Постанова
від 23.11.2010 по справі 2-а-8251
ІЛЛІЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАРІУПОЛЯ

№ 2-а-8251/2010

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 листопада 2010 року суддя Іллічівського районного суд у м. Маріуполя Донецької обла сті Кашицька С.А., розглян увши в порядку письмового пр овадження адміністративний позов ОСОБА_2 до Управлін ня Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м.Мар іуполя про визнання дій непр авомірними та зобов'язати зр обити нарахування та виплату доплати до пенсії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивачка звернулась д о суду з адміністративним по зовом до Управління Пенсійно го Фонду України в Іллічівсь кому районі м. Маріуполя про в изнання дій неправомірними і зобов'язання нарахувати та в иплатити недоплачену держав ну соціальну допомогу як дит ині. В обґрунтування позовни х вимог позивачка зазначила, що її віднесено до категорії дітей війни і згідно Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни вона з 01.01.06 р. має п раво на отримання щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком . Натомість відповідач всупе реч вимогам цього Закону та К онституції України такої доп лати не здійснював в повному обсязі, чим порушував права п озивачки. Ці дії вважає незак онними і просить визнати так і дії відповідача неправомір ними і зобов'язати зробити на рахування і виплатити щоміся чну доплату к пенсії в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом з 01 січня 2009 року.

Позивачка у судове засідан ня не з'явилась, просила суд ро зглянути справу за її відсут ності, у зв*язку з чим, суд ухва лив розглядати справу на під ставі ст..ст. 122, 128 КАС України.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився , надавши суду письмові запер ечення проти позову та про ро згляд справи за його відсутн істю. В своїх запереченнях ві дповідач посилається на те, щ о позивач має статус дитини в ійни, але в 2006 році Законом Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік" було передбачен о поетапне запровадження вип лат дітям війни в порядку, пер едбаченому Кабінетом Мініст рів України. Оскільки такий п орядок КМУ в 2006 році не встанов лювався і кошти з бюджету на ц і виплати не виділялися, відп овідач не міг проводити випл ати. В 2007 році Законом України " Про Державний бюджет України на 2007 рік" було призупинено дію норм Закону України "Про соці альний захист дітей війни" на 2007 рік, тому фінансування цих в итрат з держбюджету не прово дилось і на протязі 2007 року. В 2008 році Законом України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и" були внесені зміни в Закон У країни "Про соціальний захис т дітей війни" і передбачено і нший розмір доплати до пенсі ї. На підставі цих змін відпов ідач проводив в 2008 році виплат и в межах фінансування із дер жбюджету в порядку передбаче ному законами, тому свої дії в важає законними. Крім того пр осив при розгляді справи зас тосовувати строк позовної да вності.

Суд, дослідивши запереченн я представника відповідача і матеріали справи, дійшов вис новку, що позов підлягає задо воленню з наступних підстав.

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, ві днесена до категорії дітей в ійни, знаходиться на обліку в УПФУ в Іллічівському районі м.Маріуполя, що підтверджуєт ься пенсійним посвідченням .

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" ( 2195-15 ), який набрав чинності з 01.01.2006 року, дітям вій ни пенсії або щомісячне дові чне грошове утримання чи дер жавна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії , підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Водночас ст. 7 цього закону пе редбачено, що фінансове забе зпечення соціальних гаранті й, передбачених зазначеним з аконом, здійснюється за раху нок коштів державного бюджет у України. Статтею 110 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2006 рік" ( 3235-15 ) було встан овлено, що пільги дітям війни , передбачені абзацом сьомим статті 5 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " ( 2195-15 ), запроваджуються з 1 січня 2006 року, а статтею 6 - протягом 2006 року поетапно, за результата ми виконання бюджету в першо му півріччі, у порядку, визнач еному Кабінетом Міністрів Ук раїни за погодженням з Коміт етом Верховної Ради України з питань бюджету.

З 2006 року урядом не впроваджу вався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни".

Відповідно до пункту 12 стат ті 71 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" з метою приведення окремих н орм законів у відповідність із цим законом ( 489-16 ), на 2007 рік зуп инено, зокрема, дію статті 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни". Поряд з ц им, 09.07.2007 року Конституційним Су дом України у справі № 1-29/2007 (спр ава про соціальні гарантії г ромадян) ухвалено Рішення № 6-р п/2007, відповідно до якого, визн ані такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними), положення, зо крема, п. 12 ст. 71 Закону України "П ро Державний бюджет України на 2007 рік" № 489-V від 19.12.2006 року.

Конституційний Суд Україн и відзначив, що положеннями З акону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" не мо жуть скасовуватися чи змінюв атися обсяги прав і обов'язкі в, пільг, компенсацій і гарант ій громадян, передбачених ін шими законами України, не мож уть вноситися зміни, зупинят ися дія чинних законів Украї ни, а також встановлюватися і нше (додаткове) правове регул ювання відносин, що є предмет ом інших законів України.

Відповідно до положень ст. 2 8 Закону України "Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування", мінімальний р озмір пенсії за віком за наяв ності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень, дає Закон України "Про пр ожитковий мінімум" від 15 липня 1999 року №966-14, а також Законом Укр аїни "Про державні соціальні стандарти та державні соціа льні гарантії" від 5 жовтня 2000 р оку №2017-ІІІ, згідно статті 1 яко го прожитковий мінімум викор истовується для визначення, у тому числі мінімального ро зміру пенсії за віком, який ві дповідно до статті 28 Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання" встановлюється у розмі рі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, визначеного законом. Ч астиною 3 статті 4 даного Закон у (в редакції Закону №2505-4 від 25 б ерезня 2005 року, що діє з 31 березн я 2005 року) передбачено, що прожи тковий мінімум на одну особу , а також окремо для тих, хто ві дноситься до основних соціал ьних і демографічних груп на селення, щороку затверджуєть ся Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. П рожитковий мінімум публікує ться в офіційних виданнях за гальнодержавної сфери розпо всюдження.

Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" б уло внесено зміни до ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", відповідно якої дітям війни до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни. Ветерани в ійни мають право на отриманн я підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсій, відпо відно до цього Закону та Зако ну України "Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту" зазначене під вищення провадиться за їх ви бором згідно з одним із закон ів Згідно України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993, № 3551-XII учасникам війни, нагород женим орденами і медалями ко лишнього Союзу РСР за самові ддану працю і бездоганну вій ськову службу в тилу в роки Ве ликої Вітчизняної війни, пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 15 процентів прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність, і ншим учасникам війни - на 10 про центів прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність.

Відповідач, виконуючи прип иси зазначеного закону в пер іод з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року діяв правомірно.

Разом з тим Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року № 10-рп/2008 визнані не конституційними, серед іншог о, і положення підпункту 2 пунк ту 41 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України".Отже, з 22.05.2008 р. відновл ена дія ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" в редакції до 01.01.2008 р., відпов ідно до якої дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щуються на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком.

Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2009 рік" ді я цієї статті Закону України "Про соціальний захист дітей війни" не була зупинена і, від повідно, у 2009 році продовжує ді яти норма, згідно якої дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Статтею 62 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік" від 19 грудня 2006 року № 489-5, щ о набрав чинності з 1 січня 2007 р оку ("Урядовий кур'єр" від 23 груд ня 2006 року), був затверджений пр ожитковий мінімум на одну ос обу, яка втратила працездатн ість з 1 січня - 380 гривень, з 1 кві тня - 387 гривень, з 1 жовтня - 395 грив ень.

Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15 бере зня 2007 року №749-5 та існує в новій редакції з 28 березня 2007 року ("Ур ядовий кур'єр" та "Голос Україн и" від 28 березня 2007 року), якою пр ожитковий мінімум для особи, яка втратила працездатність , визначений з 1 січня - 380 гривен ь, з 1 квітня - 406 гривень, з 1 жовтн я - 411 гривень. При цьому, зазнач ена стаття доповнена абзацом , яким передбачено встановит и, що для визначення мінімаль ного розміру пенсії за віком відповідно до абзацу першог о частини 1 статті 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння" з 1 квітня та з 1 жовтня 2007 ро ку застосовується прожитков ий мінімум для осіб, які втрат или працездатність, визначен ий абзацом п'ятим частини пер шої цієї статті, збільшений н а 1 відсоток, що складає відпов ідно 410 грн. 06 коп.; 415 грн. 11 коп. Ста ттею 58 Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и" від 28 грудня 2007 року № 107-VI, що наб рав чинності з 1 січня 2008 року б ув затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втр атила працездатність з 1 січн я - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривня , з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.

Статтею 54 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік" від 26 грудня 2008 року № 835-VI, що набрав чинності з 1 січня 2009 року прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відн оситься до основних соціальн их і демографічних груп насе лення, встановлений в розмір ах, що діяли у грудні 2008 року - то бто 498 гривень.

Суд вважає за необхідне заз начити, що загальносуспільні потреби - це потреби, направле ні на задоволення всього сус пільства, а у цьому випадку сп ірні виплати направлені на з адоволення потреб обмеженог о кола споживачів, зокрема ви значених законом "Про соціал ьний захист дітей війни".

Крім того, Конституційний С уд України неодноразово розг лядав проблему (про що, зокрем а, зазначено у рішенні №8-рп/2005 в ід 11 жовтня 2005року по справі №1- 21/2005), пов'язану з реалізацією пр ава на соціальний захист, неп рипустимістю обмеження конс титуційного права громадян н а достатній життєвий рівень, і сформулював правову позиц ію, згідно з якою Конституція та закони України видокремл юють певні категорії громадя н України, що потребують дода ткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни , яким пенсія призначається з а спеціальними законами. У рі шеннях Конституційного Суду України зазначалося, що піль ги, компенсації, гарантії є ви дом соціальної допомоги і не обхідною складовою конститу ційного права на достатній ж иттєвий рівень, тому звуженн я змісту та обсягу цього прав а шляхом прийняття нових зак онів або внесення змін до чин них законів за статтею 22 Конст итуції України не допускаєть ся.

Постановляючи судове ріше ння у даній справі, суд виходи ть з того, що конституційні пр инципи, на яких базується зді йснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, вклю чаючи і право на пенсійне заб езпечення, передбачені статт ями 1, 3, частиною 2 статті 6, статт ею 8, частиною 2 статті 19, стаття ми 22, 23, частиною 1 статті 24 Конст итуції України, набуте у сфер і пенсійного забезпечення, н е може бути скасоване, звужен е. Правовою гарантією забезп ечення державою даного права є виконання прийнятих на себ е зобов'язань, виходячи з поло жень принципу верховенства п рава, закріпленого як статте ю 8 Конституції України, так і статтею 8 Кодексу адміністра тивного судочинства України .

У відповідності до ст. 99 КАС України встановлено шестимі сячний строк на звернення до суду за захистом свого права . Згідно з положенням ст. 100 КАС України пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна із сто рін. Відповідач наполягав на відмові в позові у зв'язку з п ропуском строку звернення до суду.

Однак через мінливість за конодавства, суд вважає можл ивим поновити строк зверненн я позивачки до суду з адмініс тративним позовом до УПФУ в І ллічівському районі м.Маріуп оля про визнання дій неправо мірними та зобов*язання зроб ити нарахування та виплату д оплати до пенсії.

Таким чином, суд вважає, що вимоги позивачки підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59 , 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-112, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 2 54 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_2 до Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Іллічівському районі м .Маріуполя про визнання дій н еправомірними та зобов'язати зробити нарахування та випл ату доплати до пенсії - задо вольнити.

Визнати неправомірною дії Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському рай оні м.Маріуполя щодо не нарах ування ОСОБА_2 щомісячної державної соціальної доплат и до пенсії дітям війни в розм ірі 30% від розміру мінімальної пенсії за віком за період з 01 с ічня 2009 року.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Іллі чівському районі м.Маріуполя провести ОСОБА_2 нарахува ння та виплатити щомісячну д оплату до пенсії в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком з 01 січня 2009 року виходячи з розм іру мінімальної пенсії за ві ком, встановленої ч.1 ст.28 Закон у України "Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування", з урахуванням встан овленого законодавством про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність , з урахуванням фактично здій снених виплат.

На постанову може бути пода на апеляційна скарга протяго м 10 днів з дня отримання копі ї постанови до Апеляційного адміністративного суду Доне цької області через Іллічівс ький райсуд м. Маріуполя з одн очасним надсиланням копії а пеляційної скарги до суду ап еляційної інстанції .

Суддя :

СудІллічівський районний суд м.Маріуполя
Дата ухвалення рішення23.11.2010
Оприлюднено13.12.2010
Номер документу12472036
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-8251

Постанова від 27.07.2011

Адміністративне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Цибенко І. В.

Постанова від 22.11.2010

Адміністративне

Харцизький міський суд Донецької області

Кодолов Володимир Олександрович

Постанова від 15.12.2010

Адміністративне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Зимогляд Владислав Володимирович

Постанова від 09.12.2010

Адміністративне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Жупанова Ірина Борисівна

Постанова від 09.12.2010

Адміністративне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Жупанова Ірина Борисівна

Ухвала від 06.12.2010

Адміністративне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Хаустова Тетяна Анатоліївна

Постанова від 23.11.2010

Адміністративне

Іллічівський районний суд м.Маріуполя

Кашицька Світлана Анатоліївна

Постанова від 09.03.2010

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Могилан Світлана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні