Рішення
від 04.02.2025 по справі 440/5931/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/5931/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Комунального підприємства "Петрівка-Агро" Петрівсько-Роменської сільської ради до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду через систему "Електронний суд" подана позовна заява Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради (надалі - позивач, КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради) до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - ДПС України), у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавської області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.03.2024 №10691282/44474765;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради від 20.11.2023 №7 датою її фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване рішення від 08.03.2024 №10691282/44474765 є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №7 від 20.11.2023 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради на виконання умов договору поставки №60687372 від 14.11.2023 поставило Дочірньому підприємству з іноземними інвестиціями "Сантрейд" товар на суму 300365,90 грн. з ПДВ, у зв`язку з чим у позивача виник обов`язок виписати податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. Вказує, що позивачем надано контролюючому органу відповідні пояснення і підтверджуючі документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, однак оскаржуваним рішення було відмовлено в реєстрації податкової накладної №7 від 20.11.2023.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5931/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

28 травня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду подана заява представника відповідачів із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження /а.с. 64-65/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року залишено без задоволення заяву представника відповідачів із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження у справі №440/5931/24.

10 червня 2024 року до суду надійшов відзив відповідачів на позовну заяву /а.с. 73-81/, в якому представник відповідачів просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що КП «Петрівка-Агро» у зв`язку зі здійсненням господарської операції було подано на реєстрацію податкову накладну від 20.11.2023 №7, реєстрацію якої зупинено у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Платником податку для розблокування податкової накладної від 20.11.2023 № 7, реєстрація якої зупинена, подано повідомлення про подання пояснень з додатками від 27.02.2024 №4. Контролюючим органом направлено повідомлення від 29.02.2024 №10644514/44474765 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів. Згідно витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області №44 від 29.02.2024 за результатами опрацьованих первинних документів, поданих платником податків до повідомлення по податкової накладної, реєстрація якої зупинена, встановлено, що платником надано неповний пакет документів для підтвердження господарської операції на реалізацію соняшника. Роз`яснено, що платнику необхідно надати документальне підтвердження щодо придбання: насіння соняшника для посіву, ЗЗР, добрив; документального підтвердження наявності сільськогосподарської техніки (свідоцтво про державну реєстрацію на ТЗ) або придбання послуг по обробітку землі, збирання врожаю, зберігання врожаю (актів наданих послуг, платіжні документи на оплату за послуги); інформації та документального підтвердження щодо наявності земельних ділянок (договори оренди земельних ділянок (паїв), тощо), товарно-транспорті накладні на відвантаження соняшника на адресу покупця; документи, що підтверджують отримання оплати за товар або звірки взаєморозрахунків з покупцем. Оскільки платником податку не надано додаткових документів Комісією ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення від 08.03.2024 № 10691282/44474765 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.11.2023 №7.

19 червня 2024 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 98-101/, в якій зазначено, що КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради надано до контролюючого органу акти виконаних робіт, договір, видаткову накладну та інші документи на підтвердження проведеної операції у зв`язку з настанням першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України. Первинні документи на придбання насіння соняшника для посіву, добрив, ЗЗР, платіжні документи на оплату сільськогосподарських послуг, товарно-транспортні накладні на відвантаження соняшника покупцю, надання яких вимагав контролюючий орган, не є первинними документами бухгалтерського обліку в розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" на підтвердження операції з поставки соняшника Дочірньому підприємству з іноземними інвестиціями "Сантрейд".

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Комунальне підприємство «ПЕТРІВКА-АГРО» Петрівсько-Роменської сільської ради (ідентифікаційний код 44474765) зареєстроване як юридична особа 07.12.2021, основним видом економічної діяльності позивача є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 07.12.2021 позивач взятий на облік як платник податків та платник єдиного внеску, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 58-61/.

01.02.2024 КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 20.11.2023 (отримувач (покупець) Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією «Сантрейд») на загальну суму - 300365,90 грн., в тому числі ПДВ - 36887,0404 грн., на товар - соняшник, код товару згідно з УКТ ЗЕД 120600, кількістю - 24,42 т, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 10789,47 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 263478,86 грн. /а.с. 37, зворот а.с. 84, а.с. 86/.

За результатами розгляду податкової накладної №7 від 20.11.2023 контролюючий орган 02.02.2024 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.96" направив КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради квитанцію, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної від 20.11.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"= 0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /зворот а.с. 37, а.с 95/.

КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.02.2024 №5 /а.с. 39/, у якому зазначило, що згідно договору поставки №60687372 від 14.11.2023, 20.11.2023 КП «Петрівка-Агро» Петрівко-Роменської сільської ради по видатковій накладній №26 було реалізовано соняшник власного виробництва ДП з іноземними інвестиціями «Сантрейд».

До вказаного повідомлення позивачем додано пакет документів, копії яких наявні у матеріалах справи.

Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.02.2024 №10644514/44474765 з пропозицією щодо надання платником податку копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо придбання товарів, послуг, зберігання продукції, транспортування продукції; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додаткова інформація: необхідно надати документальне підтвердження щодо придбання: насіння соняшника для посіву, ЗЗР, добрив; документальне підтвердження наявності сільськогосподарської техніки (свідоцтва про державну реєстрацію ТЗ) або придбання послуг по обробітку землі, збирання врожаю, зберігання врожаю (актів наданих послуг, платіжні документи на оплату за послуги); інформацію та документальне підтвердження щодо наявності земельних ділянок (договори оренди земельних ділянок (паїв) тощо); товарно-транспортні накладні на відвантаження соняшника на адресу покупця; документи, що підтверджують отримання оплати за товар або акт звірки взаєморозрахунків з покупцем. /а.с. 83-84/.

08.03.2024 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №10691282/44474765 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.11.2023 №7 /а.с. 38, 87/.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".

Позивач не погодився з рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області №10691282/44474765 від 08.03.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області №10691282/44474765 від 08.03.2024, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку. (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, що набрала чинності з 01.02.2020, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

В силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (надалі - Порядок №520), рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. (пункт 4 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Пунктом 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. (Пункт 9 Порядку №520).

Згідно пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим (фіскальним) органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2022 року у справі № 600/332/21-а (адміністративне провадження № К/990/16015/22).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 01.02.2024 КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 20.11.2023 (отримувач (покупець) Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією «Сантрейд») на загальну суму - 300365,90 грн., в тому числі ПДВ - 36887,0404 грн., на товар - соняшник, код товару згідно з УКТ ЗЕД 120600, кількістю - 24,42 т, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 10789,47 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 263478,86 грн. /а.с. 37, зворот а.с. 84, а.с. 86/.

За результатами розгляду податкової накладної №7 від 20.11.2023 контролюючий орган 02.02.2024 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.96" направив КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради квитанцію, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної від 20.11.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"= 0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /зворот а.с. 37, а.с 95/.

Разом з тим, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції.

Приймаючи оскаржуване рішення від 08.03.2024 №10691282/44474765 Комісія ГУ ДПС у Полтавській області, як підставу для відмови в реєстрації податкової накладної від 20.11.2023 №7, зазначила ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Проте, враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій, КП «Петрівка-Агро» Петрівко-Роменської сільської ради направляло контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.02.2024 №5 /а.с. 39/, у якому зазначило, що згідно договору поставки №60687372 від 14.11.2023, 20.11.2023 КП «Петрівка-Агро» Петрівко-Роменської сільської ради по видатковій накладній №26 було реалізовано соняшник власного виробництва ДП з іноземними інвестиціями «Сантрейд».

До вказаного повідомлення позивачем додано копії таких документів, зокрема:

- договору поставки №6087372 від 14 листопада 2023 року /а.с. 29-33/, укладеного між КП Петрівка-Агро (надалі - постачальник або продавець) та Дочірнім підприємством з іноземною інвестицією Сантрейд (надалі - покупець), за умовами якого продавець зобов`язується поставити та передати у власність покупця, а покупець зобов`язується оплатити і прийняти товар соняшник, українського походження, урожаю 2023 року, (надалі - товар), насипом, у відповідності до умов цього договору (пункт 1.1 розділу 1 договору). Відповідно до пунктів 2.1, 2.2. розділу 2 договору товар, що поставляється, повинен відповідати наступним базовим якісним показникам (якісним параметрам): смітна домішка - 3.0000 %, вологість - 8.0000 %, кислотне число олії - макс. 3.5000 мг, КОН/г, олійна домішка - макс. 15.0000 %, граничні обмежувальні якісні параметри товару: вміст сміттєвої домішки не повинен перевищувати 12%, вологість товару повинна бути не менше 5,0% та не більше 14,0%. Сторони домовилися, що вищевказані граничні обмежувальні якісними параметри вже враховують допустимі розходження вимірювання, які здійснюються вантажоотримувачем. Покупець вправі не приймати товар, якісні параметри якого перевищують граничні обмежувальні, що зазначені в цьому договорі. Такий товар підлягає поверненню продавцю за його рахунок. Товар має бути здоровим не пошкодженим шкідниками (хлібних) запасів, мати здоровий колір та запах. Інші показники якості товару повинні відповідати ДСТУ 4694:200670-11:2009 "Соняшник. Олійна сировина. Технічні умови, товар має відповідати "іншим діючим нормативним документам", а також медико-біологічним вимогам, фітосанітарним та ветеринарним нормам якості, що діють на території України на дату поставки товару. Окрім того продавець гарантує, що товар повністю відповідає Регламенту (ЄС) Nо 396/2005 щодо максимальних рівнів залишків пестицидів у харчових продуктах та кормах рослинного та тваринного походження, згідно якого, зокрема, але не виключно визначено такі обмеження: хлорпірифос-етил не більше 0,01 мг/кг, хлорпірифос-метил не більше 0,01 мг/кг. Сторони беззаперечно погоджуються, що кількість товару остаточно визначається в пункті поставки, відповідно до п.5.1, а якість остаточно визначається в пункті призначення, відповідно до п.5.3, 5.5. цього договору.

Розділом 3 договору передбачено, що продавець зобов`язується поставити 25 (двадцять п`ять) метричних тон товару. За вибором покупця до кількості товару може бути застосовано опціон +15,0/-15,0 %.

Базова ціна товару без податку на додану вартість (ПДВ) за цим договором складає 10789,47 (десять тисяч сімсот вісімдесят дев`ять гривень сорок сім копійок) за одну метричну тону. Податок на додану вартість нараховується продавцем у відповідності до вимог Податкового Кодексу України (пункт 4.1 розділу 4 договору). Згідно пунктів 5.1-5.4 розділу 5 договору продавець зобов`язується здійснити поставку автомобільним транспортом товару на умовах FСА (франко-перевізник) - Гадяч м.*, Полтавська обл,, УКРАЇНА, надалі - пункт завантаження або пункт поставки, відповідно до правил Інкотермс 2020 з урахуванням особливостей, які визначені цим договором. Покупець зобов`язаний забезпечити подання автотранспорту до пункту поставки для завантаження та попереднього визначення якості товару. Продавець зобов`язується поставити (відвантажити) весь об`єм товару у подані транспортні засоби згідно п.5.1 у строк з 14.11.2023 р. до 21.11.2023 р., обидві дати включно. Остаточна кількість та попередня якість товару визначається в пункті поставки. Остаточне приймання товару по якості здійснюється сторонами на території Миколаївського морського торговельного порту (вантажоотримува товару: ТОВ "Грінтур-Екс" код 25380435 (ЄТСК НМТП Миколаївська обл. м. Миколаїв, вул. Заводська, 23/45), пункт призначення згідно п. 5.5 цього договору. Датою поставки та момент переходу права власності вважається дата (момент) документальної (у відповідній товарно-транспортній накладній та/чи акті приймання-передачі) фіксації факту передачі товару (партії товару) перевізнику або безпосередньо покупцю у пункті поставки. Пунктом 6.1 розділу 6 договору передбачено, що покупець здійснює оплату в українських гривнях шляхом банківського переказу вартості товару на поточний банківський рахунок продавця. Покупець зобов`язується проводити оплату кожної партії товару у два етапи: - 86% вартості відповідної партії товару сплачується покупцем протягом 2-х робочих днів з моменту завантаження товару у транспортні засоби та отримання покупцем усіх документів на товар, що визначені у п.6.1.1. цього договору; остаточний розрахунок проводиться покупцем протягом 2-х робочих днів після: а) надходження товару у пункт призначення та визначення фактичної якості поставленого товару згідно умов цього договору; б) отримання покупцем документів, що визначені у п.6.1.1.(якщо їх не було надано раніше) та у п.6.1.2., а також після завершення здійснення покупцем перевірки правильності реєстрації продавцем відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (ст. 8 цього Договору), за умови відсутності порушень з боку продавця встановлених податковим законодавством вимог щодо реєстрації та належного складання/заповнення/передачі на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, а також за умови відсутності порушень продавцем інших вимог податкового законодавства, які у відповідності до існуючої судової практики, можуть мати негативні наслідки для покупця. Для цілей даного розділу договору, під партією товару розуміється кількість товару, що визначена в одній видатковій накладній.

Продавець зобов`язується реєструвати податкові накладні/розрахунки корегування в ЄРПН в порядку, передбаченому чинним законодавством. Продавець приймає на себе зобов`язання, протягом 3 (трьох) робочих днів з дня реєстрації продавцем відповідної податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН, надавати покупцю підтвердження такої реєстрації у вигляді визначеної законом електронної квитанції, яку продавець зобов`язаний роздрукувати та передати покупцю для здійснення остаточних розрахунків у відповідності з п.6.1.2. цього договору поставки (підпункт 8.1.3 пункту 8.1 розділу 8 договору);

- положення щодо перевірки транспортних засобів та товару, який завантажено у такі транспортні засоби на вміст фумігантів, що є додатком №1 до договору поставки №60687372 від 14.11.2023 /зворот а.с. 34/;

- угоди про дотримання сторонами нормативних актів, якими встановлено економічні санкції до певних фізичних та/чи юридичних осіб та на грошові операції з ними внаслідок існуючої політичної ситуації в Україні та АР Крим, про відсутність активів та співробітництва з російською федерацією, а також щодо виконання сторонами інших зобов`язань від 14.11.2023 /зворот а.с. 33-34/;

- видаткової накладної №26 від 20.11.2023 на товар: соняшник українського походження урожаю 2023 року, кількістю - 24,420 т, ціна без ПДВ - 10789,47 грн., сума без ПДВ - 263478,86 грн., всього без ПДВ - 263478,86 грн., ПДВ 14% - 36887,04 грн., всього з ПДВ - 300365,90 грн. /зворот а.с. 35/.

Позивачем надано до суду також копії таких документів:

- звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року /а.с. 8-9/;

- звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2023 році /а.с. 11-16/;

- податкової декларації з плати за землю (земельний податок та /або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік /а.с. 17-23/;

- договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023 /а.с. 25-27/, укладеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (надавач послуг), за умовами якого надавач послуг зобов`язується у порядку та на умовах, визначених цим договором, своїми силами і засобами, на власний ризик та/або з залученням субпідрядних організацій надати послуги вказані в п. 1.2 цього договору на земельних ділянках загальною площею 386,3788 га, кадастровий номер: 5320487500:00:005:0117, 5320487500:00;005:0138, 5320487500:00:005:0139, 320484500:00:005:0142, 5320486200:00:009:0159, 5320486200:00:009:0160, 5320480701:01:002:0005, 5320487500:00:010:0333, 5320487500:00:010:0312, 5320486200:00:009:0142, 5320480700:00:001:0641, 5320480700:00:001:0657, 5320480700:00:001:0666, 5320480700:00:001:0660, що перебувають у постійному користуванні замовника і згідно технічного завдання (технічних та якісних характеристик предмета закупівлі) викладеного в тендерній документації в обумовлений цим договором термін, виростити, зібрати та передати врожай замовникові, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити зазначені послуги (пункт 1.1. розділу 1 договору). Надавач послуг зобов`язується у 2023 році надати замовникові послугу згідно коду ДК 021:2015 (СРV 2008) - 77110000-4 - послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (послуги, пов`язані з виробництвом), а саме - послуги, пов`язані з виробництвом соняшника та послуги, пов`язані з виробництвом проса (далі - послуга (и), що зазначено в специфікації, яка додається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а замовник - прийняти і оплатити визначені умовами даного договору послугу (пункт 1.2. розділу 1 договору);

- калькуляції від 31.10.2023 до договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023 /зворот а.с. 24/;

- специфікації, яка є додатком №1 до договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023 /зворот а.с. 27/, календарного плану надання послуг, пов`язаних з виробництвом соняшника на 2023 рік, що є додатком №2 до договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023 /а.с. 28/; календарного плану надання послуг, пов`язаних з виробництвом проса на 2023 рік, що є додатком №3 до договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023 /зворот а.с. 28/;

- акту надання послуг №147 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): боронування кількістю 80 га на суму всього із ПДВ - 29760,00 грн. /а.с. 10/; акту надання послуг №149 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): внесення ЗЗР кількістю 80 га на суму всього із ПДВ - 92160,00 грн. /зворот а.с. 10/; акту надання послуг №155 від 31.10.2023 складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець) на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): послуги зберігання кількістю 4650 т/доб на суму всього із ПДВ - 13950,00 грн. /а.с. 35/; акту надання послуг №150 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): обмолот кількістю 80 га на суму всього із ПДВ - 200400,00 грн. /а.с. 36/; акту надання послуг №151 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): перевезення вантажу автомобільним транспортом кількістю 160 т на суму всього із ПДВ - 52800,00 грн. /зворот а.с. 36/; акту надання послуг №148 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): посів соняшника кількістю 80 га на суму всього із ПДВ - 208416,00 грн. /зворот а.с. 39/; акту надання послуг №152 від 31.10.2023, складеного між КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (замовник) та ФГ "Юхименко Агро" (виконавець), на підставі договору про закупівлю №02/05/2023 від 18.05.2023, згідно якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані такі послуги): послуги очистки насіння кількістю 480 т% на суму всього із ПДВ - 31680,00 грн. /зворот а.с. 47/;

- статуту КП Петрівка-Агро Петрівсько-Роменської сільської ради (нова редакція), затвердженого рішенням 28 сесії Петрівко-Роменської сільської ради восьмого скликання від 16.02.2023 /а.с. 40-46/.

За приписами статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови наявності накладеного електронного підпису чи печатки з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Таким чином, в силу Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" факт здійснення господарських операцій повинен підтверджуватися первинними документами (накладними, актами приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг), тощо), які містять відомості про такі господарські операції.

Позивачем було надано до контролюючого органу копію видаткової накладної №26 від 20.11.2023 на товар: соняшник українського походження урожаю 2023 року, кількістю - 24,420 т, ціна без ПДВ - 10789,47 грн., сума без ПДВ - 263478,86 грн., всього без ПДВ - 263478,86 грн., ПДВ 14% - 36887,04 грн., всього з ПДВ - 300365,90 грн. /зворот а.с. 35/, яка містить обов`язкові реквізити, визначені частиною 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а отже є первинним документом бухгалтерського обліку у розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

З огляду на наведене вище, доводи контролюючого органу в оскаржуваному рішенні про те, що позивачем не надано копій первинних документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, є безпідставними.

Оскільки у спірному випадку першою подією, з якою пункт 187.1 статті 187 ПК України пов`язує виникнення податкових зобов`язань платника податків, є дата відвантаження товарів, а позивачем було надано до контролюючого органу належні та необхідні документи на підтвердження цієї події по податковій накладній №7 від 20.11.2023, тому надіслання контролюючим органом вказаних повідомлення з пропозиціями надання платником податку копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, є помилковим.

Документальне підтвердження щодо придбання насіння соняшника для посіву, ЗЗР, добрив; документальне підтвердження наявності сільськогосподарської техніки (свідоцтва про державну реєстрацію ТЗ) або придбання послуг по обробітку землі, збирання врожаю, зберігання врожаю (актів наданих послуг, платіжні документи на оплату за послуги); інформація та документальне підтвердження щодо наявності земельних ділянок (договори оренди земельних ділянок (паїв) тощо); товарно-транспортні накладні на відвантаження соняшника на адресу покупця; документи, що підтверджують отримання оплати за товар або акт звірки взаєморозрахунків з покупцем у даному випадку не впливають на факт виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ після відвантаження товару, на підтвердження чого до контролюючого органу надано копію видаткової накладної №26 від 20.11.2023, та відповідно не впливають на обов`язок платника податків КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради скласти за зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.

Щодо аналізу господарських операцій між позивачем КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради та Дочірнім підприємством з іноземною інвестицією «Сантрейд», а також між позивачем та іншими контрагентами позивача, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Підсумовуючи викладене вище, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, необхідних для складання податкової накладної №7 від 20 листопада 2023 року, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10691282/44474765 від 08 березня 2024 року прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.

Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10691282/44474765 від 08 березня 2024 року та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 20 листопада 2023 року, подану на реєстрацію Комунальним підприємством «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради (ідентифікаційний код 44474765) 01 лютого 2024 року.

Отже, адміністративний позов КП «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради обґрунтований та підлягає задоволенню.

Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, встановлюється ставка судового збору 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" установлено у 2024 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня - 3028 гривні.

Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

З огляду на викладене вище, у цій справі позивач повинен був сплатити за подання позовної заяви немайнового характеру судовий збір у розмірі 2422,40 грн. (3028 грн. *0,8).

При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 3028 грн., що підтверджується квитанцією від 06.05.2024 /а.с. 51/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 53/.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, при задоволенні позову Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211 грн. 20 коп. (2422,40 грн./2) та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211 грн. 20 коп. (2422,40 грн./2).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради (вул. Соборна, 35, село Петрівка-Роменська, Миргородський район, Полтавська область, 37333, ідентифікаційний код 44474765) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10691282/44474765 від 08 березня 2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 20 листопада 2023 року, подану на реєстрацію Комунальним підприємством «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради (ідентифікаційний код 44474765) 01 лютого 2024 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211 грн. 20 коп. (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Комунального підприємства «Петрівка-Агро» Петрівсько-Роменської сільської ради судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211 грн. 20 коп. (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено07.02.2025
Номер документу124945086
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/5931/24

Рішення від 04.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні