Рішення
від 04.02.2025 по справі 200/5762/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 лютого 2025 року Справа№200/5762/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами позов ОСОБА_1 до Добропільської міської ради про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У серпні 2024 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Добропільської міської ради (далі відповідач1), відповідно до якого, просить: - визнати протиправними дії щодо відмови у встановленні факту здійснення догляду ОСОБА_1 за його матір`ю ОСОБА_2 (далі ОСОБА_2 ) ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначеної в акті від 26 липня 2024 року; - зобов`язати повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо складання акту про встановлення факту здійснення ним догляду за його матір`ю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням висновків суду.

На обґрунтування позову ОСОБА_1 посилається те, що він звернувся з заявою на ім`я керівника виконавчого органу Добропільської міської ради для встановлення факту здійснення ним догляду за своєю матір`ю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 . 26 липня 2024 року комісією було складено акт відповідно до додатку 8 Порядку, яким відмовлено ОСОБА_1 у встановленні факту догляду за його матір`ю ОСОБА_2 , інвалідом II групи. Підставою відмови в акті зазначено, що факт постійного догляду не підтверджено у зв`язку з відсутністю медичних документів, що підтверджують потребу особи в догляді. Посилається на те, що з цією відмовою він не згоден, вважає дії відповідача протиправними, і такими, що не відповідають вимогам законодавства.

Ухвалою суду від 26 серпня 2024 року (суддя Циганенко А.І.) прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження по справі.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 7 жовтня 2024 року, справа передана судді Куденкову К.О.

Ухвалою суду від 7 жовтня 2024 року суддею прийнято адміністративну справу до провадження. Розгляд справи розпочато спочатку. Вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувано докази.

Ухвалою суду від 6 грудня 2024 року залучено Добропільську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області до участі у справі як співвідповідача (далі відповідач2 ).

Відповідачі не надали відзивів на позовну заяву.

Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорту громадянина України НОМЕР_1 , виданого 27.03.2001.

Відповідно до копії свідоцтва про народження НОМЕР_2 від 10.08.1977 установлено, що позивач є сином ОСОБА_3 і ОСОБА_2 .

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта громадянина України НОМЕР_3 , виданого 28.02.2001.

Згідно з копією свідоцтва про смерть НОМЕР_4 від 11.07.1998 установлено, що ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_4 у віці 52 років, про що в книзі реєстрації актів про смерть 11.07.1998 зроблено запис № 281.

Відповідно до копії довідки серії 2-18 АБ № 259626 від 22.09.1997 установлено, що ОСОБА_2 встановлено 2 групу інвалідності пов`язану із загальним захворюванням.

Позивач надав до суду копію витягу № 02/16-01/08/3506 про зареєстрованих у жилому приміщенні/будинку осіб від 02.07.2024 в якому зазначено, що за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано 2 особи: ОСОБА_2 і ОСОБА_1 .

Відповідно до копії витягу з реєстру територіальної громади № 2024/007733411 від 02.07.2024 ОСОБА_2 проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно з витягом з реєстру територіальної громади від 02.07.2024 № 2024/007733396 позивач проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач надав копію заяви від 08.07.2024 до голови комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 , в якій повідомив про те, що він є особою, яка на підставі пункту 13 частини 1 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягає призову на військову службу під час мобілізації. Також просив розглянути його заяву і оформити йому у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560, довідку про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

До вказаної заяви була додана копія довідки до акта огляду МСЕК.

До суду надана довідка Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради від 09.07.2024 № 201, відповідно до якої ОСОБА_2 не перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Добропільської міської ради і не отримує жодного виду допомоги.

В акті відповідача від 26.07.2024 про встановлено факту здійснення особою догляду (постійного догляду) наведений висновок, за яким факт здійснення постійного догляду не підтверджено у зв`язку з відсутністю медичних документів, що підтверджують потребу особи у догляді (постійному догляді).

Водночас у вказаному акті зазначено, що обстеження за адресою не проводилося у зв`язку з відсутністю медичних документів, що підтверджують потребу особи в догляді (постійному догляді).

Указаний акт складено за заявою позивача.

Крім того, позивач надав до суду копію рішення Добропільського міськрайонного суду Донецької області від 25 вересня 2008 року у справі № 2-2673/2008, яким вирішено розірвати шлюб між ОСОБА_1 , 1977 року народження та ОСОБА_4 , 1981 року народження, зареєстрованого 23 жовтня 1999 року Добропільським міським відділом реєстрації актів громадянського стану Донецької області, актовий запис № 195.

Судом установлено, що Указом Президента України № 620/2022 від 1 вересня 2022 року створено Добропільську міську військову адміністрацію Покровського району Донецької області.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» передбачено, що для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Відповідно до пунктів 20 і 22-1 ст. 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із: організації та здійсненні заходів, пов`язаних із мобілізаційною підготовкою, мобілізацією, демобілізацією та цивільним захистом; взаємодії з органами державної влади, іншими державними органами, силами оборони і силами безпеки, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, надання їм і одержання від них в установленому законодавством порядку інформації, документів і матеріалів, необхідних для виконання повноважень з питань мобілізації та демобілізації.

Спірні правовідносини виникли щодо правомірності дій комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

Пунктом 13 ч. 1 статті 23 «Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації» Закону України від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі Закон № 3543-XII) передбачено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов`язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов`язаних за вибором такої особи з інвалідністю.

Частиною 7 ст. 23 Закон № 3543-XII установлено, що перевірка підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.

Пунктами 56 і 57 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 (далі Порядок № 560), у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі: голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу); члени комісії - представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоров`я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

У пункті 61 Порядку № 560, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, зазначено, що військовозобов`язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов`язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім`ї, які зобов`язані та можуть здійснювати постійний догляд.

Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов`язаного на військовому обліку, родинні зв`язки військовозобов`язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов`язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов`язаного, який здійснює догляд.

У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов`язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.

Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов`язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім`я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.

Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов`язаного, який звернувся із відповідною заявою.

До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п`яти осіб.

За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов`язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Суд зазначає, що до комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) не надано документів, які б підтверджували необхідність догляду (постійного догляду) за ОСОБА_2 .

Відповідні документи також не надано до суду.

Порядку № 560, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (на момент складання акта від 26.07.2024), не були визначені певні дії (заходи), які має вчиняти комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду під час своєї роботи, зокрема щодо обов`язкового відвідування місця проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд.

Водночас для встановлення факту здійснення постійного догляду за ОСОБА_2 комісія вважала за доцільне встановити факт необхідності здійснення такого догляду (шляхом надання до комісії відповідних підтверджуючих документів).

Суд зазначає, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Судом не встановлено порушення комісією із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) певних приписів законодавства.

Також суд вважає, що позиція комісії, за якою мають бути надані медичні документи, що підтверджують потребу особи в догляді (постійному догляді), з метою подальшого встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) є розсудливою та сприяє наступному викладенню обґрунтованих висновків.

Як було зазначено, до комісії не надані документи, що підтверджують потребу ОСОБА_2 в догляді (постійному догляді). Тому суд вважає обґрунтованими висновки акта від 26.07.2024.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 80, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_5 ; АДРЕСА_2 ) до Добропільської міської ради (код: 32897190; 85000, Донецька область, м. Добропілля, вул. Травнева, буд. 83), Добропільської міської військової адміністрації Покровського району Донецької області (код 44836120, 85004, Україна, Покровський р-н, Донецька обл., місто Добропілля, вулиця Першотравнева, будинок, 83) про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Повне рішення суду складено 4 лютого 2025 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.О. Куденков

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено06.02.2025
Номер документу124911722
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —200/5762/24

Рішення від 04.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні