Рішення
від 23.01.2025 по справі 200/6566/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2025 року Справа№200/6566/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Дмитрієв В.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства ІНТЕР АГРОЛАЙН до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

19.09.2024 до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства ІНТЕР АГРОЛАЙН (далі Позивач) до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі Відповідач -1), Державної податкової служби України (далі Відповідач 2) з вимогами:

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення:

- № 11022482/40803038 від 08.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.04.2024;

- № 11076833/40803038 від 20.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.04.2024;

- № 11198964/40803038 від 10.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.05.2024;

- № 11471903/40830338 від 24.07.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.06.2024;

- № 11630402/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.06.2024;

- № 11630401/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024;

- № 11649092/40803038 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.07.2024;

- №11683144/40803038 від 26.08.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.07.2024;

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ ІНТЕР АГРОЛАЙН фактичною датою їх подання: податкову накладну № 1 від 11.04.2024; податкову накладну № 1 від 13.05.2024; податкову накладну №1 від 13.06.2024; податкову накладну № 2 від 30.04.2024; податкову накладну № 2 від 30.06.2024; податкову накладну № 2 від 31.05.2024; податкову накладну № 2 від 31.07.2024; податкову накладну № 1 від 11.07.2024.

В обґрунтування позову зазначено, що після зупинення реєстрації податкових накладних позивачем подано до контролюючого органу усі необхідні первинні документи та письмові пояснення, які підтверджують факт здійснення господарської операції. Однак податковий орган відмовив у реєстрації податкових накладних, з посиланням на надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства та віднесення платника податків до переліку ризикових СГД відповідно до вимог п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Вважає неправомірними рішення податкового органу, просить скасувати рішення та зобов`язати зареєструвати податкові накладні.

Відповідач - 1 позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Відповідач - 1 вказав, що рішення № 11022482/40803038 від 08.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.04.2024 та № 11076833/40803038 від 20.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.04.2024 були прийняті Головним управлінням ДПС у Київській області за підписом голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стосовно рішень № 11198964/40803038 від 10.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.05.2024; № 11471903/40830338 від 24.07.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.06.2024; № 11630402/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.06.2024; № 11630401/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024; № 11649092/40803038 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.07.2024; № 1164909283144/40803038 від 26.08.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.07.2024 вказав, що відповідно до пунктів 5, 6 Порядку №1165, подані на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні ПРАТ «Інтер Агролайн», після проведення перевірки на відповідність ознакам безумовної реєстрації, були автоматично перевірені щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку згідно додатку 1 до Порядку №1165.

Вказав, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі за наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Контролюючий орган при дослідженні поданих податкових накладних не може знати які саме первинні бухгалтерські документи використовувались платником податку при проведення своїх господарських операцій, а тому зазначає про необхідність надання платником податків - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

При цьому, при поданні пояснень та документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН позивачем не було надано достатнього обсягу документів щодо підтвердження операції. Вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної на підставі ненадання Позивачем копій необхідних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено було прийнято правомірно, відповідно до вимог Порядку № 520.

Відповідач 2 позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом аналогічний відзиву відповідача-1. У задоволенні позову просив відмовити.

Головне управління ДПС у Київській області (далі - Відповідач -3) позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що оцінка судом зрозумілості рішення суб`єкта владних повноважень, його вмотивованості та відповідності критерію правової визначеності, повинна здійснюватися з точки зору зрозумілості цього рішення для тієї особи, на яку таке рішення розповсюджується та впливає, а також на предмет того, які перешкоди для такого суб`єкта правовідносин створює така незрозумілість та правова невизначеність і до яких негативних наслідків саме для цього суб`єкта це призвело. З матеріалів справи вбачається, що ні при поданні пояснень до податкового органу, ні у позові до суду, Позивач не посилався на те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної для нього є незрозумілим і що правова невизначеність створює для нього перешкоди для досягнення мети - реєстрації податкової накладної.

Стосовно подання позивачем пояснень та додаткових документів вказав, що Акт надання послуг оренди нерухомого майна не скріплено підписом та не засвідчено печаткою стороною замовника, що не підтверджує факт приймання послуги. Наданий витяг з Держреєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності сформований 21.07.2021, що не є актуальною датою та не відображає достовірної інформації та внесених змін на дату розгляду повідомлення до податкової накладної.

Відповідач - 3 вказав, що податковим органом винесено вмотивовані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, а саме: · надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: Первинні документи, крім того, ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН» 26.07.2023 встановлено п.8 критеріїв ризиковості платника податку. Крім того, платника внесено до переліку ризикових СГД відповідно до вимог п.8 Критерії.

Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 24.09.2024 вказану позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою судді від 03.10.2024 продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 14.10.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справ (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 28.10.2024 залишено без задоволення клопотання представника Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 25.12.2024 вирішено залучити до участі у справі третім відповідачем Головне управління ДПС у Київській області.

Ухвалою суду від 13.01.2025 клопотання представника Головного управління ДПС у Київській області про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 23.01.2025 вирішено залишити без задоволення клопотання Головного управління ДПС у Київській області про залишення позову без розгляду та поновити строк звернення до суду з цим позовом.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.

Позивач Приватне акціонерне товариство «ІНТЕР АГРОЛАЙН» (далі - ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН», код ЄДРПОУ 40803038, місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд. 88) зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис, в стані припинення не перебуває, основний вид економічної діяльності - Виробництво олій та жирів, а самевиробництво олії соняшникової (код КВЕД 10.41).

Судом встановлено, що ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» у 2019 році укладено договір з ТОВ «Донецькі енергетичні послуги» ( код ЄДРПОУ 42086719) про постачання електричної енергії, розміщений на сайті https://dn.yasno.com.ua/business/postachannya-za-vilnimy-cinamі.

Також, між ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» та ТОВ «Лайфселл» укладено договір оренди № DO2609-2023 нерухомого індивідуально визначеного майна на оренду частини нежитлового приміщення 10 кв. м. та частини даху 20 кв.м.

Згідно умов Договору Позивач передає , а ТОВ «Лайфселл» приймає у строкове платне користування об`єкт оренди, з метою використання для розміщення телекомунікаційного та іншого обладнання за місцем його розташування. Об`єкт оренди, згідно Договору, складається з частин нежитлового приміщення площею 10 кв .м. та частина даху силосного Елеватору. Розмір орендної плати за 1 кв.м. складає 116,67 грн без ПДВ. Розмір орендної плати за весь об`єкт оренди за місяць, за погодженням сторін складає: 3500 грн без ПДВ,700-ПДВ, разом з ПДВ-4 200 грн (чотири тисячі двісті 00 коп). Сума орендної плати за поточний період оплати сплачується ТОВ «Лайфселл» згідно Договору протягом перших 10 (десяти) банківських днів відповідного періоду оплати, в сумі, виходячи з розміру орендної плати на дату укладання Договору.

Також вказаним вище Договором передбачено, що на період до укладення договору про постачання електричної енергії з електропостачальною організацією та у випадку підключення обладнання ТОВ «Лайфселл» до мереж ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН», ТОВ «Лайфселл» зобов`язаний відшкодувати ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» витрати за спожиту активну електроенергію, обсяги яких визначаються згідно показників електричного лічильника, встановленого ТОВ «Лайфселл» та за діючою комерційною пропозицією постачальника електроенергії обраної ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН». Підставою для відшкодування таких витрат є належним чином оформлений рахунок Позивача.

Договір підписано накладанням електронних підписів через Вчасно представниками ТОВ «Лайфселл», згідно довіреності №110/21 від 03.05.2021 Черніковим Андрієм Олександровичем та Полтавченком Володимиром Анатолійовичем та генеральним директором ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН» Статівою Максимом Олександровичем.

При цьому печатку в своїй діяльності ТОВ «Лайфселл» не використовує, згідно Наказу №04/3011/08 від 30.11.2022.

11.04.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» була складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі ЄРПН) податкова накладна від 11.04.2024 №1. Згідно квитанції від 15.04.2024, реєстрація документа зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

13.05.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» була складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі ЄРПН) податкова накладна від 13.05.2024 №1. Згідно квитанції від 14.05.2024, реєстрація документа зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

13.06.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» була складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі ЄРПН) податкова накладна від 13.06.2024 №1. Згідно квитанції від 14.06.2024, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

30.04.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» була складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі ЄРПН) податкова накладна від 30.04.2024 №2. Згідно квитанції від 06.05.2024, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

31.05.2024 була складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна від 31.05.2024 №2. Згідно квитанції від 06.06.2024, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

30.06.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна від 30.06.2024 №2.

Згідно квитанції від 06.06.2024, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних (далi - Порядок), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних, а саме надати документи: договори, у тому числi зовнiшньоекономiчнi контракти, з додатками до них; договори, довiреностi, акти керiвного органу платника податку, якими оформлено повноваження осiб, якi одержують продукцiю в iнтересах платника податку для здiйснення onepaцiї; первиннi документи щодо постачання / придбання товарiв / послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складськi документи, iнвентаризацiйнi описи, у тому числi рахунки-фактури / iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм i галузевої специфiки, накладнi; розрахунковi документи та/або банкiвськi виписки з особових рахункiв; документи щодо пiдтвердження вiдповiдностi продукцiї (декларацiї про вiдповiднiсть, паспорти якостi, сертифiкати вiдповiдностi), наявнiсть яких передбачено договором та/або законодавством; iншi документи, що пiдтверджують iнформацiю, зазначену у податковiй накладнiй / розрахунку коригування, реєстрацiю яких зупинено в Реєстрi), достатнiх для прийняття рiшення про реєстрацiю податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

31.07.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» складена та направлена до ЄРПН податкова накладна від 31.07.2024 №2.

Згідно квитанції від 08.08.2024, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуну коригування в єдиному реєстрі податкових накладних, а саме надати документи: договори, у тому числi зовнiшньоекономiчнi контракти, з додатками до них; договори, довiреностi, акти керiвного органу платника податку, якими оформлено повноваження осiб, якi одержують продукцiю в iнтересах платника податку для здiйснення onepaцiї; первиннi документи щодо постачання / придбання товарiв / послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складськi документи, iнвентаризацiйнi описи, у тому числi рахунки-фактури / iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм i галузевої специфiки, накладнi; розрахунковi документи та/або банкiвськi виписки з особових рахункiв; документи щодо пiдтвердження вiдповiдностi продукцiї (декларацiї про вiдповiднiсть, паспорти якостi, сертифiкати вiдповiдностi), наявнiсть яких передбачено договором та/або законодавством; iншi документи, що пiдтверджують iнформацiю, зазначену у податковiй накладнiй / розрахунку коригування, реєстрацiю яких зупинено в Реєстрi), достатнiх для прийняття рiшення про реєстрацiю податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

11.07.2024 ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» складена та направлена до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна від 11.07.2024 №1. Згідно квитанції від 17.07.2024 року, реєстрація документа зупинена вiдповiдно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрацiї податкової накладної/ розрахунку коригування в єдиному реєстрi податкових накладних затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.2019 № 1165 (зi змiнами), оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який вiдповiдає: п.8 Критеріїв ризиковостi платника податку (додаток 1 Порядку) та було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

ПрАТ ««ІНТЕР АГРОЛАЙН» були направлені повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладним №1 від 11.04.2024, №1 від 13.05.2024, № 1 від 13.06.2024, №2 від 30.04.2024, №2 від 30.06.2024, №2 від 31.05.2024, № 2 від 31.07.2024, №1 від 11.07.2024 та надані письмові пояснення та первинні документи, які необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а саме:

До податкової накладної №1 від 11.04.2024:

- Договір №DO2609-2023 від 01.01.2023 з додатками до нього, підписаними Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок №5 від 01.04.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за 2 кв.;

- Акт №7 від 30.04.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за 2 квартал;

- Виписка від 11.04.2024 АТ «УКРГАЗБАНК».

До податкової накладної №1 від 13.05.2024:

- Договір №DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписаними Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок №1 від 01.01.2024 ТОВ «лайфселл» оренда за 1 квартал;

- Акт № 9 від 31.05.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда 1 квартал;

- Виписка від 13.05.2024 АТ «УКРГАЗБАНК».

До податкової накладної №1 від 13.06.2024:

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок № 5 від 01.04.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за 2 кв.2024;

- Акт №11 від 30.06.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за червень 2024;

- Виписка від 13.06.2024 АТ УКРГАЗБАНК.

До податкової накладної №2 від 30.04.2024:

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 року з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А;

- Рахунок № 6 від 30.04.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електроенергії за квітень 2024 року;

- Акт №8 від 30.04.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електричної енергії за квітень 2024 року;

- Виписка від 10.05.2024 АТ УКРГАЗБАНК;

- Акт зняття показників від 30.04.2024 за квітень 2024 року;

- Рахунок №2892 на постачання електричної енергії за квітень 2024 року від ТОВ Донецькі електричні послуги.

До податкової накладної №2 від 30.06.2024:

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок на оплату № 8 від 30.06.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електричної енергії за червень 2024 року;

- Акт №12 від 30.06.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електроенергії за червень 2024 року;

- Виписка від 17.07.2024 АТ УКРГАЗБАНК;

- Акт зняття показників від 30.06.2024 за червень 2024;

- Акт прийому передачі електричної енергії за червень 2024 від ТОВ Донецькі електричні послуги, підписаний Сторонами накладанням електронних підписів через особовий кабінет.

До податкової накладної №2 від 31.05.2024:

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок на оплату № 7 від 31.05.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електричної енергії за травень 2024 року;

- Акт №10 від 31.05.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електроенергії за травень 2024 року;

- Виписка від 13.06.2024 АБ «УКРГАЗБАНК»;

- Акт зняття показників від 31.05.2024 за травень 2024 року;

- Рахунок № 2892 на постачання електричної енергії за травень 2024 від ТОВ «Донецькі Енергетичні Послуги»;

- Акт прийому передачі електричної енергії за травень 2024 року від ТОВ «Донецькі Енергетичні Послуги», підписаний сторонами через особистий кабінет електронними підписами.

До податкової накладної №2 від 31.07.2024:

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок на оплату № 10 від 31.07.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електричної енергії за липень 2024 року;

- Акт №14 від 31.07.2024 ТОВ «Лайфселл» за відшкодування електроенергії за липень 2024 року;

- Рахунок № 2892 на постачання електричної енергії за липень 2024 від ТОВ «Донецькі Енергетичні Послуги»;

- Акт прийому передачі електричної енергії за липень 2024 від ТОВ «Донецькі енергетичні послуги», підписаний сторонами накладанням електронних підписів через особовий кабінет;

- Акт зняття показників від 31.07.2024 за липень 2024 року;

- Виписка від 09.08.2024 АБ УКРГАЗБАНК До податкової накладної №1 від 11.07.2024;

- Договір № DO2609-2023 від 01.01.2023 з Додатками до нього, підписані Сторонами накладанням електронних підписів через Вчасно з ТОВ «Лайфселл»;

- Доручення б/н від 22.03.2023 на представників Чернікова А.О. та Полтавченко В.А.;

- Рахунок на оплату № 9 від 01.07.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за 3 квартал 2024 року; - Акт №13 від 31.07.2024 ТОВ «Лайфселл» оренда за липень 2024 року

- Виписка від 11.07.2024 АБ «УКРГАЗБАНК».

Також, позивачем було надано:

-договір купівлі-продажу нерухомості від 26.03.2017 та витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності з перерахуванням всіх об`єктів, на яких здійснюється переробка насіння соняшника на олію та шрот;

-договір оренди земельної ділянки від 18.05.2018, на якій розташовані об`єкти нерухомості та витяг з державного кадастру про земельну ділянку;

- повідомлення про державну реєстрацію потужностей підприємства;

-сертифікат ДАБІ про закінчення будівництва №ІУ122200826649;

- дозвіл на експлуатацію №0646.17.14 від 25.09.2017 та Дозвіл № 0256.19.14 від 10.06.2019 на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки від Держпраці України;

- Договір оренди земельної ділянки від 18.05.2018 та Витяг на оренду земельної ділянки від 01.04.2020;

- Договір купівлі-продажу нерухомості від 26.03.2017;

- витяг на нерухоме майно, яке належить ПРАТ, від 21.07.2021;

- Перелік основних засобів, які відображені у формі 20-ОПП;

- Штатний розпис на 01.12.2021;

- Наказ про призначення Генерального директора Статіви М.О. № 287/К від 02.11.2021; - Сертифікат ISO 22000:2018 (SIC.MS.040.ISO22000.823 від 20.03.2019, виданий органом сертифікації «РосУкрСерт»);

- Сертифікат відповідності №UA.010.027-21 на 2021-2023 роки на лушпиння соняшникове пресоване гранульоване від ДП «Донецькстандартметрологія»;

- Протокол випробувань № 2227 від 22.12.2021 на олію соняшникову від ДП «Сумистандартметрологія»;

- Протоколи випробувань № 2226 від 21.12.2021 на шрот соняшниковий гранульований та № 2228 від 22.12.2021 шрот соняшниковий негранульований від ДП «Сумистандартметрологія»;

- Потокол випробувань № УПС 451/1580-1-21 від 20.10.2021 на лушпиння від ПП «УКРПРОМСЕРТ»;

- Свідоцтво № ВЛ-009/2019 від 28.02.2019 про метрологічне підтвердження вимірювальних можливостей лабораторії ПРАТ «ІНТЕР АГРОЛАЙН», видане ДП «ДОНЕЦЬКСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ»;

- Договір найму (оренди) навантажувача телескопічного марки JCB 531-70 від 06.09.2021 з ОСОБА_1 ;

- Договір найму (оренди) навантажувача телескопічного марки JCB 535-95 від 24.01.2022 з ОСОБА_1 ;

- Договори найму (оренди) автомобіля SCANIA державний номер НОМЕР_1 від 15.09.2020 та автомобіля SCANIA державний номер НОМЕР_2 від 15.09.2020 з ОСОБА_2 ;

- Договір найму (оренди) автомобіля КАМАЗ державний номер НОМЕР_3 від 29.10.2021 та автомобіля RENAULT PREMIUM державний номер НОМЕР_4 від 14.09.2021 з ОСОБА_2 ;

- Договір найму (оренди) автомобіля КАМАЗ державний номер НОМЕР_5 від 23.09.2021 з ОСОБА_3 ;

- Договір №0710ЖД8 оренди залізничного рухомого складу від 07.10.2021 з ТОВ «ПУВК»;

- Договір № 281221-АТ оренди залізничного рухомого складу від 28.12.2021 з ТОВ «АУРУМ ТРАНС»;

- Договір ТЕО №159/11-21R від 12.11.2021 з ТОВ «ІЛІТ ТРАНС ГРУП»;

- Повідомлення №48-40803038/2020-0001 від 16.09.2020 про укладання Договору з АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ»;

- Публічний Договір про постачання електричної енергії ТОВ «Донецькі енергетичні послуги»;

- Загальний фонд заробітної плати за штатним розписом складає 2 403 012,00 грн.

Факт надання вказаних вище документів не заперечується відповідачами.

Проте, рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Київській області від 08.05.2024 № 11022482/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 11.04.2024 №1 та рішенням від 20.05.2024 № 11076833/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.04.2024 № 2 у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. При цьому додатково зазначено, що платника внесено до переліку ризикових СГД відповідно до вимог п.8 Критеріїв та складено з порушення первинні документи.

Також, рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Донецькій області:

- від 10.06.2024 № 11198964/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.05.2024 №1,

- від 24.07.2024 № 11471903/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.06.2024 №1,

- від 19.08.2024 № 11649092/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 31.07.2024 № 2,

-від 14.08.2024 № 11630401/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 31.05.2024 №2,

-від 14.08.2024 № 11630402/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.06.2024 №2,

-від 26.08.2024 року № 11683144/40803038 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 11.07.2024 №1, у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства; Додатково зазначено, що платника внесено до переліку ризикових СГД відповідно до вимог п.8 Критеріїв та складено з порушенням первинні документи.

Позивач скористався правом адміністративного оскарження та подав скарги до Державної податкової служби України.

За результатом адміністративного оскарження спірних рішень, скарги позивача залишено без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін, із зазначенням підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Позивач, не погоджуючись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, вважаючи його незаконним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся з цим позовом до суду.

Суд зазначає, що у прохальній частині позовної заяви позивачем допущена описка, оскільки зазначено про визнання протиправним та скасувати рішення № 11630401/408030387 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.05.2024, проте вказаним рішенням відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 31.05.2024.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Таким чином, зміст цієї норми передбачає обов`язок реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк визначений Податковим кодексом України.

За приписами пункту 74.2. статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За правилами пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку №1246).

Аналіз вказаних норм свідчить, що діючим законодавством встановлено перелік інформації, обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.

Без зазначення детальної інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстріподаткову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; або

2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Разом з тим дії відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних не є предметом спору в цій справі.

Стосовно подій, які відбулися після зупинення реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість є додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Відповідно до п.п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, які є Додатком 3 до Порядку №1165, критерієм ризиковості здійснення операцій визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З 14.12.2019 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно допункту 201.16статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Як встановлено судом, після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних позивачем як платником податків в порядку, встановленому законодавством, до контролюючого органу подані повідомлення, письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, і копії відповідних документів, які підтверджували реальність здійснення господарських операцій по податковій накладній.

Разом з тим, за результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданої позивачем податкових накладних прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому підставою для прийняття таких рішень стало: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно допункту 4цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

В порушення наведених вимог законодавства оскаржувані рішення містять лише загальний перелік документів, що передбачений формою такого рішення (додаток до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані, однак мали би бути надані щодо господарських операцій позивача, не містять.

Платником податків надано до податкового органу пояснення та первинні документи, що стосуються здійснення господарської операції, за переліком зазначеним у квитанціях та які на його переконання були належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції.

Разом з тим, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.

Матеріалисправи містять копії первинних документів, оформлених позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надавалися до податкового органу разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних складених у відповідності до вимог законодавства та засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Відтак, позивачем подано контролюючому органу ряд копій первинних документів, підтверджуючих наявність законних підстав для реєстрації податкової накладної.

Отже, наведені обставини свідчать, що відповідачі формально підійшли до встановлення правомірності формування позивачем податкової накладної, а висновки, викладені в рішенні Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних, не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, адже відповідач не був позбавлений можливості після отримання наданих позивачем документів дослідити правочини, які укладалися між позивачем та його контрагентами, і винести законне та обґрунтоване рішення. Проте, зазначене, контролюючим органом, здійснено не було.

Суд зазначає, що оскільки у Рішеннях про відмову реєстрації ПН не було конкретизовано з якими саме порушеннями та які саме документи було складено з порушенням законодавства та факт включення платника до переліку ризикових СГД відповідно до вимог п.8 Критеріїв, ніяким чином не відміняє факту реального виконання Позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Стосовно посилань відповідача-3 у відзиві на адміністративний позов на те, що подані підприємством копії документів, складені із порушенням законодавства, а саме: Акт надання послуг оренди нерухомого майна не скріплено підписом, не засвідчено печаткою стороною замовника, що не підтверджує факт приймання послуги та наданий витяг з Держреєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності сформований 21.07.2021, що не є актуальною датою та не відображає достовірної інформації та внесених змін на дату розгляду повідомлення до податкової накладної, суд зазначає, що спірні рішення не містять такої інформації.

Так, у спірних рішеннях зазначено про надання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства, при цьому підприємству не повідомлено які саме документи складено з порушеннями. Також матеріали справи не містять доказів направлення контролюючим органом, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень.

При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд ураховує, що позивачем надано усі визначені за переліком у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів критерію правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. У разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.

Отже, матеріалами справи підтверджено надання позивачем відповідних пояснень та копій документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено спірні податкові накладні.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Можливість же надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Вищевказані висновки суду відповідають висновкам Верховного Суду викладеним у постанові від 11.04.2024 у справі №500/4244/22.

Інші доводи сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно з п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради Європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд згідно ч.1 ст. 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Ураховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що спірні рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області, Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної прийняті необґрунтовано, без урахування усіх обставин, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 11.04.2024, податкову накладну № 1 від 13.05.2024, податкову накладну №1 від 13.06.2024, податкову накладну № 2 від 30.04.2024, податкову накладну № 2 від 30.06.2024, податкову накладну № 2 від 31.05.2024, податкову накладну № 2 від 31.07.2024 ,податкову накладну № 1 від 11.07.2024, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд ураховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податкового органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ураховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані ПрАТ ІНТЕР АГРОЛАЙН.

З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Положеннями ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, матеріалами справи підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 3679 грн.

При цьому, ухвалою від 14.10.2024 суд вирішив зменшити позивачеві розмір судового збору за подання цього позову до 3679 грн.

Оскільки позовні вимоги задоволені щодо скасування двох рішень Головного управління ДПС у Київській області та шести рішень Головного управління ДПС у Донецькій області, суд вважає за необхідне вирішити питання щодо відшкодування витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області на користь позивача у розмірі 919,75 грн (3679/8*2) та за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області на користь позивача у розмірі 2759,25 грн (3679/8*6).

Керуючись ст.ст. 2,5-10, 72-80, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства ІНТЕР АГРОЛАЙН до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11022482/40803038 від 08.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.04.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11076833/40803038 від 20.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.04.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11198964/40803038 від 10.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 13.05.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11471903/40830338 від 24.07.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.06.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11630402/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 30.06.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11630401/40803038 від 14.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 31.05.2024;

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних№ 11649092/40803038 від 19.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.07.2024.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11683144/40803038 від 26.08.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.07.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 1 від 11.04.2024; податкову накладну № 1 від 13.05.2024; податкову накладну №1 від 13.06.2024; податкову накладну № 2 від 30.04.2024; податкову накладну № 2 від 30.06.2024; податкову накладну № 2 від 31.05.2024; податкову накладну № 2 від 31.07.2024; податкову накладну № 1 від 11.07.2024, що складені Приватним акціонерним товариством ІНТЕР АГРОЛАЙН (місцезнаходження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Літературна, б. 88, ЄДРПОУ 40803038) фактичною датою їх подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (місцезнаходження: вул. Святослава Хороброго, б. 5А, м. Київ, ЄДРПОУ 44096797) на користь Приватного акціонерного товариства ІНТЕР АГРОЛАЙН (місцезнаходження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Літературна, б. 88, ЄДРПОУ 40803038) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 919,75 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька обл., код ЄДРПОУ ВП: 44070187) на користь Приватного акціонерного товариства ІНТЕР АГРОЛАЙН (місцезнаходження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Літературна, б. 88, ЄДРПОУ 40803038) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2759,25 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя В.С. Дмитрієв

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124671132
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —200/6566/24

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 23.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні