ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 694/2399/24 Суддя (судді) першої інстанції: Смовж О.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,
при секретарі - Олешко М.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Звенигородського районного суду Черкаської області від 30 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2024 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до Звенигородського районного суду Черкаської області з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яким просив визнати незаконною та скасувати постанову від 13 вересня 2024 року №464 по справі про адміністративне правопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП.
Рішенням Звенигородського районного суду Черкаської області від 30 жовтня 2024 року адміністративний позов задоволено:
- визнано протиправною та скасовано постанову начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 майора ОСОБА_2 від 13 вересня 2024 року №464 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.3 ст.210-1 КУпАП у виді штрафу в розмірі 17 000,00 грн;
- зарито справу про адміністративне правопорушення;
- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_2 на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 211,20 грн.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_3 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.
Апелянт зазначив про те, що непроходження ВЛК є не правом, а обов`язком військовозобов`язаного, за порушення якого передбачена відповідальність.
Звернув увагу суду на те, що відмова від проходження ВЛК суперечить чинному законодавству у зв`язку з чим позивача притягнуто відповідальності за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП.
У межах встановленого судом строку відзиву на апеляційну скаргу не надійшло.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Згідно з постановою ІНФОРМАЦІЯ_6 від 13 вересня 2024 року, ОСОБА_1 відмовився від медичного огляду в ІНФОРМАЦІЯ_6 за направленням, тим самим порушив вимоги ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" 13 вересня 2024 року, у зв`язку з чим на останнього накладено штраф в сумі 17 000,00 грн.
Вважаючи протиправною оскаржувану постанову, позивач звернувся до суду з позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивач знаходиться на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_5 за місцем реєстрації та фактичного проживання, своєчасно оновив військово-облікові дані, на законних підставах оформив та отримав відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у зв`язку з утриманням дружини, яка має інвалідність ІІ групи, відстрочка надана по 09 листопада 2024 року, разом з тим відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_7 не вжив заходів для з`ясування дійсних обставин та виніс постанову, яка не відповідає вимогам закону.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію - тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, - тягне за собою накладення штрафу на громадян від п`ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі п`ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період - тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію є адміністративним правопорушенням, за яке передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч.1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено введення в Україні воєнного стану із 5 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому продовжений.
Згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №65/2022 оголошено проведення загальної мобілізації.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року №1932-ХІІ особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Отже, в Україні з 24 лютого 2022 року діє особливий період.
Згідно з ст. 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року №2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Статтею 3 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" встановлено, що правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закон України "Про оборону України", "Про Збройні Сили України", "Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію", інші закони України, а також прийняті відповідно до них укази Президента України та інші нормативно-правові акти щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів встановлює Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" 21 жовтня 1993 року №3543-ХІІ.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" громадяни зобов`язані зокрема:
з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період;
проходити медичний огляд для визначення придатності до військової служби згідно з рішенням військово-лікарської комісії чи відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у розвідувальних органах України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону.
Як встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 є громадянином України, що підтверджується копією паспорту НОМЕР_1 , виданого 27 листопада 2019 року органом 7117 (а.с. 7-8).
Згідно з довідкою про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 з 03 вересня 2011 року (а.с. 8-9).
Відповідно до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 від 16 лютого 2024 року одружений з ОСОБА_3 , якій відповідно до довідки МСЕК від 10 січня 2024 року серії 12 ААГ №427355 встановлено ІІ групу інвалідності безтерміново (а.с. 10-11).
Згідно з копією військового квитка серія НОМЕР_3 ОСОБА_1 перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 з 27 травня 2015 року, солдат, має спеціальність: технік-механік, водій, перебуває в запасі.
16 червня 2023 року медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_5 позивач визнаний непридатним в мирний час, обмежено придатним до військової служби у воєнний час (наказ від 16 червня 2023 року №402). Визначено дату повторного огляду 16 червня 2028 року (а.с. 12-13).
Згідно з постановою ІНФОРМАЦІЯ_6 від 13 вересня 2024 року, ОСОБА_1 відмовився від медичного огляду в ІНФОРМАЦІЯ_6 за направленням, тим самим порушив вимоги ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" 13 вересня 2024 року, у зв`язку з чим на останнього накладено штраф в сумі 17 000,00 грн.
Позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_9 з заявою від 17 вересня 2024 року, якою просив оформити відстрочку від призову на військову службу, оскільки доглядає дружину, яка є інвалідом ІІ групи (а.с. 14).
Відповідно до витягу з додатку Резерв+ сформованого 22 жовтня 2024 року ОСОБА_1 оновив військово-облікові дані 15 липня 2024 року, має відстрочку до 09 листопада 2024 року на підставі п. 11 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (а.с. 46).
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив про те, що позивач знаходиться на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_5 за місцем реєстрації та фактичного проживання, своєчасно оновив військово-облікові дані, на законних підставах оформив та отримав відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у зв`язку з утриманням дружини, яка має інвалідність ІІ групи, відстрочка надана по 09 листопада 2024 року, разом з тим відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_7 не вжив заходів для з`ясування дійсних обставин та виніс постанову, яка не відповідає вимогам закону.
Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.
Відповідно до п. 3.8 Глави 3 Розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №420 постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду.
Як встановлено судом, 16 червня 2023 року медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_1 визнаний непридатним в мирний час, обмежено придатним до військової служби у воєнний час та визначено дату повторного огляду, а саме 16 червня 2028 року.
Отже, враховуючи встановлені обставини, станом на час прийняття оскаржуваного рішення, річний строк постанови медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 минув, останнім подано заяву про отримання відстрочки лише 17 вересня 2024 року, а тому підстави для відмови від проходження медичного огляду в ІНФОРМАЦІЯ_6 станом на 13 вересня 2024 року були відсутні.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при ухваленні рішення неповно з`ясовано обставини, які мають значення для справи, а також неправильно застосовано норми матеріального права, що стали підставою для неправильного вирішення справи. У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнити повністю, а рішення суду першої інстанції - скасувати.
Керуючись ст. ст. 242 - 244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 - задовольнити.
Рішення Звенигородського районного суду Черкаської області від 30 жовтня 2024 року - скасувати.
Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України.
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді Є.О. Сорочко
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124816016 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні