Справа № 420/20968/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 03.07.2024 надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
Ухвалою суду від 08.07.2024 року позов залишено без руху.
10.07.2024 року від позивача до суду надійшла заява про усунення недоліків разом із уточненим позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оперативне командування " ІНФОРМАЦІЯ_3 " Сухопутних військ Збройних Сил, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не розгляду рапорту від 13.06.2024 ОСОБА_1 стосовно призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант»);
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_5 розглянути рапорт від 13.06.2024 ОСОБА_1 стосовно призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»);
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не розгляду рапорту від 13.06.2024 ОСОБА_1 стосовно призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»);
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_6 видати наказ щодо проведення службового розслідування відповідно до ст. 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 № 608 (зі змінами), зареєстрованого Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за № 1502/31371 щодо зазначеного у рапорті від 13.06. ОСОБА_1 ;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_6 розглянути рапорт від 13.06.2024 ОСОБА_2 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»);
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_6 стосовно ОСОБА_1 направити матеріали до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»).
- зобов`язати оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил відповідно до підпункту 11-1 пункту 116 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України старшого лейтенанта ОСОБА_1 старшого стрільця 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 увільнити від займаної посади і зарахувати у розпорядження командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил України, на час перебування в розпорядженні утримувати у списках та на всіх видах забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_7 ;
- зобов`язати оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил відповідно до пункту 117 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України старшого лейтенанта ОСОБА_1 , призначити офіцером відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант).
25.07.2024 року від позивача до суду надійшли докази сплати судового збору.
Ухвалою суду від 02 серпня 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 . Відкрито провадження по справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог в адміністративному позові зазначено, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 з 5:30 год, 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією російської федерації. В подальшому Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 року № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 року № 451/2023, від 6.11.2023 року № 734/2023, від 05.02.2024 року № 49/2024, від 06.05.2024 року № 271/2024 воєнний стан продовжений до 12.08.2024. На виконання Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022, 01.03.2022 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_1 призвали по загальній мобілізації. Згідно Наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 №79 від 22.04.2022, призвали по загальній мобілізації та призначили на посаду та на всі види забезпечення. Позивач з 22.04.2022 проходить військову службу у ІНФОРМАЦІЯ_8 як військовослужбовець військової служби за мобілізацією. ІНФОРМАЦІЯ_5 знаходиться на фінансовому забезпеченні у ІНФОРМАЦІЯ_2 і саме останній здійснює виплату грошового забезпечення, що зумовлює необхідність залучення його до розгляду даної справи як ще одного відповідача. Керівництву ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_9 було відомо, що офіцери запасу перебувають на посадах рядового та сержантського складу свідчить рапорт начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 полковника ОСОБА_3 від 05.04.2024 зареєстрований 06.04.2024 за №3.177. Так, у рапорті полковника ОСОБА_3 від 06.04.2024 зазначено: "...з метою повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин, що призвели до вищенаведеного прошу Вас призначити службове розслідування та клопочу про перепризначення вказаних військовослужбовців на офіцерські посади, які є вакантними у ІНФОРМАЦІЯ_10 ....". Відповідно до рапорту полковника ОСОБА_3 від 06.04.2024 за №3177 ніяких заходів ІНФОРМАЦІЯ_6 щодо поновлення порушених конституційних прав і свобод відповідно до норм чинного законодавства України не здійснено. Також, від командування військової частини НОМЕР_1 за №583 до ІНФОРМАЦІЯ_1 надходив рекомендаційний лист щодо старшого лейтенанта ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_11 стосовно подальшого проходження військової служби на вакантній посаді командира взводу управління-заступника командира зенітної кулеметної роти військової частини НОМЕР_1 , шик "старший лейтенант", ВOC-0450003. Але відповідачами ніяких заходів щодо поновлення порушених конституційних прав і свобод позивача відповідно до норм чинного законодавства України не здійснено. Позивач перебував на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 як офіцер запасу та був призваний по загальній мобілізації про що свідчіть військовий квиток НОМЕР_2 від 20.09.1999. Станом на 13.06.2024 y ІНФОРМАЦІЯ_8 була вакантна посада офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу. 13.06.2024 позивач звернувся з рапортом до ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо призначення на вакантну посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (15 тарифний розряд, шпк «ст. лейтенант») з додатком (копією послужного списку з особової справи; копією військового квитка НОМЕР_2 виданого ІНФОРМАЦІЯ_12 20.09.1999). Станом на теперішній час позивач інформацію щодо розгляду свого рапорту не отримав. 3 огляду на вказане, позивач вимушений звернутись до суду з вказаним позовом з метою захисту власних порушених прав та законних інтересів.
13.06.2024 позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 з рапортом до якого додана копія послужного списку з особової справи та копія військового квитка НОМЕР_2 виданого ІНФОРМАЦІЯ_12 20.09.1999, згідно до вищезазначених документів позивач навчався на денній формі навчання в Одеському політехнічному університеті та отримав військову підготовку при військовій кафедрі в Одеському політехнічному університеті у 1997. У зв`язку із закінченням військової кафедри при вищому цивільному навчальному закладі наказом Міністра оборони України №21 від 15.01.1997 позивачу присвоєно перше офіцерське звання «лейтенант» (ВОС 041800) у подальшому наказом командувача ІНФОРМАЦІЯ_13 позивачу від 29.09.2001 №117 присвоєно чергове військове звання старший лейтенант. У позивача є право на призначення на вакантну посаду у ІНФОРМАЦІЯ_8 , а саме на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу. Розділом IV Положення № 1153/2008 врегульовано порядок призначення на посади та звільнення з посад. Положенням № 1153/2008 визначено види посад.
28 серпня 2024 року від представника відповідача ІНФОРМАЦІЯ_14 (Вхідн.№ЕС/37840/24) надійшов відзив де зазанчено, що позовні вимоги громадянина ОСОБА_1 , до ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідач не визнає в повному обсязі, вважає їх необґрунтованими та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України. Відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за № 1503/31371, наказу Міністерства оборони України від 16.12.2019 № 645 «Про внесення змін до порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України», наказу Начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 від 10.07.2024 №148 «Про призначення службового розслідування, за фактом призову на військову службу по мобілізації офіцерів запасу на посади рядового складу» стосовно призову на військову службу по мобілізації офіцерів запасу на посади рядового складу Начальником групи морально-психологічного забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_14 капітаном ОСОБА_4 19.08.2024 було розпочате службове розслідування «за фактом призову на військову службу по мобілізації офіцерів запасу на посади рядового складу». Службове розслідування проводилося з метою встановлення фактичних обставин інциденту, уточнення причин і умов, а також встановлення ступеня вини осіб, чиї дії або бездіяльність стали причиною вчинення правопорушення, у відповідності до Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 року № 608. Відповідно до матеріалів службового розслідування, стало відомо що офіцер запасу ОСОБА_1 проходить службу по мобілізації в ІНФОРМАЦІЯ_15 на посадах рядового складу. Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 3 5:30 год, 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією російської федерації. В подальшому Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 року № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 року № 451/2023, від 6.11.2023 року № 734/2023, від 05.02.2024 року № 49/2024, від 06.05.2024 року № 271/2024 воєнний стан продовжений до 12.08.2024. На виконання Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022, 22.04.2022 згідно наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 №79, ОСОБА_1 призвали по загальній мобілізації стрільцем відділення охорони 2 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 . З пояснень ОСОБА_1 відомо, що ОСОБА_1 в 1995 році закінчив військову кафедру в Одеському державному політехнічному університеті та згідно наказу МОУ №21 від 15.01.1997 присвоєне звання лейтенант. На момент призову офіцерів запасу на посади рядового складу начальником ІНФОРМАЦІЯ_16 був полковник ОСОБА_5 який був переведений до нового місця служби згідно наказу №129 від 07.06.2022 з подальшим звільненням з лав ЗСУ, а начальником відділення офіцерів запасу і кадрів ІНФОРМАЦІЯ_16 був підполковник ОСОБА_6 , який був переведений до нового місця служби згідно наказу №118 від 27.04.2024, враховуючи вище сказане, люди, які могли б пояснити призов на військову службу офіцерів запасу на посади рядового складу відсутні, з`ясувати яким чином склалася така ситуація з тих пояснень неможливо. В зв`язку з вищевикладеними обставинами, у ІНФОРМАЦІЯ_16 відсутні відомості про присвоєння позивачу офіцерського звання. Для підтвердження цього факту, 23.08.2024 на адресу Галузевого Державного архіву Міністерства оборони України направлено запит щодо встановлення статусу присвоєння військового звання ОСОБА_1 . За результатами службового розслідування начальнику відділення військового обліку офіцерів запасу і кадрів майору ОСОБА_7 запропоновано подати до ІНФОРМАЦІЯ_2 план переміщення офіцерів, які проходять службу на посадах рядового складу на вакантні посади офіцерського складу. У зв`язку з чим 21.08.2024 ІНФОРМАЦІЯ_17 складено План переміщення військовослужбовців ІНФОРМАЦІЯ_16 на посади номенклатури призначення начальника Генерального штабу (або командувача Сухопутних військ) Збройних Сил України та подано до ІНФОРМАЦІЯ_2 . Таким чином, ІНФОРМАЦІЯ_17 було вжито всіх необхідних заходів щодо розгляду звернення позивача стосовно суті спора, у відповідності до вимог чинного законодавства України, жодної бездіяльності чи протиправних дій з боку посадових осіб допущено не було.
21 жовтня 2024 року від представника відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_2 (Вхід. №ЕС/55005/24) надійшов відзив на позовну заяву, де зазначено що позовні вимоги ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 , відповідач не визнає в повному обсязі, вважає їх необґрунтованими та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України. Згідно п.1.1. наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 №79 від 22.04.2022, солдата ОСОБА_1 було призвано по загальній мобілізації на посаду стрільця 1 відділення охорони 2 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_16 . Вважається таким, що з 22.04.2022 справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою. На час призову позивач мав військовий квиток серії НОМЕР_2 , який був виданий ІНФОРМАЦІЯ_18 20.09.1999, згідно якого вбачається, що ОСОБА_1 мав військове звання «лейтенант», яке було присвоєно йому у 1997 році. Позивач на час призову не надав наявний в нього військово-обліковий документ, у наслідок ІНФОРМАЦІЯ_17 позивача було призвано у 2022 році з первинним військовим званням «солдат». Проведеною перевіркою встановлено, що рапорт від 13.06.2024 до ІНФОРМАЦІЯ_19 не надходив у наслідок чого вказаний рапорт у ІНФОРМАЦІЯ_20 не розглядався, рішення по суті викладеного у рапорті прохання не приймалось. Згідно наданої позивачем до суду копії рапорту від 13.06.2024, вбачається відсутність на рапорті відмітки про отримання вказаного рапорту ІНФОРМАЦІЯ_21 . Будь-які докази, які свідчать про направлення зазначеного рапорту до ІНФОРМАЦІЯ_22 у матеріалах справи також відсутні. Позивач не звертався до ІНФОРМАЦІЯ_19 із зазначеним у рапорті проханням до ІНФОРМАЦІЯ_19 , ІНФОРМАЦІЯ_23 жодного рішення, у тому числі рішення про відмову, з зазначеного питання не приймав. За такої обставини, можливо дійти думки про те, що стороною позивача було подано до суду завідомо безпідставний позов в частині позовних вимог, які стосуються ІНФОРМАЦІЯ_19 , а також військової частини НОМЕР_3 , тобто ним було подано позов за відсутністю предмету спору. Позивач не є жертвою порушення прав у поставленому ним питанні стосовно розгляду ІНФОРМАЦІЯ_23 його рапорту від 13.06.2024 щодо призначення на вакантну посаду. З приводу позовної вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_24 видати наказ щодо проведення службового розслідування щодо зазначеного у рапорті від 13.06.2024, зазначено що у рапорті була відсутня вимога/прохання до ІНФОРМАЦІЯ_19 щодо проведення службового розслідування, отже позивач не звертався до ІНФОРМАЦІЯ_22 з проханням провести службове розслідування за вказаним у рапорті фактом, а відтак ІНФОРМАЦІЯ_23 не мав підстав для розгляду даної вимоги та не приймав жодного рішення щодо неї, у зав`язку з її фактичною відсутністю. Оскільки під час розгляду даної судової справи ІНФОРМАЦІЯ_20 стало відомо про наявність факту призову особи, яка має офіцерське звання на посаду із званням «солдат», в ІНФОРМАЦІЯ_24 у даний час готуються документи щодо призначення на іншу посаду.
24 жовтня 2024 року від представника Військової частини НОМЕР_3 (Вхід. №ЕС/56590/24) надійшли пояснення, де вказано, що Оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (військова частина НОМЕР_3 ) заявлений до нього позов не визнає у повному обсязі. Відповідно до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_25 від 22 квітня 2022 року № 79 (пункт 1.1, витяг з наказу доданий до позовної заяви) солдат ОСОБА_1 був призваний на військову службу за призовом під час мобілізації, зарахований до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_25 та призначений стрільцем 1 відділення охорони 2 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_16 (штатно-посадова категорія «солдат»). Призов позивача на військову службу за призовом під час мобілізації здійснений ІНФОРМАЦІЯ_17 в умовах воєнного стану, введеного в України Указом Президента України від 22 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в України», строк якого в подальшому неодноразово продовжувався та триває на даний час, відповідно до пункту 253 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008. ОСОБА_1 проходить військову службу у ІНФОРМАЦІЯ_10 на посаді старшого стрільця 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони (штатно-посадова категорія «старший солдат»), на яку він призначений наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_25 (по стройовій частині) від 13 жовтня 2022 року № 257. До правовідносин, що склались у зв`язку із призовом позивача на військову службу під час мобілізації, не підлягають застосуванню норми законодавства, що регулюють порядок проходження військової служби за призовом осіб офіцерського складу, зокрема, щодо зарахування офіцерів запасу, призваних на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, у розпорядження відповідної посадової особи в порядку п.п. 11-1 п. 116 Положення №1153/2008 до їх призначення на посади, як про це зазначає позивач в обґрунтування позовних вимог до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 ». Посада офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_16 (штатно-посадова категорія «старший лейтенант»), щодо зобов`язання призначити на яку ОСОБА_1 заявлено позовну вимогу до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 », є вищою відносно займаної позивачем на даний час та дійсно відноситься до номенклатури призначення командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 ». У визначеному Інструкцією № 170 порядку до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » документи щодо призначення позивача на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_16 , як власне і на будь-яку іншу посаду, не надходили. Позивач до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » щодо вирішення питання щодо його подальшого службового використання не звертався. Дії чи бездіяльність оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » стосовно проходження позивачем військової служби останнім не оскаржуються. Відповідно, відсутні підстави вважати, що права позивача в частині визначення його посадового становища є порушеними або будуть порушені оперативним командуванням « ІНФОРМАЦІЯ_3 », тоді як судовому захисту підлягають лише права особи, порушені станом на час вирішення справи судом. Позовні вимоги, звернені до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 », обґрунтовані позивачем наявністю у відповідача відповідних повноважень на вчинення певних дій, проте, з огляду на недотримання визначеного законодавством позасудового порядку призначення військовослужбовців на посади, є необґрунтованими та передчасними.
Позивачем 25.10.2024 року подано відповідь на відзив, де зазначено, що по досягненню призовного віку позивач був поставлений на облік в ІНФОРМАЦІЯ_26 . З того часу не змінював місце реєстрації та відповідно місце військового обліку на інший РВК. На момент призову на військову службу 22.04.2022 р. позивач перебував на військовому обліку в ІНФОРМАЦІЯ_10 як офіцер запасу. 22.04.2022 р. ІНФОРМАЦІЯ_27 мали усі документи щодо військового обліку позивача: особову справу офіцера ОСОБА_1 , послужну картку, алфавітну картку та інші документи. В ході співбесіди в ІНФОРМАЦІЯ_10 позивачу запропоновано посада заступника з МТЗ командира роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_16 . 22.04.2022 позивач приступив до виконання обов`язків заступника з МТЗ командира роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_28 , а наступного дня, перебуваючи в ІНФОРМАЦІЯ_28 позивача повідомили, що тимчасово його призначено на рядову посаду роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_28 та видано новий військовий квиток, який повинен буде здати після перепризначення на посаду заступника з МПЗ командира роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_28 . На протязі 2022-2023 років позивач багаторазово усно звертався до керівництва ІНФОРМАЦІЯ_28 , щодо його перепризначення на офіцерську посаду, однак ніяких заходів не було вжити.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою, відзивами на позовну заяву, поясненнями, дослідивши обставини, якими обґрунтовано позовні вимоги і заперечення та перевіривши їх наданими доказами, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_11 пройшов військову підготовку при Одеському політехнічному університеті у 1995 році по профілю «Командир взводу «Стріла 10» ВОС 041800. Наказом Міністра оборони України №21 від 15.01.1997 року ОСОБА_1 присвоєно звання «лейтенант». Військову присягу прийняв 15.07.1995 року. Наказом ПОК № 117 від 29.09.2001 року позивачу присвоєно військове звання «старший лейтенант» що підтверджується записами у Військовому квитку позивача серії НОМЕР_2 виданому Київським РВК 20.09.1999 року. (а.с. 36-37).
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб. Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 року № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 року № 451/2023, від 6.11.2023 року № 734/2023, від 05.02.2024 року № 49/2024, від 06.05.2024 року № 271/2024, від 23.07.2024 року №469/2024, від 28.10.2024 року № 740/2024 строк дії воєнного стану неодноразово продовжувався. Станом на дату подання позовної заяви та розгляду справи, в Україні продовжує діяти воєнний стан.
Згідно Наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 №79 від 22.04.2022, призвали по загальній мобілізації, зарахували до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначили на посаду та на всі види забезпечення солдата ОСОБА_1 стрільцем 1 відділення охорони 2 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 . Вважати таким, що з 22 квітня 2022 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 2730 гривень на місяць (4 тарифний розряд), шпк «солдат». Виплачувати надбавку за особливості проходження служби в розмірі 65% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, щомісячну премію в розмірі 289%. Встановлено відсоткову надбавку за вислугу років станом на 22 квітня 2022 року 0% (а.с. 42).
На підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 (по особовому складу) від 13 жовтня 2022 року № 31-рс та рапорту старшого солдата ОСОБА_1 від 13.10.2022, начальником ІНФОРМАЦІЯ_14 прийнято 13.10.2022 року наказ №257. В п.9 наказу №257 зазначено старшого солдата ОСОБА_1 , стрільця - помічника гранатометника 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначеного наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 (по особовому складу) від 13 жовтня 2022 року № 31-рс на посаду старшого стрільця 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 , вважати таким, що з 13 жовтня 2022 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 2820 гривень на місяць, шпк «старший солдат». Виплачувати надбавку за особливості проходження служби в розмірі 65% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, щомісячну премію в розмірі 277% (а.с. 43).
01 квітня 2024 року позивачем подано начальнику ІНФОРМАЦІЯ_1 рапорт з проханням переведення до військової частини НОМЕР_1 на посаду командира взводу управління заступника командира зенітно кулеметної роти військової частини НОМЕР_1 (а.с. 44)
Також до рапорту від 01.04.2024 року додано рекомендаційний лист військової частини НОМЕР_1 від 29.03.2024 року № 583 (а.с. 45).
Рапорт ОСОБА_8 від 01.04.2024 року, зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_10 02.04.2024 року (Вх. №2747). Проте належних і достатніх доказів, щодо розгляду даного рапорту до суду не надано.
До суду позивачем надано рапорт начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 полковника ОСОБА_9 від 05.04.2024 року на адресу начальнику ІНФОРМАЦІЯ_2 зареєстрованого 06.04.2024 № 3177, в якому повідомив що у ІНФОРМАЦІЯ_15 проходять військову службу на посадах рядового та сержантського складу військовослужбовці, які можливо є офіцерами запасу. Зокрема і ОСОБА_1 , старший стрілець 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони є старшим лейтенантом запасу. З метою повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин, що призвели до вище зазначеного, просив призначити службове розслідування та клопотав про перепризначення вказаних військовослужбовців на офіцерські посади, які є вакантними у ІНФОРМАЦІЯ_10 (а.с. 46).
У відзиві представник ІНФОРМАЦІЯ_2 не спростовує отримання рапорту начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 полковника ОСОБА_9 , вих. від 06.04.2024 № 3177, при цьому у відзиві зазначено, що призначення службового розслідування є правом командира, а не безумовним обов`язком. Також у відзиві зазначено, що під час розгляду даної судової справи ІНФОРМАЦІЯ_20 стало відомо про наявність факту призову особи, яка має офіцерське звання на посаду із званням «солдат», в ІНФОРМАЦІЯ_24 у даний час готуються документи щодо призначення на іншу посаду. Однак станом на дату прийняття рішення по даній справі документи щодо призначення позивача на іншу посаду до суду не надійшли.
13 червня 2024 року позивачем подано рапорт начальнику ІНФОРМАЦІЯ_1 в якому він просив клопотати про призначення на вакантну посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 . До рапорту додано копію військового квитка НОМЕР_2 виданого ІНФОРМАЦІЯ_12 20.09.1999 на 2 арк., послужний список з особової справи на 11 аркушах. Рапорт зареєстрований № 5498 від 13.06.2024 року (а.с. 47).
Доказів, щодо розгляду рапорту ОСОБА_1 від 13.06.2024 року до суду не надано.
Позивач вважає дії відповідачів щодо не розгляду відповідачами рапорту ОСОБА_1 від 13.06.2024 року протиправними та звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 17 Конституції України, оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
В ст. 65 Конституції України зазначено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України (ч.1). Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону (ч.2).
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України здійснює та загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» № 2232-XII від 25 березня 1992 року (в редакції на час виниклих правовідносин) (далі Закон № 2232-XII).
Відповідно до ст. 1 Закону 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України (ч.1). 3. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; взяття громадян на військовий облік; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку (ч.3).
Згідно ст. 2 Закону 2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби (ч.1). Проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом), за направленням або за призовом; … (ч.2). Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями (ч.3). Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами. Стратегія залучення, розвитку та утримання людського капіталу в силах оборони України визначається Міністерством оборони України (ч.4). Види військової служби: базова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів та закладів вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти), а також закладів фахової передвищої військової освіти; військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (ч. 6).
В ст. 5 Закону 2232-ХІІ зазначено, що військовослужбовці, резервісти та військовозобов`язані поділяються на рядовий склад, сержантський і старшинський склад та офіцерський склад (ч.1).
Приписами ч.2 ст. 5 Закону 2232-ХІІ передбачено, що військові звання: солдат, старший солдат, віднесені до рядового складу, а молодший лейтенант та лейтенант до молодшого офіцерського складу
З досліджених матеріалів справи, а саме військового квитка НОМЕР_2 вбачається, що з 02.12.1998 року ОСОБА_1 перебував на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_26 . Згідно наказу Міністра Оборони України № 21 від 15.01.1997 позивачу присвоєно військове звання лейтенант, а на підставі наказу ПОК № 117 від 29.09.2001 року старший лейтенант.
Отже з 29.09.2001 року позивач обліковувався в ІНФОРМАЦІЯ_26 у військовому званні старший лейтенант.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154 затверджено Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі Положення № 154).
Відповідно до п.1 Положення №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Приписами Положення №154 визначено, що штати та штатний розпис територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки затверджуються начальником Генерального штабу Збройних Сил (п.5). Штатні посади територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки комплектуються військовослужбовцями, державними службовцями та працівниками Збройних Сил (далі - працівники) відповідно до їх штату та штатного розпису. Добір військовослужбовців для комплектування територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, їх призначення на посади, проходження військової служби та звільнення з неї здійснюються відповідно до Закону України Про військовий обов`язок і військову службу та Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 р. № 1153. Призначення на посади та звільнення з посад керівників та інших військовослужбовців територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки здійснюються відповідно до номенклатури посад для призначення військовослужбовців (п.6).
За змістом п.7 Положення №154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.
Відповідно до п. 9,11 Положення №154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, зокрема :здійснюють заходи щодо призову громадян на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, та на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Приписами п. 13 Положення №154 визначено, що керівник районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки безпосередньо підпорядковується керівнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, області, мм. Києва та Севастополя та є прямим начальником для особового складу районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Керівник районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки: визначає функціональні (посадові) обов`язки підлеглого йому особового складу; присвоює військове звання солдат (матрос) запасу одночасно з прийняттям на військовий облік особам, які не проходили військової служби або були позбавлені військових звань під час проходження військової служби та служби у військовому резерві чи за вироком суду.
Положеннями ч.1 ст. 6 Закону 2232-ХІІ визначено, що військові посади (штатні посади, що підлягають заміщенню військовослужбовцями) і відповідні їм військові звання передбачаються у штатах (штатних розписах) військових частин, кораблів, органів військового управління, установ, організацій, закладів фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти. Військові посадові особи - це військовослужбовці, які обіймають штатні посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов`язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов`язків згідно із законодавством (ч.12).
Відповідно до Номенклатури посад для призначення військовослужбовців наказами по особовому складу, яка затверджена наказом Міністерства оборони України від 04.05.2016 №238, призначення на посади зі штатними категоріями до «підполковника» включно в командуванні, підпорядкованих з`єднаннях, військових частинах, установах і закладах, здійснюється: Командувачем військ оперативного командування.
Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначає Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-ХІІ.
Відповідно до ч. 8 ст. 4 Закону № 3543-ХІІ з моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.
Приписами ч. 3, ч. 5 ст. 22 Закону № 3543-ХІІ визначені обов`язки громадян під час мобілізації з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки).
Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки…..
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан, який триває до цього часу.
Згідно з статтею 1 Указу Президента України від 24.02.2022 №65/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженого Законом України від 03.03.2022 №2105-ІХ (далі - Указ №65/2022), постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі, визначено в Положенні про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженому Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008, (далі Положення №1153/2008).
В п. 2 Положення №1153/2008 зазначено, що за призовом громадяни проходять: строкову військову службу; військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період; військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період; військову службу за призовом осіб офіцерського складу.
Згідно з п. 12 Положення №1153/2008, встановлення, зміна або припинення правових відносин військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом та за призовом осіб офіцерського складу (зокрема, присвоєння та позбавлення військового звання, пониження та поновлення у військовому званні, призначення на посади та звільнення з посад, переміщення по службі, звільнення з військової служби, залишення на військовій службі понад граничний вік перебування на військовій службі, направлення за кордон, укладення та припинення (розірвання) контракту, продовження його строку, призупинення контракту та військової служби тощо) оформлюється письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких встановлюються Міністерством оборони України.
Відповідно до п. 81 Положення №1153 призначення на посади здійснюється: військовослужбовців, які проходять військову службу (крім військовослужбовців строкової військової служби) Міністром оборони України та посадовими особами відповідно до номенклатури посад для призначення військовослужбовців (далі номенклатура посад), яка затверджується Міністром оборони України (п.п. 1).
В Положенні №1153 зазначено, що призначення військовослужбовців на посади здійснюється: на вищі посади - у порядку просування по службі (п.п.1). Посада вважається вищою, якщо за цією посадою штатом (штатним розписом) передбачено вище військове звання, ніж за займаною посадою, а за умови рівних військових звань - більший посадовий оклад (тарифний розряд) (абз. 31). Призначення військовослужбовців на інші посади також здійснюється у випадках, передбачених пунктами 102 і 104 цього Положення (п.82). Військовослужбовці призначаються на посади і переміщуються по службі за основною або спорідненою спеціальністю з урахуванням досвіду служби, рівня їх професійної компетентності, особистих якостей і досягнень та відповідності характеристикам посад, визначених Міністерством оборони України. У разі коли є потреба призначення військовослужбовців на посади за новою спеціальністю, їх призначенню на ці посади має передувати відповідна підготовка (перепідготовка). Для доукомплектування Збройних Сил України в умовах особливого періоду військовослужбовці можуть призначатися на посади, передбачені штатами воєнного часу, за новою спеціальністю з урахуванням набутого досвіду (п. 83). Для осіб офіцерського складу при просуванні по службі обов`язково враховуються черговість проходження ними військової служби на командних, штабних та інших посадах в органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, а також проходження курсів підвищення кваліфікації (перепідготовки) у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, у тому числі у військових навчальних закладах інших держав, перелік яких визначається Міністерством оборони України (п.86).
Наказом ІНФОРМАЦІЯ_1 №79 від 22.04.2022, призвали по загальній мобілізації, зарахували до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначили на посаду та на всі види забезпечення солдата ОСОБА_1 стрільцем 1 відділення охорони 2 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 .
13 жовтня 2022 року наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_14 №257 старшого солдата ОСОБА_1 , призначено на посаду старшого стрільця 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Отже в порушення вище зазначених приписів чинного законодавства, ОСОБА_1 , який обліковувався в ІНФОРМАЦІЯ_26 у військовому званні старший лейтенант, наказом
ІНФОРМАЦІЯ_1 №79 від 22.04.2022 призначено на посаду солдата та наказом № 257 від 13.10.2022 здійснено переміщення старшого солдата на посаду стрільця - помічника гранатометника 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Наказом Міністра оборони України від 10.04.2009 № 170 затверджена Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (далі Інструкція №170),
Інструкція №170 визначає механізм реалізації та порядок організації у Збройних Силах України,
Приписами п. 1.3 Інструкції № 170, визначено, що громадяни України, які виконують військовий обов`язок під час проходження військової служби, є військовослужбовцями Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту. Статус військовослужбовця підтверджується такими документами, що посвідчують особу: посвідченнями офіцерів і генералів - особи офіцерського складу Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту; військовими квитками рядового, сержантського і старшинського складу - особи рядового, сержантського і старшинського складу та курсанти закладів фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладів і військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти (далі - військові навчальні заклади).
В п. 1.5 Інструкції № 170 зазначено, що для встановлення, зміни, призупинення, або припинення правових відносин з громадянами України, які реалізуються наказами посадових осіб по особовому складу, у Генеральному штабі Збройних Сил України, Командуванні об`єднаних сил Збройних Сил України, видах Збройних Сил України, окремих родах сил Збройних Сил України, окремих родах військ Збройних Сил України, органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах, організаціях, (далі - військові частини), оформляються: Подання (додаток 1), рішення колегіальних органів, утворених і діючих відповідно до законодавчих актів і актів Міністерства оборони України, Резерв кандидатів для просування по службі (додаток 2), План переміщення військовослужбовців на посади номенклатури посад (далі - План переміщення на посади) (додаток 16): на військовослужбовців крім тих, які проходять строкову військову службу щодо: призначення на посади; переміщення; ….(п.п. 1). Клопотання посадових осіб у вигляді службової характеристики (додаток 7), рапорту, телеграми, списку, донесення, якщо в умовах особливого періоду неможливо оформити документи, визначені підпунктом 1 цього пункту,- на військовослужбовців, які займають посади, передбачені штатами воєнного часу, щодо призначення на посади, переміщення, звільнення з посад і зарахування у розпорядження та звільнення з військової служби (крім громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, осіб, які призначені або призначаються на посади вищого офіцерського складу, та тих, призначення яких на посади здійснюється за погодженням з Президентом України) (п.п. 7).
Згідно п.1.6 Інструкції № 170 для забезпечення комплектування Збройних Сил України військовослужбовцями з відповідними спеціальностями, досвідом служби, рівнем професійної компетенції, та визначення відповідності вимогам до посад у військових частинах оформлюються паспорти військових посад, в яких визначаються характеристики військових посад та перелік вимог до кандидатів на заміщення посад (додаток 5).
Відповідно до п.4.1 Інструкції №170 військовослужбовці Збройних Сил України, …. призначаються на посади, передбачені штатами (штатними розписами) військових частин. Призначення військовослужбовців на посади і переміщення по службі здійснюються з урахуванням результатів оцінювання на підставі Резерву кандидатів для просування по службі (далі - Резерв для просування по службі), Плану переміщення на посади, подань, службових документів, визначених пунктами 1.5, 1.6 розділу I цієї Інструкції (якщо в умовах воєнного часу неможливо оформити подання), та клопотань посадових осіб, а також рішень колегіальних органів, утворених відповідно до чинного законодавства України.
До цих колегіальних органів належать: колегія і Вища комісія Міністерства оборони України з питань проходження військової служби, комісія Міністерства оборони України з питань проходження військової служби, комісія Збройних Сил України з питань проходження військової служби, Вища комісія Державної спеціальної служби транспорту з питань проходження військової служби, комісії з питань проходження військової служби органів військового управління, з`єднань та військових частин.
Перелік документів, що подаються з Поданням до призначення і переміщення військовослужбовців визначений в Додатку 20 до Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (пункт 4.11 розділу IV) Інструкції №170.
Приписами Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року № 548-XIV передбачено, що про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків, та про зроблені йому зауваження військовослужбовець зобов`язаний доповідати своєму безпосередньому начальникові, крім тих обставин, щодо надання яких є пряма заборона у законі (таємниця сповіді, лікарська таємниця, професійна таємниця захисника, таємниця нарадчої кімнати тощо) (ст.12). Із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника (ст. 14).
Подання рапорту «по команді» означає направлення його в порядку підпорядкування прямому командиру, який після розгляду та задоволення передає далі своєму безпосередньому командиру з відміткою про власне клопотання з відповідного питання.
Відповідно до пункту 2.1.6 Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, затвердженої наказом Генерального штабу Збройних Сил України 31.01.2024 №40, (далі Інструкція ; 40), рапорт (заява) письмове звернення військовослужбовця (працівника) до вищої посадової особи з проханням (надання відпустки, матеріальної допомоги, поліпшення житлових умов, переведення, звільнення тощо) чи пояснення особистого характеру.
Наведені вище положення передбачають право подання рапортів з питань, що виникають під час проходження військової служби.
Командир військової частини за результатами розгляду рапорту (заяви) військовослужбовця, зобов`язаний протягом місяця розглянути рапорт (заяву) військовослужбовця та надати відповідь по суті порушених питань.
При цьому командир має приймати рішення та діяти на власний розсуд одноосібно приймаючи відповідні рішення за рапортом військовослужбовця.
З досліджених матеріалів справи судом встановлено, що позивач звертався до начальника ІНФОРМАЦІЯ_28 з рапортом від 01.04.2024 року про клопотання щодо переміщення до військової частини НОМЕР_1 на посаду командира взводу управління заступника командира зенітно-кулеметної роти військової частини НОМЕР_1 (а.с. 44). Рапорт позивача від 01.04.2024 року зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_10 02.04.2024 року за №2747.
При цьому доказів розгляду даного рапорту ОСОБА_1 до суду не надано.
13 червня 2024 року позивач подав до начальника ІНФОРМАЦІЯ_28 рапорт (з додатками на 11 арк.) щодо клопотання про призначення на вакантну посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 . Рапорт зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_10 13.06.2024 року за №5498.
З урахуванням встановлених обставин суд зазначає, що оскільки ОСОБА_1 проходить службу в ІНФОРМАЦІЯ_28 в званні старшого солдата на посаді стрільця - помічника гранатометника 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони та подав рапорт про призначення на посаду офіцера відділення ІНФОРМАЦІЯ_16 то відповідно він правомірно звернувся «по команді» до ІНФОРМАЦІЯ_28 з рапортом про призначення на посаду офіцера.
При цьому ІНФОРМАЦІЯ_27 який з урахуванням номенклатури посади про яку зазначав позивач у рапорті від 13.06.2024 року (офіцер відділення), повинен був передати рапорт до ІНФОРМАЦІЯ_2 з дотриманням приписів положень Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України затвердженої наказом Міністра оборони України №170.
Проте з досліджених матеріалів справи судом встановлено, що рапорт ОСОБА_1 від 13 червня 2024 року не розглянутий відповідно рішення за наслідком розгляду рапорту не приймалося.
У відзиві ІНФОРМАЦІЯ_6 заперечував отримання рапорту ОСОБА_1 від 13 червня 2024 року.
ІНФОРМАЦІЯ_27 до суду не надано доказів розгляду та направлення рапорту ОСОБА_1 від 13 червня 2024 року по команді до ІНФОРМАЦІЯ_2 .
В позовній заяві позивач просив визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_28 щодо не розгляду рапорту від 13.06.2024 року стосовно призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант») та зобов`язати розглянути рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024.
Водночас, вимога в частині визнання дій протиправними не підлягає задоволенню, оскільки дії суб`єкта владних повноважень це активна поведінка, яка може мати вплив на права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб, в той час коли бездіяльність - пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод та інтересів фізичної та юридичної особи.
В даному ж випадку ІНФОРМАЦІЯ_27 була допущена протиправна бездіяльність щодо розгляд рапорту позивача від 13.06.2024 року та не направлення до ІНФОРМАЦІЯ_2 , отже вимоги в цій частині підлягають задоволенню з урахуванням приписів ч.2 ст. 9 КАС України, шляхом визнання протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не розгляду рапорту ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант») та зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 розглянути рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант»).
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не розгляду рапорту позивача від 13.06.2024 та зобов`язання розглянути рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант») та направлення матеріалів до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»), суд зазначає наступне.
Порядок призначення на посади визначений в розділі IV та з урахуванням положень розділу XIV Інструкції № 170.
Під час розгляду справи судом встановлено з відзиву на позовну заяву ІНФОРМАЦІЯ_2 , що рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024 з додатками до ІНФОРМАЦІЯ_19 не надходив, доказів на спростування зазначених тверджень ІНФОРМАЦІЯ_19 до суду не надано.
Враховуючи відсутність належних та допустимих доказів отримання ІНФОРМАЦІЯ_23 рапорту ОСОБА_1 від 13.06.2024, суд дійшов висновку, про відмову в задоволені позову про визнання протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не розгляду рапорту позивача від 13.06.2024 та зобов`язання розглянути рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант») та направити матеріали до оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_3 " Сухопутних військ Збройних Сил щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант»), оскільки дані позовні вимоги є передчасною.
ІНФОРМАЦІЯ_27 до суду надано План переміщення військовослужбовців ІНФОРМАЦІЯ_1 на посади номенклатури начальника Генерального штабу (або командувача Сухопутних військ) Збройних Сил України №8315 від 21.08.2024 року в якому запропоновано, старшого солдата ОСОБА_1 перемістити на посаду офіцера адміністративного відділення ІНФОРМАЦІЯ_1 шпк «старший лейтенант» ВОС 2905003. Однак наданий план переміщення не затверджений начальником ІНФОРМАЦІЯ_19 та до суду відповідачами не надано доказів прийняття рішень за наслідком розгляду зазначеного плану переміщення.
Також у відзиві ІНФОРМАЦІЯ_19 зазначалося про обізнаність про призов ОСОБА_1 , який має офіцерське звання на посаду із званням «солдат». Однак станом на дату прийняття рішення по даній справі документи щодо призначення позивача на іншу посаду до суду відповідачами не надані.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_2 видати наказ щодо проведення службового розслідування відповідно до ст. 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 № 608 (зі змінами), зареєстрованого Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за № 1502/31371 щодо зазначеного у рапорті від 13.06. ОСОБА_1 , суд зазначає наступне.
Підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі визначено в Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженому наказом Міністра оборони №608 від 21.11.2017 року (далі Порядок № 608).
В п. 2 р. І Порядку №608, зазначено, що службове розслідування це комплекс заходів, які проводяться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, а також встановлення ступеня вини особи (осіб), чиї дії або бездіяльність стали причиною вчинення правопорушення.
Підстави проведення службового розслідування визначені в п. 1 р. II Порядку №608, а підстави не призначення службового розслідування у п.2 р. II зазначеного Порядку.
Також в п. 1 р. II Порядку №608, зазначено, що службове розслідування може проводитися і в інших випадках з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини посадових (службових) осіб. За рішенням відповідного командира (начальника) службове розслідування може призначатися за письмовим рапортом (доповідною або пояснювальною запискою) військовослужбовця з метою зняття безпідставних, на його думку, звинувачень або підозри.
Приписами р. ІІІ Порядку №608 визначено, що рішення про призначення службового розслідування приймається командиром (начальником), який має право видавати письмові накази та накладати на підлеглого дисциплінарне стягнення. Інші посадові (службові) особи у разі необхідності звертаються за підпорядкованістю з клопотанням про призначення службового розслідування (п.1). Міністр оборони України, Головнокомандувач Збройних Сил України, начальник Генерального штабу Збройних Сил України, командувачі видів (сил), окремих родів військ Збройних Сил України, інших органів військового управління можуть призначати службові розслідування безпосередньо або доручати їх проведення (призначення) підпорядкованим посадовим (службовим) особам (п.2).
З вище зазначених приписів Порядку №608 вбачається, що рішення про призначення службового розслідування є дискреційними повноваженням командира (начальника), який має право видавати письмові накази та накладати на підлеглого дисциплінарне стягнення, а не обов`язком та призначається на його розсуд.
В матеріалах справи наявний рапорт начальника ІНФОРМАЦІЯ_16 від 05.04.2024 року адресований начальнику ІНФОРМАЦІЯ_19 в якому вказано зокрема, що військовослужбовець ІНФОРМАЦІЯ_16 , а саме солдат ОСОБА_1 старший стрілець 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони є старшим лейтенантом запасу та з метою повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин, просив призначити службове розслідування та перепризначення на офіцерські посади. Рапорт зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_10 за № 3177 від 06.04.2024 року, однак доказів направлення чи отримання ІНФОРМАЦІЯ_23 матеріали справи не містять.
В рапорті від 13 червня 2024 року позивач зазначав про призначення його на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 . В рапорті позивачем не зазначалося питання про проведення службового розслідування та не вказувалися підстави проведення службового розслідування.
З урахуванням встановлених обставин судом не встановлено правових підстав для задоволення позову ОСОБА_1 в частинні зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_19 видати наказ щодо проведення службового розслідування щодо зазначеного у рапорті від 13.06.2023 року ОСОБА_1 .
Позовна вимога про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_19 стосовно ОСОБА_1 направити матеріали до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_28 , суд вважає необґрунтованою, оскільки судом встановлено, що рапорт позивача від 13.06.2024 року ІНФОРМАЦІЯ_27 по команді до ІНФОРМАЦІЯ_19 не надходив.
Отже не підлягає задоволенню і позовна вимога про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_19 направити матеріали стосовно ОСОБА_1 до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил так як є передчасними.
Щодо позовних вимог про зобов`язання оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил відповідно до підпункту 11-1 пункту 116 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України старшого лейтенанта ОСОБА_1 старшого стрільця 1 відділення охорони 3 взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_28 увільнити від займаної посади і зарахувати у розпорядження командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил України, на час перебування в розпорядженні утримувати у списках та на всіх видах забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_7 та зобов`язати оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил відповідно до пункту 117 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України старшого лейтенанта ОСОБА_1 , призначити офіцером відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_1 (шпк «ст. лейтенант) суд зазначає таке.
Приписами п.п.11-1 п.116 Положення №1153 визначено, що зарахування військовослужбовців наказами по особовому складу в розпорядження посадових осіб, які мають право призначення на посади, для вирішення питання щодо дальшого їх службового використання допускається в разі: офіцери запасу, призвані на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, - до призначення на посади;
Відповідно до п. 117 Положення №1153, призначення на посади військовослужбовців, які перебувають у розпорядженні відповідних командирів (начальників), проводиться в якомога коротший строк, але не пізніше ніж через два місяці з дня звільнення з попередньої посади, за винятком випадків, передбачених підпунктами 12 - 16 пункту 116 цього Положення. Військовослужбовці, призвані та прийняті на військову службу із запасу, призначаються на посади не пізніше ніж через два тижні з дня вибуття до місця служби, зазначеного у приписі районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Приписами ч. 6 ст. 2 Закону №2232-ХІІ визначені види військової служби, зокрема і військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. На військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву (ч.10).
Порядок призначення на посади, проходження військової служби та звільнення з військової служби для кожного з зазначених видів військової служби є різними.
Судом під час розгляду справи встановлено, що документи відносно проходження служби ОСОБА_1 у порядку визначеному Інструкцією № 170 до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » не надходили також доказів звернення позивача до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » до суду не надані з урахуванням зазначеного суд дійшов висновку що позовні вимоги до оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил задоволенню не підлягають оскільки є передчасними.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням встановлених обставин, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Позивач при зверненні до суду з позовом сплатив 2422,40 грн судового збору, що підтверджується квитанцією від 09.07.2024 року (а.с. 73).
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи часткове задоволенням позову, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 судовий в розмірі 1211,20 грн.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнання протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не розгляду рапорту ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант»).
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_5 розглянути рапорт ОСОБА_1 від 13.06.2024 щодо призначення на посаду офіцера відділення військового обліку та бронювання сержантів і солдатів запасу ІНФОРМАЦІЯ_4 (шпк «ст. лейтенант»).
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з ІНФОРМАЦІЯ_1 за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь ОСОБА_1 сплачену суму судового збору у розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 )
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_5 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ),
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_6 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ),
Відповідач: оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Сухопутних військ Збройних Сил (військова частина НОМЕР_3 ), ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ).
Суддя O.A. Вовченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124672507 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні