ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 січня 2025 року м. Дніпросправа № 160/16378/24
Головуючий суддя І інстанції Ніколайчук С.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Іванова С.М. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Чередниченка В.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.08.2024 року в адміністративній справі №160/16378/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.02.2024 року №10509992/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 28.12.2023 року №279;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» (код ЄДРПОУ - 44177320) податкову накладну від 28.12.2023 року №279;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.02.2024 року №10509993/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 14.09.2023 року №206;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» (код ЄДРПОУ - 44177320) податкову накладну від 14.09.2023 року №206;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.03.2024 року №10689846/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 07.12.2023 року №259;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» (код ЄДРПОУ - 44177320) податкову накладну від 07.12.2023 року №259;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 11.03.2024 року №10692002/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 року №291;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» (код ЄДРПОУ - 44177320) податкову накладну від 29.12.2023 року №291;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 12.03.2024 року №10699012/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 08.12.2023 року №260;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» податкову накладну від 08.12.2023 року №260.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.08.2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.02.2024 року №10509992/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 28.12.2023 року №279.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ», податкову накладну від 28.12.2023 року №279 датою її подання для реєстрації - 28.12.2023 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.02.2024 року №10509993/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 14.09.2023 року №206.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ», податкову накладну від 14.09.2023 року №206 датою її подання для реєстрації - 14.09.2023 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.03.2024 року №10689846/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 07.12.2023 року №259.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ», податкову накладну від 07.12.2023 року №259 датою її подання для реєстрації - 07.12.2023 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 11.03.2024 року №10692002/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 року №291.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» податкову накладну від 29.12.2023 року №291 датою її подання для реєстрації - 29.12.2023 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 12.03.2024 року №10699012/44177320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 08.12.2023 року №260.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТІЛ» податкову накладну від 08.12.2023 року №260 датою її подання для реєстрації - 08.12.2023 року.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати вищезазначене рішення, як незаконне та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних були прийняті відповідачем з дотриманням приписів чинного законодавства, оскільки позивачем були подані не всі документи, які б підтверджували факт здійснення господарських операцій.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як було встановлено судом першої інстанції, позивач перебуває на обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на прибуток та з 01.05.2021 є платником податку на додану вартість (ІПН 441773204653).
Відповідно до договору суборенди приміщення та обладнання від 30 грудня 2021 року №3 ТОВ «ЕКВІСТІЛ» орендує нежитлове приміщення та обладнання в ТОВ «Енергобазіс».
Приміщення та обладнання передано відповідно акту приймання передачі від 30.12.2021 року.
Відповідно до вищезазначеного договору суборенди загальна площа орендованого приміщення головного виробничого корпусу, складає 200 кв. м.
ТОВ «Еквістіл» відповідно до норм ПК України було складено податкову накладну від 28.12.2023 року №279 та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена. У квитанції підставою для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено те, що: «Обсяг постачання товару/послуги 6905, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку).
З цього приводу позивач подав пояснення щодо господарської операції до податкової накладної від 28.12.2023 року №279.
На підтвердження вищенаведеної інформації та згідно з вичерпним переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених та Наказом КМУ від 11.12.2019 р. №1165 позивач надав копії таких документів: Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань; Наказ № 1 від 01.04.2021 р. про вступ на посаду Директора; Затверджена структура і штатна чисельність на 02.02.2023 р.; Договорі суборенди приміщення та обладнання № 3 від 30.12.2021 р.; Додаток 1 до Договору суборенди № 3 від 30.12.2021 р.; Акт приймання - передачі від 30.12.2021 року до Договору суборенди №3 від 30.12.2021 р.; Договір постачання № 26/06-1 від 26.06.2023 р.; Специфікація № 9 від 26.12.2023 р до договору постачання № 26/06-1 від 26.06.2023 р.; Рахунок № СФ 0000169 від 28.12.2023 р.; Видаткова накладна № ВН-0000218 від 28.12.2023 р.; Договір поставки товару № СВ-595 від 12.05.2021 р. (ТОВ «ГІР-ІНТЕРНЕШНЛ»); Специфікація № 6 від 03.10.2021 р. (ТОВ «ГІР-ІНТЕРНЕШНЛ»); Видаткова накладна № КД-000247, рахунок № КД-000247, товарно-транспортна накладна № КД-000247 від 07.10.2022 р. (ТОВ «ГІР-ІНТЕРНЕШНЛ»); Платіжна інструкція № 1971 від 03.10.2022 р.; Податкова накладна № 5 від 03.10.2022 р. (ТОВ «ГІР-ІНТЕРНЕШНЛ»).
В подальшому позивач отримав повідомлення від 26.01.2024 р. за №10446440/44177320 про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної №279 від 28.12.2023 р. Додаткова інформація: не задекларовані податкові зобов`язання за грудень 2023 р.
На підставі чого 02.02.2024 року ТОВ «ЕКВІСТІЛ» направив відповідачам додаткові пояснення та копії таких документів: Податкова декларація з податку на додану вартість за грудень 2023 р.; Квитанція №1 до декларації ПДВ за грудень 2023 р.; Квитанція №2 до декларації ПДВ за грудень 2023 р.; Додаток 1 до декларації з ПДВ за грудень 2023 р. - відомості про суми ПДВ, зазначені у ПН/РК до податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН та про податковий кредит з урахуванням його коригування; Квитанція №1 до додатку декларації з ПДВ за грудень 2023 р.; Квитанція №2 до додатку декларації з ПДВ за грудень 2023 р.
Позивачу надійшла Квитанція № 1 Документ: J1307801 в 15:00:01 від 02.02.2024 р., в якій зазначено, що «Документ доставлено до Державної податкової служби України».
Квитанція № 2 Документ: J1307801 в 15:00:01 від 02.02.2024 р., в якій зазначено, що «Документ не прийнято. При необхідності виправте документ та надішліть його знову. Виявлені помилки: Документ не може бути прийнятий - документ в електронному вигляді не відповідає затвердженому формату (стандарту) через відсутність заявлених у пакеті пов`язаних документів (порушено цілісність пакету)».
06.02.2024 року позивачеві надійшло рішення від 06.02.2024 року №10509992/44177320 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.12.2023 року №279 з причини неподання додаткових пояснень та копій документів.
Як свідчить зміст спірного рішення, підставою для його прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано/ частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Також, між ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕКВІСТІЛ» (Постачальник) та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «СЕНСІ ІНЖИНІРИНГ» (Покупець) було укладено Договір поставки № 04/01-1 від 04.01.2023 р. Згідно цього договору Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця продукцію (Товар), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити. Кількість, асортимент, ціна Товару наведені в Додатках (а саме: специфікаціях), що є невід`ємною частиною зазначеного Договору.
Відповідно до специфікації № 1 від 04.01.2023 р. ТОВ «ЕКВІСТІЛ» повинно поставити певну продукцію.
Згідно із специфікацією умови оплати 50% від загальної суми в термін 3 (три) робочих дні з моменту підписання даної специфікації. Остаточний розрахунок в термін 5 (п`ять робочих днів) з моменту підписання. на заводі-виробнику Акту приймання товару. Відвантаження Товару та підписання видаткової накладної здійснюється після100% оплати Товару. Термін постачання: 60 календарних днів з моменту перерахування передоплати та надання модельного оснащення та креслення товару.
У відповідності до приписів п. 201.10. ст. 201 ПКУ, ТОВ «ЕКВІСТІЛ» було складено податкову накладну за №206 від 14.09.2023 р. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» Позивач отримав квитанцію від 18.10.2023 р. до податкової накладної №206 від 14.09.2023 р., в якій містилась інформація про зупинення реєстрації податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України.
Реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена, з причини: «Обсяг постачання товару/послуги 7325 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=2.7766%, "P"=18412.94. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
ТОВ «ЕКВІСТІЛ» скористалося своїм правом та на адресу контролюючого органу було направлено повідомлення про надання пояснень від 19.01.2024 року №19/01-1 та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинена та щодо реальності здійснення господарської діяльності по податковій накладній №206 від 14.09.2023 р.
ТОВ «ЕКВІСТІЛ» 24.01.2024 р. подало повідомлення № 1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено (реєстраційний номер 9007656667). У відповідь було отримано повідомлення від 26.01.2024 р. за № 10446438/44177320 про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної № 206 від 14.09.2023 р. Додаткова інформація: відсутні розрахункові документи (платіжні інструкції / банківські виписки), які підтверджують попередню оплату за товар, видаткові накладні на реалізацію частково відвантаженого товару , ОСВ 361 / акт звіряння; також не задекларовані податкові зобов`язання за грудень 2023 р.
Позивач надіслав відповідачам додаткові пояснення від 29.01.2024 р. вих. №29/01-1 щодо господарської операції до податкової накладної від №206 від 14.09.2023 р. реєстрація якої була зупинена.
06.02.2024 року позивачеві надійшло рішення від 06.02.2024 року №10509993/44177320 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14.09.2023 року №206 з причини неподання додаткових пояснень та копій документів.
При цьому, як свідчить зміст спірного рішення, підставою для його прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано/ частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Також, ТОВ «Еквістіл» було складено податкову накладну від 07.12.2023 року №259 та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Реєстрація вказаної податкової накладної Державною податковою службою була зупинена. У квитанції підставою для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено те, що: «Обсяг постачання товару/послуги 7326, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку).
ТОВ «Еквістіл» скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним були направлені Пояснення щодо реальності здійснення господарської діяльності по податковій № 259 від 07.12.2023 року. До пояснень були надані всі первинні документи, а також для уникнення додаткових питань документи, що підтверджують чисельність штату підприємства, та договір оренди приміщення та обладнання.
Проте, комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийняте рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.12.2023 року №259. Причиною відмови зазначено наступне: «Надання платником податків копії документів, складених із з порушенням законодавства».
Також, ТОВ «Еквістіл» було складено податкову накладну від 29.12.2023 року №291 та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Реєстрація вказаної податкової була зупинена. У квитанції підставою для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено те, що: «Обсяг постачання товару/послуги 7325, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку).
ТОВ «Еквістіл» скористалося своїм правом та на адресу контролюючого органу ним були направлені пояснення щодо реальності здійснення господарської діяльності по податковій №291 від 29.12.2023 року. До пояснень були надані всі первинні документи, а також для уникнення додаткових питань документи, що підтверджують чисельність штату підприємства, та договір оренди приміщення та обладнання.
Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийняте рішення від 11.03.2024 року №10692002/44177320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 року №291. Причиною відмови зазначено наступне: «Надання платником податків копії документів, складених із з порушенням законодавства».
Крім того, ТОВ «Еквістіл» складено податкову накладну від 08.12.2023 року №260 та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена. У квитанції підставою для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено те, що: «Обсяг постачання товару/послуги 7326, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку).
ТОВ «Еквістіл» скористалося своїм правом та на адресу контролюючого органу ним були направлені пояснення щодо реальності здійснення господарської діяльності по податковій накладній №260 від 08.12.2023 року. До пояснень були надані всі первинні документи, а також для уникнення додаткових питань документи, що підтверджують чисельність штату підприємства, та договір оренди приміщення та обладнання.
Проте, комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийняте рішення від 12.03.2024 року №10699012/44177320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 08.12.2023 року №260. Причиною відмови зазначено наступне: «Надання платником податків копії документів, складених із з порушенням законодавства». Однак, всупереч формі рішення, не вказано, які саме документи складені ТОВ "Еквістіл" з порушенням законодавства та в чому таке порушення полягає. Додаткова інформація: «Наявність ризикових операцій.
Не погодившись з правомірністю прийняття наведених рішень про відмову в реєстарції податкових накладних, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позові вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржені у справі рішення не відповідають вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позаяк прийняті необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням та вимогам законодавства.
Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).
Згідно додатку №3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається зі змісту рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.02.2024 року № 10509992/44177320, від 06.02.2024 року № 10509993/44177320 в них проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті «з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Однак, вказані рішення в розділі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» не містять жодної інформації, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Поряд з вказаним, відповідно до рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.03.2024 року 3 10692002/44177320, від 12.03.2024 року № 10699012/44177320, від 08.03.2024 року № 10689846/44177320, в них проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті «надання платником копій документів, складених з порушенням законодавства».
В розділі «додаткова інформація» зазначено «наявність ризикових операцій».
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів та наявність ризикових операцій не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинні бути зазначені об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Також, за приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржувані рішення були прийняті відповідачем необґрунтовано, оскільки останнім не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави їх прийняття.
Крім того, суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.08.2024 року в адміністративній справі №160/16378/24 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.М. Іванов
суддяД.В. Чепурнов
суддяВ.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124608730 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні