Рішення
від 14.01.2025 по справі 569/20830/21
РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 569/20830/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2025 року

Рівненський міський суд Рівненської області в складі:

головуючого судді Харечка С.П.,

секретар судового засідання Литвиненко В.М.,

з участю представника позивача Дупака В.Г.,

представника відповідача Рівненської міської ради Шпак А.А.,

представника відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2 ,

представника третьої особи Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради Єгорової І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Рівне цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Рівненської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення засідання другої сесії №642, визнання недійсним та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_3 через свого представника адвоката Дупак В.Г. звернулася в Рівненський міський суд Рівненської області з позовом до Рівненської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення засідання другої сесії №642, визнання недійсним та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

В обґрунтування позову зазначає, що починаючи з 1983 року і по теперішній час ОСОБА_3 разом зі своєю сім`єю користувалась, обробляла та обробляє земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , засаджувала та засаджує город, висадила плодові та декоративні дерева тощо. Оскільки позивач даною земельною ділянкою довгий час користується, нею було прийнято рішення оформити право власності на дану земельну ділянку. За заявою позивача Приватне підприємство «Рівненська земельна компанія» звернулася з запитом до Держгеокадастру. 09 листопада 2016 року на даний запит Держгеокадастр видав Довідку №02-1827 в якій повідомив, що дана земельна ділянка обліковується землями запасу Рівненської міської ради. Задля з`ясування можливості отримання даної земельної ділянки у власність позивачем, ПП «Рівненська земельна компанія» 27 квітня 2017 року звернулася з викопіюванням до Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради. Листом від 12 травня 2017 року Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради повідомило, що вбачає можливим надання земельної ділянки у власність позивачу. 19 травня 2017 року позивач звернулася до Рівненської міської ради з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки площею 0.1 га за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Оскільки в місячний термін, визначений абз. 1 ч. 7 ст. 118 ЗК України, Рівненська міська рада не надала жодної відповіді, зокрема - не надали дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також/або не надали вмотивовану відмову у його наданні, позивач, керуючись вимогами абз 3 ч. 7 ст. 118 ЗК України на законних підставах подала до Рівненської міської ради повідомлення про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в АДРЕСА_1 , без надання дозволу («мовчазна згода»). Задля розроблення та виготовлення технічної документації, на дану земельну ділянку Позивач, у відповідності до норм чинного законодавства України, уклала договір №170620/1 на виконання проектно-вишукувальних робіт з Приватним підприємством «Рівненська земельна компанія». За розробку та виготовлення технічної документації позивачем ПП «Рівненська земельна компанія» було сплачено 1700 гривень. Наприкінці 2017 року технічна документація на земельну ділянку, а саме - «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянка у власність гр. ОСОБА_3 » був виготовлений та 23 листопада 2017 року був погоджений Держгеокадастром. Вказує, що 14 травня 2019 року позивач подала заяву про реєстрацію кадастрового номеру. За заявою позивача 02 січня 2020 року в Державному земельному кадастрі була зареєстрована дана земельна ділянка та присвоєний кадастровий номер 5610100000:01:071:0341. Зазначає, що вона ОСОБА_3 неодноразово зверталася до Рівненської міської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу їй безоплатно у власність земельної ділянки на АДРЕСА_1 . Однак Управління земельних відносин їй повідомляли, що проект рішення міської ради Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянці ОСОБА_3 земельної ділянки на АДРЕСА_1 (вільна від забудови земельна ділянка) не набрав достатньої кількості голосів депутатів для ухвалення.

Пізніше позивачу стало відомо, що 29 липня 2020 року Рівненською міською радою ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою (технічної документації) на земельну ділянку, на яку вже була розроблена технічна документація позивачем і на отримання якої у власність вже протягом довгого часу нею подавалися заяви. Через деякий ОСОБА_1 повідомив позивача, що це тепер його земельна ділянка і якщо позивач хоче, то може у нього цю земельну ділянку купити - він для продажу її на себе й оформлював. Також він пояснив, що має посвідчення учасника антитерористичної операції, і 29 липня 2020 року було проведено жеребкування серед осіб, які мають посвідчення антитерористичної операції. Про земельну ділянку з кадастровим номером 5610100000:01:071:0341 ОСОБА_1 дізнався в 2020 році під час жеребкування, коли витягнув жеребок з кадастровим номером цієї ділянки. Після жеребкування йому повідомили, що далі йому треба пройти деякі формальності - подати ще якісь документи і потім Рівненська міська рада передасть дану земельну ділянку йому у власність. Позивач повідомила ОСОБА_1 , що цією земельною ділянкою вона користується багато років та вже кілька років поспіль займається оформленням її у власність. Отримавши дозвіл, ОСОБА_1 «розробив» технічну документацію та вже 23 березня 2021 року подав до Рівненської міської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, при цьому не зареєструвавши проект землеустрою в Держгеокадастрі, порушивши порядок оформлення земельної ділянки. Так, 10.06.2021 року рішенням Рівненської міської ради земельна ділянка з кадастровим номером 5610100000:01:071:0341 була передана у власність ОСОБА_1 16 липня 2021 року були внесені дані до Державного земельного кадастру про цю земельну ділянку, 11.08.2021 року земельна ділянка була зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

Зазначає, що ОСОБА_1 звертаючись до Рівненської міської ради з заявою про дозвіл про розроблення проекту землеустрою, достеменно знав, що ця земельна ділянка вже обробляється іншою особою, а також те, що на дану земельну ділянку вже розроблена технічна документація, а також те, що на дану земельну ділянку зареєстрований кадастровий номер іншою особою, а отже ОСОБА_1 свідомо діяв на шкоду позивачу, а отже його дії є недобросовісними та недоброчесними, та мають ознаки зловживання своїми правами. Так само вважає, що недобросовісно і недоброчесно діяла й Рівненська міська рада, виставила земельну ділянку з кадастровим номером 5610100000:01:071:0341 на жеребкування, надавши дозвіл на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку, яку обробляє позивач, на яку вона розробила проект землеустрою та зареєструвала кадастровий номер, та стосовно якої неодноразово подавала заяви про затвердження проекту землеустрою та передання їй даної земельної ділянки у власність. Вважає, що участь у антитерористичній операції не надає права порушувати права та інтереси інших осіб. Ніщо не заважає будь-якій особі, зокрема учаснику антитерористичної операції отримати вільну земельну ділянку, оскільки вони є в достатній кількості. ОСОБА_1 була порушена процедура реєстрації проекту землеустрою, зокрема - проект землеустрою, «розроблений» ОСОБА_1 не був зареєстрований в Держгеокадастрі, оскільки на дану земельну ділянку вже був зареєстрований проект землеустрою позивачем та, на підставі реєстрації даного проекту в Держгеокадастрі, зареєстрований кадастровий номер. Тим самим відповідачі порушили порядок та процедуру оформлення технічної документації на земельну ділянку.

Реалізуючи свої права за принципом мовчазної згоди позивач правомірно передбачала та сподівалася результат визначений законом. У зв`язку з викладеним звертається до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 18.10.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче судове засідання.

15.11.2021 р. від представника відповідача Рівненської міської ради надійшов відзив на позовну заяву. Зазначають, що з матеріалів справи вбачається, що позивач зверталась до Рівненської міської ради 19.05.2017 із заявою щодо надання їй дозволу на розробку проекту землеустрою про надання безоплатно у власність земельної ділянки на АДРЕСА_1 . Враховуючи, що позивачка не отримала дозволу на розробку проекту землеустрою чи мотивованої відмови у його наданні, вона замовила розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомила орган місцевого самоврядування. Відповідна документація була виготовлена та зареєстрована 13 липня 2017 року. Починаючи з цього часу до травня 2019 позивачка не вчиняла ніяких дій щодо подальшого оформлення та отримання земельної ділянки у власність. Майже через 2 роки позивачка подала заяву щодо державної реєстрації земельної ділянки на підставі розробленого проекту землеустрою. Тобто після розробки проекту землеустрою по «мовчазній згоді» в 2017 році, протягом майже двох років, позивачка не вчиняла будь яких дій активних дій щодо подальшого оформлення та приватизації земельної ділянки в порядку передбаченому ст. 118 ЗК. Це в свою чергу спростовує доводи, що позивачка майже чотири роки розробляла технічну документацію та реєструвала земельну ділянку, оскільки проект землеустрою був зроблений та погоджений ще у 2017, а позивачка в свою чергу не подавала заяв та документів для державної реєстрації земельної ділянки протягом майже 2 років, хоча частиною 5 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено строк проведення державної реєстрації земельної ділянки становить 14 календарних днів з дня реєстрації заяви.

Проект рішення Рівненської міської ради «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки на АДРЕСА_1 (вільна від забудови земельна ділянка)» був підготовлений Управлінням земельних відносин та відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» оприлюднений на офіційному сайті Рівненської міської ради 30 липня 2020 року. Згідно вимог Регламенту Проект рішення № 1 був переданий на розгляд постійній комісії з питань архітектури, будівництва та землевпорядкування, яка розглянула та підтримала його 13 серпня 2020 року. Згідно вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Рівнеради Проект рішення № 1 пройшов усі необхідні етапи для включення його в порядок денний питань, які міська рада буде розглядати на черговій сесії. ОСОБА_1 , як учасник АТО приймав участь у жеребкуванні 29.07.2020 та має пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій. 13.08.2020 на першому пленарному засіданні сорок першої сесії Рівненської міської ради 7-го скликання, за результатами голосування було прийнято рішення № 7735 від 13.08.2020 р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 ». В подальшому Управлінням земельних відносин, на підставі заяви ОСОБА_1 та поданого ним розробленого ПП «Експерт-Рівне-Земля» проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки площею 1000 м2 на вул. Тиннівській (кадастровий номер 5610100000:01:071:0341) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)) за рахунок сільськогосподарських земель, які згідно з даними Державного земельного кадастру обліковуються як землі запасу комунальної власності територіальної громади міста Рівного, який погоджений в установленому законом порядку відповідно до ст. 186-1 Земельного кодексу України., був підготовлений проект рішення Рівненської міської ради «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки на АДРЕСА_1 (вільна від забудови земельна ділянка)». Проект рішення № 2 був зареєстрований в організаційному відділу апарату ради та виконавчого комітету Рівнеради під номером 927 та пройшов юридичну експертизу на відповідність вимогам положень законодавства та Регламенту. Згідно вимог Регламенту Проект рішення № 2 був переданий на розгляд постійній комісії з питань охорони здоров`я, материнства і дитинства та соціального захисту населення, захисту учасників бойових дій і членів сімей загиблих героїв Небесної сотні та учасників бойових дій, яка розглянула та підтримала його 25.05.2021 та постійній комісії з питань архітектури, будівництва та землевпорядкування, яка розглянула та підтримала його 26.05.2021 року. На першому пленарному засіданні Рівненської міської ради 8-го скликання за результатами голосування було прийнято рішення № 642 від 10.06.2020 р. «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 », яким було передано ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку площею 1 000 м на АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки - 5610100000:01:071:0341) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). На підставі рішення Рівненської міської ради від 10.06.2021 № 642 державним реєстратором Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради була зареєстрована вищевказана земельна ділянка за гр. ОСОБА_1 на праві приватної власності.

Зазначають, що розроблення позивачкою по «мовчазній згоді» проекту землеустрою позивачкою щодо відведення їй безоплатно земельної ділянки в 2017 році та подання заяви для державної реєстрації земельної ділянки, не ставить її в привілейоване становище щодо інших громадян, які мають право отримати цю земельну ділянку в порядку безоплатної приватизації. Також у позові неодноразово було зазначено, що позивачка уже тривалий час користується спірною земельною ділянкою, зокрема було вказано: «засаджувала та засаджує город, висадила декоративні та плодові дерева». Оскільки Рівненською міською радою не приймалось рішень щодо передачі безоплатно у власність, постійне користування чи оренду спірної земельної ділянки, тому відсутні будь які документи, які б могли підтвердити правомірність користування позивачкою земельної ділянки, що в свою чергу може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки. Також зазначають, що показання свідків не можуть бути єдиною підставою для визнання факту користування позивачкою спірною земельною ділянкою, тим більше за відсутності документу, який би надавав право позивачці користуватися нею на законних підставах. Просить в задоволенні позову відмовити повністю.

24.11.2021 р. представником позивача подано відповідь на відзив. Зазначає, що чинним законодавством України не встановлений строк, в який особа, яка бажає зареєструвати земельну ділянку, повинна подати документи для її реєстрації. Два роки, які передували поданню заяви про реєстрацію земельної ділянки, позивач усувала недоліки, на які їй вказували в Держгеокадастрі, і без усунення цих недоліків відмовлялися прийняти заяву про реєстрацію земельної ділянки та документації. Рівненська міська рада у своєму відзиві не заперечили того факту, що позивачем була законно розроблена повністю технічна документація, зареєстрований кадастровий номер земельної ділянки і що позивач мала права на приватизацію цієї земельної ділянки, однак всупереч праву позивача на безоплатну приватизацію земельної ділянки, всупереч її законних інтересів, Рівненська міська рада «притримала» земельну ділянку, на яку позивач розробила технічну документацію, незаконно не приймаючи рішення про затвердження проекту землеустрою (або відмову у затвердженні), виставили дану земельну ділянку на жеребкування. Дії Рівненської міської ради з невинесення рішення про затвердження проекту землеустрою позивача або відмови у затвердженні проекту землеустрою позивача були незаконні, оскільки у Рівненської міської ради, як органу місцевого самоврядування, згідно чинного законодавства України, було тільки два варіанти дій - або відмовити у затвердженні проекту землеустрою, з відповідною мотивацією чому відмовлено, або затвердити проект землеустрою. Рівненська міська рада повністю проігнорувала законні права та інтереси позивача і передали земельну ділянку на жеребкування, чим порушено законні права та інтереси позивача.

24.11.2021 р. від представника відповідача адвоката Бодрягова В.С. надійшов відзив на позовну заяву. Зазначає, що 08.10.2014 р. ОСОБА_1 звернувся з заявою до Рівненської міської ради про відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва. 27.12.2019 р. Рівненська міська рада повідомила ОСОБА_1 , що заява від 08.10.2014 внесена до єдиного реєстру учасників антитерористичної операції (надалі АТО) для передачі земельних ділянок безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку. Крім цього Рівненська міська рада повідомила, що після виготовлення (корегування) детального плану території міськрайону Тинне, а також після визначення місця розташування, кількості та типу присадибних ділянок (садибних чи блокованих), що можуть бути надані учасникам бойових дій, які брали участь в АТО, для будівництва і обслуговування житлового будинку буде вирішено питання щодо можливості виділення земельних ділянок учасникам АТО. Проект рішення Рівнеради «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення безоплатно у власність гр. ОСОБА_1 земельної ділянки на АДРЕСА_1 (вільна від забудови земельна ділянка ) був підготовлений Управлінням земельних відносин та відповідно до вимог ЗУ «Про доступ до публічної інформації» оприлюднений на сайті Рівнеради 30.07.2020р. ОСОБА_1 , як учасник АТО приймав участь у жеребкуванні 29.07.2020 та має пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій. 13.08.2020 на першому пленарному засіданні сорок першої сесії Рівненської міської ради 7-го скликання, за результатами голосування було прийнято рішення №7735 від 13.08.2020 р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 ». В подальшому Управлінням земельних відносин, на підставі заяви ОСОБА_1 та поданого ним розробленого ПП «Експерт-Рівне-Земля» проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки площею 1000 м2 на вул. Тиннівській (кадастровий номер 5610100000:01:071:0341) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)).

10.06.2021 на першому пленарному засіданні Рівненської міської ради 8-го скликання, за результатами голосування було прийнято рішення № 642 від 10.06.2020 р. «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 », яким було передано ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку площею 1 000 м на АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки - 5610100000:01:071:0341) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Після чого державним реєстратором Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради була зареєстрована вищевказана земельна ділянка за ОСОБА_1 на праві приватної власності.

Вважають, що розроблення позивачкою по «мовчазній згоді» проекту землеустрою щодо відведення їй безоплатно земельної ділянки у власність в 2017 році та подання заяви для державної реєстрації земельної ділянки, не ставить її в привілейоване становище щодо інших громадян, які мають право отримати цю земельну ділянку в порядку безоплатної приватизації. Оскільки Рівненською міською радою не приймалось рішень щодо передачі безоплатно у власність, постійне користування чи оренду спірної земельної ділянки, тому відсутні будь які документи, які б могли підтвердити правомірність користування позивачкою земельною ділянкою. Зазначають, що позивачем в позові неодноразово вказується, що вона тривалий час здійснює користування земельної ділянки, але не надано жодного документу на підставі чого вона здійснює таке користування. Вважають, що позовні вимоги є необґрунтованими, безпідставними, та такими, що не підлягають до задоволення.

Ухвалою суду від 22 грудня 2021 року закрито підготовчепровадження тапризначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 11.07.2022 року зупинено провадження у справі на період перебування відповідача ОСОБА_1 на військовій службі в підпорядкуванні Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан.

Ухвалою суду від 08.05.2024 року відновлено провадження у справі, призначено судове засідання.

В судовому засіданні представник позивача адвокат Дупак В.Г. заявлені позовні вимоги повністю підтримав, просив суд їх задовольнити з підстав, вкладених у позовній заяві.

Представник відповідача Рівненської міської ради Шпак А.А. заявлені позовні вимоги позивача не визнав та просив суд відмовити у їх задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Сухецька С.М. заявлені позовні вимоги позивача не визнала, просила суд відмовити у задоволенні позову.

Представник третьої особи Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради Єгорова І.С. в судовому засіданні заявлені позовні вимоги позивача не визнала з підстав, викладених у письмових поясненнях.

Заслухавши пояснення учасників справи, свідків, дослідивши матеріали справи та подані сторонами письмові докази по справі, суд прийшов до наступного висновку.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Суд встановив, що позивач ОСОБА_3 19 травня 2017 року звернулася до Рівненської міської ради з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки площею 0.1 га за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

20 червня 2017 р. ОСОБА_3 повідомляє Голову Рівненської міської ради про те, що у зв`язку з тим, що Рівненська міська рада у місячний термін з дня реєстрації заяви про надання дозволу на складання проекту землеустрою не надала відповідного дозволу, ОСОБА_3 цією заявою повідомляє Рівненську міську рада про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0, 1000 га їй у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель у споруд (присадибна ділянка) в АДРЕСА_1 , без надання такого дозволу.

Згідно відповіді Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради від 27.06.2017 р. №01-11/779, враховуючи повідомлення ОСОБА_3 від 20.06.2017 р. про замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000га безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на вул. Тиннівській без надання такого дозволу на його розроблення, заява про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розглядатись не буде.

На підставі договору про виконання робіт №170620/1 від 20 червня 2017 року ПП «Рівненська земельна компанія» виготовила Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 .

Згідно з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер витягу НВ-567181932020 від 02.01.20220 року на заяву (запит) ОСОБА_3 убачається, що на підставі документації Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 20.06.2017 року ПП «Рівненська земельна компанія» вказані відомості (кадастровий номер та місце розтащування земельної ділянки 5610100000:01:071:0341 м. Рівне вул. Тиннівська, площа 0.1000, цільове призначення (землі запасу), категорія (землі сільськогосподарського призначення) інформація про право власності відсутня.

В судовому засіданні було встановлено, що позивачка чотири рази (04.01.2020р, 03.03.2020р., 23.04.2021р., 28.07.2021р.) зверталася із відповідними заявами до Рівненської міської ради заяви щодо затвердження даного проекту землеустрою та передачу земельної ділянки їй у власність. Однак, у зв`язку з тим, що жоден проект рішення не набрав достатньої кількості голосів, заяви залишались без задоволення.

Пізніше позивач ОСОБА_3 зясувала, що 29 липня 2020 року Рівненська міська рада надала дозвіл на розробку проету землеустрою на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_1 .

В матеріалах справи наявна копія рішення Рівненської міської ради від 02 липня 2020 року №7564 про затверджено порядок розподілу вільних від забудови земельних ділянок між учасниками бойових дій, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції та сім`ями, члени яких загинули під час участі в АТО (ООС), для передачі земельних ділянок безоплатно у власність.

13.08.2020 на першому пленарному засіданні сорок першої сесії Рівненської міської ради 7-го скликання, за результатами голосування було прийнято рішення № 7735 від 13.08.2020 р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 » (кадастровий номер 5610100000:01:071:0341).

Рішенням Рівненської міської ради восьмого скликання №642 від 10.06.2021 року «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Тиннівській громадянинові ОСОБА_1 безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських споруд (присадибна ділянка). Передано громадянинові ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку площею 1000м2 на АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:071:0341) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель у споруд (присадибна ділянка). Земельну ділянку передано за рахунок сільськогосподарських земель, які згідно з даними Державного земельного кадастру обліковують, як землі запасу комунальної власності територіальної громади м. Рівного. Землевласнику виготовити та отримати документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку. Зобов`язано землевласника виконувати свої обов`язки відповідно до ст.. 91 ЗК України. Зобов`язано землевласника забезпечувати безоплатний та безперешкодний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації наявних інженерних мереж і споруд, що розташовані в межах закріплюваної за ним території, та утримувати її і прилеглу територію, дотримуючись санітарних норм.

В пояснювальній записці до проекту рішення Рівненської міської ради зазначено, що згідно посвідчення від 15.05.2015 р. гр. ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій. Відповідно до рішення Рівненської міської ради від 02.07.2020 року №7564 гр.. ОСОБА_1 приймав участь у жеребкуванні з приводу розподілу земельних ділянок між учасниками бойових дій. Які брали безпосередню участь в антитерористичній операції з метою передачі безоплатно у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку або для ведення індивідуального садівництва, яке відбулось 29.07.2020 року. Рішенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 № 7735 від 13.08.2020 р. було надано дозвіл громадянинові ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність вільної від забудови земельної ділянки на вул. Тиннівській» орієнтовною площею 1000м2 (кадастровий номер 5610100000:01:071:0341).

З дослідженого в судовому засіданні Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №277926694 від 04.10.2021 року випливає, що 11 серпня 2021 року право власності на спірну земельну ділянку з кадастровий номер 5610100000:01:071:0341 було зареєстровано за гр.. ОСОБА_1 на підставі рішення органу місцевого самоврядування «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність гр. ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 » №642 від 10.06.2021 р., видавник Рівненська міська рада.

Відповідно до ст.41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно із п. а,в ч.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності

На підставі частин 1 і 2 статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

За змістом частини 1 статті 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Статтею 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з пунктом «в» частини 3 статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частинами 6, 7 і 9 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 17.10.2018 року по справі № 380/624/16-ц прийшла до висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом.

Верховний Суд у справі №607/10862/22 (постанова від 11.04.20024 року) зазначає, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю його прийняття, що узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28 листопада 2018 року у справі №826/5735/16 (провадження № 11-986апп18), від 17 жовтня 2018 року у справі №380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) та постановах Верховного Суду від 10 січня 2023 року у справі № 607/19806/18 (провадження № 61-15223св21), від 04 жовтня 2023 року у справі №187/919/21(провадження № 61-494св23).

Таким чином прав на земельну ділянку з кадастровим номером 5610100000:01:071:0341 ОСОБА_3 не набувала, виготовлений на замовлення позивачки проект землеустрою не було у передбаченому законом порядку затверджено.

Відповідно до п. 14 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» № 3551-ХІІ учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: 14) першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.

Таким чином відповідачу ОСОБА_1 було надано першочергове право на відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва. З 11.08.2021 року ОСОБА_1 добросовісно володіє спірною земельною ділянкою, з дотриманням вимог земельного законодавства реалізував своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки та в установленому законом порядку зареєстрував право власності на неї.

Доводи позивача про те, що саме вона має першочергове право на отримання у власність спірної земельної ділянки, оскільки на підставі розробленого для неї проекту землеустрою сформована земельна ділянка є необґрунтованими.

Свідки, які перебувають з позивачем у родинних відносинах ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 в суду показали, що позивач тривалий час користувалася та користується спірною земельною ділянкою.

Допитані в судовому засідані свідки ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 суду показали, що вони проживають поблизу земельної діляки(сусіди), і їм відомо, що позивач ніколи не користувалася та не обробляла спірну земельну ділянку, на ній відсутні дерева, як це зазначає позивач.

Суд враховує, що в матеріалах справи відсутні докази щодо передачі Рівненською міською радою позивачу безоплатно у власність, постійне користування чи оренду спірної земельної ділянки. Відсутність правовстановлюючих документів спростовують доводи позивачки про те, що вона з 1983 року разом із своєю сімєю користувалась, обробляла і обробляє земельну ділянку.

Представник позивача просив суд визнати неналежним та недопустимий доказ який надав до суду відповідач в порушення процесуальних строків, а саме рішення Рівненської міської ради від 15 травня 2014 року про передачу в безоплатну власність ОСОБА_3 земельної ділянки для ведення собистого селянського господарства (кадстровий номер 5610100000:016071:0248 площею 0.1200 га на АДРЕСА_1 , яка перебуває у її постійному користуванні.

Відповідно до п.4 ч.2 ст. 43 ЦПК України, учасники справи зобовязані подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази, ч.8 ст.83 ЦПК України, передбачено, що докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.

Відтак, суд не погоджується з твердженнями сторони позивача, оскільки про обставини передачі у власність позивачу земельної ділянки суду стало відомо після пояснень позивачки ОСОБА_3 та показань свідка ОСОБА_8 , які повідомили про те, що позивач раніше вже зверталась до Рівненської міської ради щодо передачі їй земельної ділянки у власність з призначенням для ведення особистого селянського господарства, призначення якої було змінено у звязку з введенням будинку в експлуатацію, а тому даний доказ суд прийняв до розгляду з метою повного зясування обставин справи та вирішення спору по суті.

Відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що сам лише факт формування земельної ділянки на підставі поданого позивачем проекту землеустрою не дає підстав для висновку про те, що рішення Рівненської міської ради восьмого скликання №642 від 10.06.2021 року «Про затвердження проекту землеустрою та передачу безоплатно у власність громадянинові ОСОБА_1 вільної від забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 » є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи, що судом прийнято рішення про відмову в задоволенні позову в частині визнання протиправним і скасування рішення, тому не підлягають задоволенню інші вимоги в частині скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, які є похідними від вимоги, в задоволенні якої судом відмовлено.

Відповідно до статті 141 ЦПК України, оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю, понесені позивачем витрати по справі стягненню з відповідача не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 11, 12, 81, 89, 258-259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_3 до Рівненської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення засідання другої сесії №642, визнання недійсним та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Рівненського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення.

Позивач: ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач: Рівненська міська рада, місцезнаходження: 33028, м.Рівне, вул.. Соборна, буд.12а, код ЄДРПОУ 34847334.

Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 .

Третя особа: Управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, місцезнаходження: 33028, м.Рівне, вул. Казимира Любомирського, 6, код ЄДРПОУ 26522829.

Повний текст рішення виготовлено 24.01.2025 року.

Суддя Харечко С.П.

СудРівненський міський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124665300
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —569/20830/21

Рішення від 14.01.2025

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Рішення від 14.01.2025

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 26.09.2024

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 09.09.2024

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 08.05.2024

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 10.07.2022

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 22.12.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 22.12.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 22.12.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

Ухвала від 18.10.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Харечко С. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні