ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 року Справа № 918/195/24(918/700/24)
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуюча суддя Коломис В.В., суддя Саврій В.А. , суддя Розізнана І.В.
секретар судового засідання Романець Х.В.
за участю представників сторін:
позивача - Красовський В.Б.;
відповідачів - не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області на рішення Господарського суду Рівненської області від 02 жовтня 2024 року (повний текст складено 07.10.2024) у справі №918/195/24(918/700/24) (суддя Романюк Р.В.)
за позовом Сільськогосподарського приватного підприємства "Случ"
до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області
до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія"
про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки
в межах справи № 918/195/24
про банкрутство Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія"
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 02.10.2024 у справі №918/195/24(918/700/24) позов Сільськогосподарського приватного підприємства "Случ" до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області, Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія" про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки в межах справи №918/195/24 про банкрутство Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія", задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Немовицької сільської ради № 1259 від 14.10.2022 "Про надання в оренду СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".
Визнано недійсним договір оренди землі від 26.10.2022, укладений між Немовицькою сільською радою та СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія".
Скасовано рішення державного реєстратора Привільненської сільської ради від 07.11.2022 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 65381572.
Визнано протиправним та скасовано рішення Немовицької сільської ради № 1327 від 24.01.2023 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності".
Визнано протиправним та скасовано рішення Немовицької сільської ради № 1372 від 22.03.2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користуванні на умовах оренди СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія".
Присуджено до стягнення з Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області на користь Сільськогосподарського приватного підприємства "Случ" 6056,00 грн витрат по сплаті судового збору.
Присуджено до стягнення з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія" на користь Сільськогосподарського приватного підприємства "Случ" 6 056,00 грн витрат по сплаті судового збору.
В решті позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення місцевого господарського суду в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт посилається на порушення Господарським судом Рівненської області норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.11.2024 апеляційну скаргу Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області на рішення Господарського суду Рівненської області від 02.10.2024 у справі №918/195/24(918/700/24) залишено без руху. Запропоновано скаржнику протягом 10 днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху усунути встановлені при поданні апеляційної скарги недоліки шляхом надання суду доказів сплати судового збору в установленому законом порядку і розмірі, уточнення прохальної частини апеляційної скарги на рішення Господарського суду Рівненської області від 02.10.2024 та/або подання апеляційної скарги на додаткове рішення Господарського суду Рівненської області від 08.10.2024.
18.11.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІКС до Північно-західного апеляційного господарського суду надійшла заява Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області про усунення недоліків, в якій просить суд рішення Господарського суду Рівненської області від 02.10.2024 у справі № 918/195/24(918/700/24) в частині задоволених позовних вимог скасувати та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.11.2024 у справі №918/195/24(918/700/24) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області на рішення Господарського суду Рівненської області від 02.10.2024. Призначено справу №918/195/24(918/700/24) до розгляду на 06.01.2025 об 11:00 год.
У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді-члена колегії Саврія В.А. з 06.01.2025 по 08.01.2025 включно, судове засідання у справі № 918/195/24(918/700/24), призначене на 06.01.2025 об 11:00 год. не відбулося.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2025 у справі №918/195/24(918/700/24) розгляд апеляційної скарги Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області на рішення Господарського суду Рівненської області від 02 жовтня 2024 року у справі №918/195/24(918/700/24) призначено на 20 січня 2025 року об 10:30 год.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу вважає оскаржуване рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим, а тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
В судове засідання представники відповідачів не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.
Частинами 11,12 статті 270 ГПК України, яка визначає порядок розгляду апеляційної скарги, встановлено, що суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, стосовно якого немає відомостей щодо його повідомлення про дату, час і місце судового засідання, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки будуть визнані судом поважними. Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Таким чином, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Оскільки всі учасники провадження у справі були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, при цьому явка учасників судового процесу обов`язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за відсутності представників відповідачів.
Безпосередньо в судовому засіданні представник позивача повністю підтримав вимоги та доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішенням Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області № 1070 від 06.06.2019 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 803,3113 га, які розташовані за межами населенних пунктів на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області, зокрема, земельна ділянка: кадастровий номер - 5625488000:02:001:0458, місце розташування - Тинненська сільська рада, площа - 5,9577 га.
Відповідно до п. 1.3. Статуту Сільськогосподарського приватного підприємства "Случ", затвердженого рішенням власника СГПП "Случ" від 08.12.2021 року (нова редакція), підприємство є правонаступником всіх майнових та немайнових прав і обов`язків об`єднання землевласників колективного сільськогосподарського підприємства "Случ".
Відповідно до Актів приймання-передачі майна КСП "Случ" від 01.04.2000, СГПП "Случ" прийняло у власність об`єкти нерухомого майна в рахунок майнових паїв згідно розміру частки у пайовому фонді майна КСП "Случ" на підставі Свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майнові сертифікати), а саме:
- за майновим сертифікатом №0034777 від 16.11.2020 року: автозаправочна станція (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 95); зерносклад насіннєвий (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89); зерносклад фуражний (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89); піднавіс з зерновим током (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89);
- за майновим сертифікатом №0034781 від 16.11.2020 року: гараж ПТО (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 91); їдальня (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92); котельня (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93); піднавіс на трактори Т-150К (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94); піднавіс для тракторів (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94); піднавіс для сівалок (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93); піднавіс для комбайнів (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93); рем. майстерня (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93; прохідна тракторної бригади (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 91); погріб (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92); склад запчастин (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94);
- за майновим сертифікатом №0034783 від 23.11.2020 року: хмелесушилка (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89); склад для зберігання продуктів (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92); очисний пункт зерна (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89); зерносушилка ОБВ-16 бункера (Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89).
Сільськогосподарське приватне підприємство "Случ" відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності є власником об`єктів нерухомого майна, дата реєстрації 27.11.2020 року, загальною площею 10 191,9 м.кв., які знаходяться на вул. Українська у селі Тинне Сарненського району Рівненської області, а саме:
- витяг № 234917796, автозаправочна станція загальна площа 45,4 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 95, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236389456254;
- витяг № 234885057, гараж ПТО загальна площа 228,5 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 91, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236196856254;
- витяг № 234971437, будівля, зерносклад насіннєвий загальна площа 1206,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236695856254;
- витяг № 234968640, будівля, зерносклад фуражний загальна площа 1339,1 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236680956254;
- витяг № 234964936, зерносушилка ОБВ-16 бункера загальна площа 240,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236660856254;
- витяг № 234953293, будівля, їдальня загальна площа 211,7 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236594456254;
- витяг № 234991963, котельня загальна площа 98 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236830556254;
- витяг № 234973429, очисний пункт зерна загальна площа 358,4 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236712356254;
- витяг № 235012059, піднавіс для комбайнів загальна площа 1420,5 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236962956254;
- витяг № 235014519, піднавіс для сівалок загальна площа 592,2 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236977856254;
- витяг № 234909292, піднавіс для тракторів загальна площа 777,1 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236342556254;
- витяг № 234990395, піднавіс з зерновим током загальна площа 2097,8 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236818356254;
- витяг № 234890428, піднавіс на трактори Т-150К загальна площа 464,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236236456254;
- витяг № 234949434, погріб загальна площа 43,7 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236571956254;
- витяг № 234888257, будівля, прохідна тракторної бригади загальна площа 9,1 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 91, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236220356254;
- витяг № 235008496, будівля, рем. майстерня загальна площа 464,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 93, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236937256254;
- витяг № 234959626, будівля, склад для зберігання продуктів загальна площа 74,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 92, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236627956254;
- витяг № 234912742, будівля, склад запчастин загальна площа 203,0 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 94, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236361456254;
- витяг № 234961727, хмелесушилка загальна площа 314,9 кв.м.; адреса: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 89, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2236641856254.
Згідно інформаційної довідки від 19.06.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2237021256254, об`єкт нерухомого майна - вагова, загальною площею 85,3 кв.м за адресою: Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Тинне, вул. Українська, 90, належить на праві власності, дата реєстрації - 12.05.2022 року, на підставі договору купівлі - продажу № 695 від 12.05.2022 року Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Дубенська аграрна компанія".
12.05.2022 СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" звернулося до Немовицької сільської ради із заявою вих. № 69 від 12.05.2022 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо поділу земельної ділянки (кадастровий номер 5625488000:02:001:0458, загальною площею 5,9577 га) з метою подальшої передачі в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,7 га.
Немовицька сільська рада листом № 65-3 від 24.05.2022 повідомила СГ ПП "Случ", що рішенням сесії Немовицької ради № 834 від 19.10.2021 вже було надано дозвіл Немовицькій сільській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 5,9577 га (кадастровий номер 5625488000:02:001:0458) сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Немовицької сільської ради без зміни цільового призначення.
Рішенням Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області № 1226 від 28.07.2022 "Про передачу в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" площею 5,9577 га в с. Тинне на території Немовицької сільської ради" надано СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" в оренду строком на 1 рік земельну ділянку площею 5,9577 га, кадастровий номер 5625488000:02:001:0458 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення в с. Тинне на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
Рішенням Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області № 1259 від 14.10.2022 "Про надання в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва":
- скасувати рішення сесії Немовицької сільської ради № 1226 від 28.07.2022 року "Про передачу в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" площею 5,9577 га в с. Тинне на території Немовицької сільської ради";
- надати в оренду СГ ТзОВ "ДАК" строком на 7 (сім) років земельну ділянку загальною площею 5,9577 га (кадастровий номер 5625488000:02:001:0458), під господарськими будівлями та дворами, яка розташована в межах с. Тинне Сарненського району Рівненської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за рахунок земель запасу сільськогоспоадсрського призначення Немовицької сільської ради;
- встановити орендну плату в розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. На підставі п. 3. ст. 631 Цивільного кодексу України термін дії договору оренди з 12 травня 2022 року з моменту набуття права власності на нерухоме майно;
- СГ ТзОВ "ДАК" укласти договір оренди земельної ділянки площею 5,9577 га, кадастровий номер 5625488000:02:001:0458 та зареєструвати його відповідно до вимог чинного законодавства;
- після закінчення дії воєнного стану Немовицькій сільській раді здійснити зміну цільового призначення земельної ділянки та на підставі нормативної грошової оцінки, зобов`язати СГ ТзОВ "ДАК" укласти відповідну додаткову угоду з орендною платою 12 % від нормативної грошової оцінки.
26.10.2022 між Немовицькою сільською радою (орендодавець/віповідач-1) та СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" (орендар/відповідач-2) було укладено договір оренди землі (далі - договір оренди), відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458, яка розташована в межах населеного пукту Немовицької сіської ради Сарненського району с. Тинне.
Згідно п.п. 2, 3, 5 договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,9577 га, у тому числі: землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, які використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 5,9577 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: про що свідчить відомість з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: вагова (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2237021256254). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить: 5625488000:02:001:0458 - 120783,91 грн.
Відповідно до п. 8 договору оренди землі, договір укладено на 7 (сім) років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права. На підставі п. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України термін дії договору оренди з 12 травня 2022 року, з моменту набуття права власності на нерухоме майно. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речогово права № 314420079 від 07.11.2022, державним реєстратором Привільненської сільської ради Рівненської області зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 площею 5,9577 га СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія". Підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 65381572 від 07.11.2022.
Рішенням Немовицької сільської ради № 1327 від 24.01.2023 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності", надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності Класифікація видів цільового призначення земель із земель запасу (код КВЦПЗ 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)) на цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02) кадастровий номер 5625488000:02:001:0458, площа земельної ділянки 5,9577 га в с. Тинне на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
Рішенням Немовицької сільської ради № 1372 від 22.03.2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користуванні на умовах оренди СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія", затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,9577 га з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за адресою с. Тинне на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області; надано СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" земельну ділянку за кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 площею 5,9577 га в користування на умовах оренди для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-9918679852023 від 24.04.2023, земельна ділянка кадастровий номер 5625488000:02:001:0458; місце розташування - с. Тинне, Сарненського р-ну, Рівненської обл.; цільове призначення: категорія заемель - землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення; вид цільового призначення - 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; форма власності - комунальна; площа - 5,9577 га.
04.04.2024 Сільськогосподарське приватне підприємство "Случ" звернулося до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області із заявою вих. № 15 від 04.04.2024 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності несільськогосподарського призначення у с. Тинне, Сарненського району, Рівненської області, кадастровий номер 5625488000:02:001:0458, загальною площею 5,9577 га, з цільовим призначенням 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості та на проведення її експертної грошової оцінки, з метою її подальшого набуття у приватну власність, шляхом викупу.
Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області у відповідь на вказану заяву, листом № 846 від 10.04.2024 повідомила, що відповідно до договору оренди землі від 26.10.2022 СГ ПП "Случ" не є стороною даного договору оренди землі та підстав для винесення на розгляд сесії Немовицької сільської ради даної заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності - немає.
СГ ПП "Случ" звернулося до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області з листом вих. № 19 від 11.04.2024, надавши згоду СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія", як орендаря земельної ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 у с. Тинне, Сарненського району, Рівненської області на відчуження вищезазначеної земельної ділянки Немовицькою сільською радою Сільськогосподарському приватному підприємству "Случ", та просило розглянути питання про надання дозволу СГ ПП "Случ" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки комунальної власності шляхом викупу на найближчій сесії.
Оскільки, СГПП "Случ" як фактичний землекористувач ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 та власник 19 об`єктів нерухомого майна загальною площею 10 191,9 м.кв. на ній, не надавала ні СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія", ні Немовицькій сільській раді будь-якої згоди на передачу цієї земельної ділянки в оренду будь-кому, позивач вважає, що рішення №1226 від 28.07.2022 та №1259 від 14.10.2022 про передачу в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458, прийняті Немовицькою сільською радою з порушенням ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, що свідчить про порушення прав та інтересів позивача та вказує про їх протиправність та наявність підстав для їх скасування.
Також позивач враховуючи, що рішення Немовицької сільської ради від 28.07.2022 №1226 та №1259 є протиправними та підлягають скасуванню, відповідно СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" не могло бути ініціатором зміни цільового призначення та замовником проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності, вважає, що рішення органу місцевого самоврядування, як власника такої земельної ділянки, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення та про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення є протиправними та підлягають скасуванню.
Враховуючи викладене, СГПП "Случ" звернулося до суду з позовом до Немовицької сільської ради та СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" про:
- визнання протиправним та скасування рішення Немовицької сільської ради № 1226 від 28.07.2022 "Про передачу в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія";
- визнання протиправним та скасувати рішення Немовицької сільської ради № 1259 від 14.10.2022 "Про надання в оренду СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва";
- визнання недійсним договір оренди землі від 26.10.2022, укладений між Немовицькою сільською радою та СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія";
- скасування рішення державного реєстратора Привільненської сільської ради від 07.11.2022 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 65381572;
- визнання протиправним та скасувати рішення Немовицької сільської ради № 1327 від 24.01.2023 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності";
- визнання протиправним та скасувати рішення Немовицької сільської ради № 1372 від 22.03.2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користуванні на умовах оренди СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія".
Місцевий господарський суд, розглянувши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, прийшов до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 2 статі 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зазначене конституційне положення встановлює обов`язок органам державної влади, органам місцевого самоврядування та їх посадовим особам дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень.
Статтею 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Згідно з ст. 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. У сільських радах, що представляють територіальні громади, які налічують до 500 жителів, за рішенням відповідної територіальної громади або сільської ради виконавчий орган ради може не створюватися. У цьому випадку функції виконавчого органу ради (крім розпоряджання земельними та природними ресурсами) здійснює сільський голова одноособово.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно з частиною 1 статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України (в редакції на момент реєстрації права власності позивачем) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (частина 4 статті 79-1 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 5 статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Частиною 1 статті 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (ч. 2 ст. 16 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 120 Земельного кодексу України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Статтею 377 ЦК України (в редакції, чинній на час набуття позивачем права власності на об`єкти нерухомого майна) визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків та об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації).
Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачають перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті 120 Земельного кодексу України, статті 377 Цивільного кодексу України, інших положеннях законодавства.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на важливість принципу superficies solo cedit (збудоване на поверхні слідує за нею). Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, хоча безпосередньо і не закріплений у такому вигляді в законі, знаходить вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (постанови від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 (пункт 8.5), від 03.04.2019 у справі № 921/158/18 (пункт 51), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (пункти 37-38), від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 (пункт 54)). Згідно з вказаним принципом особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц (пункт 42), від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 (пункт 54), від 20.07.2022 у справі № 923/196/20 (пункт 34)).
За висновками, викладеними у пунктах 51, 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 921/158/18, згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття. Отже, відповідно до зазначених правових норм власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована. У пункті 49 цієї ж постанови зазначено, що ніхто інший, окрім власника цього об`єкта, не може претендувати на вказану земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.
Порядок набуття у користування земельних ділянок визначений ст.ст. 122-123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування. Інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", та який заінтересований в одержанні у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, визначеної спеціальним інвестиційним договором як необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що передає земельну ділянку у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що він зобов`язаний письмово повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів. До письмового повідомлення додається копія договору про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) та копія укладеного спеціального інвестиційного договору (ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України).
Відповідно до абз. 1 та абз. 2 ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України України).
За змістом наведених норм, перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування. Особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості, розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власник нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення на своє ім`я документів на користування всією земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача-власника об`єкта нерухомості, або частиною земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єкта нерухомості, розташованого на ній (див. пункти 8.16 і 8.17 постанови Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі №910/18560/16; пункт 49 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц).
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, характеру та обсягу відносин, що врегульовані ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.
Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, має загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов`язки тільки у того суб`єкта (чи визначеного ними певного кола суб`єктів), якому вони адресовані.
У рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини 14 статті 46, частин 1, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Таким чином, у спорі щодо визнання недійсним ненормативного правового акта органу місцевого самоврядування до кола обставин, які підлягають доказуванню, належить, зокрема встановлення обставин виконання такого рішення органу місцевого самоврядування.
За ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Як вже зазначалося вище, рішенням Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області № 1259 від 14.10.2022 року "Про надання в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", серед іншого, скасовано рішення сесії Немовицької сільської ради № 1226 від 28.07.2022 року "Про передачу в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" площею 5,9577 га в с. Тинне на території Немовицької сільської ради"; надано в оренду СГ ТзОВ "ДАК" строком на 7 (сім) років земельну ділянку загальною площею 5,9577 га (кадастровий номер 5625488000:02:001:0458), під господарськими будівлями та дворами, яка розташована в межах с. Тинне Сарненського району Рівненської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за рахунок земель запасу сільськогоспоадсрського призначення Немовицької сільської ради.
Отже, на час прийняття рішення Немовицькою сільською радою про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 загальною площею 5,9577 га, сільською радою надано в оренду СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" (якій належить нерухоме майно площею 85,3 кв.м в межах даної земельної ділянки) земельну ділянку, на якій також знаходиться нерухоме майно СГ ПП "Случ" загальною площею 10 191,9 кв.м.
При цьому, письмова згода землекористувача - СГ ПП "Случ" на передачу в оренду земельної ділянки СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 загальною площею 5,9577 га, в матеріалах справи відсутня.
Оскільки, рішення Немовицької сільської ради від 14.10.2022 №1259 "Про надання в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" прийнято з порушенням ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України (без письмової згоди землекористувача СГ ПП "Случ" - власника нерухомого майна, об`єкти нерухомості якого розташовані на вказаній земельній ділянці), місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про визнання протиправним та скасування вказаного рішення.
Що стосується позовних вимог в частині визнання недійсним договору оренди землі, то суд враховує, що у відповідності до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Підставою недійсності правочину у відповідності до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається (ч. 2 ст. 215 ЦК України).
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч.3 ст. 215 ЦК України).
Договір може бути визнаний недійсним за позовом особи, яка не була його учасником, за обов`язкової умови встановлення судом факту порушення цим договором прав та охоронюваних законом інтересів позивача. При вирішенні позову про визнання недійсним оспорюваного правочину підлягають застосуванню загальні приписи статей 3, 15, 16 ЦК України, які передбачають право кожної особи на судовий захист саме порушеного цивільного права.
При розгляді справ про визнання правочинів недійсними суди залежно від предмета і підстав позову повинні застосовувати норми матеріального права, якими регулюються відповідні відносини, та на підставі цих норм вирішувати справи.
Суб`єкт господарювання має право на визнання за ним права на оренду земельної ділянки за умов дотримання вимог статті 124 Земельного кодексу України і статті 16 Закону України "Про оренду землі".
Частиною 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Враховуючи викладене та зважаючи на те, що рішення Немовицької сільської ради від 14.10.2022 №1259 "Про надання в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" прийнято з порушенням ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для визнання недійсним і договору оренди землі від 26.10.2022, укладеного між відповідачами на підставі вказаного рішення.
Поряд з цим, відповідно до ч.3 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
У постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.12.2023 у справі № 903/822/21 висловлено правову позицію: "Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" починаючи з 16.01.2020 статтю 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" викладено у новій редакції, згідно з якою виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Тобто, рішення суду про визнання недійсним договору оренди на спірну земельну ділянку не є підставою для внесення запису про скасування речового права - права оренди відповідача-2 без одночасного скасування відповідного рішення про державну реєстрацію права оренди. У разі визнання недійсним договору, що став підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію прав, слід одночасно заявляти вимогу про скасування вказаного рішення про державну реєстрацію прав. Такі вимоги є відповідним і законним способом судового захисту в даному випадку, оскільки за чинним Цивільним кодексом України речове право виникає з моменту його реєстрації. Подібні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 30.07.2019 у справі № 28/29-б-43/212-2012, від 11.09.2018 у справі № 909/968/16.
Зважаючи на те, що позовна вимога про скасування рішення державного реєстратора Привільненської сільської ради від 07.11.2022 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 65381572 є похідною від вимог про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування та визнання недійсним договору оренди землі, місцевий господарський дійшов правильного висновку про задоволення позову в цій частині, оскільки дана державна реєстрація права оренди земельної ділянки була наслідком оспорюваного та визнаного судом недійсним правочину.
Що стосується позовної вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення Немовицької сільської ради № 1226 від 28.07.2022 "Про передачу в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія", то колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про відмову в позові в цій частині, оскільки даним рішенням було надано СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" в оренду земельну ділянку строком на 1 рік та вказане рішенням органу місцевого самоврядування було скасовано оспорюваним рішенням Немовицької сільської ради № 1259 від 14.10.2022 "Про надання в оренду СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".
Тобто, станом на день звернення до суду та день ухвалення судового рішення, оспорюване рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію, не встановлює жодних прав та обов`язків для сторін, не порушує прав та охоронюваних законом інтересів позивача, а отже вказані обставини свідчать про відсутність у позивача матеріально-правової заінтересованості та є самостійною і достатньою підставою для відмови у задоволенні позову в цій частині.
Щодо вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Немовицької сільської ради №1327 від 24.01.2023 та №1372 від 22.03.2023, то колегія суддів зазначає наступне.
Як вже зазначалося вище, 24.01.2023 рішенням Немовицької сільської ради №1327 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності" надано дозвіл СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земель із земель запасу (код КВЦПЗ 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)) на цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02) кадастровий номер 5625488000:02:001:0458 площею 5,9577 га в с. Тинне на території Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
22.03.2023 рішенням Немовицької сільської ради №1372 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності в землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (11.02) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користуванні на умовах оренди СГ ТОВ "Дубенська аграрна компанія" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,9577 га з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 зі зміною цільового призначення.
Частинами 1 та 2 статті 20 Земельного кодексу України визначено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - їх власниками. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою. Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).
Як вбачається з рішення Немовицької сільської ради №1327 від 24.01.2023 та з проекту землеустрою, ініціатором зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5625488000:02:001:0458 та відповідно замовником проекту землеустрою є СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія", як орендар такої ділянки.
Враховуючи, що рішення Немовицької сільської ради від від 14.10.2022 №1259 "Про надання в оренду СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" земельної ділянки площею 5,9577 га під господарськими будівлями та дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" є протиправним та підлягає скасуванню, відповідно СГ ТзОВ "Дубенська аграрна компанія" в силу вимог ст. 20 Земельного кодексу України не могло бути ініціатором зміни цільового призначення та замовником проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки комунальної власності, а відтак рішення органу місцевого самоврядування, як власника такої земельної ділянки, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення та про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення є протиправними та підлягають скасуванню.
Разом з тим, апеляційним судом не надається оцінка долученим до апеляційної скарги доказам з огляду на наступне.
Згідно вимогГПКУкрани кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Судовий розгляд справи базується на принципах рівності та змагальності.
Згідно із приписами частини третьоїстатті 80 ГПК Українивідповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Відповідно до п.1 ч.1ст.178 ГПК України, у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову;
Відповідно до ч.ч. 1-3ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Системний аналіз статей80,178,269 ГПК Українисвідчить про те, що докази, якими відповідач обґрунтовує свої заперечення, повинні існувати на момент звернення до суду з відповідним позовом, і саме на відповідача покладено обов`язок подання таких доказів одночасно з відзивом на позовну заяву. Єдиний винятковий випадок, коли можливим є прийняття судом (у тому числі апеляційної інстанції) доказів з порушенням встановленого строку, це наявність об`єктивних обставин, які унеможливлюють своєчасне вчинення такої процесуальної дії, тягар доведення яких також покладений на учасника справи (у даному випадку - відповідача).
Надання судом апеляційної інстанції оцінки доказам, які були подані стороною у справі лише до суду апеляційної інстанції (додані до апеляційної скарги) без дослідження причин неподання цих доказів до суду першої інстанції є порушенням вимог статей 80 та 269 ГПК України. Вказане з урахуванням положень статті 282 ГПК України означає, що суд апеляційної інстанції, приймаючи додаткові докази, має викладати мотивувальну частину своєї постанови із зазначенням відповідного обґрунтування заявником неможливості їх подання до суду першої інстанції та з оцінкою апеляційною інстанцією такого обґрунтування (Постанова КГС ВС від 23.07.2019 у справі № 917/2034/17).
Приймаючи від сторони у справі нові докази у справі, суд апеляційної інстанції задля дотримання принципу рівності та змагальності сторін повинен надати оцінку поясненням та доводам іншої сторони у справі щодо нових доказів.
Суд враховує, що одним із елементів права на суд (окрім права на доступ) є принцип процесуальної рівноправності сторін, або так званий принцип "рівної зброї" ("equality of arms"), згідно з яким кожній стороні має бути надано розумну можливість подати обґрунтування своєї позиції за умов, які б не ставили цю сторону у становище істотно невигідне по відношенню до опонента.
Цей принцип вимагає насамперед рівності сторін спору в їхніх процесуальних можливостях щодо подання доказів і пояснень у судовому провадженні (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Dombo Beheer B.V. v. The Netherlands" від 27.10.1993 та "Ankerl v. Switzerland" від 23.10.1996).
Як вбачається, Немовицькою сільською радою Сарненського району Рівненської області до апеляційної скарги було додано ряд доказів, які відповідач до суду першої інстанції не надавав.
Разом з тим, апелянт надаючи вказані докази разом з апеляційною скаргою, враховуючи, що останні подані лише в суді апеляційної інстанції, тобто є новими доказами, не подав клопотання про прийняття вказаних доказів, як і не обгрунтував неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Клопотання про приєднання вказаних доказів до матеріалів справи скаржником подано 02.01.2025, тобто вже після відкриття апеляційного провадження та призначення даної справи до розгляду.
В обгрунтування неможливості подати докази в суді першої інстанції, апелянт посилається на те, що про даний спір йому стало відомо лише 18 жовтня 2024 року, тобто вже після прийняття рішення судом першої інстанції.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що згідно вимог ч. 7 ст. 6 ГПК України особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи, що не позбавляє її права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Як вбачається, Немовицькою сільською радою електронний кабінет у підсистемі "Електронний суд" ЄСІКС зареєстровано 23.05.2023.
Отже, Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області була своєчасно та в повній мірі проінформована про розгляд справи №918/195/24(918/700/24) судом першої інстанції у відповідності до вимог чинного законодавства, що підтверджується наявними в матеріалах справи Довідками Господарського суду Рівненської області про доставку електронного листа від 26.07.2024, 28.08.2024, 10.09.2024, 09.10.2024.
Оскільки, скаржник не надав доказів неможливості подання до суду першої інстанції копій документів (поданих разом з апеляційною саргою) з причин, що об`єктивно не залежали від нього у порядку передбаченому ст.269 ГПК України, а наведені обставини неподання відповідачем доказів суду першої інстанції не визнаються судом поважними, колегія суддів дійшла висновку, що вказані докази не можуть бути прийняті та оцінені судом апеляційної інстанції в силу ст.269 ГПК України, оскільки їх прийняття буде порушенням принципу рівності усіх учасників процесу перед законом і судом.
Колегія суддів зазначає, що прийняття відповідних доказів матиме наслідком порушення норм процесуального права, а також принципу правової визначеності, ключовим елементом якого є однозначність та передбачуваність правозастосування, а отже системність та послідовність у діяльності відповідних органів, насамперед судів.
У постанові Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №913/317/18 зазначено, що в силу принципів диспозитивності та змагальності господарського судочинства, сутність яких викладено в статтях 13, 14 ГПК, а також положеннях статті 74 цього Кодексу, збирання доказів у справі не є обов`язком суду. Навпаки, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, тобто обов`язок доказування у господарському процесі покладений виключно на сторони спору, кожна з яких несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Натомість, скаржником не подано судовій колегії належних та достатніх доказів, які стали б підставою для скасування рішення місцевого господарського суду. Посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору.
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Рівненської області ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.
Керуючись ст.ст. 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Рівненської області від 02 жовтня 2024 року у справі №918/195/24(918/700/24) залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Повний текст постанови складений "22" січня 2025 р.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Суддя Саврій В.А.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124627645 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні