ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 лютого 2025 року Справа № 280/11055/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Служби безпеки України в Запорізькій області (вул. Олександрівська, буд. 62, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 20001556), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління Служби безпеки України в Запорізькій області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якій позивач просить суд:
визнати дії Управління Служби безпеки України в Запорізькій області щодо зменшення розміру надбавок у довідці від 17.10.2024 № 59/4-11126ві про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 таких, як надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби та премія - протиправними;
зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області виготовити та надіслати до Головного Управління ПФУ в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням витягу з наказу 385/ДСК від 2023 року щодо додаткових видів грошового забезпечення за посадою головного спеціаліста сектору інформаційно-аналітичного забезпечення відділу оперативного документування регіонального органу СБУ таких, як надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби та премія, для проведення, в подальшому, перерахунку його пенсії;
зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області надати позивачу копію виготовленої нової довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням витягу з наказу 385/ДСК від 2023 року щодо додаткових видів грошового забезпечення за посадою головного спеціаліста сектору інформаційно-аналітичного забезпечення відділу оперативного документування регіонального органу СБУ.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькійобласті та йому призначено пенсію відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". На виконання рішення Запорізькогоокружного адміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6470/24відповідач виготовив довідку від 17 жовтня 2024 року№ 59/4-11126вістаном на 01 січня 2023 року. Проте розміри окремих складових забезпечення, що зазначені у вказаних довідках не відповідають вимогампостанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб". Позивач вважає, що відповідачем протиправно зменшено розмір відсоткового значення таких складових, як то надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби та премія. З вказаним позивач не погоджується, оскільки, на його думку, надбавка надбавка в умовах режимних обмежень, надбавка за особливості проходження служби та премія мають бути визначені у більшому розмірі відповідно до тарифного розряду за відповідною (прирівняною) посадою, а відповідач, у свою чергу, своїми діями порушив його право на обчислення у належному розмірі грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Ухвалою суду від 02.12.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні), протягом тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву, третій особі пояснення щодо суті спору. Також, зазначеною ухвалою суду було витребувано від відповідача докази, а саме: відомості щодо відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії, які було виплачено за посадою головного спеціаліста сектору інформаційно-аналітичного забезпечення відділу оперативного документування регіонального органу СБУ за січень 2023 року, або посадою прирівняною до цієї посади.
16.01.2025 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 13.09.2024 року у адміністративній справі №280/6470/24 відсоткові розміри додаткових видів грошового забезпечення, які необхідно застосувати ОСОБА_1 при підготовці довідки, не визначалися. Водночас, деякі додаткові види грошового забезпечення установлюються керівниками державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання. Кожного року відомчими наказами встановлюються граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців СБУ за штатними посадами відповідно до вказаної Інструкції №515/ДСК (залежно від тарифного розряду та напряму діяльності відповідного підрозділу системи СБУ). При цьому, розміри посадових окладів та окладів за військовим званням військовослужбовців визначаються із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року (1762 грн.). Водночас, у разі встановлення пенсіонерам СБУ розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням за рішенням суду (визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020 року, 01.01.2021 року, 01.01.2022 року, 01.01.2023 року тощо, на відповідний тарифний коефіцієнт) та надбавок у граничних розмірах, передбачених відомчими наказами, розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсій пенсіонерів СБУ стануть значно більшими у порівнянні з діючими військовослужбовцями СБУ за відповідними (аналогічними) посадами. Вказано, що інформація у довідці від 17.10.2024 року №59/4-11126ві УСБУ в Запорізькій області зазначена з урахуванням загальних розмірів грошового забезпечення діючого військовослужбовця СБУ за відповідною (аналогічною) посадою на конкретну дату, а також з урахуванням наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік. Відповідач вважає, що обставини та доводи, які виклав у своїй позовній заяві позивач, є необґрунтованими та безпідставними, а дії УСБУ є такими, що відповідають вимогам чинного законодавства. Просить відмовити позивачу у задоволені позовних вимог.
Ухвалою суду від 20.01.2025 продовжено Управлінню Служби безпеки України в Запорізькій області строк подання належним чином засвідчених копій документів, в яких міститься інформація про розміри премії та надбавки за особливості проходження служби за січень 2023 року на відповідній (аналогічній) посаді, яку обіймав ОСОБА_1 на момент звільнення його зі служби, а саме на посаді головний спеціаліст сектору інформаційно-аналітичного забезпечення відділу оперативного документування УСБУ в Запорізькій області, на десять днів з дня отримання ухвали.
20.01.2025 до суду надійшов відзив на позовну заяву, засобами поштового зв`язку, аналогічний відзиву від 16.01.2025.
23.01.2025 до суду надішла відповідь на відзив, у якій позивач не погоджується із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов. Позивач звертає увагу на пропуск відповідачем строку на подання відзиву на позов. Вказує на те, що відповідач ігнорує рішення Верховного Суду у зразковій справі №380/19324/23 про протиправність дій відповідача щодо зменшення в довідці про грошове забезпечення розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Третя особа правом на поданняпояснення стосовно предмету спору не скористалась.
На виконання вимог ухвали судувід 20.01.2025 представником відповідача до суду через канцелярію суд надано лист від 31 січня 2025 року № 59/11-1262дск з додатками, а саме: витяг з наказу ЦУ СБУ від 10.04.2018 року №515/ДСК, до вх. від 22.01.2025 року №158дск, для службового користування, примірник 55, на 3 аркушах; інформація про розмір грошового забезпечення від 30.01.2025 року №59/4 - 1116ві, в одному примірнику, на одному аркуші. Також листом було вказано про необхідність повернення витягу з наказу ЦУ СБУ від 10.04.2018 року №515/ДСК, до вх. від 22.01.2025 року №158дск після розгляду даної справи.
Відповідно до інформації про розмір грошового забезпечення від 30.01.2025 року №59/4 - 1116ві, грошове забезпечення за посадою головний спеціаліст сектору інформаційно-аналітичного забезпечення відділу оперативного документування УСБУ в Запорізькій області станом на 01 січня 2023 року: посадовий оклад (33т.р.)6340,00 грн.; оклад за військовим званням (підполковник) 1410,00 грн.; надбавка за вислугу років (ПО=Овз) 45% - 3487,5 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (П)) 15% - 951,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби (ПО=Овз=в/р) 100% - 11237,5 грн.; премія 46% - 2916,40 грн.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі, з огляду на наступне.
З матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області та отримує пенсію по вислузі років, відповідно доЗакону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
На виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13.09.2024 року у справі №280/6470/24 відповідачем виготовлено та направлена до ГУ ПФУ довідка від 17.10.2024 №59/4-11126ві про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 року для перерахунку пенсії з 01.02.2023 року.
Відповідно до довідки від 17.10.2024 №59/4-11126ві розмір грошового забезпечення позивача становить 27245,53 грн, що складається з: - посадовий оклад 33 тарифний розряд: 9660,00 грн; - оклад за військовим званням підполковник: 2150,00 грн; - надбавка за вислугу років 45%: 5314,00 грн; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15%: 1449,00 грн.; - надбавка за особливості проходження служби 45% : 7706,03 грн.; - премія 10%: 966,00 грн.
Вважаючи, що відповідачем протиправно зменшено розмір надбавки за службу в умовах режимних обмежень, за особливості проходження служби та премії при визначенні грошового забезпечення для перерахунку пенсії, позивач звернувся до адміністративного суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно достатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначаєЗакон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Частиною першоюстатті 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"передбачено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу рокі
Відповідно до частини третьоїстатті 52 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
За змістом частини четвертоїстатті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
30 серпня 2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704), якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.
Отже, Кабінету Міністрів України делеговано право встановлювати умови і порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для його проведення.
Пунктом 2 Постанови № 704 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до пункту 5 Постанови № 704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Спірні правовідносини виникли з приводу протиправного, на думку позивача, зазначення відповідачем у виданій йому станом на01 січня 2023 рокудовідці про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, серед іншого, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, особливості проходження служби та премії в неналежному розмірі.
Оцінюючи обґрунтованість вимог позивача про необхідність складення відповідачем довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2023 року для перерахунку пенсії з урахуванням надбавки за службу в умовах режимних обмежень, особливості проходження служби та премії в середніх розмірів за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним)званням, суд враховує наступне.
Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45(далі - Порядок № 45), згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Внаслідок визнання нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі№ 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, з 05 березня 2019 року діє редакція пункту 5 Порядку № 45, що була чинною до внесення таких змін.
Так, пунктом 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 01 лютого 2018 року № 103, передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Підпунктом 1 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Разом з тим, Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати надбавки за службу в умовах режимних обмежень у 15% (від посадового окладу), за особливості проходження служби у 45% (від посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років)та премії у розмірі 10% (від посадового окладу).
Отже, чинне нормативне регулювання не встановлює фіксованих розмірів спірних додаткових видів грошового зобов`язання, які враховуються для перерахунку пенсії, а лише передбачає мінімальні або ж граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення.
При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.
Пунктом 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Прийменник "до" у конструкції диспозиції норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 вживається у сполученні з числівником " 100" при означенні кількісної межі.
Згідно норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1% (мінімальний розмір) до 100% (максимальний розмір).
Встановлення такого діапазону між мінімальним та максимальним розміром надбавки за особливості проходження служби означає, що у будь-якому випадку вказана надбавка не може перевищувати 100%.
Постановою № 704 передбачено можливі розміри виплати надбавки за особливості проходження служби (від 1% до 100%) також передбачено, що надбавка виплачується у порядку та умовах, визначених керівником державного органу, та залежить від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.
З огляду на те, що фонд грошового забезпечення визначається законом України про Державний бюджет України на певний рік та може змінюватися, то встановлення надбавки за особливості проходження служби залежить від наявного фонду грошового забезпечення Служби безпеки України.
Конкретні розміри виплати надбавки за особливості проходження служби певного службовця будуть залежати від складності та важливості виконуваних ним обов`язків, однак у будь-якому випадку не можуть бути меншими розміру, встановленого керівником державного органу на певний рік, однак і не перевищувати 100% посадового окладу, окладу за військовим званням і надбавки за вислугу років.
Підпунктом 2 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Щодо зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення, які видаються на виконання рішень судів, відсоткового значення надбавки за службу в умовах режимних обмежень, особливості проходження служби та премії, суд зазначає наступне.
Аналіз приписів пункту 5 Порядку № 45 дає підстави для висновку, що для перерахунку пенсії щомісячні надбавки, доплати та премія враховуються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
З метою з`ясування конкретного відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії, які було виплачено за посадою позивача січень 2023 рокуабо посадою прирівняною до цієї посади, судом від відповідача витребувано інформаціющодо відсотку надбавки за особливості проходження служби та премії за посадою позивача або прирівняною до цієї посади, які були виплачені січень 2023 року.
На запит суду відповідач надав витребувані докази, згідно яких, суд вбачає, що за посадою, з якої позивача звільнено розмір надбавки за службу в умовах режимних обмежень у 2023 році склав 15%, за особливості проходження служби 100%, премії 46%.
Відтак, відповідачем підтверджено факт зменшення розміру надбавки за особливості проходження служби зі 100% до 45% та премії з 46% до 10% при виготовленні довідки станом на 01 січня 2023 року.
Також необхідно зазначити, що надбавка за особливості проходження служби та премія, не є складовою грошового забезпечення військовослужбовця, конкретний розмір яких установлений Кабінетом Міністрів України. Розмір цих складових грошового забезпечення не є постійним і визначається керівником в залежності від певних обставин, зокрема виходячи з наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік.
Виходячи з положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 такі щомісячні виплати як надбавка за особливості проходження служби та премія мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Відповідач не довів дотримання ним вимог абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 при оформленні довідкивід 17 жовтня 2024 року№ 59/4-11126віта правильність визначення у цих довідках відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії.
Таким чином, зважаючи на встановлені в ході розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, з метою ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом:
визнання протиправними дії відповідачащодо зменшенняпозивачу в довідціпро розмір грошового забезпечення від 17 жовтня 2024 року№ 59/4-11126ві, виготовленої на виконання рішення Запорізького окружногоадміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6470/24 станом на 01 січня 2023 року: розміру надбавки за особливості проходження служби тапреміїдля проведення перерахунку основного розміру пенсії позивача з 01 лютого 2023 року;
зобов`язання відповідача, з урахуванням рішенняЗапорізького окружногоадміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6470/24, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькійобласті нову довідку про розмір грошового забезпечення позивачастаном на 01 січня 2023 року, в якій на підставіпостанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", вказати розміри: посадового окладу, окладу за військове звання, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 допостанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року, надбавки за вислугу років,надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за особливості проходження служби, премії, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у середніх розмірах, визначених Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям в системі Служби безпеки України, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенси за відповідною або аналогічною посадою, з якої було звільнено, станом на01 січня 2023 року: надбавки за особливості проходження служби100% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; та премії 46% посадового окладу, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військове звання, визначеного шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, для обчислення та перерахунку пенсії з 01 лютого 2023 року.
Аналогічна правова позиція висловлена у рішенні Верховного Суду від 05 березня 2024 року по справі № 380/19324/23 та підтримана Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 23 травня 2024 року.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими устатті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Частиною 1статті 77 КАС Українипередбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2статті 77 КАС Українипередбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ізстаттею 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Частиною третьою статті 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки предметом позову є одна вимога немайнового характеру, яка хоч і задоволена частково, але розмір компенсації за сплачений судовий збір суд визначає, виходячи з кількості (а не з розміру) задоволених/незадоволених позовних вимог.
Такий механізм розподілу витрат зі сплати судового збору застосовано Верховним Судом у рішенні від 16.06.2020 у справі №620/1116/20.
З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір у 1211,20 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтею2,19,139,241 - 246,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Служби безпеки України в Запорізькій області (вул. Олександрівська, буд. 62, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 20001556), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.
Визнання протиправними дії Управління Служби безпеки України в Запорізькій областіщодо зменшенняпозивачу в довідціпро розмір грошового забезпечення від 17 жовтня 2024 року№ 59/4-11126ві, виготовленої на виконання рішення Запорізького окружногоадміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6470/24 станом на 01 січня 2023 року: розміру надбавки за особливості проходження служби тапреміїдля проведення перерахунку основного розміру пенсії позивача з 01 лютого 2023 року;
Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, з урахуванням рішенняЗапорізького окружногоадміністративного суду від 13 вересня 2024 року у справі № 280/6470/24, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькійобласті нову довідку про розмір грошового забезпечення позивачастаном на 01 січня 2023 року, в якій на підставіпостанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", вказати розміри: посадового окладу, окладу за військове звання, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 допостанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року, надбавки за вислугу років,надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за особливості проходження служби, премії, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у середніх розмірах, визначених Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям в системі Служби безпеки України, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенси за відповідною або аналогічною посадою, з якої було звільнено, станом на01 січня 2023 року: надбавки за особливості проходження служби100% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; та премії 46% посадового окладу, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військове звання, визначеного шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, для обчислення та перерахунку пенсії з 01 лютого 2023 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління Служби безпеки України в Запорізькій області суму сплаченого судового збору у розмірі 1211,20 грн. (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 04.02.2025.
Суддя А.В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124912389 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні