ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 січня 2025 року м. Дніпросправа № 340/1341/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
секретар судового засідання Бендес А.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.09.2024 року (головуючий суддя Притула К.М.)
в адміністративній справі №340/1341/24 за позовом Сільськогосподарського фермерського господарства «Петров» до відповідачів: Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Сільськогосподарського фермерського господарства «Петров», звернувся 07.03.2024 до суду з позовом до відповідачів: Головного управління ДПС у Кіровоградській області (відповідач-1), Державної податкової служби України (відповідач-2), в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні:
№ 6 від 10.04.2023 року на загальну суму 117800,87 грн., в тому числі ПДВ - 14466,77 грн.;
№ 7 від 10.04.2023 року на загальну суму 213424,40 грн., в тому числі ПДВ - 26210,01 грн. та № 8 від 11.04.2023 року на загальну суму 335789,91 грн., в тому числі ПДВ - 41237,36 грн.
в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в результаті своєї господарської діяльності в квітні 2023 року було сформовано та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №6 від 10.04.2023 на загальну суму 117800,87 грн, в тому числі ПДВ - 14466,77 грн; № 7 від 10.04.2023 на загальну суму 213424,40 грн, в тому числі ПДВ - 26210,01 грн та № 8 від 11.04.2023 на загальну суму 335789,91 грн., в тому числі ПДВ - 41237,36 грн. 05.12.2024. Рішенням ГУ ДПС у Кіровоградській області від 05.12.2023 року № 10090440/22220720, № 10090439/22220720 та № 10090441/22220720 відмовлено в реєстрації податкових накладних, в зв`язку з відсутністю копій документів необхідних для здійснення господарської діяльності, а саме підтвердження обробітку земельних ділянок в обсязі повного сільськогосподарського циклу (договори купівлі-продажу/оренди техніки, оплата оренди техніки, акти виконаних робіт/наданих послуг, видаткові накладні тощо). За результатами розгляду скарг ДПС України прийнято відповідні рішення: від 22.12.2023 №87431/22220720/2 до ПН №6; від 22.12.2023 №87433/22220720/2 до ПН №7; від 22.12.2023 №87432/22220720/2 до ПН №8, якими відмовлено в задоволенні скарг з підстав ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач вказує, що зупиняючи реєстрацію ПН, відмовляючи в реєстрації ПН в ЄРПН та в рішеннях про результати розгляду скарг зазначені різні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, жодним чином не пов`язані між собою. Вважає, що СФГ «Петров» надало достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції за зупиненими податковими накладними, а тому вважає, що останні підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, відмовляючи ж у їх реєстрації контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, та вважає, що Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкових накладних, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.09.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну:
№ 6 від 10.04.2023 року на загальну суму 117800,87 грн., в тому числі ПДВ - 14466,77 грн.;
№ 7 від 10.04.2023 року на загальну суму 213424,40 грн., в тому числі ПДВ - 26210,01 грн.;
№ 8 від 11.04.2023 року на загальну суму 335789,91 грн., в тому числі ПДВ - 41237,36 грн., складену та подану на реєстрацію Сільськогосподарським фермерським господарством «Петров».Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що отримані СФГ «Петров» квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних позивача містить загальну пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію. Контролюючим органом пропозиція надання документів викладена без конкретизації їх переліку. Вказав, що СФГ «Петров» надано на розгляд контролюючого органу для реєстрації податкових накладних документи, які складені з дотриманням вимог законодавства. Надіслані копії первинних та інших документів відображають господарські операції та були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які зазначені у позовній заяві, відтак спірні рішення області про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача є скасування протиправних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних і зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні позивача датою подання їх на реєстрацію. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що була наявна підстава для зупинення реєстрації спірних податкової накладних. Так, у СФГ «Петров» обсяг постачання товару/послуги, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Після зупинення реєстрації спірних накладних, запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначає, що правова визначеність переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН передбачена чинним законодавством, а саме пунктом 5 Порядку №520, який в свою чергу кореспондує із статтею 19 Конституції України, п.201.16 ст.201 ПК України, п.26 Порядку №1165. Крім того, помилковим є твердження позивача про необхідність чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів (за вичерпним переліком) для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючому органу не надано повноважень чинним законодавством щодо визначення таких документів (за вичерпним переліком). За результатами розгляду наданих платником додаткових поясненнях встановлено, відсутність копій документів необхідних для здійснення господарської діяльності, а саме підтвердження обробітку земельних ділянок в обсязі повного сільськогосподарського циклу (договори купівлі-продажу/оренди техніки, оплата оренди техніки, акти виконаних робіт/наданих послуг, видаткові накладні, тощо), відтак прийняті спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Зауважує, що долучений позивачем до суду перелік копій документів є розширеним, не всі надані суду документи були подані контролюючому органу для дослідження.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що СФГ «Петров» зареєстроване в ЄДРПОУ 15.04.1992 (код 22220720), основним видом економічної діяльності якого є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Контролюючим органом (відповідачем-1) прийняті рішення від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720 про відмову у реєстрації податкових накладних № 6 від 10.04.2023 року, №7 від 10.04.2023 року, та № 8 від 11.04.2023 (а.с. 16, 25, 34).
Відповідно до інформації зазначеної в оскаржуваних рішеннях, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної послугувало: надання платником податків копій документів складених із порушенням законодавства. Встановлено відсутність копій документів необхідних для здійснення господарської операції, а саме підтвердження обробітку земельних ділянок в обсязі повного сільськогосподарського циклу (договори купівлі-продажу/оренди техніки, оплата оренди техніки, акти виконаних робіт/наданих послуг, видаткові накладні, тощо).
Позивач подав скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних, однак скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.17-18, 26-27, 35-36).
Позивач вважає протиправними рішення від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720 про відмову у реєстрації податкових накладних № 6 від 10.04.2023 року, №7 від 10.04.2023 року, та № 8 від 11.04.2023. Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, норми Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Матеріалами справи підтверджується, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «Гермес-Трейдінг» та ФСГ «Петров» 10.04.2023 укладений договір купівлі-продажу №ХА-1414.
Згідно вказаного Договору купівлі-продажу №ХА-1414 продавець (ФСГ «Петров») зобов`язується поставити і передати у власність покупця (ТОВ «Гермес-Трейдінг») сільськогосподарську культуру кукурудзу 3 класу, врожаю 2022 року (а.с. 39-41).
На виконання вказаного договору, ФСГ «Петров» було поставлено Товариству «Гермес-Трейдінг»:
згідно видаткової накладної №6 від 10.04.2023 кукурудзу 3 класу, врожаю 2022 року, в кількості 18,46 т. на загальну суму 117800,87 грн з ПДВ (ПДВ 14466,77 грн.) (а.с.19);
згідно видаткової накладної №7 від 10.04.2023 кукурудзу 3 класу, врожаю 2022 року, в кількості 34,08 т. на загальну суму 213424,40 грн з ПДВ (ПДВ 26210,01 грн.) (а.с.28);
згідно видаткової накладної №8 від 11.04.2023 кукурудзу 3 класу, врожаю 2022 року, в кількості 52,62 т. на загальну суму 335789,91 грн з ПДВ (ПДВ 41237,36 грн.) (а.с.37).
Перевезення урожаю кукурудзи до покупця були здійсненні власним транспортом ФСГ «Петров», що підтверджується товарно-транспортними накладними (а.с. 46-51).
По даним господарським операціям позивачем були складені податкові накладні:
- № 6 від 10.04.2023 року на загальну суму 117800,87 грн., в тому числі ПДВ - 14466,77 грн. (а.с.11);
- № 7 від 10.04.2023 року на загальну суму 213424,40 грн., в тому числі ПДВ - 26210,01 грн. (а.с.20) та
- №8 від 11.04.2023 року на загальну суму 335789,91 грн., в тому числі ПДВ - 41237,36 грн. (а.с.29).
Натомість, згідно отриманої квитанції з реєстраційним номером 9097244058 від 01.05.2023 до податкової накладної №6 від 10.04.2023, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що обсяг постачання товару/послуги 1005, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.12).
Згідно отриманої квитанції з реєстраційним номером 9099546763 від 03.05.2023 до податкової накладної №7 від 10.04.2023, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що обсяг постачання товару/послуги 1005, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.21).
Згідно отриманої квитанції з реєстраційним номером 9100607354 від 04.05.2023 до податкової накладної №8 від 11.04.2023, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що обсяг постачання товару/послуги 1005, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.30).
Позивач, з метою підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних, подано до ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
За наслідками розгляду письмових пояснень та копій документів, наданих позивачем, контролюючим органом прийняті рішення від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720 про відмову у реєстрації податкових накладних № 6 від 10.04.2023 року, №7 від 10.04.2023 року, та № 8 від 11.04.2023.
Позивач вважає вказані рішення відповідача-1 протиправними.
Надаючи оцінку зазначеним правовідносинам, колегія суддів апеляційної інстанції вважає зазначити, що згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту), чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України, наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.), наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується, факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 р. № 520.
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації.
Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.
Верховний Суд неодноразово вказував на протиправний характер формулювання податковими органами підстави для зупинення реєстрації податкової накладної без вказівки на конкретні документи, які слід надати, адже у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної (Постанова ВС від 30.09.2022 у справі № 600/332/21-а).
Натомість, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, отриманої позивачем, не зазначено чіткого переліку документів, необхідних для її реєстрації, що у свою чергу поставило позивача у стан правової невизначеності та позбавило можливості надати необхідний для реєстрації податкових накладних (в розумінні відповідачів) пакет документів. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Попри те, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком №520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Отримані СФГ «Петров» квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних позивача містить загальну пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.
Контролюючим органом пропозиція надання документів викладена без конкретизації їх переліку.
Разом з тим після прийняття контролюючим органом рішення про зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, до якої додано копії договорів та первинних документів, оформлених позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, складених у відповідності до вимог законодавства, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Документи, надані позивачем разом з повідомленням про надання пояснень засвідчують реальний рух активів.
Проте, не враховуючи, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог комісії, контролюючим органом було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Слід взяти до уваги, що Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 зазначив наступне: здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Матеріалами справи підтверджується, що позивачем (СФГ «Петров») надано на розгляд контролюючого органу для реєстрації податкових накладних документи, які складені з дотриманням вимог законодавства.
Надіслані копії первинних та інших документів відображають господарські операції та, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22, звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкові накладні та зареєструвати їх в ЄРПН.
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Отож предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між Позивачем та його контрагентом.
Також, Верховний Суд у постанові від 05.03.2020 року у справі №640/467/19 сформував правовий висновок, відповідно до якого обґрунтованість, в силу ст. 2 КАС України, є однією з обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, що підлягає встановленню адміністративним судом. Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що рішення відповідача-1 від 05.12.2023 року №10090440/22220720, №10090439/22220720 та №10090441/22220720 про відмову у реєстрації податкових накладних № 6 від 10.04.2023 року, №7 від 10.04.2023 року, та № 8 від 11.04.2023 є протиправними та підлягають скасуванню.Згідно з нормами п. п. 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення), неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
З огляду на наведені обставини справи, належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача є скасування протиправних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних і зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні позивача датою подання їх на реєстрацію.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача та норми законодавства України, що регулюють дані правовідносини спростовують доводи відповідача-1.
Доводи апеляційної скарги щодо суті спору не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.09.2024 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили 28.01.2025 та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 28.01.2025.
В повному обсязі постанова виготовлена 04.02.2025.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 07.02.2025 |
Номер документу | 124947690 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні