справа № 631/380/24
провадження № 2-о/631/2/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 січня 2025 року селище Нова Водолага
Нововодолазький районний суд Харківської області у складі:
головуючого - судді Пархоменко І. О.,
при секретарі - Ляшенко І. М.,
за участі представника заявника - Мякоти Т. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: КРАСНОГРАДСЬКИЙ ВІДДІЛ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ У КРАСНОГРАДСЬКОМУ РАЙОНІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ СХІДНОГО МІЖРЕГІОНАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ, ДЕРЖАВНА ПРИКОРДОННА СЛУЖБА УКРАЇНИ, УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, про встановлення факту, що має юридичне значення
В С Т А Н О В И В:
Адвокат Мякота Т. М., що діє від імені та в інтересах ОСОБА_1 , звернулася до Нововодолазького районного суду Харківської області із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення. Заяву обґрунтувала наступним.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не перебуваючи у шлюбі, тимчасово знаходячись на території Російської Федерації в місті Бєлгород, ІНФОРМАЦІЯ_2 народила доньку, ОСОБА_2 . Зазначене підтверджується свідоцтвом про народження серія НОМЕР_1 , виданим управлінням ЗАГС адміністрації міста Бєлгород 93100022, 21 червня 2019 року, актовий запис про народження № 110199310002201954003 від 21 червня 2019 року. Згідно зі свідоцтвом про народження відомості про батька відсутні, в графі Батько проставлений прочерк. Відомості про біологічного батька доньки невідомі. Факт батьківства в судовому порядку не встановлювався.
Її прізвище ОСОБА_3 , змінене на підставі свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_2 , виданого 28 жовтня 2023 року Першим відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, актовий запис № 3068 від 28 жовтня 2023 року, на ОСОБА_4 .
З момента народження доньки вона самостійно здійснює батьківське піклування щодо своєї доньки, про її фізичний та моральний стан, стан здоров`я.
У зв`язку з тим, що в свідоцтві про народження дитини відсутні відомості про батька, та підстави відсутності таких відомостей, заявниця не має документального підтвердження факту, що вона є одинокою матір`ю та є єдиним законним представником доньки, ОСОБА_2 .
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Красноградської районної державної адміністрації та отримує соціальну допомогу на дитину, як одинока матір.
Документальне підтвердження факту, що заявниця є одинокою матір`ю ОСОБА_2 , необхідне їй для вирішення питань підтвердження громадянства України, реєстрації місця проживання малолітньої доньки без згоди батька, безперешкодного проживання на території будь-якої країни, у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України, забезпечення права доньки на виховання та освіту відповідно до її віку. Від встановлення даного факту залежить виникнення особистих та майнових прав доньки.
Ураховуючи, що виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав у заявниці на вчинення певних дій, зокрема, права на безперешкодний виїзд за кордон разом з дитиною, проживання за кордоном, забезпечення в подальшому права доньки на виховання та освіту, прямо залежать від існування юридичного факту, а саме, що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю малолітньої ОСОБА_5 , а інша можливість одержати документ, що посвідчує вказаний факт, відсутня, заявниця вимушена звертатися до суду.
Просила встановити факт, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є одинокою матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Через канцелярію суду за вхідним № 8622/24-вх від 09 грудня 2024 року представник заявника Мякота Т. М. надала додаткові пояснення по справі, де зазначила що встановлення факту має для заявниці юридичне значення, оскільки безпосередньо породжує юридичні наслідки та надає можливість реалізувати її права на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон для малолітньої ОСОБА_7 , безперешкодний виїзд за кордон, проживання за кордоном та підтвердження в інших країнах, що заявник самостійно виконує усі права щодо дитини без згоди батька, оскільки забезпечення права доньки на виховання та освіту, матеріальну допомогу в країнах Європи прямо залежать від існування юридичного факту, що заявник, ОСОБА_1 , є одинокою матір?ю малолітньої дитини ОСОБА_2 .
Крім того, Україна входить до числа держав, які зв?язані Гаагською конвенцією «Про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадання дітей» від 20 жовтня 1980 року (Україна приєдналася 11 січня 2006 року), а тому для настання правових наслідків у вигляді отримання громадянства, усиновлення та іншого, для держав учасників Конвенції необхідно рішення суду України про встановлення факту, який має юридичне значення, а саме того, що заявниця є єдиним законним представником своєї малолітньої дитини. Заявниця змушена звертатися до суду, оскільки встановити такий факт іншим шляхом неможливо (а. с. 46-47).
Ухвалою Нововодолазького районного суду Харківської області від 08 квітня 2024 року прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі (а. с. 19-20)
Ухвалою Нововодолазького районного суду Харківської області від 21 жовтня 2024 року залучено до участі у цивільній справі у якості заінтересованих осіб ПРИКОРДОННУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ, УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (а. с. 29-31).
У судовому засіданні представник заявника Мякота Т. М. заяву підтримала у повному обсязі, надала пояснення аналогічні викладеному у заяві та додаткових поясненнях по справі, просила винести рішення яким встановити факт, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є одинокою матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Заінтересована особа КРАСНОГРАДСЬКий ВІДДІЛ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ У КРАСНОГРАДСЬКОМУ РАЙОНІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ СХІДНОГО МІЖРЕГІОНАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ не направила свого представника для участі у судовому засіданні, належним чином повідомлена про дату, час і місце судового засідання, про причини неявки представника суд не повідомила, заяв про відкладення судового розгляду не надала.
Заінтересовані особи ДЕРЖАВНА ПРИКОРДОННА СЛУЖБА УКРАЇНИ, УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ надали заяви про розгляд справи за відсутності представника.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.
ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у місті Бєлгород, Бєлгородська область, Російська Федерація, про що 21 червня 2019 року складений запис акту про народження № 110199310002201954003 та видано управлінням ЗАГС адміністрації міста Бєлгород 93100022 свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 . Відомості про батька відсутні, матір`ю зазначена ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а. с. 8 - 10).
Відповідно до довідки про народження №Р-04376, виданої 21 червня 2019 року управлінням ЗАГС адміністрації міста Бєлгород, ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у місті Бєлгород, Бєлгородська область, Російська Федерація, про що 21 червня 2019 року складений запис акту про народження № 110199310002201954003. Відомості про батька відсутні, матір`ю зазначена ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а. с. 11).
28 жовтня 2023 року заявниця змінила прізвище на ОСОБА_4 , оскільки між ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , було укладено шлюб, про що 28 жовтня 2023 року складено відповідний запис за № 3068, та видано свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_3 Першим відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Прізвище дружини після укладання шлюбу - ОСОБА_4 (а. с. 12).
Згідно з довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 3020-7001590005 від 25 жовтня 2022 року ОСОБА_4 фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 (а. с. 6).
Разом з матір`ю мешкає ОСОБА_2 (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 3020-7001590005 від 25 жовтня 2022 року), зареєстроване місце проживання якої є місце реєстрації її матері, а саме: АДРЕСА_2 (а. с. 7).
За довідкою № 02-18/1626 від 12 березня 2024 року, виданою УПРАВЛІННЯМ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ОСОБА_1 знаходиться на обліку в УСЗН КРАСНОГРАДСЬКОЇ РДА і отримала допомогу одиноким матерям на дітей за період з серпня 2023 року по січень 2024 року у розмірі 2224,60 грн (а. с. 13).
Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно із ч. 1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (ч. 1 ст. 293 ЦПК України).
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Главою 6 Розділу IV ЦПК України регламентовано розгляд судом справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Частиною 1 ст. 315 ЦПК України визначено перелік фактів, що мають юридичне значення, які може суд встановити в ході розгляду справи в окремому провадженні. Серед таких фактів відсутній факт, про встановлення якого просить заявник у справі, а саме про те, що вона є одинокою матір`ю.
Однак,ч. 2 ст. 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Відповідно до п. 1 постанови Пленуму ВСУ «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» в порядку окремого провадження суд розглядає справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений або знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; із заяви про встановлення факту не вбачається спору про право; становлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право. Суд може встановлювати факти, які й за іноземним законодавством тягнуть за собою правові наслідки для заявника і рішення суду необхідне заявникові для застосування у відносинах з громадянами інших держав.
При вирішенні заяви ОСОБА_1 , суд звертає увагу на те, що термін «одинока матір» на законодавчому рівні не визначено, проте відповідно до п. 9 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 6 листопада 1992 року № 9 одинокою матір`ю вважають жінку, яка не перебуває у шлюбі та у свідоцтві про народження дитини якої відсутній запис про батька дитини або запис про батька зроблено у встановленому порядку за вказівкою матері; вдову; іншу жінку, яка виховує і утримує дитину сама. Отже, основним критерієм для визначення статусу одинокої матері є: виховання та утримування дитини без участі батька.
Крім того за ч. 1 ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку(ст. 18-2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми»).
За обставин цієї справи представник заявника Мякота Т. М. стверджує, що встановлення факту, що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю, заявниці необхідно для вирішення питань підтвердження громадянства України, реєстрації місця проживання малолітньої доньки без згоди батька, безперешкодного проживання на території будь-якої країни, у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України, забезпечення права доньки на виховання та освіту відповідно до її віку, реалізації права на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон для дитини, безперешкодний виїзд за кордон, проживання за кордоном.
Проте жодних доказів існування зазначених обставин, на які вказує представник заявника Мякота Т. М. , суду надано не було. Офіційних листів уповноважених органів, роз`яснень, відповідей, відмов, перекладів нормативно-правових актів, застережень при в`їзді в країну, тощо суду не представлено.
Жодних підтверджень того, що відсутність рішення про задоволення вимог заяви, поданої в порядку окремого провадження у цій справі, перешкоджає заявниці вирішувати питання підтвердження громадянства України, реєстрації місця проживання малолітньої доньки без згоди батька, безперешкодного проживання на території будь-якої країни, у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України, забезпечення права доньки на виховання та освіту відповідно до її віку, реалізації права на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон для дитини, проживання за кордоном матеріали справи не містять.
Більш того, за відсутності рішення суду про встановлення факту що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю, вона зареєструвала місце проживання малолітньої доньки, отримує допомогу як одинока матір, що повністю спростовує твердження представника заявника Мякоти Т. М. про необхідність встановлення факту для вирішення питань реєстрації місця проживання без згоди батька, забезпечення права доньки на виховання та освіту відповідно до її віку.
Посилання представника заявника Мякоти Т. М. на Гаагську Конвенцією «Про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадання дітей» від 20 жовтня 1980 року є безпідставними, оскільки положення зазначеної Конвенції стосуються питань пов`язаних з міжнародним викраданням дітей.
При цьому відповідно до положень ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Посилання представника заявника Мякоти Т. М. на неможливість безперешкодного виїзду заявниці з дитиною за кордон, як на підставу для задоволення заяви про встановлення факту, що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю, є безпідставними та такими, що не базуються на вимогах закону.
Так, порядок здійснення права громадян України на виїзд з України і в`їзд в Україну регулює Закон України « Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» від 21 січня 1994 року № 3857-XII.
Перетинання громадянами України державного кордону України здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон України після пред`явлення одного з документів, зазначених у статті 2 цього Закону. Правила перетинання державного кордону України громадянами України встановлюються Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Закону та інших законів України. (ст. 3 Закону № 3857-XII)
У свою чергу Постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 затверджено Правила перетинання державного кордону громадянами України (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 року № 1536)
Відповідно до абзацу 12 підпункту 2 пункту 4 Правил виїзду з України громадян, які не досягли 16-річного віку, в супроводі одного з батьків або інших осіб, уповноважених одним з батьків за нотаріально посвідченою згодою, здійснюється без нотаріально посвідченої згоди другого з батьків , у разі пред`явлення документів або їх нотаріально засвідчених копій, зокрема, свідоцтва про народження дитини, виданого компетентним органом іноземної держави, що не містить відомостей про батька дитини, легалізованого або засвідченого апостилем, а також без будь-якого додаткового засвідчення у випадках, передбачених міжнародним договором України.
Слід зазначити, що за положеннями цивільного процесуального законодавства встановлювати факт, що має юридичне значення, можна з певною метою та доведення (доказування) її існування (власне, необхідності в судовому порядку встановити той чи інший факт для забезпечення реалізації прав, захисту свобод чи інтересів заявника).
ОСОБА_1 та її представником Мякотою Т. М. існування мети встановлення факту, що має юридичне значення, не доведено, доводи скаржника про наявність обмежень заявнику у виїзді з дитиною за межі України без встановлення факту про який вона просить, є надуманими та такими, що спростовуються матеріалами справи.
Ураховуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення заяви
На підставі викладеного та керуючись Законом України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України», Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», ст. 4, 5, 81, 258, 263- 265, 273, 293, 315, 352, 354 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні заяви ОСОБА_1 , заінтересовані особи: КРАСНОГРАДСЬКИЙ ВІДДІЛ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ У КРАСНОГРАДСЬКОМУ РАЙОНІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ СХІДНОГО МІЖРЕГІОНАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ, ДЕРЖАВНА ПРИКОРДОННА СЛУЖБА УКРАЇНИ, УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, про встановлення факту, що має юридичне значення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається учасниками справи до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повне судове рішення буде складено 04 лютого 2025 року.
Відомості щодо учасників справи:
Заявник: ОСОБА_1 , місце проживання чи перебування: АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 .
Заінтересована особа: КРАСНОГРАДСЬКИЙ ВІДДІЛ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ У КРАСНОГРАДСЬКОМУ РАЙОНІ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ СХІДНОГО МІЖРЕГІОНАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ, місцезнаходження: Харківська область, м. Берестин, вул. Бельовська, буд. 94, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 04059059.
Заінтересована особа: ДЕРЖАВНА ПРИКОРДОННА СЛУЖБА УКРАЇНИ, місцезнаходження: м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 00034039.
Заінтересована особа: УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАСНОГРАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, місцезнаходження: Харківська область, м. Берестин, вул. Історична, буд. 84, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 03196481.
Суддя І. О. Пархоменко
Суд | Нововодолазький районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124885744 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Нововодолазький районний суд Харківської області
Пархоменко І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні