Рішення
від 15.01.2025 по справі 160/16076/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року Справа № 160/16076/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В., при секретарі судового засідання Сергієнко В.Ю., за участю: представника позивача Співак Н.М., представника відповідача-1 Овсяникової Л.О., представника відповідача-2 Паращенко Ю.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН»

до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області

про стягнення пені,-

ВСТАНОВИВ:

20.06.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому позивач просить:

- стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» (код за ЄДРПОУ 30926946) пеню у розмірі 10 342 250,33 грн. нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість.

В обґрунтування позовних вимог вказано, що відповідачем протягом 2022 року початку 2023 року були проведені перевірки позивача з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис грн та щодо достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків. За результатами таких перевірок були винесені податкові повідомлення-рішення, які були оскарженні позивачем до суду та скасовані рішенням суду. Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду податковий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника податку, що визначено абзацом другим пункту 7 Порядку №26, отже Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ передбачає його інформаційне наповнення, зокрема, внесення інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню платнику податків, саме контролюючим органом, у зв`язку з чим задекларована позивачем сума бюджетного відшкодування ПДВ, яка заперечувалась відповідачем до відшкодування у загальному розмірі 150316243,00 стала узгодженою з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/4145/23. При цьому, після набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/4145/23 відповідачем не було внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість інформацію про узгодженість. Порушення відповідачем встановленого законом права позивача на отримання бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, спричинило порушення строків для повернення суми бюджетного відшкодування, що є підставою для нарахування пені за прострочені відшкодування суми податку на додану вартість у розмірі 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії. З огляду на вказане позивач просив задовольнити позовні вимоги.

25.06.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.

09.07.2024 року від Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що ну погодившись з в податковими повідомленнями- рішеннями ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» звернулось з адміністративним позовом до Дніпропетровського окружного адміністративного суду. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 у справі № 160/4145/23 позовну заяву ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» до Східного МУ про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено повністю. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 у справі №160/4145/23 апеляційну скаргу Східного МУ на рішення ДОАС від 27.01.2022 залишено без задоволення. В подальшому Східним МУ до Верховного Суду подано касаційну скаргу на постанову ДОАС від 10.07.2023 та постанову ТААС від 24.01.2024 у справі № 160/4145/23. В свою чергу, Ухвалою Верховного Суду від 07.03.2024 по справі № 160/4145/23 касаційну скаргу Східного МУ прийнято до розгляду та відкрито по ній касаційне провадження. Відповідно до пункту 56.1 статті 56 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI рішення, прийняті контролюючим органом можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. За умовою абзацу 3 пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу, у разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини, зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків. На теперішній час по зазначеній судовій справі (№160/4145/23) процедура судового оскарження триває. Звертаємо увагу суду, що під час проведення вищезазначених перевірок було встановлено, що ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» (код ЄДРПОУ 30926946) декларує до бюджетного відшкодування (Додаток 3 до декларації з ПДВ) суми податкового кредиту, сформованого по взаємовідносинам із постачальником ПРАТ «ЕЛЕКТРОМЕТАЛУРГІЙНИЙ ЗАВОД «ДНІПРОСПЕЦСТАЛЬ» ІМ.А.М.КУЗЬМІНА» (код ЄДРПОУ 00186536). Оскільки заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість, про стягнення якої заявлено позовні вимоги у справі 160/7000/24, не погашено, позовні вимоги про стягнення пені за порушення строків відшкодування суми узгодженого бюджетного відшкодування з податку на додану вартість є передчасними з огляду на те, що при нарахуванні пені підлягає застосуванню облікова ставка Національного банку України, яка діє, у тому числі, на день погашення заборгованості. Крім того, у зв`язку із введенням воєнного стану, на думку відповідача-1 нарахування пені згідно з п.п. 200.23. ст. 200 ПКУ взагалі не здійснюється. З огляду на вказане відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

12.07.2024 року від Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої вказано, що задекларована позивачем сума бюджетного відшкодування ПДВ, яка заперечувалася відповідачем до відшкодування, у загальному розмірі 150316243,00 грн, стала узгодженою з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/4145/23, а саме 24.01.2024 року, відтак за приписами ПК України відповідач був зобов`язаний після набрання законної сили рішенням суду на наступний робочий день після отримання відповідного рішення внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника для подальшого перерахування такого бюджетного відшкодування на банківський рахунок позивача. Також, зазначеним відповідачем-1 доводам щодо певних операцій з контрагентами, то оцінку таким взаємовідносинам та доводам було надано у судом у відповідному рішенні суду.

31.07.2024 року у підготовчому судовому засіданні для надання часу відповідачу для підготування клопотання про зупинення провадження у справі відкладено підготовче судове засідання.

17.09.2024 року у підготовчому судовому засіданні заяву позивача про збільшення позовних вимог повернуто заявнику без розгляду, надано позивачу час для підготування письмової позиції щодо клопотання відповідача про зупинення провадження та оголошено перерву у підготовчому провадженні.

25.09.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні заяви Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про зупинення провадження.

25.09.2024 року у підготовчому судовому засіданні закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

15.10.2024 року у судовому засіданні під час розгляду справи по суті для надання сторонам часу з метою підготування додаткових пояснень, оголошено перерву на стадії розгляду справи по суті.

31.10.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду задоволено клопотання позивача про залучення співвідповідача у справі та залучено в якості другого відповідача Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, у зв`язку з чим розпочато розгляд справи спочатку та призначено підготовче судове засідання.

18.11.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду задоволено клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

18.11.2024 року від позивача надійшла уточнена позовна заява, відповідно до якої позивач просить:

- стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» пеню у розмірі 10370585,27 грн., нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість.

21.11.2024 року від відповідача-1 надійшов відзив на уточнену позовну заяву, відповідно до якого вказано, що на теперішній час по зазначеній судовій справі (№160/4145/23) процедура судового оскарження триває та так як на території України запроваджено воєнний стан, нарахування пені не здійснюється відповідно до пп.200.23.1, пункту 200.23, статті 200 ПК України.

03.12.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої вказано, що позиція відповідача є необґрунтованою та такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства та для того щоб посилатися на воєнний стан, як форс-мажорну обставину, відповідач повинен довести як саме в даному конкретному випадку наявність воєнного стану перешкоджає здійснити відшкодування ПДВ та жодних доводів неможливості відповідачем наведено не було.

11.12.2024 року у підготовчому судовому засіданні закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

15.01.2025 року у судовому засіданні під час розгляду справи по суті представник позивача просив задовольнити позовні вимоги, при цьому посилаючись на доводи наведені у позовній заяві, уточненому позові та відповідях на відзив.

Представник відповідача-1 у судовому засіданні під час розгляду справи по суті просив відмовити у задоволенні позовних вимог, при цьому посилаючись на доводи наведені у відзивах на позовну заяву.

Представник відповідача-2 у судовому засіданні під час розгляду справи по суті просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків протягом 2022 року неодноразово проводилися перевірки ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., та щодо достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків.

Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн за деклараціями з податку на додану вартість за лютий 2022 року (вх. № 9042915070 від 21.03.2022 з урахуванням уточнюючих розрахунків), березень 2022 року (вх. № 9047783834 від 21.04.2022), квітень 2022 року (вх. № 9053489024 від 20.05.2022), травень 2022 року (вх. № 9088111187 від 20.06.2022) з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 07.11.2022 № 483/32-00-07-06-26-21/30926946, згідно висновку якого встановлено порушення ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» п. 44.1 ст. 44, пп. «а» п. 198.1, абзаців першого-третього п. 198.2, абзаців першого-другого п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами), внаслідок неправомірного визначення податкового кредиту, що призвело до порушення п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами) в частині завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) кредиту (р. 21 податкової декларації з ПДВ) за травень 2022 року на 50023 грн та абз. «б» п. 200.4 ст. 200 в частині завищення суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2.1 податкових декларацій з ПДВ) за лютий 2022 року на суму 12082 грн.

09 грудня 2022 року Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі акту перевірки від 07.11.2022 №483/32-00-07-06-26-21/30926946 були винесені податкові повідомлення-рішення № 378/32-00-07-06-26, № 379/32-00-07-06-26, № 380/32-00-07-06-26.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 378/32-00-07-06-26 на підставі Акту перевірки № 483/32-00-07-06-26-21/30926946 від 07.11.2022 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2, абз. 1-2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України та зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у такому розмірі: сума завищення бюджетного відшкодування 12 082,00 грн, штрафні (фінансові) санкції 041,00 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 379/32-00-07-06-26 на підставі Акту перевірки № 483/32-00-07-06-26-21/30926946 від 07.11.2022 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахування постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період лютий 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 33 532 088,00 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 380/32-00-07-06-26 на підставі Акту перевірки № 483/32-00-07-06-26-21/30926946 від 07.11.2022 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2, абз. 1-2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України і зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 50 023,00 грн.

Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. за деклараціями з податку на додану вартість за червень 2022 року (вх. № 9133988825 від 20.07.2022), липень 2022 року (вх. № 9163387091 від 22.08.2022), серпень 2022 року (вх. № 9187776059 від 20.09.2022) з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 19.12.2022 № 573/32-00-04-01-02-05/30926946, згідно висновку якого встановлено порушення ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» п. 44.1 ст. 44, пп. «а» п. 198.1, абзаців першого-третього п. 198.2, абзаців першого-другого п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами), внаслідок неправомірного визначення податкового кредиту, що призвело до порушення п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами) в частині завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) кредиту (р. 21 податкової декларації з ПДВ) за травень 2022 року на 28545 грн, за липень 2022 року на 20087 грн, за серпень 2022 року на 111115 грн, та абз. «б» п. 200.4 ст. 200 в частині завищення суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2.1 податкових декларацій з ПДВ) за червень 2022 року у розмірі 31371 грн, за серпень 2022 року у розмірі 1141984 грн.

19 січня 2023 року відповідачем на підставі акту перевірки від 19.12.2022 № 573/32-00-04-01-02-05/30926946 були винесені податкові повідомлення-рішення № 54/32-00-04-01-02-05-30926946, № 55/32-00-04-01-02-05-30926946, № 56/32-00-04-01-02-05-30926946.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 54/32-00-04-01-02-05-30926946 на підставі Акту перевірки № 573/32-00-04-01-02-05/30926946 від 19.12.2022 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2, абз. 1-2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України та зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у такому розмірі: сума завищення бюджетного відшкодування 1 173 355,00 грн, штрафні (фінансові) санкції 586 677,50 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 55/32-00-04-01-02-05-30926946 на підставі Акту перевірки № 573/32-00-04-01-02-05/30926946 від 19.12.2022 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2, абз. 1-2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України і зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 159 747,00 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 56/32-00-04-01-02-05-30926946 на підставі Акту перевірки № 573/32-00-04-01-02-05/30926946 від 19.12.2022 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 та у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період червень 2022 року, липень 2022 року, серпень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 68 732 487,00 грн.

Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. за деклараціями з податку на додану вартість за вересень 2022 року (вх. № 9215535340 від 20.10.2022), з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 06.01.2023 №4/32-00-07-06-14/30926946.

08 лютого 2023 року відповідачем на підставі Акту № 4/32-00-07-06-14/30926946 від 06.01.2023 були винесені податкові повідомлення-рішення № 116/32-00-07-06-19, № 117/32-00-07-06-19, № 118/32-00-07-06-19 згідно висновку якого встановлено порушення ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, п. 198.2, абз.1,2 п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами), внаслідок неправомірного визначення податкового кредиту, що призвело до порушення п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами) в частині завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 21 податкової декларації з ПДВ) за вересень 2022 року на 7139 грн, та абз. «б» п. 200.4 ст. 200 в частині завищення суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2.1 податкових декларацій з ПДВ) за вересень 2022 року на суму 8674561 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 116/32-00-07-06-19 на підставі Акту перевірки № 4/32-00-07-06-14/30926946 від 06.01.2023 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2, абз. 1-2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «б» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України та зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у такому розмірі: сума завищення бюджетного відшкодування 8 674 561,00 грн, штрафні (фінансові) санкції 4 337 280,50 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 117/32-00-07-06-19 на підставі Акту перевірки № 4/32-00-07-06-14/30926946 від 06.01.2023 встановлено порушення підпункту «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період вересень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 38 752 грн.

Згідно з податковим повідомленням-рішенням № 118/32-00-07-06-19 на підставі Акту перевірки № 4/32-00-07-06-14/30926946 від 06.01.2023 встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, абз. «а» п. 198.1, п. 198.2, абз. 1,2 п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України і зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 7 139,00 грн.

Відділом податкового адміністрування підприємств чорної та кольорової металургії управління податкового адміністрування підприємств гірничо-металургійної сфери Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено камеральну перевірку достовірності нарахування ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків за жовтень 2022 року.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт № 609/32-00-04-01-02-01-30926946 від 20.12.2022 про результати камеральної перевірки Приватного акціонерного товариства «Сентравіс Продакшн Юкрейн» (код за ЄДРПОУ 30926946) з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за жовтень 2022 року.

17 січня 2023 року Відповідачем на підставі Акту перевірки за період жовтень 2022 року було винесено податкове повідомлення-рішення № 43/32-00-04-01-02-01-30926946, згідно з яким на підставі акта перевірки № 609/32-00-04-01-02-01-30926946 від 20.12.2022 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахування постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 та у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період жовтень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку у розмірі 16 103 844 грн.

Відділом податкового адміністрування підприємств чорної та кольорової металургії управління податкового адміністрування підприємств гірничо-металургійної сфери Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено камеральну перевірку ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» щодо достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків за листопад 2022 року.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 19.01.2023 № 43/32-00-04-01-02-01-30926946.

21 лютого 2023 року відповідачем на підставі акту перевірки було винесено податкове повідомлення-рішення № 154/32-00-04-01-02-01-30926946, згідно з яким на підставі Акту перевірки від 19.01.2023 № 43/32-00-04-01-02-01-30926946 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахування постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 13 117 677,00 грн.

Відділом податкового адміністрування підприємств чорної та кольорової металургії управління податкового адміністрування підприємств гірничо-металургійної сфери Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено камеральну перевірку ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» щодо достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків за грудень 2022 року.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 17.02.2023 № 112/32-00-04-01-02-01-30926946.

17 березня 2023 року відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення № 202/32-00-04-01-02-01-30926946, згідно з яким на підставі Акту перевірки № 112/32-00-04-01-02-01-30926946 від 17.02.2023 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахування постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 та у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період грудень 2022 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 3 371 262,00 грн.

Відділом податкового адміністрування підприємств чорної та кольорової металургії управління податкового адміністрування підприємств гірничо-металургійної сфери Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено камеральну перевірку ПрАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податків за січень 2023 року.

За результатами перевірки Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт від 21.03.2023 №200/32-00-04-01-02-01-30926946.

17 квітня 2023 року відповідачем на підставі Акту № 200/32-00-04-01-02-01-30926946 від 21.03.2023 було винесено податкове повідомлення-рішення № 286/32-00-04-01-02-01-30926946, згідно з яким на підставі Акту перевірки від 21.03.2023 № 200/32-00-04-01-02-01-30926946 встановлено порушення підпункту «б» п. 200.4 ст. 200 ПКУ з урахування постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 та у відповідності до норми пп. «в» п. 200.14 ст. 200 Податкового кодексу України: виявлено відсутність права на отримання бюджетного відшкодування за період січень 2023 року та відсутність права на врахування такої суми від`ємного значення при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника податку в банку у розмірі 5 560 135,00 грн.

Позивач, не погоджуючись із означеними податковими повідомленнями - рішеннями Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 378/32-00-07-06-26 від 09 грудня 2022 року, № 379/32-00-07-06-26 від 09 грудня 2022 року, № 380/32-00-07-06-26 від 09 грудня 2022 року, № 54/32-00-04-01-02-05-30926946 від 19 січня 2023 року, № 55/32-00-04-01-02-05-30926946 від 19 січня 2023 року, № 56/32-00-04-01-02-05-30926946 від 19 січня 2023 року; №116/32-00-07-06-19 від 08 лютого 2023 року, № 117/32-00-07-06-19 від 08 лютого 2023 року, № 118/32-00-07-06-19 від 08 лютого 2023 року, № 154/32-00-04-01-02-01-30926946 від 21 лютого 2023 року, № 43/32-00-04-01-02-01-30926946 від 17 січня 2023 року, № 202/32-00-04-01-02-01-30926946 від 17 березня 2023 року, № 286/32-00-04-01-02-01-30926946 від 17 квітня 2023 року звернувся із позовом до суду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 року у справі №160/4145/23 адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішення, задоволено повністю та визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 09 грудня 2022 року № 378/32-00-07-06-26 (форми В1), від 09 грудня 2022 року № 379/32-00-07-06-26 (форми В3), від 09 грудня 2022 року № 380/32-00-07-06-26 (форми В4), від 19 січня 2023 року № 54/32-00-04-01-02-05-30926946 (форми В1), від 19 січня 2023 року №55/32-00-04-01-02-05-30926946 (форми В4), від 19 січня 2023 року № 56/32-00-04-01-02-05-30926946 (форми В3), від 08 лютого 2023 року №116/32-00-07-06-19 (форми В1), від 08 лютого 2023 року № 117/32-00-07-06-19 (форми В3), від 08 лютого 2023 року № 118/32-00-07-06-19 (форми В4), від 21 лютого 2023 року № 154/32-00-04-01-02-01-30926946 (форми В3), від 17 січня 2023 року № 43/32-00-04-01-02-01-30926946 (форми В3), від 17 березня 2023 року № 202/32-00-04-01-02-01-30926946 (форми В), від 17 квітня 2023 року № 286/32-00-04-01-02-01-30926946 (форми В3).

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 року у справі №160/4145/23 апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишено без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року у справі за позовом Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень залишено без змін.

Позивач вказав, що станом на дату винесення рішення у справі відповідачем не внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника, а сума ПДВ у розмір 150316243,00 не відшкодована позивачу, у зв`язку з вказаним порушенням відповідача спричинило порушення строків для повернення суми бюджетного відшкодування, що є підставою для нарахування пені за прострочення відшкодування суми податку на додану вартість у розмірі 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, установленої на момент виникнення пені протягом строку її дії, а тому за період з 25.01.2024 року по 12.09.2024 року позивачу повинна бути відшкодована пеня у сумі 15788133,88 грн.

Вказана пеня позивачу відшкодована відповідачем у добровільному порядку не була, що і стало підставою для звернення з цим позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні:

бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника (підпункт 14.1.18);

пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (підпункт 14.1.162).

Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.10 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

За наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки (пункт 200.11 статті 200 Податкового кодексу України).

Пунктом 200.12 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що контролюючий орган зобов`язаний протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу (пункт 200.13 статті 200 Податкового кодексу України).

Як передбачено положеннями пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України, у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Відповідно до пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Зі змісту наведених норм можна дійти висновку, що держава в особі відповідних державних органів, виконуючи певний комплекс дій, зобов`язана повернути платнику суму бюджетного відшкодування з ПДВ протягом законодавчо встановленого строку після дня набуття відповідною сумою статусу узгодженої. Якщо ж протягом згаданого строку необхідних дій для відшкодування податку здійснено не було, невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість, на яку в силу положень пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України нараховується пеня.

Передумовою початку нарахування пені є невиконання контролюючим органом обов`язку з виплати заборгованості з відшкодування податку на додану вартість протягом строку, визначеного статтею 200 Податкового кодексу України.

У свою чергу, нарахування пені здійснюється на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість з моменту її виникнення до дня погашення включно, адже саме з цієї дати припиняється протиправна бездіяльність контролюючого органу, яка полягає у невиконанні державою взятих на себе зобов`язань з відшкодування податку на додану вартість.

Отже, нормами Податкового кодексу України прямо закріплена відповідальність держави за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість. Зазначена норма є імперативною та не має будь-яких виключень.

Згідно з пунктом 200.23 статті 200 Податкового кодексу України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Зі змісту приведеної правової норми судом робиться висновок, що Податковим кодексом України встановлено право платника податків на нарахування пені на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість з моменту її виникнення до дня погашення включно.

При цьому строк нарахування пені обмежується датою погашення заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість, адже саме з цієї дати припиняється протиправна бездіяльність контролюючого органу, яка полягає у невиконанні державою взятих на себе зобов`язань з відшкодування податку на додану вартість.

Таким чином, вказаною нормою права зазначено, зокрема, період розрахунку пені, останнім днем якого є день погашення бюджетної заборгованості.

Стягнути з Державного бюджету України пеню можливо лише у визначеному розмірі (у певній сумі), і такий розмір має бути розрахований відповідно до положень пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України, а правильність розрахунку перевірена судом.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.04.2019 у справі №11/808/182/14.

Враховуючи вищезазначене, нарахування пені позивачем згідно наведеного у позові розрахунку не включає в себе день погашення такої заборгованості, у зв`язку з чим таке нарахування пені є передчасним та не відповідає вимогам пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України, оскільки основними умовами для нарахування пені є момент її виникнення, період дії пені, включаючи день погашення такої заборгованості.

Разом з тим, як встановлено судом та не заперечується позивачем, що відповідачем-1 не було внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми, така сума не відшкодована позивачу та бездіяльність відповідача, щодо невідшкодування та невнесення даних до Реєстру, станом на дату винесення рішення, протиправною не визнана.

З огляду на вищевикладене, суд вважає що позовна вимога про стягнення пені за прострочення сплати бюджетної заборгованості заявлена позивачем передчасно і не підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, питання щодо розподілу судових витрат відповідно до вимог ст. 139 КАС України, не вирішується.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позов Приватного акціонерного товариства «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» (53201, Дніпропетровська область, м.Нікополь, пр.Трубників, 56, код ЄДРПОУ 30926946) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м.Дніпро, пр.Олександра Поля, 57, код ЄДРПОУ ВП:43968079), Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області (49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул.93-ї Холодноярської Бригади, будинок 1, код ЄДРПОУ 37988155) про стягнення пені відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 28.01.2025 року.

Суддя М.В. Дєєв

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124809354
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/16076/24

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні