Рішення
від 09.01.2025 по справі 902/809/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" січня 2025 р. Cправа № 902/809/24

Господарський суд Вінницької області у складі судді Шамшуріної Марії Вікторівни за участю секретаря судового засідання Макогін О.І.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" (21050, Вінницька область, місто Вінниця, вулиця Магістратська, будинок 2, ідентифікаційний код юридичної особи 00130694)

до Приватного сільськогосподарського підприємства "Шевченка" (24800, Вінницька обл., Гайсинський р-н, селище міського типу Чечельник(з), вул.Шевченка, ідентифікаційний код юридичної особи 30808705)

про стягнення 60 769,90 гривень

за участю представників:

від позивача - Загородній О.А., у порядку самопредставництва

від відповідача - Кобзан І.В., керівник

В С Т А Н О В И В:

До Господарського суду Вінницької області 30.07.2024 надійшла позовна заява № б/н від 30.07.2024 (вх. № 841/24 від 30.07.2024) Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" про стягнення з відповідача на користь Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Гайсинські електричні мережі" 60 769,90 гривень завданих збитків.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.07.2024 справу розподілено судді Шамшуріній М.В.

Ухвалою від 05.08.2024 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №902/809/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання у справі призначено на 27 серпня 2024 року об 11:00.

22.08.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву № б/н від 19.08.2024 (вх. № 01-34/8331/24) у якому відповідач заперечив проти заявлених позовних вимог з підстав зазначених у відзиві, у задоволенні позову просив відмовити.

У судовому засіданні 27.08.2024 представником позивача подано клопотання про допит заявлених осіб у якості свідків.

Судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про відмову у задоволенні клопотання представника відповідача про виклик свідків, яку занесено до нарадчої кімнати.

За наслідком судового засідання 27.08.2024 судом постановлено ухвалу про задоволення клопотання представника позивача, оголошення перерви у судовому засіданні до 03.10.2024 о 12:00 год., яку занесено до протоколу судового засідання.

10.09.2024 до суду від представника позивача надійшло клопотання № СО-50.52/028 від 17.09.2024 (вх. № 01-34/9222/24) про долучення доказів по справі.

Представником відповідача 03.10.2024 під час технічної перерви було подано у письмовому вигляді клопотання про долучення заяви свідка до матеріалів справи.

У судовому засіданні 03.10.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про задоволення клопотання представника відповідача, долучення до матеріалів справи заяви свідка, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою від 03.10.2024 судом закрито підготовче провадження у справі № 902/809/24, призначено справу № 902/809/24 до судового розгляду по суті у судовому засіданні 29.10.2024 об 11:00 год.

25.10.2024 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення у справі № б/н від 25.10.2024 (вх. № 01-34/10517/24 від 25.10.2024).

За наслідком судового засідання 29.10.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про оголошення перерви у судовому засіданні з розгляду справи №902/809/24 по суті до 11:00 12.11.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.

11.11.2024 до суду від представника позивача надійшло клопотання № б/н від 08.11.2024 (вх. № 01-34/11019/24 від 11.11.2024) про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 12.11.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про задоволення клопотання представника позивача, відкладення судового засідання з розгляду справи №902/809/24 по суті на 12:00 26.11.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.

20.11.2024 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення по справі № б/н від 20.11.2024 (вх. № 01-34/11463/24 від 20.11.2024).

За наслідком судового засідання 26.11.2024 суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про задоволення клопотання представника позивача та про відкладення судового засідання з розгляду справи №902/809/24 по суті на 12:00 12.12.2024 з викликом свідка ОСОБА_1 у судове засідання, яку занесено до протоколу судового засідання.

Судове засідання 12.12.2024 не відбулось у зв`язку із надходженням до суду повідомлення про замінування приміщення суду.

Ухвалою від 13.12.2024 судом повідомлено учасників справи, що судове засідання з розгляду справи № 902/809/24 по суті відбудеться 09.01.2025 року об 11:00 год. , викликано у судове засідання 09.01.2025 у якості свідка ОСОБА_1 із попередженням свідка про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиві показання.

На визначену судом дату у судове засідання з`явились представники сторін. Викликаний у судове засідання свідок не з`явився.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити. Представник відповідача проти позову заперечив, у задоволенні позову просив відмовити.

За наслідками розгляду справи, у судовому засіданні суд оголосив про вихід до нарадчої кімнати для ухвалення рішення у справі та орієнтовний час виходу.

На оголошення вступної та резолютивної частин рішення представники сторін не з`явилися, у зв`язку з чим вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без його проголошення.

Суть спору:

Акціонерне товариство "Вінницяобленерго" звернулось до Господарського суду Вінницької області з позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства "Шевченка" про стягнення 60 769,90 гривень.

На обґрунтування позовних вимог позивач послався на порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), а саме п. 5.5.5, п.п.6, п.п. 8 ПРРЕЕ за фактом втручання споживача в роботу засобу вимірювальної техніки, про що складено Акт про порушення №4550 від 12.04.2023, другий примірник якого вручено відповідачу та запрошено на комісію з розгляду актів.

Позивач зазначив про прийняття комісією рішення (протокол № 219 від 04.05.2023) про нарахування відповідачу 60 769,90 гривень вартості не облікованої електричної енергії та надіслання протоколу разом з розрахунком вартості не облікованої електричної енергії за актом про порушення та рахунком відповідачу рекомендованим листом.

Оскільки відповідач у добровільному порядку не сплатив вартість необлікованої електричної енергії, позивач звернувся із відповідним позовом до суду про таке стягнення.

Відповідач у відзиві проти позову заперечив, зазначив, що ним при огляді електролічильника обліку споживання електроенергії було виявлено часткове пошкодження електролічильника шляхом термічного впливу, про що повідомлено Чечельницьку дільницю СО "Гайсинські ЕМ" (відповідального працівника ОСОБА_2 , провідного інженера Чечельницької дільниці СО "Гайсинські ЕМ").

Відповідач зазначив, що 12.04.2023 року ним було підписано акт заміни лічильника. 15.08.2023 відповідачем було отримано листа (відправник СО "Гайсинські ЕМ") разом із протоколом №219 засідання комісії управління АТ "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, від 04 травня 2023 року, з яким ПСП "Шевченка" не погоджується.

Відповідач зауважив про подання ним скарги АТ "Вінницяобленерго" у якій він просив скасувати протокол №219 засідання комісії управління АТ "Вінницяобленерго" від 04.05.2023, зобов`язати комісію повторно розглянути акт про порушення №4550 із повідомленням скаржника та зобов`язати Чечельницьку дільницю СО "Гайсинські ЕМ" до засідання комісії провести заміри навантаження на максимальну потужність току ПСП "Шевченка", відповіді на яку (скаргу) він не отримав. Також відповідач зазначив про подання 31.10.2024 року ПСП "Шевченка" скарги до Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (відповіді не надано).

За твердженням відповідача, ПСП "Шевченка" позаобліково електроенергію не використовувало, протилежного позивачем не доведено, а тому у задоволенні позовних вимог відповідач просив відмовити.

На обгрунтування своїх правових позицій сторонами подавалися пояснення щодо обставин справи та спірних правовідносин.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено таке.

08 грудня 2022 року між Акціонерним товариством "Вінницяобленерго" (далі - оператор системи, позивач) та Приватним сільськогосподарським підприємством "Шевченка" (далі - споживач, відповідач) був укладений договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № ЧЧ-040900 шляхом підписання заяви-приєднання до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі - договір) (т. 1 а.с. 10-23, 34).

Відповідно до пункту 1.1. договору, цей договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (надалі - договір) є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам (надалі - споживач) як послуги оператора системи. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою-приєднання, що є додатком 1 до цього договору.

Згідно з пунктом 1.2. договору умови договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року N 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів. Далі за текстом цього договору оператор системи та споживач іменуються - сторона, а разом - сторони.

Пунктом 2.1. договору визначено, що оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року N 309, та Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року N 310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи.

Згідно з пунктом 2.2. договору відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті (об`єктах) споживача, зазначаються разом із енергетичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3 до цього договору.

Відповідно до пункту 2.3. договору споживач оплачує за розподіл (передачу) електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього договору та інші послуги оператора системи згідно з додатком 4 "Порядок розрахунків".

За умовами пункту 3.1. договору облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається оператором системи розподілу та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року N 311 (далі - Кодекс комерційного обліку) та з урахуванням вимог цього договору. За розрахункову одиницю розподіленого та спожитого обсягу електричної енергії береться одна кіловат година (кВт*год).

Пунктом 3.2. договору встановлено, що за підсумками розрахункового місяця постачальник послуг комерційного обліку (оператор системи) забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку споживачу не залежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником споживача.

Дані комерційного обліку щодо обсягу електричної енергії за розрахунковий місяць зазначаються оператором системи розподілу в особистому кабінеті споживача (за умови його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим договором, у тому числі якщо оплату за цим договором забезпечує електропостачальник споживача.

За необхідності для споживача (його постачальника) забезпечувати визначення обсягу електричної енергії частіше ніж один раз на місяць, споживач (його постачальник) має укласти із оператором системи розподілу або іншим акредитованим постачальником послуг комерційного обліку окремий платний договір, в якому визначити порядок формування даних комерційного обліку про обсяг електричної енергії за розрахунковий місяць та передачу цих даних до адміністратора комерційного обліку (за необхідності).

Відповідно до абзацу 1 пункту 3.4. договору споживач, що не є побутовим, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця надати постачальнику послуг комерційного обліку (оператору системи) звіт про покази засобів обліку за розрахунковий місяць. При обладнанні комерційних засобів обліку засобами дистанційної передачі даних, інформація про покази засобів обліку за розрахунковий місяць формується через канали дистанційного зв`язку.

Згідно з підпунктами 8-12 пункту 6.1. договору оператор системи зобов`язується зокрема: проводити не менше як один раз на 6 місяців контрольний огляд засобу комерційного обліку у споживача відповідно до затверджених графіків; здійснювати технічну перевірку засобу (вузла) обліку (засобу вимірювальної техніки) не рідше одного разу на три роки; розглядати звернення та претензії споживача щодо надання послуг, пов`язаних з розподілом (передачею) електричної енергії, та приймати з цього приводу рішення у терміни, передбачені законодавством; приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв`язку) споживача щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів; виконувати інші обов`язки передбачені ліцензійними умовами та ПРРЕЕ.

Відповідно до 2-3 пункту 6.2. договору споживач зобов`язується зокрема: виконувати умови цього договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; невідкладно повідомляти оператора системи про недоліки в роботі вузла вимірювання.

Згідно з пунктом 11.1 договору, цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.

За умовами пункту 12.8 договору невід`ємною частиною договору є додатки: № 3 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (точка встановлення, тип тощо)"; № 4 "Порядок розрахунків"; № 5 "Порядок участі споживача в графіках обмеження електроспоживання та графіках відключень"; № 6 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін"; № 7 "Однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання)"; № 8 "Порядок розрахунку втрат електроенергії в мережах споживача"; № 9 "Акти екологічної, аварійної та технологічної броні електропостачання споживача".

12 квітня 2024 року АТ "Вінницяобленерго" було проведено перевірку об`єкта відповідача, у присутності представника споживача, за адресою: смт Чечельник, вул. Шевченка, 42А, за результатом якої було складено Акт про порушення № 4550 (далі - Акт про порушення) (т. 1 а.с. 30, 31).

Згідно Акту про порушення під час перевірки виявлено, що споживач при користуванні електричною енергією порушив п.5.5.5., п.п.6; п.п.8 ПРРЕЕ, не забезпечив належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами НТА та НПА України; не забезпечив збереження і цілісність установлених на території та/або об`єкті (у його приміщенні) споживача розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування. У акті про порушення працівниками позивача зазначено, що при проведенні перевірки було виявлено порушення цілісності пломби №С68086005 - встановленої на клемній кришці та пломб державної повірки шляхом зовнішнього термічного впливу, порушена цілісність корпусу лічильника, лічильник №0135866; тип НІК 2301АП1 має сліди зовнішнього термічного впливу, порушена цілісність кріплень пломбувальних гвинтів, що надає можливість відкривати корпус лічильника.

Також у Акті про порушення зазначено наступне:

- п.1 - відомості про про засоби вимірювання електричної енергії споживача на дату складання акта про порушення: лічильник № 0135866 типу NiK2301АП1 А+, показники - 218512, дата повірки 16/IІІ, номінальний струм 5(100), місце встановлення ЗКО, позначення на схемі - 1;

- п. 2 - місце, кількість та тавро установлених пломб (індикаторів) згідно з актом про пломбування та/або актом про збереження пломб, їх стан: оператора системи (С68086006- ЗКО - потребує подальшого дослідження; С68086005 - кл.ліч. - має ознаки термічного впливу); інших заінтересованих осіб (-); про повірку засобу вимірювання (16/ІІІ - має ознаки термічного впливу); індикаторів дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (М15222490 - має ознаки термічного впливу);

- п. 3. - відомості про комутаційні апарати та/або запобіжники, задіяні у схемі електроживлення споживача: тип комутаційного апарата та/або запобіжника - АВ, місце встановлення - ТП 107 Ру - 0,4 кВ, позначення на схемі - 2, опломбовано оператором системи (ні), струм спрацювання - 80;

- п. 5 - відсутня механічна можливість провести заміри навантаження на максимальну потужність та паспортні дані усіх наявних ел. установок. Режим роботи 8 год. на день 5 днів на тиждень. Дозволена потужність споживання відповідно до умов договору - 40 кВт.;

споживач не надав паспортні дані всіх наявних на момент перевірки струмоприймачів, споживач не надав можливості провести заміри потужності обладнання при максимальному навантаженні, режим роботи 24/7;

- п. 7 - схема обліку електричної енергії не відновлена;

- п. 8 - перелік об`єктів або струмоприймачів, відключених від електроживлення - Тік ПСП "Шевченка", вул. Шевченка, 42А; ор - 44 - 040900;

- п. 9 - заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення порушення - привести облік до відповідності згідно нормативно-технічної документації;

- п. 10 - перелік вилучених та укладених у пакет засобів вимірювання електричної енергії, пломб та/або інших технічних засобів: лічильник № 0135866 типу НiK2301АП1; пломби ОСР: № С68086006, № 680860051; пакет опломбований пломбою № 10100281 та вилучений представниками оператора системи; акт про пломбування (-);

-п. 11 - комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання - 04.05.2023 о 10:00 год., за адресою: м. Гайсин, вул. Івана Богуна, 122, на засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. У разі неявки на засідання комісії цей акт розглядається без участі споживача або уповноваженої ним особи.

Як слідує з акту про порушення, цей акт підписаний трьома представниками позивача та уповноваженою особою споживача (відповідача) Кобзан І.В. Копію акту отримано уповноваженою особою споживача.

У графі "Зауваження до складеного акту" відсутні записи.

У додатку до акту про порушення зазначено: сейф - пакет № 10100281; фото та відео матеріали.

У додаткових відомостях до акту про порушення вказано, що фото та відеофіксація проводилась на телефон.

Як убачається із матеріалів справи, 04 травня 2023 р. відбулось засідання комісії управління АТ "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ. Комісія розглянула Акт про порушення №4550 від 12.04.2023 року (ПСП "Шевченка") у складі чотирьох осіб представників АТ "Вінницяобленерго" та за відсутності споживача, який, як зазначено у акті, був повідомлений про засідання комісії належним чином (т. 1 а.с. 32).

На засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ комісією було заслухано доповідача, який повідомив, що у споживача - ПСП " Шевченка " (СО "Гайсинські ЕМ") за адресою: смт. Чечельник, вул. Шевченка, 42а (ЕІС-код 62X7128954759675) виявлено порушення пп. 6 та пп. 8 п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, яке полягає у порушенні цілісності корпусу лічильника, пломб ОСР та держповірки.

Згідно з рішенням засідання комісії АТ "Вінницяобленерго" від 04.05.2023 по розгляду акту про порушення №4550 від 12.04.2023, оформленого протоколом №219 від 04.05.2023, здіснивши аналіз матеріалів справи та вивчивши фотоматеріали, комісія за результатами розгляду вказаного акту вирішила вартість не облікованої електричної енергії розрахувати на підставі Акта про порушення № 4550 від 12 квітня 2023 року згідно пп. 2 п.8.4.2. ПРРЕЕ виходячи з наступних розрахункових даних: провести розрахунок відповідно до кількості робочих днів з дня останнього контрольного огляду до лати виявлення порушення (з 01.02.2023 по 12.04.2023); дозволена потужність для ТКО - 40 кВт.; режим роботи - 8 годин на добу, 5 днів на тиждень; обсяг не облікованої електричної енергії складає - 9792 кВт*год.; вартість не облікованої електричної енергії складає - 60769,90 грн.

Відповідно до пунктів 2, 3 вказаного рішення нарахована сума повинна бути сплачена протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка. Ознайомлення споживача з протоколом засідання та надання споживачу розрахункових документів для оплати обсягу необлікованої електричної енергії комісією доручено Структурній одиниці "Гайсинські ЕМ".

Як убачається із матеріалів справи, протокол засідання та розрахункові документи для оплати обсягу не облікованої електричної енергії позивачем надіслано відповідачу 27.07.2023 (т. 1 а.с. 32, 26, 34 (зворотна сторона), 35).

Доказів сплати відповідачем нарахованої вартості необлікованої електричної енергії у розмірі 60 769,90 гривень матеріали справи не містять.

Судом установлено, що відповідачем було подано позивачу скаргу № б/н від 18.08.2023 у якій відповідач повідомив про отримання ним протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ від 04.05.2023 із яким він не погоджується, клопотав скасувати протокол засідання комісії АТ "Вінницяобленерго" від 04.05.2023 та зобов`язати комісію повторно розглянути акт про порушення № 4550 з повідомленням ПСП "Шевченка" та до засідання комісії провести заміри навантаження на максимальну потужність току ПСП "Шевченка" (т. 1 а.с. 48, 93).

У відповідь на звернення відповідача, АТ "Вінницяобленерго" листом №0246-14916 від 18.09.2023 повідомило, що 12.04.2023 працівниками СО "Гайсинські ЕМ" було проведено технічну перевірку за адресою: вул. Шевченка, 42А, смт. Чечельник, за результатами якої було встановлено пошкодження цілісності пломб та корпусу лічильника та складено акт про порушення правил від 12.04.2023 № 4550 та зазначило, що у разі виявлення такого порушення товариство визначає обсяги та вартість не облікованої електричної енергії, що має бути сплачена позивачем (т. 1 а.с. 94).

Із матеріалів справи також убачається, що відповідач звертався зі скаргою № б/н від 30.10.2023 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

У вказаній скарзі ПСП "Шевченка" виклало пояснення щодо проведення перевірки, обставин зазначених у акті про порушення, зазначило про листування з АТ "Вінницяобленерго" щодо скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ та просило забезпечити захист прав ПСП "Шевченка" як споживача, шляхом спрямування до АТ "Вінницяобленерго" вимоги про скасування протоколу засідання комісії управління АТ "Вінницяобленерго" від 04.05.2023 року (т. 1 а.с. 52, 53).

Доказів розгляду по суті зазначеної скарги відповідача матеріали справи не містять.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для відмови у задоволенні позовних вимог з огляду на таке.

Предметом спору у цій справі є матеріально-правова вимога про стягнення з відповідача 60 769,90 гривень вартості необлікованої електричної енергії.

Відповідно до статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, що склалися між сторонами суд враховує таке.

Згідно частини 1 статті 175 Господарського кодексу України (далі - ГК України) майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно положень статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до приписів частини 1, частини 2 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно частини 4 статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 статті 14 ЦК України визначено, що цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

За змістом статей 6, 526, 626-631 ЦК України договір є обов`язковим для належного виконання сторонами відповідно до його умов, вимог ЦК України та інших актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Згідно зі статтею 611 ЦК України в разі порушення зобов`язань настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі, врегульовані Законом України "Про ринок електричної енергії".

Відповідно до статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договори про надання послуг з розподілу.

За вимогами частини 3 статті 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач зобов`язаний, зокрема, сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу.

Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (надалі - ПРРЕЕ, постанова № 312 від 14.03.2018).

Положеннями пункту 2 постанови № 312 від 14.03.2018 визначено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Відповідно до пункту 2.1.7 ПРРЕЕ фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, у тому числі у формі електронного документа, підписаного з використанням електронної ідентифікації, у разі укладення договору за допомогою інформаційно-комунікаційних систем та/або засобів електронної комунікації, сплата рахунка оператора системи, за відсутності заперечень оператора системи.

Згідно зі статтею 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема є: порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання і мереж електроенергетичних підприємств та споживачів, виготовлення, монтажу, налагодження та випробування енергоустановок і мереж, виконання проектних робіт на енергоустановках і мережах; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.

Відповідно до положень пунктів 2.3.1-2.3.4 ПРРЕЕ на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку.

Для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії.

Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.

Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проєктних рішень.

Перелік точок комерційного обліку на об`єкті споживача (площадці комерційного обліку), крім випадків простої схеми обліку із застосуванням одного лічильника прямого включення, зазначається з наведенням ЕІС-кодів, у додатку до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії «Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (місце та дата встановлення, тип, покази, дані щодо повірки, відповідальний за збереження тощо)».

У цьому додатку до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії мають також міститися такі дані/інформацію (за наявності):

1) характеристики фізичних ТКО (точки вимірювання/точки комерційного обліку): ЕІС-код; місце розташування фізичних ТКО на об`єкті; рівень напруги на фізичних ТКО, кВ; встановлені засоби контролю/обмеження потужності (назва, тип, напруга, струм спрацювання);

2) обов`язкові характеристики елементів вузлів обліку електричної енергії, що визначені проєктом або робочою документацією: параметри, обов`язкові для вимірювання за ТКО (активна/реактивна, напрям прийому/віддачі); період інтегрування; метод зчитування показів (локально/дистанційно);

3) робочі характеристики окремих елементів вузлів обліку електричної енергії, що зазначаються у відповідних актах пломбування (можуть бути включені в додаток): тип лічильника; призначення лічильника (основний/дублюючий/верифікаційний); серійний номер лічильника; характеристики трансформатора струму; характеристики трансформатора напруги; розрахунковий коефіцієнт вузла обліку електричної енергії (результуючий).

Для простої схеми обліку з використанням одного лічильника ці дані/інформація наводяться у паспорті точки розподілу/передачі електричної енергії.

Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 311 (у редакції постанови НКРЕКП від 20.03.2020 № 716) затверджено Кодекс комерційного обліку електричної енергії (надалі - ККОЕЕ), дія якого поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (надалі - ППКО).

Відповідно до підпункту 14 пункту 1.2.1 ККОЕЕ вузол обліку електричної енергії (вузол обліку) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою для забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. До складу вузла обліку можуть входити лічильники електричної енергії, трансформатори струму, трансформатори напруги, устаткування автоматичного відключення чи обмеження потужності, засоби захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинні кола струму і напруги та інші допоміжні засоби (тестові блоки, перетворювачі імпульсів, блоки живлення, обладнання дистанційної передачі даних тощо). Характеристики складових вузла обліку мають бути достатніми для вимірювання електричної енергії із заданою періодичністю та похибкою.

За змістом підпункту 19 пункту 1.2.1 ККОЕЕ засоби вимірювальної техніки (ЗВТ) - засоби вимірювань, вимірювальні системи та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності.

Підпунктом 20 пункту 1.2.1 ККОЕЕ визначено, що засоби комерційного обліку електричної енергії (ЗКО) - узагальнена назва засобів, що використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (ЗВТ, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо) відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 31 пункту 1.2.1 ККОЕЕ лічильник електричної енергії (лічильник) - ЗВТ, що здійснює вимірювання та реєстрацію кількості електричної енергії та, опціонально, величини електричної потужності, параметрів якості електричної енергії та безперервності її розподілу, інших фізичних параметрів електричної енергії в точці вимірювання.

Згідно з пунктом 5.16.1 ККОЕЕ з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.

Відповідно до пункту 5.16.2 ККОЕЕ лічильники мають бути опломбовані на затискній клемній кришці пломбою оператора системи.

Пунктом 5.16.3 ККОЕЕ визначено, що пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також (за можливості) на кришках, боксах та інших пристроях вузла обліку та дооблікових колах, які закривають: первинні та вторинні (після вимірювальних трансформаторів) дооблікові кола живлення ЗВТ; кришки важелів та кнопок управління комутаційних апаратів і захисних автоматичних вимикачів, встановлених у колах вимірювальних трансформаторів; двері комірок вимірювальних трансформаторів напруги; клемні кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ; клемні кришки, встановлені у дооблікових силових колах комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів; відкриті дооблікові силові кола живлення; усі інші місця доступу до сигнальних і відкритих дооблікових струмоведучих частин.

В силу дії підпункту 5.16.15 ККОЕЕ після пломбування ЗВТ та пристроїв ВОЕ на об`єкті складається акт пломбування, що підтверджує факт установлення пломб та індикаторів на/у ЗВТ (зокрема передбачених виробником ЗВТ), відповідність їх стану, а також передачі встановлених ЗВТ та інших складових ВОЕ, пломб та індикаторів на збереження. Акт пломбування має також містити інформацію про місце кожної пломби/індикатора, найменування суб`єкта, який встановлює пломбу/індикатор у суб`єкта відповідального за збереження та цілісність пломби/індикатора.

Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ у цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:

необлікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно;

акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил;

експертиза засобу комерційного обліку - комплекс заходів, які здійснюються з метою отримання даних щодо цілісності пломб, якими опломбовується засіб комерційного обліку, їх відповідності пломбам заінтересованих організацій, відповідності засобу комерційного обліку метрологічним характеристикам та умовам експлуатації.

Відповідно до підпунктів 6, 8 пункту 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Згідно з абзацем 1, 3 пункту 8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил необхідні для визначення обсягу та вартості не облікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням, ЕІС код площадки комерційного обліку, за якою виявлено порушення (за наявності), та у разі виявлення порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу:

меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Положеннями абзацу 6 пункту 8.2.5 ПРРЕЕ передбачено, що в акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. Якщо графи та рядки акта про порушення не стосуються виявленого порушення, у них проставляються прочерки.

Згідно з абзацами 1, 2 пункту 8.2.6. ПРРЕЕ акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Абзацами 9, 12 пункту 8.2.6. ПРРЕЕ визначено, що рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу, у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. У такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно пункту 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.

Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.

Відповідно до пункту 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Згідно з підпунктами 1-9 пункту 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень:

1) порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);

2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб);

3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разіневстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо);

4) фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів);

5) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку;

6) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку;

7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку;

8) використання "штучного нуля", що призвело до споживання необлікованої електричної енергії;

9) пошкодження або відсутність пломб на засобах вимірювальної техніки, що вимірюють обсяг електричної енергії, розподіленої мережами споживача (основного споживача), пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) зазначених засобів вимірювальної техніки (за наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб), інші дії споживача, які призвели до зміни показів цих засобів вимірювальної техніки.

З системного аналізу вказаних вище норм слідує, що під час складення акта про порушення ПРРЕЕ та прийняття оператором системи рішення з розгляду такого акта, оператор системи зобов`язаний діяти обґрунтовано, однозначно мотивувати свої висновки щодо належної кваліфікації дій споживача, що призвели до такого порушення, та визначення конкретного порушення, передбаченого цими Правилами, зокрема визначених у пункті 8.4.2., адже застосування тієї чи іншої формули та відповідно її показників для визначення, зокрема, величини розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії та як наслідок, розрахунку вартості необлікованої електричної енергії залежить від виду вчиненого порушення.

Судом установлено, що у акті про порушення № 4550 від 12.04.2023 представниками АК "Вінницяобленерго" констатовано про порушення споживачем п.5.5.5., п.п.6; п.п.8 ПРРЕЕ та зазначено, що споживач не забезпечив належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами НТА та НПА України; не забезпечив збереження і цілісність установлених на території та/або об`єкті (у його приміщенні) споживача розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Як слідує з акту про порушення, при проведенні перевірки було виявлено порушення: цілісності пломби №С68086005 - встановленої на клемній кришці та пломб державної повірки шляхом зовнішнього термічного впливу. Порушена цілісність корпусу лічильника, лічильник № 0135866; тип НІК 2301АП1 має сліди зовнішнього термічного впливу, порушена цілісність кріплень пломбувальних гвинтів, що надає можливість відкривати корпус лічильника.

Судом установлено, що у матеріалах справи відсутні докази складення позивачем акта про пломбування у порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження відповідачу установлених оператором системи засобу вимірювальної техніки, пломб, про порушення цілісності яких зазначено в акті про порушення.

Із акту про порушення вбачається, що позивачем наведено перелік встановлених під час перевірки порушень передбачених ПРРЕЕ, без конкретизації підпункту ПРРЕЕ, порушення якого було встановлено під час перевірки.

Суд заважує, що зазначені у акті про порушення дії споживача за кваліфікуючими ознаками не можливо віднести лише до одного з вказаних у пунктах 1-9 порушень, оскільки зміст акта про порушення не містить посилання на відповідний пункт Правил, а зазначені в акті підпункти 6, 8 пункту 5.5.5. ПРРЕЕ містять обов`язки споживача, які не є тотожними конкретним складам правопорушень передбачених підпунктами 1-9 пункту 8.4.2. ПРРЕЕ.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що зміст складеного позивачем акта про порушення є неоднозначним, що дає можливість його подвійного тлумачення в аспекті кваліфікації виявленого порушення, як наслідок такі недоліки акта свідчать про невідповідність його вимогам ПРРЕЕ, як документа установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

У постанові від 11.05.2023 у справі №922/539/22 Верховний Суд визнав значним дефектом викладення акту таким чином, що призводить до подвійного тлумачення його змісту.

Отже, такі недоліки не можливо визнати незначним дефектом акту про порушення.

У свою чергу, у протоколі засідання комісії управління АТ "Вінницяобленерго" з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ № 219 від 04.05.2023 року щодо змісту порушення зазначено, що у споживача - ПСП " Шевченка " (СО "Гайсинські ЕМ") за адресою: смт. Чечельник, вул. Шевченка, 42а (ЕІС-код 62X7128954759675) виявлено порушення пп. 6 та пп. 8 п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, яке полягає у порушенні цілісності корпусу лічильника, пломб ОСР та держповірки.

Як убачається із протоколу засідання комісії, за результатами розгляду акту про порушення № 45 від 12.04.2023 вирішено вартість необлікованої електричної енергії розрахувати на підставі акта про порушення № 4550 від 12 квітня 2023 року згідно пп. 2 п.8.4.2. ПРРЕЕ виходячи з наступних розрахункових даних: провести розрахунок відповідно до кількості робочих днів з дня останнього контрольного огляду до лати виявлення порушення (з 01.02.2023 по 12.04.2023); дозволена потужність для ТКО - 40 кВт.; режим роботи - 8 годин на добу, 5 днів на тиждень; обсяг необлікованої електричної енергії складає - 9792 кВт*год.; вартість необлікованої електричної енергії складає - 60769,90 грн.

Відповідно до абзацу 1 пункту 8.4.4 ПРРЕЕ факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.

З наведеного вбачається, що факт пошкодження пломб, індикаторів, засобу вимірювальної техніки та факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки має бути підтверджений експертизою.

Судом установлено, що у пункті 2 акту про порушення представниками позивача при складанні акту зазначено про необхідність подальшого дослідження пломб оператора системи С68086006 - ЗКО.

Згідно пункту 10 акту лічильник № 0135866 типу НiK2301АП1; пломби ОСР: №С68086006, №680860051були запаковані у сейф-пакет №10100281, який був вилучений представниками оператора системи.

Як вбачається із матеріалів справи, експертне дослідження лічильника та вилучених у відповідача пломб позивачем не проводилось та відповідно обсяг та вартість необлікованої електричної енергії за зазначеними позивачем фактами пошкодження пломб оператора системи, держповірки та пошкодження засобу вимірювальної техніки здійснено позивачем без підтвердження таких фактів експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства.

Надаючи пояснення щодо цієї обставини, представник позивача зазначив, що експертиза не проводилася, оскільки власником засобу вимірювальної техніки є споживач та споживачем не було подано заяви щодо проведення експертизи.

Суд відхиляє наведені доводи позивача, оскільки вони не відповідають правовому регулюванню спірних правовідносин з огляду на зміст норм, викладених у пункті 8.4.4 ПРРЕЕ.

Абзацем другим пункту 8.4.4 ПРРЕЕ передбачено, що у разі необхідності проведення експертизи або отримання висновку заводу виробника пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення, оператор системи має зняти, упакувати (з наступним опломбуванням упаковки) пломби та/або засоби вимірювальної техніки, а також інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), та протягом 30 календарних днів від дня складення акта про порушення або прийняття на засіданні комісії з розгляду акта про порушення рішення щодо необхідності проведення експертизи/обстеження направити їх на експертизу/обстеження (про що повідомити споживача) або, якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, за відповідною заявою власника засобів вимірювальної техніки передати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу/обстеження. Якщо оператором системи до моменту передачі засобів вимірювальної техніки, індикаторів та/або пломб на експертизу пошкоджено упаковку та/або пломби, встановлені на ній, положення цієї глави не застосовуються.

Приписами абзацу четвертого пункту 8.4.4 ПРРЕЕ визначено, що якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, оператор системи має право за заявою власника засобів вимірювальної техніки надати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу (за умови, що оператором системи не було направлено засоби вимірювальної техніки на експертизу до моменту отримання ним заяви власника засобів вимірювальної техніки). У цьому разі оператор системи в довільній формі складає акт про передачу засобів вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу, у якому зазначаються відомості про передані засоби, цілісність упаковки та пломб, установлених на ній, перелік питань від оператора системи для дослідження на експертизі та кінцевий термін надання оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу. Цей акт підписується представником оператора системи та споживачем/власником засобів вимірювальної техніки. Власник засобів вимірювальної техніки або споживач має протягом 30 календарних днів з дня отримання засобів вимірювальної техніки надати оператору системи документи, що підтверджують передачу цих засобів на експертизу. Якщо власником засобів вимірювальної техніки до моменту передачі засобів вимірювальної техніки на експертизу пошкоджено упаковку та/або пломби, встановлені на ній, обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави незалежно від результатів експертизи.

За змістом абзацу 4 пункту 8.4.4. ПРРЕЕ, якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, оператор системи має право за заявою власника засобів вимірювальної техніки надати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу (за умови, що оператором системи не було направлено засоби вимірювальної техніки на експертизу до моменту отримання ним заяви власника засобів вимірювальної техніки).

Отже, виконання оператором системи обов`язку з направлення засобу вимірювальної техніки на експертизу у випадках, коли порушення, зазначене в абзаці першому пункту 8.4.4. ПРРЕЕ має бути підтверджене експертизою, не ставиться у залежність від отримання заяви власника засобу вимірювальної техніки про передачу йому цього засобу для направлення на експертизу.

Із системного аналізу положень абзаців другого та четвертого пункту 8.4.4. ПРРЕЕ, вбачається, що саме на оператора системи покладено обов'язок перед застосуванням для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії положень глави 8.4. ПРРЕЕ незалежно від того чи є він власником засобів вимірювальної техніки, направити такий засіб для експертизи спеціалізованою організацією (підприємством), яка (яке) має право на її проведення відповідно до законодавства, з метою встановлення факту пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факту зовнішнього втручання у роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів). Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.11.2024 року у справі № 917/1876/23.

Суд зауважує, що положення пункту 8.4.4. ПРРЕЕ не передбачають обов`язку власника засобу вимірювальної техніки щодо подачі оператору системи заяви про передання йому засобу вимірювальної техніки для направлення на експертизу, це є лише його правом, яке він може реалізувати або не реалізувати на власний розсуд.

При цьому, положеннями пункту 8.4.4. ПРРЕЕ не передбачено, що внаслідок неподання власником засобу вимірювальної техніки заяви щодо передання йому засобу вимірювальної техніки для направлення на експертизу, оператор системи має право визначити обсяг та вартість необлікованої електричної енергії без проведення експертизи.

Відповідно до абзацу 5 пункту 8.4.4 ПРРЕЕ у разі визнання споживачем факту пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факту втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, про що окремо зазначається в акті про порушення, письмової відмови споживача від проведення експертизи або ненадання власником засобів вимірювальної техніки чи споживачем оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу (з винесенням, у тому числі, питань від оператора системи) протягом встановленого цим пунктом строку (якщо оператором системи були передані засоби вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

Як убачається із матеріалів справи обставин щодо визнання споживачем факту пошкодження пломб, індикаторів, засобів вимірювальної техніки, факту втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, у відповідності до абзацу 5 пункту 8.4.4 ПРРЕЕ в акті про порушення не зазначено, письмової відмови споживача від проведення експертизи матеріали справи не містять.

У свою чергу, відповідно до абзацу 6 пункту 8.4.4 ПРРЕЕ у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

Отже, обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи, у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави, а саме: відсутності засобів вимірювальної техніки, відсутності пломб, відсутності індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором.

Водночас, факт відсутності засобу вимірювальної техніки, факт відсутності пломб, факт відсутності індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором як підстави для визначення оператором системи обсягу та вартості необлікованої електричної енергії відповідно до положень глави 8.4. без проведення відповідної експертизи у акті про порушення та у протоколі комісії з розгляду цього акту позивачем не встановлено.

Зазначене у розрахунку вартості необлікованої електроенергії за актом «Акт про правопорушення ПРРЕЕ» № 03679 порушення "відсутність пломб" судом до уваги не приймається, оскільки таке визначення порушення суперечить змісту виявлених порушень зазначених у акті про порушення № 4550 від 12.04.2023 та протоколі засідання комісії управління АТ «Вінницяобленерго» з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ № 219 від 04.05.2023.

Вказана обставина підтверджується листом АТ "Вінницяобленерго" № 02.46-14916 від 18.09.2023 адресованого відповідачу, у якому зазначено, що 12.04.2023 представниками позивача було проведено технічну перевірку за адресою відповідача, за результатами якої було встановлено пошкодження цілісності пломб та корпусу лічильника (т. 1 а.с. 94).

Також суд зауважує, що у відповідності до вимог підпункту 2 пункту 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється на підставі акта про порушення та за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб.

Водночас, як уже було зазначено, акта про пломбування або іншого документа, який підтверджує передачу відповідачу на збереження засобу комерційного обліку та установлених пломб, про порушення цілісності яких зазначено в акті про порушення, позивачем суду не надано.

Згідно абзацу 2 пункту 8.4.5 ПРРЕЕ у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови наявності доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку, про що зазначається в акті про порушення, та у частині щодо пошкодження/відсутності пломби, якщо з моменту встановлення пломби до моменту виявлення факту її пошкодження/відсутності минуло не більше шести років.

Всупереч наведеній нормі в акті про порушення № 4550 від 12.04.2023 не вказано обставин щодо наявності доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку.

У свою чергу, доказів на підтвердження обставини, що з моменту встановлення пломб до моменту виявлення факту їх пошкодження минуло не більше шести років позивачем суду не надано.

Враховуючи вищевикладене, а також те, що позивачем здійснено нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за встановленими позивачем фактами пошкодження пломб оператора системи, держповірки та пошкодження засобу вимірювальної техніки без підтвердження таких фактів експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства, а обставин, які дають право оператору системи здійснити нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії без проведення експертизи судом не встановлено, суд дійшов висновку, що здійснене позивачем нарахування відповідачу обсягу та вартості необлікованої електричної енергії у розмірі 60 769,90 гривень є неправомірним, у зв`язку з чим позовні вимоги про стягнення з відповідача збитків у розмірі 60 769,90 гривень задоволенню не підлягають.

Згідно вимог 1 статті 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Положеннями частин 1-4 статті 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Частиною 1 статті 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов`язок із доказування необхідно розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Відповідно до вимог статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 ГПК України).

Згідно статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частини 1-2 статті 86 ГПК України).

У справі "Трофимчук проти України" (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Враховуючи викладене, суд не надає детальної відповіді на кожний аргумент та довід учасників справи, оскільки такі доводи та аргументи не впливають на висновки суду у цій справі.

Дослідивши фактичні обставини справи, що входять до предмету доказування у цій справі та стосуються кваліфікації спірних відносин, суд дійшов висновку, що позов Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" про стягнення з відповідача на користь Акціонерного товариства "Вінницяобленерго" в особі Структурної одиниці "Гайсинські електричні мережі" 60 769,90 гривень завданих збитків задоволенню не підлягає.

Щодо розподілу судових витрат судом враховано таке.

Згідно вимог статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Приймаючи до уваги, що у задоволенні позовних вимог відмовлено, витрати по сплаті судового збору у сумі 3 028,00 гривень згідно частини 1 статті 129 ГПК України покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 13, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Згідно з приписами статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4. Відповідно до положень частини 1 статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

5. Примірник судового рішення надіслати учасникам справи до електронних кабінетів у системі ЄСІТС, у разі відсутності - рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Повне рішення складено 20 січня 2025 р.

Суддя Шамшуріна М.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи;

2 - позивачу, до електронного кабінету у системі ЄСІТС;

3 - відповідачу, 24800, Вінницька обл., Гайсинський р-н, селище міського типу Чечельник(з), вул.Шевченка.

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено23.01.2025
Номер документу124589063
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —902/809/24

Рішення від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 03.01.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 13.12.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 12.11.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Шамшуріна М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні