ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" січня 2025 р. Справа №921/34/24
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого судді Кравчук Н.М.
суддів Матущак О.І.
Скрипчук О.С.
секретаря судового засідання Процевич Р.Б.
розглянувши апеляційні скарги Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради № 426 від 17.09.2024 (вх. № ЗАГС 01-05/2658/24 від 23.09.2024) та Тернопільської міської ради № 312/01 від 30.09.2024 (вх. № ЗАГС 01-05/2770/24 від 30.10.2024)
на рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 (повний текст рішення виготовлено 18.09.2024, суддя Гевко В.Л)
у справі № 921/34/24
за позовом: Суб`єкта підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця Шкарупи Світлани Павлівни (надалі ФОП Шкарупа С.П.), с. Байківці, Тернопільсьак обл.
до відповідачів: 1. Тернопільської міської ради
2. Головного управління Держгеокадастру в Тернопільській області
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1: Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради,
м.Тернопіль
про: - визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради №№7/35/180 від 06.06.2019; визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради №8/23/99 від 03.03.2023;скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1; поновлення Державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1,
за участі представників:
від позивача (в режимі відеоконференції): Кушнірук В.М.;
від відповідача-1( в режимі відеоконференції): Гулкевич С.Б.;
від відповідача-2: не з`явився;
від третьої особи: Олійник О.О.
ВСТАНОВИВ:
21.01.2024 Суб`єкт підприємницької діяльності фізична особа - підприємець Шкарупа Світлана Павлівна звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської міської ради та до Головного управління Держгеокадастру в Тернопільській області про: - визнання повністю недійсними рішення Тернопільської міської ради №№ 7/35/180 від 06.06.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради"; - рішення Тернопільської міської ради №8/23/99 від 03.03.2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 технічного нагляду Тернопільської міської ради"; - скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 ; - поновлення державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення Тернопільської міської ради від 06.06.2019 №7/35/180 та від 03.03.2023 № 8/23/99, які стали підставою скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 та передачі цієї земельної ділянки у користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради є протиправними, оскільки вони прийняті всупереч рішенню суду та висновкам у справі № 921/274/21, за межами процедури встановленої законом. Тернопільською міською радою порушено право позивачки, яке визначене частиною 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі", в якій зазначено, що після завершення будівництва та прийняття об`єкта в експлуатацію добросовісний орендар земельної ділянки, наданої для потреб будівництва та обслуговування відповідного об`єкта, має право на першочергове укладення договору оренди землі на строк до 50 років або припинення дії договору оренди землі.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 у справі №921/34/24 позов задоволено. Визнано недійсним рішення Тернопільської міської ради №7/35/180 від 06.06.2019 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.830га за адресою АДРЕСА_1 . Визнано недійсним рішення Тернопільської міської ради №8/23/99 від 03.03.2023 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 . Скасовано державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1. Поновлено Державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1. Стягнуто з Тернопільської міської ради в користь Державного бюджету України - 6 056,00 грн. судового збору. Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру в Тернопільській області в користь Державного бюджету України - 6 056,00 грн. судового збору.
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що договір оренди землі від 31.07.2009, який було укладено між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та Суб`єктом підприємницької діяльності Шкарупою Світланою Павлівною (Орендар), терміном на п`ять років - з 30.04.2009 по 30.04.2014, припинив свою дію з 31.04.2014, у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено. При цьому земельна ділянка за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 і після закінчення договору оренди землі була зареєстрована за орендарем Шкарупою С.П. до 28.11.2022 без будь яких обмежень у її використанні, про що свідчать відомості, зазначені у Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001346752022 від 28.11.2022. Суд зазначив, що на час прийняття оскаржуваних рішень Тернопільською міською радою №7/35/180 від 06.06.2019 та №8/23/99 від 03.03.2023 Тернопільська міська рада не розглянула належним чином заяву Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 та не вирішила її земельне питання шляхом прийняттям рішення по суті питання, з урахуванням вимог частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі", а станом на 03.03.2023 ще й додатково не виконала рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2022, ухвалене у справі № 921/274/21, яке набрало законної сили 17.11.2022, і яким суд зобов`язав Тернопільську міську раду розглянути у встановленому законом порядку заяву Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 та вирішити її земельне питання шляхом прийняттям рішення по суті питання, з урахуванням вимог частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі". Суд констатував, що прийняті Тернопільською міською радою оспорювані рішення є такими, що суперечать чинному законодавству та порушують права та законні інтереси позивачки, зокрема, в частині її права брати участь у розгляді та вирішенні питань, які її безпосередньо стосуються особисто, чи через свого представника. Відтак, визнав недійсними рішення Тернопільської міської ради №7/35/180 від 06.06.2019 та №8/23/99 від 03.03.2023 і скасував державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки. Водночас, у відповідності до пунктів 60-61 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, суд ухвалив поновити Державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради (залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1 ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 03.12.2024) подав апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 у справі №921/34/24, в якій просить скасувати зазначене судове рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Скаржник вважає оскаржуване рішення незаконним, прийнятим без дотримання норм матеріального права та порушенні норм процесуального права. Зокрема, зазначає, що суд фактично прийняв рішення про права, інтереси та обов`язки Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради щодо земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:08:014:0067, площею 0,0830 га, тобто, особи, що не була залучена до участі у справі. Висновки суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог не відповідають дійсним обставинам цієї справи та обставинам, які встановлені у судових рішеннях в інших справах і відповідно до норм ст. 75 ГПК України не підлягають доказуванню у цій справі. Скаржник ноголошує, що договірні орендні відносини із ФОП Шкарупою С.П. щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024, яка перебуває у комунальній власності закінчились ще у 2014 році, що підтверджено та встановлено рішеннями судів у справах №№: 921/102/15-г/7, 921/225/16-г/13, 921/414/16-г/4. На переконання скаржника, суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення всупереч нормам чинного законодавства позбавив Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради законно набутого права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6110100000:08:014:0067, площею 0,0830 га.
Тернопільська міська рада також подала апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 у справі №921/34/24, в якій просить скасувати зазначене судове рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Скаржник вважає оскаржуване рішення прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Також звертає увагу на те, що оскаржуване рішення стосується прав та обов`язків Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради, який не був учасником даної справи. Зазначає, що суд першої інстанції в обгрунтування задоволення позову зазначив обставину невиконання Тернопільською міською радою рішення Господарською суду Тернопільської області від 24.01.2022 у справі № 921/274/21 за позовом Шкарупи С.П. до Тернопільської міської ради про визнання рішення Тернопільської міської ради від 26.06.2020 № 7/51/183 «Про відмову в наданні земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 .» недійсним та зобов`язання розглянути заяву Шкарупи С.П. від 14.12.2018, яким позовні вимоги задоволено. Міська рада вважає, що такі висновки суду спростовуються наявністю рішення Тернопільської міської ради № 8/22/105 від 27.01.2023 «Про розгляд звернення ФОП Шкарупи С.П.», яке ухвалено за результатами розгляду заяви ФОП Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018, на виконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 21.01.2022 у справі № 921/274/21. Крім того, про результати розгляду заяви Шкарупи С.П. вх.Ш-9500 та результати виконання рішення Господарського суду Тернопільської області у справі № 921/274/21 Тернопільська міська рада повідомила Шкарупу С.П. листом №2042-Ф/2023 від 31.01.2023 та додала рішення Тернопільської міської ради № 8/22/105 від 27.01.2023. Скаржник звертає особливу увагу не те, що ні в заявах по суті спору, ні та судових засідання у справі № 921/34/24 ні позивачка, ні її адвокат серед підстав позову жодного разу не зазначали саме таку підставу: невиконання Тернопільською міською радою рішення Господарського суду Тернопільської області 24.01.2022 у справі №921/274/21, також не подавались позивачкою відповідні клопотання про зміну підстав позову. Наголошує, що постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2024 у справі № 921/333/23 підтверджено законність рішення Тернопільської міської ради № 8/22/105 від 27.01.2023 «Про розгляд звернення ФОП Шкарупи С.П.», яке було прийнято за результатами розгляду заяви ФОП Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 на виконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 21.01.2022 у справі № 921/274/21. Суд першої інстанції не надав належної оцінки тому факту, що договір оренди землі від 31.07.2009, який було укладено між Орендодавцем - Тернопільською міською радою та Орендарем - СПД Шкарупою С.П. на підставі рішення Тернопільської міської ради від 30.04.2009 № 5/26/81, терміном на п`ять років - з 30.04.2009 по 30.04.2014, припинив свою дію з 31.04.2014, у зв`язку із закінчення строку на який його було укладено. Земельна ділянка, яка була предметом цього договору не обтяжена об`єктами нерухомого майна, а Тернопільська міська рада, як власник земельної ділянки, передала її у користування з дотриманням процедури, визначеної нормами Земельного кодексу України та з використанням повноважень, які закріплені у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Земельному кодексі України. Водночас, зазначає скаржник, що судом не враховано, що рішення Тернопільської міської ради №7/35/180 від 06.06.2019 "Про надання дозволу на розроблення проету землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради" є актом індивідуальної дії та вичерпало свою дію фактом його виконання, оскільки на його підставі розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830га в постійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки паркування тролейбусів. Для державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 610100000:08:014:0067, площею 0,0830 га державному кадастровому реєстратору надано у встановленому законом порядку відповідну заяву із оригіналом проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який в силу вимог ст.791 ЗК України є підставою для формування земельної ділянки комунальної власності. Державна реєстрація вказаної земельної ділянки державним кадастровим реєстратором проведена у порядку та у спосіб встановлений законом, що вказує на відсутність правових підстав для її скасування. Крім того, судом першої інстанції ухвалено рішення про задоволення вимоги щодо поновлення Державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, у спосіб, який суперечить та не відповідає нормам Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року.
ФОП Шкарупа С.П. у відзивах на апеляційні скарги заперечує проти доводів скаржників, вважає апеляційні скарги необґрунтованими та безпідставними, а рішення суду першої інстанції законним та таким, що не порушує прав Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради. Зокрема, суд першої інстанції правильно встановив обставини, які підлягають встановленню та обгрунтовано вирішив спір щодо земельної ділянки за кадастровим номером 611010000:08:014:0024 на користь ФОП Шкарупи С.П. Вважає, що скаржники доводами, наведеними у апеляційних скаргах, не спростували обставин, встановлених судовим рішенням у справі № 921/274/21, що Шкарупа С.П. виконала умови, які встановлені ч. 2 ст. 19 Закону України «Про оренду землі», в зв`язку з чим набула «правомірних очікувань» для отримання відповідного позитивного рішення Тернопільської міської ради з урахуванням вимог ч.2 ст.19 названого Закону. Місцевий господарський суд при прийнятті оскаржуваного рішення, дослідивши докази, наявні у матеріалах даної справи № 921/34/24, вважав, що відповідно до статті 19 Закону України "Про оренду землі" відповідачами порушено право позивачки, так як станом на час розгляду спору, жодних дій із розгляду заяви ФОП Шкарупи С.П. від 14.12.2018 та виконанню рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2022 у справі №921/274/21 відповідачами не здійснено, як і не враховано їх змісту при прийнятті ними оскаржуваних в межах даної справи рішень та вчиненні оскаржуваних реєстраційних дій. Суд правомірно взяв до уваги, що ФОП Шкарупу С.П. не було запрошено на сесію міської ради, на якій відповідач-1 сесійно розглядав питання, що стосувались прийняття рішень від 06.06.2019 №7/35/180 та від 03.03.2023 №8/23/99, які стосувались першочергово прав та інтересів ФОП Шкарупи С.П. (інвалід другої групи пожиттєво) та є такими, що прийняті з порушенням процедури встановленої ч. 2 ст. 1 Закону України від 21.03.1991 №8745-ХІІ "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні". Позивач звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що Тернопільська міська рада вже 2 рік після набрання законної сили 17.11.2022 судовими рішеннями у справі № 921/274/21 відмовляється оформити право користування спірною земельною ділянкою та створює перешкоди шляхом прийняття рішення від 03.03.2023 № 8/23/99 (про погодження проекту землеустрою), яке стало підставою скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 та її передачі у користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради. Позивач окремо звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що всіма судовими рішеннями, на які покликається в апеляційній скарзі Тернопільська міська рада, була встановлена обставина, що Шкарупа С.П. до закінчення строку дії договору оренди землі у повній мірі виконала умови договору оренди землі внаслідок виконання яких спірна земельна ділянка обтяжена завершеним будівництвом прийнятим до експлуатації об`єктом з посиланням на докази у сукупності і серед них на виданий приймальною комісією акт готовності об`єкта до експлуатації № 588 від 22.02.2011, який погоджений підписом і печаткою Тернопільської міської ради, та виданий Інспекцією Державного архітектурно- будівельного контролю в Тернопільській облаті Сертифікат відповідності № ТП 000553 від 03.03.2011, яким засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта (окремого пускового комплексу) зупинки громадського транспорту «АДРЕСА_1» з об`єктом торгівельно-побутового призначення за адресою АДРЕСА_1 проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил. При цьому, Тернопільська міська рада не надала доказів, що Сертифікат відповідності № ТП 000553 від 03.03.2011 виданий з строковим обмеженням, чи що його видача була скасована в судовому порядку, як це встановлено «Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів» затвердженого Постановою КМУ від 8 жовтня 2008 року № 923 на підставі, якого видано вище зазначений сертифікат. Просить апеляційні скарги залишити без задоволенні, рішення Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2024 у справі № 921/34/24 без змін.
Відповідач-2 у поданих письмових відзивах на апеляційні скарги підтримав доводи, наведені скаржниками, вважає вимоги апелянтів обґрунтованими і такими, що підлягають до задоволення, а рішення Господарського суду Тернопільської області у даній справі прийнятим внаслідок неповного з`ясуванням усіх обставин справи. Зазначає, що відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, у результаті об`єднання двох земельних ділянок із кадастровими номерами 6110100000:08:014:0024 та 6110100000:08:014:0066 зареєстровано державним кадастровим реєстратором нову земельну ділянку за кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 площею 0,0830 га для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Згадана земельна ділянка зареєстрована на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки від 24.01.2024 ЗВ-9700467567023 та доданим до неї Проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 0,0830 га в постійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки відстою тролейбусів на території Тернопільської міської територіальної громади Тернопільської області (в межах населеного пункту) за адресою: АДРЕСА_1 (розробник КП «Земельно-кадастрове бюро»), що відповідає вимогам частини 4 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр». Таким чином, державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 здійснена відповідно до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, на підставі відповідної землевпорядної документації, дозвіл на розроблення якої надано органом місцевого самоврядування. Відповідач-2 погоджується з твердженнями скаржників, що судом першої інстанції ухвалено рішення про задоволення вимоги щодо поновлення Державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, у спосіб, який суперечить та не відповідає нормам Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року. При цьому зауважує, що процедура поновлення державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не передбачена законодавством та не вбачається можливою, оскільки при скасуванні державної реєстрації земельної ділянки Поземельна книга на таку ділянку закривається, а сама ділянка припиняє своє існування як об 'єкт цивільних прав. Відтак, відносно земельної ділянки, яка втратила статус об`єкта цивільних прав через скасування своєї реєстрації у Державному земельному кадастрі, не можуть реалізовуватися жодні правомочності, адже вона втратила свою оборотоздатність. Отже, поновлення запису у вже закритій Поземельній книзі є неефективним способом судового захисту, адже суперечить правовій природі документу, який на момент необхідного поновлення вже не є чинним. Положенням пункту 59 Порядку передбачено, поняття «відновлення Поземельної книги», але така дія здійснюється у разі втрати Поземельної книги. Просить апеляційні скарги Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради та Тернопільської міської ради задовольнити, скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 у справі № 921/34/24 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову ФОП Шкарупи С.П. відмовити у повному обсязі.
Представники третьої особи та відповідача-1 в судовому засіданні підтримали доводи, наведені у апеляційній скарзі.
Позивач просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу - без задоволення.
Відповідач-2 не делегував уповноваженого представника в судове засідання, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронних листів, складеною відповідальним працівником Західного апеляційного господарського суду.
Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи те, що явка сторін у справі не визнавалася судом обов`язковою, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, колегія суддів прийшла до висновку, що відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, справу може бути розглянуто при відсутності уповноваженого представника відповідача-2 у справі.
Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.
Рішенням Тернопільської міської ради від 30.04.2009 №5/26/81 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0250 га для будівництва та обслуговування зупинки громадського транспорту «АДРЕСА_1» з об`єктом торгівельно-побутового призначення за адресою АДРЕСА_1 Суб`єкту підприємницької діяльності Шкарупі С.П.» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0250 га, в тому числі - за рахунок земель житлової та громадської забудови площею 0,0114 га, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площею 0,0136 га, для будівництва та обслуговування зупинки громадського транспорту "АДРЕСА_1" з об`єктом торгівельно-побутового призначення за адресою: АДРЕСА_1 та надано в оренду Суб`єкту підприємницької діяльності Шкарупі Світлані Павлівні терміном на п`ять років земельну ділянку (п.п. 1, 4 рішення).
31.07.2009 між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та Суб`єктом підприємницької діяльності Шкарупою Світланою Павлівною (Орендар) було укладено договір оренди землі, згідно з п. 1 якого Орендодавець на підставі рішення Тернопільської міської ради від 30.04.2009 №5/26/81 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, знаходиться у м. Тернополі, АДРЕСА_1.
Договір укладено терміном на п`ять років - з 30 квітня 2009 року по 30 квітня 2014 року. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Договір оренди було зареєстровано в Книзі записів засвідчення факту реєстрації 19.11.2009 за № 3759 та у Тернопільській регіональній філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.02.2010 за №041066100029.
На підставі укладеного договору оренди, Шкарупою С.П. після отримання дозволу виконання будівельних робіт щодо об`єкта "Будівництво зупинки громадського транспорту "АДРЕСА_1" побудовано об`єкт торгівельно-побутового призначення" за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, АДРЕСА_1, який зареєстровано Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Тернопільській області 13.09.2010 № 469-18/10" та після завершення будівництва на закінчений будівництвом об`єкт отримано від приймальної комісії акт готовності об`єкта до експлуатації від 22.02.2011 № 588, яким підтверджено, що об`єкт - зупинка громадського транспорту "АДРЕСА_1" з об`єктом торгівельно-побутового призначення, готовий до експлуатації (т. 1, а.с. 97-98).
Сертифікатом відповідності №ТП000553 від 03.03.2011 Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Тернопільській області засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта - зупинки громадського транспорту "АДРЕСА_1" з об`єктом торгівельно-побутового призначення, проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та підтвердила його готовність до експлуатації (т. 1, а.с. 99).
Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 02.02.2014, зареєстрованою в Книзі реєстрації додатків до договорів оренди землі 05.03.2014 за №2399, сторони погодились внести зміни до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2014 та в частині розміру орендної плати, виклавши пункти 5 та 9 договору оренди в новій редакції (т. 1, а.с. 90).
28.11.2014 Тернопільською міською радою прийнято рішення №6/53/152 про відмову ФОП Шкарупі С.П. у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), площею 0,0250 га за адресою: АДРЕСА_1, для обслуговування зупинки громадського транспорту "АДРЕСА_1" з об`єктом торгівельно-побутового призначення (п.1 рішення); припинено право користування зазначеною земельною ділянкою (п.2 рішення) та зобов`язано ФОП Шкарупу С.П. в 20-денний термін з дня прийняття рішення повернути земельну ділянку (п.3 рішення).
Як зазначає позивач у позовній заяві, 18.10.2016 ФОП Шкарупа С.П. звернулася до Орендодавця із заявою про поновлення договору оренди, долучивши проект додаткової угоди, графічні матеріали на земельну ділянку, довідку від 12.10.2016 за №35114/13-05 Державної фіскальної служби у Тернопільській області про відсутність заборгованості по орендній платі, інші документи згідно з переліком.
У відповідь Виконавчий комітет Тернопільської міської ради повідомив листом від 02.11.2016 №10276/08 про закінчення терміну дії договору оренди 30.04.2014 та, посилаючись на пункт 8 цього договору, вказав на відсутність правових підстав для підписання запропонованого проекту додаткової угоди.
Листом від 06.12.2017 Тернопільська міська рада повідомила, що право користування спірною земельною ділянкою припинено на підставі рішення Тернопільської міської ради № 6/53/152, а також зобов`язала Орендаря у двадцятиденний термін з прийняття вказаного рішення, повернути земельну ділянку Орендодавцеві. У зв`язку з цим Рада зазначала про необхідність виконання рішення № 6/53/152 та вказувала на відсутність можливості укладення додаткової угоди до договору оренди.
12.12.2017 ФОП Шкарупа С. П. звернулася до Тернопільської міської ради з листом про скасування рішення № 6/53/152, як такого, що прийнято з порушенням вимог закону. Листом від 05.01.2018 № 69/08 орган місцевого самоврядування повідомив позивачу про відсутність повноважень скасовувати свої власні рішення.
В подальшому, 25.05.2023 Шкарупа С.П. звернулась із заявою до Байковецької сільської ради, в якій просила видати витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6110100000:08:014:0024 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться на території АДРЕСА_1 .
31.05.2023 Байковецька сільська рада надала відповідь на заяву Шкарупи С.П., в якій зазначила, що відділ "Центр надання адміністративних послуг" Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області повідомив, що відомості з ДЗК відсутні про земельну ділянку з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, у зв`язку з чим неможливо сформувати витяг та рекомендувала звернутися в Головне управління Держгеокадастру в Тернопільській області.
08.06.2023 Шкарупа С.П. звернулась до Тернопільської міської ради із запитом про надання копії рішення Тернопільської міської ради від 06.06.2019 № 7/35/180 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830 га за адресою АДРЕСА_1 , (у письмовій формі, належним чином завірене).
12.06.2023 Виконавчий комітет Тернопільської міської ради надіслав Шкарупі С.П. завірену копію рішення Тернопільської міської ради від 06.06.2019 № 7/35/180 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830 га за адресою АДРЕСА_1 .
19.06.2023 Шкарупа С.П. звернулась до Головного управління Держгеокадастру в Тернопільській області з запитом, (реєстраційний номер ПІ-36/1/4-23), надати публічну інформацію, а саме: 1. Копію документів, які свідчать, що земельна ділянка за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 була виділена з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та органів місцевого самоврядування; 2. Копію заяви на підставі якої була скасована державна реєстрація землі кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0024, яка була виділена Тернопільською міською радою Шкарупі СП. під забудову - для будівництва та обслуговування об`єктів торгівлі, з правом пролонгації договору оренди землі на новий строк; 3. На підставі якої норми права закону була вчинена державна реєстрації землі кадастровий номер якої 611О100000:08:014:0067 за відсутності у вас документації із землеустрою та оцінки земель; 4. На підставі якої норми права закону була вчинена державна реєстрації землі за кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 за наявності на цій землі зареєстрованого нерухомого майна; 5. Чи була отримана вами інформація від Тернопільської міської ради, що спір щодо земельної ділянки кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0024, був вирішений в судовому порядку у справі № 921/274/21 в користь Шкарупи СП.
Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області у відповіді № ПІ-36/1-48/0/63-23 від 22.06.2023, зокрема зазначило, що згідно відомостей Державного земельного кадастру, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024, скасована внаслідок об`єднання 2-ох земельних ділянок із кадастровими номерами 6110100000:08:014:0024 та 6110100000:08:014:0066. На їх місце в Державному земельному кадастрі зареєстрована нова земельна ділянка із кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 площею 0.0830 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Згадана процедура відбулась згідно поданої заяви про державну реєстрацію земельної ділянки ЗВ-9700467562023 від 24.01.2023 із доданим до неї Проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 0.0830 га в постійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради для обслуговування зупинки громадського транспорту та площадки відстою тролейбусів на території Тернопільської міської територіальної громади Тернопільської області (в межах населеного пункту) за адресою: АДРЕСА_1 (розробник КП "Земельне кадастрове бюро".). На час розгляду запиту в Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель вказана документація із землеустрою також не надходила.
24.07.2023 Шкарупа С.П. подала до Тернопільської міської ради запит на отримання інформації, яким просила надати: копію (в паперовій формі належним чином посвідчену) - рішення Тернопільської міської ради про затвердження проекту землеустрою, на підставі якого була зареєстрована земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:08:014:0067, площею до 0,0830 га за адресою АДРЕСА_1 за Відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради.
У відповідь, повідомленням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №17206-Ф/2023 від 27.07.2023, ФОП Шкарупа С.П. отримала копію рішення Тернопільської міської ради від 03.03.2023 №8/23/99 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 і технічному нагляду Тернопільської міської ради".
25.08.2023 Шкарупа С.П., керуючись Законом України "Про звернення громадян", подала до Тернопільської міської ради заяву, якою просила Тернопільську міську раду: 1. Визнати незаконними рішення Тернопільської міської ради від 06.06.2019 № 7/35/180 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830га за адресою АДРЕСА_1 та від 03.03.2023 року № 8/23/99 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 технічного нагляду Тернопільської міської ради", які порушують та ущемлюють її права та інтереси як добросовісного орендаря - на першочергове укладання договору оренди землі для обслуговування земельною ділянкою закінченого будівництвом прийнятого до експлуатації об`єкта, на який видано Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Тернопільській області сертифікат відповідності №ТП000553 від 03.03.2011 на функціонування об`єкта на спірній земельній ділянці, (кадастровий номер якої був 6110100000:08:014:0024), на право займатись в цьому об`єкті ліцензійною підприємницькою діяльністю, яка визначена Законом України від 19.12.1995 №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", статтею 15 "Імпорт, експорт, оптова і роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального".
Однак, сесія Тернопільської міської ради вказану заяву позивачки від 25.08.2023 не розглянула.
Як зазначено у листі-повідомленні Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №21396-Ф/2023 від 25.09.2023: "...Відповідно до вимог ч.1. ст. 116 Земельного конкурсу громадяни набувають право користування земельними ділянками за результатами аукціону...".
Крім того, на запит позивачки про отримання інформації з Комунального підприємства «Земельно-кадастрове бюро» щодо надання інформації, а саме в паперовій формі належним чином посвідчену документацію із землеустрою та оцінки земель за кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 площею 0,0830 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель органів влади та органів місцевого самоврядування, останньою отримано копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з повідомлення КП "Земельно-кадастрове бюро", вих № 18 від 01.11.2023.
В Проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки в простійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради загальною площею 0,0830 га для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки відстою тролейбусів на території Тернопільської міської територіальної громади Тернопільської області (в межах населеного пункту) за адресою : АДРЕСА_1 ", на другій сторінці зазначено, що: " Проект землеустрою розроблений на підставі рішення Тернопільської міської ради від 06 червня 2019 року за № 7/35/180 " Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ... за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду ТМР ".
19.01.2024 Шкарупа С.П. подала повторно заяву до Тернопільської міської ради, якою просила сесію Тернопільської міської ради: врахувати документи, які свідчать, що земельну ділянку, яка обтяжена завершеним будівництвом прийнятим до експлуатації об`єктом за адресою АДРЕСА_1 , Шкарупа С.П. отримала за результатами конкурсу і розглянути заяву від 25.08.2023 року та її задовольнити.
ФОП Шкарупа С.П. вважає, що рішення Тернопільської міської ради від 06.06.2019 №7/35/180 та від 03.03.2023 № 8/23/99, які стали підставою скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 та передачі цієї земельної ділянки у користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради є протиправними, оскільки прийняті за межами процедури встановленої законом, та порушують право позивачки, яке визначене частиною 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі": "Після завершення будівництва та прийняття об`єкта в експлуатацію добросовісний орендар земельної ділянки, наданої для потреб будівництва та обслуговування відповідного об`єкта, має право на першочергове укладення договору оренди землі на строк до 50 років або припинення дії договору оренди землі".
Вказані обставини стали підставою звернення ФОП Шкарупа С.П. з позовом до суду про визнання повністю недійсними рішень Тернопільської міської ради №№ 7/35/180 від 06.06.2019 та №8/23/99 від 03.03.2023, скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер якої 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 та поновлення державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .
При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із приписами ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Пунктом «а» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено загальну компетенція сільських, селищних, міських рад.
Пунктом 34 статті 26 названого Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Підстави набуття права на землю визначені розділом IV Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (ч. 5 ст. 116 ЗК України).
Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що договір оренди землі від 31.07.2009, який було укладено між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та Суб`єктом підприємницької діяльності Шкарупою Світланою Павлівною (Орендар), терміном на п`ять років - з 30.04.2009 по 30.04.2014, припинив свою дію з 31.04.2014 у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено.
28.11.2014 Тернопільською міською радою прийнято рішення №6/53/152 про відмову ФОП Шкарупі С.П. у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), площею 0,0250 га за адресою: АДРЕСА_1, для обслуговування зупинки громадського транспорту "АДРЕСА_1" з об`єктом торгівельно-побутового призначення (п.1 рішення); припинено право користування зазначеною земельною ділянкою (п.2 рішення) та зобов`язано ФОП Шкарупу С.П. в 20-денний термін з дня прийняття рішення повернути земельну ділянку (п.3 рішення). Дане рішення Ради є чинним.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
У ч. І2 ст. 123 Земельного кодексу України зазначено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
Рішення Тернопільської міської ради №7/35/180 від 06.06.2019 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради» прийнято за результатами розгляду звернення Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради (до якого були додані всі необхідні документи), з урахуванням ст.12, 92, 116, 123 Земельного кодексу України, норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», норм Закону України «Про землеустрій», з урахуванням Генерального плану м. Тернополя та висновку постійної комісії з питань містобудування.
Як зазначалось вище, в Проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки в простійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради загальною площею 0,0830 га для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки відстою тролейбусів на території Тернопільської міської територіальної громади Тернопільської області (в межах населеного пункту) за адресою : АДРЕСА_1 ", на другій сторінці зазначено, що: "Проект землеустрою розроблений на підставі рішення Тернопільської міської ради від 06 червня 2019 року за № 7/35/180 " Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ... за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду ТМР ".
На підставі вказаного рішення, відповідно до вимог ст. 22, 25, 26, 50 Закону України «Про землеустрій» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га в постійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки відстою тролейбусів за адресою АДРЕСА_1. На підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сформовано земельну ділянку із кадастровим номером 6110100000:08:014:0067, що узгоджується із нормами ст. 791 Земельного кодексу України Закону України «Про Державний земельний кадастр» та нормами Порядку веденн Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україн №1051 від 17.10.2012.
Частиною І5 статті 123 Земельного кодексу України унормовано, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Виходячи з аналізу наведених правових норм, Тернопільська міська рада приймаючи рішення від 03.03.2023 №8/23/99 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 технічного нагляду Тернопільської міської ради" діяла в межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством.
При цьому колегія суддів враховує, що на момент прийняття Тернопільською міською радою спірних рішень №7/35/180 від 06.06.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради" та №8/23/99 від 03.03.2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради", Господарським судом Тернопільської області було прийнято рішення від 25.03.2016 у справі № 921/102/15-г/7 за позовом ФОП Шкарупи С.П. до Тернопільської міської ради про визнання права власності на нерухоме майно - будівлю торгівельно-побутового призначення, загальною площею 34 за адресою АДРЕСА_1 та визнання договору оренди земельної ділянки 31.07.2009 поновленим, яким відмовлено ФОП Шкарупі С.П. у задоволенні позовних вимог та встановлено, що позивачем не було вчинено необхідних та достатніх дій, направлених на укладення додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 31.07.2009, що виключає підстави для поновлення вказаного договору оренди на підставі ст. 33 Закону України «Про оренду землі». Дане рішення набрало законної сили.
Господарським судом Тернопільської області прийнято рішення 27.09.2016 у справі №921/414/16-г/4 за позовом ФОП Шкарупи С.П. до Тернопільської міської ради про визнання договору оренди землі від 31.07.2009 укладеним, яким відмовлено ФОП Шкарупі С.П. у задоволенні позовних вимог та на підставі наявних матеріалів встановлено, що позивачем не дотримано процедури реалізації переважного права орендаря на укладення договору оренди на новий строк, оскільки ним не подано доказів звернення до уповноваженого органу за укладенням додаткової угоди про поновлення договору оренди відповідно до процедури, яка була встановлена на той час ст.ЗЗ Закону України «Про оренду землі». Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 06.12.2016 року у справі №921/414/16-г/4 рішення першої інстанції залишено без змін.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 13.06.2016 у справі №921/225/16-г/13 визнано за ФОП Шкарупою С.П. право власності на нерухоме майно - об`єкт торгівельно-побутового призначення, загальною площею 34 кв.м за адресою: АДРЕСА_3 та припинено провадження у справі в частині вимоги про визнання договору оренди земельної ділянки від 31.07.2009 поновленим на підставі укладеної додаткової угоди від 02.02.2014. Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 03.10.2016, яка набраіа законної сили, вищезазначене рішення Господарського суду Тернопільської області скасовано в частині задоволення позову про визнання за ФОП Шкарупою С.П. права власності на нерухоме майно - об`єкт торгівельно-побутового призначення, загальною площею 34 кв.м за адресою: АДРЕСА_3 та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено, в частині припинення провадження щодо вимоги про визнання договору оренди земельної ділянки від 31.07.2009 поновленим залишено без змін.
Згідно з ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Преюдиційні факти є обов`язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв`язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акта, який набрав законної сили.
Отже, твердження ФОП Шкарупи С.П. про наявність порушених прав, як землекористувача (орендаря) та власника об`єктів нерухомого майна при прийнятті Тернопільсько міською радою рішення №7/35/180 від 06.06.2019 та рішення №8/23/99 від 03.03.2023 не відповідає дійсним та фактичним обставинам, і підтверджується преюдиційними фактами, встановленими судовими рішеннями у справах: № 921/102/15-г/7, № 921/414/16-г/4 № 921/225/16-г/13.
Отже, суд апеляційної інстанції вважає, що місцевий господарський суд при прийнятті оскаржуваного рішення не врахував, що договір оренди землі від 31.07.2009, який було укладено між Орендодавцем - Тернопільською міською радою та Орендарем - СПД Шкарупою С.П. на підставі рішення Тернопільської міської ради від 30.04.2009 №5/26/81, терміном на п`ять років - з 30.04.2009 по 30.04.2014, припинив свою дію з 31.04.2014, у зв`язку із закінчення строку на який його було укладено, земельна ділянка, яка була предметом цього договору не обтяжена об`єктами нерухомого майна, а Тернопільська міська рада, як власник земельної ділянки, передала її у користування з дотриманням процедури, визначеної нормами Земельного кодексу України та з використанням повноважень, які закріплені у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Земельному кодексі України.
Також суд апеляційної інстанції вважає підставними твердження скаржників про те, що рішення Тернопільської міської ради №7/35/180 від 06.06.2019 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради" є актом індивідуальної дії та вичерпало свою дію фактом його виконання. Оскільки, на його підставі розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га в постійне користування Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради для облаштування зупинки громадського транспорту та площадки паркування тролейбусів за адресою АДРЕСА_1 та затверджено цей проект рішенням Тернопільської міської ради №8/23/99 від 03.03.2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 технічного нагляду Тернопільської міської».
Органи місцевого самоврядування приймають нормативні акти (які встановлюють, змінюють чи припиняють дію норм права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово) та ненормативні акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.
Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для скасування рішення органу місцевого самоврядування в судовому порядку є прийняття його з порушенням вимог чинного законодавства або визначеної законом компетенції органу та порушення у зв`язку з цим прав або охоронюваних законом інтересів позивача.
Таким чином, вищенаведені норми чинного законодавства та фактичні обставин даної справи вказують на відсутність правових підстав для визнання повністю недійсними рішення Тернопільської міської ради № 7/35/180 від 06.06.2019 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га за адресою АДРЕСА_1 та рішення Тернопільської міської ради №8/23/99 від 03.03.2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 .
Колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що на час прийняття оскаржуваних рішень Тернопільською міською радою №7/35/180 від 06.06.2019 та №8/23/99 від 03.03.2023 Тернопільська міська рада не розглянула належним чином заяву Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 та не вирішила її земельне питання шляхом прийняттям рішення по суті питання, з урахуванням вимог частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі", а станом на 03.03.2023 ще й додатково не виконала рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2022, ухвалене у справі №921/274/21, яке набрало законної сили 17.11.2022, і яким суд зобов`язав Тернопільську міську раду розглянути у встановленому законом порядку заяву Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 та вирішити її земельне питання шляхом прийняттям рішення по суті питання, з урахуванням вимог частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі".
З матеріалів справи вбачається, що 27.01.2023 Тернопільська міська рада прийняла рішення № 8/22/105 «Про розгляд звернення ФОП Шкарупи С.П.», яким вирішила відмовити ФОП Шкарупі Світлані Павлівні у наданні земельної ділянки площею 0,0250 га для обслуговування зупинки громадського транспорту з об`єктом торгово-побутового призначення за адресою вул. Тараса АДРЕСА_1, м. Тернопіль. Дане рішення ухвалене за результатами розгляду заяви ФОП Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018, на виконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 21.01.2022 у справі №921/274/21, на підставі норм ст.12, 123, 124. 134 Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», «Про адміністративні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні», з урахуванням висновків постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології. При цьому колегія суддів зауважує, що дана інформація міститься на офіційному сайті Тернопільської міської ради та є загальнодоступною.
Отже, суд першої інстанції неналежним чином дослідив дане питання.
Колегія суддів зауважує, що рішенням Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2024 у справі № 921/333/23 за позовом ФОП Шкарупи С.П. до Тернопільської міської ради про визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради №8/22/105 від 27.01.2023 та зобов`язання Тернопільську міську раду повторно розглянути у встановленому законом порядку заяву Шкарупи Світлани Павлівни від 28.12.2022 та вирішити її земельне питання шляхом прийняття рішення по суті, з врахуванням вимог ч.2 ст.19 Закону України "Про оренду землі", позовні вимоги задоволено частково. Визнано за ФОП Шкарупою С.П. першочергове (переважне) право на укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,025 га, кадастровий номер 6110100000:08:014:0024, розташованої в АДРЕСА_1 . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Західного апеляційного господарського суду рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2024 у справі № 921/333/23 скасовано в частині задоволення позовних вимог про визнання за ФОП Шкарупою С.П. першочергового (переважного) права на укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,025 га, кадастровий номер 6110100000:08:014:0024, розташованої в АДРЕСА_1 та в цій частині прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. В решті рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.01.2024 у справі № 921/333/23 - залишено без змін.
При цьому слід звернути увагу, що у справі № 921/333/23 у задоволенні позовної вимоги про вирішення земельного питання ФОП Шкарупи С.П. шляхом прийняття рішення по суті питання, з врахуванням вимог ч.2.ст.19 Закону України «Про оренду землі» відмовлено, що вказує на безпідставність висновків суду першої інстанції у справі № 921/34/24 про наявність порушеного права позивачки, у зв`язку із наявністю права вимагати від відповідача розглянути її заяву про укладення з нею нового договору в порядку частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду землі".
Отже, постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2024 у справі № 921/333/23, яка набрала законної сили, підтверджено законність рішення Тернопільської міської ради № 8/22/105 від 27.01.2023 «Про розгляд звернення ФОП Шкарупи С.П.», яке було прийнято за результатами розгляду заяви ФОП Шкарупи Світлани Павлівни від 14.12.2018 на виконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 21.01.2022 у справі № 921/274/21.
Суд апеляційної інстанції також вважає, що місцевий господарський суд при прийнятті оскаржуваного рішення дійшов помилкового висновку про наявність підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номерам 6110100000:08:014:0067, площею 0.0830 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 та поновлення Державної реєстрації земельної диіянки з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024 з одночасним поновленням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1, з огляду на наступне.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлено Законом України «Про Державний земельний кадастр» та Порядком державної реєстрації земельної ділянки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкритгя Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 2 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Частиною 3 статті 24 названого Закону визначено, що Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа. У разі якщо відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами, до заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, сформованої в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, також додаються документи, що належним чином підтверджують таку згоду (ч. 4 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Відповідно до ст. 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Згідно з частиною 2 названої статті Кодексу формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Для державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:08:014:0067, площею 0,0830 га державному кадастровому реєстратору Відділом технічного нагляду Тернопільської міської ради надано у встановленому законом порядку відповідну заяву із оригіналом проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який в силу вимог ст.791 Земельного кодексу України є підставою для формування земельної ділянки комунальної власності.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 технічного нагляду Тернопільської міської ради розроблений на підставі рішення Тернопільської міської ради № 7/35/185 від 06.06.2019 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0830 га за адресою АДРЕСА_1 Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради».
Державним реєстратором проведено Державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:08:014:0067 та за кадастровим номером 6110100000:08:014:0066, які перебувають у комунальній власності.
Згідно з ч. 9 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки (ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Враховуючи наведені норми законодавства, а також ту обставину, що договірні орендні відносини із Фізичною особою-підприємцем Шкарупою С.П. щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024, яка перебуває у комунальній власності закінчились ще у 2014 році, що підтверджено та встановлено судовими рішеннями у справах: 921/102/15-Г/7, №921/225/16-г/13, №921/414/16-г/4 та наявність підстав для формування нової земельної ділянки, державним кадастровим реєстрах було скасовано державну реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:014:0024.
З врахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з твердженнями скаржників, що державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:08:014:0067, площею 0,0830 га державним кадастровим реєстратором проведено у порядку та у спосіб, встановлений чинним законодавством, що вказує на відсутність правових підстав для її скасування.
В силу положень частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ч. 1, 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.
Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до частини 1 статті 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За наслідками апеляційного перегляду колегією суддів встановлено, що наведені в оскарженому рішенні місцевого господарського суду висновки не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального та порушено норми процесуального права, тому його необхідно скасувати. Прийняти нове рішення. В задоволенні позову відмовити.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: особи з інвалідністю І та ІІ груп, законні представники дітей з інвалідністю і недієздатних осіб з інвалідністю. Оскільки ФОП Шкарупа С.П. є інвалідом другої групи пожиттєво, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржників.
Керуючись, ст. ст. 269, 270, 275, 277, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ :
1. Апеляційні скарги Відділу технічного нагляду Тернопільської міської ради та Тернопільської міської ради задовольнити.
2. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.08.2024 у справі №921/34/24 скасувати. Прийняти нове рішення.
3. В задоволенні позову відмовити.
4. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг залишити за скаржниками.
5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбачені ст. ст. 287-288 ГПК України.
6. Справу повернути до Господарського суду Тернопільської області
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддя Н.М. Кравчук
Судді О.І. Матущак
О.С. Скрипчук
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 04.02.2025 |
Номер документу | 124859049 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Кравчук Наталія Миронівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні