Постанова
від 20.01.2025 по справі 580/10058/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/10058/23 Головуючий у 1-й інстанції: Кульчицький С.О.

Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2025 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Черпака Ю.К.,

суддів Кобаля М.І., Штульман І.В.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року, ухвалене в порядку спрощеного (письмового) позовного провадження без повідомлення та виклику сторін, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач/ ОСОБА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі -відповідач/апелянт) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області № 149 від 03 жовтня 2023 року в частині внесення змін до наказів управління щодо зменшення ОСОБА_1 відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії;

- зобов`язати 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області провести перерахунок окремих складових грошового забезпечення ОСОБА_1 , а саме: надбавки за особливості проходження служби та премій, на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року у справі № 580/210/23, виходячи з відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премій в належних відсоткових розмірах, встановлених до прийняття наказу № 149 від 03 жовтня 2023 року.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю дій відповідача під час проведення перерахунку грошового забезпечення на виконання судового рішення щодо зменшення відсоткового розміру окремих його складових, зокрема відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби (ОПС).

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року позов ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області № 149 від 03 жовтня 2023 року в частині внесення змін до наказів управління щодо зменшення ОСОБА_1 відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії.

Зобов`язано 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області провести перерахунок окремих складових грошового забезпечення ОСОБА_1 , а саме надбавки за особливості проходження служби та премій, на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року у справі № 580/210/23, виходячи з відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премій в належних відсоткових розмірах, встановлених до прийняття наказу № 149 від 03 жовтня 2023 року.

Стягнуто за рахунок за рахунок бюджетних асигнувань 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1 073, 60 (одна тисяча сімдесят три шістдесят копійок).

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, приймаючи спірний наказ в частині внесення змін до наказів управління щодо зменшення позивачу відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби та премій, не дотримався вказаних вимог законодавства, що призвело до погіршення умов вже оплаченої служби позивача, встановлених законодавством, а саме зменшення розміру грошового забезпечення позивача за виконувану ним роботу при відсутності змін до оцінки його досягнень за виконану роботу для преміювання, оскільки спірним наказом зменшений розмір вже виплаченої премії позивача у період, коли він припинив правовідносини служби у відповідача та за відсутності його попередження та погодження, воно погіршує умови оплати вже виконаної ним роботи.

В апеляційній скарзі 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області просить скасувати судове рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Скарга обґрунтована тим, що виплата премії є правом, а не обов`язком керівника, та виплачується у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання. При цьому, спірний наказ не суперечать постанові Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704 в частині встановлення посадових окладів військовослужбовців та їх преміювання, а згідно з матеріалами справи, корегування відсотку премії не призвело до зменшення грошового забезпечення. Заохочувальні виплати виплачується у межах фонду оплати праці і не мають обов`язкового характеру, рішення про її встановлення (скасування, зменшення розміру) приймає керівник залежно від наявності коштів шляхом видання наказу відповідно до умов, передбачених трудовим законодавством. Позивач не надав та не обґрунтував, в чому полягає порушення його прав, оскільки не надав Положень про преміювання, колективного договору в частині встановлення/зменшення позивачу розміру премії.

Відзив на апеляційну скаргу не подано.

Апеляційний розгляд справи відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами та на основі наявних доказів.

Згідно з частинами першою та другою статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

З метою повного та всебічного встановлення обставин справи, колегією суддів вирішено продовжити на розумний строк її апеляційний розгляд.

Перевіривши повноту встановлення фактичних обставин справ та їх правову оцінку, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що ОСОБА_1 проходив службу в 4 державному пожежно-рятувальному загоні Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області.

Відповідно до витягу із наказу Головного управління ДСНС України у Черкаській області від 19 травня 2022 року № 90 ОСОБА_1 звільнено зі служби цивільного захисту у запас за віком з 20 травня 2022 року. Виплачено вихідну допомогу згідно з пунктом 10 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб» від 17 липня 1992 № 393, у розмірі 50 % грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби та грошову компенсацію за 45 днів невикористаної щорічної основної відпустки за 2022 рік.

При звільненні позивачу видано грошовий атестат та довідку про розмір грошового забезпечення за останні 24 місяці служби.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 року у справі № 580/210/23, яке набрало законної сили, позов задоволено частково, зокрема, зобов`язано 4 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 грошового забезпечення відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704 (з врахуванням постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 826/6453/18) за період з 29 січня 2020 по 31 грудня 2020 року із застосуванням показника прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року; за період з 01 січня 2021 по 31 грудня 2021 року із застосуванням показника прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2021 року; за період з 01 січня 2022 року по день звільнення із застосуванням показника прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року, а також здійснити перерахунок та виплату одноразової грошової допомоги при звільненні за 26 років вислуги та грошової компенсації за 45 днів невикористаної щорічної основної відпустки за 2022 рік із застосуванням показника прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року.

На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 року у справі № 580/210/23, листа-роз`яснення ДСНС України від 18 серпня 2023 року № 20-15603/201 та від 04 вересня 2023 року № 20-16549/201 щодо здійснення перерахунку розміру грошового забезпечення та інших витрат, 4 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області прийнято наказ № 149 від 03 жовтня 2023 року «Про внесення змін до наказів».

Відповідно до пункту 5 вказаного наказу ОСОБА_1 перераховано розмір посадового окладу та окладу за спеціальне звання.

Пунктами 1-4 зазначеного наказу позивачу зменшено відсотковий розмір надбавки за особливості проходження служби (ОПС), а саме: встановлено у наступних відсоткових розмірах від посадового окладу, окладу за спеціальне звання та надбавки за вислугу років: з 01 січня 2020 року в розмірі 38 %; з 01 січня 2021 року - 32%; з 14 травня 2021 року - 32 %; з 01 січня 2022 року - 30 %.

Пунктами 6-33 наказу відповідач, з метою зниження розміру премії позивача вніс зміни до наказів про преміювання з лютого 2020 по червень 2022 року та встановив премію на рівні 10 %, 16 %, 15 %, 22 % від посадового окладу.

Вважаючи неправомірним зменшення показників грошового забезпечення, позивач звернувся до суду із позовом.

Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011-XII) відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Відповідно до норм статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704 (далі - Постанова № 704), якою встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 2 Постанови № 704 передбачено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Додатком 1 до Постанови № 704 визначено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 4 Постанови № 704 (в первинній редакції на дату прийняття) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Також, додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови №704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

Відповідно до підпункту 2 пункту 5 Постанови № 704 керівникам державних органів надано право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Суд першої інстанції правильно визначив, що у межах даної справи спірним є зменшення відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби та премій.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 року у справі № 580/210/23, яке набрало законної сили, зобов`язано провести перерахунок грошового забезпечення позивача із застосуванням у період з 29 січня 2020 року по день звільнення показника прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного року, а також виплату недоотриманих сум грошового забезпечення та недоотриманих сум інших виплат, проведених у зв`язку зі звільненням зі служби, при цьому питання відсоткового показника розміру премії не було предметом розгляду справи.

На виконання рішення суду відповідачем проведено перерахунок грошового забезпечення з 29 січня 2020 року по день звільнення (20 травня 2022 року), а саме: проведено перерахунок складових грошового забезпечення із застосуванням прожиткового мінімуму, встановленого на 1 січня 2020, 2021 та 2022 років. Проте, після проведення вказаного перерахунку грошового забезпечення, відповідач зменшив відсотковий розмір окремих його складових.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20 липня 2018 року № 623 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Інструкція № 623).

Порядок та розмір надбавки за особливості проходження служби врегульовано у розділі V Інструкції № 623.

Особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.

Особам рядового і начальницького складу залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби розмір надбавки за особливості проходження служби, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, може збільшуватися до 100 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.

Розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) на початку року із зазначенням конкретного розміру кожній особі рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби з урахуванням асигнувань на грошове забезпечення на відповідний рік.

Особам рядового і начальницького складу, що прибули до нового місця служби, переведені на іншу посаду тощо, виплата надбавки за особливості проходження служби здійснюється на підставі наказу керівника органу управління (підрозділу) про вступ до виконання обов`язків за посадою (основною чи тимчасовою), в якому зазначається розмір надбавки за особливості проходження служби.

Надбавку за особливості проходження служби за рішенням керівника органу управління (підрозділу) може бути скасовано або розмір її зменшено в разі несвоєчасного, неякісного виконання завдань, що оформлюється відповідним наказом керівника органу управління (підрозділу) із зазначенням причини скасування надбавки за особливості проходження служби або розміру її зменшення.

Особам рядового і начальницького складу, які одержують надбавку за особливості проходження служби в розмірах, визначених пунктом 2 цього розділу, на яких у встановленому порядку покладено тимчасове виконання обов`язків за посадами, за якими виплату цієї надбавки не встановлено, за період тимчасового виконання обов`язків за посадами надбавка виплачується в розмірах, визначених пунктом 1 цього розділу.

Особам рядового і начальницького складу, які отримують надбавку за особливості проходження служби в розмірах, визначених пунктом 1 цього розділу, і на яких покладено тимчасове виконання обов`язків за посадами, передбаченими пунктом 2 цього розділу, ця надбавка виплачується в розмірах, визначених пунктом 2 цього розділу.

Надбавка за особливості проходження служби виплачується в разі тимчасового вибуття особи рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту з органу управління (підрозділу) зі збереженням посад за місцем служби в щорічні основні відпустки, щорічні додаткові відпустки та додаткові відпустки відповідно до Закону України «Про відпустки» зі збереженням грошового забезпечення, на лікування, стажування, у відрядження та за період перебування в розпорядженні.

Порядок та розмір преміювання врегулювано у розділі ХVІ Інструкції № 623. Так, керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).

Керівник органу управління (підрозділу) має право позбавляти осіб рядового і начальницького складу премії повністю або зменшувати її розмір за грубі дисциплінарні проступки та порушення службової дисципліни, передбачені статтями 58, 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.

Особи рядового і начальницького складу позбавляються премії в повному обсязі або частково виключно за той календарний місяць, у якому вони допустили порушення (проступок) або стало відомо про порушення (проступок). Рішення про виплату премії, зменшення її розміру або позбавлення в повному розмірі оформлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) про виплату (позбавлення повністю або частково) премії підлеглим особам рядового і начальницького складу. У рапортах із клопотанням про позбавлення премії (повністю або частково), поданих у кінці кожного місяця, рапортах безпосередніх керівників із клопотанням про виплату премії (позбавлення повністю або частково) зазначаються конкретні причини, які стали підставами для цього.

Премія особам рядового і начальницького складу виплачується з того дня, з якого вони приступили до виконання обов`язків за посадами, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадами, у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних керівників органів управління (підрозділів).

Премія особам рядового і начальницького складу також виплачується за час перебування у відпустці зі збереженням грошового забезпечення, на лікуванні, у службовому відрядженні в разі збереження посад за місцем служби.

Премія в місяці звільнення зі служби не виплачується особам рядового і начальницького складу:

- які звільняються зі служби за невиконання ними умов контракту та у зв`язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили (з місяця, у якому надійшов витяг із наказу про звільнення);

- у разі допущення в органі управління (підрозділі) подій, пов`язаних із загибеллю людей із вини осіб рядового і начальницького складу під час виконання ними службових обов`язків, чи скоєння злочинів - керівнику та іншим посадовим особам, які не вживали заходів для запобігання подіям і злочинам.

Наказ про преміювання (витяг із наказу) за минулий місяць передається до фінансового підрозділу не пізніше ніж за 10 днів до встановленого строку виплати грошового забезпечення за поточний місяць.

Особам рядового і начальницького складу, які проходять службу в підрозділах, що утримуються за рахунок об`єктів (за рахунок спеціального фонду), премія виплачується в межах затвердженого в кошторисі фонду грошового забезпечення з урахуванням пункту 1 цього розділу.

Виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.

Нагородження грошовою премією осіб рядового і начальницького складу за професіоналізм та відвагу під час ліквідації надзвичайних ситуацій, за спортивні досягнення може здійснюватися понад фонд преміювання, визначений у пункті 1 цього розділу, у межах економії фонду грошового забезпечення і дозволяється за окремими рішеннями ДСНС.

Відповідно до визначення, яке міститься в статті 94 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.

Згідно з абзацом 3 статті 97 КЗпП України конкретні розміри тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок, посадових окладів працівникам, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються роботодавцем з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Роботодавець (роботодавець - фізична особа) не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами.

Оскільки спірним наказом зменшений розмір вже виплаченої премії позивача після припинення ним служби у відповідача і за відсутності його попередження та погодження, воно погіршує умови оплати вже виконаної ним роботи.

Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що обставини зменшення розміру премії підтверджуються даними Грошових атестатів від 06 червня 2022 року № 4 (до перерахунку) та від 17 жовтня 2023 року № 9 (після проведення відповідачем перерахунку грошового забезпечення на виконання рішення суду), при порівнянні яких видно, що відповідач зменшив спірні складові грошового забезпечення.

З урахуванням наведеного, можна дійти висновку, що приймаючи рішення про зменшення відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби/премій, відповідач діяв не добросовісно та протиправно, при цьому, керувався листами-роз`ясненнями, які не є нормативно-правовими актами та носять інформаційний характер, що суперечить вимогам частини другої статті 19 Конституції України

Крім того, слід звернути увагу на те, що чинне законодавство України не містить приписів, які надавали б право органам ДСНС України за минулі періоди змінювати відсоткові розміри складових грошового забезпечення своїх працівників, що суперечить як змісту так і суті такої складової грошового забезпечення, як премія, позаяк, така встановлюється за відповідні досягнення та призначається наказом керівника за відповідний період, а позбавляється особа такої складової також у встановлених випадках на підставі відповідного наказу, актуального станом на дату виплати заробітної плати/грошового забезпечення за відповідний місяць.

Спірний наказ прийнятий щодо перегляду вже виплаченої заробітної плати, його мотиви не стосуються перегляду виконаної позивачем роботи, її результатів, а виключно для обчислення розміру оплати праці із-за необхідності привести у відповідність із законом (на виконання рішення суду) розрахункової величини його посадового окладу та окладу за спеціальне звання, що впливає на обчислення інших, вже виплачених додаткових складових грошового забезпечення.

У даному випадку, позивач набув право на отримання премії у встановлених розмірах ще у 2020, 2021 та 2022 роках, при цьому питання визначення відсоткових розмірів вказаних складових грошового забезпечення не було предметом спору у справі № 580/210/23 та судом не розглядалося.

Колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено законності та обґрунтованості видання оскаржуваного наказу в частині наявності підстав для зменшення розміру премії позивача за минулі періоди.

Слід зауважити, що якщо зміни премії вчинені після припинення трудових (службових) правовідносин, перегляд їх розміру в бік зменшення має ознаки порушення принципу справедливості та безпідставного вручання в право особи на мирне володіння своїм майном. Також порушується принцип юридичної визначеності.

Стосовно посилань апелянта на положення «Про преміювання» та колективного договору, в яких передбачено право керівника корегувати розмір премії, колегія суддів вважає, що ними встановлюється таке право саме щодо нарахування та виплати премії станом на дату видання наказу про преміювання/виплату, проте не надано права за минулі періоди їх корегувати у бік зменшення, при цьому, не встановивши наявність описки/помилки нарахування.

Оскільки суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, то колегія суддів згідно із статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги залишає її без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.

Судді: Кобаль М.І.

Штульман І.В.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124574450
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —580/10058/23

Постанова від 20.01.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 25.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні