ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" січня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/55/24
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Сікорської Н.А.
секретар судового засідання: Сороки І.В.
за участю:
прокурора: Дереча І.В., діє на підставі посвідчення №078984 від 30.01.2024р.;
від відповідача: Войтович І.П., діє в порядку самопредставництва, згідно витягу з ЄДРЮОФОПГФ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Керівника Коростишівської окружної прокуратури в інтересах держави
до Черняхівської селищної ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Житомирської районної ради
про визнання протиправним та скасування рішення
Процесуальні дії по справі.
Керівник Коростишівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави про визнання протиправним та скасування рішення 12 сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 «Про внесення змін до рішення Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради» та затвердження акту приймання-передачі», яким прийнято безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради юридичну особу, вказану у п. 1 даного рішення разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа" загальною площею 515,3 м2, яка знадиться за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8).
Ухвалою від 12.01.2024р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 15 лютого 2024 р.
31.01.2024р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (т.1, а.с.156-249).
06.02.2024р. від прокурора надійшло клопотання про надання додаткового строку подання відповіді на відзив (т.2, а.с.2-23).
13.02.2024р. від прокуратури надійшли:
- відповідь на відзив (т.2, а.с.24-42);
- клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Житомирську районну раду (т.2, а.с.43-53).
15.02.2024р. від відповідача надійшло клопотання про залишення позову без розгляду (т.2, а.с.55-62) та клопотання про поновлення строку подання заперечень на відповідь на відзив (т.1, а.с.63-69).
В судовому засіданні 15.02.2024р. судом оголошено перерву до 14.03.2024р.
19.02.2024р. від відповідача надійшли заперечення (т.2, а.с. 72-80).
13.02.2024р. від прокурора надійшло клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Житомирську районну раду (т.2, а.с.82-92).
08.03.2024р. від прокурора надійшли заперечення на клопотання про залишення позову без розгляду (т.2, а.с.93-106).
13.03.2024р. від прокуратури надійшли додаткові пояснення (т.2, а.с.107-114).
У підготовчому судовому засіданні 14.03.2024 р. суд оголосив перерву до 25.04.2024 р.
Ухвалою від 25.04.2024 р. суд відклав підготовче засідання на 23.05.2024 р.
У зв`язку з оголошенням повітряної тривоги, яка тривала з 11 год. 03 хв. до 13 год. 43 хв., судове засідання 23.05.2024р. не відбулось.
Ухвалою від 27.05.2024р. підготовче судове засідання призначено на 27.06.2024р.
В судовому засіданні 27.06.2024р. судом оголошено перерву до 03.07.2024р.
В судовому засіданні 03.07.2024р. вирішувалось клопотання прокурора про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Житомирську районну раду, за результатами розгляду якого, суд ухвалив залучити до участі у справі в якості третьої особи Житомирську районну раду
Ухвалою суду від 03.07.2024р. відкладено підготовче засідання на 01.08.2024 року.
23.07.2024р. від третьої особи надійшли пояснення (т.2, а.с.145-147).
01.08.2024р. від прокурора надійшли додаткові пояснення (т.2, а.с.157-160).
В судовому засіданні оголошувались перерви з 01.08.2024р. до 20.08.2024р., з 20.08.2024р. до 03.10.2024р.
20.08.2024р. від відповідача надійшли заперечення на додаткові пояснення прокурора (т.2, а.с.163-171).
02.10.2024р. від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів (т.2, а.с.173-176).
02.10.2024р. від прокурора надійшли заперечення на додаткові пояснення відповідача (т.2, а.с.177-202).
Ухвалою суду від 09.10.2024р. відкладено підготовче засідання на 26.11.2024р.
26.11.2024р. від відповідача надійшли додаткові пояснення, які в судовому засіданні суд долучив до матеріалів справи (т.2, а.с.218-223).
Ухвалою суду від 26.11.2024р. закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 19 грудня 2024 р.
В судовому засіданні 19.12.2024р. судом оголошено перерву до 14.01.2025р.
В судовому засіданні 14.01.2025р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Прокурор мотивуючи позовні вимоги, вказує, що у відповідності до абз 4. п. 10 перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням 38 сесії VII скликання Черняхівської районної ради від 06.11.2020 здійснено вихід зі складу засновників низки юридичних осіб шляхом безоплатної передачі прав засновника юридичної особи Черняхівській селищній раді.
Зокрема, відповідно до п. 1.20 вищезазначеного рішення включено Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Черняхівська музична школа Черняхівського району Житомирської області, права засновника на який безоплатно передані Черняхівській селищній раді.
Пунктом 2 вказаного рішення передано безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради єдині майнові комплекси юридичних осіб, в тому числі тобто і майно Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа Черняхівського району Житомирської області.
Рішенням І сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 Черняхівською селищною радою прийнято безоплатно права засновника початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району Житомирської області та прийнято безоплатно із комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради єдиний майновий комплекс юридичної особи, зокрема всі види майна, призначені для діяльності юридичної особи, враховуючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також на торгівельну марку або інше позначення та інші права згідно з даними бухгалтерського обліку.
Рішенням 12 сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 внесено зміни до п. 2 рішення І сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 виклавши його у наступній редакції: "Прийняти безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради юридичну особу, вказану у п. 1 даного рішення разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа загальною площею 515,3 м2, яка знадиться за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8, що передана на капітальний ремонт ТОВ "Будівельний Альянс Монтажпроект" відповідно до акту передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів від 06.10.2020)".
Прокурор вважає, що вказане рішення ради є таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства, зокрема, абз.4. п.10 перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Вказав, що вдповідач вийшов за межі своїх повноважень та за наявності не скасованого рішення Черняхівської районної ради від 06.11.2020 про передачу безоплатно у комунальну власність Черняхівської селищної ради майно Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа Черняхівського району Житомирської області, прийняв рішення про неприйняття майна до комунальної власності громади.
Прокурор зазначив, що актом приймання-передачі, затверджений рішенням Черняхівської селищної ради від 13.08.2021, фактично передано лише рухоме майно навчального закладу (навчальний інвентар), що суперечить рішенню первісного власника майна - Черняхівської районної ради про передачу всього майнового комплексу указаного закладу Черняхівській селищній раді.
Також вказує, що будівля початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу загальною площею 515,3 м2 є основним засобом цього освітнього закладу, без якого неможливе його функціонування, а тому не може бути самостійним об`єктом розпорядження.
На думку прокурора у відповідача не було права вибору поведінки, тобто дискреційних повноважень, а лише обов`язок прийняти у комунальну власність громади передане Черняхівською районною радою майновий комплекс в повному обсязі.
Внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваного рішення наведена будівля фактично протиправно вибула із комунальної власності.
Відповідач, заперечуючи позов, послався на ч.7 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні", згідно якої майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Вказує, що Сектором культури, молоді та спорту Черняхівської РДА, на балансі якого перебувало приміщення школи, 06.10.2020 року було укладено договір №102 про закупівлю робіт, згідно з яким ТОВ "Будівельний Альянс Монтажпроект" зобов`язувався до 20.12.2020 р. виконати роботи по капітальному ремонту початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи за адресою: Житомирська область, смт Черняхів, вул. Шевченка, 8.
30.12.2020 року до вказаного договору укладено додаткову угоду № 1 про продовження строку виконання робіт до 31.12.2021 року, змінено календарний графік виконання робіт, а також план фінансування будівництва.
Відповідач вважає, що вказаними діями балансоутримувач демонстрував готовність здійснювати фінансування ремонту у 2021 році, хоча 11.12.2020р. вже було прийняте рішення про прийняття закладу до комунальної власності Черняхівської селищної ради.
Ознайомившись зі станом здійснених робіт відповідач встановив невідповідність проектним розрахункам, що спричинювало значне збільшення фінансових затрат, ніж зазначені в кошторисній частині проекту та, відповідно, перевищували видатки по об`єкту, які були заплановані у 2020 році.
Враховуючи наведене, та той факт, що строк виконання робіт за договором на виконання будівельних робіт продовжено балансоутримувачем, а також той факт, що більша частина приміщення повністю була демонтована підрядником, відповідачем і було ініційовано внесення змін до рішення Черняхівської селищної ради від 11.12.2020р. щодо безоплатного прийняття із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної територіальної громади юридичної особи, разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа", загальною площею 515,3 кв.м.. яка знаходиться за адресою: Житомирська обл., Черняхівський р.. смт.Черняхів, вул.Шевченка, будинок 8, що передана на капітальний ремонт ТОВ "Будівельний Альянс Монтажпроект" відповідно до акту передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів від 06.10.2020 р.).
Про прийняття вказаного рішення відповідач повідомив балансоутримувача - комісію з припинення сектору культури, молоді та спорту Черняхівської райдержадміністрації, однак жодних заперечень не надійшло, а навпаки було надано на затвердження акт приймання-передачі майна музичної школи, окрім будівлі, що додаткового засвідчує факт знаходження будівлі на балансі сектору культури, молоді та спорту Черняхівськоїрайдержадміністрації на даний час.
Також, відповідач звертає увагу, що в акті приймання - передачі майна, затвердженому рішенням 12 сесії Черняхівської селищної ради УІІІ скликання від 13.08.2021 р., не зафіксовано факт прийняття у комунальну власність територіальної громади будівлі музичної школи, загальною площею 515,3 кв.м., тобто у Черняхівської селищної ради відсутні повноваження щодо розпорядження таким об`єктом, у зв`язку з його фактичним не прийняттям у комунальну власність громади.
Третя особа у письмових поясненнях від 22.07.2024р. підтримала позовні вимоги прокурора.
Відповідачем було подано клопотання від 15.02.2024р. про залишення позову без розгляду, мотивоване відсутністю у прокурора повноважень для звернення до суду з даним позовом в інтересах держави без зазначення органу, який має повноваження представляти державу у спірних правовідносина, оскільки суб`єктом владних повноважень, який мас право відреагувати на вказані обставини в позові є Житомирська районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирського району.
Прокурор, заперечуючи твердження відповідача про відсутність у нього повноважень виступати позивачем у даній справі та незазначення уповноваженого органу в якості позивача, вказав, що законодавством не передбачено повноваження районної ради скасовувати рішення сільських, селищних рад.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти доводів та вимог прокурора.
Третя особа свого представника для участі в судовому засіданні не направила, про дату та час розгляду справи повідомлена через систему Електронний суд.
Враховуючи, що явка учасників справ в судове засідання не визнавалась обов`язковою, суд розглянув справу за відсутності представника третьої особи.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
25.12.2003 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців зареєстровано навчальний заклад - Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад системи Міністерства культури і мистецтва України Черняхівська музична школа (т.1, а.с.).
Рішенням Черняхівської районної ради від 30.10.2009р. затверджено Статут Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа, Черняхівського району Житомирської обалсті (т.1, а.с.43-51).
Згідно пункту 4.1 Статуту засновником та власником майна Закладу є Черняхівська районна рада. Заклад безпосередньо підпорядкований відділу культуру і туризму районної державної адміністрації.
Рішенням Черняхівської районної ради від 22.12.2017р. закріплено за початковим спеціалізованим мистецьким навчальним закладом "Черняхівська музична школа" на праві оперативного управління нерухоме майно, а саме: будівлю початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа" за адресою: Житомирська обл., смт.Черняхів, вул.Шевченка, буд.8, загальною площею 515,3 кв.м., що є комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району в особі Черняхівської районної ради (т.1, а.с.52).
На підставі вказаного рішення внесено відповідні відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (т.1, а.с.29-31).
Рішенням Черняхівської селищної ради від 21.02.2018р. передано початковому спеціалізованому мистецькому навчальному закладу "Черняхівська музична школа" в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в смт.Черняхів вул.Шевченка, 8 земельну ділянку загальною площею - 0,1653 га за кадастровим номером - 1825655100:05:009:0412 (т.1, а.с.53, 54-55).
Черняхівська районна рада рішенням від 06.11.2020р. вирішила вийти із засновників шляхом безоплатної передачі прав засновника Черняхівській селищній раді щодо юридичних осіб згідно переліку, зокрема, початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа" (п.п.1.20 п.1 рішення) та передати безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради (за умови використання за цільовим призначенням)майно яке обліковується на балансі секиору культури, молоді та спорту райдержадміністрації: основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи, які перебувають у спільній власності територіальних громад, сіл, селищ району(пп. 3.4.1 п. 3) (т.1, а.с.56-58).
Рішенням Черняхівської районної ради від 06.11.2020 "Про надання згоди на проведення будівельних робіт по об`єкту капітальний ремонт початкового спеціалізованого містецького навчального закладу Черняхівської музичної школиза адресою: Житомирська область, смт. Черняхів, вул. Шевченка, 8" надано згоду сектору культури, молоді та спорту Черняхівської районної державної адміністрації на проведення будівельних робіт Черняхівської музичної школи (т.1, а.с.59).
Рішенням Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 року "Про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл. селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради" (т.1, а.с.61) вирішено:
1. Прийняти безоплатно права засновника Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа Черняхівського району у Житомирській області, код ЄДРПОУ 13562030, юридична адреса: 12301, Житомирська область, Черняхівський район, селище міського типу Черняхів. вулиця Шевченка, будинок, 8.
2. Прийняти безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради єдиний майновий комплекс юридичної особи, вказаної в п.1 даного рішення, в т.ч.: усі види майна, призначені для діяльності юридичної особи, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, згідно з даними бухгалтерського обліку.
3. Змінити назву юридичної особи, вказаної в п.1 даного рішення, з "Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Черняхівська музична школа Черняхівського району Житомирської області" на "Комунальний заклад "Черняхівська музична школа" Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області".
4. Затвердити Статут Комунального закладу «Черняхівська музична школа» Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області в новій редакції згідно з додатком (додається).
5. Визначити уповноваженим органом управління Комунальним закладом «Черняхівська музична школа» Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області - відділ культури та туризму Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області.
6. Уповноважити Черняхівського селищного голову Ревчук Н.М. затвердити склад комісії з питань прийняття у комунальну власність Черняхівської селищної ради єдиного майнового комплексу юридичної особи, вказаної в п.1 даного рішення .
7. Зобов`язати комісію, визначену у п,7 даного рішення, здійснити приймання- передачу єдиного майнового комплексу юридичної особи, вказаної в п.1 даного рішення, відповідний Факт зафіксувати у акті, який подати на затвердження наступної чергової сесії Черняхівської селищної ради.
8. Доручити директору Комунального закладу «Черняхівська музична школа» Черняхівської селищної ради Демчуку А.В. вчинити дії для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, вказану в п.1 даного рішення, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів.
Рішенням Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 внесено зміни до п. 2 рішення від 11.12.2020 "Про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради" та викладено його у наступній редакції (т.1, а.с.84-85):
"Прийняти безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради юридичну особу, вказану у п. 1 даного рішення разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа загальною площею 515,3 м2, яка знадиться за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8, що передана на капітальний ремонт ТОВ "Будівельний Альянс Монтажпроект" відповідно до акту передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів від 06.10.2020)".
Пунктом 2 вказаного рішення затверджено акт приймання-передачі майна комунального закладу "Черняхівська музична школа" згідно переліку із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району з балансу сектору культури, молоді та спорту Черняхівської райдержадміністрації у комунальну власність Черняхівської селищної територіальної громади на баланс відділу культури та туризму Черняхівської селищної ради (т.1, а.с.86-95).
В переліку майна, переданого за вказаним актом, значаться основні засоби (рухоме майно), яке обліковувалось на балансі Черняхівської музичної школи. Будівля музичної школи у переліку відсутня.
19.09.2023р. прокурор надіслав Черняхівській селищній раді повідомлення про виявлення порушень інтересів держави в діях ради в частині неприйняття в комунальну власність громади будівлі Черняхівської музичної школи та просив вжити відповідних заходів (т.1, а.с.134-141).
Відповідач у листі №02-11/3605 від 26.12.2023р. вказав, що за результатами розгляду питання прийняття у комунальну власність вказаного майна на засіданні ради 20.12.2023р. рішення не прийняте (т.1, а.с.142).
За вказаних обставин, Керівник Коростишівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави про визнання протиправним та скасування рішення 12 сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 «Про внесення змін до рішення Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради» та затвердження акту приймання-передачі», яким прийнято безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради юридичну особу, вказану у п. 1 даного рішення разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа" загальною площею 515,3 м2, яка знадиться за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8).
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами 1, 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частинами 3, 4 статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Натомість як самостійний позивач прокурор звертається до суду, якщо: 1) відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах; 2) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є учасником спірних відносин і сам порушує інтереси держави.
У даній справі, яка розглядається, прокурор звертається до суду в інтересах держави як самостійний позивач, оскільки відповідний орган, який має повноваження на захист порушених інтересів територіальної громади, сам допустив порушення вказаних інтересів, а тому такий орган визначено в якості відповідача, а за відсутності інших органів, наділених повноваженнями на захист порушених інтересів територіальної громади, прокурор набув статусу позивача.
Прокурор звертався до селищної ради з повідомленням про необхідність усунення порушень, шляхом прийняття до комунальної власності будівлі музичної школи, однак відповідач вказані вимоги не виконав, наявні порушення закону не усунув.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11.06.2024 у справі № 925/1133/18, вказала про те, що у разі, якщо державний орган або орган місцевого самоврядування діє або приймає рішення всупереч закону та інтересам Українського народу, прокурор має право діяти на захист порушених інтересів держави шляхом подання відповідного позову до суду. В цьому випадку органи, які прийняли рішення чи вчинили дії, що, на думку прокурора, порушують інтереси держави, набувають статусу відповідача. Орган державної влади (або місцевого самоврядування), який порушив права держави чи територіальної громади прийняттям незаконного рішення від імені відповідного суб`єкта права, не може (в силу відсутності повноважень на захист) та не повинен (з огляду на відсутність спору з іншим учасником цивільних правовідносин) бути позивачем за позовом прокурора, спрямованим на оскарження незаконного рішення цього ж органу та відновлення порушених прав і законних інтересів держави чи територіальної громади. В процесуальному аспекті орган, який прийняв такий акт, не має зацікавленості у задоволенні позовних вимог, відстоюючи правомірність своїх дій, що суперечить правовому статусу позивача. Водночас доведення правомірності дій, які оспорюються позивачем, забезпечується процесуальними повноваженнями відповідача. При цьому фактичним позивачем за позовом, поданим в інтересах держави, є держава, а не відповідний орган або прокурор.
Наведеним вище спростовуються також доводи відповідача, викладені у заяві від 22.07.2024р. про залишення позову прокурора без розгляду, у зв`язку з чим суд відмовив у задоволенні вказаної заяви.
З огляду на викладене прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва, обґрунтував, у чому полягає порушення інтересів держави, а також відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів саме у спірних правовідносинах, тобто підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та звернувся до суду як самостійний позивач.
Предметом спору у даній справі є рішення 12 сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 "Про внесення змін до рішення Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради".
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів держави.
Відповідно до п.30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, такі питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади. Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно ч. 2 ст. 327 ЦК України - управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно абз.3 п.10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції яка діяла до 05.12.2020р.) за пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Суд зауважує, що з 06.12.2020р. набрав чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", яким у розділі V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування" внесено зміни, зокрема, пункт 10 після абзацу третього доповнено новим абзацом такого змісту:
"Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України".
06.11.2020р. Черняхівською районною радою прийнято рішення, яким вирішено вийти із засновників шляхом безоплатної передачі прав засновника Черняхівській селищній раді щодо юридичних осіб згідно переліку, зокрема, початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу "Черняхівська музична школа" (п.п.1.20 п.1 рішення) (т.1, а.с.56-58).
11.12.2020р. Черняхівською селищною радою прийнято рішення "Про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл. селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради" (т.1, а.с.61), до якого рішенням Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 внесено зміни до п. 2 рішення від 11.12.2020 та фактично виключено будівлю початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівська музична школа загальною площею 515,3 кв.м., з переліку майна, яке приймається до комунальної власності територіальної громади (т.1, а.с.84-85).
Приймаючи рішення від 1308.2021, відповідач вважав, що має право вибору поведінки - приймати або не приймати до комунальної власності будівлю музичної школи, тобто розраховував на наявність у нього дискреційних повноважень.
Дискреційні повноваження це повноваження осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначати повністю або частково зміст чи обсяг рішення, яке приймається органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, або обирати на власний розсуд один із кількох варіантів рішень, передбачених проектом акту, встановлювати строки, підстави та порядок прийняття рішень.
Ознаки дискреційних повноважень:
дають змогу на власний розсуд оцінювати певний юридичний факт, а також обирати одну з декількох можливих форм реагування на нього;
надають можливість на власний розсуд обирати міру публічно-правового впливу щодо фізичних та юридичних осіб, його вид, розмір, спосіб реалізації;
дають змогу особі обрати форму реалізації своїх повноважень;
наділяють особу правом повністю або частково визначати порядок здійснення юридично значущих дій, у тому числі строк та послідовність їх здійснення.
Верховний Суд у своїй постанові від 15.12.2021 у справі № 1840/2970/18 зазначив правовий висновок, що дискреція це не обов`язок, а повноваження адміністративного органу, оскільки юридична концепція дискреції передбачає можливість вибору між альтернативними способами дій та/або бездіяльністю.
Верховний Суд у вказаній постанові зазначив, що у разі якщо законодавство передбачає прийняття лише певного конкретного рішення, то це не є реалізацією дискреції (повноважень), а є виконанням обов`язку.
Прокурор мотивуючи позовні вимоги, вказував, що у відповідача виник обов`язок з прийняття у комунальну власність громади будівлі школи на підставі приписів абз.4 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Суд зауважує, що за своїм змістом приписи і абзац 3 і абзац 4 пункту 10 мають імперативний характер, і встановлюють два випадки обов`язкової передачі районною чи обласною радою об`єктів спільної власності територіальних громад на користь конкретної територіальної громади району чи області.
За заявницьким принципом (абз.3) районна рада у прийнятті рішення про передачу об`єкта спільної власності району повинна керуватися наявністю двох обов`язкових критеріїв: 1) об`єкт спільної власності територіальних громад знаходиться на території територіальної громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідний об`єкт задовольняє колективні потреби виключно тієї територіальної громади, на території якої він знаходиться.
На виконання зобов`язання (абз.4), покладеного законом на правонаступника районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, об`єкти спільної власності району передаються за такими двома обов`язковими критеріями: 1) об`єкти спільної власності територіальних громад знаходяться на території громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України».
Даний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі №917/183/21.
Суд враховує, що рішення про передачу майна від 06.11.2020р. було прийняте Черняхівською районною радою, а не її правонаступником Житомирською районною радою. В рішенні зазначено, що воно ухвалене на підставі клопотання Черняхівської селищної ради №751 від 07.10.2020р. та рішення Черняхівської селищної ради від 06.10.2020р. "Про надання згоди на безоплатне прийняття прав засновника та майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району".
На думку суду, передача майна з спільної власності територіальної громади району до комунальної власності територіальної громади селищної ради здійснювалась на підставі абз.3 п.10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Застосування прокурором не тих норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, не є підставою для відмови у позові.
Велика Палата Верховного Суду в постановах від 25.06.2019 року у справі №924/1473/15 та від 04.12.2019 року у справі № 917/1739/17 висловила правову позицію про те, що суд згідно з принципом jura novit curia ("суд знає закони") під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019р. у справі №917/1739/17 (провадження №12-161гс19 ), висновки якої є обов`язковими для суду в силу ст.236 ГПК України, викладено позицію, згідно якої саме на суд покладено обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін, виходячи із фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
Самостійне застосування судом для прийняття рішення саме тих норм матеріального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини, не призводить до зміни предмета позову та/або обраного позивачем способу захисту.
У даному випадку, суд встановив, що будівля музичної школи розташована за адресою: смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8, тобто знаходиться на території Черняхівської селищної територіальної громади.
Зі змісту рішення Черняхівської районної ради від 06.11.2020р. вбачається, що селищна рада зверталась із клопотанням про передачу майна та прийняла відповідне рішення від 06.10.2020р. про прийняття в комунальну власність майна.
Окрім того, 11.12.2020р. селищною радою повторно було прийнято рішення про прийняття в комунальну власність майна, в тому числі будівлі музичної школи.
Враховуючи імперативність норм абз.3 п.10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та той факт, що будівля музичної школи розташована на території смт.Черняхів і задовольняє колективні потреби виключно селищної територіальної громади, а тому відповідно до закону мала бути передана та відповідно прийнята у власність територіальної громади селища.
Суд також звертає увагу на принцип "venire contra factum proprium" (заборони суперечливої поведінки), який ґрунтується ще на римській максимі - "non concedit venire contra factum proprium" (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини "venire contra factum proprium" міститься принцип добросовісності.
Поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них.
Відповідач послідовно прийнявши два рішення про прийняття у комунальну власність громади будівлю музичної школи, в подальшому, всупереч норм чинного законодавства та своїй попередній поведінці, прийняв рішення, яким виключив будівлю з переліку отриманого у комунальну власність майна, що є недобросовісною поведінкою.
З огляду на вищевикладене, рішення Черняхівської селищної ради від 13.08.2021р. яким внесено зміни до рішення ради від 11.12.2020р. та викладено в новій редакції п.2, є таким, що суперечить нормам законодавства, а тому підлягає скасуванню.
Враховуючи встановлення судом факту незаконності рішення селищної ради від 13.08.2021р., у відповідача виникає обов`язок з виконання вимог закону та своїх попередніх рішень щодо прийняття у комунальну власність будівлі музичної школи.
Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про правомірність заявлених прокурором вимог та задовольняє їх у повному обсязі.
Судові витрати за результатами розгляду справи.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи факт задоволення позовних вимог, судовий збір в сумі 2684,00 грн., покладається на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення 12 сесії VIII скликання Черняхівської селищної ради від 13.08.2021 «Про внесення змін до рішення Черняхівської селищної ради від 11.12.2020 про безоплатне прийняття Початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу Черняхівської музичної школи Черняхівського району із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради» та затвердження акту приймання-передачі», яким прийнято безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Черняхівського району у комунальну власність Черняхівської селищної ради юридичну особу, вказану у п. 1 даного рішення разом із закріпленими за нею основними засобами (окрім будівлі початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Черняхівська музична школа» загальною площею 515,3 м2, яка знахдиться за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вул. Шевченка, будинок, 8).
3. Стягнути з Черняхівської селищної ради (12320, Житомирська обл., Житомирський район, смт. Черняхів, Майдан рад, 1, код ЄДРПОУ 04344156)
на користь Житомирської обласної прокуратури (10002, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, 11, код ЄДРПОУ 02909950):
- 2684,00 грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 24.01.25
Суддя Сікорська Н.А.
1 - до справи
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124676426 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Сікорська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні