ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 рокуЛьвівСправа № 140/6220/24 пров. № А/857/26383/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року (головуючий суддя Мачульський В.В., м.Луцьк) у справі №140/6220/24 за адміністративним позовом Приватного підприємства «Сучасне опалення» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
13.06.2024 позивач (Приватне підприємство «Сучасне опалення») звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України, в якому просив: визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання на реєстрацію.
Позов обґрунтовує тим, що оскаржувані рішення прийняті всупереч вимогам Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, оскільки у них не зазначено чітких зауважень до первинних документів або ж про відсутність конкретних первинних документів. Більше того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та чому витребувані документи не взято до уваги.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Приватним підприємством «Сучасне опалення» податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, датою подання її на реєстрацію.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Волинській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що позивач не надав усіх документів, перелік яких було наведено у повідомленнях про надання додаткових пояснень, а саме запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «додаткова інформація зазначено: документи та розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу ТОВ «Шинака-Укрїна». Апелянт вважає, що надані позивачем письмові пояснення та копії документів, що передбачені наказом Міністерства Фінансів України від 12.12.2019 № 520 були недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. З огляду на наведене, податковий орган вважає, що при прийнятті оскаржуваних рішень діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Також, вказує, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як втручання в дискреційні повноваження відповідача. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
16.12.2024 позивачем до суду подано відзив на апеляційну скаргу. Доводи відзиву аналогічні доводам адміністративного позову. Крім того, зазначає, що зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів на підтвердження здійснення господарських операцій, наданих як податковому органу, так і суду, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних не спростована відповідачем, Волинський окружний адміністративний суд дійшов правомірного висновку, що комісія ГУ ДПС у Волинській області не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС) суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПП «Сучасне опалення» (код ЄДРПОУ: 42545467) зареєстровано як юридична особа 10.10.2018, основні види діяльності КВЕД: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний); супутніми видами діяльності: 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 43.99 Інші види спеціалізованої будівельної роботи; 43.21 Електромонтажні роботи; 42.91 Будівництво водних споруд; 42.21 Будівництво трубопроводів.
Між ПП «Сучасне опалення», (Продавець) та ТОВ «Шинака-Україна» (Покупець), укладено договір купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, за умовами якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцеві Товар згідно Специфікації (Додаток 1), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та сплатити його вартість. Загальна ціна даного договору 1 689 329,00 грн. (п.1.1, 2.1 договору). Платник зобов`язується провести розрахунок за отриманий Товар шляхом 100% післяплати на рахунок Продавця, який зазначено в реквізитах даного договору протягом 3 (трьох) банківських днів з дати отримання товару. Пунктами 3.2, 3.3 договору передбачено, що передача Товару від Продавця Покупцю здійснюється на умовах: FCA, вул. Дачний масив,1, с. Кульчин, Луцького району Волинської області. Передача Товару від Продавця Покупцю оформляється видатковою накладною. Право власності на Товар та ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження Товару до Покупця переходить в момент передачі Товару від Продавця Покупцю з моменту підписання Сторонами Накладної (п.3.4 договору).
Як слідує з платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023, ТОВ «Шинака-Україна» оплатило ПП «Сучасне опалення» кошти в сумі 258 321,62 грн., як авансовий платіж за платежем за труби зг.рах.258 від 01.08.2023.
За фактом вищевказаної господарської операції ПП «Сучасне опалення» складено податкові накладні: №2 від 09.11.2023 на суму 108 779,29 грн. (в т.ч. ПДВ 18 129,88 грн.), №1 від 09.11.2023 на суму 92 279 грн. (в т.ч. ПДВ 15 379,83грн.), №3 від 22.11.2023 на суму 54 749,59 грн. (в т.ч. ПДВ 9 124,93 грн.), №1 від 18.12.2023 на суму 102 865,72 грн. (в т.ч. ПДВ 17 144,29 грн.), №3 від 22.12.2023 на суму 35 664,19 грн. (в т.ч. ПДВ 5 944,03 грн.), які надіслані в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних.
Реєстрацію вищевказаних податкових накладних зупинено в всіх випадках з причин: «обсяг постачання товару/послуги 7318, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D» = 1.58497%, «Рпоточ»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
ПП «Сучасне опалення» з метою реєстрації податкових накладних надіслало до контролюючого органу в електронному вигляді повідомлення, а також пакет документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, а саме: щодо ПН №23 від 04.08.2023 направлено: повідомлення №3 від 10.02.2024 з поясненням №32 від 09.02.2024 та копії договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №104 від 05.10.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023; щодо ПН №2 від 09.11.2023 направлено: повідомлення №4 від 11.02.2024 з поясненням №34 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №110 від 09.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023; щодо ПН №1 від 09.11.2023 направлено: повідомлення №5 від 11.02.2024 з поясненням №34 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №111 від 09.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023; щодо ПН №3 від 22.11.2023 направлено: повідомлення №6 від 11.02.2024 з поясненням №36 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №112 від 22.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023; щодо ПН №1 від 18.12.2023 направлено: повідомлення №1 від 10.02.2024 з поясненням №30 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №130 від 18.12.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023; щодо ПН №3 від 22.12.2023 направлено: повідомлення №2 від 10.02.2024 з поясненням №31 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №133 від 22.12.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023.
14.02.2024 ПП «Сучасне опалення» отримало повідомлення №10553703/42545467, №10553705/42545467, №10553708/42545467, №10553704/42545467, №10553706/42545467, №10553707/42545467 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, якими запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначених у ПН/РК, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «додаткова інформація» зазначено: Надати товаросупровідні документи та розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу ТОВ «Шинака-Україна».
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН були прийняті рішення від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних № 23 від 04.08.2023, № 2 від 09.11.2023, № 1 від 09.11.2023, № 3 від 22.11.2023, № 1 від 18.12.2023, № 3 від 22.12.2023 в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладній/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач не погоджуючись із вказаними рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області було подано в адміністративному порядку скарги до ДПС України, до яких було додано додаткові документи, які підтверджують придбання ПП «Сучасне опалення» реалізованого в адресу ТОВ «Шинака-Україна» товару, зокрема, наступні копії документів: по ПН № 23 від 04.08.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023; по ПН № 1 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2778 від 13.11.2023; по ПН № 2 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000524 від 07.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №5240 від 31.10.2023, від ТОВ «ТЕХНОЛОДЖІКАЛ СИСТЕМ» №2355 ВІД 11.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023; по ПН № 3 від 22.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2900 від 11.12.2023; по ПН № 1 від 18.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000787 від 16.10.2023; по ПН № 3 від 22.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000967 від 17.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №6506 від 26.10.2023.
Проте, рішеннями ДПС України від 14.03.2024 №15164/42545467, №15211/42545467, №15148/42545467, №15102/42545467, №15137/42545467, за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням комісії, позивач звернувся в суд першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що форма Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі "відмова у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням документів" підкреслити серед переліку документів ті документи, які не надані платником податків.
Апеляційний суд зауважує, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 18.06.2019, за результатом розгляду справи № 0740/804/18, та в постанові від 23.10.2018, за результатом розгляду справи № 822/1817/18.
Апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування (зупинення) реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.12.2022 по справі №500/2237/20.
Колегія суддів зазначає, що ПП «Сучасне опалення» подано документи, які підтверджують придбання ПП «Сучасне опалення» реалізованого в адресу ТОВ «Шинака-Україна» товару, зокрема наступні копії документів: по ПН № 23 від 04.08.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023; по ПН № 1 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2778 від 13.11.2023; по ПН № 2 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000524 від 07.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №5240 від 31.10.2023, від ТОВ «ТЕХНОЛОДЖІКАЛ СИСТЕМ» №2355 ВІД 11.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023; по ПН № 3 від 22.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2900 від 11.12.2023; по ПН № 1 від 18.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000787 від 16.10.2023; по ПН № 3 від 22.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000967 від 17.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №6506 від 26.10.2023.
Слід зауважити, що згідно умов договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, передача Товару від Продавця Покупцю здійснюється на умовах: FCA, вул.Дачний масив,1, с.Кульчин, Луцького району Волинської області та оформляється видатковою накладною. Право власності на Товар та ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження Товару до Покупця переходить в момент передачі Товару від Продавця Покупцю з моменту підписання Сторонами Накладної. Відповідно за умовами договору купівлі-продажу підписання Сторонами Накладної, в даному випадку видаткових накладних №104 від 05.10.2023, №110, №111 від 09.11.2023, №112 від 22.11.2023, №130 від 18.12.2023, №133 від 22.12.2023 свідчить про відвантаження Постачальником та отримання Покупцем Товару. Також, як слідує з матеріалів справи, на рахунок позивача на виконання договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023 від Покупця ТОВ «Шинака Україна» згідно платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023 надійшла сума попередньої оплати в розмірі 125 158,44 грн. (в т.ч. ПДВ 20 859,74грн.).
Таким чином, апеляційний суд вважає, що ПП «Сучасне опалення» надало податковому органу документи на підтвердження зарахування коштів та поставки товару, з якою чинне законодавство зобов`язує платника податку скласти та зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.
Як випливає зі змісту пункту 201.10 статті 201 ПК України за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Отже, апеляційний суд вважає, що зобов`язання Державну податкову службу здійснити реєстрацію РК/ПН в ЄРПН саме датою подання їх на реєстрацію є належним способом захисту прав платника податків, оскільки визначення дати реєстрації ПН в ЄРПН безумовно впливає на питання формування податкових зобов`язань та податкового кредиту у відповідні звідні податкові періоди.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року у справі № 140/6220/24 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124781889 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні