Рішення
від 24.01.2025 по справі 201/9859/24
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 201/9859/24

Провадження № 2/201/552/2025

РІШЕННЯ

Іменем України

24січня 2025року суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська Наумова О.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Українського державного університету науки і технології (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Міністерство освіти і науки України) про визнання протиправною та скасування відмови у зарахуванні до аспірантури, зобов`язання розглянути заяву та включити відповідача в наказ про зарахування аспірантів,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовної заяви

12.08.2024 ОСОБА_1 через представника адвоката Бабку Г.Г. (діє на підставі ордеру від 09.08.2024 а.с. 12, том 1) звернувся до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська з позовом до Українського державного університету науки і технології (далі - Університет), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Міністерство освіти і науки України про визнання протиправною та скасування відмови у зарахуванні до аспірантури, зобов`язання розглянути заяву та включити відповідача в наказ про зарахування аспірантів (а.с. 1-10, том 1).

Надалі, 14.08.2024 та 09.09.2024 ОСОБА_1 подав до суду уточнені позовні заяви (а.с. 212-221, том 1, а.с. 22-33, том 2).

В обґрунтування уточнених позовних вимог представник позивача посилається на те, що 01.05.2024 позивач звернувся до Університету з заявою про вступ на навчання у аспірантурі та надав пакет необхідних документів (а.с. 22-33, том 2).

Враховуючи, що ОСОБА_1 , надав повний перелік документів відповідно до правил прийому, що діяли станом в період з 01.05.2024 по 14.05.2024 (період подачі документів на вступ до аспірантури), маючи міжнародний сертифікат з іноземної мови на рівні В2, який прирівнюються до найвищого балу вступного іспиту з іноземної мови, його було допущено до складання вступного іспиту зі спеціальності 122 «Комп?ютерні науки», що складено ним успішно 28.05.2024, який надавав право на зарахування на денну форму навчання у аспірантурі за вказаною спеціальністю.

Однак позивач не зарахований до аспірантури у зв`язку зі змінами до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, а також зміни щодо порядку вступу на навчання. На запит адвоката відповідач надав інформацію, що ОСОБА_1 28.05.2024 склав фаховий іспит та отримав 95 балів, при цьому не був зарахований до аспірантури Українського державного університету науки і технології, у зв?язку зі змінами до Порядку прийому на навчання до Українського державного університету науки і технології у 2024 році (наказ Міністерства освіти і науки №6690 від 16.05.2024, набрав чинності 27.05.2024).

Позивач зазначає, що подавав заяву про вступ та документи в період з 01.05.2024 по 14.05.2024 за діючими на той момент «Правилами прийому на навчання до Українського державного університету науки і технології у 2024 році» (затверджений рішенням Вченої ради УДУНТ, протокол №69 від 26.04.2024, уведений в дію наказом №47 від 26.04.2024), а при прийнятті рішення щодо зарахування позивача на навчання УДУНТ діяв відповідно до оновлених «Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки і технології у 2024 році» (зі змінами), які в свою чергу були затверджені за засіданні Вченої ради Університету лише 07.06.2024 протокол №11 та 26.06.2024 протокол №12. Тобто, таким чином наявна розбіжність та порушення прав з боку відповідача.

На момент подання заяви про вступ та пакету документів, відповідно до діючої редакції станом в період з 01.05.2024 по 14.05.2024 розділу ІІІ, додатку 13 «Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки технології у 2024 році» (затверджений рішенням Вченої ради УДУНТ, протокол №9 від 26.04.2024, уведений в дію наказом №47 від 26.04.2024) - «особи, які вступають на навчання для здобуття освітньо-наукового рівня доктора філософії, подають до навчально-наукового, центру підготовки кадрів вищої кваліфікації Університету наступні документи: результат ЄBI або сертифікат, що підтверджує рівень володіння іноземною мовою (розділ II, абзац 2 Правил)».

В розділі II, абзац 2 Правил зазначено: «Вступник, який підтвердив свій рівень знання англійської мови дійсним сертифікатом тестів TOEFL, або International English Language Testing System, або сертифікатом Cambridge English Language Assessment (не нижче рівня В2 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти чи аналогічного рівня) звільняється від складання вступного іспиту з іноземної мови. Під час визначення результатів конкурсу зазначені сертифікати прирівнюються до результатів вступного іспиту з іноземної мови з найвищим балом.

Міністерство освіти і науки України своїм наказом від 16.05.2024 №690, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2024 за №729/42074 (далі - Наказ-690) виключило абзац другий пункту 6 розділу VII Порядку прийому для здобуття вищої освіти у 2024 році, затвердженого наказом МОН від 06.03.2024 № 266, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.03.2024 за №379/41724 (далі - Порядок прийому).

Наказ-690 офіційно оприлюднено у виданні «Офіційний вісник України» 27.05.2024, № 46, ст. 2911.

Таким чином, починаючи з 27.05.2024 під час вступної кампанії 2024 року більше не передбачається можливості звільнення від іспиту з іноземної мови вступників до аспірантури, які підтвердили свій рівень знань володіння іноземною мовою дійсними сертифікатами тестів від будь-яких провайдерів.

Заяви вступників до аспірантури подані до зазначеної дати набрання чинності Наказу-690, тобто до 27.05.2024 мають розглядатися в редакції Порядку прийому що діяла на момент подання заяви.

Позивач вважає, що оскільки він подав заяву та документи на вступ до аспірантури в період з 01.05.2024 по 14.05.2024, то його заява про вступ мала розглядатися в редакції Порядку прийому, що діяла на момент подання заяви.

Тому позивач наголошує, що з вини відповідача його не включено в Наказ №499ст від 30.05.2024 про зарахування аспірантів, здобувачів в 2024 році.

На підставі викладеного, позивач просив визнати протиправною та скасувати відмову Університету в розгляді заяви та пакету документі на вступ від 01.05.2024 та відмову у зарахуванні до аспірантури за денною формою навчання за кошти фізичних осіб та/або юридичних осіб за спеціальністю 122 «Комп?ютерні науки», зобов`язати включити ОСОБА_1 в Наказ №499ст від 30.05.2024 про зарахування аспірантів, здобувачів в 2024 році на денну форму навчання за кошти фізичних осіб та/або юридичних осіб з 01.06.2024 по 31.05.2028 за спеціальністю 122 «Комп?ютерні науки» Університету, з внесенням даних до ЄДЕБО, з урахуванням висновків суду.

Також позивач просив суд здійснити розподіл судових витрат.

Заяви учасників процесу по суті справи.

Відповідач позовні вимоги не визнав. 05.09.2024 представник Університету адвокат Савко В.В. (діє на підставі довіреності від 02.05.2024 а.с. 8, том 2) надав відзивина позовнузаяву (а.с. 5-7, 43-46, том 2), у яких вказав, що так, позивачем, ОСОБА_1 , дійсно в період з 01.05.2024 по 14.05.2024. було подано заяву та пакет необхідних документів для вступу до аспірантури для здобуття освітнього ступеня доктора філософії за спеціальністю 122 «Комп`ютерні науки». 28.05.2024 позивачем був складений конкурсний вступний іспит в Університеті. Проте згодом, ОСОБА_1 не був зарахований до Українського державного університету науки і технологій на навчання в аспірантурі.

Подання особою заяви про вступ та розгляд Університетом такої заяви не прирівнюється до зарахування особи на навчання. Рішення про зарахування особи на навчання оформлюється наказом про зарахування та приймається на підставі результатів усіх складених вступних випробувань.

Відповідно до п. 2 Наказу Міністерства освіти і науки України від 06.03.2024 № 266, університет, який заснований Міністерством, а також і навчальні заклади зобов`язані під час затвердження правил прийому на навчання для здобуття вищої освіти забезпечити дотримання вимог Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого згаданим наказом.

При цьому, право встановлювати правила прийому надані міністерству законом, а саме підпунктом 23 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту», згідно якого у 2022, 2023, 2024 роках прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Правила прийому на навчання включають в себе не тільки правила прийому заяв та допуск до вступних іспитів, правила прийому є складним процесом, який завершується винесенням наказу про зарахування на навчання та укладанням контракту.

При цьому, укласти контракт та зарахувати на навчання можна в межах ліцензійного набору, який набирається з урахуванням рейтингу всіх абітурієнтів.

А отже остаточне рішення про зарахування на навчання університет приймає з урахуванням діючого на момент зарахування абітурієнтів законодавства та наданого університету ліцензійного набору.

Так, відповідно до пункту 8 Розділу 6 Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 06.03.2024 № 266, приймальна комісія закладу вищої освіти приймає рішення про допущення чи недопущення вступника до участі у конкурсному відборі для вступу на навчання для здобуття вищої освіти за підсумками розгляду поданої вступником заяви, доданих до неї документів, результатів вступних випробувань. На підставі рішення заяві вступника присвоюється один з таких статусів: «Допущено до конкурсу»; «Допущено до конкурсу (навчання за кошти фізичних та юридичних осіб)»; «Відмовлено закладом освіти» (із зазначенням причини відмови).

16.05.2024 Міністерство освіти і науки України Наказом №690, що набрав чинності 27.05.2024, запровадило зміни до вищезгаданого Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, зокрема зупинило зарахування мовних сертифікатів іноземних провайдерів замість єдиного вступного іспиту (ЄВІ) в разі вступу до аспірантури.

Так, пункт 6 Розділу 7 Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році після затверджених Міністерством освіти і науки змін, у чинній редакції сформульовано наступним чином: «Для конкурсного відбору осіб, які вступають на навчання для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва, зараховуються бали вступних іспитів зі спеціальності, а також результати компонентів ЄВІ інших форм вступних випробувань (у формі іспитів, співбесід, презентацій дослідницьких пропозицій чи досягнень), якщо вони передбачені Правилами прийому. Умовою допуску до вступних випробувань у закладі вищої освіти є успішне складання ЄВІ в 2023 році з оцінкою за тест з іноземної мови не менше ніж 130 балів або успішне складання ЄВІ в 2024 році з оцінкою за тест загальної навчальної компетентності не менше ніж 160 балів.

Відповідно до Правил прийому закладу вищої освіти особам, які вступають для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва до аспірантури (ад`юнктури, творчої аспірантури, асистентури-стажування) на основі НРК7 з іншої галузі знань (спеціальності), ніж та, яка зазначена в їхньому дипломі, можуть бути встановлені додаткові вступні випробування».

Тобто, обов`язковою умовою вступу на аспірантуру у 2024 році є складання, окрім інших вступних випробувань, єдиного вступного іспиту (ЄВІ).

Таким чином, позивачем, ОСОБА_1 , вступні випробування, а саме конкурсний вступний іспит в Українському державному університеті науки і технологій було складено 28.05.2024, тобто вже після набрання чинності Наказу Міністерства освіти і науки України №690 від 16.05.2024. З цього випливає, що й рішення про зарахування позивача мало б прийматися у відповідності до новозатвердженого Наказу МОН, та аж ніяк не на підставі вже не діючих норм законодавства.

Тому у відповідності до вищезазначеного наказу МОН, рішенням Вченої ради Українського державного університету науки і технологій 07.06.2024 були затверджені зміни до Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки і технологій у 2024 році.

Так, відповідно до Розділу 2 Додатку 13 до оновлених Правил, для конкурсного відбору осіб, які вступають на навчання для здобуття ступеня доктора філософії, зараховуються бали вступних іспитів зі спеціальності та іноземної мови. Умовою допуску до вступного іспиту з іноземної мови є успішне складання ЄВІ в 2023 або 2024 році з оцінкою за тест з іноземної мови не менше ніж 130 балів, а за тест з загальної навчальної компетентності (ТЗНК) не менше ніж 100 балів.

Зважаючи, що ОСОБА_1 не виконав усі необхідні умови для вступу на аспірантуру відповідно до оновленого Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, а саме: не надав результати єдиного вступного іспиту (ЄВІ), зарахований на навчання він не був, адже як зазначалося раніше, рішення про зарахування приймається, окрім іншого, на основі результатів усіх складених вступних іспитів.

Таким чином, Український державний університет науки і технологій не вбачає розбіжностей та порушень зі свого боку, адже діяв у відповідності до змін, запроваджених Міністерством освіти і науки України.

Щодо вимоги позивача щодо розгляду його заяви та включення його до наказу про зарахування представник відповідача повідомив наступне.

Розгляд заяви вступника та усіх його документів щодо вступу на певну обрану ним спеціальність ніяк не прирівнюється до зарахування на навчання. Як вже зазначалося нами раніше, крім іншого, беруться до уваги результати вступних випробувань, складені вступником, на основі яких вирішується питання про участь його у конкурсному відборі на певну спеціальність.

Окрім іншого, ключову роль відіграє ліцензійний обсяг прийому студентів на навчання, тобто максимально допустима кількість студентів, які можуть бути зараховані до університету на даний напрям підготовки.

Так, згідно пункту 5 Розділу 4 Правил прийому до Українського державного університету науки і технологій у 2024 році, обсяг прийому за кошти фізичних та/або юридичних осіб на фіксовані та відкриті конкурсні пропозиції визначається Університетом у межах різниці між обсягом прийому на конкурсну пропозицію та загальним (максимальним) обсягом державного (регіонального) замовлення.

Обсяг прийому на небюджетну конкурсну пропозицію визначається Університетом у межах ліцензованого обсягу для певного рівня вищої освіти або для певної освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.

А отже, як вже зазначалося нами раніше, остаточне рішення про зарахування на навчання університет приймає з урахуванням діючого на момент зарахування абітурієнтів законодавства та наданого університету обсягу ліцензійного набору.

Також, на основі усіх складених вступниками вступних випробувань університетом складається рейтинговий список, що формується на основі конкурсного балу за результатами усіх вступних випробувань.

А наказ про зарахування на навчання, у свою чергу, вже формується на основі рейтингового списку вступників, з урахуванням й інших критеріїв, та видається ректором Університету на підставі рішення приймальної комісії. Накази про зарахування на навчання з додатками до них формуються в ЄДЕБО та оприлюднюються на вебсайті Університету у вигляді списку зарахованих.

Отже, вимога позивача включити його до Наказу Університету про зарахування здобувачів освіти у 2024 році не являється можливим через чітко встановлену послідовну процедуру, яку має пройти кожен вступник при вступі на обрану ним спеціальність.

Розгляд заяви та поданих вступниками документів є першим етапом у даній процедурі. Видання Наказу про зарахування є фінальним етапом. Однак між ними двома існують інші обов`язкові до виконання кожним вступником етапи, зокрема, й складання вступних випробувань, після яких саме й формується рейтингових список вступників.

Тобто, оминути даний етап та одразу включити вступника до наказу про зарахування лише на основі розгляду його заяви про вступ не є можливим, адже, як вже зазначалося раніше, наказ про зарахування видається на основі рейтингових списків вступників.

Окрім цього, зазначає, що прийняття рішення про зарахування вступників належить саме до компетенції закладу освіти, а не суду. Вважаємо, що суд, будучи правозастосовчим органом не може підміняти інший орган державної влади або суб`єкта тих чи інших правовідносин у компетенції якого є право, з урахуванням певних критеріїв приймати ті чи інші рішення. При цьому суд не може перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу чи певного суб`єкту.

В даному випадку це стосується рішення щодо зарахування вступників на навчання. Такі дії належать саме до функцій Університету, а суд у свою чергу може лише визначити чи вони є правомірними, або не є такими, та у такому випадку зобов`язати вчинити інші необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

При цьому, якщо суд і захоче прийняти на себе такі повноваження йому доведеться оцінювати правильність наданих позивачем відповідей та відповідей інших здобувачів для визначення рейтингу, для чого йому знадобляться певні компетенції, як у галузі іноземної мови, так і у галузі комп`ютерних наук. Також з урахуванням обсягу ліцензійного набору, суду буде необхідно залучити у справу інших абітурієнтів, які з урахуванням включення позивача до наказу про зарахування втратять права на навчання. А також порівняти та визначити хто саме замість позивача повинен припинити навчання з урахуванням обмеженого ліцензійного обсягу університету.

На додаток до всього, зважаючи, що дійсно прийняття Міністерством освіти і науки України Наказу №690 від 16.05.2024 щодо змін у процедурі вступу на аспірантуру у 2024 році спричинило позивачу значні труднощі, на які він не розраховував, та як наслідок позивач був позбавлений можливості отримання освіти за бажаною спеціальністю на аспірантурі, що зачіпає його право на здобуття освіти, яке прямо передбачено Конституцією України, позивач цілком має право звернутись до адміністративного суду з позовом до Міністерства освіти і науки України з метою оскарження прийнятого Міністерством освіти і науки України, 16.05.2024 Наказу №690.

Університет повинен виконувати рішення Міносвіти, а правила прийому вступних іспитів не можуть суперечити нормативно-правовим актам, прийнятим Міністерствами та іншими відомствами.

А отже, якщо і був порушений принцип правової визначеності, то він порушився не університетом, який діє відповідно до чинного законодавства, а іншими особами, дії яких оскаржуються у адміністративному порядку.

Український державний університет науки і технологій діє у відповідності до законодавства України, зокрема, відповідно до змін, що вносить Міністерство освіти і науки України, слідкуючи за своєчасністю оновлення своїх локальних нормативних документів. у тому числі, Порядку прийому на навчання на здобуття вищої освіти в 2024 році в Українському державному університеті науки і технологій, яким саме й керується Університет, провадячи вступну кампанію цього року.

Отже, представник відповідача вважає, що позовні вимоги належним чином не обґрунтовані, обставини справи викладені позивачем є недостовірними. А позов може бути задоволеним виключно за умови скасування наказу Міністерства освіти і науки України у порядку адміністративного судочинства, чого на момент розгляду справи вчинено не було.

З цього представник відповідача зробив висновок, що підстав для задоволення позову немає.

З урахуванням наведеного, просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

09.09.2024 представник позивача адвокат Бабка Г.Г. подала до суду відповідь на відзив, з обґрунтуванням аналогічним позовним, просила позов задовольнити (а.с. 14-19, том 2).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Міністерство освіти і науки України не скористалась правом подання пояснень щодо позову і щодо відзиву протягом десяти днів з дня їх отримання.

Рух справи.

Ухвалою судді від 13.08.2024 позовну заяву залишено без руху (а.с. 209, том 1).

Ухвалою судді від 15.08.2024 відкрите провадження по справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с. 222, том 1).

Враховуючи категорію спору, наданий відповідачем відзив, справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін для розгляду малозначних справ відповідно до положень ст. 274 ЦПК України.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Встановлено, що ОСОБА_1 01.05.2024 звернувся до навчально-наукового центру підготовки кадрів вищої кваліфікації Українського державного університету науки і технологій (далі Університету) для участі у конкурсному відборі осіб, які вступають на навчання для здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 122 «Комп`ютерні науки» відповідно до розділу III, додатку 13 «Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки і технологій у 2004» (а.с. 33, том 1).

На підтвердження володіння іноземною мовою, ОСОБА_1 було надано Університету міжнародний сертифікат з іноземної мови на рівні В2 № 24032875034 від 28.03.2024, виданий Cambridge Assessment Englich (а.с. 31, 32, том 1).

Листом Університету від 25.07.2024 за № 14/1158-21/3 ОСОБА_1 повідомлено, що він 28.05.2024 склав вступний фаховий іспит в Університеті. За результатами іспиту ОСОБА_1 отримав 95 балів. Станом на 30.05.2024 ОСОБА_1 не складав єдиний вступний іспит (ЄВІ) у 2023 році.

ОСОБА_1 не зарахований до аспірантури Університету у зв`язку зі змінами до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, які внесені наказом Міністерства освіти і науки України № 690 від 16.05.2024 (далі Наказ № 690), які передбачають, що вступ до аспірантури в 2024 році відбувається тільки за результатами єдиного вступного іспиту (ЄВІ) 2023 року або 2024 року. Тому університет діяв у відповідності до вказаних змін і оновлених «Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки і технологій у 2024 році (зі змінами», затвердженими на засідання Вченої ради Університету 07.06.2024 - протокол № 11 та 26.06.2024 - протокол № 12. Звернуто увагу на те, що наказ про зарахування приймався на підставі результатів, складених іспитів. Наказ № 690 набрав чинності 27.05.2024, а фаховий іспит складений 28.05.2024. До наказу по Університету про зарахування аспірантів, здобувачів в 2024 р. від 30.05.2024 №499ст увійшли тільки вступники, які склали ЄВІ у 2023 році, тому зарахування ОСОБА_1 за міжнародним сертифікатом з іноземної мови на рівні В2 після 27.05.2024 не могло бути прийнятим на підставі вже недіючого законодавства (а.с. 50-51, том 1).

Як видно з Протоколу № 3 від 30.05.2024 засідання приймальної комісії з питання розгляду документів наданих кандидатами до вступу в аспірантуру, комісією прийняте рішення про зарахування до аспірантури університету на денну форму навчання за кошти фізичних осіб з 01.06.2024 до 31.05.2028 за навчально-науковими інститутами та спеціальностями 6 (шість) осіб (а.с. 37-38, том 2).

Позивача до аспірантури університету не зараховано.

На підставі результатів вступних іспитів і рішення приймальної комісії від 29.05.2024 Протоколу № 2 Університетом прийнято Наказ №499ст від 30.05.2024 про зарахування аспірантів, здобувачів в 2024 році (а.с. 39-40, том 2).

На звернення позивача листом Директората фахової передвищої, вищої освіти Міністерства освіти і науки України повідомлено, що Наказ-690 офіційно оприлюднено у виданні «Офіційний вісник України» 27.05.2024. Таким чином, починати з 27.05.2024 під час вступної кампанії 2024 року не передбачається можливість звільнення від іспиту з іноземної мови вступників до аспірантури, які підтвердили свій рівень знань володіння іноземною мовою дійсними сертифікатами тестів від будь-яких провайдерів. Заяви, вступників до аспірантура надані до значеної дати набрання чинності Наказом № 690 мають розглядатися в редакції Порядку прийому, що діяла на момент подання заяви (а.с. 34-35, том 2).

2. Мотивувальна частина

Мотиви, з яких виходив суд, застосовані норми права та висновки суду.

За приписами ч. 1 ст. 2 ЦПК завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 13 ЦПК суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

За загальними правилами статей 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес в один із способів, визначених частиною першою статті 16 ЦК України, або іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно зі статтею 64 Конституції України право на судовий захист не може бути обмежене.

Відповідно до ч. 2 ст. 61 Закону України «Про вищу освіту» здобувачем вищої освіти є, серед іншого, аспірант - особа, зарахована до закладу вищої освіти (наукової установи) для здобуття ступеня доктора філософії/доктора мистецтва.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 44 Закону України «Про вищу освіту» прийом на навчання до закладів вищої освіти здійснюється на конкурсній основі відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Умови конкурсу повинні забезпечувати дотримання прав особи у сфері освіти.

Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти оприлюднюються на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки не пізніше 15 жовтня року, що передує року вступу до закладу вищої освіти.

Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Відповідно до ч. 5 ст. 44 цього Закону відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти вчена рада закладу вищої освіти затверджує Правила прийому.

Згідно з ч. 11 ст. 44 Закону прийом на основі ступеня магістра для здобуття ступеня доктора філософії або доктора мистецтва здійснюється за результатами вступних випробувань.

Відповідно до ч. 13 ст. 44 Закону прийом до закладів вищої освіти здійснюється на засадах об`єктивності та відкритості.

Заклад вищої освіти зобов`язаний створити умови для ознайомлення вступників з ліцензією на здійснення освітньої діяльності, сертифікатами про акредитацію, правилами прийому, відомостями про обсяг прийому за кожною спеціальністю та освітнім рівнем, кількістю місць, виділених для вступу на пільгових умовах.

Відповідальність за забезпечення об`єктивності та відкритості прийому до закладів вищої освіти несуть їх керівники.

Згідно з ч. 14 ст. 44 Закону обсяг та порядок оприлюднення інформації про хід і результати прийому до закладів вищої освіти визначаються Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти.

Відповідно до ч. 16 ст. 44 Закону підставою для зарахування особи на навчання є виконання вимог Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, правил прийому та укладання договору про навчання між закладом вищої освіти та вступником (за участі батьків або законних представників - для неповнолітніх вступників), в якому можуть бути деталізовані права та обов`язки сторін відповідно до типової форми, затвердженої Кабінетом Міністрів України. Цим договором не можуть обмежуватися права чи встановлюватися додаткові обов`язки здобувачів освіти, не передбачені цим Законом чи іншими актами законодавства. У разі зарахування на навчання за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб додатково укладається договір між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу для себе або для іншої особи, беручи на себе фінансові зобов`язання щодо її оплати.

Згідно з ч. 17 ст. 44 Закону умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти не є регуляторним актом.

Наказом Міністерства освіти і науки України № 266 від 06.03.2024 затверджений «Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році», згідно із п. 7 розділу ІІ якого - Прийом на навчання до аспірантури (ад`юнктури) здійснюється відповідно до Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 261 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.05.2023 № 502) (далі Постанова № 261).

Відповідно до п. 2 Наказу Міністерства освіти і науки України № 266 від 06.03.2024, університет, який заснований Міністерством, а також і навчальні заклади зобов?язані під час затвердження правил прийому на навчання для здобуття вищої освіти забезпечити дотримання вимог Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого згаданим наказом.

При цьому, право встановлювати правила прийому надані міністерству законом, а саме підпунктом 23 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту», згідно якого у 2022, 2023, 2024 роках прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Відповідно до пункту 8 Розділу 6 Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України №266 від 06.03.2024, приймальна комісія закладу вищої освіти приймає рішення про допущення чи недопущення вступника до участі у конкурсному відборі для вступу на навчання для здобуття вищої освіти за підсумками розгляду поданої вступником заяви, доданих до неї документів, результатів вступних випробувань. На підставі рішення заяві вступника присвоюється один з таких статусів: «Допущено до конкурсу»; «Допущено до конкурсу (навчання за кошти фізичних та юридичних осіб)»; «Відмовлено закладом освіти» (із зазначенням причини відмови).

16.05.2024 Міністерство освіти і науки України Наказом №690, що набрав чинності 27.05.2024, запровадило зміни до вищезгаданого Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, зокрема зупинило зарахування мовних сертифікатів іноземних провайдерів замість єдиного вступного іспиту (ЄВІ) в разі вступу до аспірантури.

Так, пункт 6 Розділу 7 Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році після затверджених Міністерством освіти і науки змін, у чинній редакції сформульовано наступним чином: «Для конкурсного відбору осіб, які вступають на навчання для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва, зараховуються бали вступних іспитів зі спеціальності, а також результати компонентів ЄВІ інших форм вступних випробувань (у формі іспитів, співбесід, презентацій дослідницьких пропозицій чи досягнень), якщо вони передбачені Правилами прийому. Умовою допуску до вступних випробувань у закладі вищої освіти є успішне складання ЄВІ в 2023 році з оцінкою за тест з іноземної мови не менше ніж 130 балів або успішне складання ЄВІ в 2024 році з оцінкою за тест загальної навчальної компетентності не менше ніж 160 балів.

Відповідно до Правил прийому закладу вищої освіти особам, які вступають для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва до аспірантури (ад`юнктури, творчої аспірантури, асистентури-стажування) на основі НРК7 з іншої галузі знань (спеціальності), ніж та, яка зазначена в їхньому дипломі, можуть бути встановлені додаткові вступні випробування.

Тобто, обов`язковою умовою вступу на аспірантуру у 2024 році є складання, окрім інших вступних випробувань, єдиного вступного іспиту (ЄВІ).

Рішенням Вченої ради Українського державного університету науки і технологій 07.06.2024 затверджені зміни до Правил прийому на навчання до Українського державного університету науки і технологій у 2024 році.

Відповідно до Розділу 2 Додатку 13 до оновлених Правил, для конкурсного відбору осіб, які вступають на навчання для здобуття ступеня доктора філософії, зараховуються бали вступних іспитів зі спеціальності та іноземної мови. Умовою допуску до вступного іспиту з іноземної мови є успішне складання ЄВІ в 2023 або 2024 році з оцінкою за тест з іноземної мови не менше ніж 130 балів, а за тест з загальної навчальної компетентності (ТЗНК) не менше ніж 100 балів.

Постановою № 261 передбачені Процедура та умови вступу до аспірантури (ад`юнктури).

Так, згідно з п. 14 Постанови № 261 вступ до закладу з метою підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) здійснюється на конкурсній основі відповідно до цього Порядку, Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти, затверджених МОН, та правил прийому до відповідного закладу, затверджених вченою радою цього закладу.

Наведення у правилах прийому переліку акредитованих та неакредитованих освітньо-наукових програм є обов`язковим. Атестація здобувача ступеня доктора філософії можлива лише за акредитованою освітньо-науковою програмою.

Відповідно до п. 15 Постанови № 261 для участі у проходженні вступних випробувань особа подає всі необхідні для вступу документи згідно з правилами прийому до закладу у строки, визначені такими правилами прийому.

Згідно з п. 16 Постанови № 261 особа, яка подає для вступу до закладу для підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) диплом, що є еквівалентним диплому магістра і виданий іноземним закладом вищої освіти, проходить вступні випробування нарівні з іншими особами.

Відповідно до п. 17 Постанови № 261 прийом на навчання для здобуття ступеня доктора філософії здійснюється за результатами:

єдиного вступного іспиту з іноземної мови, проведеного Українським центром оцінювання якості освіти відповідно до законодавства;

вступного іспиту із спеціальності або спеціальностей для міждисциплінарної програми (в обсязі програми рівня вищої освіти магістра з відповідної спеціальності);

інших форм вступних випробувань (іспити, співбесіди, презентації дослідницьких пропозицій чи досягнень).

Вступник, який підтвердив свій рівень знань з іноземної мови, зокрема англійської мови, в обсязі, який відповідає рівню В2 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, дійсним сертифікатом тестів TOEFL або International English Language Testing System, або сертифікатом Сambridge English Language Assessment, може не складати єдиний вступний іспит з іноземної мови. Під час визначення результатів конкурсу зазначені сертифікати прирівнюються до результатів єдиного вступного іспиту з іноземної мови з найвищим балом.

Результати вступних випробувань до закладу для підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) дійсні для вступу до відповідного закладу протягом одного календарного року.

Згідно з п. 18 Постанови № 261 вступні випробування до закладу для підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) проводяться предметними комісіями, склад яких формується та затверджується у порядку, визначеному закладом.

За результатами проведення вступних випробувань до закладу для підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі) приймальна комісія приймає рішення щодо кожного вступника за процедурою, визначеною правилами прийому.

Наказ керівника закладу про зарахування до закладу для підготовки в аспірантурі (ад`юнктурі), прийнятий на підставі рішення приймальної комісії, оприлюднюється в установленому порядку. Відповідна інформація вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

Підпунктом 23 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту» (зі змінами) від 08.11.2023 № 3438-IX, що набрав чинності 27.12.2023, встановлено, що у 2022, 2023, 2024 роках прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, без дотримання вимог цього Закону.

Відповідно до статей 13, 44, підпункту 23 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту», наказом Міністерства освіти і науки України від 06.03.2024 № 266, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2024 за № 379/41724, затверджений Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році (далі Наказ № 266).

Розділом VII вказаного наказу МОЗ передбачений порядок конкурсного відбору, його організація та проведення.

Пунктом 6 Розділу VII вказаного наказу № 266 у редакції на момент подання позивачем документів позивачем і складання іспиту (28.05.2024) було передбачено, що вступник, який підтвердив свій рівень знання англійської мови дійсним сертифікатом тестів TOEFL, або International English Language Testing System, або сертифікатом Cambridge English Language Assessment (не нижче рівня B2 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти чи аналогічного рівня); німецької мови - дійсним сертифікатом TestDaF (не нижче рівня B2 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти чи аналогічного рівня); французької мови - дійсним сертифікатом тесту DELF або DALF (не нижче рівня B2 Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти чи аналогічного рівня), звільняється від складання вступного іспиту з іноземної мови. Під час визначення результатів конкурсу зазначені сертифікати прирівнюються до результатів вступного іспиту з іноземної мови з найвищим балом.

Наказом Міністерстваосвіти інауки України від 16.05.2024 № 690, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.05.2024 за № 729/42074 «Про внесення зміни до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році» (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 721 від 21.05.2024) відповідно до пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 08 листопада 2023 року № 3438-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2024 року», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, внесено до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.03.2024 № 266, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 березня 2024 року за № 379/41724, такі зміни:

абзац другий пункту 6 розділу VII виключено.

Отже, від дати набрання чинності цим наказом - 27.05.2024, положення абз. 2 п. 6 розділу VII про те, що вступник, який підтвердив свій рівень знання англійської мови дійсним сертифікатом тестів звільняється від складання вступного іспиту з іноземної мови і про те, що під час визначення результатів конкурсу зазначені сертифікати прирівнюються до результатів вступного іспиту з іноземної мови з найвищим балом втратили чинність.

Позивач подав документи 01.05.2024, склав іспит 28.05.2024, а 30.05.2024 комісією прийняте рішення про те, що ОСОБА_1 не зарахований до аспірантури у зв`язку з вищенаведеними змінами, що набрали чинності 27.05.2024.

Відповідно до п. 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 630 МОН в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, постанов Верховної Ради України та актів Президента України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує та контролює їх виконання.

Як було вказано вище, з 27.12.2023 підпунктом 23 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту» встановлено, що у 2022, 2023, 2024 роках прийом на навчання для здобуття вищої освіти здійснюється в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, без дотримання вимог цього Закону.

На виконання вказаного закону центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки Міністерством освіти і науки України прийнято наказ № 266, яким затверджений Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році та у який у період між поданням позивачем документів та до складання іспиту внесені зміни щодо переліку документів, які підтверджують правоздатність на вступ до аспірантури.

Частиною 13 ст. 44 Закону України «Про вищу освіту» передбачено, що прийом до закладів вищої освіти здійснюється на засадах об`єктивності та відкритості. Заклад вищої освіти зобов`язаний створити умови для ознайомлення вступників з правилами прийому, відомостями про обсяг прийому за кожною спеціальністю та освітнім рівнем, кількістю місць, виділених для вступу на пільгових умовах.

Відповідальність за забезпечення об`єктивності та відкритості прийому до закладів вищої освіти несуть їх керівники.

Відповідно до ч. 16 ст. 44 Закону «Про вищу освіту» підставою для зарахування особи на навчання є виконання вимог Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, правил прийому.

Рішенням Вченої ради Українського державного університету науки і технологій, протокол № 9 від 26.04.2024, уведеним в дію наказом № 47 від 26.04.2024 затверджені Правила прийому до Українського державного університету науки і технології, розділом ІІ яких передбачено можливість надання вступником сертифікату з англійської мови (а.с. 54 158, том 1).

Згідно з розділом І цих правил вони діють до 31.12.2024.

На момент подання позивачем документів про вступ і складання іспиту зміни до цих Правил не вносилися.

При цьому пакет документів був прийнятий Університетом і вступник був допущений до екзаменування. Йому була призначена дата екзамену, на яку він з`явився і склав його 28.05.2024, тобто вже після набрання чинності Наказу Міністерства освіти і науки України №690 від 16.05.2024 (дата набрання чинності 27.05.2024).

Таким чином ОСОБА_1 не виконав усі необхідні умови для вступу на аспірантуру відповідно до оновленого Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, а саме не надав результати єдиного вступного іспиту (ЄВІ), зарахований на навчання він не був, адже як зазначалося раніше, рішення про зарахування приймається, окрім іншого, на основі результатів усіх складених вступних іспитів.

Отже, суд не вбачає розбіжностей та порушень з боку Українського державного університету науки і технологій, який діяв у відповідності до змін, запроваджених Міністерством освіти і науки України.

Згідно звисновками щодотлумачення змістуст.58Конституції України,викладеними урішеннях КонституційногоСуду Українивід 13.05.1997№ 1-зп,від 09.02.1999№ 1-рп/99,від 05.04.2001№ 3-рп/2001,від 13.03.2012№ 6-рп/2012,закони таінші нормативно-правовіакти поширюютьсвою діютільки наті відносини,які виниклипісля набуттязаконами чиіншими нормативно-правовимиактами чинності;дію нормативно-правовогоакта вчасі требарозуміти так,що вонапочинається змоменту набранняцим актомчинності іприпиняється ізвтратою нимчинності,тобто доподії,факту застосовуєтьсятой законабо іншийнормативно-правовийакт,під часдії якоговони насталиабо малимісце;дія законута іншогонормативно-правовогоакта неможе поширюватисяна правовідносини,які виниклиі закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Єдиний виняток з даного правила, закріплений у ч. 1 ст. 58 Конституції України, складають випадки, коли закони та інші нормативно-правові акти пом?якшують або скасовують відповідальність особи.

Правовідносини між сторонами виникли до набрання чинності наказом МОН № 690, тривали під час діє цього наказу і закінчилися також під час його дії.

Суд зазначає, що реалізація права особи має здійснюватися за нормами, чинними на момент вираження волевиявленняособи у формі конкретних дій (звернення до суб`єкта владних повноважень тощо). Визначене у нормативно-правовому акті право, якщо особою не було здійснено конкретних дій щодо його реалізації під час чинності такого нормативно-правового акта, не може бути збережене у майбутньому після того, як відповідний акт втратив свою чинність, а новим нормативно-правовим актом таке право не передбачено або встановлено у іншому обсягу.

Особа може скористатися правом та механізмом реалізації відповідного права лише за законом, чинним на момент прояву реального бажання скористатися відповідним правом та механізмом. При цьому, реальність бажань означає те, що особа звернулася до відповідно суб`єкта владних повноважень у встановлений спосіб та із заявою встановленої форми із наданням всіх необхідних документів (виконанням всіх вимог законодавства, що регулює порядок реалізації відповідного права). Ще однією вимогою застосування такого підходу ретроспективного способу реалізації права є те, що у певний момент часу суб?єкт владних повноважень був наділений відповідними повноваженнями та об`єктивними можливостями забезпечити реалізацію такого права.

У постанові від 31.01.2018 у справі № 523/4930/15-а Верховний Суд сформулював висновок про те, що реалізація права особи має здійснюватися за нормами, чинними на момент вираження волевиявлення такої особи у формі конкретних дій (звернення до суб`єкта владних повноважень тощо).

Отже, якщо правовідносини стосовно реалізації певного права розпочато у період чинності нормативно-правового акта, за умови, що особа здійснила конкретні дії, що виражають її волевиявлення стосовно реалізації права (звернулась до суб`єкта владних повноважень, подала повний пакет документів тощо), то особа повинна мати можливість закінчити реалізацію відповідного права за тими нормами, що діяли на момент початку реалізації відповідного права, навіть якщо до завершення реалізації права вони втратили чинність.

Верховний Суд у постанові від 19.06.2018 у справі № 820/5348/17 зазначив, що розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), що узгоджується з принципом правої визначеності.

Відповідно до ч. 4 ст. 10 ЦПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

У справі «Новік проти України» (заява № 48068/06, п. 19) ЄСПЛ зробив висновок, що надзвичайно важливою умовою є забезпечення загального принципу юридичної визначеності. Вимога «якості закону» у розумінні пункту 1 статті 5 Конвенції означає, що закон має бути достатньо доступним, чітко сформульованим і передбачуваним у своєму застосуванні для убезпечення від будь-якого ризику свавілля.

Достатньо важливими є висновки, які зроблені у рішенні ЄСПЛ у справі «Волков проти України» (заява № 21722/11, п.п. 170, 171). Так, характеризуючи загальні принципи законності втручання, Суд наголосив на тому, що вислів «згідно із законом» …. також стосується якості закону, вимагаючи, щоб він був доступний для зацікавленої особи, яка, окрім того, повинна мати можливість передбачити наслідкийого діїщодо себе (рішення у справі «Копп проти Швейцарії» (Корр v. Switzerland), заява № 23224/94, п. 55); «якість закону» передбачає, inter alia (з лат. «серед інших речей і справ»), що формулювання національногозаконодавства повиннобути достатньопередбачуваним,щоб датиособам адекватнувказівку щодообставин таумов,за якихдержавні органимають правовдатися дозаходів,що вплинутьна конвенційніправа особи (рішення у справі «С.G. та інші проти Болгарії» (С.G. and Others v. Bulgaria), заява № 1365/07, п. 39); законодавство повинно забезпечувати певний рівеньюридичного захиступроти свавільноговтручання збоку державнихорганів (рішення у справі «Р.G. та J.Н. проти Сполученого Королівства» (P.G. and J.Н. v. the United Kingdom), заява № 44787/98, п. 46). Крім того, у пункті 179 цього Рішення ЄСПЛ наголошує на тому, що наявність конкретної і послідовної практики тлумачення відповідного положення закону була фактором, який призвів до висновку щодо передбачуваності зазначеного положення (рішення у справі «Гудвін проти Сполученого Королівства» (Goodwin v. the United Kingdom), заява № 17488/90, п. 33).

У рішенні ЄСПЛ у справі «Свято-Михайлівська Парафія проти України» (заява № 77703/01, п. 115) зазначено, що в світлі положень Конвенції, втручання може бути виправданим, якщо воно «встановлено законом» та здійснено «згідно із законом», оскільки оскаржувані заходи повинні не тільки мати законодавче підґрунтя, а й передбачатися якісним законом, який має бути достатньо доступним та передбачуваним щодо наслідків його застосування, тобто бути сформульованим у спосіб, який дає змогу кожній особі, у разі потреби, за допомогою відповідної консультації регулювати свою поведінку (рішення у справах Larissis and Others v. Greece, заява № 23372/94, п. 40; Metropolitan Church of Bessarabia, заява № 45701/99 п. 109).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виснує про те, що питання про зарахування позивача до аспірантури мало вирішуватися у відповідності до норм законодавства і Правил прийому, які діяли на момент волевиявлення вступника щодо вступу до аспірантури, яким є дата подання документів. Вступник в силу відкритості процедури був обізнаний про ті правила прийому до закладу вищої освіти, що існували на момент подання документів, розраховував саме на ці правила, саме вони були для нього передбачуваним, адже саме ними він міг регулювати свою поведінку, в інакшому б випадку це вплинуло б на його волю щодо подання документів на вступ взагалі.

Разом із тим, суд погоджується із позицією відповідача про те, що позивач обрав невірний спосіб захисту свого права, оскільки такий не відповідає закону.

Позивач просить протиправними дії Університету, не зазначаючи при цьому які саме дії є протиправними. Рішення комісії не оскаржує.

Також просить зобов`язати прийняти його на денну форму навчання. Водночас, сам факт складання іспиту не є підставою для зарахування на денну форм навчання до аспірантури, оскільки відповідно до пункту 8 Розділу 6 Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженого Наказом МОН України від 06.03.2024 № 266, приймальна комісія закладу вищої освіти приймає рішення про допущення чи недопущення вступника до участі у конкурсному відборі для вступу на навчання для здобуття вищої освіти за підсумками розгляду поданої вступником заяви, доданих до неї документів, результатів вступних випробувань. На підставі рішення заяві вступника присвоюється один з таких статусів: «Допущено до конкурсу»; «Допущено до конкурсу (навчання за кошти фізичних та юридичних осіб)»; «Відмовлено закладом освіти» (із зазначенням причини відмови).

У подальшому здійснюється Реалізація права вступників на обрання місця навчання у порядку, передбаченим розділом X Наказу МОН № 266.

Питання про зарахування до аспірантури відбувається в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки у відповідності до «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту».

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові (висновок Великої Палати Верховного Суду у постанові від 02.02.2021 у справі № 925/642/19).

З огляду на вищевикладене, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позову.

Щодо судового збору.

У зв`язку із тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено, судовий збір у відповідності до вимог ст. 141 ЦПК України із відповідача не стягується.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 10, 12, 13, 19, 76-81, 89, 128-131, 141, 259, 263-265, ч. 1 ст. 274. ч. 5 ст.279, ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволеніпозовних вимог ОСОБА_1 до Українського державного університету науки і технології (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Міністерство освіти і науки України) про визнання протиправною та скасування відмови у зарахуванні до аспірантури, зобов`язання розглянути заяву та включити відповідача в наказ про зарахування аспірантів відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 273 ЦПК України.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.

Суддя О.С. Наумова

СудЖовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення24.01.2025
Оприлюднено30.01.2025
Номер документу124730545
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —201/9859/24

Рішення від 24.01.2025

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Наумова О. С.

Ухвала від 15.08.2024

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Наумова О. С.

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Наумова О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні