ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 січня 2025 року Справа № 280/10966/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Служби безпеки України в Запорізькій області (вул. Олександрівська, 62, м. Запоріжжя, 69002, ЄДРПОУ 20001556), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління Служби безпеки України в Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд:
- визнати дії Управління Служби безпеки України в Запорізькій області щодо зменшення розміру надбавок у довідці від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 таких, як надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби, доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в ОРД на конфіденційній основі та премія протиправними;
- зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області виготовити та надіслати до Головного Управління ПФУ в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням витягу з наказу № 385/ДСК від 2023 року щодо додаткових видів грошового забезпечення за посадою начальника відділу оперативного документування регіонального органу СБУ таких, як надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби, доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в ОРД на конфіденційній основі та премія, для проведення, в подальшому, перерахунку його пенсії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області та йому призначено пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". На виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24 відповідач виготовив довідку від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві станом на 01 січня 2023 року. Проте розміри окремих складових забезпечення, що зазначені у вказаних довідках не відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб". Позивач вважає, що відповідачем протиправно зменшено розмір відсоткового значення таких складових, як то доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в ОРД на конфіденційній основі та премія (указано в меншому розмірі).
Ухвалою суду від 02 грудня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи, а також залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, ЄДРПОУ 20490012).
Окрім того, вказаною ухвалою судді відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву, а також вказаною ухвалою судді від відповідача витребувано інформацію щодо підстав зазначення у довідці від 17 жовтня 2024 року № 59/4 надбавок та доплат у розмірі меншому, аніж у довідці від 05 лютого 2020 року № 59/-4-20НТ, виданої позивачу на виконання судового рішення у справі № 280/3829/19 із посиланням на нормативно-правові акти (у разі видачі позивачу довідки на підставі наказів (у тому числі ДСК), розпоряджень, телеграм засвідчені належним чином копії таких документів).Для подання до суду витребуваних доказів встановлено 15-денний строк з дня отримання даної ухвали судді.
У зв`язку із ненаданням відзиву на позов та витребуваних доказів у строк, встановлений ухвалою судді від 02 грудня 204 року, ухвалою суду від 30 грудня 2024 року від Управління Служби безпеки України в Запорізькій області повторно витребувано інформацію щодо підстав зазначення у довідці від 17 жовтня 2024 року № 59/4 надбавок та доплат у розмірі меншому, аніж у довідці від 05 лютого 2020 року № 59/-4-20НТ, виданої позивачу на виконання судового рішення у справі № 280/3829/19 із посиланням на нормативно-правові акти (у разі видачі позивачу довідки на підставі наказів (у тому числі ДСК), розпоряджень, телеграм засвідчені належним чином копії таких документів).
09 січня 2025 року представником відповідача до суду через особистий кабінет в підсистемі «Електронний суд» надійшов відзив на позов, який містить заперечення проти задоволення позову, оскільки ним видано на виконання рішення суду довідку про грошове забезпечення станом на 01 січня 2023 року із розміром грошового забезпечення діючого військовослужбовця за відповідною посадою, яку займав позивач перед звільненням, тому відсутні підстави для виготовлення нової довідки. Також вказано, що Постанова №704 не містить імперативної вказівки на конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби чи премії. В той же час, граничні розміри надбавок визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Окрім того, Порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України визначені постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженою наказом Центрального управління СБ України від 10 квітня 2018 року №515/ДСК (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 25 квітня 2018 року за №512/31964) (далі Інструкція №515/ДСК). Частиною третьою постанови КМУ №704 встановлено, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснюється в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи). Приписами пункту першого глави другої розділу третього Інструкції №515/ДСК визначено, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям СБ України установлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою, а саме: за виконання спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки; за проведення оперативно-розшукової чи контррозвідувальної діяльності; за безпосередню участь у спеціальних операціях, оперативно-бойових та спеціальних заходах; за виконання роботи, пов`язаної з координацією заходів щодо запобігання терористичним проявам та їх припинення; за інформаційне-аналітичне забезпечення органів державної влади і оперативно- службової діяльності; за здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень; за знання та використання в роботі іноземної мови; за безпосереднє здійснення шифрувальної роботи; за здійснення оперативно-службової діяльності. Зазначена надбавка встановлюється залежно від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу. Пунктом другим розділу третього Інструкції №515/ДСК визначено, що граничні розміри надбавки за особливості проходження служби визначаються щороку Головою СБ України в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних військовослужбовцями посадових обов`язків та напряму діяльності відповідного підрозділу системи СБ України. Крім того, пунктом третім розділу третього Інструкції №515/ДСК передбачено, що персональний розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється, підвищується, знижується або скасовується наказами Голови СБ України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ СБ України за мотивованими рапортами керівників функціональних (структурних) підрозділів, погоджених з відповідним фінансовим підрозділом. Також, частиною п`ятою розділу третього Інструкції №515/ДСК передбачено, що у разі несвоєчасного або неналежного виконання завдань, розмір надбавки за особливості проходження служби зменшується або вона скасовується. Таким чином, Інструкцією №515/ДСК не визначений мінімальний розмір вказаної вище надбавки. Проте, зазначено, що вона встановлюється залежно від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу. Також, зазначено, що пунктом першим глави тринадцятої розділу третього Інструкції №515/ДСК визначено, що конкретний розмір премії, а також доцільність преміювання кожного військовослужбовця відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби, визначають керівники органів, підрозділів, закладів та установ СБ України на підставі мотивованих рапортів керівників відповідних структурних підрозділів, в межах затверджених граничних розмірів преміювання. Приписами пункту п`ятого глави тринадцятої розділу третього Інструкції №515/ДСК передбачено, що встановлення премії військовослужбовцям, зменшення її розміру або скасування здійснюється за наказами Голови СБ України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ СБ України. У мотивованих рапортах про зменшення розмірів премії чи її скасування
зазначаються конкретні підстави для цього. Пунктом шостим глави тринадцятої розділу третього Інструкції №515/ДСК визначено, що розмір премії знижується або вона взагалі скасовується за: неналежне виконання службових обов`язків; порушення вимог військових статутів і внутрішнього розпорядку; порушення військової дисципліни. Проте, рішення про преміювання та конкретні розміри премій військовослужбовців приймає виключно начальник органу СБ України за особистий вклад військовослужбовця у загальний результат службової діяльності. Сам військовослужбовець або пенсіонер не має повноважень визначати собі граничні розміри премій, є абсолютно необґрунтованим та незаконним. Акцентує увагу суду на тому, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади. З огляду на викладене, інформація у довідці від 17 жовтня 2024 року №59/4-11133ві УСБУ в Запорізькій області зазначена з урахуванням загальних розмірів грошового забезпечення діючого військовослужбовця СБУ за відповідною (аналогічною) посадою на конкретну дату, а також з урахуванням наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік. Підсумовуючи вищенаведене, вважає, що обставини та доводи, які виклав у своїй позовній заяві позивач, є необґрунтованими та безпідставними, а дії УСБУ є такими, що відповідають вимогам чинного законодавства. Вказує, що Інструкція №515/ДСК буде надана до суду пізніше після погодження головного розробника цього нормативного акту.
Вищезазначений відзив подано до суду із порушенням строку, встановленого ухвалою судді від 03 грудня 2024 року, враховуючи дату одержання ухвали про відкриття провадження в даній справі відповідачем в особистому електронному кабінеті в підсистемі «Електронний суд» 02 грудня 2024 року. При цьому, клопотання про поновлення строку для подання відзиву на позов відповідачем з урахуванням положень статті 121 КАС України не подавалась. Клопотання про продовження строку у відповідності до положень статті 121 КАС України відповідачем до суду також не надавалось. Інформацію щодо необхідності надання відповідачу додаткового часу на подання до суду копії Інструкції №515/ДСК вказано у мотивувальній частині позову без належного обґрунтування причин, що зумовили несвоєчасне подання до суду відзиву на позов та не подання до суду доказів у страх, встановлений ухвалою судді про відкриття провадження у справі, якою суд вперше їх витребовував у відповідача. З огляду на вказане, відзив на позовну заяву судом під час розгляду даної справи до уваги не приймається.
16 січня 2025 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив у якій позивач не погоджується із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов. Позивач звертає увагу на пропуск відповідачем строку на подання відзиву на позов, а також на те, що посилання до Інструкції № 515 ДСК (залежно від тарифного розряду та напряму діяльності відповідного підрозділу системи СБУ) стосується взагалі визначення порядку встановлення надбавок. Вказана Інструкція, не визначає конкретний розмір надбавок на кожний наступний рік після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». У наданому позові позивач зазначив, що Центральним Управлінням Служби безпеки України з 2019 року видавало накази «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України»: № 1715/ДСК від 07 листопада 2019 року, № 1125/ДСК від 15 жовтня 2020 року, № 155/ДСК від 15 лютого 2021 року, 45/ДСК від 21 січня 2022 року, № 385/ДСК від 2023, згідно з якими змінювались розміри додаткових видів грошового забезпечення. Саме зазначені накази регулюють розміри додаткових видів грошового забезпечення на кожний рік, але ніяк не Інструкція № 515 ДСК. На рішення від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24 Запорізького окружного адміністративного суду Відповідач надав хибну довідку про грошове забезпечення позивача. Проте, дані про розміри додаткових видів грошового забезпечення позивача не є ДСК та й сама довідка не несе в собі будь-який гриф обмеження. Тому, на думку позивача, прохання до суду надати додатковий час для надсилання доказу є непотрібним та, взагалі, є відволіканням від рішення справи по суті, тому що до суду потрібно надати лише витяг з наказу № 385/ДСК від 2023 року щодо додаткових видів грошового забезпечення за посадою начальника відділу оперативного документування регіонального органу СБУ. Третьою особою до суду пояснення стосовно предмету спору не подавались. Позовну заяву просить задовольнити.
Ухвалою суду від 20 січня 2025 року від відповідача потворно витребувано інформацію щодо підстав зазначення у довідці від 17 жовтня 2024 року № 59/4 надбавок та доплат у розмірі меншому, аніж у довідці від 05 лютого 2020 року № 59/-4-20НТ, виданої позивачу на виконання судового рішення у справі № 280/3829/19 із посиланням на нормативно-правові акти (у разі видачі позивачу довідки на підставі наказів (у тому числі ДСК), розпоряджень, телеграм засвідчені належним чином копії таких документів). Також, у вказаній ухвалі суд дійшов висновку про необхідність витребування у відповідача копії наказу Центрального управління Служби безпеки України № 385/ДСК; а також інформації щодо розміру грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням усіх його складових (посадового окладу; окладу за військовим званням (полковник); надбавки за вислугу років; надбавки за службу в умовах режимних обмежень (ПО); надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі; премії) за посадою, з якої позивача звільнено (аналогічною посадою) станом на січень 2023 року та який фактично виплачувався за посадою позивача (аналогічною посадою) у 2023 році. На виконання вимог вищезазначеної ухвали суду 22 січня 2025 року представником відповідача до суду через канцелярію суд надано лист від 21 січня 2025 року № 59/110735ві, яким суд повідомлено про неможливість виконання вимог вищезазначеної ухвали у строк до 23 січня 2025 року оскільки, відповідно до відомчих нормативних актів, примірники актів СБУ, які мають грифи обмеження доступу, надсилаються до державних органів, установ, організацій чи окремих осіб підрозділом - головним розробником акта СБУ (за попереднім погодженням з головним розробником) з письмового дозволу Голови СБУ або його заступників. Отже, для надання до суду наказу №385/ДСК, Управління має надіслати відповідний запит на адресу головного розробника акту - ФЕУ СБ України з проханням надати дозвіл на направлення зазначеного нормативного акту на адресу суду та на ознайомлення з ним складу суду та учасників справи №280/10966/24. У разі отримання вказаного дозволу ФЕУ СБ України, Управління має отримати письмовий дозвіл Голови СБ України або його заступників на направлення нормативного акту на адресу суду та на ознайомлення з ним складу суду та учасників справи №280/10966/24. Після цього, нормативний акт фельд`єгерською службою Держспецзв`язку пересилається на адресу суду із ЦУ СБ України (м. Київ). Також, звернуто увагу суду на те, що наказ №385/ДСК набирає чинності з дня підписання та застосовується з 01 жовтня 2023 року. Проте, рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у адміністративній справі №280/6374/24 за позовом ОСОБА_1 до УСБУ в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, ухвалено зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області виготовити та надіслати до Головного Управління ПФУ в Запорізькій області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року. Станом на 01 січня 2023 року наказ ЦУ СБ України від 06 жовтня 2023 року №385/ДСК не діяв та не регулював виплату грошового забезпечення військовослужбовцям СБ України. Під час підготовки довідки від 17 жовтня 2024 року № 59/4-11133 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року, наказ ЦУ СБ України від 06 жовтня 2023 року №385/ДСК не застосовувався.
Також, до листа надано інформацію про розмір грошового забезпечення від 21 січня 2025 року, з урахуванням якої грошове забезпечення за посадою начальник відділу оперативного документування УСБУ в Запорізькій області станом на 01 січня 2023 року: посадовий оклад (43т.р.) 7750,00 грн.; оклад за військовим званням (полковник) 1480,00 грн.; надбавка за вислугу років (ПО=Овз) 50% - 4615,00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (П)) 15% - 1162,50 грн.; надбавка за особливості проходження служби (ПО=Овз=в/р) 100% - 13845,00 грн.; доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими, до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі (ПО) 10% - 775,00 грн., премія 60% - 4650,00 грн.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі, з огляду на наступне.
З матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Запорізькій області та отримує пенсію за вислугу років, яка призначена відповідно до Закону №2262-ХІІ.
Позивач звернувся до відповідача із заявою про підготовку та надіслання до ГУ ПФУ в Запорізькій області довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на станом на 01 січня 2023 року для подальшого перерахунку пенсії.
Управлінням Служби безпеки України в Запорізькій області листом від 01 березня 2024 року повідомлено, що приписами пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб» установлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1762 грн та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14. Розміри посадових окладів для військовослужбовців після 01 січня 2018 року Урядом не затверджувалися, у зв`язку з чим надання оновленої довідки для перерахунку пенсії із розрахунку посадового окладу, обчисленого із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого 01 січня 2023 року в інший спосіб, не видається за можливе.
Не погодившись з відмовою відповідача у видачі довідки станом на 01 січня 2023 року позивач звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом у справі № 280/6374/24.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24, яке набрало законної сили 15 жовтня 20204 року, позов ОСОБА_1 задоволено частково, зокрема, зобов`язано Управління Служби безпеки України в Запорізькій області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за відповідною або аналогічною посадою станом на 01 січня 2023 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", та інших видів грошового забезпечення, для проведення з 01 лютого 2023 року перерахунку основного розміру його пенсії.
На виконання вказаного рішення суду, відповідачем видано довідку від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві станом на 01 січня 2023 року, в якій розмір надбавки військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в ОРД на конфіденційній основі зменшено до 5%, а надбавки за особливості проходження служби до 40%. Також, позивач вказує, що з урахуванням наказу Центрального Управління Служби безпеки України № 385/ДСК від 2023 року розміри додаткових видів забезпечення затверджувались в бік збільшення, а не зменшення.
Позивач не погоджується із визначеними розмірами додаткових видів грошового забезпечення, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Частиною першою статті 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу рокі
Відповідно до частини третьої статті 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
За змістом частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
30 серпня 2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704), якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.
Отже, Кабінету Міністрів України делеговано право встановлювати умови і порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для його проведення.
Пунктом 2 Постанови № 704 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до пункту 5 Постанови № 704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Спірні правовідносини виникли з приводу протиправного, на думку позивача, зазначення відповідачем у виданій йому станом на 01 січня 2023 року довідках про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, серед іншого, надбавки за особливості проходження служби та доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають особами, залученими до участі в оперативно - розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії в неналежному розмірі.
Оцінюючи обґрунтованість вимог позивача про необхідність складення відповідачем довідки про розмір грошового забезпечення станом на -1 січня 2023 року для перерахунку пенсії з урахуванням надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітічають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі та премії в середніх розмірів за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням, суд враховує наступне.
Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Внаслідок визнання нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, з 05 березня 2019 року діє редакція пункту 5 Порядку № 45, що була чинною до внесення таких змін.
Так, пунктом 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 01 лютого 2018 року № 103, передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Підпунктом 1 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Разом з тим, Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати надбавки за особливості проходження служби особовим складом у 40% (від посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років), доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітічають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі у розмірі 5% та премії у розмірі 20% (від посадового окладу).
Отже, чинне нормативне регулювання не встановлює фіксованих розмірів спірних додаткових видів грошового зобов`язання, які враховуються для перерахунку пенсії, а лише передбачає мінімальні або ж граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення.
При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.
Пунктом 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Прийменник "до" у конструкції диспозиції норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 вживається у сполученні з числівником " 100" при означенні кількісної межі.
Згідно норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1% (мінімальний розмір) до 100% (максимальний розмір).
Встановлення такого діапазону між мінімальним та максимальним розміром надбавки за особливості проходження служби означає, що у будь-якому випадку вказана надбавка не може перевищувати 100%.
Постановою № 704 передбачено можливі розміри виплати надбавки за особливості проходження служби (від 1% до 100%) також передбачено, що надбавка виплачується у порядку та умовах, визначених керівником державного органу, та залежить від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.
З огляду на те, що фонд грошового забезпечення визначається законом України про Державний бюджет України на певний рік та може змінюватися, то встановлення надбавки за особливості проходження служби залежить від наявного фонду грошового забезпечення Служби безпеки України.
Конкретні розміри виплати надбавки за особливості проходження служби певного службовця будуть залежати від складності та важливості виконуваних ним обов`язків, однак у будь-якому випадку не можуть бути меншими розміру, встановленого керівником державного органу на певний рік, однак і не перевищувати 100% посадового окладу, окладу за військовим званням і надбавки за вислугу років.
Підпунктом 2 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Щодо зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення, які видаються на виконання рішень судів, відсоткового значення надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітічають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі та премії суд зазначає наступне.
Аналіз приписів пункту 5 Порядку № 45 дає підстави для висновку, що для перерахунку пенсії щомісячні надбавки, доплати та премія враховуються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
З метою з`ясування конкретного відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії, які було виплачено за посадою позивача січень 2023 року або посадою прирівняною до цієї посади, судом від відповідача витребувано інформацію щодо відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії за посадою позивача або прирівняною до цієї посади, які були виплачені січень 2023 року.
На запит суду відповідач надав витребувані докази, згідно яких, суд повідомлено, що за посадою, з якої позивача звільнено розмір надбавки за особливості проходження служби у 2023 році склав 100%, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітічають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі 10%, премії 60%.
Відтак, відповідачем підтверджено факт зменшення розміру надбавки за особливості проходження служби зі 100% до 40%, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі з 10% до 5% , премії з 60% до 20% при виготовленні довідки станом на 01 січня 2023 року.
Також необхідно зазначити, що надбавка за особливості проходження служби та премія, не є складовою грошового забезпечення військовослужбовця, конкретний розмір яких установлений Кабінетом Міністрів України. Розмір цих складових грошового забезпечення не є постійним і визначається керівником в залежності від певних обставин, зокрема виходячи з наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік.
Виходячи з положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 такі щомісячні виплати як надбавка за особливості проходження служби та премія мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Відповідач не довів дотримання ним вимог абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 при оформленні довідки від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві та правильність визначення у цих довідках відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі та премії.
Таким чином, зважаючи на встановлені в ході розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, з метою ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом:
- визнання протиправними дії відповідача щодо зменшення позивачу в довідці про розмір грошового забезпечення від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві, виготовленої на виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24 станом на 01 січня 2023 року: розміру надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі та премії для проведення перерахунку основного розміру пенсії позивача з 01 лютого 2023 року;
- зобов`язання відповідача, з урахуванням рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2023 року, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", вказати розміри: посадового окладу, окладу за військове звання, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року, надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби та доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі, премії, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у середніх розмірах, визначених Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям в системі Служби безпеки України, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенси за відповідною або аналогічною посадою, з якої було звільнено, станом на 01 січня 2023 року: надбавки за особливості проходження служби 100% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають особами залученими до участі в оперативно - розшукній діяльності на конфіденційній основі 10% посадового окладу, та премії 60% посадового окладу, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військове звання, визначеного шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, для обчислення та перерахунку пенсії з 01 лютого 2023 року.
Аналогічна правова позиція висловлена у рішенні Верховного Суду від 05 березня 2024 року по справі № 380/19324/23 та підтримана Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 23 травня 2024 року.
Таким чином, позовні вимоги належать до задоволення.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтею 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Запорізькій області щодо зменшення ОСОБА_1 в довідці про розмір грошового забезпечення від 17 жовтня 2024 року № 59/4-111333ві, виготовленої на виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24 станом на 01 січня 2023 року: розміру надбавки за особливості проходження служби, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі, премії для проведення перерахунку основного розміру пенсії позивача з 01 лютого 2023 року;
Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області з урахуванням рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6374/24, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", вказати розміри: посадового окладу, окладу за військове звання, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року, надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби та доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до ОРД на конфіденційній основі, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у середніх розмірах, визначених Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям в системі Служби безпеки України, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою, з якої було звільнено, станом на 01 січня 2023 року: надбавки за особливості проходження служби 100% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають особами залученими до участі в оперативно - розшукній діяльності на конфіденційній основі 10% посадового окладу, премія 60% посадового окладу, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військове звання, визначеного шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, для обчислення та перерахунку пенсії з 01 лютого 2023 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Служби безпеки України в Запорізькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 24 січня 2025 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124671683 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні