Рішення
від 10.01.2025 по справі 160/29212/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 рокуСправа №160/29212/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою керівника Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади м.Самар до Самарівської міської ради, виконавчого комітету Самарівської міської ради, управління по роботі з активами Самарівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання бездіяльності протиправною та скасування паспорту прив`язки тимчасових споруд,

УСТАНОВИВ:

Керівник Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади м.Самар звернувся через систему "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів в частині невжиття заходів щодо приведення в належний стан розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, що знаходиться за адресою: в районі будинку АДРЕСА_1 , на підставі паспорту прив`язки тимчасових споруд № 166 від 27.09.2022 року, виданого на замовлення ФОП ОСОБА_1 ;

- скасувати паспорт прив`язки тимчасової споруди № 166 від 27.09.2022 року, виданий на замовлення ФОП ОСОБА_1 «Для здійснення підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 ».

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що 27.09.2022 р. на замовлення ФОП ОСОБА_1 «Для здійснення підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 » начальником відділу містобудування, архітектури та реклами управління по роботі з активами виконавчого комітету Самарівської міської ради оформлено та надано паспорт прив`язки тимчасової споруди з реєстраційними №166, зі строком дії до 27.09.2027 р. При цьому, Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області листами № 8320/41/19/01-2022 від 27.10.2022 р., № 589/41/19/01-2023 від 18.01.2023 р. повідомляло Самарівську міську раду про виявлені порушення Закону України «Про автомобільні дороги», ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану», Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. № 198, та акцентувало увагу на необхідність їх усунення, зокрема шляхом вжиття необхідних заходів впливу до причетних осіб та/або організацій, спрямованих на демонтаж або зміну місць розташування вищевказаних тимчасових споруд торговельно-побутового призначення. Однак, відповідачами заходи з метою усунення виявлених порушень не вживалися. Більш того, Новомосковською окружною прокуратурою направлялися листи в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» від 02.08.2024 р. за №62-4212вих24, від 18.10.2024 р. за №62-5643вих24 до Самарівської міської ради та її виконкому, в яких повідомлялося про встановлені факти. Згідно із інформацією, викладеною у відповідях виконкому Самарівської міської ради № 1953/0/2-24 від 03.09.2024 р., № 2444/0/2-24 від 25.10.2024 р. заходи, спрямовані на захист порушених інтересів держави, не здійснені, претензійно-позовна робота, спрямована на визнання протиправними та скасування паспортів прив`язки для розміщення тимчасових споруд не проведена. Проігноровано відповідачами і факт невідповідності у ФОП ОСОБА_1 площі тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності площі земельної ділянки комунальної власності, що перебуває в оренді.

Таким чином, незважаючи на те, що розміщення ФОП ОСОБА_1 тимчасової споруди в районі будинку АДРЕСА_1 , створює загрозу безпеці учасників дорожнього руху та відвідувачів споруд, відповідачі обізнані про наявність порушень вимог чинного законодавства під час розміщення тимчасових споруд, будучи зобов`язаними діяти насамперед в інтересах та від імені територіальної громади, жодних заходів щодо скасування паспортів прив`язки тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності всупереч вимогам Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядку №244, протягом тривалого часу не вчинили. За твердженням прокурора, недотримання відповідачами встановлених законодавством вимог при погодженні місцерозташування та видачі паспортів прив`язки для розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності погіршує умови для життєдіяльності територіальної громади в цілому та кожного її члена окремо, може загрожувати протипожежній, санітарній та екологічній безпеці членів територіальної громади, а у спірних правовідносинах - безпеці учасників дорожнього руху та відвідувачів таких споруд, негативно впливає на безпечні для життя і здоров`я умови перебування на території відповідного населеного пункту, створює ризики настання аварій, інших надзвичайних ситуацій. Порушення порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на земельних ділянках комунальної власності, які використовуються з порушенням вимог договору оренди, завдає шкоду власності територіальної громади м.Самар та суперечить інтересам держави в цілому.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.11.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 19.11.2024 року клопотання керівника Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади м.Самар про розгляд адміністративної справи № 160/29212/24 в порядку загального позовного провадження залишено без задоволення.

На виконання вимог ухвали суду, 20.11.2024 року від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому щодо відсутності підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави вказано, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. Але, в порушення ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурором не обґрунтовано підстав для представництва в суді. Відтак, прокурор позиваючись до суду, не виконав вимоги законодавства щодо обґрунтування наявності підстав для представництва та не дотримався встановленого процесуальним законодавством порядку звернення до суду. Також, позовна заява заявлена з порушенням приписів п.4 ч.5 ст.160 КАС України.

Щодо дотримання вимог діючого законодавства при оформленні паспортів прив`язки на ТС відповідачем-1 зазначено, що посилання на Порядок передачі об`єктів (елементів) благоустрою м.Новомосковська в тимчасове використання не за функціональним призначенням для здійснення господарської діяльності у сфері споживчого ринку та послуг від 07.03.2023 р. № 914 є безпідставним, оскільки на момент видачі паспортів прив`язки на встановлення тимчасових споруд ФОП ОСОБА_1 , діяв Порядок передачі об`єктів (елементів) благоустрою м.Новомосковська в тимчасове використання не за функціональним призначенням для здійснення господарської діяльності у сфері споживчого ринку та послуг від 14.07.2022 р. № 693. Відділ містобудування, архітектури та реклами управління по роботі виконавчого комітету Новомосковської міської ради, який здійснював оформлення на видачу паспортів прив`язки ТС діяли відповідно до ст.19 Конституції України, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. №244. Крім того, паспорт прив`язки тимчасової споруди за своєю правовою суттю та змістом є офіційним письмовим документом з приводу відсутності технічно-будівельних перепон (перешкод) для подальшого фізичного розміщення тимчасової споруди. Тому обставини з приводу правових підстав для користування земельною ділянкою не входять до обсягу тих питань, котрі підлягають дослідженню суб`єктом владних повноважень при розгляді матеріалів звернення зацікавленої особи з приводу погодження намірів розташування тимчасової споруди та видачі паспорту прив`язки тимчасової споруди. Жоден акт законодавства, яким унормовані правовідносини щодо оформлення паспортів прив`язки, не вимагає наявності державної реєстрації права користування земельною ділянкою (оренди або сервітуту) як обов`язкової умови для прийняття уповноваженим органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення щодо оформлення паспортів прив`язки, розміщення тимчасових споруд та продовження строку їх розміщення строку. Враховуючи викладене, відповідач-1 стверджує, що спірний паспорт прив`язки тимчасових споруд № 166 від 27.09.2022 року за адресою: АДРЕСА_1 , виданий на замовлення ФОП ОСОБА_1 , оформлений та виданий відділом містобудування, архітектури та реклами управління по роботі з активами виконавчого комітету Самарівської міської ради в порядку та в спосіб визначений ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку №244. Враховуючи викладене, відповідач-1 просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.

На виконання вимог ухвали суду, 22.11.2024 року від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що в порушення ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурором не обґрунтовано підстав для представництва в суді. Щодо звуження повноважень прокурора щодо представництва в суді інтересів громадянина або держави у пояснювальній записці до проекту Закону України «Про прокуратуру» зазначено, що проектом передбачається вичерпний перелік підстав для здійснення прокуратурою представництва інтересів держави в суді. Таке представництво здійснюватиметься лише у випадках порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо: захист інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, відсутній компетентний орган. Отже, роль прокурора у сфері представництва інтересів держави носитиме допоміжний характер і основну роль відіграватимуть профільні органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, які самостійно звертатимуться до суду. Відтак, прокурор позиваючись до суду, не виконав вимоги законодавства щодо обґрунтування наявності підстав для представництва та не дотримався встановленого процесуальним законодавством порядку звернення до суду. Також, позовна заява заявлена з порушенням приписів п.4 ч.5 ст.160 КАС України.

Також, відповідач-2 вказав, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування є Міністерство регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України. Наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 р. затверджено «Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності». Пунктом 2.3. Порядку №244 визначено, що до заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/ місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним. Крім того, Самарівська міська рада наділена правом від імені територіальної громади міста розпоряджатися землями комунальної власності, а тому саме вона є органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах. Однак, паспорт прив`язки тимчасової споруди за своєю правовою суттю та змістом є офіційним письмовим документом з приводу відсутності технічно-будівельних перепон (перешкод) для подальшого фізичного розміщення тимчасової споруди. Тому обставини з приводу правових підстав для користування земельною ділянкою не входять до обсягу тих питань, котрі підлягають дослідженню суб`єктом владних повноважень при розгляді матеріалів звернення зацікавленої особи з приводу погодження намірів розташування тимчасової споруди та видачі паспорту прив`язки тимчасової споруди. Жоден акт законодавства, яким унормовані правовідносини щодо оформлення паспортів прив`язки, не вимагає наявності державної реєстрації права користування земельною ділянкою (оренди або сервітуту) як обов`язкової умови для прийняття уповноваженим органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення щодо оформлення паспортів прив`язки, розміщення тимчасових споруд та продовження строку їх розміщення строку. Крім того, не зазначено й жодних конкретних підстав для анулювання виданих паспортів прив`язки тимчасових споруд, що свідчить про безпідставність позовних вимог. За таких обставин, відповідач-2 також просив суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

До суду 11.12.2024 року від керівника Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади м.Самар надійшла відповідь на відзиви, в яких останній щодо доводів відсутності підстав для звернення до суду в інтересах держави зазначив, що предметом спору в даному випадку є дотримання визначеного законом порядку розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на земельній ділянці комунальної власності з боку відповідачів, а також скасування паспорту прив`язки тимчасової споруди № 166 від 27.09.2022 р., виданого на замовлення ФОП ОСОБА_1 «Для здійснення підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 ». Звернення прокурора до суду у цій справі спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні вимог чинного законодавства під час розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в межах «червоних ліній», в безпосередній близькості від проїзної частини та перехрестя доріг на земельній ділянці комунальної власності. Зазначені вище обставини є безумовною підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду із позовною заявою відповідно до вимог ст.23 Закону України «Про прокуратуру».

Також прокурор зауважив, що розташування тимчасової споруди не відповідає: п.25-2, п.28, 35 Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. № 198, оскільки розміщення тимчасових споруд не узгоджено з відповідним підрозділом Національної поліції та з відповідним організаціями, що експлуатують інженерні комунікації, п.3.7.4 ДСТУ 3587-97 «Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди», оскільки відстань до перехресних вулиць та пішохідних переходів менше 50 м. Таким чином, оскільки в порушення пункту 5.5. Порядку № 914 від 07.03.2023 р., п.1.8 Порядку № 244 від 21.10.2011 р. при розміщенні стаціонарної тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1 відповідачами не враховано всі наявні планувальні обмеження, передбачені вищевказаними будівельними нормами та нормативними актами, то паспорт прив`язки тимчасової споруди, виданий ФОП ОСОБА_1 на підставі недостовірних відомостей та без дотримання вимог закону, а тому є протиправними. На момент звернення до суду та відкриття провадження у справі діє рішення Самарівської міської ради № 914 від 07.03.2023 року. Крім того, відповідно до постанови Верховного Суду від 11.04.2024 р. у справі № 440/6751/21 підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється відповідним органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та за наявності документа про право користування земельною ділянкою. Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах неодноразово висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07.08.2023 р. у справі №440/7204/21, від 12.09.2023 р. у справі №440/7212/21, від 17.10.2023 р. у справі №440/6769/21, від 17.10.2023 р. у справі №440/7213/21, від 15.11.2023 р. у справі №440/7203/21, та від 10.01.2024 р. у справі № 440/7211/21.

13.12.2024 року до суду від керівника Новомосковської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзиви, в якому останнім викладено позицію аналогічну заявленій ним у позовній заяві та у відповіді на відзиви від 11.12.2024 року із зазначенням тотожних аргументів та доводів.

Ухвалою суду від 10.01.2025 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача-3 про повернення позовної заяви без розгляду по цій справі.

Відповідачу-3 позов з додатками та зазначена ухвала суду доставлені до його електронного кабінету, що підтверджується відповідними довідками наявними матеріалах справи. Але відзиву на позовну заяву, відповідач-3 до теперішнього часу на адресу суду не надіслав.

Третя особа до теперішнього часу не скористалась своїм правом надати до суду пояснення щодо позовної заяви.

Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, позицію відповідачів-1 та 2, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що 16.12.2009 року на підставі рішення 21 сесії 5 скликання міської ради №643 від 21.11.2008 р. між Новомосковською міською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 0,0007 га, для комерційного використання під розташування кіоску в районі ЦУМу по АДРЕСА_2 , зі строком дії - 2 роки.

12.12.2011 року між Новомосковською міською радою та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду щодо поновлення договору оренди земельної ділянки №04:09:111:00180 від 16.12.2009 року терміном на 2 роки.

17.12.2014 року між Новомосковською міською радою та ОСОБА_1 згідно рішення XLVІІ сесії VІ скликання №1168 від 20.11.2014 року укладено додаткову угоду щодо поновлення вищевказаного договору оренди земельної ділянки від 16.12.2009 р., відповідно до якої його поновлено терміном на 2 роки.

19.03.2019 року між Новомосковською міською радою та ОСОБА_1 згідно рішення XVІІ сесії VІІ скликання №886 від 28.02.2019 року укладено додаткову угоду щодо поновлення вищевказаного договору оренди земельної ділянки від 16.12.2009 р., відповідно до якої його поновлено терміном на 1 рік.

16.03.2020 року між Новомосковською міською радою та ОСОБА_1 згідно рішення XXV сесії VІІ скликання №1214 від 28.02.2020 р. укладено додаткову угоду щодо поновлення вищевказаного договору оренди земельної ділянки від 16.12.2009 р., відповідно до якої його поновлено терміном на 1 рік.

22.09.2022 року ОСОБА_1 звернулася до міського голови із заявою, в якій просила розглянути відповідність намірів встановлення нею тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою: АДРЕСА_1 , для роздрібної торгівлі. До заяви додано: графічний матеріал та топографо-геодезичній основі М 1:500 із зазначенням бажаного місця розташування ТС з прив`язкою до місцевості.

26.09.2022 року виконавчим комітетом Самарівської (Новомосковської) міської ради за результатами розгляду вищевказаної заяви місцерозташування тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності в районі буд. АДРЕСА_1 ОСОБА_1 погоджено.

27.09.2022 року ОСОБА_1 звернулася до начальника відділу містобудування, архітектури та реклами управління по роботі з активами виконавчого комітету Самарівської (Новомосковської) міської ради з додатковою заявою № 61, долучивши до неї схеми розміщення ТС; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовив суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектора, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат; технічні умовами щодо інженерного забезпечення (за наявності при підключенні ТС), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

27.09.2022 року на замовлення ОСОБА_1 начальником відділу містобудування, архітектури та реклами управління по роботі з активами виконавчого комітету Самарівської (Новомосковської) міської ради оформлено та надано паспорт прив`язки ТС «Для провадження підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: Дніпропетровська область, м.Новомосковськ, в районі вул.Гетьманська, 16» з реєстраційними №166 зі строком дії до 27.09.2027 р.

Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області листами № 8320/41/19/01-2022 від 27.10.2022 р., № 589/41/19/01-2023 від 18.01.2023 р. повідомило Самарівську (Новомосковську) міську раду про виявлені порушення Закону України «Про автомобільні дороги», ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану», Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. № 198, та акцентувало увагу на необхідність їх усунення, зокрема шляхом вжиття необхідних заходів впливу до причетних осіб та/або організацій, спрямованих на демонтаж або зміну місць розташування вищевказаних тимчасових споруд торговельно-побутового призначення.

Виконавчий комітет Самарівської (Новомосковської) міської ради на звернення від 27.10.2022 року щодо проведення перевірки фактів розташування тимчасових споруд торгівельно-побутового призначення повідомив наказом Міністерство регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 р. затверджено «Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», підставою для розміщення тимчасових споруд є паспорт прив`язки ТС. Порядком не передбачено погодження розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності з уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно із висновком експерта Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС № СЕ-19/104-23/26684-БТ від 29.09.2023 року проведеного на виконання постанови слідчого відділу Новомосковського РВП ГУНП в Дніпропетровській області у кримінальному провадженні від 19.07.2022 р. №42022042110000039, зокрема встановлено, що відстань від тимчасової споруди №166 до перехрестя як фактично, так і відповідно до паспорту прив`язки, складає 4,7 м, до пішохідного переходу 4,7.

Керівник Новомосковської окружної прокуратури 05.08.2024 року звертався до Начальника управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції з метою встановлення підстав для представництва прокурором інтересів держави в судді, керуючись ст.23 Закону України «Про прокуратуру», та просив надати до ґрунтовну інформацію за період з 2021 року по теперішній час з наступних питань: чи проводилися патрульною поліцією обстеження ділянок вулично-шляхової мережі, в тому числі в частині дотримання вимог законодавства щодо «червоних ліній» в районі будинку №32 по вул.Сучкова та будинків АДРЕСА_1 та №35 по вул.Гетьманська у м.Новомосковськ Дніпропетровської області, якщо так, то які заходи вжито за результатами обстежень; чи зверталися до патрульної поліції з метою погодження розташування стаціонарних тимчасових споруд в районі вул.Сучкова, 32, вул.Гетьманська 16 та 35, вул.Гетьманська між буд.32 та буд.54 в м.Новомосковську, якщо так, зазначити хто, коли та яке рішення прийнято; які заходи вжито Новомосковською міською радою з метою усунення виявлених управлінням порушень.

Листом від 17.08.2024 року Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції повідомило наступну інформацію, з метою виконання вимоги від 19.10.2022 року за вх.№СВ-8774 та забезпечення безпеки руху автотранспорту і пішоходів, співробітниками Управління 24.10.2022 року було проведено обстеження ділянок вулично-шляхової м.Новомосковська Дніпропетровської області разом з інженером з ремонту доріг КП «НККП» Новомосковської міської ради. В ході обстеження зокрема було встановлено, що на перехресті вул.Гетьманська та вул.195-ї Стрілецької Дивізії (в районі буд.№16) в м.Новомосковську Дніпропетровської області розташовані тимчасові споруди торговельно-побутового призначення з порушеннями вимог ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану» та постанови КМУ №198 та інших чинних норм та стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (розміщені за межами тротуарів на відстані ближче ніж 2 м від них, ближче ніж 10 м від краю проїзної частини вулиць, ближче ніж 50 м до перехрещень вулиць та пішохідних переходів. Враховуючи виявлені порушення, Самарівську (Новомосковську) міську раду листами управління патрульної поліції в Дніпропетровській області № 8320/41/19/01-2022 від 27.10.2022 р., № 589/41/19/01-2023 від 18.01.2023 р. повідомлено про виявлені порушення Закону України «Про автомобільні дороги», Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. за № 198. Станом на 14.08.2024 року жодної відповіді з даного питання не надходило.

Новомосковською окружною прокуратурою також направлялися листи в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» від 02.08.2024 р. за №62-4212вих-24, від 18.10.2024 р. за №62-5643вих-24 до Новомосковської (Самарівської) міської ради та Виконавчому комітету Самарівської (Новомосковської) міської ради, в яких повідомлялося про встановлені порушення Закону України «Про автомобільні дороги», ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану», Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. № 198.

Згідно із інформацією, викладеною у відповідях № 1953/0/2-24 від 03.09.2024 р., № 687 від 13.09.2024 р., № 820 від 24.10.2024 р., № 2444/0/2-24 від 25.10.2024 р. заходи, спрямовані на захист порушених інтересів держави, не здійснені, претензійно-позовна робота, спрямована на визнання протиправними та скасування паспортів прив`язки для розміщення тимчасових споруд не проведена.

Аналізуючи правовідносини, які виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно із частинами 1, 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 р. №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Таким чином, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі № 806/1000/17).

В даному випадку, підставою представництва в суді інтересів держави є захист інтересів територіальної громади міста Самар у сфері благоустрою населеного пункту, дотримання вимог містобудівного та земельного законодавства при розміщенні тимчасових споруд на землях комунальної власності.

Так, розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до підпункту 7 пункту "а" Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 р. №280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належить організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 р. № 2807-IV (далі - Закон №2807-IV) організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Частиною першою статті 40 Закону №2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Таким чином, Закон №2807-IV наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів.

У розумінні Закону №2807-IV дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 25.06.2019 року у справі №914/1092/18 виклала правові висновки, відповідно до яких спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

При цьому, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою та її виконавчих органів своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

За приписами статті 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено відповідачами в частині невжиття заходів щодо приведення в належний стан розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, що знаходиться за адресою: в районі будинку 16 по вул.Гетьманська в м.Новомосковську Дніпропетровської області, на підставі паспорту прив`язки тимчасових споруд № 166 від 27.09.2022 року, виданого на замовлення ФОП ОСОБА_1 , суд вважає, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

Так, механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI, (далі - Закон № 3038-VI), Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 р. № 244 (далі - Порядок № 244), з урахуванням вимог Закону № 280/97-ВР.

Відповідно до ч.2 ст.28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Частиною третьою статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону № 3038-VI).

Змістом статті 21 Закону № 2807-IV визначено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно із частиною другою статті 4 Закону № 3038-VI суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" затверджено Порядок № 244, який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС - це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1: 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Згідно із пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно із пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС включає:

титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності;

схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1: 500;

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС);

технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Цей перелік документів є вичерпним.

Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

При цьому згідно із пунктом 2.18 Порядку № 244 продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).

У свою чергу, з метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м.Новомосковська на підставі Конституції України, Законів України "Про благоустрій населених пунктів", "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", постанови Кабінету Міністрів України від 30.10.20136 р. №870 "Про затвердження Типового порядку видачі дозволів на порушення об?єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів", "Правил благоустрою міста Новомосковська" затверджено Порядок передачі об?єктів (елементів) благоустрою м.Новомосковська в тимчасове використання не за функціональним призначенням для здійснення господарської діяльності у сфері споживчого ринку та послуг від 14.07.2022 р. №693 (далі Порядок №693) (чинний на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 5.1 Порядку №693 розміщення стаціонарних ТС в м.Новомосковськ здійснюється згідно із цим порядком після отримання замовником паспорту прив?язки згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" та укладання договору з надавачем послуги. Такий договір укладається протягом 10 робочих днів з моменту надходження надавачу послуг відповідної заяви. До заяви повинні бути додані належним чином засвідчені копії таких документів: ??паспорт - прив`язки: ??виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб ??підприємців та громадських формувань (для іноземного суб?єкта підприємницької діяльності - документа, що посвідчує його легалізацію в країні його місцезнаходження); ??паспорт громадянина України та картка платника податків, якщо замовник є фізичною особою.

Згідно із п.5.4, 5.5, 5.6 Порядку №693 для розміщення групи стаціонарних ТС (але не більше п?яти) може розробляться єдиний паспорт прив?язки ТС з прив?язкою кожної окремої ТС з відображенням благоустрою прилеглої території та інженерного забезпечення (на топографо-геодезичній основі М 1:500). При розміщенні стаціонарних ТС враховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами. Зовнішній вигляд стаціонарних ТС має відповідати вимогам чинного законодавства України, Правил благоустрою міста Новомосковська та інших документів, які приймаються Новомосковською міською радою або виконавчим комітетом Новомосковської міської ради.

Пунктом 5.8 Порядку №693 встановлено, що експлуатація стаціонарних ТС у м.Новомосковськ здійснюється за умови дотримання замовником Закону України "Про благоустрій населених пунктів", " Правил благоустрою міста Новомосковська та інших вимог чинного законодавства.

За правилами пункту 2.5 Порядку № 244 про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Згідно із пунктом 2.26 Порядку № 244 дія паспорту прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні; не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Таким чином, відповідність намірів замовника стосовно місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам перевіряється уповноваженим органом упродовж десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів, тобто при оформлені паспорта прив`язки ТС, і на цьому етапі забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та Порядком № 244.

З наведеного суд констатує, що перевірка відповідності намірів замовника щодо розташування тимчасових споруд здійснюється не у будь-який невизначений час, а у межах конкретних строків та на чітко визначеному етапі - під час оформлення паспорта прив`язки.

Відповідно до інформації зазначеної в листах Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області від 27.10.2022 року, 18.01.2023 року, 17.08.2024 року на перехресті вул.Гетьманська та вул.195-ї Стрілецької Дивізії (в районі буд.№ 16) в м.Самар Дніпропетровської області розташовані тимчасові споруди торговельно-побутового призначення з порушеннями вимог ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану» та постанови КМУ №198 від 30.03.1994 р. «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» та інших чинних норм та стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (розміщені за межами тротуарів на відстані ближче ніж 2 м від нього, ближче ніж 10 м від краю проїзної частини вулиці, ближче ніж 50 м до перехрещень вулиць та пішохідних переходів).

Згідно із пунктом 20 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 р. №198 (далі - Єдині правила), у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування та "червоних ліній" вулиць і доріг міст та інших населених пунктів забороняється розміщувати будь-які споруди або об`єкти без дотримання вимог ст.37 Закону України "Про автомобільні дороги".

Погодження проектів будівництва, реконструкції і ремонту автомобільних доріг, залізничних переїздів, комплексів дорожнього сервісу та інших споруд у межах смуги відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг здійснюється відповідними підрозділами Національної поліції на підставі абзацу п`ятого частини першої статті 52-3 Закону України "Про дорожній рух".

Згідно із пунктом 25-2 Єдиних правил, тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності на автомобільних дорогах розміщуються відповідно до статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а у разі їх розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг - за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 523 Закону України "Про дорожній рух".

Пунктом 26 Єдиних правил встановлено, що розміщення малих архітектурних форм на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів здійснюється відповідно до частини другої статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та містобудівної документації з урахуванням вимог абзацу четвертого частини першої статті 523 Закону України "Про дорожній рух". Малі архітектурні форми та тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності розміщуються із дотриманням вимог техніки безпеки та із забезпеченням видимості дорожніх знаків, світлофорів, перехресть, пішохідних переходів, зупинок транспорту загального користування.

Відповідно до пункту 27 Єдиних правил, у населених пунктах малі архітектурні форми (крім кіосків для продажу проїзних квитків на зупинках громадського транспорту) розміщуються за межею тротуару, пішохідних доріжок, але й на відстані не менше ніж 1 метр, але не ближче ніж 5 метрів до проїзної частини доріг і вулиць.

Пунктом 28 Єдиних правил передбачено, що на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів, де відповідно до містобудівної документації або проекту будівництва існуючі будинки, споруди та огорожа розміщені на відстані менше ніж 5 метрів від проїзної частини, розміщення малих архітектурних форм, тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності допускається в одну лінію з фасадами будівель, споруд або огорожі.

Допускається розміщення малих архітектурних форм, тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на тротуарах та пішохідних доріжках, коли їх ширина перевищує ту, що передбачена ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», та забезпечено безпечне і безперешкодне пересування пішоходів та маломобільних груп населення (ширина залишкової пішохідної зони повинна бути не менше тієї, що передбачена ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій»). В охоронних зонах інженерних комунікацій допускається розміщувати малі архітектурні форми за обов`язковим погодженням з організаціями, які експлуатують ці комунікації. Відповідно до п.35 Єдиних правил забороняється розміщувати малі архітектурні форми та тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності: без дотримання вимог ДБН В.2.3-4:2015 «Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво», ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» у частині забезпечення видимості; ближче ніж за 20 метрів до перехресть; на штучних спорудах (крім випадків, коли розміщення цих споруд передбачено проектом будівництва або реконструкції, погодженим та затвердженим в установленому порядку).

Згідно із п.3.7.4 національного стандарту ДСТУ 3587-97 «Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди» забороняється розміщувати споруди торговельно-побутового призначення - ближче ніж 50 м до перехрещень вулиць та пішохідних переходів. Відповідно до п.5.4 ДБН В.2.2-23:2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі» тимчасові споруди сезонної торгівлі, павільйони, кіоски тощо повинні розмішуватися до будівель та інших споруд на відстані, яку слід приймати залежно від ступеня їх вогнестійкості з ДБН 360-92**, але не менше 10 м.

Відповідно до інформації, наданої Управлінням патрульної поліції в Дніпропетровській області в листі від 17.08.2024 р., звернення щодо погодження тимчасових споруд в районі вул.Сучкова, 32, вул.Гетьманська, 16 та 35, вул.Гетьманська між буд.32 та буд.54 в м.Новомосковську розташування стаціонарних тимчасових споруд не надходили.

Згідно із висновком експерта Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС № СЕ-19/104-23/26684-БТ від 29.09.2023 року проведеного на виконання постанови слідчого відділу Новомосковського РВП ГУНП в Дніпропетровській області у кримінальному провадженні від 19.07.2022 р. №42022042110000039, зокрема стосовно ТС №166 встановлено, що при підготовці паспортів розташування ТС порушена вимога розділу ІV, п.25-2, постанови № 198, не узгоджено розміщення тимчасових споруд з відповідним підрозділом поліції, порушена вимога розділу V, п.25-2, постанови № 198, не узгоджено розміщення тимчасових споруд в охоронних зонах інженерних комунікацій з організаціями, які експлуатують ці комунікації та не відповідає вимогам розділу V, п.35 Єдиних правил відстань від тимчасової споруди №166 до перехрестя як фактично, так і відповідно до паспорту прив`язки, складає 4,7 м, до пішохідного переходу 4,7.

Отже, розташування тимчасової споруди №166 не відповідає: п.25-2 Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою № 198, оскільки розміщення тимчасових споруд не узгоджено з відповідним підрозділом Національної поліції, п.28,35 Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою № 198, оскільки розміщення тимчасових споруд не узгоджено з відповідним організаціями, що експлуатують інженерні комунікації; п.3.7.4 ДСТУ 3587-97 «Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди», оскільки відстань до перехресних вулиць та пішохідних переходів менше 50 м.

За висновками щодо застосування норм права, викладеними у постановах Верховного Суду від 18.10.2018 р. у справі №821/140/18 та від 24.01.2020 р. у справі №821/235/18, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати, у тому числі, Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, та здійснюватися на підставі дозвільного документу паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаної постанови.

Це означає, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності має відповідати усім вимогам закону, містобудівної документації, будівельним, санітарним, протипожежним, екологічним та іншим нормам, державним стандартам і правилам, локальним нормативно-правовим актам органів місцевого самоврядування та іншим актам, дотримання яких вимагається під час перевірки намірів замовника щодо розташування таких споруд.

Відповідність намірів змовника щодо розташування тимчасових споруд вищезгаданим нормативам безперервно має бути забезпечена і зберігатись починаючи з моменту звернення зацікавленої особи за отриманням дозвільного документа у вигляді паспорта прив`язки і в подальшому, під час вирішення питання про його оформлення (видачу), переоформлення та продовження строку дії, упродовж усього часу розміщення тимчасових споруд.

Недотримання встановлених законодавством вимог до розміщення тимчасових споруд погіршує умови для життєдіяльності територіальної громади в цілому та кожного її члена окремо, може загрожувати протипожежній, санітарній та екологічній безпеці тощо, а у спірних правовідносинах безпеці учасників дорожнього руху та відвідувачів таких споруд, негативно впливає на безпечні для життя і здоров`я умови перебування на території відповідного населеного пункту, створює ризики настання аварій, інших надзвичайних ситуацій.

Тому дотримання встановленого законом порядку провадження підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці становить публічний (суспільний) інтерес її громади, обов`язок захисту якого покладено насамперед на представницький орган місцевого самоврядування, а також на створювані ним спеціальні органи.

Однак, у спірних правовідносинах, як стверджує прокурор у позові, цей інтерес порушено самою ж радою та утвореним нею спеціальним органами, які будучи обізнаними про наявність порушень вимог чинного законодавства під час погодження розміщення тимчасових споруд та видачі паспорту прив`язки, жодні заходи щодо скасування паспорту прив`язки тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності всупереч вимогам Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядку №244, протягом тривалого часу не вжили.

Суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 07.08.2023 року у справі №440/7204/21 дійшов висновку про те, що хоча й відповідність намірів замовника щодо місця розташування тимчасової споруди здійснюється саме на етапі оформлення, а не продовження строку дії паспорта прив`язки, відповідачі у спірних правовідносинах, будучи зобов`язаними діяти насамперед в інтересах та від імені територіальної громади, встановивши порушення вимог закону щодо розміщення належних третій особі тимчасових споруд (якщо таке порушення дійсно мало місце), повинні були виправити власну ж помилку, допущену під час прийняття рішення про оформлення і видачу паспорта прив`язки на такі споруди, і вжити передбачених законом заходів для приведення місця їх розміщення у відповідність вимогам законодавства, або ж відмовити у продовженні строку дії такого дозвільного документа, у подальшому розміщенні споруд.

За висновком Верховного Суду у такому випадку не порушується баланс публічних і приватних (індивідуальних) інтересів, оскільки такі дії покликані відновити законність та правовий порядок в у сфері спірних правовідносин, повернути їх у законні рамки і при цьому забезпечити дотримання інтересів широкого кола осіб територіальної громади міста, запобігти негативним наслідкам, що можуть настати у зв`язку з недотриманням встановленого законодавством порядку розміщення тимчасових споруд, вимог щодо місця їх розташування.

За приписами частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи вищенаведені обставини справи, суд дійшов висновку про те, що відповідачі будучи достовірно обізнаним про наявність допущених порушень у сфері містобудування - розміщення тимчасової споруди на території м.Самар, з урахуванням вищевикладених положень законодавства, будучи зобов`язаними діяти насамперед в інтересах та від імені територіальної громади, повинні були відповідно до вимог пункту 2.26 Порядку №244, анулювати паспорт прив`язки тимчасової споруди № 166 від 27.09.2022 року, виданий на замовлення ФОП ОСОБА_1 «Для здійснення підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 », проте таких дій відповідачі не вчинили, чим проявили протиправну бездіяльність.

За таких обставин, оскільки паспорт прив`язки тимчасової споруди № 166 від 27.09.2022 року, виданий на замовлення ФОП ОСОБА_1 «Для провадження підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 » не відповідає вимогам законодавства, суд вважає за необхідне скасувати вказаний паспорт прив`язки.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява №63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовну заяву слід задовольнити з викладених вище підстав.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідачів стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки докази про такі судові витрати суду не надано, то підстави для їх розподілу відсутні, а судовий збір у цьому випадку відшкодуванню не підлягає.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву керівника Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади м.Самар до Самарівської міської ради, виконавчого комітету Самарівської міської ради, управління по роботі з активами Самарівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та скасування паспорту прив`язки тимчасових споруд - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Самарівської міської ради, виконавчого комітету Самарівської міської ради, управління по роботі з активами Самарівської міської ради в частині невжиття заходів щодо приведення в належний стан розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, що знаходиться за адресою: в районі будинку АДРЕСА_1 , на підставі паспорту прив`язки тимчасових споруд № 166 від 27.09.2022 року, виданого на замовлення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 .

Скасувати паспорт прив`язки тимчасової споруди № 166 від 27.09.2022 року, виданий на замовлення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 «Для провадження підприємницької діяльності у сфері торгівлі тютюновими виробами за адресою: АДРЕСА_1 ».

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124942601
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності

Судовий реєстр по справі —160/29212/24

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні