Справа № 738/2732/24
№ провадження 2-а/738/3/2025
Рішення
іменем України
30 січня 2025 року місто Мена Чернігівської області
Менський районний суд Чеpнiгiвської областi в складi головуючого судді Парфененко О. Я., за участю секретаря судового засідання Минець П. Д., позивача ОСОБА_1 , представника позивача Омельяненко Л. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення,
встановив:
1.Стислий виклад позиції позивача, заперечень відповідача.
22 листопада 2024 року до Менського районного суду Чернігівської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення, в якій ОСОБА_1 просить: скасувати Постанову № 329 від 08 жовтня 2024 року Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 підполковника ОСОБА_2 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 210 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 11 липня 2024 року позивач оновив військово-облікові дані. 13 серпня 2024 року позивач зарахований як студент денної форми навчання відокремленого структурного підрозділу «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка», період навчання з 01 вересня 2024 року до 30 червня 2027 року. Прибувши до ІНФОРМАЦІЯ_2 в АДРЕСА_1 , позивач повідомив працівників ТЦК, що вступив до навчального закладу на денну форму навчання, але довідку заклад не видав, а в Єдиній державній електронній базі з питань освіти інформація відсутня. 28 вересня 2024 року, після ознайомлення із довідкою, працівник ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 склав відносно позивача протокол про адміністративне правопорушення за частиною третьою статті 210 КУпАП, за те, що позивач у семиденний термін після вступу до навчального закладу 13 серпня 2024 року не надав інформацію про зміну персональних даних. 15 листопада 2024 року позивач отримав постанову про відкриття виконавчого провадження № НОМЕР_3 від 07 листопада 2024 року на підставі постанови № 329 від 08 жовтня 2024 року, виданої ІНФОРМАЦІЯ_3 про стягнення штрафу у розмірі 34 000,00 грн. Ознайомившись із матеріалами виконавчого провадження, позивач з`ясував, що 08 жовтня 2024 року Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 склав відносно позивача постанову у справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності за частиною третьою статті 210 КУпАП. При винесенні постанови, відповідач не врахував пом`якшувальних обставин, його матеріальний стан, належним чином не з`ясував, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна особа у його вчиненні тощо. Позивач оскаржувану постанову не отримував, про що свідчить відсутність його підпису, засобами поштового зв`язку, постанова не надсилалась, про існування постанови позивач дізнався під час ознайомлення із матеріалами виконавчого провадження.
20 грудня 2024 року до суду від відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову, постанову про адміністративне правопорушення № 329 від 08 жовтня 2024 року залишити без змін.
Позивач, представник позивача відповідь на відзив по подали.
2.Позиції учасників справи під час розгляду справи по суті.
Позивач, представник позивача просили задовольнити позов, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 у відзиві на позовну заяву, просив розглянути справу за його відсутності.
3.Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Позивач додав до позовної заяви копії: військово-облікового документу, військового квитка, довідки про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти, оскаржуваної постанови, протоколу про адміністративне правопорушення, свідоцтв про народження, довідки про надання відстрочки, повістки, постанови про відкриття виконавчого провадження, довідки про навчання, студентського квитка; відповідач ІНФОРМАЦІЯ_4 подав до суду копії документів, які містяться у справі № 329 про адміністративне правопорушення, вчинене ОСОБА_1 за частиною третьою статті 210 КУпАП, з яких вбачається наступне.
Згідно із військовим квитком серії НОМЕР_1 від 20 листопада 2000 року, ОСОБА_1 є військовозобов`язаним.
ОСОБА_1 11 липня 2024 року уточнив дані та оновив Військово-обліковий документ, згідно з яким ОСОБА_1 перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_2 як військовозобов`язаний, що підтверджується військово-обліковим документом, сформованим 11липня 2024 року.
ОСОБА_1 24 жовтня 2024 року уточнив дані та оновив Військово-обліковий документ, згідно з яким ОСОБА_1 перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_2 як військовозобов`язаний, відстрочка до 07 лютого 2025 року, що підтверджується військово-обліковим документом, сформованим 12 листопада 2024 року.
Згідно із довідкою про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти, сформованою 10 вересня 2024 року та довідкою директора Відокремленого структурного підрозділу «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка» № 468/24/061 від 29 листопада 2024 року, ОСОБА_1 є здобувачем освіти у Відокремленому структурному підрозділі «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка» з 01 вересня 2024 року до 30 червня 2027 року.
У протоколі № 329 про адміністративне правопорушення від 28 вересня 2024 року зазначено, що ОСОБА_1 у семиденний термін після вступу до навчального закладу 13 серпня 2024 року не надав інформацію про зміну персональних даних, чим порушив підпункт 8 пункту 1 Правил військового обліку під час дії воєнного стану, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене частиною третьою статті 210 КУпАП. Повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться об 11 годині 08 жовтня 2024 року в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_5 за адресою АДРЕСА_3. Протокол містить пояснення та підпис ОСОБА_1 .
Обставину щодо підписання ОСОБА_1 протоколу про адміністративне правопорушення, позивач не оспорює.
Згідно із Постановою № 329 по справі про адміністративне правопорушення, винесеною Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 08 жовтня 2024 року, ОСОБА_1 притягнутий до адміністративної відповідальності за частиною третьою статті 210 КУпАП та підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн за те, що він, як військовозобов`язаний порушив правила військового обліку (особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», вчинених в особливий період (воєнний стан, згідно з Указом Президента України «Про введення воєнного стану в України» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (зі змінами), затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ та абзац 5 статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»), а саме: у семиденний термін після вступу до навчального закладу 13 серпня 2024 року не надав інформацію про зміну персональних даних, чим порушив підпункт 8 пункту 1 Правил військового обліку під час дії воєнного стану.
Згідно із довідкою начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_4 № 16/7420 від 04 жовтня 2024 року, ОСОБА_1 надана відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» - як здобувачу вищої освіти на строк до 09 листопада 2024 року.
Згідно із постановою про відкриття виконавчого провадження ВП № НОМЕР_3 від 07 листопада 2024 року, старшим державним виконавцем Менського відділу державної виконавчої служби у Корюківському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Прищепою С. О. відкрите виконавче провадження про стягнення із ОСОБА_1 34 000,00 штрафу на підставі постанови № 329 від 08 жовтня 2024 року.
4.Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Частиною третьою статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» передбачено, що військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
За приписами частини 7 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
Відповідно до пункту 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Згідно із абзацом 11 статті 1 Закону України «Про оборону України» особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
У відповідності до частин 5, 6 статті 4 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачено, що вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення. Рішення про проведення відкритої мобілізації має бути негайно оголошене через медіа.
Особливий період в Україні розпочався з 17 березня 2014 року, коли було оприлюднений Указ Президента України від 17 березня 2014 року № 303/2014 «Про часткову мобілізацію».
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан, який триває на час ухвалення рішення судом.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 «Про загальну мобілізацію» оголошено про загальну мобілізацію. Строк проведення загальної мобілізації продовжувався відповідними Указами Президента і триває на час розгляду справи судом.
Відповідно до частини 10 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень призовника, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Згідно із підпунктом 1 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.
Відповідно до частини першої пункту 8 Додатку 2 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1487, призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Статтею 235 КУпАП встановлено, що територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).
Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до статтей 7, 8 КУпАП провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності та ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Згідно із статтею 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Відповідно до статті 235 КУпАП, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Статтею 280 КУпАП визначено, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з вимогами статті 283 КУпАП розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.
Постанова повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.
Згідно із статтею 251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, безпеки на автомобільному транспорті та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Згідно з частиною першою статті 210 КУпАП, порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку - тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частини третьої статті 210 КУпАП, вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період - тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Приміткою у статті 210 КУпАП визначено, що положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов`язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Однак, примітка до статті 210 КУпАП не може бути застосована в даному випадку, оскільки чинне законодавство зобов`язувало саме позивача вчинити певні дії, і уточнити свої персональні дані у встановлений строк, які могли бути вчинені тільки ним особисто у один із визначених способів, відтак обов`язок такого уточнення покладається на військовозобов`язаного, яким є позивач.
Як встановлено судом та не заперечувалося позивачем під час розгляду справи, він у семиденний термін після вступу до навчального закладу 13 серпня 2024 року не подав інформацію про зміну персональних даних військовозобов`язаного, посилаючись на те, що у нього не було довідки із навчального закладу.
Посилання позивача на те, що у нього не було довідки із навчального закладу, як на поважну причину пропуску вказаного строку, суд вважає необґрунтованою, оскільки з наданої довідки про здобуття освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти, вбачається, що вона сформована 10 вересня 2024 року та підписана директором ВСП «Оптико-механічний фаховий коледж Київського національного університету імені Тараса Шевченка». Отже, у строк до 18 вересня 2024 року позивач повинен був надати докази вступу до навчального закладу до ІНФОРМАЦІЯ_6 , однак ОСОБА_1 подав довідку про здобуття освіти до ІНФОРМАЦІЯ_6 лише 28 вересня 2024 року. Окрім цього, ОСОБА_1 оновив свої облікові дані у за стосунку «Резерв+» 24 жовтня 2024 року, що підтверджується військово-обліковим документом, сформованим 12 листопада 2024 року.
З огляду на вищезазначене, суд відхиляє посилання позивача на те, що стосовно нього не повинні застосовуватись положення статті 210 КУпАП, згідно із приміткою до статті 210 КУпАП.
Також суд встановив, що при розгляді справи про адміністративне правопорушення Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 з`ясував, що ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене частиною третьою статті 210 КУпАП, є винуватим у його вчиненні та підлягає адміністративній відповідальності, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність - відсутні, майнова шкода не заподіяна, тобто з`ясував обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Оскаржувана постанова по справі про адміністративне правопорушення відповідає вимогам статті 283 КУпАП, адміністративне стягнення у виді штрафу, визначене у мінімальному розмірі, передбаченому санкцією частини третьої статті 210 КУпАП.
Суд дійшов висновку, що постанова № 329 у справі про адміністративне правопорушення, передбачене частиною третьою статті 210 КУпАП від 08 жовтня 2024 року, винесена Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 є правомірною та підстави для її скасування відсутні, тому позовну заяву необхідно залишити без задоволення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-6, 77, 241-246, 271, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Позовну заяву ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення - залишити без задоволення, Постанову № 329 від 08 жовтня 2024 року, винесену Т.в.о. начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 у справі про адміністративне правопорушення, передбачене частиною третьою статті 210 КУпАП стосовно ОСОБА_1 - залишити без змін.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом десяти з дня його проголошення.
Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_4 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 .
Суддя Парфененко О.Я.
Суд | Менський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 04.02.2025 |
Номер документу | 124853007 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Менський районний суд Чернігівської області
Парфененко О. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні