Справа № 560/10746/24
РІШЕННЯ
іменем України
21 січня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
2. Зобов`язати комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації надати ОСОБА_1 статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та видати посвідчення на підтвердження цього статусу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що комісія безпідставно не взяла до уваги всі надані документи, які підтверджують факт та період перебування в зоні відчуження.
Рішення, що оскаржується, мотивовано непідтвердженням факту безпосередньої участі у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Однак з наданих документів та документів, які були наявні в особовій справі, чітко встановлений факт перебування його в зоні відчуження на Чорнобильській АЕС з 15 лютого 1988 року по 07 травня 1988 року.
Також не враховано, що раніше позивач вже отримував статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи на підставі вказаних документів, і спірність встановлених фактів у них не йшлось.
Ухвалою суду від 16.08.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач подав відзив на позов, згідно якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що в копії архівної довідки, наданої Галузевим державним архівом Міністерства оборони України, зазначено, що ОСОБА_1 перебував у зоні ліквідації наслідків аварії: 8, 12, 13, 15, 22, 25, 28, 31 березня, 11, 14, 16, 18, 20, 22, 26, 30 квітня та 3 травня 1988 року. Загальна кількість днів - 17.
В копії «Справки 0145/5» прописом зазначена загальна кількість днів: «семнадцать».
В копії довідки командира військової частини НОМЕР_1 від 1988 року, у графі дні виїзду в зони зазначено: 8, 12, 13, 15, 25, 28, 31 березня, 11, 14, 16, 18, 20, 22, 26, 30 квітня та травень один день. В примітці наказу зазначено: «17, 19 марта фамилия ОСОБА_2 зачеркнут…». Загальна кількість днів перебування в зоні ліквідації відповідно до наказу командира військової частини 15.
Таким чином, проаналізувавши докази, надані позивачем, на переконання відповідача, очевидним є те, що ОСОБА_1 перебував у зоні відчуження від 15 до 17 днів у 1988 році, з необхідних 30 днів. До того ж, як вказує відповідач, розбіжність у наданих позивачем доказах ставить під сумнів достовірність як самих доказів, так і даних зазначених позивачем у позовній заяві.
25 квітня 2024 року комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації розглянуто заяву ОСОБА_1 щодо видачі посвідчення «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» у зв`язку з надходженням листа від 10.10.2023 року №02-3043/7-23 Державного агентства України з управління зоною відчуження, та прийнято рішення про відмову у встановленні відповідного статусу.
Ухвалою суду від 02.10.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до наказу Кам`янець-Подільського заводу сільгоспмашин №47-к від лютого 1988 року ОСОБА_1 призвано на військові збори з 14.02.1988 терміном на 180 діб.
Згідно архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 20.09.2021 №179/1/8699, в наказі командира військової частини НОМЕР_1 від 15.02.1988 №46 значиться про прибуття з пересильного пункту ОСОБА_3 ОСОБА_1 для проходження служби на посаді сапера 1 взводу 1 роти 1 батальйону.
В наказі командира військової частини НОМЕР_1 від 07.05.1988 №128 значиться про виключення ОСОБА_1 зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення військової частини НОМЕР_1 .
Згідно довідки військової частини НОМЕР_1 , позивач з 14.02.1988 по 07.05.1988 виконував урядове завдання по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Згідно довідки військової частини НОМЕР_1 від 07.05.1988 ОСОБА_1 виконував службові обов`язки в військовій частині НОМЕР_1 в період з 15.02.1988 по 07.05.1988, кількість днів - 83.
В копії довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 14.04.1998 №51/1/2616, у графі дні виїзду в зони зазначено: 8, 12, 13, 15, 22, 25, 28, 31 березня, 11, 14, 16, 18, 20, 22, 26, 30 квітня та один день травня. В примітці наказу зазначено, що 17, 19 березня прізвище ОСОБА_1 закреслений.
Згідно витягу з протоколу засідання Тимчасової комісії при Хмельницькій обласній державній адміністрації про перевірці правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" від 20.08.1997, було прийнято рішення визнати безпідставним видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року № 51 громадянину ОСОБА_1
13 січня 2022 року комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації розглянуто заяву позивача щодо видачі посвідчення «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та прийнято рішення відмовити у видачі посвідчення «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» у зв`язку з не підтвердженням факту робіт у зоні відчуження у 1988 році 30 календарних днів.
Листом від 25.04.2024 №376-03.02 Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації повідомив позивача про те, що 25 квітня 2024 року комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації розглянуто його заяву щодо видачі посвідчення «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» у зв`язку з надходженням листа від 10.10.2023 року №02-3043/7-23 Державного агентства України з управління зоною відчуження.
Зазначив, що довідка Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 14.04.1998 №51/1/2616 щодо участі ОСОБА_1 у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС свідчить, що останній залучався до зазначених заходів в 30-кілометровій зоні 17 днів, що не дає правових підстав для встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» затверджено нові зразки посвідчень, що видаються особам, які, зокрема, постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. При цьому установлено, зокрема, що обласним державним адміністраціям слід провести до 1 січня 2021 року заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень.
Відповідно до ст.9,10Закону України від 28 лютого 1991 року № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»(далі - Закон№796-XII) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є, зокрема: 1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків; 2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.5 ст.11 Закону№796-XII до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями. Перелік видів робіт і місць, де виконувалися зазначені роботи, встановлюється Кабінетом Міністрів України
Згідно п.1 ч.1ст.14 Закону№796-XIIдля встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, зокрема, особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону№796-XII підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
Перелік цих документів визначено Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категорія громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 (далі - Порядок № 551).
Пунктом 11 Порядку № 551 визначено, що посвідчення ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видаються уповноваженими органами за поданням районної державної адміністрацій за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, утворених уповноваженими органами.
Посвідчення видаються:
учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема, на підставі одного з таких документів:
- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби);
- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку;
особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.
Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.
Отже, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видається, зокрема, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема, на підставі довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 1997 року № 135 «Про перевірку правильності видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» визнано за необхідне провести у період до 1 травня 1998 р. перевірку правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" згідно з Порядком № 51 (пункт 1).
Так, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 4 січня 1997 року № 135 «Про перевірку правильності видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 28 лютого 1997 року № 773-р було створено Тимчасову комісію по проведенню перевірки правильності видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Згідно витягу з протоколу засідання Тимчасової комісії при Хмельницькій обласній державній адміністрації про перевірці правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" від 20.08.1997, було прийнято рішення визнати безпідставним видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року № 51 громадянину ОСОБА_1 .
Відповідачем не заперечується факт виконання позивачем робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1988-1990 роках. Натомість, заперечує, що позивач працював у зоні відчуження не менше 30 календарних днів.
Відповідно до архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 14.04.1998 № 51/1/2616, ОСОБА_1 в період з 15.02.1988 по 07.05.1988 брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі військової частини НОМЕР_1 . В довідці зазначено дні виїзду в зони (на об`єкти, населені пункти): для організації і виконання робіт проммайданчику Чорнобильської АЕС по вивезенню ЖБК і МК (не розшифровано), земельних робіт і дезактивації території (зона №3), а саме:
- березень: 8, 12, 13, 15, 22, 25, 28, 31;
- квітень: 11, 14, 16, 18, 20, 22, 26, 30;
- травень: 3 (один день).
Час робіт не вказано.
Тривалість робочого дня не вказана. Отримав дозу опромінення: 5 (п`ять). 795 (одиницю виміру не зазначено). Місце дислокації військової частини: АДРЕСА_1 .
Водночас суд зазначає, що надані до суду документи не підтверджують факт виконання позивачем робіт у зоні відчуження в 1988-1990 роках саме протягом 30 календарних днів.
Крім того, згідно з Переліком населених пунктів, віднесених до зон забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року №106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"», населений пункт Димарка, де дислокувалася військова частина, в якій проходив строкову службу позивач, не входить до зони відчуження, а належить до зони посиленого радіоекологічного контролю.
Виконання робіт (завдань) у населеному пункті Димарка не дає підстав для надання позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Таким чином, оскільки позивачем не надано доказів, які свідчать про те, що він брав безпоседню участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС на території населених пунктів, які відносяться до зони відчуження протягом 30 календарних днів, дії Комісії щодо відмови ОСОБА_1 у видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є правомірними. Як наслідок, не підлягає задоволенню і похідна позовна вимога - зобов`язати комісію надати ОСОБА_1 статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видати відповідне посвідчення.
Отже, підстави для задоволення позову відсутні.
Позивач був звільнений від сплати судового збору, а тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 21 січня 2025 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Хмельницької обласної державної адміністрації (майдан Незалежності, буд. 2, м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005 , код ЄДРПОУ - 22985083) Третя особа:Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації (вул. Володимирська, 109, м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005 , код ЄДРПОУ - 25921623)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124571868 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні