ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 р. Справа № 520/9626/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Русанової В.Б.,
Суддів: Бегунца А.О. , Мельнікової Л.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Фермерського господарства "Клепки", Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2024, (головуючий суддя І інстанції: Тітов О.М.) по справі № 520/9626/24
за позовом Фермерського господарства "Клепки"
до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області
про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "КЛЕПКИ" (далі позивач, ФГ "КЛЕПКИ") звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження №435 від 12.10.2023 р., винесене Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області;
- зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, кадастрові номери та площа яких зазначені в Заяві №2-2023 від 31.08.2023р, потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати ФГ "КЛЕПКИ" пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельні ділянки.
В обґрунтування позову зазначило, що на праві оренди користується земельними ділянками, які знаходяться на території с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області. Земельні ділянки розташовані на території, де тривалий час велись активні бойові дії та яка перебувала в тимчасовій окупації, а тому можуть бути забруднені вибухонебезпечними предметами.
У зв`язку з цим, позивач звернувся до відповідача із заявою про надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи на 2023, з підстав потенційного забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами. Водночас, Шевченківська селищна військова адміністрація розпорядженням відмовила у наданні пільг за відсутності належних підстав, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2024 адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано Розпорядження №435 від 12.10.2023, винесене Шевченківською селищною військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області.
Зобов`язано Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області на користь Фермерського господарства "КЛЕПКИ" судовий збір у сумі 3 028,00 грн .
Фермерське господарство "КЛЕПКИ" (далі позивач, ФГ "КЛЕПКИ") не погодившись із судовим рішенням, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просило скасувати рішення суду в частині зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.
Прийняти в цій частині нове рішення, яким зобов`язати відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської сільської ради на території Шевченківського району Харківської області, кадастрові номери та площа яких зазначені в Заяві №2-2023 від 31.08.2023р, потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати ФГ "КЛЕПКИ" пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельні ділянки.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції невірно встановлено обставини справи, оскільки позивач звертався до відповідача із Заявою № 2- 2023 від 31.08.2023 р., проте суд першої інстанції зобов`язав відповідача розглянути заяви ФГ "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 , які ним не подавалися.
Також судом першої інстанції невірно застосовано норми п. 288.8 ст. 288 ПКУ (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) та п. 69.16 п. 16 Розділу Х ПКУ (екологічний податок), які не мають жодного відношення до суті спірних правовідносин по цій справі.
Вказує, що єдиними умовами, за яких земельні ділянки визнаються законодавцем забрудненими вибухонебезпечними предметами є завершення на території земельних ділянок активних бойових дій та подання платником податку заяви до військової адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві (із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок).
Також не погоджується із обраним судом способом захисту, а саме покладенням обов`язку повторно розглянути заяву, а не прийняти рішення.
Враховуючи, що позивачем дотримано зазначені вище умови, відповідач не мав можливості прийняти інше рішення окрім встановлення йому податкових пільг.
Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області (далі відповідач) подала відзив на апеляційну скаргу, в якому просила апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволення позову, подала апеляційну скаргу, в якій просить його змінити та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального права.
Просить врахувати, що відповідачем розглянута заява позивача відповідно до Закону України " Про адміністративну процедуру", проведено аналіз кадастрових номерів, зазначених в заяві позивача, за результатами якого встановлено ряд невідповідностей, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6325782000:03:000:0043, 6325782000:03:000:0021, 6325782000:01:000:0013,6325782000:03:000:0108,6325782000:01:000:0137, 6325782000:02:000:0088 не відображаються в системі ДЗК, що унеможливлює їх визначення конкретного місця розташування на полі та проведення обстеження комісією на факт здійснення господарської діяльності та перевірки чи дані земельні ділянки знаходяться в оренді. Площі земельних ділянок за кадастровими номерами 6325782000:02:000:0047;6325782000:02:000:0064 не відповідають інформації з системи ДЗК.
Крім того, зауважує, що позивач не звертався з повідомленням про внесення спірних земельних ділянок в чергу на розмінування, що підтверджувало б їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Так, позивач посилався на інформацію Департаменту цивільного захисту ХОВА, в якій зазначено, що земельні ділянки не підлягають очищенню з підстав:
- що знаходяться в межах 20-ти кілометрової зони від лінії ведення активних бойових дій;
- на яких здійснюються заходи щодо оборони державного кордону, райони, піддаються постійним обстрілам;
- на яких військові формування розміщують та здійснюють діяльність, відносяться земельні ділянки площею 1389,4379 га та якими доказами це підтверджується.
Проте ні позивачем , ні судом не встановлено до якого саме вище зазначених підстав відносяться земельні ділянки площею 1389, 4379 га та якими доказами це підтверджується.
Позивач, подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.
В підтвердження факту користування земельними ділянками позивач надав додаткові пояснення, договори оренди земельних ділянок, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, стосовно яких у відповідача виникли питання.
Відповідачем також надані додаткові пояснення, в яких просить врахувати, що на сьогоднішній момент земельні ділянки за кадастровими номерами: 6325782000:03:000:0043, 6325782000:03:000:0021,6325782000:01:000:0013,6325782000:03:000:0108, 325782000:01:000:0137, 6325782000:02:000:0088 не відображаються в системі ДЗК, що унеможливлює їх визначення конкретного місця розташування на полі та проведення обстеження комісією на факт здійснення господарської діяльності та перевірки чи дані земельні ділянки знаходяться в оренді.
Відповідно до ч. 1 ст. 308, п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглянута в межах доводів апеляційної скарги, в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційних скарг, вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено апеляційним судом, що Фермерське господарство "КЛЕПКИ" (ЄДРПОУ 30136059) знаходиться за адресою Харківська область, м. Куп`янськ, вул. Сватівська, буд. 56. Основним видом діяльності позивача є КВЕД є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Сторонами визнається, що ФГ "Клепки" веде фермерське господарство на території с. Березівка, Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області, має на праві оренди 301 земельну ділянку із цільовим призначенням для ведення товарного с/г виробництва загальною площею 1389,4379 га. строком на 10 років на підставі договорів оренди, що зареєстровані відповідно до законодавства.
З початку повномасштабного вторгнення з 26.02.2022 по 08.09.2022 с. Березівка Шевченківської територіальної громади перебувало у повній тимчасовій окупації. Після деокупації, з 08.09.2022 по теперішній час с. Березівка Шевченківської територіальної громади входить до переліку територій можливих бойових дій, що підтверджується Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022.
31.08.2023 позивач звернувся до Шевченківської селищної військової адміністрації із заявою №2-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га., які розташовані за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області та були тимчасово окуповані Російською Федерацією до 08.09.2022, а з 09.09.2022 розташовані на територіях можливих бойових дій потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, визнати непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними та встановити податкову пільгу зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023.
В заяві зазначив 301 земельну ділянку, зокрема із кадастровими номерами 6325782000:03:000:0043,6325782000:03:000:0021,6325782000:01:000:0013,6325782000:03:000:0108,6325782000:01:000:0137,6325782000:02:000:0088;6325782000:02:000:0047;6325782000:02:000:0064.
12.10.2023 Шевченківська селищна військова адміністрація прийняла розпорядження №435 Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ Клепки у зв`язку з неможливістю визначити земельні ділянки загальною площею 1389,4379 га, непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забрудненням вибухонебезпечними предметами.
Позивач, не погоджуючись рішенням відповідача звернувся до суду за захистом своїх прав.
Задовольняючи позов та скасовуючи спірне розпорядження, суд першої інстанції виходив з того, що останнє прийнято відповідачем без урахування обставин перебування спірних земельних ділянок на території, що була окупована та на якій велись активні бойові дії, неможливості ведення позивачем господарської діяльності на таких ділянках у зв`язку з небезпекою проведення робіт на цій території без попереднього її обстеження (розмінування або гуманітарного розмінування).
Обираючи спосіб захисту прав позивача, з посиланням на дискреційні повноваження відповідача, суд першої інстанції поклав на відповідача обов`язок повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що покладення на відповідача обов`язку прийняти рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами є дискреційними повноваженнями відповідача.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з абз. 1, 2 п. 292-1.1. ст. 292-1 ПК України об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.
Площі земельних ділянок, що перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не є об`єктом оподаткування єдиним податком для платників єдиного податку четвертої групи на період консервації або на період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, або на період, коли земельні ділянки були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Відповідно до пп. 69.33. п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України тимчасово, з 1 березня 2022 року, не нараховується та не сплачується єдиний податок четвертої групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди, у податкових періодах, коли на територіях, на яких розташовані такі сільськогосподарські угіддя та/або землі водного фонду, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації російською федерацією.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Абзацем 8 п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України встановлено, що для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником податку заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Аналогічною за змістом є норма для надання пільги із земельного податку, викладена у п. 283-1.2 ст. 283-1 ПК України.
Площі земельних ділянок, що перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не є об`єктом оподаткування єдиним податком для платників єдиного податку 4 групи на період консервації або не період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, або на період коли земельні ділянки були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Проте вирішуючи спір суд першої інстанції застосував норми п.288.8 ст.288 ПКУ (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) та п.69.16 п.16 Розділу Х ПКУ (екологічний податок), які не регулюють спірні правовідносини.
Колегія суддів зазначає, що с. Березівка Шевченківської територіальної громади входило до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 (далі Перелік № 309), а саме з 26.02.2022 по 08.09.2022 перебувало у повній тимчасовій окупації, у період з 01.01.2023 та по теперішній час - входить до переліку територій можливих бойових дій.
Відповідно до пп. 12.3.7 п. 12.3. ст. 12 ПК України сільські, селищні, міські радами, військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації мають повноваження на прийняття рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.
Згідно з пп. 12.4.6 п. 12.4. ст. 12 ПК України до компетенції органів місцевого самоврядування відноситься надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що починаючи з 26.03.2022, вирішення питання віднесення земельних ділянок потенційно забрудненими та надання податкової пільги зі сплати місцевих податків щодо земельних ділянок, розташованих на території с. Березівка Шевченківської територіальної громади, у зв`язку з їх імовірним забрудненням вибухонебезпечними предметами, відноситься до виключної компетенції Шевченківської територіальної громади.
Відповідно до Переліку № 309 датою закінчення окупації с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області є 08.09.2022.
Таким чином, починаючи з 08.09.2022, земельні ділянки, розташовані на території с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області, можуть бути визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Так, податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті. Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат. Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії.
Отже право платника на звільнення від сплати податків, яке безумовно виникає з моменту виникнення певних підстав (у цьому випадку - наявності факту імовірного забруднення земель вибухонебезпечними предметами), одночасно означає безумовний обов`язок компетентного органу цю пільгу надати.
При цьому можливість прийняття військовою адміністрацією негативного рішення за заявою особи з цього питання повинна бути наслідком тільки відсутності достатнього підтвердження обставин, які надають право на звільнення від сплати податків, та яким суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дати належну правову оцінку.
Апеляційним судом встановлено, що позивач 31.08.2023 звертався до відповідача із заявою № 2-2023 щодо 301 земельної ділянки.
За наслідками розгляду заяви позивача від 31.08.2023 № 2-2023 відповідач прийняв розпорядження № 435 від 12.10.2023 , яким відмовив у звільненні від місцевих податків та зборів, обґрунтоване виключно відсутністю потенційної загрози забруднення земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га вибухонебезпечними предметами без зазначення конкретних обставин, що стали підставою для прийняття рішення про відмову у наданні пільг.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Колегія суддів зазначає, що спірне розпорядження не містить обґрунтувань, з яких відповідач дійшов висновку щодо відсутності потенційної загрози забруднення спірних земельних ділянок, отже не відповідає критеріям до рішень суб`єктів владних повноважень, визначених ч.2 ст. 2 КАС України, зокрема щодо обґрунтованості.
Також суд враховує практику Європейського суду з прав людини (наприклад, рішення у справі Suominen v. Finland, заява № 37801/97, пункт 36), відповідно до якої орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень; принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішенням було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.
Колегія суддів зазначає, що Конституцією України та КАС України прямо передбачений обов`язок суб`єктів владних повноважень дотримуватися принципу належного урядування, відповідно, адміністративні суди під час розгляду та вирішення спорів, що виникають у сфері публічно-правових відносин, мають перевіряти дотримання цього принципу у всіх його аспектах з урахуванням конкретних обставин справи. Фактичне застосування принципу належного урядування є своєрідним маркером того як в Україні гарантуються статті 1, 3, 6, 8, 19, 55, 56, 124 Конституції України, а суди застосовують частину другу статті 2 КАС України та статті 3 і 4 Угоди про асоціацію з ЄС.
Відтак, невиконання суб`єктом владних повноважень законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Доводи апеляційної скарги про неможливість надання позивачу податкових пільг з огляду на не відображення земельних ділянок з кадастровими номерами 6325782000:03:000:0043, 6325782000:03:000:0021,6325782000:01:000:0013,6325782000:03:000:0108,6325782000:01:000:0137, 6325782000:02:000:0088 у ДЗК колегія суддів відхиляє, оскільки вказані обставини відмови не були покладені в основу спірного розпорядження.
Крім того, не відображення земельних ділянок в електронній системі ДЗК не є достатнім доказом відсутності права користування ними позивачем.
З наданих позивачем до суду доказів в підтвердження користування спірними земельними ділянками, надано договори оренди землі, зареєстровані у встановлену законом порядку:
- від 27.10.2014 (земельні ділянки з кадастровим номером: 6325782000:02:000:0088, 6325782000:01:000:0013, 6325782000:03:000:0043)
- від 26.09.2014 (земельна ділянка з кадастровим номером 6325782000:01:000:0137)
- від 28.04.2015 (земельні ділянки з кадастровим номером: 6325782000:03:000:0108, 6325782000:03:000:0021), зареєстрованих у встановленому Законом порядку, а також договорів про внесення змін та доповнень до договорів оренди землі, витягів з Державного реєстру прав на нерухоме майно.
За умовами договорів (пункт 3.1) термін їх дії становить 10 років.
Отже, на момент звернення із заявою (серпень 2023 р.) строк дії договорів не сплинув, доказів їх дострокового розірвання відповідачем не надано та судом не встановлено.
З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що лише відсутність відомостей про земельні ділянки в ДЗК не є достатньою підставою для відмови у наданні позивачу податкових пільг.
Крім того , доказів відсутності таких відомостей відповідачем до суду не надано.
Доводи апеляційної скарги відповідача щодо не вчинення позивачем дій шляхом подання заяви про включення земельних ділянок в чергу на розмінування, які б свідчили про потенційне забруднення земельних ділянок, колегія суддів вважає такими, що не спростовує висновки суду в частині прийняття невмотивованого рішення.
Відповідно до п.п.1,6,7 ч. 1 ст. 47 Закону України «Про адміністративну процедуру» під час підготовки справи до розгляду та вирішення, крім невідкладного розгляду та вирішення справи (стаття 60цього Закону), адміністративний орган встановлює наявність та достатність матеріалів у справі, а також за необхідності: 1) витребовує додатково документи та відомості, що перебувають у володінні органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, що належить до сфери його управління; 6) вирішує питання про необхідність залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду справи, призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей, проведення слухання у справі; 7) виконує інші передбачені законом обов`язки в рамках адміністративного провадження.
Згідно з ч. 1 ст. 52 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний орган досліджує обставини, що мають значення для вирішення справи, виходячи з принципів законності та офіційності.
Відповідно до ч. 2 ст. 52 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний орган визначає відповідно до законодавства способи та обсяг встановлення обставин справи. При цьому адміністративний орган не обмежений доводами учасників адміністративного провадження, наданими ними доказами та клопотаннями.
Згідно з ч. 4 ст. 52 Закону України «Про адміністративну процедуру» забороняється вимагати від учасника адміністративного провадження надання доказів, які не стосуються обставин справи, а також всупереч принципу офіційності, згідно з яким обов`язок збирання доказів покладений на адміністративний орган.
Згідно з ч. 1 ст. 69 Закону України «Про адміністративну процедуру» за результатами розгляду справи адміністративний орган у межах своїх повноважень приймає адміністративний акт.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний акт, прийнятий у письмовій формі, або усний адміністративний акт, підтверджений у письмовій формі, повинен мати мотивувальну частину (крім випадків, передбачених частиною шостою цієї статті). Мотивування (обґрунтування) адміністративного акта в письмовій формі повинно забезпечувати особі можливість правильно його зрозуміти та реалізувати своє право на оскарження адміністративного акта.
У справі Рисовський проти України Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Принцип належного урядування не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, відповідач всупереч ч. 2 ст. 77 КАС України правомірності прийнятого рішення ні суду першої, ні апеляційної інстанції не довів.
Відтак, спірне розпорядження прийнято відповідачем без надання оцінки всім обставинам, викладеним в заяві та за відсутності належних обґрунтувань щодо підстав відмови з урахуванням приписів п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України та положень Наказу № 309 від 22.12.2022, а тому висновки суду про його скасування є вірними.
Проте, вирішуючи спір суд першої інстанції невірно встановив обставини справи, безпідставно поклав обов`язок на відповідача розглянути заяви позивача від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023, які ним не подавалися, що призвело до невірного вирішення справи.
З огляду на зазначене судове рішення підлягає скасуванню в частині зобов`язання відповідача розглянути заяви підлягає скасуванню, із прийняттям нового рішення.
Щодо доводів апеляційної скарги позивача в частині обраного судом способу захисту , колегія суддів зазначає наступне.
Суд першої інстанції вважав, що вирішення питання про надання податкових пільг є дискреційними повноваженнями відповідача, тому дійшов висновку про зобов`язання Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву ФГ Клепки про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами, з урахуванням висновків суду у даній справі.
Доводи позивача щодо відсутності у відповідача дискреційних повноважень, є помилковими.
Дискреційними є повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
В контексті спірних правовідносин законодавець установив у межах, які визначені законом, відповідач має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення, або встановити податкову пільгу зі сплати місцевих податків та зборів щодо земельної ділянки або ні, спираючись на надану заяву.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Проте, з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988), встановлено, що запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців.
Закон вимагає, щоб він був доступний для особи і вона також могла передбачити наслідки його застосування до неї, та щоб закон не суперечив принципові верховенства права. В національному праві має існувати засіб правового захисту від свавільного втручання з боку державних органів у права, гарантовані Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Небезпека свавілля є особливо очевидною, коли виконавча влада здійснює свої функції закрито (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Гавенда проти Польщі від 14.03.2002).
Відповідно до ст. 7 ПК України визначено, що під час встановлення податку можуть передбачатися податкові пільги та порядок їх застосування.
Згідно з п. 28 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради приймаються рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку.
На виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 23.12.2022 року № 875/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області» створено Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області». Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 06.02.2023 року №2897-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів в Ізюмському, Куп`янському та Чугуївському районах Харківської області повноважень, передбачених ч. 2 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч. 2 ст. 10 та ч. 2 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», відповідно до ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
Отже Шевченківська селищна військова адміністрація приймає розпорядження про надання пільги зі сплати місцевих податків та зборів або дає вмотивовану відмову. Розпорядження приймаються зважено та аргументовано в інтересах територіальної громади та у відповідності до закону.
Пільга надається саме у зв`язку з неможливістю сплачувати податки, що пов`язане з неможливістю здійснювати господарську діяльність.
Суди не вправі втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі переймати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки чинним законодавством України суди не наділені правом створювати норми права, а наділені лише компетенцією перевіряти уже створені норми права на їх відповідність вищестоящим в ієрархії нормативно-правовим актам.
Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм в межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження). Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Враховуючи, що відповідачем не досліджено всі обставини, викладені у заяві, не прийнято належним чином вмотивоване рішення про відмову або про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою забруднення вибухонебезпечними предметами та надання податкових пільг позивачу, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність в цьому випадку дискреції у Шевченківської селищної військової адміністрації.
Таким чином, колегія суддів вважає необхідним скасувати рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 та прийняти нове про зобов`язання Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №2-2023.
За приписами ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Фермерського господарства "Клепки", Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області - задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2024 по справі № 520/9626/24 - скасувати в частині зобов`язання Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №1-2023, №2-2022, №3-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.
Прийняти в цій частині нову постанову, якою зобов`язатиШевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 №2-2023 про визнання земельних ділянок загальною площею 1389,4379 га, які розташована за межами с. Березівка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надання пільг зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, з урахуванням висновків суду в даній справі.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2024 по справі № 520/9626/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя В.Б. Русанова Судді А.О. Бегунц Л.В. Мельнікова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124779539 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Русанова В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні