РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
28 січня 2025 р. Справа № 120/8713/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маслоід Олени Степанівни, розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до: Фінансового управління Вінницької районної державної адміністрації (вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця, 21036)
про: визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовною заявою до Фінансового управління Вінницької районної державної адміністрації (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у видачі нової (уточненої) довідки за заявою позивача від 13.03.2024; зобов`язання відповідача видати позивачеві нову (уточнену) довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка не момент виходу на пенсії не займає посади державної служби, з врахуванням 1/12 грошової допомоги.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області, де з 21.01.2022 отримує пенсію за віком згідно Закону України «Про державну службу», при цьому обчислення її пенсії здійснювалось, крім іншого, на підставі довідки відповідача №04-32/11 від 12.01.2022. Однак позивачем з`ясовано, що у вказаній довідці не зазначено інформації про грошову допомогу. У зв`язку з цим, 13.03.2024 позивач звернулась до відповідача із заявою про надання уточненої довідки про складові заробітної плати з врахуванням 1/12 грошової допомоги. За результатами розгляду вказаної заяви відповідачем листом від 20.03.2024 надано відмову. Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 09.07.2024 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви.
23.07.2024 за вх.№42857/24 позивачем надано до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 31.07.2024 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
13.08.2024 за вх.№47118/24 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому наведено заперечення проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач зазначає, що 12.01.2022 ним надано позивачеві довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця згідно з вимогами Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2016 №622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій громадян». Відповідач зауважує, що згідно з абз. 6 п. 4 Порядку №622, матеріальна допомога визначається в середніх розмірах таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії. Так, позивач звернулася про надання довідки у січні 2022 року, тобто розмір виплат враховувався за грудень 2021 року - місяць, що передує зверненню. Відповідач наголошує, що жодному головному спеціалісту фінансового управління в грудні 2021 року не була нарахована грошова допомога. Також відповідач звертає увагу на те, що в довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, яка була видана позивачеві 12.01.2022, в примітках є роз?яснення щодо включення виплат, а саме: «матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, зазначаються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді, виходячи із середнього розміру таких виплат у місяці, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, визначеного з урахуванням кількості відповідних (прирівняних) посад».
21.08.2024 за вх.№48750/24 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано заявлені позовні вимоги.
Ухвалою суду від 16.12.2024 у відповідача витребувано інформацію щодо алгоритму визначення розміру "інших виплат" та власне детальний розрахунок "інших виплат", включених в довідку №04-32/1 від 12.01.2022 про складові заробітної плати для призначення позивачеві пенсії державного службовця.
21.01.2025 за вх.№4089/24 відповідачем надано до суду витребувану інформацію.
Ч. 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У відповідності до вимог ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області, де з 21.01.2022 отримує пенсію за віком згідно Закону України «Про державну службу».
Розрахунок пенсії позивача здійснено на підставі довідок №04-32/11 та №04-32/10 від 12.01.2022, виданих Фінансовим управління Вінницької районної державної адміністрації.
Позивач вказує, що в довідці №04-32/11 від 12.01.2022 відповідачем не зазначено розміру грошової допомоги.
Так, в графі «інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю» зазначено 275, 39 грн, що, в свою чергу, є сумою індексації за грудень 2021 року.
У зв`язку з наведеним, 13.03.2024 позивач звернулась до відповідача із заявою, в якій просила надати уточнену довідку про складові заробітної плати із врахування 1/12 грошової допомоги.
За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач листом від 20.03.2024 вих.№04-32/38 повідомив, що під час видачі довідки №04-32/11 від 12.01.2022 він керувався вимогам Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2016 №622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб».
Вважаючи відмову відповідача у видачі уточненої довідки протиправною, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи суд керується такими мотивами.
У ст. 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ст. 46 Конституції України закріплює право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Законом України від 10.12.2015 №889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон №889-VIII), Законом України від 16.12.1993 №3723-XII "Про державну службу" (далі - Закон №3723-XII), Порядком призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622 (далі - Порядок №622).
Вирішуючи спір, що виник між сторонами суд зазначає, що відповідно до п. 10 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону Закон №889-VIII державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону №3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно з п. 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VIII для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону №3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону №3723-ХІІ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Отже, пенсія державного службовця за наведеною нормою призначається особам, які досягли пенсійного віку та мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 затверджено Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб (далі - Порядок №622).
За змістом п. 4 Порядку №622 (в редакції, чинній на момент видачі позивачеві довідки) пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:
посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);
розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;
у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 р. як за повний місяць;
матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Зазначеним правилам обчислення пенсії кореспондують форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення пенсії державним службовцям, встановлені постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.02.2017 за № 180/30048 (чинної на час виникнення спірних правовідносин), а саме: форма довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); форма довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією); форма довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
При цьому, дослідивши форму кожної з вищезазначених довідок, суд встановив, що «довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби» відображає інформацію про середні розміри надбавок, премій та інших виплат саме за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії та видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату за відповідний місяць року. Тобто вказана довідка повинна містити інформацію про розміри надбавок, премій та інших виплат, які отримані виключно за той місяць, який передує місяцю звернення за призначенням пенсії.
В той же час «довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією)» містить інформацію про надбавки, премії та інші виплати, які отримувались протягом всього визначеного періоду та видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату за відповідні роки.
Підставою звернення до суду з цим позовом позивач визначила відмову відповідача у видачі їй нової (уточненої) довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка не момент виходу на пенсії не займає посади державної служби, з врахуванням 1/12 грошової допомоги.
При цьому, суд наголошує, що згідно з листом відповідача від 01.05.2024 за вих.№04-32/68 вищевказана грошова допомога виплачувалась у червні та липні 2021 року.
Як зазначалось судом вище, довідка, яку бажає отримати позивач, повинна містити інформацію про розміри надбавок, премій та інших виплат, які отримані виключно за той місяць, який передує місяцю звернення за призначенням пенсії.
Оскільки звернення позивача за призначенням пенсії відбулось в січні 2022 року, то підстав для включення в довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відомостей про грошову допомогу, яка виплачувалась в черні та липні 2021, немає.
З огляду на наведене, суд констатує, що відповідачем не допущено порушення права позивача.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та, відповідно, про відсутність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст. 2, 6, 9, 73-78, 90, 139, 242, 243, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Фінансового управління Вінницької районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Фінансове управління Вінницької районної державної адміністрації (вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 02311595)
Повний текст судового рішення складено та підписано суддею 28.01.2025 року.
СуддяМаслоід Олена Степанівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124721494 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні