Герб України

Рішення від 24.01.2025 по справі 560/1107/25

Хмельницький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 560/1107/25

РІШЕННЯ

іменем України

24 січня 2025 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д.

за участі:секретаря судового засідання Задворної В.М. представників заявника - Зозулі В. П., Коваля В. М. представника платника податків - Романюка В. М. розглянувши адміністративну справу за заявою Головного управління ДПС у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" про підтвердження обгрунтованості адміністративного арешту майна,

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Головне управління ДПС у Хмельницькій області звернулося в суд із заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" (далі - ТОВ "БГ "Авіла"), в якій просить підтвердити обґрунтованість адміністративного арешту майна товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" (код ЄДРПОУ 40555232, 29015, м. Хмельницький, вул. Трудова, буд. 9/4), застосованого начальником Головного управління ДПС у Хмельницькій області о 16 год. 43 хв. 22.01.2025 року рішенням про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків.

В обґрунтування вимог зазначає, що в результаті недопуску відповідачем посадових осіб Головного управління ДПС у Хмельницькій області до проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла", прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків, обґрунтованість якого, згідно норм Податкового кодексу України, має бути підтверджена судом.

Представник товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" направив відзив, у якому вказав про відсутність підстав для проведення перевірки, у зв`язку із завершенням процедури реорганізації ще у 2022 році. Також зазначив, що в наказі не зазначена фактична підстава для проведення перевірки.

У судовому засіданні представники заявника підтвердили доводи заяви, додатково зазначили, що законодавством не визначено строку для проведення такого виду перевірок, а тому дії контролюючого органу щодо винесення наказу про проведення перевірки є правомірними. Просили заяву задовольнити.

Представник товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" у судовому засіданні звернув увагу суду на протиправність наказу про проведення перевірки, про що є відповідне звернення до суду та про оформлення документів з порушенням вимог, що свідчить про законність недопуску до проведення перевірки. Просив у задоволенні заяви відмовити.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 23.01.2025 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 24.01.2025.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 20.01.2025 року №336-П "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БГ "Авіла" призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла", що здійснює діяльність за адресою: 29015, м. Хмельницький, вул. Трудова, буд. 9/4, з 22.01.2025 року, тривалістю 5 робочих днів.

З метою проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «БГ «Авіла», 22 січня 2025 року о 11 год 20 хв, на підставі направлень, виданих Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області від 21.01.2025 року № 427, №428, працівники Головного управління у Хмельницькій області, здійснили вихід за місцем здійснення діяльності платника податків ТОВ «БГ «Авіла», м. Хмельницький, вул. Трудова, буд. 9/4.

22.01.2025 о 11 годині 20 хвилин представнику ТОВ «БГ «Авіла» пред`явлено наказ, службові посвідчення та направлення на проведення перевірки, з яким він ознайомився, але підписувати направлення для проведення перевірки відмовився та не допустив посадових осіб до проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

Посадовими особами Головного управління ДПС у Хмельницькій області складено акт №50/22-01-07-04/40555232 щодо не допуску до проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «БГ «Авіла» та акт №51/22-01-07-04/40555232 відмови платника податків - представника ТОВ «БГ «Авіла» розписатися у направленнях на проведення перевірки.

У зв`язку із не допуском до проведення документальної позапланової виїзної перевірки 22.01.2025 року, о 11 год. 55 хв., на підставі звернення про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 22.01.2025 року, начальником Головного управління ДПС у Хмельницькій області о 16 год. 43 хв. прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла", яке направлено платнику податку рекомендованим листом з повідомленням про вручення, що підтверджується фіскальним чеком.

Для підтвердження обґрунтованості прийнятого 22.01.2025 рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків, позивач звернувся до суду з цією заявою.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Загальна процедура і підстави застосування адміністративного арешту контролюючими органами визначені в статті 94 ПК України.

Згідно з положеннями пункту 94.1 статті 94 ПК України (в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин), адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

Відповідно до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 ПК України арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин, зокрема, платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Тобто, арешт майна може бути застосований за наявності хоча б однієї з визначених статтею 94 ПК України обставин, зокрема, у випадку, якщо платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Згідно з пунктом 94.5 статті 94 ПК України, арешт майна може бути повним або умовним.

Повним арештом майна визнається заборона платнику податків на реалізацію прав розпорядження або користування його майном. У цьому випадку ризик, пов`язаний із втратою функціональних чи споживчих якостей такого майна, покладається на орган, який прийняв рішення про таку заборону.

Умовним арештом майна визнається обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов`язковому попередньому отриманні дозволу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення.

За правилами пункту 94.6 статті 96 ПК України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається: платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна; іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.

Аналіз вищезазначених норм свідчить, що для вирішення питання, чи є підстави для підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, суд повинен встановити, за яких саме обставин відбувся недопуск таким платником податків посадових осіб контролюючого органу до проведення фактичної перевірки та, відповідно, чи були законні підстави для її проведення.

Згідно з пунктом 94.10 статті 94 ПК України, арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Як слідує з матеріалів справи, у рішенні про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 22.01.2025 в якості підстав для застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків вказано: відмова від проведення та відмова від допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

Сталою є правова позиція Верховного Суду, викладена, зокрема, в постановах від 12.04.2023 у справі № 380/6993/22, від 23.02.2023 у справі № 640/17091/21, від 11.01.2024 у справі № 520/19803/23, відповідно до якої перевірка причин відмови у допуску посадових осіб податкового органу до проведення податкової перевірки з боку платника податків, обґрунтованості рішення про застосування адміністративного арешту майна входять до предмета доказування у справах, передбачених пунктом 2 частини 1 статті 283 КАС України.

Платник податків не заперечує факт відмови в допуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки, однак вважає, що недопуск відбувся правомірно, оскільки товариство не погоджується зі змістом наказу від 20.01.2025 № 336-п та вважає, що підстави для перевірки відсутні.

Так, відповідно до приписів пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, копії наказу про проведення перевірки, службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Згідно з пунктом 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Наказ від 20.01.2025 №336-П "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "БГ "Авіла" прийнятий, в тому числі, на підставі пункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України та наявних відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо прийняття рішення про реорганізацію.

Водночас, на момент прийняття вказаного наказу ТОВ "БГ "Авіла" не перебувало у процедурі реорганізації, оскільки відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за №34326718 від 22.01.2025 року, в розділі «Дані про хронологію реєстраційних дій:» вказано - Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 05.10.2022 11:14:45, 1006731070012015438, відомості щодо юридичної особи - правонаступника у разі виділу. Тобто, процедура реорганізації (виділу) була завершена 05.10.2022 року.

Суд приймає доводи заявника про те, що Податковий кодекс України не встановлює конкретного строку для прийняття контролюючим органом наказу про проведення перевірки на підставі пп. 78.1.7 п. 78 ст. 78 ПК України.

Разом з тим, суд вважає, що контролюючим органом не може бути без належних правових підстав, після спливу більше двох років після завершення процедури реорганізації, призначено перевірку на підставі пункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що розпочату процедуру реорганізації.

При цьому суд зауважує, що законодавцем вжито термін саме "розпочато".

Про підтвердження вказаних обставин свідчить і Порядок обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (надалі-Порядок №1588).

Згідно з п.11.1 розділу ХІ Порядку №1588 платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).

Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між ЄДР та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.

При проведенні заходів податкового контролю, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (п. 11.6 розділу ХІ Порядку №1588).

За результатами проведення відповідних заходів у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків, але не пізніше дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог відповідальні працівники таких підрозділів (органів) вносять до Єдиного банку даних юридичних осіб або підтверджують інформацію щодо наявності / відсутності заборгованості зі сплати податків і зборів (п.11.8 розділу ХІ Порядку №1588).

За змістом частини 5 статті 105 ЦК України строк заявлення кредитором своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

З огляду на те, що відомості про реорганізацію ТОВ "БГ "Авіла" внесено та зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.10.2022, то суд погоджується з доводами відповідача про те, що підстави для проведення перевірки, визначені пп. 78.1.7 п.78.1 ст.78 ПК України, станом на 20 січня 2025 року були відсутні.

22.01.2025 ТОВ "БГ "Авіла" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом про скасування наказу від 20.01.2025 №336-П. Тобто, наявність законних підстав для проведення перевірки на підставі наказу від 20.01.2025 №336-П є предметом судового розгляду.

У постанові від 23.02.2023 у справі №640/17091/21 Верховний Суд сформулював правову позицію щодо того, що під час розгляду заяв про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків адміністративний суд здійснює оцінку обґрунтованості рішення контролюючого органу щодо адміністративного арешту майна платника податків шляхом перевірки наявності підстав для прийняття відповідного рішення та правильності юридичної кваліфікації дій платника податків, які стали підставою для прийняття такого рішення. Оскарження платником податків наказу про проведення перевірки є запереченням обставин, що зумовили звернення податкового органу з відповідною заявою, однак, не є спором про право в розумінні п.2 ч.4 ст.283 КАС України і не перешкоджає розгляду заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. Обґрунтованість причин відмови у допуску посадових осіб податкового органу до проведення податкової перевірки з боку платника податків входять до предмета доказування у справах, передбачених пунктом 2 частини першої статті 283 КАС України.

Слід також вказати, що при прийнятті норми про можливість застосування адміністративного арешту майна платника податків, зокрема, в разі недопуску такою особою працівників податкових органів до проведення перевірки, законодавець виходив з того, що застосування арешту є особливим видом забезпечення повноти та об`єктивності проведення податкової перевірки, оскільки ухилення платника податків від проведення перевірки може вказувати на його бажання приховати певні докази, що вказують на його недобросовісність.

Разом з тим, запровадження судової перевірки обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків вказує на необхідність контролю за діями податкового органу та захист прав платника податків від можливих зловживань з боку податкового органу.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні заяви Головного управління ДПС в Хмельницькій області про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла", застосованого рішенням від 22.01.2025.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 242-246, 250, 255, 268-272, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Повне рішення складене 24 січня 2025 року 12:40

Позивач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - ВП 44070171) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна група "Авіла" (вул. Трудова, 9/4,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29001 , код ЄДРПОУ - 40555232)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2025
Оприлюднено27.01.2025
Номер документу124673353
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —560/1107/25

Ухвала від 05.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 30.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 21.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 24.01.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні