ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/11129/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молодецького Р.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом у справі за адміністративним позовом Організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" до Державного агентства водних ресурсів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Організація водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" (далі - позивач) через представника Бойка Євгена Григоровича через систему "Електронний суд" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного агентства водних ресурсів України (да - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Державного агентства водних ресурсів України, яка проявляється у неприйнятті рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА";
- зобов`язати прийняти рішення про передачу організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач листом повідомив позивача щодо відсутності у державному бюджеті коштів Державного агентства водних ресурсів для сплати ПДВ за ставкою 20% при безоплатній передачі державного майна третім особам. Також відповідачем було вказано на той факт, що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління відповідача до сфери управління Держрибагенства у тому числі меліоративні фонди Градизької зрошувальної системи. Представник позивача вважає таку відмову відповідача необґрунтованою, незаконною, а бездіяльність щодо неприйняття рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі позивачу протиправною та такою, що порушує його законні права та інтереси.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/11129/24 за позовом Організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" до Державного агентства водних ресурсів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у відзиві на позовну заяву позов не визнав, просив суд у його задоволенні відмовити. Посилався на те, що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління Держводагентства до сфери управління Держрибагентства відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1482. Вказував, що у межах робочої групи, створеної Держводагентством, Держрибагентством та Мінагрополітики на даний час відбувається узгодженість щодо передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем, що перебувають, зокрема, РОВР у Полтавській області. Зазначав, що всі заяви, які надходили від позивача до Держводагенства розглянуті в терміни та надані відповіді у встановлені строки.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі № 440/11129/24.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
01.07.2024 позивач звернувся до Державного агентства водних ресурсів України в особі Голови агентства із письмовою заявою про отримання у власність об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000.
Листом від 18.07.2024 Державного агентства водних ресурсів України повідомив позивача щодо відсутності у державному бюджеті коштів Агентства для сплати ПДВ за ставкою 20% при безоплатній передачі державного майна третім особам. Також відповідачем було вказано на той факт що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління відповідача до сфери управління Держрибагенства, у тому числі меліоративні фонди Градизької зрошувальної системи відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".
27.08.2024 позивач звернувся до т.в.о. Голови Державного агентства меліорації і рибного господарства України із письмовою заявою про отримання у власність об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000.
Листом Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм від 29.08.2024повідомлено позивача про те, що передача об`єктів державної власності у власність організацій належить до виключної компетенції центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності. Станом на 29.08.2024 об`єкти інженерної інфраструктури меліоративних систем, які розташовані у межах Полтавської області, не передані зі сфери управління Державного агентства водних ресурсів України (далі Держводагентство) до сфери управління Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм (далі Держрибагентство).Об`єкти інженерної інфраструктури зрошувальної системи перебувають на балансі (в оперативному управлінні) Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області, який належить до сфери управління Держводагентства
Позивач, вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі позивачу протиправною, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус організацій водокористувачів, порядок їх створення, діяльності та припинення, порядок та умови набуття ними прав на об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, особливості експлуатації меліоративних мереж організацій водокористувачів, права та обов`язки членів організацій водокористувачів визначено Законом України "Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель" 17 лютого 2022 року № 2079-IX.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 статті 1 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» організація водокористувачів (далі - організація) - неприбуткова юридична особа, створена власниками та/або користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення для забезпечення використання, експлуатації та технічного обслуговування об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем з метою надання послуг щодо гідротехнічної меліорації земельних ділянок на території обслуговування меліоративної мережі організації.
Згідно підпункту 6 пункту 1 статті 1 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» територія обслуговування меліоративної мережі організації (далі - територія обслуговування організації) - сукупність земельних ділянок (частин земельних ділянок) сільськогосподарського призначення, гідротехнічна меліорація яких може забезпечуватися меліоративною мережею (мережами) організації.
Як визначено у статті 1 Закону України «Про меліорацію земель» від 14.01.2000 № 1389-XIV меліоративна мережа - розміщений на землі та/або під землею цілісний технологічний комплекс об`єктів інженерної інфраструктури, що забезпечує забір або відведення води з точки водовиділу або в точці водовиділу для потреб водокористувачів; складова частина меліоративної мережі - один або декілька технологічно пов`язаних інженерних меліоративних об`єктів (трубопроводи, канали на зрошувальних і осушувальних системах, гідранти тощо), що приєднані, були приєднані або мають бути приєднані до точки водовиділу відповідної меліоративної мережі; територія обслуговування меліоративної мережі - сукупність земельних ділянок (частин земельних ділянок) сільськогосподарського призначення, гідротехнічна меліорація яких може забезпечуватися меліоративною мережею.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» метою створення організації водокористувачів є ефективне проведення гідротехнічної меліорації на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, що включені до території обслуговування організації.
Згідно статті 16 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» одним із джерел формування майна організації є об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, які передані у власність організації.
У відповідності до частини 1 статті 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» організація вправі безоплатно набути право власності на такі технологічно цілісні з точкою водовиділу об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що перебувають у державній власності, комунальній власності або є безхазяйними та які забезпечують (можуть забезпечувати у разі їх ремонту) подачу (забір), доставку та/або відведення води при здійсненні гідротехнічної меліорації земельних ділянок, включених до території обслуговування відповідної організації: 1) насосні станції, колектори, водозабори та інші гідротехнічні споруди; 2) канали на зрошувальних і осушувальних системах (у разі включення до території обслуговування організації всіх земельних ділянок, гідротехнічна меліорація яких забезпечується відповідним каналом); 3) регулюючі та накопичувальні басейни; 4) трубопроводи; 5) інші об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем.
Рішення про передачу організаціям у власність об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем приймається, зокрема, щодо об`єктів державної власності - центральним органом виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності (пункт 1 абзацу 1 частини 3 статті 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель»).
Згідно з абзацом 2 частини 3 статті 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» передача об`єктів державної власності у власність організацій належить до виключної компетенції центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності.
Згідно з частинами 6, 7 статті 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» передача організації об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що перебувають у державній власності, комунальній власності або є безхазяйними, здійснюється протягом одного місяця з дня прийняття останнього з рішень, що передбачені частиною третьою цієї статті, комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, представники центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності (якщо функції з управління окремими об`єктами державної власності здійснює центральний орган виконавчої влади, інший ніж центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель), представники виконавчих органів відповідних рад, представники організації.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову.
Передача у власність організації об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем оформлюється актом приймання-передачі, в якому зазначаються: 1) повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код організації в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України; 2) код (номер) згідно з відомостями Державного земельного кадастру складових частин меліоративної мережі, які передаються організації; 3) назва документа, що підтверджує право державної або комунальної власності на майно (за наявності); 4) опис об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що передаються; 5) інвентарний номер об`єктів, початкова та залишкова вартість, ступінь зносу, амортизаційні відрахування (за наявності); 6) день, починаючи з якого організація відповідальна за надання послуг водокористувачам.
Разом з об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем передається наявна документація щодо них.
За змістом частини 9 статті 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» підставами для відмови у передачі у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем є: 1) неналежність такого об`єкта до меліоративної мережі, яка відповідно до інформації Державного земельного кадастру забезпечує гідротехнічну меліорацію земельних ділянок, включених до території обслуговування меліоративної мережі організації; 2) перебування об`єкта у власності іншої організації водокористувачів.
Таким чином, у разі звернення до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель із заявою про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж, останній зобов`язаний розглянути подану заяву та прийняти відповідне рішення.
При цьому, системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що чинним законодавством визначено чіткий алгоритм дій розгляду заяв щодо отримання у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем та вичерпний перелік підстав для відмови у передачі у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем.
За змістом матеріалів справи 01.07.2024 позивач звернувся до Державного агентства водних ресурсів України в особі Голови агентства із письмовою заявою про отримання у власність об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000. До заяви за підписом керівника було додано: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджує державну реєстрацію позивача; витяг з Державного земельного кадастру про меліоративну мережу, складову частину меліоративної мережі на Градизьку зрошувальну систему;витяг з Державного земельного кадастру про меліоративну мережу, складову частину меліоративної мережі Подільська зрошувальна система за номером НВ-7400259742024 від 21.03.2024 року; копію паспорту заявника.
За наслідками розгляду вказаної заяви Держводагентство повідомило позивача щодо відсутності у державному бюджеті коштів Агентства для сплати ПДВ за ставкою 20% при безоплатній передачі державного майна третім особам. Також відповідачем було вказано на той факт що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління відповідача до сфери управління Держрибагенства, у тому числі меліоративні фонди Градизької зрошувальної системи відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".
Суд зауважує, що лист є відповіддю за своєю суттю, наданою державним органом, та не містить в собі ознак ані нормативного акта, ані акта індивідуальної дії, а тому не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке б породжувало певні правові наслідки.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 393, Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.
Держводагентство здійснює управління об`єктами державної власності, які належать до сфери управління Держводагентства (підпункт 33 пункту 4 Положення про Державне агентство водних ресурсів України).
При цьому відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 895, Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм (Держрибагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, продовольчого забезпечення, меліорації земель та експлуатації державних водогосподарських об`єктів комплексного призначення, міжгосподарських зрошувальних і осушувальних систем.
Держрибагентство відповідно до покладених на нього завдань здійснює управління об`єктами державної власності, що належать до сфери управління Держрибагентства (підпункт 67 пункту 4 Положення 30.09.2015 № 895).
Згідно з підпунктом 3 пункту 6 Положення від 30.09.2015 № 895 Держрибагентство для виконання покладених на нього завдань має право, зокрема, створювати комісії з питань, що належать до його компетенції.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що саме Держрибагентство є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель.
Натомість відповідач у цій справі, Держводагентство, не є уповноваженим органом, який реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, та відповідно не наділений повноваженнями щодо прийняття одного з таких рішень: про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж або про відмову у передачі у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем, за результатами розгляду заяви позивача про отримання у власність об`єктів меліоративної системи.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що з боку Держводагентства, до якого позивач заявляє свої вимоги, порушень прав позивача щодо прийняття рішення про передачу організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000, не допускалося.
Відповідно до пункту 4 частини 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Тобто захисту підлягають лише порушені права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові №800/304/17 від 27.02.2020 під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Беручи до уваги те, що відповідачем, до якого заявлено позов, не допускав, як і не міг допустити порушення права позивача на отримання рішення про передачу організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Градизької зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:175001:0000000000, заявлені позовні вимоги саме до Держводагентства суд визнає необґрунтованими, у зв`язку з чим залишає позов без задоволення.
За відсутності підстав для задоволення позову, відсутні й підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 132, 139, 243-246, 250, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Організації водокористувачів "ГРАДИЗЬКА" (вул. Шкільна, 25/19, Градизька ТГ, с. Петрашівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39026, ідентифікаційний код 45155109) до Державного агентства водних ресурсів України (вул. Велика Васильківська, 8, м. Київ, 00104, ідентифікаційний код 37472104) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Р.І. Молодецький
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124642492 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Р.І. Молодецький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні