Справа №676/8979/23
Номер провадження 2/676/879/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2024 року м. Кам`янець-Подільський
Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
в складі: головуючої суддіШвець О.Д.
з участю секретаря Михайловської І.А.
представника позивача Михальчук О.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кам`янець-Подільськомуцивільну справу за позовною заявою керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) до Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа без самостійних вимог на стороні позивача Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА, третя особабез самостійнихвимог настороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою,-
ВСТАНОВИВ:
Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) до Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа без самостійних вимог на стороні позивача Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА, третя особабез самостійнихвимог настороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою. В обгрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням Колибаївської сільської ради № 12.24 від 26.06.2020 р надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із зміною цільового призначення, площею 0,75 га, кадастровий номер земельної ділянки 6822489300:06:008:0040.
Рішенням Кам`янець-Подільської міської ради № 111/9 від 22.04.2021 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та передачу її у власність ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,75 га для ведення особистого селянського господарства. Надалі державним реєстратором 28.10.2021 р. зареєстровано право власності ОСОБА_1 на зазначену земельну ділянку (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2098040768224). Прокурор вважає, що передача у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 площею 0,75 га відбулась з порушенням норм земельного законодавства. Закону України «Про охорону культурної спадщини, у зв`язку з чим рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 111/9 від 22.04.2021 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та передачу її у власність ОСОБА_1 » підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка повереннню у власність держави. Спірна земельна ділянка площею 0,2872 га в межах сформованої на території Кам`янець-Подільської міської територіальної громади належить до земель історико-культурного призначення в силу розміщення на ній пам`ятки археології місцевого значення ОСОБА_3 , що підтверджується паспортом об`єкта культурної спадщини, актом візуального обстеження від 20.10.2022 р., Проектом меж території, зон охорони та режимів їх використання пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани (ур. Під Стінкою) з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (без виділення в окреме землеволодіння) на території Ходоровецької сільської ради Кам`янець-Подільського району. Накладення земель історико-культурного призначення площею 0,2872 га на земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 підтверджується збірним кадастровим планом, виготовленим сертифікованим інженером-землевпорядником, що підтверджується листом ТОВ «Джафар». Таким чином в силу розміщення на земельній ділянці відповідача пам`ятки археології місцевого значення, земля під нею площею 0,2872 га належить до земель історико-культурного призначення є державною власністю згідно ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спдащини», а відтак повноваження щодо розпорядження нею у відповідності до вимог ст. 122 ЗК України належить Хмельницькій ОВА, а не Кам`янець-Подільській міській раді. Крім того, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.11.2018 р. № 22-8716-СГ незаконно змінено цільове призначення земельної ділянки з історико-культурного призначення на землі сільськогосподарського призначення. Про незаконність наказу Головного управління Держгеокадастру свідчить й те, що листом від 03.04.2018 р. № 04-638 Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької ОДА інформувало відповідача про взяті на облік об`єкти культурної спадщини, виготовлені проекти меж території, зон охорони та режимі використання щодо пам`яток археології, повідомляло про знаходження такої документації у відділі охорони пам`яток історії та культури у Хмельницькій області, але Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не надало зазначені дані для проведення відповідної інвентаризації земель. Перебування земельної ділянки історико-культурного призначення у приватній власності може призвести до руйнування її культурного шару та спотворення інформації в контексті вивчнення історії, культури, що підтверджується актом візуального обстеження від 20.10.2022 р. Спірна земельна ділянка у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстрована за ОСОБА_1 , як наслідок Хмельницька ОВА позбавлена можливості користуватися і розпоряджатися спірною земельною ділянкою.За викладених обставин, рішення державного реєстратора від 28.10.2021 р. про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,75 га з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 має бути скасоване в судовому порядку з одночасним припиненням речових прав відповідача на оспорювану земельну ділянку. Зайняття земельної ділянки історико-культурного призначення з порушенням ЗК України та Закону України «Про охорону культурної спадщини» треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.У такому разі позовну вимогу про витребування земельної ділянки слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки. Хмельницька ОВА листом від 10.01.2023 р. № 99/35-30-9341/2023 повідомила прокуратуру, що нею не вживаються заходи цивільно-правового характеру та не заперечує щодо пред`ялвлення такого позову окружною прокуратурою. Сам факт не звернення до суду Хмельницької ОВА з позовом в інтересах держави, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та, відповідно, мав змогу захистити інтереси держави, свідчить про те, що указаний уповноважений державою орган неналежно виконує свої повноваження щодо усунення перешкод у користуванні і розпорядженні землями історико-культурного призначення, у зв`язку з чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави в особі Хмельницької ОВА та для звернення до суду з позовом, що відповідає нормам цивільного законодавства і практиці Європейського суду з прав людини.
Враховуючи наведене прокурор просив суд:
Усунути перешкоди власнику - державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) (код ЄДРПОУ 22985083) - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою історико-культурного призначення, площею 0,2872 га, що знаходиться на території Кам?янець-Подільської міської територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 площею 0,75 га, шляхом:
Визнати недійсним рішення Кам?янець-Подільської міської ради №111/9 від 22.04.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та передачу її у власність ОСОБА_1 ».
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 (PHOКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку кадастровий номер 6822489300:06:008:0040, площею 0, 75 га, припинивши право приватної власності на неї.
Скасувати у Державному земельному кадастрі державної ресстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, площею 0,75 га.
Повернути у державну власність в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницька обласна державна адміністрація) земельну ділянку історико-культурного призначення площею 0,2872 га, що знаходиться на території Кам?янець-Подільської міської територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, площею 0,75 га, під пам?яткою археології місцевого значення - Поселення Острівчани (ур. Під Стінкою).
Стягнути з Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі з кожного по 5368 грн.
Рух справи.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 02.01.2024 року відкрито провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 09.04.2024 року залучено доучасті усправі вякості третьоїособи безсамостійних вимогна сторонівідповідача Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 09.05.2024 року закрито підготовче засідання, справу призначено до судового розгляду.
В суді прокурор позов підтримала, просить задовольнити.
Представник Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) в судове засідання нез`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином у відповідності до п. 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання нез`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином у відповідності до п. 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України. Відзив на позов на подав.
Представник Кам`янець-Подільської міської ради в судове засідання нез`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином у відповідності до п. 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України. Відзив на позов не подав.
Представник Департамента інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА в судове засідання нез`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином у відповідності до п. 3 ч. 8 ст. 128 ЦПК України. Пояснення на позов не подав.
Представник Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання нез`явився, подав пояснення на позов.
Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності відповідачів та третіх осіб на підставі наявних у справі доказів.
Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи в повному об`ємі, суд встановив наступне.
Обставини справи, встановлені судом.
Судом встановлено, що наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-8852-СГ від 30 листопада 2018 р. передано Колибаївській сільській раді Колибаївської сільської ОТГ Кам`янець-Подільського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 115,0819 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Колибаївської сільської ОТГ Кам`янець-Подільського району, згідно додатку (додаток №1: 6822489300:05:004:0212, 6822489300:06:008:0009, 6822489300:06:008:0010, 6822489300:06:008:0011, 6822489300:06:008:0012, 6822489300:06:008:0013, 6822489300:06:008:0014, 6822489300:06:008:0015, 6822489300:06:008:0016).
Актом приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 30.11.2018 р. Колибаївська сільська рада Колибаївської ОТГ прийняла у комунальну власність земельні ділянки з додатком.
Рішенням Колибаївської сільської ради № 10 від 20.12.2018 р. прийнято у комунальну власність Колибаївської сільської ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 115,0819 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Колибаївської сільської ради згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-8852-СГ від 30.11.2018 р. та акта приймання-передачі земельних ділянок.
Рішенням Колибаївської сільської ради № 26.1 від 16.12.2019 р. наданий дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 11,8396 га, кадастровий номер 6822489300:06:008:0013, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1758526468224, що знаходиться на території Колибаївської сільської ради, за межами населенного пункту с. Острівчани на двадцять дві земельних ділянок площею по 0,28 га, дві земельні ділянки площею по 0,35 га, на сім земельних ділянок площею по 0,50 га, на одну земельну ділянку площею 0,75 га, на одну земельну ділянку площею 0,15 га, на одну земельну ділянку плщею 0,5796 га без зміни їх цільового призначення землі запасу.
Рішенням Колибаївської сільської ради № 21.1 від 27.02.2020 р. затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності Колибаївської сільської ради площею 11,8396 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1758526468224, кадастровий номер 6822489300:06:008:0013 на площу 0,75 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0040, площею 0,28 га - кадастровий номер 6822489300:06:008:0039, площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0041, площею 0,5796 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0042, площею 0,28 га - кадастровий номер 6822489300:06:008:0043, площею 0,28 га - кадастровий номер 6822489300:06:008:0044, площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0045, площею 0,35 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0046, площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0047, площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0048,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0049,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0050,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0051,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0052, площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0053,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0054,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0055,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0056,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0057,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0024,площею 0,35 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0025,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0026,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0027,площею 0,15 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0028,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0029,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0030,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0031,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0032,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0032,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0033,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0034,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0035,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0036,площею 0,50 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0037,площею 0,28 га кадастровий номер 6822489300:06:008:0038 без зміни їх цільового призначення, землі запасу, не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, що розташовані на території Колибаївської сільської ради Кам`янець-Подільського району.
Рішенням 42 сесії ради УІІ скликання Колибаївської сільської ради № 12.24 від 26.06.2020р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, із зміною цільового призначення» надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель комунальної форми власності площею 0,75 га, кадастровий номер 6822489300:06:008:0040 за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення із земель запасу 16.00 (земельні ділялнки кожної категорії земель не надані у власність або користування громадян чи юридичним особам) в землі «для ведення особистого селянського господарства», що знаходиться на території Колибаївської сільської ради, Кам`янець-Подільського району, Хмельницької області.
Рішенням Кам`янець-Подільської міської ради УІІІ скликання 9 сесії № 111/0 від 22.04.2021 р. затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7500 кв м(0,7500га) з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 з земель запасу (код 16.00) на ведення особистого селянського господарства (код 01.03) та передано ОСОБА_1 у власність. Право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, площею 0,75 га, зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2098040768224, номер запису про право власності: 44762215), що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 360421790 від 28.12.2023 р.
На виконання листа Кам`янець-Подільської окружної прокуратури щодо вивчення питання у сфері управління об`єктами культурної та археологічної спадщини № 52-7710ВИХ-22 від 22.09.2022 р Кам`янець-Подільська міськра рада наддала інформацію про те, що пам`ятка археології місцевого значення «Поселення Острівчани (ур.Під Стінкою)» за адресою с.Острівчани Кам`янець-Подільського району занесена до переліку пам`яток археології рішенням Хмельницької обласної ради № 34 від 21.02.1990 р, та розташована за 0,8 км на схід від с.Острівчани. Під час візуального обстеження встановлено, що частина території пам`ятки зайнята лісосмугою і відноситься до земель лісогосподарського призначення, тип власності не визначено. Інша частина території пам`ятки, систематично обробляється під посіви сільськогосподарських культур, будь-які будівельні роботи не проводяться, що підтверджується актом обстеження території пам`ятки археології від 20 жовтня 2022 р.
За інформацією виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради № 1/02-25-2757 від 23.12.2022 р. в грудні 2020 р. відповідно до розпорядження КМУ від 12.06.2020 р. №727-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Хмельницької області» до Кам`янець-Подільської міської ради шляхом реорганізації була приєднана Колибаївська сільська рада, на території якої знаходяться зазначені вище пам`ятки археології національного і місцевого значення. За інформацією відділу охорони пам`яток Хмельницького обласного науково-методичного центру культури мистецтва, охоронні договори на пам`ятки не укладались, оскільки не визначено власника. Облікова документація на зазначені пам`ятки не розроблялись. Порушень режиму використання територій та охоронних зон пам`яток, визначених проектом не відбуваються.
Згідно інформації Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій № 02-1916/2023 від 20.12.2023 р. об`єкт культурної спадщини «Поселення поблизу с.Острівчани Кам`янець-Подільського району перебуває на обліку як пам`ятка археології місцевого значення згідно рішення виконавчого комітету Хмельницької обласної ради депутатів трудящих від 21.02.1990 р № 34. До державного реєстру нерухомих пам`яток України пам`ятку не занесено. Проте, Хмельницька ОВА листом від 30.01.2023 р № 58/35-300691/202 звернулась до Міністерства культури та інформаційної політики щодо занесення пам`яток археології місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Охоронний договір на пам`ятку не укладено у зв`язку з відсутністю облікової документації, яка відповідає вимогам Порядку обліку об`єктів культурної спадщини та відсутністю відомостей про власника чи уповноваженого ним органу. У 2012 році буловиготовлено паспорт пам`ятки. Проект меж території, зон охорони та режимів їх використання пам`ятки археології розроблявся.
Згідно інформації Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА № 15/1-328вих-4580-22 від 31.08.2022 р. на території Кам`янець-Подільської ОТГ розроблено та затверджено проект меж території, зон охорони та режимів іх використання пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани (ур. Під Стіною)» з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)(без виділення в окреме землеволодіння) на території Ходоровецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, затвердженої начальником управління культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА у 2012 році.
Відповідно інформації ТОВ «Джафар» № 14 від 30.10.2023 р. на виконання листа окружної прокуратури (№ 52-918вих-23) від 26.10.2023) виконано роботи із співвставлення місця розташування земельних ділянок з кадастровими номерами в тому числі з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та «Проектом меж території, зон охорони та режимів їх використання пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани» (ур. Під Стінкою), с.Острівчани з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Кути повороту зовнішніх меж земельних ділянок вирахувані в державній системі координат (СК-63) та вказані в таблиці координат поворотних точок зовнішніх меж земельних ділянок. Земельні ділянки були нанесені по координатах згідно каталогу координат. По координатах вирахувано площу земельних ділянок, яка накладається на територію пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани (ур.Під Стінкою)»: частина земельної ділянки 6822489300:06:008:0040 входить до складу території пам`ятки площею 0,2872 га.
За інформацією Хмельницької ОВА №99/35-30-9341/2023 від 10.11.2023 р. до Хмельницької ОВА чи Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій облдержадміністрації не надходили звернення щодо погодження відведення чи зміни цільового призначення земельних ділянок в межах пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани» поблизу с. Острівчани, Кам`янець-Подліьського району. Відповідно, про факт відчуження земельних ділянок в межах пам`ятки, не було відомо.
Відповідно до листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 08.11.2023 року №28658/0/2-23 Кабінетом Міністрів України рішень про погодження зміни цільового призначення земельних ділянок із зазначеними у листі кадастровими номерами, зокрема спірної земельної ділянки, не приймалося.
Листом № 99/35-30-9341/2023 від 10.11.2023 р. Хмельницька ОВА повідомила, що не має наміру звертатися до суду з відповідним позовом та не заперечує щодо представлення окружною прокураторою інтересів держави у суді за вказаним фактом.
Норми права, застосовані судом.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про охорону земель» об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
До земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим (стаття 18 ЗК України).
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення (частина перша статті 19 ЗК України).
Згідно з частиною першою статті 53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
Тож категорія земель історико-культурного призначення включає в себе як землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини (в тому числі і пам`ятки археології), так і охоронювані археологічні території.
Згідно з абзацом третім статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» об`єкт культурної спадщини - це визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.
Археологічні об`єкти культурної спадщини - це рештки життєдіяльності людини (нерухомі об`єкти культурної спадщини: городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, а також пов`язані з ними рухомі предмети), що містяться під земною поверхнею та під водою і є невідтворним джерелом інформації про зародження і розвиток цивілізації (абзац 2 частини другої статті 2 Закону України «Про охорону культурної спадщини»).
Нерухомий об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності (абзац 4 статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини»).
Пам`ятка культурної спадщини це об`єк ткультурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (не включення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (абзац 6 статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини»).
Об`єкт культурної спадщини визначається загальною характеристикою об`єктів, які мають цінність, зокрема, з археологічного погляду. Натомість пам`ятка культурної спадщини це об`єкт культурної спадщини, цінність якого підтверджена у встановленому законом порядку, зокрема, шляхом його реєстрації.
Статтею 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини» гарантовано право державної власності на пам`ятки археології. Відчуження з державної власності земельної ділянки, на якій розташовані пам`ятки археології, фактично унеможливлює здійснення державою права користування та розпорядження цими пам`ятками археології, у зв`язку з невіддільністю пам`ятки археології ві дземельної ділянки, на якій вона розташована.
За змістом частини першоїстатті 54 ЗК України землі історико-культурного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Відповідно до пункту г) частини четвертої статті 84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об`єктами природно-заповідального фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно ст. 3 Закону державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
До спеціальноуповноважених органівохорони культурноїспадщини (далі-органи охороникультурної спадщини)належать: центральніоргани виконавчоївлади,що забезпечуютьформування тареалізують державнуполітику усфері охороникультурної спадщини; органвиконавчої владиАвтономної Республіки Крим; обласні,районні,Київська таСевастопольська міськідержавні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Відповідно ч. 2, 6 ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини»усі пам`ятки археології, в тому числі ті, що знаходяться під водою, включаючи пов`язані з ними рухомі предмети, є державною власністю.
Землі, на яких розташовані пам`ятки археології, перебувають у державній власності або вилучаються (викуповуються) у державну власність в установленому законом порядку, за винятком земельнихділянок, на яких розташовуються пам`ятки археології - поля давніх битв.
Як визначено статтею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Згідно з пунктом в) частини третьої статті 83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
Пунктом «г» частини першої статті 150 ЗК України визначено, що до особливо цінних земель відносяться землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення.
Статтею 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Згідно з частинами 1, 3, 4, 6 статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Розробник подає на погодження до вказаного органу за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки: природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до абзацу 3 частини 7 статті 20 ЗК України у разі зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться зі складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначених частиною першою статті 150 цього Кодексу, необхідним є погодження з Кабінетом Міністрів України.
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частин першої, другої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України). Власник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою (частина друга статті 152 ЗК України). Залежно від обставин справи вимогу зобов`язати повернути земельну ділянку суд може кваліфікувати як негаторний позов.
Висновки суду.
Судом встановлено, що на підставі рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 111/9 від 22.04.2021 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та передачу її у власність ОСОБА_1 » відповідач незаконно отримав у власність для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку площею 0,75 га га з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, яка до моменту її відчуження у приватну власність частково, площею 0,2872 га, відносилася до земель історико-культурного призначення, на якій розташована пам`ятка археологічної спадщини місцевого значення «Поселення Острівчани (ур. Під Стінкою)».
Накладення земель історико-культурного призначення площею 0,2872 га на земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 підтверджується збірним кадастровим планом, виготовленим сертифікованим інженером-землевпорядником ТОВ «Джафар» на підставі результатів із співвставлення місця розташування земельних ділянок з кадастровими номерами в тому числі з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та «Проектом меж території, зон охорони та режимів їх використання пам`ятки археології місцевого значення «Поселення Острівчани» (ур. Під Стінкою), с.Острівчани з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Таким чином в силу розміщення на земельній ділянці відповідача пам`ятки археології місцевого значення, земля під нею площею 0,2872 га належить до земель історико-культурного призначення є державною власністю згідно ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спдащини», а відтак повноваження щодо розпорядження нею у відповідності до вимог ст. 122 ЗК України належить Хмельницькій ОВА, а не Кам`янець-Подільській міській раді.
Таким чином, в силу розміщення на спірній земельній ділянці пам`ятки археології місцевого значення, землі під нею площею 0,2872 га належить до земель історико-культурного призначення є державною власністю згідно ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини», перебуває за межами населеного пункту, а відтак повноваження щодо розпорядження нею у відповідності до вимог ст. 122 ЗК України належать Хмельницькій ОВА, а не Кам`янець-Подільській міській раді.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.11.2018 р. № 22-8716-СГ затверджено документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель у тому числі щодо земельної ділнки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0013, на якій розміщена пам`ятка археології місцевого значення та фактично змінено цільове призначення земельної ділянки історико-культурного призначення на землі сільськогосподарського призначення. Незаконність зазначеного наказу підтверджується листом від 03.04.2018 р. № 04-638 Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької ОДА про взяті на облік об`єкти культурної спадщини, виготовлені проекти меж території, зон охорони та режимів використання щодо пам`яток археології і наявність такої документації у відділі охорони пам`яток історії та культури у Хмельницькій області. Однак ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області в супереч наказу від 15.03.2018 р. № 45 не надало виконавцеві вихідні дані для проведення інвентаризації земель.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області незаконно змінило цільове призначення земель історико-культурного призначення на землі сільськогосподарського призначення, а й в порушення вимог ст. 117, 122 ЗК України протиправно розпорядилось спірною земельною ділянкою, передавши її у комунальну власність згідно наказу від 30.11.2018р. № 22-8852-СГ.
В подальшому в порушення вимог ст. 117, 122 ЗК України здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0013 на 34 земельні ділянки після чого Кам`янець-Подільська міська рада в порушення вимог ст. 117, 122 ЗК України протиправно розпорядилась земельною ділянкою з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, передавши у власність ОСОБА_1 .
Перебування земельної ділянки історико-культурного призначення в приватній власності ОСОБА_4 може призвести до руйнування її культурного шару, що підтверджується актом обстеження від 20.10.2022 р.
Оскільки спірна земельна ділянка перебуває за межами населеного пункту та її частина належить до земель історико-культурного призначення, повноваженнями на розпорядження нею наділена Хмельницька ОВА (Хмельницька ОДА), що підтверджує протиправність рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 111/9 від 22.04.2021 р. так як Кам`янець-Подільська міська рада не мала повноважень на розпорядження цією землею.
З урахуванням наведеного з метою захисту прав власника земельної ділянки спірна земельна ділянка має бути повернута в державну власність, яка вибула у приватну власність всупереч ст. 117, 122 ЗК України на підставі протиправного рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 111/9 від 22.04.2021 р.
Заявлена прокурором вимога про повернення спірної земельної ділянки, є належним способом захисту порушених прав держави. В зв`язку з цим для забезпечення державі реальної можливості реалізувати правомочності власника щод земель історико-культурного призначення, на яких розміщена пам`ятка археології, слід скасувати державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення та права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 в Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Як вбачається з усталеної практики ЄСПЛ втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду». Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.
За таких обставин, «суспільним», «публічним» інтересом звернення прокурора до суду з вимогою про зобов`язання відповідача повернути у власність держави спірну земельну ділянку є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - безоплатної передачі у власність громадянам земельних ділянок із земель державної власності, а також захист суспільних інтересів загалом. «Суспільний», «публічний» інтерес полягає у відновленні правового порядку в частині відновлення становища, яке існувало до порушення права власності українського народу на землю, захист такого права шляхом повернення в державну власність землі, що незаконно вибула з такої власності.
З огляду на те, що ОСОБА_1 набув у власність спірну земельну ділянку з порушенням визначеного земельним законодавством порядку, суд вважає обгрунтованим право прокурора витребувати земельну ділянку належну до земель історико-культурного призначення від ОСОБА_1 . Таким чином з урахуванням встановлених обставин справи та наведені норми законодавства, суд вважає обґрунтованим втручання держави в право власності ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння, сформованим у практиці ЄСПЛ.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висноску про задоволення позову.
У відповідності до п. 3.ч. 2, ч. 13 ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті судового збору пропорційно обсягу задоволених вимог в розмірі по 5368 грн. з кожного.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 13, 81, 89, 141, 262-265 ЦПК України, ст.ст. 90, 116, 121, 122 ЗК України, 16, 317, 319, 321, 387, 388, 391 ЦК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) до Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 , третя особа без самостійних вимог на стороні позивача Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА, третя особабез самостійнихвимог настороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою задовольнити.
Усунути перешкоди власнику - державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницької обласної державної адміністрації) (код ЄДРПОУ 22985083) - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою історико-культурного призначення, площею 0,2872 га, що знаходиться на території Кам?янець-Подільської міської територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 площею 0,75 га, шляхом:
Визнати недійсним рішення Кам?янець-Подільської міської ради №111/9 від 22.04.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040 та передачу її у власність ОСОБА_1 ».
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 (PHOКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку кадастровий номер 6822489300:06:008:0040, площею 0, 75 га, припинивши право приватної власності на неї.
Скасувати у Державному земельному кадастрі державної ресстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, площею 0,75 га.
Повернути у державну власність в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (Хмельницька обласна державна адміністрація) земельну ділянку історико-культурного призначення площею 0,2872 га, що знаходиться на території Кам?янець-Подільської міської територіальної громади в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6822489300:06:008:0040, площею 0,75 га, під пам?яткою археології місцевого значення - Поселення Острівчани (ур. Під Стінкою).
Стягнути з Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі з кожного по 5368 грн.
Позивач: Кам`янець-Подільська окружна прокуратура, юридична адреса: вул. Драгоманова, 11, м.Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.
Позивач: Хмельницька обласна військова адміністрація (Хмельницька обласна державна адміністрація), ЄДРПОУ 22985083, юридична адреса: Майдан Незалежності, Будинок Рад, м.Хмельницький.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач: Кам`янець-Подільська міська рада, ЄДРПОУ 26571846, юридична адреса: майдан Відродження, 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.
Третя особа: Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА, ЄДРПОУ 33902378, юридична адреса: Майдан Незалежності, Будинок Рад, м.Хмельницький.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 25 жовтня 2024 року.
Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2024 |
Оприлюднено | 28.01.2025 |
Номер документу | 124679162 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні