Постанова
від 27.01.2025 по справі 600/3846/24-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/3846/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Брезіна Тетяна Миколаївна

Суддя-доповідач - Залімський І. Г.

27 січня 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Залімського І. Г.

суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування розпорядження про анулювання ліцензії,

В С Т А Н О В И В :

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, у якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №836-РЛ від 19.08.2024 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернівецькій області видати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.10.2024 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.10.2024 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивачем не надано завірені копії акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документі, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо усіх об`єктів у місці продажу пальним, необхідних для роздрібної торгівлі.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що податковим органом протиправно прийнято розпорядження про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 . Позивач зазначає, що надав податковому органу повний перелік належних документів для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, однак відповідач дійшов помилкових висновків про відмову у видачі вказаної ліцензії. З вказаних підстав позивач просив суд задовольнити позов.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2024, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивач зареєстрований як фізична особа-підприємець та здійснює господарську діяльність за кодом КВЕД - 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

Позивач звернувся 01.08.2024 до відповідача із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. До вказаної заяви додано наступні документи: платіжна інструкція №1340 від 30.07.2024 р.; витяг з Державного земельного кадастру від 05.04.2024 р. №НВ-8000036402024 про земельну ділянку кадастровий номер 7323088300:01:005:0312; договір купівлі-продажу земельної ділянки від 18.10.2018 р.; паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності по вул. Центральній, 318 в с. Тарасівці, Новоселицького району, Чернівецької області від 27.06.2019 р., дійсний до 27.06.2024 р.; договір оренди рухомого майна від 19.03.2018 р. б/н; акт введення в експлуатацію основних засобів від 08.08.2019 р.; дозвіл управління Держпраці у Чернівецькій області від 09.08.2018 р. №0155.18.77 на виконання робіт підвищеної небезпеки; дозвіл управління Держпраці у Чернівецькій області від 08.08.2019 р. №0133.19.77 на експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки.

19.08.2024 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято розпорядження №836-РЛ про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 . У підставах для відмови вказано недотримання вимог абз. 3 ч. 42 ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 року №481/95-ВР (Закон №481/95), а саме не надано завірені заявником копії акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо усіх об`єктів у місці продажу пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

Позивач не погодився із вказаною відмовою, а тому звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не враховано особливостей розміщення модульної автозаправної станції за адресою по АДРЕСА_1 , яка є тимчасовою спорудою для здійснення підприємницької діяльності та не підлягає прийняттю в експлуатацію як об`єкт будівництва.

Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади та основи державної політики щодо регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального регулюються Законом.

Відповідно до ч. 21 ст. 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

За приписами ч. 32 ст. 15 Закону № 481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Згідно із ч. 34 - 37 ст. 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

Відповідно до ч. 40 ст. 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Згідно із ч. 42 ст. 15 Закону № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Відповідно до ч. 43 ст. 15 Закону № 481/95-ВР у разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Згідно із ч. 47 ст. 15 Закону № 481/95-ВР вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Встановлено, що позивач звернувся 01.08.2024 до відповідача із заявою про видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. До вказаної заяви додано наступні документи: платіжна інструкція №1340 від 30.07.2024 р.; витяг з Державного земельного кадастру від 05.04.2024 р. №НВ-8000036402024 про земельну ділянку кадастровий номер 7323088300:01:005:0312; договір купівлі-продажу земельної ділянки від 18.10.2018 р.; паспорт прив`язки групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (3 шт) по вул. Центральній, 318 в с. Тарасівці, Новоселицького району, Чернівецької області від 27.06.2019 р.; договір оренди рухомого майна від 19.03.2018 р. б/н; акт введення в експлуатацію основних засобів від 08.08.2019 р.; дозвіл управління Держпраці у Чернівецькій області від 09.08.2018 р. №0155.18.77 на виконання робіт підвищеної небезпеки; дозвіл управління Держпраці у Чернівецькій області від 08.08.2019 р. №0133.19.77 на експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки.

19.08.2024 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято розпорядження №836-РЛ про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 . В якості підстави для відмови вказано недотримання вимог абз. 3 ч. 42 ст. 15 Закону № 481/95-ВР, а саме не надано завірені заявником копії акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документі, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо усіх об`єктів у місці продажу пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

При цьому, роздрібну торгівлю пальним позивач здійснював на автозаправній станції за адресою: АДРЕСА_1 , використовуючи наступне обладнання: резервуар наземний сталевий горизонтальний циліндричний одностінний двохсекційний РГЦ-30 (15-15); паливо-роздавальна колонка №NOVA-2 KED 50-0,25-1А-2-02-В, яка, на його думку, є тимчасовою спорудою для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульною автозаправною станцією.

Згідно із статтею 15 Закону України № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом з заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів, зокрема, акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

Відповідно до ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Пунктом 1.3. Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (Порядок № 244). визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

У відповідності до пунктів 2.1. - 2.3. Порядку № 244, підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (ТС) є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До цієї заяви додаються графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.

Таким чином, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що за відсутності законодавчо встановленої заборони на здійснення підприємницької діяльності з роздрібної реалізації пального з використанням тимчасових споруд або вимог до такої діяльності, з яких буде вбачатись така заборона, відповідач позбавлений права вимагати від особи - власника (користувача) тимчасової споруди документи, складення яких відносно такої споруди не передбачено законодавством (щодо введення в експлуатацію). Відтак, надання власником (користувачем) тимчасової споруди документу щодо введення в експлуатацію тимчасової споруду за формою передбаченою законодавчо є неможливим.

Згідно із ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У провадженні Чернівецького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №600/1531/23-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування розпорядження №153-рл від 23.02.2023 Про анулювання ліцензії про анулювання ліцензії №24070314201900182 від 19.08.2019, терміном дії з 19.08.2019 до 19.08.2024 (адреса місця торгівлі пальним: АДРЕСА_1 ).

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду №600/15331/23-а від 24.07.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2023, позов задоволено.

Під час розгляду адміністративної справи №600/1531/23-а судами досліджувалось питання обов`язку позивача щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва - модульної автозаправної станції за адресою по АДРЕСА_1 . Суди в адміністративній справі №600/15331/23-а встановили та дійшли висновку, що розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме: модульної автозаправної станції, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно на цю модульну автозаправну станцію не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта згідно ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Таким чином, оскільки установлення (розміщення) модульної автозаправної станції за адресою по АДРЕСА_1 не є будівництвом, у позивача не виникало обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Згідно ч. 1 ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність", будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до ч. 2 ст. 39 Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).

Установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 640/19955/19.

Відтак, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 09.08.2022 у справі №580/2513/21.

У даному випадку, відповідачем не надано докази на підтвердження того, що Міні АЗС, яку використовує позивач за адресою: вул. Центральна, 318, с. Тарасівці, Новоселицький район, Чернівецька область, відноситься до класу наслідків (відповідальності) СС3, і для її установлення необхідно здійснити будівельні роботи.

Приписи абз. 3 ч. 40 ст. 15 Закону № 481/95-ВР не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. В свою чергу, відповідач не вказав який саме документ підлягав поданню позивачем для отримання ліцензії, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.

З урахуванням наведеного у сукупності апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем не враховано особливостей розміщення модульної автозаправної станції за адресою по вул. Центральна, 318, с. Тарасівці, Новоселицький район, Чернівецька область, яка є тимчасовою спорудою для здійснення підприємницької діяльності та не підлягає прийняттю в експлуатацію як об`єкт будівництва.

Таким чином, розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області №836-РЛ від 19.08.2024 є протиправним та підлягає скасуванню.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено29.01.2025
Номер документу124704332
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —600/3846/24-а

Постанова від 27.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 15.10.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні