ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/37086/24 Головуючий у 1-й інстанції: Лапій С.М.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Черпака Ю.К.,
суддів Кобаля М.І., Штульман І.В.,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційні скарги Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2024 року, ухвалене в порядку спрощеного (письмового) позовного провадження без повідомлення та виклику сторін, у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
У липні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (далі - позивач/ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ») звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач 1/апелянт 1/ГУ ДПС у Київській області), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2/апелянт 2/ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Київській області № 535/04 від 10 травня 2024 року (вих. № 22200/6/10-36-04-11 від 14 травня 2024 року) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621) за індивідуальним податковим номером 433576226575;
- зобов`язати ДПС України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» з моменту її анулювання шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із поновленням реєстраційного ліміту, облікових даних, записів, стану розрахунків інтегрованої картки та збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість позивача, які були наявні до прийняття рішення № 535/04 від 10 травня 2024 року (вих. № 22200/6/10-36-04-11 від 14 травня 2024 року) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» послалось на протиправність оскаржуваного рішення податкового органу про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість з підстав неподання протягом 12 календарних місяців податкової звітності з ПДВ, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту протягом періоду з 31 березня 2023 року по 01 квітня 2024 року, оскільки наявність постачання і придбання товарів за цей період підтверджується наданими до матеріалів справи документами. Контролюючим органом не доведено в діях позивача такого обов`язкового елементу, без якого неможливо прийняти рішення про анулювання реєстрації платника податку на додатку вартість, - наявність пасивної поведінки суб`єкта господарювання щодо ведення протягом 12 послідовних податкових місяців господарської діяльності. Окрім того, зазначив, що був позбавлений можливості вплинути на податкові показники на своєму рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, і як наслідок, на формування своїх податкових зобов`язань/податкового кредиту через віднесення його до ризикових підприємств на підставі рішення ГУ ДПС у Київській області, яке скасовано у судовому порядку.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2024 року адміністративний позов ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області від 10 травня 2024 року № 535/04 (вих. № 22200/6/10-36-04-11 від 14 травня 2024 року) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621) за індивідуальним податковим номером 433576226575.
Зобов`язано ДПС України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621) з моменту її анулювання, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із поновленням реєстраційного ліміту, облікових даних, записів, стану розрахунків інтегрованої картки та збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість позивача, які були наявні до прийняття рішення № 535/04 від 10 травня 2024 року (вих. № 22200/6/10-36-04-11 від 14 травня 2024 року) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Київській області на користь ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 6 058, 00 грн (шість тисяч п`ятдесят вісім гривень нуль копійок).
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з необґрунтованості тверджень податкового органу про відсутність у позивача операцій з постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що у свою чергу свідчить про відсутність правових підстав для анулювання реєстрації платника ПДВ, визначених пп. «г» п.184.1. ст.184 ПК України. Позивач об`єктивно через віднесення його до ризикових підприємств, що в подальшому судовим рішення було визнано протиправним, був позбавлений можливості вплинути на податкові показники на своєму рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, і як наслідок, на формування своїх податкових зобов`язань/податкового кредиту. А станом на день прийняття оскаржуваного рішення, податковим органом не враховано, що строк, протягом якого платник податку має право включити до податкового кредиту і відповідно відобразити у податкових деклараціях суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, ще не сплинув. Щодо зобов`язання ДПС України поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи зі збереженням індивідуального податкового номеру, то внесення відповідних змін до реєстру платників податку на додану вартість є компетенцією ДПС України, що здійснюється, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, а тому вказана позовна вимога є обґрунтованою та підлягає задоволенню. Окрім того, для повного та ефективного відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача здійснити дії з поновлення реєстрації позивача як платника податку на додану вартість шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру, поновленням реєстраційного ліміту позивача у системі електронного адміністрування ПДВ та збереженням облікових даних, записів та стану рахунків інтегрованої картки позивача в системі електронного адміністрування ПДВ позивача, які були наявні до прийняття рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість .
Доводи апеляційних скарг ГУ ДПС у Київській області та ДПС України обґрунтовані прийняттям оскаржуваного рішення на підставі, в межах чинного законодавства, оскільки за даними інформаційних баз ДПС України ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» протягом 12 послідовних податкових періодів не подавало податкові декларації з ПДВ з 31 березня 2023 року по 01 квітня 2024 року, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткованих операцій 0 грн. Посилання ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» на включення товариства до переліку ризикових суб`єктів господарювання, відповідно до чого позивач не мав можливості здійснювати господарську діяльність є необґрунтованими з огляду на те, що вказані обставини не є предметом даного спору та можуть містити окремі позовні вимоги. За твердженнями податкового органу віднесення платника податків до ризикових відповідно пунктів 1-8 «Критеріїв ризиковості платників податку на додану вартість» не обмежує останнього у формуванні та направленні на реєстрацію у встановлені податковим законодавством стоки податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних. При цьому, для анулювання реєстрації платником ПДВ визначальним є факт неподання податкової звітності з ПДВ, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту протягом періоду з 31 березня 2023 року по 01 квітня 2024 року.
У зв`язку з чим відповідачі в апеляційних скаргах просять їх задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому зазначено про необґрунтованість доводів апеляційних скарг податкових органів, відсутність підстав для їх задоволення та скасування рішення суду першої інстанції. Зауважив, що матеріалами справи підтверджено фактичне здійснення підприємством господарської діяльності, що спростовує твердження відповідачів про відсутність у позивача операцій з постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що у свою чергу свідчить про відсутність правових підстав для анулювання реєстрації платника ПДВ, визначених підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України.
Апеляційний розгляд справи відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами та на основі наявних доказів.
З метою повного та всебічного встановлення обставин справи, колегією суддів вирішено продовжити на розумний строк її апеляційний розгляд.
Перевіривши повноту встановлення фактичних обставин справ та їх правову оцінку, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги задоволенню не підлягають.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621, юридична адреса: 08148, Україна, Бучанський р-н, Київська обл., село Софіївська Борщагівка, вулиця Соборна, будинок, 103/10, інше, Н/П 316; фактична адреса: 03194, місто Київ, бульвар Кольцова, будинок 14-К, офіс 302) зареєстровано Бучанською районною державною адміністрацією Київської області як юридична особа. Види діяльності (код КВЕД): 81.21 Загальне прибирання будинків (основний); 81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів; 81.29 Інші види діяльності із прибирання; 82.92 Пакування; 96.01 Прання та хімічне чищення текстильних і хутряних виробів; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
10 травня 2024 ГУ ДПС у Київській області прийнято рішення №535/04 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, у зв`язку із тим, що в період з 01 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року платник податків на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» не подає податкової декларації з ПДВ, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях протягом 12 календарних місяців.
Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернувся з позовом до суду про його скасування.
Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує такі норми чинного законодавства та фактичні обставини справи.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпунктів 49.2, 49.4 статті 49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Пунктом 49.18 статті 49 ПК України передбачено, що податкові декларації, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).
Відповідно до пункту 202.1 статті 202 ПК України звітним (податковим) періодом є один календарний місяць.
Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (пункт 203.1 статті 203 ПКУ).
Згідно з пунктом 49.20 статті 49 ПК України якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний день, що настає за вихідним або святковим днем.
Граничні строки подання податкової декларації можуть бути збільшені за правилами та на підставах, які передбачені ПК України.
Статтею 184 ПК України визначено порядок та підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно з пунктом 184.2 статті 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Анулювання реєстрації здійснюється на дату, зокрема, прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації.
Пунктом 184.10 статті 184 ПК України встановлено, що про анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Пунктами 184.5-184.6 статті 184 ПК України передбачено, що з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних. У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.
Аналогічні за змістом приписи закріплені у Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2014 року № 1130 (далі - Положення № 1130), яке розроблене відповідно до розділів Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, та яким визначається порядок: реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість; формування і надання витягів та довідок з Реєстру.
Відповідно до підпункту «г» пункту 5.1 розділу V Положення № 1130 реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно з пунктом 5.2 розділу V Положення № 1130 анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Відповідно до пункту 5.5 розділу V вказаного Положення анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V ПК України (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Згідно з абзацом 3 пункту 5.5 статті 5 розділу V Положення № 1130 рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема довідка про подання/неподання платником податку на додану вартість контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт г пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником податку на додану вартість та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).
Відповідно до пункту 5.6 Положення № 1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5).
Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу.
Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ вважається днем прийняття такого рішення. Рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у день підписання реєструються у журналі обліку рішень про анулювання реєстрації платників ПДВ за формою № 6-РЖ (додаток 6). Номер рішення відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі.
З аналізу наведених правових норм вбачається, що контролюючий орган приймає рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Конструкція вказаної правової норми передбачає наявність пасивної поведінки суб`єкта господарювання щодо ведення протягом 12 послідовних податкових місяців господарської діяльності.
Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30 листопада 2022 року у справі № 380/8687/20, від 19 жовтня 2022 року у справі № 380/8769/20, яка відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України підлягає врахуванню у цій справі.
Отже, обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є встановлення факту не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.
Тобто анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України можливе за умов неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.
Аналогічний висновок висловлений Верховним Судом у постановах від 05 листопада 2018 року у справі № 820/2294/16, від 16 квітня 2020 року у справі № 826/876/17.
Як вбачається з матеріалів справи, мотивуючи спірне рішення, відповідач 1 вказав на неподання позивачем у період з 01 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року до контролюючого органу протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій з податку на додану вартість, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Слід зауважити, що позивачем не заперечуються обставини щодо неподання декларацій, однак він зазначив, що був позбавлений можливості вплинути на податкові показники на своєму рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, і як наслідок, на формування своїх податкових зобов`язань/податкового кредиту через віднесення його до ризикових підприємств.
Даючи правову оцінки зазначеним обставинами, колегія суддів звертає увагу на наступне.
З матеріалів справи слідує, що рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 10 квітня 2023 року № 43089 комісія регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 31 березня 2023 року № 2, прийняла рішення про відповідність платника податку ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Зазначено, що в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює придбання товарів від суб`єктів господарювання, які здійснюють ризикову діяльність, а саме: ТОВ «СІТІ КЛІНІНГ СТАЙЛ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 42787741), ТОВ «ЕНЕРГО-ТЕХ-КЛІНІНГ» (код ЄДРПОУ 43360037), ТОВ «СТАР КЛІН СЕРВІС» (код ЄДРПОУ43846962), ТОВ «ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТ» (код ЄДРПОУ 41327160), ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код 43357621).
Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з вимогами, зокрема, щодо визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС у Київській області про відповідність/невідповідність платника на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 10 квітня 2023 року № 43089 та зобов`язання ГУ ДПС у Київській області виключити ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року у справі № 320/17337/23 позов задоволено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2024 року у справі № 320/17337/23 апеляційну скаргу ГУ ДПС у м. Києві залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року без змін.
У зв`язку з набранням рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року у справі № 320/17337/23 законної сили податковим органом виключено ТОВ «Ден Груп Компані» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості - 16 квітня 2024 року.
Пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється
Таким чином, наявність рішення про включення платника податку на додану вартість до переліку ризикових тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником.
Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Згідно з абзацом 22 статті 201.10 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Таким чином, протиправність дій ГУ ДПС у Київській області позбавили позивача можливості повною мірою здійснювати господарську діяльність та реєструвати податкові накладні у період з 10 квітня 2023 року по 16 квітня 2024 року.
Фактичне здійснення господарської діяльності та придбання/продаж послуг/товарів з метою формування податкового зобов`язання та кредиту за період 2023-2024 року підтверджується наявними в матеріалах справи податковими накладними від 27 березня 2023 року № 2319, від 28 березня 2023 року № 199, від 24 травня 2023 року № 2252, від 22 травня 2023 року № 2206, від 19 червня 2023 року № 1095, від 27 листопада 2023 року № 34083, реєстрація яких була зупинена на підставі рішення ГУ ДПС у Київській області про відповідність/невідповідність платника на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 10 квітня 2023 року № 43089, яке було скасовано судовим рішенням та яке позбавляло можливості підприємству їх зареєструвати, зокрема, дві податкові накладні до 15 квітня 2023 року, для формування своїх податкових зобов`язань/податкового кредиту для подальшого їх зазначення в податкових деклараціях.
Вказане, на переконання колегії суддів, підтверджує здійснення позивачем господарської діяльності, що спростовує доводи апелянтів про відсутність у позивача операцій з постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Таким чином, станом на день прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, останнім протиправно не враховано, що ще не сплинув строк, протягом якого платник податку має право включити сплачені в ціні товару кошти до податкового кредиту і відобразити у податкових деклараціях суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних
У період з 10 квітня 2023 року по 16 квітня 2024 року позивач міг подавати податкові декларації, однак з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях, що формально не усувало передбаченої підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ.
Отже, слід погодитись з висновками суду першої інстанції, що неподання позивачем декларацій зі сплати податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців у період з 01 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків в частині ведення господарської діяльності, а внаслідок відсутності можливості вплинути на податкові показники на своєму рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, і як наслідок, на формування своїх податкових зобов`язань/податкового кредиту через віднесення його до ризикових підприємств.
Наведене в сукупності свідчить, що відповідач як суб`єкт владних повноважень при ухваленні рішення діяв без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці рішення (дія), що призвело до безпідставного анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
У зв`язку з чим рішення ГУ ДПС у Київській області від 10 травня 2024 року № 535/04 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ДЕН ГРУП КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43357621) за індивідуальним податковим номером 433576226575 підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи зі збереженням індивідуального податкового номеру, суд зазначає таке.
Згідно з пунктом 3.1. Положення № 1130 реєстрація осіб платниками ПДВ, перереєстрація платників ПДВ проводяться шляхом внесення записів до Реєстру із формуванням за кожним таким записом окремого ідентифікатора.
Відповідно до пункту 5.10. Положення №1130 рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності такого рішення актам законодавства, а також у разі скасування судових рішень чи записів у Єдиному державному реєстрі, на підставі яких було прийняте рішення про анулювання реєстрації.
Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Якщо анулювання реєстрації платника ПДВ було здійснене згідно з рішенням про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою № 7-РПДВ, то скасування анулювання реєстрації платника ПДВ проводиться шляхом скасування запису про такого платника у Переліку.
З аналізу наведених правових норм слідує, що внесення відповідних змін до Реєстру платників податку на додану вартість є компетенцією органу, що формує та веде реєстр, тобто Державної податкової служби України, що здійснюється, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. Тобто, контролюючий орган зобов`язаний на вчинення таких дій, як внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації на підставі рішення суду про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, а тому колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення цієї позовної вимоги.
Стосовно позовної вимоги поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки позивача в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні - до прийняття рішення, колегія суддів звертає увагу на наступне.
Згідно з положеннями пункту 200-1.3 статті 201-1 ПК України у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, УНакл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене).
Пунктом 200-1.8 статті 200-1 ПК України передбачено, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складання податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569(далі - Порядок № 569).
Пунктом 7 зазначеного Порядку встановлено, що у разі анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
Для закриття електронного рахунка ДПС надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.
На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету.
Повідомлення про закриття електронних рахунків Казначейство надсилає ДПС у день закриття такого рахунка.
З аналізу зазнаних норм можна дійти висновку, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ (в тому числі реєстраційного ліміту) належить до повноважень ДПС України. При цьому, такі повноваження контролюючого органу здійснюються у певній послідовності після дослідження питання стосовно правомірності процедури включення до облікових карток певної інформації щодо стану розрахунків платника за податками, зборами.
Такий правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 21 липня 2020 року у справі № 820/1053/16 та від 22 липня 2020 року у справі №520/5627/19.
Таким чином, втрата позивачем статусу платника ПДВ призводить до втрати реєстраційного ліміту.
Верховний Суд у постановах від 11 лютого 2021 року у справі № 804/5054/16 та від 18 грудня 2020 року у справі № 804/3109/16 дійшов висновку, що рішення суду про визнання протиправним та скасування правового акта індивідуальної дії (рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ), яке набрало законної сили, означає, що такий акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття, у тому числі до набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ.
У постанові від 09 серпня 2022 року у справі № 820/537/16 Верховний Суд зазначив, що у разі скасування рішення про анулювання реєстрації, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а платник має право на поновлення реєстраційного ліміту позивача у системі електронного адміністрування ПДВ. При цьому, у даному випадку, ефективним способом захисту прав позивача є поновлення стану розрахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ, яке згодом судовим рішенням визнано протиправним.
Враховуючи викладене, на виконання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ контролюючий орган зобов`язаний вчинити дії із повернення платника податків у становище, що існувало до винесення протиправного акта індивідуальної дії.
При цьому, відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 09 серпня 2022 року у справі № 820/537/16, такі дії охоплюють собою: поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ та відображення реєстраційної суми (УНакл), яка має бути перерахована за формулою, наведеною в пункті 200-1.3 статті 201-1 ПК України, з урахуванням обставин використання наданого платнику податків права із повернення з бюджету коштів, що перевищують суму узгоджених податкових зобов`язань, та наявності підстав для сплати узгоджених податкових зобов`язань.
Пунктом 3 Порядку № 569 визначено, що періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством. Згідно з пунктом 5 цього Порядку електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку. Казначейство відповідно до вимог ст. 69 ПК України надсилає ДПС повідомлення про відкриття електронного рахунка в день його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДПС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка.
Таким чином, для повного та ефективного відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача здійснити дії з поновлення реєстрації позивача як платника податку на додану вартість шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру, поновленням реєстраційного ліміту позивача у системі електронного адміністрування ПДВ та збереженням облікових даних, записів та стану рахунків інтегрованої картки позивача в системі електронного адміністрування ПДВ позивача, які були наявні до прийняття рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Аналогічного висновку при обранні належного та ефективного способу захисту прав платника податку дійшов Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постановах від 17 грудня 2020 року у справі №820/499/16, від 18 березня 2021 року у справі №520/984/19.
Оскільки суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, то колегія суддів згідно із статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги залишає її без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
Судді: Кобаль М.І.
Штульман І.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124574442 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпак Юрій Кононович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні