ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 р.Справа № 480/3032/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Сумській області на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 04.11.2024, головуючий суддя І інстанції: В.О. Павлічек, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40602, повний текст складено 04.11.24 року по справі № 480/3032/24
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління ДПС у Сумській області як територіальний орган утворений на правах відокремленого підрозділу ДПС , Головного управління ДФС у Сумській області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 року частково задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області щодо не виготовлення та не надання до Головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 р., на 01.01.2021 р , на 01.01.2022 р. та 01.01.2023 р. для перерахунку його пенсії. Зобов`язано Головне управління ДФС у Сумській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 р., у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії), для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії. Зобов`язано Головне управління ДФС у Сумській області підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2021, станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017, та із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2021 року, з 01.02.2022 року та з 01.02.2023 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області суму судового збору в розмірі 605,60 грн.
На виконання рішення суду від 10.07.2024 у справі №480/3032/24, яке набрало законної сили 12.08.2024, судом виготовлені виконавчі листи у справі №480/3032/24.
02 жовтня 2024 року позивачем подано заяву, в якій останній просив замінити сторону виконавчого провадження у справі №480/3032/24 від 10.07.2024 Головного управління Державної фіскальної служби України (боржника) (ідентифікаційний код - 39456414) на її правонаступника Головного управління Державної податкової служби України (ідентифікаційний код - 43995469) у виконавчому листі Сумського окружного адміністративного суду виданого від 16.08.2024 року.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 заяву позивача щодо заміни сторони виконавчого провадження задоволено.
Замінено у виконавчому листі, виданому Сумським окружним адміністративним судом 16.08.2024 року по справі №480/3032/24 щодо стягнення на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області суму судового збору в розмірі 605,60 грн., боржника з Головного управління ДФС у Сумській області на Головне управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 43995469).
Головне управління ДПС у Сумській області не погодившись з вказаною ухвалою, подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм права, просить ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 скасувати та ухвалити рішення, яким відмовити у заміні боржника у виконавчому листі від 16.08.2024.
В обгрунтування апеляційної скарги заявник вказує, що Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 року № 1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" визначено до Державна податкова служба України є правонаступником прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби України у відповідних сферах діяльності. Основні завдання та повноваження Державної податкової служби України визначені в Положенні про ДПС затвердженому Кабінетом Міністрів України № 227 від 06.03.2019 року, відповідно до п.7 якого ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи.
Згідно абз. 3 п.6 та п. 7 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1074 від 20.10.2011 року із змінами та доповненнями "Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади" права та обов`язки органів виконавчої влади переходять у разі, приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади. Майнові права та обов`язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акту, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом. Станом на сьогоднішній час такий передавальний акт не підписано, а тому майнові, зокрема трудові, права та обов`язки Головним управлінням ДФС у Сумській області до Головного управління ДПС у Сумській області не переходили.
Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Сторони в судове засідання не з`явились, про день час та місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином.
Відповідно до ч. 2 ст. 379 КАС України, неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Матеріалами справи встановлено, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 року частково задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області щодо не виготовлення та не надання до Головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 р., на 01.01.2021 р , на 01.01.2022 р. та 01.01.2023 р. для перерахунку його пенсії. Зобов`язано Головне управління ДФС у Сумській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 р., у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XXII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії), для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії. Зобов`язано Головне управління ДФС у Сумській області підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2021, станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", положень постанови Кабінтування апеляційної скарги заявник вказує, що суд першої інстанції фактично, при наявності законних підстав, залишив заявника без судового захисту, оскільки задоволення заяви про заміну стягувача відповідає вимогам чинного законодавства та обставинам справи. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області суму судового збору в розмірі 605,60 грн.
На виконання рішення суду від 10.07.2024 у справі №480/3032/24, яке набрало законної сили 12.08.2024, судом виготовлені виконавчі листи у справі №480/3032/24.
Вважаючи, що належним боржником у справі є Головне управління Державної податкової служби України, а не Головне управління Державної фіскальної служби України, позивач звернувся до суду із заявою про заміну сторони у виконавчому листі (боржника).
Задовольняючи заяву позивача щодо заміни сторони виконавчого провадження, суд першої інстанції виходив з підстав її обгрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Частиною 1 статті 129-1 Конституції України передбачено, що судове рішення є обов`язковим до виконання.
Відповідно до ст.1 Закону України від 02.06.2016 № 1404-VIII "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 15 Закону України "Про виконавче провадження" сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.
Відповідно до абзацу 1 ч. 5 ст. 15 зазначеного Закону у разі вибуття однієї зі сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Цим нормам кореспондують положення ч. 1 ст. 379 КАС України, згідно з якими у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Аналізуючи наведені нормативні положення, Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16 зазначив, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством установлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу - це вибуття сторони виконавчого провадження.
Водночас ч. 4 ст. 379 КАС України визначено, що її положення застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
За приписами ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
У згаданій справі № 812/1408/16 Верховний Суд також зробив такі висновки.
"Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва:
1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та
2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача".
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Вищевказані висновки Верховного Суду у справі №812/1408/16, в подальшому підтримані Верховним Судом у постанові від 04.10.2023 у справі №805/2819/18-а.
Судом встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 Державну фіскальну службу України реорганізовано шляхом поділу.
Згідно з абз. 4 п. 2 вказаної постанови Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
Абзацом 6 пункту 2 такої постанови визначено, що Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції, зокрема, у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску, до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби.
В подальшому постановою Кабінету Міністрів України №537 від 19.06.2019 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1, а також реорганізовано територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2. Згідно з додатками 1 та 2 даної Постанови утворено Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) до якого приєднано Головне управління ДФС у Сумській області.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України № 537 від 19.06.2019 визначено територіальні органи Державної податкової служби правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.
Наказом Державної податкової служби України № 14 від 12.07.2019 "Про затвердження Положення про територіальні органи ДПС" затверджено Положення про Головне управління ДПС у Сумській області, відповідно до п. 1 якого ГУ ДПС у Сумській області є правонаступником усіх прав та обов`язків ГУ ДФС у Сумській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби, наказом ДПС від 30.09.2020 №529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено Головне управління ДПС у Сумській області як територіальний орган ДПС на правах відокремленого підрозділу.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 №893 установлено, що права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.
Наказом ДПС від 12.11.2020 №643 "Про затвердження положень про територіальні органи ДПС" затверджено Положення про Головне управління ДПС у Сумській області. Згідно абз. 3 ч. 1 Положення - ГУ ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ ВП 43995469) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Сумській області (ЄДРПОУ43144399).
Відповідно до безкоштовного витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Головне управління ДФС у Сумській області - код ЄДРПОУ 39456414 перебуває в стані припиненя з 02.08.2019.
Поряд із тим, в матеріалах справи наявний лист Головного управління Державної казначейської служби України у Сумській області від 20.09.2024 №04-18-10/6542, зі змісту якого встановлено, що рахунки боржника за виконавчим листом Сумського окружного адміністративного суду від 16.08.2024 по справі № 480/3032/24 - Головного управління ДФС у Сумській області закрито, що унеможливлює виконання даного виконавчого листа.
Також у вказаному вище листі зазначено, що станом на сьогоднішній день в Головному управлінні Казначейства відкриті рахунки Головного управління ДПС у Сумській області (ідентифікаційний код 43995469) як відокремленого підрозділу Державної податкової служби, що утворений згідно з наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529.
З огляду на вищевикладене та враховуючи відсутність виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа, виданого Сумським окружним адміністративним судом 16.08.2024 року по справі № 480/3032/24 щодо стягнення на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області суму судового збору в розмірі 605,60 грн, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про наявність підстав для заміни боржника у даному виконавчому листі з Головного управління ДФС у Сумській області на Головне управління ДПС у Сумській області.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. .
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області залишити без задоволення.
Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 по справі № 480/3032/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Мельнікова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 31.01.2025 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124844851 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні