Ухвала
від 28.01.2025 по справі 826/7377/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А

про поновлення провадження в адміністративній справі та

закриття провадження у справі

28 січня 2025 року справа №826/7377/17

Київський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Дудіна С.О., суддів Кушнової А.О. та Щавінського В.Р., розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО" до Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Кабінету Міністрів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третіх осіб: ПАТ КБ "ПриватБанк", Міністерства фінансів України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СОНГО" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Кабінету Міністрів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань визначення пов?язаних із банком осіб і перевірки операцій банків із такими особами Національного банку України від 13.12.2016 №105 в частині визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО" пов`язаною з ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" особою;

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про погодження умов придбання акцій додаткової емісії неплатоспроможності банку ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 20.12.2016 №2887 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "COHГO";

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про здійснення розрахунково-касового обслуговування під час тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 20.12.2016 №2891 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про погодження умов продажу неплатоспроможного банку ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" №2893 від 20.12.2016 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- визнати протиправним та скасувати наказ Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" Соловйової Н.А. від 20.12.2016 №22 "Про заборону видаткових операцій з рахунків пов?язаних осіб" в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО" щодо заборони будь-яких видаткових операцій - безготівкових та готівкових, у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" та блокування рахунків Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- визнати протиправним та скасувати наказ Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" Соловйової Н.А. "Про перерахування коштів пов?язаних осіб" від 21.12.2016 №44 в частині, що стосується прав та Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО".

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.06.2017 відкрито провадження у справі та призначено попереднє судове засідання.

12.12.2017 ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.07.2019 було зупинено провадження у справі №826/7377/17 до набрання законної сили рішенням у справі №826/13813/17.

13.12.2022 Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" №2825-IX, статтею 1 якого встановлено ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва.

Пунктом 1 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону установлено, що з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

14.12.2022 вказаний Закон був опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15.12.2022.

04.03.2024 на адресу Київського окружного адміністративного суду від Окружного адміністративного суду міста Києва надійшли матеріали цієї адміністративної справи та за результатом автоматизованого розподілу були передані на розгляд судді Дудіну С. О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.03.2024 прийнято адміністративну справу до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Дудіна С.О. та вирішено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

За результатом автоматизованого розподілу було визначено склад колегії суддів для розгляду справи, а саме: головуючий суддя Дудін С.О. судді Кушнова А.О. та Щавінський В.Р.

15.05.2024 на адресу суду від Національного банку України надійшло клопотання про поновлення провадження у справі у зв`язку з набранням законної сили постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2021 у справі №826/13813/17.

Розглянувши вказану заяву, суд зазначає таке.

Судом встановлено, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.04.2019 у справі №826/13813/17 задоволено адміністративний позов компанії Компанії Тріантал Інвестментс ЛТД (Triantal Investments LTD).

Визнано протиправним та скасовано повністю рішення Комісії з питань визначення пов`язаних із банком осіб і перевірки операцій банків із такими особами Національного банку України «Про визначення осіб пов`язаними з ПАТ КБ «ПРИВАТБАНК» від 13.12.2016 №105.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2021 задоволено клопотання Національного банку України про закриття провадження у справі, скасовано рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.04.2019 та закрито провадження у справі за адміністративним позовом Компанії Тріантал Інвестменс ЛТД (Triantal Investments LTD) до Національного банку України, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Приватбанк" про визнання протиправним та скасування рішення.

Постановою Верховного Суду від 04.10.2023 касаційну скаргу Компанії Тріантал Інвестменс ЛТД (Triantal Investments LTD) залишено без задоволення, а постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2021 у справі №826/13813/17 без змін.

Відповідно до частини першої статті 325 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Отже, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2021 у справі №826/13813/17 набрала законної сили 13.12.2021.

Відповідно до частин першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу.

Згідно з частинами другою та третьою статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України з дня поновлення провадження у справі перебіг процесуальних строків продовжується.

Провадження у справі продовжується зі стадії, на якій його було зупинено.

Отже, враховуючи те, що підстави, які зумовили зупинення провадження у справі, відпали, суд вважає за необхідне поновити провадження у справі №826/7377/17.

26.03.2024 на адресу суду від Акціонерного товариства Комерційний банк "ПриватБанк" надійшло клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку з тим, що заявлені позовні вимоги не підлягають розгляду в суді жодної юрисдикції.

15.05.2024 на адресу суду від Національного банку України надійшло клопотання про закриття провадження у справі з підстав, аналогічних тим, що зазначені у клопотанні Акціонерного товариства Комерційний банк "ПриватБанк".

Розглянувши вказані клопотання, суд зазначає таке.

Предметом позову у даній справі є, зокрема, вимога про оскарження рішення Комісії з питань визначення пов?язаних із банком осіб і перевірки операцій банків із такими особами Національного банку України від 13.12.2016 №105 в частині визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО" пов`язаною з ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" особою.

Суд зазначає, що Велика Палата Верховного Суду вже сформувала правовий висновок щодо можливості розгляду в судах справ такої категорії.

Так, у постанові від 15.06.2020 у справі №826/20221/16 Велика Палата Верховного Суду зазначила таке:

"69. За загальним правилом, встановленим статтею 79 Закону України Про банки і банківську діяльність, банк або інші особи, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку України, мають право оскаржити в суді в установленому законодавством порядку рішення, дії або бездіяльність Національного банку України чи його посадових осіб.

70.Окремий випадок, який кореспондується з наведеною правовою нормою, передбачений частиною четвертою статтею 52 цього ж Закону, за якою особа, визначена рішенням Національного банку України повязаною з банком особою, чи такий банк можуть оскаржити в установленому законом порядку рішення Національного банку України про визначення особи повязаною з банком особою, а в разі притягнення такої особи до передбаченої законом відповідальності оспорити підстави рішення Національного банку України про її визначення повязаною з банком особою.

71.Відповідно до частини першої статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність для цілей цього Закону повязаними з банком особами є:

1) контролери банку;

2) особи, які мають істотну участь у банку, та особи, через яких ці особи здійснюють опосередковане володіння істотною участю у банку;

3) керівники банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів банку;

4) споріднені та афілійовані особи банку, у тому числі учасники банківської групи;

5) особи, які мають істотну участь у споріднених та афілійованих особах банку;

6) керівники юридичних осіб та керівники банків, які є спорідненими та афілійованими особами банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів цих осіб;

7) асоційовані особи фізичних осіб, зазначених у пунктах 16 цієї частини;

8) юридичні особи, в яких фізичні особи, зазначені в цій частині, є керівниками або власниками істотної участі;

9) будь-яка особа, через яку проводиться операція в інтересах осіб, зазначених у цій частині, та на яку здійснюють вплив під час проведення такої операції особи, зазначені в цій частині, через трудові, цивільні та інші відносини.

72.Пунктом 1 глави 1 розділу II Положення про визначення пов`язаних із банком осіб, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 12 травня 2015 року № 315 (далі Положення № 315), встановлено, що особа є повязаною з банком із моменту виникнення підстав для визначення такої особи повязаною з банком відповідно до вимог статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність.

73. Відповідно до частини другої статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність банк зобовязаний подавати Національному банку України інформацію про повязаних із банком осіб у порядку, встановленому нормативно-правовими актами Національного банку України.

74. Банк самостійно виявляє повязаних з банком осіб, формує і подає до Національного банку України перелік таких осіб щомісяця. У цьому переліку визначається дата, станом на яку особа визнана такою, що є повязаною з банком. Такий перелік є динамічним, він постійно оновлюється на підставі зміни інформації щодо особи, визначеної повязаною з банком. Якщо повязану з банком особу визначено такою на підставі рішення Комісії і перевірки операцій банків з такими особами, то за відсутності заперечень банку відповідна особа має бути включена банком до наступного щомісячного переліку повязаних з банком осіб. Таким чином, рішення Комісії має обмежений термін дії воно використовується для включення банком особи в наступний щомісячний перелік повязаних з банком осіб (це рішення по суті є адресованою банку вказівкою Національного банку України доповнити відповідний перелік, зробленою за наслідками здійснення банківського нагляду).

75. Таким чином, норми Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб щодо повязаних з банком осіб підлягають застосуванню, якщо особи підпадають під визначення частини першої статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність, незалежно від того, чи був такий статус цих осіб підтверджений рішенням Національного банку України чи виявлений банком самостійно.

76. Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що у звязку зі зміною складу акціонерів ПАТ КБ Приватбанк колишні акціонери не є акціонерами цього банку з дня переходу права власності на акції від колишніх акціонерів до держави як інвестора. З того ж дня особи, які були повязані з ПАТ КБ Приватбанк через свої звязки з колишніми акціонерами, втратили статус повязаних з цим банком осіб.

77. При цьому рішення Комісії від 13 грудня 2016 року № 105 у частині визнання позивачів повязаними з ПАТ КБ Приватбанк особами було прийняте до того, як склад акціонерів цього банку змінився.

78. Отже, на час ухвалення судових рішень зазначене рішення Комісії вичерпало свою дію щодо всіх позивачів незалежно від того, чи була до них застосована процедура обміну їх вимог до банку на акції банку.

79.Водночас позивачі не позбавлені права посилатися на неправомірність прийняття таких рішень у частині, що стосується їх прав, як на підставу позову з позовними вимогами, які можуть бути предметом судового розгляду.

80.Отже, у цьому спорі позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Комісії від 13 грудня 2016 року № 105 у частині визнання позивачів повязаними з ПАТ КБ Приватбанк особами за своєю суттю є не позовною вимогою, а підставою основної позовної вимоги, спрямованої на захист прав позивачів, яка відповідає їх дійсному прагненню.

81.Причиною звернення позивачів до суду є їхнє прагнення одержати від ПАТ КБ Приватбанк грошові кошти. Це є основною вимогою у цьому спорі. Під час розгляду спору про стягнення грошових коштів (депозиту та процентів, нарахованих за ним) позивачі вправі доводити відсутність у них статусу осіб, повязаних з банком, у певний період часу як підставу своїх вимог, посилаючись безпосередньо на частину першу статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність, без оскарження рішення Національного банку України про визнання їх повязаними з банком особами як самостійної позовної вимоги.

82. Поняття спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства слід тлумачити в широкому значенні, тобто як поняття, що стосується спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

83. Отже, провадження у справі в частині зазначених вимог слід закрити, оскільки спір у цій частині не підлягає судовому розгляду в суді жодної юрисдикції."

Враховуючи вказаний правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, суд зазначає, що заявлена у цьому спорі позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань визначення пов?язаних із банком осіб і перевірки операцій банків із такими особами Національного банку України від 13 грудня 2016 року № 105 в частині визнання позивача пов`язаною з ПАТ «КБ «Приватбанк» особою за своєю суттю є не позовною вимогою, а є підставою основної позовної вимоги, спрямованої на захист прав позивача, яка відповідає його дійсному прагненню.

Отже, провадження у справі в частині зазначеної вимоги слід закрити, оскільки спір у цій частині не підлягає судовому розгляду в суді жодної юрисдикції.

Щодо позовних вимог про оскарження:

- рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про погодження умов придбання акцій додаткової емісії неплатоспроможності банку ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 20.12.2016 №2887 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "COHO";

- рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про здійснення розрахунково-касового обслуговування під час тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 20.12.2016 №2891 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про погодження умов продажу неплатоспроможного банку ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" №2893 від 20.12.2016 в частині, що стосується прав та інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- наказу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" Соловйової Н.А. від 20.12.2016 №22 "Про заборону видаткових операцій з рахунків пов?язаних осіб" в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО" щодо заборони будь-яких видаткових операцій - безготівкових та готівкових, у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" та блокування рахунків Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО";

- наказу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" Соловйової Н.А. "Про перерахування коштів пов?язаних осіб" від 21.12.2016 №44 в частині, що стосується прав та Товариства з обмеженою відповідальністю "СОНГО", суд зазначає таке.

Велика Палата Верховного Суду у вказаній вище постанові від 15.06.2020 у справі №826/20221/16 зазначила таке:

"84.Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що рішення про погодження умов придбання акцій додаткової емісії неплатоспроможного банку та рішення про погодження умов продажу неплатоспроможного банку не створюють для позивачів правових наслідків, оскільки такі наслідки можуть виникнути лише в разі укладення відповідних договорів.

85.Що ж до наказу про заборону видаткових операцій з рахунків повязаних з банком осіб, рішення про здійснення розрахунково-касового обслуговування під час тимчасової адміністрації, наказу про перерахування коштів повязаних осіб, то ці рішення є обовязковими лише для працівників банку, тобто є внутрішніми документами банку.

86. Разом із цим якщо у справі, учасником якої є Фонд та/або його уповноважена особа, суд установить, що оскаржуваний позивачем акт є внутрішнім документом банку, який не створює жодних обов`язків для третіх осіб (у тому числі й контрагентів банку) і не спричиняє порушення будь-яких прав, сфера його застосування обмежується внутрішніми відносинами відповідного банку, то з огляду на правову природу такого акта він не може бути предметом судового розгляду. Зазначена правова позиція наведена Великою Палатою Верховного Суду в постановах від 11 квітня, 16 травня 2018 року у справах № 910/12294/16, 910/24198/16, 910/17448/16 відповідно та інших. Висновки у цих справах стосувалися оскарження рішень/повідомлень уповноважених осіб Фонду щодо визнання правочинів нікчемними.

87. До того ж позивачі не позбавлені права посилатися на неправомірність прийняття таких рішень у частині, що стосується їх прав, як на підставу позову з позовними вимогами, які можуть бути предметом судового розгляду.

88.Таким чином, ураховуючи наведені вище висновки, Велика Палата Верховного Суду вважає, що провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про визнання протиправними та скасування в частині, що стосується позивачів, наказу уповноваженої особи Фонду про заборону видаткових операцій з рахунків повязаних з банком осіб, рішення виконавчої дирекції Фонду про погодження умов придбання акцій додаткової емісії неплатоспроможного банку, рішення виконавчої дирекції Фонду про здійснення розрахунково-касового обслуговування під час тимчасової адміністрації у банку, рішення виконавчої дирекції Фонду про погодження умов продажу неплатоспроможного банку, наказу уповноваженої особи Фонду про перерахування коштів повязаних з банком осіб не направлене на поновлення (і не здатне поновити) прав позивачів незалежно від юрисдикції суду.

89.Поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в широкому значенні, тобто як поняття, що стосується спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

90.Отже, провадження у справі в частині зазначених вимог слід закрити, оскільки спір у цій частині не підлягає судовому розгляду в суді жодної юрисдикції.".

Отже, враховуючи вказані висновки Великої Палати Верховного Суду, суд зазначає, що спір в частині вказаних позовних вимог також не підлягає судовому розгляду в суді жодної юрисдикції.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

На підставі викладеного, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі.

Згідно з частиною другою статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Керуючись статтями 237, 238, 243, 248, 253, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в:

1. Поновити провадження в адміністративній справі.

2. Клопотання Національного банку України та Акціонерного товариства Комерційний банк "ПриватБанк" про закриття провадження у справі задовольнити.

3.Закрити провадження в адміністративній справі.

4. Копію ухвали суду надіслати (вручити, надати) учасникам справи (їх представникам), зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного ухвали.

Головуючий суддя Дудін С.О.

СуддіКушнова А.О.

Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124775988
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них

Судовий реєстр по справі —826/7377/17

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні