Ухвала
від 28.01.2025 по справі 520/35054/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Подання

з питання звернення до Верховного Суду із поданням

у порядку частини 1 статті 290 КАС України

28 січня 2025 року справа №520/35054/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сліденка А.В., вирішуючи у порядку письмового провадження питання наявності правових підстав для передачі до Верховного Суду у порядку ст.290 КАС України справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про: 1) визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яка полягає у не проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2023 на підставі оновленої довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 про розмір грошового забезпечення №ФХ-120683 від 24.10.2024; 2) зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області провести з 01.02.2023 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі оновленої довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 про розмір грошового забезпечення № ФХ-120683 від 24.10.2024 з урахуванням раніше виплачених сум,

встановив:

Спір склався з приводу відмови у проведенні субєктом владних повноважень територіальним органом системи Пенсійного фонду України перерахунку пенсії станом на 01.02.2023р. за довідкою органу військового управління (обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки) про обчислене у порядку постанови КМУ від 30.08.2017р. №704 грошове забезпечення станом на 01.01.2023р. із використанням показника прожиткового мінімуму для працездатної особи у розмірі - "2.684,00грн." із включенням до довідки такого виду грошового забезпечення як премія у мінімальному розмірі - 140 %.

За складеною ІНФОРМАЦІЯ_2 на виконання рішення суду у справі №520/10145/24 на імя позивача довідки про підвищене грошове забезпечення станом на 01.01.2023р. до складу грошового забезпечення включено: посадовий оклад 7.730,00грн., оклад за військовим званням 2.150,00грн., надбавка за вислугу років (45%) 4.446,00грн., надбавка за особливості проходження служби (65%) 9.311,90грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1.159,50грн., надбавка за кваліфікацію (5%) 386,50грн., премія (140%) 10.822,00грн., а загалом 36.005,90грн.

Спірні правовідносини унормовані приписами ч.4 ст.63 Закону України від 09.04.1992р. №2662-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі за текстом - Закон України №2662-ХІІ), п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у редакції до внесення змін постановою КМУ від 21.02.2018р. №103 (затверджений постановою КМУ від 13.02.2008р. №45; далі за текстом Порядок №45), п.1.17 Розділу І Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам (затверджений наказом Міністерства оборони України від 07.06.2018р. №260, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.06.2018р. за №745/32197; далі за текстом - Порядок №260) у редакції наказу Міністерства оборони України від 01.04.2022р. №98.

Так, відповідно до ч.4 ст.63 Закону України №2662-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Згідно з п.5 Порядку №45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Пунктом 17 Розділу І Порядку №260 визначено, що на період дії воєнного стану виплата грошового забезпечення особам офіцерського, старшинського, сержантського та рядового складу може встановлюватися за окремим рішенням Міністра оборони України.

Окремим дорученням Міністра оборони України від 01.02.2023р. №2683/з визначено, що мінімальний розмір премії як виду грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України не може бути меншим за 140%.

Означене доручення було прийнято у порядку п.17 Розділу І Порядку №260, а тому спірним є питання набуття пенсіонером права на перерахунок пенсії з 01.02.2023р. за рахунок обчисленого станом на 01.01.2023р. грошового забезпечення діючого військовослужбовця Збройних Сил України в частині премії, зростання якої зумовлено виключно проходженням військової служби в умовах дії правового режиму воєнного стану, позаяк за правовою суттю мінімальна премія у розмірі 140% є тимчасовим стимулюючим заходом оплати праці саме під час дії правового режиму воєнного стану.

У п.66 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024р. по зразковій справі №380/19324/23 констатовано, що станом на 01.01.2022р. розмір премії для перерахунку пенсії повинен складати 35 % як середній розмір цього виду грошового забезпечення, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої особу було звільнено на пенсію.

Наявність виключної правової проблеми у даному випадку підтверджується, по-перше, суттєвим (більш як у тричі) зростанням станом на 01.01.2023р. порівняно з 01.01.2022р. мінімального розміру премії як виду грошового забезпечення та справедливістю використання грошового забезпечення, обчисленого за правилами проходження військової служби в умовах повномасштабної збройної агресії ворога проти України під час дії правового режиму воєнного стану для перерахунку пенсій, призначених до 24.02.2022р.

По-друге, наявність виключної правової проблеми підтверджується відсутністю чітко сформульованих у національному законі України повноважень територіальних органів Пенсійного фонду України на здійснення перевірки достовірності складених органами військового управління на виконання постановлених судових рішень довідок про підвищене грошове забезпечення в частині розміру такого виду грошового забезпечення як премія (запроваджена п.17 Розділу І Порядку №260) з одного боку та очевидною спірністю прагнення до перерахунку пенсії за подією зростання грошового забезпечення суто на час дії правового режиму воєнного стану.

В провадженні судді Харківського окружного адміністративного суду Сліденка А.В. знаходяться ще дві справи у подібних спорах №№520/34248/24, №520/33875/24, але результати пошуку дотичних справ засвідчують існування значної кількості справ у спорах про спонукання ІНФОРМАЦІЯ_1 до включення до довідки про підвищене станом на 01.01.2023р. грошове забезпечення премії у мінімального розмірі - 140% (справи №№520/1404/25, 520/1087/25, 520/699/25, 520/704/25, 520/706/25, 520/806/25, 520/741/25, 520/744/25, 520/230/25, 520/1248/25, 520/729/25, 520/820/25, 520/230/25, 520/228/25, 520/236/25, 520/35475/24, 520/234/25, 520/27/25, 520/35222/24, 520/34718/24), що є безумовною причиною виникнення подібних спорів.

Окрім того, існування протилежної судової практики підтверджується справою №520/37441/23.

Усі перелічені справи підпадають під визначення типових адміністративних справ згідно з п.21 ч.1 ст.4 КАС України, адже, по-перше, відповідачем є суб`єкт владних повноважень, до управлінських функцій якого віднесено проведення перерахунку розміру раніше вже призначених пенсій на підставі складених територіальним органом військового управління системи Міністерства оборони України довідок про підвищене станом на 01.01.2023р. грошове забезпечення у порядку постанови КМУ від 30.08.2017р. №704 із таким видом грошового забезпечення як премія у мінімальному розмірі - 140%.

По-друге, спір у цих справах виник з аналогічних підстав - вчинення субєктом владних повноважень управлінського волевиявлення у формі відмови у перерахунку пенсії через відсутність події зростання грошового забезпечення, у тому числі і в частині збільшення мінімального розміру премії до 140%.

По-третє, спір склався у правовідносинах, котрі станом на 01.01.2023р. мають бути унормовані приписами однієї спеціальної норми права - п.17 Розділу І Порядку №260 у кореспонденції із приписами ч.4 ст.63 Закону України від 09.04.1992р. №2662-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"

По-четверте, заявлені вимоги є ідентичними за правовою суттю та аргументами (хоча і по різному текстуально сформульовані) і спрямовані на проведення перерахунку пенсії з 01.02.2023р., у тому числі за рахунок застосування мінімального розміру премії у 140%, котра була запроваджена п.17 Розділу І Порядку №260 на час дії правового режиму воєнного стану як тимчасова стимулююча виплата.

Згідно з ч. 1 ст. 290 КАС України якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.

З огляду на викладене, окружний адміністративний суд знаходить існуючими підстави для застосування процедури згідно з ч. 1 ст. 290 КАС України.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 29 КАС України адміністративна справа підлягає передачі до Верховного суду.

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 6-9, ст.ст.29, 241-243, 248, ч.1 ст.290 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

1.Звернутись до Верховного Суду із поданням у порядку ст. 290 КАС України з приводу розгляду справи №520/35054/24 як судом першої інстанції.

2.Передати справу №520/35054/24 до Верховного Суду, зупинивши провадження по даній справі.

3.Роз`яснити, що ухвала оскарженню не підлягає, набирає законної сили з моменту підписання

Суддя А.В. Сліденко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено30.01.2025
Номер документу124735483
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —520/35054/24

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні