Справа № 560/16473/24
РІШЕННЯ
іменем України
05 лютого 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася в суд з позовом до відповідача, в якому із врахуванням уточнених позовних вимог просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" викладеного у довідці від 16.09.2024 про підтвердження ОСОБА_1 третьої групи;
-зобов`язати Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" повторно провести медико-соціальну експертизу ОСОБА_1 на предмет встановлення другої групи інвалідності.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначила, що за результатами медогляду, проведеного Хмельницькою міською медико-соціальною експертною комісією Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" вона була визнана особою з інвалідністю III групи.
Не погоджуючись з рішенням МСЕК, позивач повторно пройшла медичний огляд у Комунальному закладі охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", в результаті чого позивачу підтверджена III група інвалідності довідкою від 16.09.2024.
Вказане рішення позивач вважає необгрунтованим, незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки на підставі медичних діагнозів її хвороб мала бути встановлена II група інвалідності.
Оскільки позивач вважає рішення Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" протиправним, вона звернулася в суд за захистом своїх прав та інтересів.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2024 року позовну заяву ОСОБА_1 , до Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", Міністерства охорони здоров`я про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, залишено без руху.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Представник відповідача подав в суд відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнав, у задоволенні позову просить відмовити.
В підтвердження заперечень позовних вимог представник відповідача пояснив, що 11.10.2023 року на адресу Хмельницької міської медико-соціальної експертизи надійшла посильна документація для проведення медико-соціальної експертизи ОСОБА_1
23.01.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої посильної документації Хмельницькою міською медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено рішення про визнання ОСОБА_1 , з 11.10.2023 року особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, про що видана довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 778992.
30.01.2024 року ОСОБА_1 , звернулася до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії із заявою про оскарження рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії від 23.01.2024 року.
13.03.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої посильної документації, Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, чим підтверджено рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії, про що виписана відповідна довідка.
Вказане підтверджується актом огляду медико-соціальною експертною комісією від 13.03.2024 року.
Таким чином ще 13.03.2024 року Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією підтверджено рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії від 23.01.2024 року.
16.09.2024 року до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії звернулася ОСОБА_1 , та надала документи за переліком.
16.09.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої посильної документації, а також документів медико-соціальної справи щодо попередніх оглядів, Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено експертне рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, чим підтверджено рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії, про що ОСОБА_1 , виписана відповідна довідка.
Зазначене підтверджується актом № 3837 огляду медико-соціальною експертною комісією від 16.09.2024 року.
Таке рішення прийнято відповідно до вимог Положення про медико-соціальну експертизу, Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року № 1317 та Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 року № 561.
Враховуючи викладене, представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову.
Позивач подала в суд відповідь на відзив в якому докази наведенні у відзиві на позов заперечила, позовні вимоги підтримала та просить їх задовольнити.
Суд, дослідивши матеріали справи, при вирішенні спору враховує таке.
Судом встановлено, що 11.10.2023 року на адресу Хмельницької міської медико-соціальної експертизи надійшла документація для проведення медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 .
23.01.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої документації, Хмельницькою міською медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено експертне рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново з 11.10.2023 року, причина інвалідності-загальне захворювання, про що видана довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 778992 від 23.01.2024 року.
Вказані обставини підтверджуються копією акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 192 від 23.01.2024 року, копією довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 778992 від 23.01.2024 року.
30.01.2024 року ОСОБА_1 , звернулася до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії із заявою про оскарження рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії від 23.01.2024 року.
13.03.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої документації, Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, чим підтверджено рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії.
Вказане підтверджується копією акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 1184 від 13.03.2024 року, копією довідки Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії від 13.03.2024 року.
16.09.2024 року до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії повторно звернулася ОСОБА_1 , та надала документи за переліком.
16.09.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої документації, а також документів медико-соціальної справи за попередніми оглядами, Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією одностайно винесено експертне рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, чим підтверджено рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії від 23.01.2024 року.
Зазначене підтверджується актом огляду медико-соціальною експертною комісією № 3837 від 16.09.2024 року, копією довідки Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії від 16.09.2024 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19 листопада 1992 року № 2801-XII, законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я, (далі Закон № 2801-XII).
Згідно із статтею 69 Закону № 2801-XII, (в редакції статті на дату проведення медико-соціальних експертиз Бондарчук Г.О.), медико-соціальна експертиза стійких обмежень життєдіяльності здійснюється медико-соціальними експертними комісіями, які встановлюють ступінь та причину інвалідності, складають (коригують) індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю, в якій визначають реабілітаційні заходи відповідно до Законів України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" та "Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я".
Порядок організації та проведення медико-соціальної експертизи встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із статтею 7 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" від 6 жовтня 2005 року № 2961-IV, (в редакції статті на дату проведення медико-соціальних експертиз Бондарчук Г.О.), медико-соціальна експертиза щодо осіб з обмеженнями повсякденного функціонування та осіб з інвалідністю проводиться медико-соціальними експертними комісіями закладів охорони здоров`я.
Документи особи з обмеженнями повсякденного функціонування направляються для проходження медико-соціальної експертизи з метою підтвердження стійкого обмеження життєдіяльності та встановлення статусу "особа з інвалідністю".
Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями та лікарсько-консультативними комісіями закладів охорони здоров`я затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 3 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21 березня 1991 року № 875-XII (далі Закон № 875-XII), інвалідність визначається шляхом експертного обстеження органами медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Положення про медико-соціальну експертизу затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням думок громадських об`єднань осіб з інвалідністю.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" та статті 7 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" Кабінет Міністрів України постановою від 3 грудня 2009 р. № 1317 затвердив "Положення про медико-соціальну експертизу", "Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності".
Постанова втратила чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 1338 від 15.11.2024 року, але була чинною на дату проведення медико-соціальних експертиз Бондарчук Г.О.
Згідно із пунктом 1 Положення про медико-соціальну експертизу, це Положення визначає процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності.
Відповідно до пунктів 3, 4 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії, з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
Відповідно до пункту 10 Положення про медико-соціальну експертизу, залежно від ступеня, виду захворювання та групи інвалідності утворюються такі комісії:
1) загального профілю;
2) спеціалізованого профілю.
Комісія складається з представників МОЗ, Мінсоцполітики, Міноборони, закладів охорони здоров`я МВС, Пенсійного фонду України. У проведенні медико-соціальної експертизи беруть участь також представники органів державної служби зайнятості та у разі потреби - працівники науково-педагогічної та соціальної сфери.
До складу комісії входить не менше трьох лікарів за спеціальностями, перелік яких затверджується МОЗ з урахуванням профілю комісії, а також спеціаліст з реабілітації, лікар-психолог або психолог.
Обов`язки і права комісій встановлені пунктами 11-14 Положення про медико-соціальну експертизу.
Згідно із пунктом 15 Положення про медико-соціальну експертизу, комісії проводять своєчасно огляд (повторний огляд) осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за місцем їх проживання або лікування, у тому числі за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після пред`явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу.
Згідно із пунктами 17, 19, 20 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
За наявності заперечень представників Пенсійного фонду України комісія направляє особу, що звернулася для встановлення інвалідності, на додаткове медичне обстеження, яке проводиться без урахування висновку попередньої лікарсько-консультативної комісії. Остаточне рішення приймається комісією за результатами додаткового медичного обстеження, обсяги якого визначаються комісією з урахуванням характеру та важкості захворювання.
Комісія під час встановлення інвалідності керується Інструкцією про встановлення груп інвалідності, затвердженою МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики та Радою Федерації незалежних профспілок України.
Відповідно до пункту 22 Положення про медико-соціальну експертизу, рішення Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ, Кримської республіканської, обласних, центральних міських комісій (у тому числі в разі проведення огляду у складних випадках) приймається більшістю голосів членів комісій. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови комісії. Член комісії, не згодний з прийнятим рішенням, викладає свою думку в письмовому вигляді, яка додається до акта огляду. На вимогу такого члена комісії акт огляду надсилається МОЗ.
Застосування наведених норм чинного законодавства щодо правової оцінки встановлених у справі обставин, дає суду право зробити такі висновки.
Судом не встановлено порушень відповідачем Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності при прийняті Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією експертного рішення про визнання ОСОБА_1 , особою з інвалідністю III групи безтерміново, причина інвалідності-загальне захворювання, за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 , 16.09.2024 року до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії.
Зазначене підтверджується актом огляду медико-соціальною експертною комісією № 3837 від 16.09.2024 року, копією довідки Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії від 16.09.2024 року.
Вказаним рішенням Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії повторно підтверджено експертне рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії від 23.01.2024 року за результатами очного огляду ОСОБА_1 , та вивчення наданої документації, внаслідок чого ОСОБА_1 , визнана особою з інвалідністю III групи безтерміново з 11.10.2023 року, причина інвалідності-загальне захворювання, про що видана довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 778992 від 23.01.2024 року.
Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією при прийнятті рішення враховано всі медичні документи які були предметом розгляду комісії, зворотнього судом не встановлено.
Суд не вправі оцінювати рішення комісії з точки зору неналежної медичної експертної оцінки захворювань позивача, діагностованих медичними працівниками при проведенні лікування та медичних обстеженнях, оскільки така оцінка виходить за межі правової оцінки дій Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії при прийняті спірного рішення.
Повноваження Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії щодо експертної медичної оцінки наявних захворювань є преюдиційними, оскільки потребують спеціальних знань в галузі медицини та відповідного досвіду роботи у такій галузі.
За таких обставин суд вважає, що відповідач надав належну оцінку захворювань позивача, діагностованих медичними працівниками при проведенні лікування та медичних обстеженнях, оскільки відсутні будь-які докази в підтвердження позовних вимог, в зв`язку із чим робить висновок про те, що відсутні правові підстави для того щоб визнати протиправним та скасувати рішення Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", викладеного в акті огляду медико-соціальною експертною комісією № 3837 від 16.09.2024 року, та довідці Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії від 16.09.2024 року про підтвердження визнання ОСОБА_1 особою з інвалідністю III групи безтерміново, а також зобов`язати Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" повторно провести медико-соціальну експертизу ОСОБА_1 на предмет встановлення другої групи інвалідності, тому у задоволенні позову необхідно відмовити.
Згідно із частиною 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, відмовити.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" (вул. Пілотська, буд 1, к. 2,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29010 , код ЄДРПОУ - 23562203)
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 07.02.2025 |
Номер документу | 124946181 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні