Рішення
від 11.11.2010 по справі 12/2376
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕР КАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2010 року Сп рава №12/2376

Господарський суд Чер каської області в складі гол овуючого судді Грачова В.М., пр и секретарі Кадусі Н.В. за учас тю помічника прокурора Рідзе ль О.В., представників сторін: позивача - Бурби Л.В. за довір еністю, відповідача - Буряка М.О. за посадою (голова правлі ння), у відкритому судовому за сіданні, в приміщенні суду в м . Черкаси, розглянувши справу за позовом прокурора міста Ч еркаси в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській обла сті до автокооперативу «Чорн ий яр»про стягнення 12923 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про ст ягнення з відповідача збиткі в, заподіяних державі внаслі док самовільного зайняття зе мельної ділянки, у розмірі 12923 г рн. та відшкодування судових витрат.

В судовому засіданні проку рор і представник позивача п озовні вимоги з підстав, викл адених в позовній заяві, підт римали і просили суд їх задов ольнити.

Відповідач подав письмови й відзив на позов (а.с. 25). Із відз иву і пояснень представника відповідача в суді слідує, що позов відповідач не визнав і в його задоволенні просив су д відмовити з мотивів незако нності здійсненої позивачем перевірки, відсутності в йог о діях ознак вміненого право порушення та самого факту за подіяння шкоди.

Заслухавши пояснення прок урора, представників сторін, дослідивши наявні в справі п исьмові докази та оцінивши ї х у сукупності, суд в задоволе нні позову відмовляє з насту пних підстав.

04.02.2008 року держінспекторами з ОНПС Черкаської області Фед оренком С.В. і Клименком О.М. пр оведена позапланова перевір ка дотримання вимог природоо хоронного законодавства від повідачем. Під час перевірки було встановлено, що відпові дачем в місці розташування в урочищі Чорний яр в м. Черкаси самовільно зайнята земельна ділянка площею 1 га.

За результатами перевірки працівниками позивача склад ено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного зак онодавства від 04.02.2008 року, прото кол № 000071 від 05.02.2008 року про адміні стративне правопорушення ст осовно керівника відповідач а ОСОБА_1., а постановою № 00005 8 від 06.02.2008 року останнього прит ягнуто на підставі ст. 531 КУпАП , до адміністративної відпов ідальності у виді штрафу (а.с. 8-10).

За розрахунком позивача, пр оведеному у відповідності з Методикою визначення розмір у шкоди, заподіяної внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, використання земельних ділянок не за ціль овим призначенням, зняття ґр унтового покриву (родючого ш ару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою Поста новою КМ України від 25.07.2007 року № 963, розмір шкоди, заподіяної в ідповідачем складає 12923 грн. (а. с. 11).

Рішенням виконавчого комі тету Черкаської міської ради від 02.10.1985 року № 531 виділено земе льну ділянку площею 0,07 га в уро чищі «Чорний яр»для створенн я автокооперативу з розміщен ням металевих гаражів для ін валідів пільгових категорій міста, які мають в особистому керуванні автомотозасоби з ручним керуванням (а.с. 5).

21.10.2010 року Єдиним центром з оф ормлення дозвільних докумен тів у сфері господарської ді яльності виконавчого коміте ту Черкаської міської ради з а заявою відповідача розпоча то дозвільну справу щодо офо рмлення права користування з емельною ділянкою орієнтовн о площею 1,2700 га під розміщення гаражів кооперативу.

Згідно з ст.ст. 118 ч. 9, 125, 211 ч. 1 п. «б» Земельного Кодексу (далі - З К) України: проект відведення земельної ділянки погоджуєт ься з органом по земельних ре сурсах, природоохоронним і с анітарно-епідеміологічним о рганами, органами архітектур и і охорони культурної спадщ ини та подається на розгляд в ідповідних місцевої державн ої адміністрації або органу місцевого самоврядування; пр аво власності на земельну ді лянку, а також право постійно го користування та право оре нди земельної ділянки виника ють з моменту державної реєс трації цих прав; громадяни та юридичні особи несуть цивіл ьну, адміністративну або кри мінальну відповідальність в ідповідно до законодавства, зокрема, і за самовільне зайн яття земельних ділянок.

За змістом ст.ст. 187-190 ЗК Украї ни: контроль за використання м та охороною земель полягає в забезпеченні додержання о рганами державної влади, орг анами місцевого самоврядува ння, підприємствами, установ ами, організаціями і громадя нами земельного законодавст ва України; за видами контрол ь розрізняють на державний, с амоврядний та громадський; д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель зд ійснюється уповноваженими о рганами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за доде ржанням вимог законодавства про охорону земель - спеціаль но уповноваженими органами з питань екології та природни х ресурсів.

Відповідно до ст.ст. 2, 20 ч. 1 п. «б », «ж», «з», «и», 68 ч.ч. 1, 2 п. «є», 69 Зак ону України «Про охорону нав колишнього природного серед овища»:

відносини у галузі охорони навколишнього природного се редовища в Україні регулюють ся цим Законом, а також розроб люваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим за конодавством, законодавство м про надра, про охорону атмос ферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим сп еціальним законодавством;

до компетенції спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів і його органів на мі сцях належать, зокрема: держа вний контроль за використанн ям і охороною земель; обмежен ня чи зупинення (тимчасово) ді яльності підприємств і об'єк тів, незалежно від їх підпоря дкування та форм власності, я кщо їх експлуатація здійснює ться з порушенням законодавс тва про охорону навколишньог о природного середовища; под ання позовів про відшкодуван ня збитків і втрат, заподіяни х в результаті порушення зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища; складання протоколів та розгляд справ про адміністр ативні правопорушення в галу зі охорони навколишнього при родного середовища і викорис тання природних ресурсів;

порушення законодавства У країни про охорону навколишн ього природного середовища т ягне за собою встановлену ци м Законом та іншим законодав ством України дисциплінарну , адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть. Відповідальність за пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища несуть особи, ви нні, зокрема, у самовільному с пеціальному використанні пр иродних ресурсів;

шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього приро дного середовища, підлягає к омпенсації, як правило, в повн ому обсязі без застосування норм зниження розміру стягне ння та незалежно від збору за забруднення навколишнього п риродного середовища та погі ршення якості природних ресу рсів.

Статями 16 і 17 Закону України «Про охорону земель»здійсне ння державного контролю за в икористанням та охороною зем ель у галузі охорони земель в іднесено до повноважень цент рального органу виконавчої в лади з питань земельних ресу рсів і центрального органу в иконавчої влади з питань еко логії та природних ресурсів.

Відповідно до ст.ст. 19, 35, 56 того ж Закону: державний контроль за використанням та охороно ю земель здійснює центральни й орган виконавчої влади з пи тань земельних ресурсів, а за додержанням вимог законодав ства про охорону земель - цент ральний орган виконавчої вла ди з питань екології та приро дних ресурсів; порядок здійс нення державного контролю за використанням та охороною з емель встановлюється законо м; власники і землекористува чі, в тому числі орендарі, земе льних ділянок при здійсненні господарської діяльності зо бов'язані дотримуватися вимо г земельного та природоохоро нного законодавства України ; юридичні і фізичні особи, вин ні в порушенні законодавства України про охорону земель, н есуть відповідальність згід но із законом. Застосування з аходів дисциплінарної, цивіл ьно-правової, адміністративн ої або кримінальної відповід альності не звільняє винних від відшкодування шкоди, зап одіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок п орушення законодавства Укра їни про охорону земель, підля гає відшкодуванню в повному обсязі.

Закон України «Про державн ий контроль за використанням та охороною земель»визначає правові, економічні та соціа льні основи організації здій снення державного контролю з а використанням та охороною земель і спрямований на забе зпечення раціонального вико ристання і відтворення приро дних ресурсів та охорону дов кілля. Згідно з ст.ст. 1 абз. 16 наз ваного Закону, самовільне за йняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земел ьної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу м ісцевого самоврядування про її передачу у власність або н адання у користування (оренд у) або за відсутності вчинено го правочину щодо такої земе льної ділянки, за винятком ді й, які відповідно до закону є п равомірними.

Статтею 5 Закону України «Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель »визначено спеціально уповн оважені органи виконавчої вл ади у сфері державного контр олю за використанням та охор оною земель, а саме: державний контроль за використанням т а охороною земель здійснює с пеціально уповноважений орг ан виконавчої влади з питань земельних ресурсів, яким є Де ржавна інспекція з контролю за використанням та охороною земель та її територіальні о ргани (далі - Держземінспекц ія); державний контроль за дод ержанням законодавства про о хорону земель здійснює спеці ально уповноважений орган ви конавчої влади з питань екол огії та природних ресурсів, д о структури якого належить п озивач.

Статтями 6 і 7 Закону України «Про державний контроль за в икористанням та охороною зем ель»розмежовано повноважен ня спеціально уповноважених органів виконавчої влади у с фері державного контролю за використанням та охороною зе мель (Держземінспекції і Дер жавної екологічної інспекці ї). Так, ст. 6 ч. 1 п. а названого Зак ону здійснення державного ко нтролю за використанням та о хороною земель у частині дод ержання органами державної в лади, органами місцевого сам оврядування, юридичними та ф ізичними особами вимог земел ьного законодавства України та встановленого порядку на буття і реалізації права на з емлю покладено на Державну і нспекцію з контролю за викор истанням та охороною земель та її територіальні органи. С таттею 7 цього Закону визначе но повноваження спеціально у повноваженого органу викона вчої влади з питань екології та природних ресурсів (яким, в ідповідно до ст. 9 ч. 2 цього Зако ну, є позивач) у сфері державно го контролю за додержанням в имог законодавства України п ро охорону земель. Здійсненн я державного контролю за дод ержанням вимог законодавств а України про охорону земель у частині додержання юридич ними особами вимог земельног о законодавства України та в становленого порядку набутт я і реалізації права на землю названою нормою Закону пози вач не уповноважений.

На реалізацію Закону Украї ни «Про державний контроль з а використанням та охороною земель»та Положення про Держ авну інспекцію з контролю за використанням і охороною зе мель, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 25.12.2002 N 1958, із змінами, унесен ими постановою Кабінету Міні стрів України від 26.11.2003 N 1829, наказ ом Державного комітету Украї ни по земельних ресурсах від 12.12.2003 року N 312, зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 25 грудня 2003 р. за N 1223/8544, затверджен о Порядок планування та пров едення перевірок з питань зд ійснення державного контрол ю за використанням та охорон ою земель. Згідно з п. 1.2. Порядк у державний контроль за вико ристанням та охороною земель у системі центрального орга ну виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контро лю за використанням і охорон ою земель (далі - Держземінспе кція) та її територіальні орг ани.

Наказом Державного коміте ту України із земельних ресу рсів

від 28.04.2009 року N 205, зареєс трованим в Міністерстві юсти ції України

25.05.2009 р. за N 460/16476, за тверджено Інструкцію з оформ лення державними інспектора ми з контролю за використанн ям і охороною земель Держзем інспекції та її територіальн их органів матеріалів про ад міністративні правопорушен ня.

За змістом вищенаведених н ормативних актів здійснення державного контролю за вико ристанням та охороною земель , який полягає в забезпеченні додержання органами державн ої влади, органами місцевого самоврядування, підприємств ами, установами, організація ми і громадянами земельного законодавства України та вст ановленого порядку набуття і реалізації права на землю, по кладено на Держземінспекцію . Відповідно, вжиття заходів д о усунення порушень земельно го законодавства, в тому числ і передбачених ст.ст. 125, 211 ЗК Укр аїни, вчинених відповідачем, здійснення функцій держави у спірних правовідносинах в частині відшкодування шкоди , заподіяної внаслідок самов ільного зайняття земельної д ілянки, належить до повноваж ень Держземінспекції, а не Де ржавної екологічної інспекц ії.

Відповідно до ст. 2 ч. 1 абз. 3, ч. 2 ГПК України, господарський с уд порушує справи за позовни ми заявами прокурорів та їх з аступників, які звертаються до господарського суду в інт ересах держави. Прокурор, яки й звертається до господарськ ого суду в інтересах держави , в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає пору шення інтересів держави, та о бгрунтовує необхідність їх з ахисту, а також вказує орган, у повноважений державою здійс нювати відповідні функції у спірних відносинах.

Крім того, відповідно до пун кту 1 Положення про Міністерс тво охорони навколишнього пр иродного середовища України , затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 02.11.2006 року N 1524 (далі - Положення п ро Мінприроди), Мінприроди є г оловним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань, зо крема, охорони навколишнього природного середовища та зд ійснення державного контрол ю за використанням та охорон ою земель, екологічної безпе ки. Згідно з абзацом 4 пункту 4 П оложення, одним із основних з авдань Мінприроди є здійснен ня державного контролю за до держанням вимог законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища.

При цьому, згідно з пунктом 6 Положення, Мінприроди здійс нює свої повноваження безпос ередньо та через утворені в й ого складі урядові органи де ржавного управління, орган в иконавчої влади з питань охо рони навколишнього природно го середовища Автономної Рес публіки Крим, територіальні органи, інспекції, установи т а організації, що належать до сфери його управління.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 17.11.2001 року N 1520 (з наступними змінами) затвердж ено Положення про Державну е кологічну інспекцію України .

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Державну екологічну інспекцію в Черкаській обла сті, затвердженого наказом М інприроди від 19.02.2007 року N 55, Держ авна екологічна інспекція в Черкаській області є спеціал ьним підрозділом Мінприроди , який підзвітний та підконтр ольний в частині здійснення державного контролю Державн ій екологічній інспекції.

Спеціальним законодавчим актом - Законом України «Про о сновні засади державного наг ляду (контролю) у сфері господ арської діяльності»- визначе но правові та організаційні засади, основні принципи і по рядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері гос подарської діяльності, повно важення органів державного н агляду (контролю), їх посадови х осіб і права, обов'язки та ві дповідальність суб'єктів гос подарювання під час здійснен ня державного нагляду (контр олю).

Відповідно до ст. 4 п. 4 абз. 1, 4, ч . 2 названого Закону, виключно законами встановлюються: орг ани, уповноважені здійснюват и державний нагляд (контроль ) у сфері господарської діяль ності; спосіб здійснення дер жавного нагляду (контролю). Ор ган державного нагляду (конт ролю) не може здійснювати дер жавний нагляд (контроль) у сфе рі господарської діяльності , якщо закон прямо не уповнова жує такий орган на здійсненн я державного нагляду (контро лю) у певній сфері господарсь кої діяльності та не визнача є повноваження такого органу під час здійснення державно го нагляду (контролю). Статтею 6 цього ж Закону визначений ви черпний перелік підстав для здійснення позапланових зах одів. Частиною 2 цієї статті пе редбачається, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених ц ією статтею, забороняється, я кщо інше не передбачається з аконом або міжнародним догов ором України, згода на обов'яз ковість якого надана Верховн ою Радою України.

Згідно з ст. 19 Конституції Ук раїни, органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.

Судом, відповідно до ст. 22 ГПК України, було запропоновано сторонам подати докази в обґ рунтування позову і заперече нь проти нього, брати участь в засіданнях суду, вони своїми правами скористались на сві й розсуд, подали всі наявні у н их докази і на їх підставі суд ом прийнято рішення у справі .

Відповідно до ст.ст. 33 ч. 1, 34 ГПК України, кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог і заперечен ь; обставини справи, які відпо відно до законодавства повин ні бути підтверджені певними засобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування (належ ність і допустимість доказів ).

З огляду на вищевикладене с уд вбачає, що спірне питання ф актично пов' язане з набуття м і реалізацією відповідачем права на землю. Статтею 188 Земе льного кодексу України, стат тею 6 Закону України «Про держ авний контроль за використан ням та охороною земель»здійс нення повноважень контролю з а додержанням юридичними осо бами вимог земельного законо давства та встановленого пор ядку набуття і реалізації пр ава на землю покладено на Дер жавну інспекцію з контролю з а використанням та охороною земель і її територіальні ор гани. Відповідно до ст. 188 ЗК Укр аїни, ст. 7 Закону України «Про державний контроль за викор истанням та охороною земель» позивач на здійснення цієї к онтрольної функції не уповно важений. Частиною 2 статті 6 За кону України «Про основні за сади державного нагляду (кон тролю) у сфері господарської діяльності»заборонено орга нам державного нагляду (конт ролю) здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері госп одарської діяльності, якщо з акон прямо не уповноважує та кий орган на здійснення держ авного нагляду (контролю) у пе вній сфері господарської дія льності та не визначає повно важення такого органу під ча с здійснення державного нагл яду (контролю).

З урахуванням викладеного суд вважає, що перевірка відп овідача щодо дотримання ним вимог земельного законодавс тва при здійсненні господарс ької діяльності, встановленн я події правопорушення - сам овільного зайняття земельно ї ділянки, позивачем здійсне но з порушенням приписів вищ еназваних нормативних актів , з перевищенням повноважень , отже - незаконно. При зверне нні до суду з позовом про стяг нення з відповідача збитків, заподіяних державі внаслідо к самовільного зайняття земе льної ділянки, прокурором не вірно визначено позивача - ор ган, уповноважений державою здійснювати відповідні функ ції у спірних відносинах. У зв ' язку з викладеним суд позо в визнає необґрунтованим, не доказаним і в його задоволен ні відмовляє.

Тотожна правова позиція ви кладена в Постанові Вищого г осподарського суду України « Про стягнення шкоди, завдано ї в результаті самовільного використання земельної діля нки»N 46/97-08 від 12.11.2008 року, де, зокрем а, зазначено: обгрунтованими слід вважати і висновки попе редніх судових інстанцій щод о повноважень позивача у спі рному питанні, котре фактичн о пов' язане з набуттям і реа лізацією права на землю, оскі льки ст. 6 Закону України "Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель" по кладає контроль за додержанн ям юридичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набут тя і реалізації права на земл ю на Державну інспекцію з кон тролю за використанням та ох ороною земель і її територіа льні органи.

Відповідно до статті 49 ГПК У країни, судові витрати, від сп лати яких прокурор і позивач звільнені, не стягуються.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК Укра їни, господарський суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову прокурора міста Черкаси в ін тересах держави в особі Держ авної екологічної інспекції в Черкаській області до авто кооперативу «Чорний яр»про с тягнення 12923 грн., - відмовити по вністю.

Рішення може бути оскаржен е до Київського апеляційного господарського суду через г осподарський суд Черкаської області протягом десяти дні в з дня підписання.

Повний текст рішення склад ено і підписано 16.11.2010 року

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.11.2010
Оприлюднено29.11.2010
Номер документу12461406
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/2376

Ухвала від 30.06.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

Постанова від 05.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Рішення від 11.11.2010

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Рішення від 23.10.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні