ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕР КАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2010 року Сп рава №12/2376
Господарський суд Чер каської області в складі гол овуючого судді Грачова В.М., пр и секретарі Кадусі Н.В. за учас тю помічника прокурора Рідзе ль О.В., представників сторін: позивача - Бурби Л.В. за довір еністю, відповідача - Буряка М.О. за посадою (голова правлі ння), у відкритому судовому за сіданні, в приміщенні суду в м . Черкаси, розглянувши справу за позовом прокурора міста Ч еркаси в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській обла сті до автокооперативу «Чорн ий яр»про стягнення 12923 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов про ст ягнення з відповідача збиткі в, заподіяних державі внаслі док самовільного зайняття зе мельної ділянки, у розмірі 12923 г рн. та відшкодування судових витрат.
В судовому засіданні проку рор і представник позивача п озовні вимоги з підстав, викл адених в позовній заяві, підт римали і просили суд їх задов ольнити.
Відповідач подав письмови й відзив на позов (а.с. 25). Із відз иву і пояснень представника відповідача в суді слідує, що позов відповідач не визнав і в його задоволенні просив су д відмовити з мотивів незако нності здійсненої позивачем перевірки, відсутності в йог о діях ознак вміненого право порушення та самого факту за подіяння шкоди.
Заслухавши пояснення прок урора, представників сторін, дослідивши наявні в справі п исьмові докази та оцінивши ї х у сукупності, суд в задоволе нні позову відмовляє з насту пних підстав.
04.02.2008 року держінспекторами з ОНПС Черкаської області Фед оренком С.В. і Клименком О.М. пр оведена позапланова перевір ка дотримання вимог природоо хоронного законодавства від повідачем. Під час перевірки було встановлено, що відпові дачем в місці розташування в урочищі Чорний яр в м. Черкаси самовільно зайнята земельна ділянка площею 1 га.
За результатами перевірки працівниками позивача склад ено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного зак онодавства від 04.02.2008 року, прото кол № 000071 від 05.02.2008 року про адміні стративне правопорушення ст осовно керівника відповідач а ОСОБА_1., а постановою № 00005 8 від 06.02.2008 року останнього прит ягнуто на підставі ст. 531 КУпАП , до адміністративної відпов ідальності у виді штрафу (а.с. 8-10).
За розрахунком позивача, пр оведеному у відповідності з Методикою визначення розмір у шкоди, заподіяної внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, використання земельних ділянок не за ціль овим призначенням, зняття ґр унтового покриву (родючого ш ару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою Поста новою КМ України від 25.07.2007 року № 963, розмір шкоди, заподіяної в ідповідачем складає 12923 грн. (а. с. 11).
Рішенням виконавчого комі тету Черкаської міської ради від 02.10.1985 року № 531 виділено земе льну ділянку площею 0,07 га в уро чищі «Чорний яр»для створенн я автокооперативу з розміщен ням металевих гаражів для ін валідів пільгових категорій міста, які мають в особистому керуванні автомотозасоби з ручним керуванням (а.с. 5).
21.10.2010 року Єдиним центром з оф ормлення дозвільних докумен тів у сфері господарської ді яльності виконавчого коміте ту Черкаської міської ради з а заявою відповідача розпоча то дозвільну справу щодо офо рмлення права користування з емельною ділянкою орієнтовн о площею 1,2700 га під розміщення гаражів кооперативу.
Згідно з ст.ст. 118 ч. 9, 125, 211 ч. 1 п. «б» Земельного Кодексу (далі - З К) України: проект відведення земельної ділянки погоджуєт ься з органом по земельних ре сурсах, природоохоронним і с анітарно-епідеміологічним о рганами, органами архітектур и і охорони культурної спадщ ини та подається на розгляд в ідповідних місцевої державн ої адміністрації або органу місцевого самоврядування; пр аво власності на земельну ді лянку, а також право постійно го користування та право оре нди земельної ділянки виника ють з моменту державної реєс трації цих прав; громадяни та юридичні особи несуть цивіл ьну, адміністративну або кри мінальну відповідальність в ідповідно до законодавства, зокрема, і за самовільне зайн яття земельних ділянок.
За змістом ст.ст. 187-190 ЗК Украї ни: контроль за використання м та охороною земель полягає в забезпеченні додержання о рганами державної влади, орг анами місцевого самоврядува ння, підприємствами, установ ами, організаціями і громадя нами земельного законодавст ва України; за видами контрол ь розрізняють на державний, с амоврядний та громадський; д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель зд ійснюється уповноваженими о рганами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за доде ржанням вимог законодавства про охорону земель - спеціаль но уповноваженими органами з питань екології та природни х ресурсів.
Відповідно до ст.ст. 2, 20 ч. 1 п. «б », «ж», «з», «и», 68 ч.ч. 1, 2 п. «є», 69 Зак ону України «Про охорону нав колишнього природного серед овища»:
відносини у галузі охорони навколишнього природного се редовища в Україні регулюють ся цим Законом, а також розроб люваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим за конодавством, законодавство м про надра, про охорону атмос ферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим сп еціальним законодавством;
до компетенції спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів і його органів на мі сцях належать, зокрема: держа вний контроль за використанн ям і охороною земель; обмежен ня чи зупинення (тимчасово) ді яльності підприємств і об'єк тів, незалежно від їх підпоря дкування та форм власності, я кщо їх експлуатація здійснює ться з порушенням законодавс тва про охорону навколишньог о природного середовища; под ання позовів про відшкодуван ня збитків і втрат, заподіяни х в результаті порушення зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища; складання протоколів та розгляд справ про адміністр ативні правопорушення в галу зі охорони навколишнього при родного середовища і викорис тання природних ресурсів;
порушення законодавства У країни про охорону навколишн ього природного середовища т ягне за собою встановлену ци м Законом та іншим законодав ством України дисциплінарну , адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть. Відповідальність за пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища несуть особи, ви нні, зокрема, у самовільному с пеціальному використанні пр иродних ресурсів;
шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього приро дного середовища, підлягає к омпенсації, як правило, в повн ому обсязі без застосування норм зниження розміру стягне ння та незалежно від збору за забруднення навколишнього п риродного середовища та погі ршення якості природних ресу рсів.
Статями 16 і 17 Закону України «Про охорону земель»здійсне ння державного контролю за в икористанням та охороною зем ель у галузі охорони земель в іднесено до повноважень цент рального органу виконавчої в лади з питань земельних ресу рсів і центрального органу в иконавчої влади з питань еко логії та природних ресурсів.
Відповідно до ст.ст. 19, 35, 56 того ж Закону: державний контроль за використанням та охороно ю земель здійснює центральни й орган виконавчої влади з пи тань земельних ресурсів, а за додержанням вимог законодав ства про охорону земель - цент ральний орган виконавчої вла ди з питань екології та приро дних ресурсів; порядок здійс нення державного контролю за використанням та охороною з емель встановлюється законо м; власники і землекористува чі, в тому числі орендарі, земе льних ділянок при здійсненні господарської діяльності зо бов'язані дотримуватися вимо г земельного та природоохоро нного законодавства України ; юридичні і фізичні особи, вин ні в порушенні законодавства України про охорону земель, н есуть відповідальність згід но із законом. Застосування з аходів дисциплінарної, цивіл ьно-правової, адміністративн ої або кримінальної відповід альності не звільняє винних від відшкодування шкоди, зап одіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок п орушення законодавства Укра їни про охорону земель, підля гає відшкодуванню в повному обсязі.
Закон України «Про державн ий контроль за використанням та охороною земель»визначає правові, економічні та соціа льні основи організації здій снення державного контролю з а використанням та охороною земель і спрямований на забе зпечення раціонального вико ристання і відтворення приро дних ресурсів та охорону дов кілля. Згідно з ст.ст. 1 абз. 16 наз ваного Закону, самовільне за йняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земел ьної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу м ісцевого самоврядування про її передачу у власність або н адання у користування (оренд у) або за відсутності вчинено го правочину щодо такої земе льної ділянки, за винятком ді й, які відповідно до закону є п равомірними.
Статтею 5 Закону України «Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель »визначено спеціально уповн оважені органи виконавчої вл ади у сфері державного контр олю за використанням та охор оною земель, а саме: державний контроль за використанням т а охороною земель здійснює с пеціально уповноважений орг ан виконавчої влади з питань земельних ресурсів, яким є Де ржавна інспекція з контролю за використанням та охороною земель та її територіальні о ргани (далі - Держземінспекц ія); державний контроль за дод ержанням законодавства про о хорону земель здійснює спеці ально уповноважений орган ви конавчої влади з питань екол огії та природних ресурсів, д о структури якого належить п озивач.
Статтями 6 і 7 Закону України «Про державний контроль за в икористанням та охороною зем ель»розмежовано повноважен ня спеціально уповноважених органів виконавчої влади у с фері державного контролю за використанням та охороною зе мель (Держземінспекції і Дер жавної екологічної інспекці ї). Так, ст. 6 ч. 1 п. а названого Зак ону здійснення державного ко нтролю за використанням та о хороною земель у частині дод ержання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, юридичними та ф ізичними особами вимог земел ьного законодавства України та встановленого порядку на буття і реалізації права на з емлю покладено на Державну і нспекцію з контролю за викор истанням та охороною земель та її територіальні органи. С таттею 7 цього Закону визначе но повноваження спеціально у повноваженого органу викона вчої влади з питань екології та природних ресурсів (яким, в ідповідно до ст. 9 ч. 2 цього Зако ну, є позивач) у сфері державно го контролю за додержанням в имог законодавства України п ро охорону земель. Здійсненн я державного контролю за дод ержанням вимог законодавств а України про охорону земель у частині додержання юридич ними особами вимог земельног о законодавства України та в становленого порядку набутт я і реалізації права на землю названою нормою Закону пози вач не уповноважений.
На реалізацію Закону Украї ни «Про державний контроль з а використанням та охороною земель»та Положення про Держ авну інспекцію з контролю за використанням і охороною зе мель, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 25.12.2002 N 1958, із змінами, унесен ими постановою Кабінету Міні стрів України від 26.11.2003 N 1829, наказ ом Державного комітету Украї ни по земельних ресурсах від 12.12.2003 року N 312, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 25 грудня 2003 р. за N 1223/8544, затверджен о Порядок планування та пров едення перевірок з питань зд ійснення державного контрол ю за використанням та охорон ою земель. Згідно з п. 1.2. Порядк у державний контроль за вико ристанням та охороною земель у системі центрального орга ну виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контро лю за використанням і охорон ою земель (далі - Держземінспе кція) та її територіальні орг ани.
Наказом Державного коміте ту України із земельних ресу рсів
від 28.04.2009 року N 205, зареєс трованим в Міністерстві юсти ції України
25.05.2009 р. за N 460/16476, за тверджено Інструкцію з оформ лення державними інспектора ми з контролю за використанн ям і охороною земель Держзем інспекції та її територіальн их органів матеріалів про ад міністративні правопорушен ня.
За змістом вищенаведених н ормативних актів здійснення державного контролю за вико ристанням та охороною земель , який полягає в забезпеченні додержання органами державн ої влади, органами місцевого самоврядування, підприємств ами, установами, організація ми і громадянами земельного законодавства України та вст ановленого порядку набуття і реалізації права на землю, по кладено на Держземінспекцію . Відповідно, вжиття заходів д о усунення порушень земельно го законодавства, в тому числ і передбачених ст.ст. 125, 211 ЗК Укр аїни, вчинених відповідачем, здійснення функцій держави у спірних правовідносинах в частині відшкодування шкоди , заподіяної внаслідок самов ільного зайняття земельної д ілянки, належить до повноваж ень Держземінспекції, а не Де ржавної екологічної інспекц ії.
Відповідно до ст. 2 ч. 1 абз. 3, ч. 2 ГПК України, господарський с уд порушує справи за позовни ми заявами прокурорів та їх з аступників, які звертаються до господарського суду в інт ересах держави. Прокурор, яки й звертається до господарськ ого суду в інтересах держави , в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає пору шення інтересів держави, та о бгрунтовує необхідність їх з ахисту, а також вказує орган, у повноважений державою здійс нювати відповідні функції у спірних відносинах.
Крім того, відповідно до пун кту 1 Положення про Міністерс тво охорони навколишнього пр иродного середовища України , затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 02.11.2006 року N 1524 (далі - Положення п ро Мінприроди), Мінприроди є г оловним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань, зо крема, охорони навколишнього природного середовища та зд ійснення державного контрол ю за використанням та охорон ою земель, екологічної безпе ки. Згідно з абзацом 4 пункту 4 П оложення, одним із основних з авдань Мінприроди є здійснен ня державного контролю за до держанням вимог законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища.
При цьому, згідно з пунктом 6 Положення, Мінприроди здійс нює свої повноваження безпос ередньо та через утворені в й ого складі урядові органи де ржавного управління, орган в иконавчої влади з питань охо рони навколишнього природно го середовища Автономної Рес публіки Крим, територіальні органи, інспекції, установи т а організації, що належать до сфери його управління.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 17.11.2001 року N 1520 (з наступними змінами) затвердж ено Положення про Державну е кологічну інспекцію України .
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Державну екологічну інспекцію в Черкаській обла сті, затвердженого наказом М інприроди від 19.02.2007 року N 55, Держ авна екологічна інспекція в Черкаській області є спеціал ьним підрозділом Мінприроди , який підзвітний та підконтр ольний в частині здійснення державного контролю Державн ій екологічній інспекції.
Спеціальним законодавчим актом - Законом України «Про о сновні засади державного наг ляду (контролю) у сфері господ арської діяльності»- визначе но правові та організаційні засади, основні принципи і по рядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері гос подарської діяльності, повно важення органів державного н агляду (контролю), їх посадови х осіб і права, обов'язки та ві дповідальність суб'єктів гос подарювання під час здійснен ня державного нагляду (контр олю).
Відповідно до ст. 4 п. 4 абз. 1, 4, ч . 2 названого Закону, виключно законами встановлюються: орг ани, уповноважені здійснюват и державний нагляд (контроль ) у сфері господарської діяль ності; спосіб здійснення дер жавного нагляду (контролю). Ор ган державного нагляду (конт ролю) не може здійснювати дер жавний нагляд (контроль) у сфе рі господарської діяльності , якщо закон прямо не уповнова жує такий орган на здійсненн я державного нагляду (контро лю) у певній сфері господарсь кої діяльності та не визнача є повноваження такого органу під час здійснення державно го нагляду (контролю). Статтею 6 цього ж Закону визначений ви черпний перелік підстав для здійснення позапланових зах одів. Частиною 2 цієї статті пе редбачається, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених ц ією статтею, забороняється, я кщо інше не передбачається з аконом або міжнародним догов ором України, згода на обов'яз ковість якого надана Верховн ою Радою України.
Згідно з ст. 19 Конституції Ук раїни, органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.
Судом, відповідно до ст. 22 ГПК України, було запропоновано сторонам подати докази в обґ рунтування позову і заперече нь проти нього, брати участь в засіданнях суду, вони своїми правами скористались на сві й розсуд, подали всі наявні у н их докази і на їх підставі суд ом прийнято рішення у справі .
Відповідно до ст.ст. 33 ч. 1, 34 ГПК України, кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог і заперечен ь; обставини справи, які відпо відно до законодавства повин ні бути підтверджені певними засобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування (належ ність і допустимість доказів ).
З огляду на вищевикладене с уд вбачає, що спірне питання ф актично пов' язане з набуття м і реалізацією відповідачем права на землю. Статтею 188 Земе льного кодексу України, стат тею 6 Закону України «Про держ авний контроль за використан ням та охороною земель»здійс нення повноважень контролю з а додержанням юридичними осо бами вимог земельного законо давства та встановленого пор ядку набуття і реалізації пр ава на землю покладено на Дер жавну інспекцію з контролю з а використанням та охороною земель і її територіальні ор гани. Відповідно до ст. 188 ЗК Укр аїни, ст. 7 Закону України «Про державний контроль за викор истанням та охороною земель» позивач на здійснення цієї к онтрольної функції не уповно важений. Частиною 2 статті 6 За кону України «Про основні за сади державного нагляду (кон тролю) у сфері господарської діяльності»заборонено орга нам державного нагляду (конт ролю) здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері госп одарської діяльності, якщо з акон прямо не уповноважує та кий орган на здійснення держ авного нагляду (контролю) у пе вній сфері господарської дія льності та не визначає повно важення такого органу під ча с здійснення державного нагл яду (контролю).
З урахуванням викладеного суд вважає, що перевірка відп овідача щодо дотримання ним вимог земельного законодавс тва при здійсненні господарс ької діяльності, встановленн я події правопорушення - сам овільного зайняття земельно ї ділянки, позивачем здійсне но з порушенням приписів вищ еназваних нормативних актів , з перевищенням повноважень , отже - незаконно. При зверне нні до суду з позовом про стяг нення з відповідача збитків, заподіяних державі внаслідо к самовільного зайняття земе льної ділянки, прокурором не вірно визначено позивача - ор ган, уповноважений державою здійснювати відповідні функ ції у спірних відносинах. У зв ' язку з викладеним суд позо в визнає необґрунтованим, не доказаним і в його задоволен ні відмовляє.
Тотожна правова позиція ви кладена в Постанові Вищого г осподарського суду України « Про стягнення шкоди, завдано ї в результаті самовільного використання земельної діля нки»N 46/97-08 від 12.11.2008 року, де, зокрем а, зазначено: обгрунтованими слід вважати і висновки попе редніх судових інстанцій щод о повноважень позивача у спі рному питанні, котре фактичн о пов' язане з набуттям і реа лізацією права на землю, оскі льки ст. 6 Закону України "Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель" по кладає контроль за додержанн ям юридичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набут тя і реалізації права на земл ю на Державну інспекцію з кон тролю за використанням та ох ороною земель і її територіа льні органи.
Відповідно до статті 49 ГПК У країни, судові витрати, від сп лати яких прокурор і позивач звільнені, не стягуються.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК Укра їни, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову прокурора міста Черкаси в ін тересах держави в особі Держ авної екологічної інспекції в Черкаській області до авто кооперативу «Чорний яр»про с тягнення 12923 грн., - відмовити по вністю.
Рішення може бути оскаржен е до Київського апеляційного господарського суду через г осподарський суд Черкаської області протягом десяти дні в з дня підписання.
Повний текст рішення склад ено і підписано 16.11.2010 року
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2010 |
Оприлюднено | 29.11.2010 |
Номер документу | 12461406 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні