09.08.2017 курсанткою 1 курсу денної форми навчання за державним замовленням. Відповідно до наказу НУЦЗ України від 09.08.2017 № 239 о/с ОСОБА_1 прийнята на службу цивільного захисту, зарахована в кадри ДСУ з надзвичайних ситуацій з 09.08.2017 на посаду курсанта. Між позивачем та відповідачем укладений контракт №298/17 від 20.02.2018 про навчання (проходження служби цивільного захисту) на період підготовки за ступенем вищої освіти бакалавр. Згідно з підпунктом 5 пункту 1 Контракту відповідач була зобов`язана проходити службу цивільного захисту в органах чи підрозділах ДСУ з надзвичайних ситуацій на посадах середнього (старшого) начальницького складу не менше трьох років після закінчення навчання. Наказом НУЦЗ України від 11.06.2021 №186 відповідач у зв`язку із закінченням навчання з 11.06.2021 направлена для подальшого проходження служби у розпорядження начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та в подальшому проходила службу на посаді провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного Управління ГУ ДСНС України у Херсонській області (наказ ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 14.06.2021 № 261). Наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86 «Про звільнення із служби цивільного захисту ОСОБА_1 » ОСОБА_1 провідний інспектор відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області звільнена із служби (з виключенням з кадрів ДСНС) 29.02.2024 за пунктом 176 підпунктом 9 (за згодою сторін) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового та начальницького складу. Згідно з розрахунком витрат на утримання ОСОБА_1 в НУЦЗ України у період з 09.08.2017 по 11.06.2021 сума витрат, яка підлягає відшкодуванню відповідачем, складає 136 129,02 грн. Наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 13.06.2022 №259 лейтенант служби цивільного захисту ОСОБА_1 провідний інспектор відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління Головного управління ДСНС України у Херсонській області з 13.06.2022 перебувала у тимчасовому підпорядкуванні начальника Дніпровського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області. Враховуючи викладене, ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області вважає, що мали місце та підтверджені належними і допустимими доказами обставини (факти), якими обґрунтовані вимоги позивача, а цей позов підлягає задоволенню.
До вказаних пояснень третьою особою долучено:
-копію витягу з наказу ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 13.06.2022 №259 про перебування у тимчасовому підпорядкуванні начальника Дніпровського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області лейтенанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 13.06.2022;
-копію рапорту ОСОБА_1 про звільнення зі служби цивільного захисту за пунктом 176 підпунктом 9 (за згодою сторін) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового та начальницького складу.
06.10.2024 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких ОСОБА_1 наголошує, що рапорт відповідачем написано на вимогу керівництва під диктовку. Втім, ні позивач, ні третя особа не зазначили про мету внесення зміни в договір за умови можливості його розірвання «за згодою сторін». З невідомих для відповідача причин, позивач та третя особа презюмують те, що «згода сторін» дорівнює цивільно-правовій відповідальності щодо стягнення суми за навчання. Також, відповідач зазначає, що позивачем мало бути враховано термін відпрацьованого ОСОБА_1 часу в органах цивільного захисту. Відповідач звертає увагу, що позивач та третя особа нічого не зазначають про причини звільнення, тобто, причини розірвання договору «за згодою сторін» та мотивів внесення ними змін до договору в цій частині.
Відповідачем витребуваних доказів до суду не надано.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Наказом НУЦЗ України від 22.07.2017 №227 «Про зарахування на навчання» ОСОБА_1 зараховано з 09.08.2017 курсантом 1-го курсу денної форми за державним замовленням на спеціальність 263 «Цивільна безпека», спеціалізацію: «Цивільний захист» по факультету цивільного захисту.
Згідно з наказом НУЦЗ України від 09.08.2017 №239 «Про прийняття на службу» з 09.08.2017 ОСОБА_1 прийнято на службу та зараховано в кадри ДСУ з надзвичайних ситуацій, присвоєно спеціальний звання рядовий служби цивільного захисту та зараховано на всі види курсантського забезпечення на спеціальність 263 «Цивільна безпека», спеціалізацію: «Цивільний захист» по факультету цивільного захисту.
20.02.2018 між ДСНС в особі ректора НУЦЗ України генерал-лейтенанта служби цивільного захисту ОСОБА_3 , з одного боку, та ОСОБА_1 , рядовим служби цивільного захисту, курсантом НУЦЗ України укладено контракт №298/17 про навчання (проходження служби цивільного захисту) (далі Контракт №298/17).
Відповідно до підпунктів 2, 5 пункту 1 Контракту №298/17, ОСОБА_1 ознайомилась із законами та іншими нормативно-правовими актами, які регулюють порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу і добровільно бере на себе зобов`язання:
навчатися (проходити службу цивільного захисту) у НУЦЗ України протягом строку дії цього Контракту на умовах установлених законами та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють порядок проходження служби цивільного захисту і навчання у навчальних закладах (наукових установах) цивільного захисту;
проходити службу цивільного захисту в органах чи підрозділах ДСНС на посадах середнього (старшого) начальницького складу не менше трьох років після закінчення навчання.
Згідно з пунктом 2 Контракту №298/17, ДСНС зобов`язується забезпечувати ОСОБА_1 , зокрема:
додержання її особистих прав і свобод та прав члені його сім`ї, включаючи одержання пільг, гарантій та компенсацій, установлених законами України та іншими нормативно-правовими актами, які визначають порядок навчання (проходження служби цивільного захисту);
створення необхідних під час навчання умов для здобуття ступеня вищої освіти (освітньо-кваліфікаційного рівня) бакалавра відповідно до освітньої (освітньо-професійної, освітньо-наукової) програми за обраною спеціальністю (спеціалізацією);
не залучати її до виконання робіт, пов`язаних з ризиком для життя і здоров`я.
Дія цього Контракту припинена 11.06.2021 у зв`язку з закінченням навчання (пункт 13 Контракту №298/17).
28.05.2021 між ДСНС в особі начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області полковника служби цивільного захисту ОСОБА_4 та ОСОБА_1 укладено контракт №120/21 про проходження служби цивільного захисту (далі Контракт №120/21).
Згідно з пунктом 1 Контракту №120/21, ОСОБА_1 ознайомилась із законами та іншими нормативно-правовими актами, які регулюють порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу і добровільно бере на себе зобов`язання додержуватися Конституції та законів України, сумлінно виконувати вимоги Присяги служби цивільного захисту, статутів, наказів чи розпорядження керівників (начальників), свої службові обов`язки, підвищувати свою професійну майстерність, досягати позитивних результатів з фізичної підготовки.
На підставі пункту 2 Контракту №120/21, ДСНС зобов`язується забезпечувати ОСОБА_1 , зокрема:
створення необхідних умов для несення служби;
додержання її особистих прав і свобод та прав члені його сім`ї, включаючи одержання пільг, гарантій та компенсацій, установлених законами України та іншими нормативно-правовими актами, які визначають порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу;
призначення її на посаду відповідно до професійної освіти, присвоєння спеціальних звань, просування по службі з урахуванням ділових і особистих якостей.
Цей Контракт укладено на 03 (три) роки (пункт 3 Контракту №120/21).
Згідно з пунктом 5 Контракту №120/21, цей Контракт може бути припинено (розірвано) достроково з ініціативи ДСНС, а особа рядового і начальницького складу, яка проходить службу цивільного захисту за контрактом, звільняється зі служби:
за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на службі;
за станом здоров`я - на підставі висновку центральної лікарсько-експертної комісії ДСНС про непридатність або обмежену придатність до служби;
у зв`язку із скороченням штатів - у разі неможливості використання на службі, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційно-штатних заходів;
у зв`язку із систематичним невиконанням умов цього Контракту особою родового і начальницького складу;
у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду;
у зв`язку з призовом на строкову військову службу на підставі рішення районної (міської) призовної комісії;
у разі неможливості переведення на іншу посаду у зв`язку з прямим підпорядкуванням близькій особі;
у зв`язку з набуттям громадянства іноземної держави;
в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 6 Контракту №120/21, цей Контракт може бути припинено (розірвано) достроково з ініціативи особи рядового і начальницького складу, яка проходить службу цивільного захисту за контрактом:
за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на службі;
за станом здоров`я - на підставі висновку центральної лікарсько-експертної комісії ДСНС про непридатність або обмежену придатність до служби;
у зв`язку із скороченням штатів - у разі неможливості використання на службі, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційно-штатних заходів;
відповідно до заяви особи, яка звільняється у зв`язку з сімейними обставинами або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
у зв`язку з систематичним невиконанням умов цього Контракту керівництвом органів цивільного захисту;
у зв`язку з набуттям громадянства іноземної держави.
Цей Контракт також може бути припинено (розірвано) достроково з ініціативи будь-якої сторони у судовому порядку (пункт 7 Контракту №120/21).
Цей Контракт набирає чинності з 12.06.2021 (пункт 12 Контракту №120/21).
Наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 14.06.2021 №261 призначено та поставлено на всі види забезпечення ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області лейтенанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 , випускницю НУЦЗ України, направлену у розпорядження начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області на посаду провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області, яка відповідно до пунктів 47, 54, 55 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу контракт про проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу уклала контракт про проходження служби цивільного захисту строком на 3 роки з 12.06.2021по 12.06.2024.
На підставі наказу ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 13.06.2022 №259 (з кадрових питань (особового складу) вважати такою, що перебуває у тимчасовому підпорядкуванні начальника Дніпровського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, лейтенанта служби цивільного захисту Волкову Д.А., провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області, з 13.06.2022. Підстава: заява ОСОБА_1 від 13.06.2022, наказ начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 13.06.2022 №83, перелік завдань визначених начальником Дніпровського РУ ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.
Пізніше між ДСНС в особі начальника ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області полковника служби цивільного захисту Машаро А.М. та ОСОБА_1 укладено зміни до Контракту №120/21 (далі Зміни).
Відповідно до вказаних Змін, пункт 5 Контракту №120/21 викладено в іншій редакції:
«Цей Контракт може бути припинено (розірвано) достроково з ініціативи ДСНС, а особа рядового і начальницького складу, яка проходить службу цивільного захисту за контрактом, звільняється зі служби, зокрема:
за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на службі;
за станом здоров`я - на підставі висновку центральної лікарсько-експертної комісії ДСНС про непридатність або обмежену придатність до служби;
у зв`язку із скороченням штатів - у разі неможливості використання на службі, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційно-штатних заходів;
у зв`язку із систематичним невиконанням умов цього Контракту особою родового і начальницького складу;
через службову невідповідність;
у зв`язку з вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту;
за згодою сторін;
…..
в інших випадках, передбачених законом.».
На підставі Змін, пункт 6 Контракту №120/21 викладено в іншій редакції:
«Цей Контракт може бути припинено (розірвано) достроково з ініціативи особи рядового і начальницького складу, яка проходить службу цивільного захисту за контрактом:
за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на службі;
за станом здоров`я - на підставі висновку центральної лікарсько-експертної комісії ДСНС про непридатність або обмежену придатність до служби;
у зв`язку із скороченням штатів - у разі неможливості використання на службі, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційно-штатних заходів;
відповідно до заяви особи, яка звільняється у зв`язку з сімейними обставинами або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
за згодою сторін;
…..
в інших випадках, передбачених законом.».
Дія Контракту №120/21 припинена 29.02.2024 у зв`язку з пунктом 176 пп. 9 (за згодою сторін).
Наказом ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86 «Про звільнення із служби цивільного захисту ОСОБА_1 » припинено контракт про проходження служби, звільнено зі служби цивільного захисту за пунктом 176 пп. 9 (за згодою сторін), виключена з кадрів та усіх видів забезпечення ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області з 29.02.2024 старшого лейтенанта цивільного захисту ОСОБА_1 , провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського районного управління ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області із виплатою премії за фактично відпрацьований час у лютому 2024 у розмірі 290%. Вважати такою, що справи і посаду здала. Підстава: рапорт ОСОБА_1 , аркуші бесід, подання заступника начальника начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Каховського РУ, погодження т.в.о. заступника начальника ГУ із запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області ОСОБА_5 .
Також, матеріали справи містять копію рапорту ОСОБА_1 про звільнення з ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області за згодою сторін.
Листом НУЦЗ України від 15.05.2024 №8801-1642/8806 ОСОБА_1 повідомлено, що у зв`язку зі звільненням ОСОБА_1 зі служби цивільного захисту за підпунктом 9 пункту 176 (за згодою сторін) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (наказ ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86) до моменту відпрацювання трьох років після закінчення навчання у НУЦЗ України та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2023 №443 «Про затвердження Порядку відшкодування особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту витрат, пов`язаних з їх утриманням у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління Державної служби з надзвичайних ситуацій, або в їх відокремлених структурних підрозділах» протягом 30 діб із моменту отримання цього повідомлення ОСОБА_1 зобов`язана відшкодувати фактичні витрати на її утримання під час навчання в сумі 136 129,02 грн, згідно з розрахунком на рахунок університету.
З розрахунку на утримання ОСОБА_1 в НУЦЗ України у період з 09.08.2017 по 11.06.2021 випливає таке:
КЕКВ 2112, стаття витрат грошове забезпечення, 2017 986,32 грн, 2018 6 638,94 грн, 2019 8 395,60 грн, 2020 9 662,28 грн, 2021 4 927,84 грн, разом 30 610,98 грн;
КЕКВ 2210, стаття витрат забезпечення постільною білизною та формним одягом, 2017 2 881,52 грн, 2018 -, 2019 1 744,00 грн, 2020 -, 2021 1 090,00 грн, разом 5 715,52 грн;
КЕКВ 2220, стаття витрат медикаменти та перев`язувальні матеріали, 2017 -, 2018 304,30 грн, 2019-2021-, разом 304,30 грн;
КЕКВ 2230, стаття витрат продукти харчування, 2017 8 366,30 грн, 2018 20 040,50 грн, 2019 18 608,40 грн, 2020 14 761,80 грн, 2021 7 403,00 грн, разом 69 180,00 грн;
КЕКВ 2271, стаття витрат оплата теплопостачання, 2017 4 261,28 грн, 2018 6 300,95 грн, 2019 5 540,62 грн, 2020 3 660,43 грн, 2021 1 828,36 грн, разом 21 591,64 грн;
КЕКВ 2272, стаття витрат оплата водопостачання та водовідведення, 2017 251,89 грн, 2018 770,21 грн, 2019 766,50 грн, 2020 624,45 грн, 2021 309,71 грн, разом 2 722,76 грн;
КЕКВ 2273, стаття витрат оплата електроенергії, 2017 650,51 грн, 2018 1 529,84 грн, 2019 1 533,48 грн, 2020 954,51 грн, 2021 684,08 грн, разом 5 352,42 грн;
КЕКВ 2274, стаття витрат оплата природного газу, 2017 43,99 грн, 2018 227,16 грн, 2019 157,40 грн, 2020 110,56 грн, 2021 105,72 грн, разом 644,83 грн;
КЕКВ 2275, стаття витрат оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг, 2017-2020 -, 2021 6,57 грн, разом 6,57 грн.
Разом: 136 129,02 грн.
Вказаний лист з розрахунком направлені ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку на адресу проживання: АДРЕСА_1 .
Втім, до НУЦЗ України повернувся конверт з відміткою поштової установи з зазначенням причини повернення «за закінченням терміну зберігання».
У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості з витрат на утримання у вищому навчальному закладі, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Частина 1 стаття 99 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) встановлює, шо до персоналу (кадрів) органів та підрозділів цивільного захисту належать особи рядового і начальницького складу, які проходять службу цивільного захисту за контрактом, державні службовці та інші працівники, з якими укладається трудовий договір.
Відповідно до статті 101 КЦЗ України служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з положеннями пункту 2 частини 1 статті 103 КЦЗ України про проходження служби цивільного захисту може бути укладено: контракт про навчання (проходження служби цивільного захисту) - з особою, зарахованою за денною формою здобуття освіти до закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або до його відокремленого структурного підрозділу.
Згідно з частиною 2 статті 103 КЦЗ України контракт про навчання (проходження служби цивільного захисту) укладається з громадянами, зарахованими за денною формою здобуття освіти до закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або до його відокремленого структурного підрозділу, за умови досягнення такими особами вісімнадцятирічного віку.
Обов`язковою умовою контракту про навчання (проходження служби цивільного захисту) є заборона залучати відповідну особу до виконання робіт, пов`язаних із ризиком для життя і здоров`я.
На підставі пункту 2 частини 3 статті 103 КЦЗ України контракт про проходження служби цивільного захисту укладається на строк три роки - з випускниками закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або їх відокремлених структурних підрозділів.
Частиною 6 статті 106 КЦЗ України визначено, що особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або в їх відокремлених структурних підрозділах, у разі дострокового припинення (розірвання) контракту про навчання (проходження служби цивільного захисту), крім осіб, звільнених із служби цивільного захисту з підстав, передбачених пунктами 3, 5 частини першої цієї статті, а також особи начальницького складу, які звільняються із служби протягом трьох років після закінчення закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або його відокремленого структурного підрозділу, крім осіб, звільнених із служби цивільного захисту з підстав, передбачених пунктами 3, 4, 5 частини першої цієї статті, відшкодовують центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, витрати, пов`язані з їх утриманням у закладі вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або в його відокремленому структурному підрозділі, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У разі відмови від добровільного відшкодування витрат таке відшкодування здійснюється в судовому порядку.
Так, пунктами 3, 5, 9 частини 1 статті 106 КЦЗ України передбачено, що контракт припиняється (розривається), а особи рядового і начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту:
за станом здоров`я - на підставі висновків (постанов) центральної лікарсько-експертної комісії, лікарсько-експертних комісій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, про непридатність або обмежену придатність до служби;
відповідно до заяви особи, яка звільняється у зв`язку із сімейними обставинами або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
за згодою сторін.
Порядок відшкодування особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту витрат, пов`язаних з їх утриманням у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління Державної служби з надзвичайних ситуацій, або в їх відокремлених структурних підрозділах затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2023 № 443 (далі - Порядок №443).
Цей Порядок визначає механізм відшкодування особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, що навчалися за денною формою здобуття освіти за державним замовленням (далі - особи) у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління ДСНС, або в їх відокремлених структурних підрозділах (далі - заклад вищої освіти), витрат, пов`язаних з їх утриманням у таких закладах (далі - витрати), у разі дострокового припинення (розірвання) з особою рядового і начальницького складу служби цивільного захисту контракту про навчання (проходження служби цивільного захисту) (далі - контракт), крім осіб, звільнених із служби цивільного захисту за станом здоров`я (на підставі висновків (постанов) центральної лікарсько-експертної комісії, лікарсько-експертних комісій ДСНС про непридатність або обмежену придатність до служби), а також відповідно до заяви особи, яка звільняється у зв`язку із сімейними обставинами або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України (пункт 1 Порядку №443).
Згідно з пунктом 3 Порядку №443 відшкодування здійснюється в розмірі витрат, пов`язаних з:
грошовим, продовольчим, речовим та медичним забезпеченням;
оплатою комунальних послуг.
Розрахунок витрат на утримання осіб (грошове, продовольче, речове та медичне забезпечення) у закладах вищої освіти здійснюється відповідно до встановлених норм за їх фактичною вартістю.
Розрахунок витрат на оплату комунальних послуг здійснюється виходячи із середнього обсягу споживання у відповідному закладі вищої освіти на одну особу за добу за період її фактичного перебування в такому закладі.
Під час проведення розрахунків застосовуються тарифи, що встановлені для бюджетних установ і діють у місцевості, в якій розташований заклад вищої освіти, у відповідному навчальному році.
Закладом вищої освіти на підставі його розрахунків складається довідка про фактичні витрати на кожну особу за весь період навчання за денною формою здобуття освіти за державним замовленням, яка долучається до її особової справи.
Пунктом 4 Порядку № 443 передбачено, що витрати відшкодовуються особою в повному розмірі за весь період її навчання за денною формою здобуття освіти за державним замовленням.
Сума відшкодованих витрат зараховується до спеціального фонду державного бюджету і використовується відповідно до кошторису закладу вищої освіти.
Відповідно до приписів пункту 5 Порядку № 443 після видання наказу про відрахування із закладу вищої освіти особи керівник закладу вищої освіти або за його дорученням інша посадова особа видає під особистий підпис зазначеній відрахованій особі повідомлення із зобов`язанням відшкодувати ДСНС протягом 30 діб з моменту отримання повідомлення витрати із зазначенням їх розміру та реквізитів розрахункового рахунка для перерахування коштів.
У разі звільнення із служби особи до моменту відпрацювання нею трьох років після закінчення закладу вищої освіти територіальний орган ДСНС, у якому особа проходила службу, невідкладно повідомляє про це закладу вищої освіти, у якому особа навчалася. У такому випадку повідомлення особі може бути видано під особистий підпис або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення за останнім місцем реєстрації, зазначеним у матеріалах її особової справи..
У разі відмови від добровільного відшкодування витрат таке відшкодування здійснюється в судовому порядку.
Тобто, вказані норми зобов`язують відповідача як особу, яка навчалася за державним замовленням у вищому навчальному закладі зі специфічними умовами, у разі її звільнення зі служби протягом трьох років після закінчення навчання, відшкодувати витрати, пов`язані з її утриманням у такому закладі.
Відповідач, посилаючись на незаконність стягнення витрат, пов`язаних з утриманням в сумі 136 129,02 грн зазначає про розірвання Контракту №120/21 за ініціативи позивача «за згодою сторін», а не звільнення ОСОБА_1 «за власним бажанням».
З цього приводу суд зазначає таке.
Частина 6 статті 106 КЦЗ України визначає, що особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або в їх відокремлених структурних підрозділах, у разі дострокового припинення (розірвання) контракту про навчання (проходження служби цивільного захисту), крім осіб, звільнених із служби цивільного захисту з підстав, передбачених пунктами 3, 5 частини першої цієї статті, а також особи начальницького складу, які звільняються із служби протягом трьох років після закінчення закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або його відокремленого структурного підрозділу, крім осіб, звільнених із служби цивільного захисту з підстав, передбачених пунктами 3, 4, 5 частини першої цієї статті, відшкодовують центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, витрати, пов`язані з їх утриманням у закладі вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або в його відокремленому структурному підрозділі, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У разі відмови від добровільного відшкодування витрат таке відшкодування здійснюється в судовому порядку.
Так, пунктами 3, 5, 9 частини 1 статті 106 КЦЗ України передбачено, що контракт припиняється (розривається), а особи рядового і начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту:
за станом здоров`я - на підставі висновків (постанов) центральної лікарсько-експертної комісії, лікарсько-експертних комісій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, про непридатність або обмежену придатність до служби;
відповідно до заяви особи, яка звільняється у зв`язку із сімейними обставинами або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
за згодою сторін.
Перелік сімейних обставин та інших поважних причин, що можуть бути підставою для звільнення громадян із служби осіб рядового і начальницького складу затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2013 №413.
Відповідно до вказаного Переліку, особи рядового і начальницького складу на їх прохання можуть бути із служби осіб рядового і начальницького складу через такі сімейні обставини та інші поважні причини:
виховання матір`ю (батьком) - особою рядового чи начальницького складу, яка (який) не перебуває у шлюбі, дитини або кількох дітей, що з нею (з ним) проживають, без батька (матері);
утримання матір`ю (батьком) - особою рядового чи начальницького складу, яка (який) не перебуває у шлюбі, повнолітньої дочки, сина віком до 23 років, якщо вона (він) є інвалідом I чи II групи або продовжує навчання (студенти, курсанти, слухачі (крім курсантів і слухачів військових навчальних закладів), стажисти вищого навчального закладу) і у зв`язку з цим потребує матеріальної допомоги матері (батька);
укладення шлюбу особою рядового чи начальницького складу із громадянкою (громадянином) України, іноземцем або особою без громадянства, що постійно проживає за межами України;
хвороба особи рядового чи начальницького складу або члена його сім`ї, якщо така хвороба згідно з висновком лікарської або лікарсько-експертної комісії перешкоджає особі рядового чи начальницького складу проходити службу в даній місцевості чи проживати в ній членові його сім`ї, у разі відсутності можливості переміщення (переведення) до іншої місцевості;
необхідність постійного стороннього догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії для осіб віком понад 18 років чи лікарсько-консультативної комісії для осіб до 18 років;
наявність у особи рядового чи начальницького складу трьох і більше дітей;
неможливість призначення одного з осіб рядового чи начальницького складу, які перебувають у шлюбі, в межах одного населеного пункту (гарнізону) в разі переміщення (переведення) дружини (чоловіка) на нове місце служби до іншого населеного пункту (гарнізону);
довгострокове відрядження за кордон дружини (чоловіка) особи рядового і начальницького складу.
Отже, що чинним законодавством визначений конкретний перелік підстав, за умови яких не підлягають відшкодуванню витрати, пов`язані з утриманням осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або в їх відокремлених структурних підрозділах, у разі дострокового припинення (розірвання) контракту про проходження служби цивільного захисту.
В інших випадках при достроковому припиненні (розірванні) контракту про проходження служби цивільного захисту, особа має відшкодувати закладу вищої освіти витрати, пов`язані з утриманням такої особи.
Матеріали справи не містять доказів віднесення відповідача до ряду осіб, звільнених із служби цивільного захисту з підстав, передбачених пунктами 3, 5 частини 1 статті 106 КЦЗ України.
Отже, суд критично оцінює доводи ОСОБА_1 в частині того, що розірвання контракту про проходження служби цивільного захисту за згодою сторін не тягне за собою відшкодування витрат за навчання.
Також, як на підстави незаконності стягнення витрат, пов`язаних з утриманням, ОСОБА_1 посилається на таке:
-керівником ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області попередньо узгоджене рішення про повернення всього особового складу до м. Херсон, де ведуться бойовій дії та запропоновано надання посади в районі бойових дій, втім відповідно до пункту 2 Контракту №298/17 ДСНС зобов`язувалось не залучати відповідача до робіт, пов`язаних з ризиком для життя та здоров`я;
-відповідачем відпрацьовано більшість узгодженого терміну, за умовами контракту.
З цього приводу суд зазначає, що повернення особового складу осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту до м. Херсон не значить залучення таких осіб до робіт, пов`язаних з ризиком для життя та здоров`я.
Посилання відповідача на відпрацювання більшості узгодженого терміну за умовами контракту не дає право на звільнення від відшкодування витрат пов`язаних з утриманням у закладі вищої освіти, оскільки контрактом передбачений термін відпрацювання після закінчення навчання за рахунок державного замовлення, а саме 3 роки.
Також, позивач вказує, що рапорт відповідачем написано на вимогу керівництва під диктовку, втім відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження вказаних обставин.
Крім того, ОСОБА_1 не оскаржувала наказ ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій у Херсонській області від 29.02.2024 №86 «Про звільнення із служби цивільного захисту ОСОБА_1 ».
Крім того, ухвалою суду від 11.09.2024 зобов`язано ОСОБА_1 надати до суду протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали докази на підтвердження обставин, про які ОСОБА_1 зазначила у відзиві.
Втім, відповідачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження зазначених обставин.
В частині інших доводів відповідача, суд зазначає, що вони не стосуються предмету спору та, відповідно, не приймаються судом.
Згідно з розрахунком на утримання ОСОБА_1 в НУЦЗ України у період з 09.08.2017 по 11.06.2021, сума витрат, яка підлягає відшкодуванню з відповідача, складає 136 129,02 грн.
У матеріалах адміністративної справи відсутні докази сплати відповідачем коштів позивачу в сумі 136 129,02 грн на відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням ОСОБА_1 , тому вони підлягають стягненню з відповідача у судовому порядку.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги є позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивач є суб`єктом владних повноважень судові витрати зі сплати судового збору розподілу не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Національного університету цивільного захисту України (адреса: вул. Чернишевська, 94, м. Харків, 61023; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 08571363) до ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_2 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Херсонській області про стягнення витрат, пов`язаних з утриманням (адреса: вул. Молодіжна, 6, м. Херсон, 73000; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38594707) про стягнення витрат, пов`язаних з утриманням задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Національного університету цивільного захисту України витрати, пов`язані з утриманням ОСОБА_1 в Національному університеті цивільного захисту України в сумі 136129 (сто тридцять шість тисяч сто двадцять дев`ять) гривень 02 копійки.
Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124569191 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні