ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/11377/23 Суддя (судді) першої інстанції: Руденко А.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача - Єгорової Н.М.,
суддів - Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2023 року позивач - Золотоніська районна державна лікарня ветеринарної медицини звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, яким просив:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 08 листопада 2023 року №10472/23-00-07-03-01 форми "Р" про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 129 555,44 грн, в тому числі за основним платежем - 119 637,70 грн, штрафні санкції - 9 917,74 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 08 листопада 2023 року №10476/23-00-07-03-01 форми "Р" про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 34 557,54 грн, в тому числі за основним платежем - 31 485,93 грн, штрафні санкції - 3 071,61 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 08 листопада 2023 року №10477/23-00-07-03-01 форми "Р" про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 5 861,73 грн, в тому числі за основним платежем - 5 328,92 грн, штрафні санкції - 532,81 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 08 листопада 2023 року №10478/23-00-07-03-01 форми "Р" про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 79 196,94 грн, в тому числі за основним платежем - 72 279,63 грн, штрафні санкції - 6 917,31 грн.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року відмовлено в задоволені позову.
Не погодившись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, неповно встановлено обставини, що мають значення для справи.
Апелянт наголосив, що судом першої інстанції залишено поза увагою те, що майно Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини відносить до закладів лікувально-профілактичних та оздоровчих за кодом 1267.9 згідно з класифікатором державного майна, водночас усі земельні ділянки мають цільове призначення "03.03 для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги". Крім того, Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини забезпечувала медичне обслуговування, зокрема щодо захисту населення від хвороб спільних для тварин і людей та відносилась до закладів охорони здоров`я.
Звернув увагу суду на те, що в період з 2017 по 2023 рік Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини повністю утримувалась за рахунок коштів загального і спеціального фондів державного бюджету, водночас факт наявності у бюджетної установи власних надходжень не свідчить про те, що вона не утримується повністю з державного чи місцевого бюджету.
Додатково зазначив про помилковість висновків суду про те, що на позивача не поширюються пільги зі сплати земельного податку передбачені пп. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України.
Відповідач подав до суду відзив, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки розмір доходної частини Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини від господарської діяльності з надання платних послуг з лікування тварин за спірний період становить третину загального фінансування установи. Крім того Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини належить до структури Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, що не віднесено до органів охорони здоров`я, а тому положення пп. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Додатково зазначив про те, що рішення органів місцевого самоврядування, щодо затвердження місцевих податків і зборів та встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку на територіях відповідних громад не містить посилань про надання пільг зі сплати земельного податку Драбівській районній державній лікарні ветеринарної медицини.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, а рішення суду першої інстанції змінити, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, відповідно до відомостей (витягу) є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини зареєстрована як юридична особа (код ЄДРПОУ 00709589), основний вид діяльності - 75.00, ветеринарна діяльність, на час розгляду справи перебуває у стані припинення (т. 1 а.с. 14).
Відповідно до наказу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 07 жовтня 2022 року №415 та додатку №22 до вказаного наказу Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини реорганізована шляхом приєднання до Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини (т. 1 а.с. 19-22).
Передавальний акт майна, землі, прав та обов`язків з балансу Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини на баланс правонаступника Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини складений 31 березня 2023 року (т. 1 а.с. 23-24).
На підставі наказу від 06 вересня 2023 року №1644-п та направлень від 06 вересня 2023 року №2934/23-00-07-03-01 та від 08 вересня 2023 року №2947/23-00-24-06-15 Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено документальну позапланову виїзна перевірка підприємства Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини (код за ЄДРПОУ 00709589) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2017 року по 11 вересня 2023 року.
За результатами проведення перевірки складено акт від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589, яким встановлено, що Драбівська РДЛВМ у період з 01 січня 2017 року по 11 вересня 2023 року мала у користуванні земельні ділянки згідно державних актів на право постійного користування земельними ділянками, а саме:
1) земельна ділянка площею 2, 0209 га, кадастровий номер 7120655100:01:001:1374 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, смт Драбів, вул. Київська, 3, на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340332 згідно рішення Драбівської селищної ради від 14 жовтня 2009 року №33-6/У (станом на 11 вересня 2023 року Драбівська об`єднана тергромада);
2) земельна ділянка площею 0, 4944 га, кадастровий номер 7120683600:01:001:1443 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с-ще Драбове-Барятинське, вул. В.Жагала, 8, на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340323 згідно рішення Драбово-Барятинської сільської ради від 24 вересня 2009 року №22-5/У (станом на 11 вересня 2023 року Драбівська об`єднана тергромада);
3) земельна ділянка площею 0,2348 га, кадастровий номер 7120687400:01:001:1385 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Нехайки, вул. Шевченка, 67 на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340325 згідно рішення Нехайківської сільської ради від 08 вересня 2009 року №20-2/У (станом на 11 вересня 2023 року Драбівська об`єднана тергромада);
4) земельна ділянка площею 2,3363 га, кадастровий номер 7120655700:01:001:0967 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, смт. Шрамківка, вул. Щербаків, 117 на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340331 згідно рішення Шрамківської сільської ради від 10 листопада 2009 року №27-350/У (станом на 11 вересня 2023 року Шрамківська об`єднана тергромада);
5) земельна ділянка площею 0,2610 га, кадастровий номер 7120682100:01:001:0471 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Бирлівка, вул. Центральна, 33-а на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340326 згідно рішення Бирлівської сільської ради від 21 вересня 2009 року №25-350/У (станом на 11 вересня 2023 року Шрамківська об`єднана тергромада);
6) земельна ділянка площею 0,2310 га, кадастровий номер 7120685200:01:001:0454 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Коломиці, вул. Чумгацька, 90 на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340330 згідно рішення Коломицької сільської ради від 09 жовтня 2009 року №20-6Л (станом на 11 вересня 2023 року Шрамківська об`єднана тергромада);
7) земельна ділянка площею 0,3244 га, кадастровий номер 7120688400:01:001:1683 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Погреби, вул. Гагаріна, 64-а на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340324 згідно рішення Погребської сільської ради від 21 вересня 2009 року №31-5/У (станом на 11 вересня 2023 року Шрамківська об`єднана тергромада);
8) земельна ділянка площею 0,1280 га, кадастровий номер 7120682600:01:002:0273 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Великий Хутір, вул. Куниці, 24 на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340327 згідно рішення Великохутірської сільської ради від 16 вересня 2009 року №24-5/У (станом на 11 вересня 2023 року Великохутірська об`єднана тергромада);
9) земельна ділянка площею 0,4157 га, кадастровий номер 7120686000:01:001:0403 за адресою: Черкаська обл., Драбівський район, с. Мехедівка, вул. Шевченка, 23 на підставі акта на право постійного користування земельною ділянкою від 10 листопада 2009 року серії ЯЯ 340329 згідно рішення Мехедівської сільської ради від 18 вересня 2009 року №21-4/У (станом на 11 вересня 2023 року Великохутірська об`єднана тергромада).
Драбівська РДЛВМ є неприбутковою організацією, що фінансується, у тому числі з державного бюджету за загальним фондом та надає платні послуги з лікування тварин, кошти, отримані від надання таких послуг, спрямовуються до спеціального фонду, з їх наступним витрачанням на оплату праці та нарахування на оплату праці, придбання медикаментів та перев`язувальних матеріалів, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, виплата пенсій допомоги, придбання ветеринарних бланків, хімреактивів, медпрепаратів, медобладнання та спецодягу, оплату послуг повірки та калібрування обладнання, придбання МШП, навчання спеціалістів та ін.
В структурі доходів платні послуги з лікування тварин становили: за 2017 рік - 39,2%, за 2018 рік - 39,4%, за 2019 рік - 38,2%, за 2020 рік - 30,4%, за 2021 рік - 32,0%, за 2022 рік - 30,6%.
Драбівська РДЛВМ у спірному періоді декларувала плату за землю з посиланням на пільгу зі сплати земельного податку за кодом 180510 "Органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачуються на відповідній території", та за кодом 18010552 "Звільняються від сплати земельного податку заклади охорони здоров`я, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів".
Разом з тим, під час перевірки встановлено факт приналежності Драбівської РДЛВМ до структури Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, що не віднесено до закладів охорони здоров`я.
Актом перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 встановлено порушення позивачем п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270, п. 286.1, п. 286 ст. 286 ПК України внаслідок чого занижено плату за землю у розмірі 233 811,81 грн, в т.ч.: за 2017 рік - 22 655,94 грн, за 2018 рік - 65 375,63 грн, за 2019 рік - 92 313,95 грн, за 2020 рік - 12 222,72 грн, за 2021 рік - 8 525,66 грн, за 2022 рік - 16 473,45 грн, та за 2023 рік - 16 244,46 грн.
Не погоджуючись з висновками акта перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 голова комісії з реорганізації Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини подав до Головного управління ДПС у Черкаській області заперечення від 24 жовтня 2023 року №22/01-10 (т. 2 а.с. 160-163).
Головне управління ДПС у Черкаській області листом від 06 листопада 2023 року №19197/6/23-00-07-03-05 висновки акта перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 залишено без змін (т. 2 а.с. 164-177).
На підставі акта перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 Головним управлінням ДПС у Черкаській області прийняті податкові повідомлення-рішення від 08 листопада 2023 року:
- №10472/23-00-07-03-01, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 129 555,44 грн, в тому числі за основним платежем - 119 637,70 грн, штрафні санкції - 9 917,74 грн;
- №10476/23-00-07-03-01, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 34 557,54 грн, в тому числі за основним платежем - 31 485,93 грн, штрафні санкції - 3071,61 грн;
- №10477/23-00-07-03-01, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 5 861,73 грн, в тому числі за основним платежем - 5 328,92 грн, штрафні санкції - 532,81 грн;
- №10478/23-00-07-03-01, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 79 196,94 грн, в тому числі за основним платежем - 72 279,63 грн, штрафні санкції - 6 917,31 грн.
Вважаючи протиправними оскаржувані податкові повідомлення-рішення позивач звернувся до суду з позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку про те, що заклад ветеринарної допомоги не є медичним закладом у розумінні ст. 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", а тому не має права на пільгу щодо звільнення від сплати земельного податку відповідно до п.п. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (з наступними змінами та доповненнями в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).
Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Статтею 265 ПК України передбачена плата за землю як складова податку на майно.
Згідно з п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками плати за землю є землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.
Згідно з пп. 270.1.1.3 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування платою за землю є земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.
Пунктом 271.1 ст. 271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
Відповідно до пп. 282.1.4 п. 282. 1 ст. 282 ПК України від сплати податку звільняються дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форми власності і джерел фінансування, заклади культури, науки (крім національних та державних дендрологічних парків) (за умови використання за цільовим призначенням), освіти, охорони здоров`я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до п. 286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є, зокрема, а) дані державного земельного кадастру; в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю).
Пунктом 286.2 ст. 286 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Отже від сплати земельного податку за земельні ділянки державної та комунальної власності які перебувають у постійному користуванні, зокрема, заклади охорони здоров`я, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив про те, що звільнений від сплати земельного податку на підставі пп. 282.1.4 п. 282. 1 ст. 282 ПК України, оскільки згідно з пп. 2, 5 п. 4 Положення про Драбівську районну державну лікарню ветеринарної медицини, основним завданням лікарні є ветеринарне обслуговування фізичних осіб на відповідній території та захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей, а тому вказаний заклад відноситься до закладів охорони здоров`я.
Як встановлено судом першої інстанції, протягом періоду з 01 січня 2017 року по 11 вересня 2023 року у постійному користуванні Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини перебували земельні ділянки комунальної власності з кадастровими номерами №7120655100:01:001:1374, №7120683600:01:001:1443, №7120687400:01:001:1385, №7120655700:01:001:0967, №7120682100:01:001:0471, №7120685200:01:001:0454, №7120688400:01:001:1683, №7120682600:01:002:0273, №7120686000:01:001:0403.
Актом перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 встановлено, що Драбівська районна державна лікарня ветеринарної медицини при сплаті податку на землю застосовувала пільгу, передбачену пп. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України та не сплачувала податок на землю як заклад охорони здоров`я, який повністю утримується за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19 листопада 1992 року №2801-ХІІ (далі - Основи) законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я.
Статтею 3 Основ визначено поняття і терміни які вживаються в законодавстві про охорону здоров`я, зокрема:
загальний заклад охорони здоров`я - багатопрофільний лікарняний заклад, що надає медичну та реабілітаційну допомогу населенню територіальної громади або декількох громад та забезпечує базові напрями стаціонарної медичної допомоги відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України, стабілізацію стану пацієнта та його маршрутизацію до кластерних та надкластерних закладів охорони здоров`я;
заклад охорони здоров`я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.
Згідно з п. 4 Положення про Драбівську районну державну лікарню ветеринарної медицини, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 23 жовтня 2017 року №739, основними завданнями лікарні є:
2) ветеринарне обслуговування тварин господарств різних форм власності та
5) захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей;
Відповідно до пп. 1 п. 5 Положення, лікарня відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює профілактичні, діагностичні, лікувальні заходи.
Згідно з витягами із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 29 січня 2021 року №41, №57, №58, №59, №60, №62, №63, №64 земельні ділянки з кадастровими номерами 7120655100:01:001:1374, 7120687400:01:001:1385, 7120686000:01:001:0403, 7120682600:01:002:0273, 7120682100:01:001:0471, 7120688400:01:001:1683, 7120685200:01:001:0454, 7120683600:01:001:1443 мають цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, від 29 січня 2021 року №61 земельна ділянка 7120655700:01:001:0967 має цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
З урахуванням встановлених обставин та беручи до уваги, що Дробівська районна державна лікарня ветеринарної медицини забезпечує медичне обслуговування, зокрема щодо захисту населення від хвороб, спільних для тварин і людей, а тому вказаний заклад відноситься до закладів охорони здоров`я.
Щодо висновків суду першої інстанції про відсутність підстав для застосування пільги щодо сплати земельного податку, передбаченої пп. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України у зв`язку з частковим фінансування за рахунок власних доходів, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з п.п. 12, 23, 37 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими. Доходами бюджету є податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, плату за надання адміністративних послуг, власні надходження бюджетних установ). Надходження бюджету - це доходи бюджету, повернення кредитів до бюджету, кошти від державних (місцевих) запозичень, кошти від приватизації державного майна (щодо державного бюджету), повернення бюджетних коштів з депозитів, надходження внаслідок продажу/пред`явлення цінних паперів.
За змістом ч.ч. 1-4 ст. 13 Бюджетного кодексу України бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.
Складовими частинами загального фонду бюджету є: 1) всі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спеціального фонду бюджету; 2) всі видатки бюджету, що здійснюються за рахунок надходжень загального фонду бюджету; 3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету без визначення цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок надходжень загального фонду бюджету); 4) фінансування загального фонду бюджету.
Складовими частинами спеціального фонду бюджету є: 1) доходи бюджету (включаючи власні надходження бюджетних установ), які мають цільове спрямування; 2) видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ); 3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету з визначенням цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету); 4) фінансування спеціального фонду бюджету.
Власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Власні надходження бюджетних установ використовуються (з урахуванням частини дев`ятої статті 51 цього Кодексу) на:
- покриття витрат, пов`язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю (за рахунок надходжень підгрупи 1 першої групи);
- організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 2 першої групи);
- утримання, облаштування, ремонт та придбання майна бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 3 першої групи);
- ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов`язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти (за рахунок надходжень підгрупи 4 першої групи);
- господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг і енергоносіїв (за рахунок надходжень підгруп 2 і 4 першої групи);
- організацію основної діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгруп 1, 3 і 4 другої групи);
- виконання відповідних цільових заходів (за рахунок надходжень підгрупи 2 другої групи).
Згідно з ст.ст. 47, 48, 57 Бюджетного кодексу України відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Казначейство України здійснює контроль за відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних коштів розпису бюджету. Розпорядники бюджетних коштів забезпечують управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених цим Кодексом.
Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов`язань минулих років. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу). На кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення. У разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період залишки коштів спеціального фонду перераховуються до загального фонду державного бюджету.
Частинами 8, 9 ст. 51 Бюджетного кодексу України установлено, що якщо фактичний обсяг власних надходжень за спеціальним фондом кошторису бюджетної установи з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року менший від планових показників, врахованих у спеціальному фонді її кошторису, розпорядник бюджетних коштів зобов`язаний до закінчення бюджетного періоду внести зміни до спеціального фонду кошторису щодо зменшення власних надходжень і видатків з урахуванням очікуваного виконання спеціального фонду кошторису у відповідному бюджетному періоді. Розпорядники бюджетних коштів упорядковують бюджетні зобов`язання з урахуванням внесених змін до спеціального фонду кошторису.
Якщо фактичні обсяги власних надходжень бюджетних установ з урахуванням залишків відповідних бюджетних коштів на початок року перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.
Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків коштів - на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою.
У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов`язаннями із спеціального фонду бюджету.
Отже надходження бюджетних установ є доходом спеціального фонду бюджету та спрямовуються на покриття видатків, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету відповідно до бюджетних призначень за встановленими напрямами використання. При цьому розпорядник здійснює коригування обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом кошторису для проведення видатків за цими зобов`язаннями із спеціального фонду кошторису відповідно до бюджетного законодавства.
Крім того, згідно з листом Управляння Державної казначейської служби України у Драбіському районі Черкаської області від 28 вересня 2023 року №02.5-29-06/784 за період з 2017 року по 2023 рік фінансування Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини здійснювалося за рахунок коштів загального і спеціального фондів державного бюджету.
Як вбачається зі змісту акта перевірки від 25 вересня 2023 року №9653/23-00-07-03-01/00709589 податковий орган зазначає про те, що рішення органів місцевого самоврядування щодо затвердження місцевих податків і зборів та встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на території відповідних громад не містять посилання про надання пільги щодо сплати земельного податку конкретному суб`єкту господарювання Драбівській РДЛВМ.
Відповідно до висновків Верховного Суду викладених у постанові від 09 серпня 2023 року по справі №804/15254/14 звільнення від сплати податку за правилами пп. 282.1.4 п. 282.1 ст. 282 ПК України не може відбуватися автоматично, а відповідно до п. 1 ст. 284 ПК України передбачено встановлення органами місцевого самоврядування пільг щодо земельного податку і для реалізації положень п. 282.1 ст. 282 ПК України необхідним є рішення органу місцевого самоврядування.
Згідно з п. 1 ст. 284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Нові зміни до рішень щодо наданих пільг зі сплати земельного податку надаються відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.
Відповідно до п. 28 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання стосовно прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем не надано суду доказів прийняття рішення щодо звільнення органами місцевого самоврядування Драбівської районної державної лікарні ветеринарної медицини від сплати земельного податку, у зв`язку з чим колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право змінити судове рішення.
Відповідно до ч. 4 ст. 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог, водночас вважає необхідним змінити вказане судове рішення в частині мотивів.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини - задовольнити частково.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Золотоніської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - змінити в мотивувальній частині.
В решті рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідач Н.М. Єгорова
Судді Є.О. Сорочко
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124574778 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні