ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
05 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 380/9854/23 пров. № А/857/24722/24 А/857/24724/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Затолочного В.С.,
суддів: Гудима Л.Я., Качмара В.Я.,
секретаря судового засідання Хомин Ю.Є.,
розглянувши в судовому засіданні в місті Львові заяву Громадської організації «Народна дія Львів» про відвід суддів Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича у справі № 380/9854/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Ореста» про визнання дії та бездіяльності протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Восьмого апеляційного адміністративного суду перебуває справа № 380/9854/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю "Ореста" про визнання дії та бездіяльності протиправними.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.10.2024 апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року у справі № 380/9854/23 було передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Коваль Роман Йосипович, судді: Гуляк Василь Васильович, Ільчишин Надія Василівна.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 02.10.2024 апеляційну скаргу ОСОБА_1 на додаткове рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2024 року у справі № 380/9854/23 було передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Коваль Роман Йосипович, судді: Гуляк Василь Васильович, Ільчишин Надія Василівна.
Ухвалами Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2024 та 25.11.2024 відкрито апеляційне провадження за вказаними вище апеляційними скаргами та призначено до розгляду.
Ухвалами від 03.01.2025 заяви Громадської організації «Народна дія Львів» про приєднання до апеляційних скарг ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року та на додаткове рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2024 року у справі № 380/9854/23 прийнято до провадження.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.01.2025 відведено суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду Коваля Р.Й., Гуляка В.В., Ільчишин Н.В. від апеляційного розгляду адміністративної справи № 380/9854/23.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.01.2025 у справі№ 380/9854/23 визначено наступний склад колегії: головуючий суддя - Затолочний Віталій Семенович, суддя Гудим Любомир Ярославович, суддя Качмар Володимир Ярославович.
05.02.2025 в судовому засіданні представником Громадської організації «Народна дія Львів» подано заяву про відвід колегії суддів у складі Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича від розгляду справи № 380/9854/23.
Вказана заява обґрунтована недоброчесністю судді Затолочного В.С., яка виявлена заявником у науковій роботі вказаного судді.
Щодо судді Гудима Л.Я. заявник покликається на низку судових рішень, прийнятих, зокрема, суддею Гудимом Л.Я., як членом колегії суддів, у яких учасником судового процесу була ГО «Народна дія Львів», якими, на думку заявника встановлена недоброчесність даного судді.
Щодо судді Качмара В.Я., заявник зазначає, що в останнього дискредитована репутація, у зв`язку з журналістськими розслідуваннями, тому ГО «Народна дія Львів» такому судді довіряти не може.
Оглянувши матеріали справи, дослідивши наведені у заяві доводи, колегія суддів вважає їх необґрунтованими, виходячи з наступного.
Згідно з частиною третьою статті 40 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України) питання про відвід судді вирішується судом, який розглядає справу. Суд задовольняє відвід, якщо доходить висновку про його обґрунтованість.
Частина четверта статті 40 КАС України передбачає, що якщо суд доходить висновку про необґрунтованість заявленого відводу і заява про такий відвід надійшла до суду за три робочі дні (або раніше) до наступного засідання, вирішення питання про відвід здійснюється суддею, який не входить до складу суду, що розглядає справу, і визначається у порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу. Такому судді не може бути заявлений відвід.
Якщо заява про відвід судді надійшла до суду пізніше ніж за три робочі дні до наступного засідання, така заява не підлягає передачі на розгляд іншому судді, а питання про відвід судді вирішується судом, що розглядає справу.
Частина перша статті 36 КАС України передбачає, що суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу):
1) якщо він брав участь у справі як свідок, експерт, спеціаліст, перекладач, представник, адвокат, секретар судового засідання або надавав правничу допомогу стороні чи іншим учасникам справи в цій чи іншій справі;
2) якщо він прямо чи опосередковано заінтересований в результаті розгляду справи;
3) якщо він є членом сім`ї або близьким родичем (чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, брат, сестра, дід, баба, внук, внучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, член сім`ї або близький родич цих осіб) сторони або інших учасників судового процесу, або осіб, які надавали стороні або іншим учасникам справи правничу допомогу у цій справі, або іншого судді, який входить до складу суду, що розглядає чи розглядав справу;
4) за наявності інших обставин, які викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності судді;
5) у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого статтею 31 цього Кодексу.
Суддя підлягає відводу (самовідводу) також за наявності обставин, встановлених статтею 37 цього Кодексу.
Статтею 37 КАС України передбачені наступні підстави для відводу.
Суддя, який брав участь у вирішенні адміністративної справи в суді першої інстанції, не може брати участі у вирішенні цієї самої справи в судах апеляційної і касаційної інстанцій, а також у новому її розгляді у першій інстанції після скасування попередніх рішення, постанови або ухвали про закриття провадження в адміністративній справі.
Суддя, який брав участь у вирішенні адміністративної справи в суді апеляційної інстанції, не може брати участі у вирішенні цієї самої справи в судах першої і касаційної інстанцій, а також у новому її розгляді після скасування постанови або ухвали суду апеляційної інстанції.
Суддя, який брав участь у вирішенні адміністративної справи в суді касаційної інстанції, не може брати участі у вирішенні цієї самої справи в судах першої і апеляційної інстанцій, а також у новому її розгляді після скасування постанови або ухвали суду касаційної інстанції.
Суддя, який брав участь у врегулюванні спору у справі за участю судді, не може брати участі в розгляді цієї справи по суті або перегляді будь-якого ухваленого в ній судового рішення, крім випадку, коли проведення врегулювання спору за участю судді було ініційовано суддею, але до закінчення встановленого судом в ухвалі про відкриття провадження у справі строку сторона заперечила проти його проведення.
Суддя, який брав участь у вирішенні справи, рішення в якій було в подальшому скасоване судом вищої інстанції, не може брати участі у розгляді заяви про перегляд за нововиявленими обставинами рішення суду, винесеного за результатами нового розгляду цієї справи.
Суддя, який брав участь у вирішенні адміністративної справи в суді першої, апеляційної, касаційної інстанцій, не може брати участі у розгляді заяви про перегляд судового рішення за виключними обставинами у цій адміністративній справі. Положення цієї частини не застосовуються у випадку розгляду заяви про перегляд судового рішення за виключними обставинами з підстав, визначених пунктом 3 частини п`ятої статті 361 цього Кодексу, Великою Палатою Верховного Суду.
Згідно із частиною 3 статті 39 Кодексу адміністративного судочинства України відвід (самовідвід) повинен бути вмотивованим і заявленим протягом десяти днів з дня отримання учасником справи ухвали про відкриття провадження у справі, але не пізніше початку підготовчого засідання або першого судового засідання, якщо справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Заявляти відвід (самовідвід) після цього дозволяється лише у виняткових випадках, коли про підставу відводу (самовідводу) заявнику не могло бути відомо до спливу вказаного строку, але не пізніше двох днів з дня, коли заявник дізнався про таку підставу.
З вищенаведеного вбачається, що для підтвердження порушення (або можливого порушення) суддею принципу неупередженості необхідно довести наявність відповідних вищезазначених суб`єктивних та об`єктивних критеріїв (зокрема, особисті переконання та поведінку конкретного судді, які вказують на його безпосередню зацікавленість у результатах вирішення даної справи, неналежне забезпечення конкретним судом та його складом, визначеним для розгляду справи, дотримання процесуальних прав та свобод сторін та осіб, які беруть участь у справі, тощо).
В інакшому випадку особиста безсторонність суду презюмується.
Розглянувши заяву, колегія приходить до висновку, що таку слід відхилити, оскільки відсутні підстави для відводу колегії суддів, визначені статтями 36, 37 КАС України, і заявником не наведено жодних обґрунтувань щодо наявності підстав для відводу колегії суддів, які можна було відносити до інших обставин, що викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності суддів.
Доводи заявника жодним чином підтверджені, а також не стосуються розгляду даної справи.
Не є підставами для відводу судді заяви, які містять лише припущення про існування відповідних обставин, не підтверджених належними та допустимими доказами.
Крім того, не може бути підставою для відводу судді Гудима Л.Я. й те, що Восьмий апеляційний адміністративний суд уже задовольняв відводи членів ГО «Народна дія Львів» до вказаного судді в інших справах, позаяк таке жодним чином не стосується розгляду цієї справи.
Решта доводів заяви про відвід також не можуть бути визнані як підстава для відводу колегії суддів.
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до статті 8 Конституції України в Україні діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Статтями 126, 129 Конституції України передбачено, що судді при здійсненні правосуддя є незалежні і підкоряються тільки закону, вплив на них у будь-який спосіб забороняється.
Стаття 2 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» передбачає, що суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Кожному гарантується захист його прав, свобод та інтересів незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним відповідно до закону (частина перша статті 7 Закону України «Про судоустрій та статус суддів»).
Виходячи із загальних засад здійснення судочинства, визначених положеннями статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, яка, відповідно до вимог частини першої статті 9 Конституції України, ратифікована Законом від 17 липня 1997 року «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2,4,7 та 11 Конвенції» і є частиною національного законодавства України, кожна людина при визначенні її громадянських прав і обов`язків (…) має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, а наявність безсторонності повинна визначатись суб`єктивними та об`єктивними критеріями. Відповідно до суб`єктивного критерію беруться до уваги особисті переконання та поведінка окремого судді, тобто чи виявляв суддя упередженість або безсторонність у даній справі. Відповідно до об`єктивного критерію визначається, серед інших аспектів, чи забезпечував суд як такий та його склад відсутність будь-яких сумнівів у його безсторонності. У кожній окремій справі необхідно враховувати, чи мають стосунки, що розглядаються, таку природу та ступінь, що свідчать про небезсторонність суду.
Розглянувши заяву ГО «Народна дія Львів» про відвід колегії суддів у складі Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича від розгляду справи № 380/9854/23, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність підстав для задоволення заяви про відвід вказаних суддів, позаяк мотиви для відводу суддів, які заявник навів у заяві, жодним не стосуються розгляду даної справи.
Таким чином, зазначена заявником причина відводу не відноситься до переліку підстав, визначених приписами статей 36, 37 КАС України, які унеможливлюють участь суддів Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича у розгляді адміністративної справи № 380/9854/23 та, на переконання колегії суддів, не викликають сумніву у їх неупередженості або необ`єктивності, а вказані доводи є суб`єктивним баченням заявника.
Аналізуючи вищенаведені правові норми та фактичні обставини справи, враховуючи наведені ГО «Народна дія Львів» мотиви відводу, колегія суддів вважає, що підстави для задоволення заяви про відвід суддів Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича відсутні, тому в її задоволенні необхідно відмовити.
Керуючись статтями 36, 39, 40, 229, 248, 311, 321, 325 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Громадської організації «Народна дія Львів» про відвід колегії суддів у складі Затолочного Віталія Семеновича, Гудима Любомира Ярославовича, Качмара Володимира Ярославовича у розгляді справи № 380/9854/23 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя В. С. Затолочний судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124982770 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні