Ухвала
від 05.02.2025 по справі 903/639/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

УХВАЛА

05 лютого 2025 року Справа № 903/639/23

Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участю секретаря судового засідання Ведмедюка М.П.,

за участю учасників справи:

від позивача: Коломий О.О. прокурор відділу Волинської обласної прокуратури,

від відповідача-1: н/з,

від відповідача-3: н/з,

третьої особи на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: н/з,

розглянувши заяву заступника керівника Волинської обласної прокуратури № 15-70 вих.25 від 14.01.2025

про заміну способу і порядку виконання рішення суду

по справі № 903/639/23

за позовом заступника керівника Володимирської окружної прокуратури

до відповідача-1 Нововолинської міської ради

до відповідача-2 Гураля Володимира Володимировича

до відповідача-3 ОСОБА_1

за участю третьої особи на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Краєвиди Волині"

про визнання незаконним та скасування рішення в частині, визнання недійсним договору,

в с т а н о в и в:

рішенням Господарського суду Волинської області від 25.10.2023 позов заступника керівника Володимирської окружної прокуратури було задоволено; ухвалено визнати незаконним і скасувати абзац 1 пункту 1 рішення Нововолинської міської ради від 25.06.2020 № 37/32 Про клопотання ОСОБА_2 ; визнано недійсним договір від 17.08.2020 № 1329 про внесення змін і доповнень до договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва (договору подальшого відчуження) від 26.04.2019 №922; стягнуто з Нововолинської міської ради на користь Волинської обласної прокуратури 1789 грн. 33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору; стягнуто з ОСОБА_2 на користь Волинської обласної прокуратури 1 789 грн. 33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору; стягнуто з ОСОБА_1 на користь Волинської обласної прокуратури 1789 грн.33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.08.2024 у справі № 903/639/23 рішення Господарського суду Волинської області від 25 жовтня 2023 року у справі №903/639/23 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 2310.2024 у cправі № 903/639/23 постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.08.2024 та рішення Господарського суду Волинської області від 25.10.2023 у справі № 903/639/23 залишено без змін.

Постанова набрала законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

15.01.2025 сформовано в системі Електронний суд, а 16.01.2025 зареєстровано в Господарському суді Волинської області заяву № 15-70 вих.25 від 14.01.2025 заступника керівника Волинської обласної прокуратури, в якій заступника керівника просить винести ухвалу про заміну способу і порядку виконання рішення Господарського суду Волинської області від 25.10.2023 у справі №903/639/23 в частині стягнення з Нововолинської міської ради на користь Волинської обласної прокуратури судового збору в сумі 1789,33 гривень, шляхом стягнення вказаної суми судового збору з відповідних рахунків Виконавчого комітету Нововолинської міської ради Волинської області.

Ухвалою суду від 17.01.2025 прийнято заяву до розгляду; розгляд заяви призначено у судове засідання на 05 лютого 2025 року; запропоновано Нововолинській міській раді до 03.02.2025 подати суду пояснення по суті поданої заяви.

Учасники справи повноважних представників у судове засідання не направили, заперечень на заяву не подали, про судовий розгляд були повідомлені належним чином.

Дослідивши матеріали заяви, суд встановив, що рішенням Господарського суду Волинської області від 25.10.2023 у справі № 903/639/23 було стягнуто, зокрема, з Нововолинської міської ради на користь Волинської обласної прокуратури 1789,33 грн витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

На підставі рішення Господарського суду Волинської області від 25.10.2023, постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.08.2024 у справі № 903/639/23 було видано наказ № 903/639/23-3 від 22.08.2024, яким стягнуто з Нововолинської міської ради (проспект Дружби, м. Нововолинськ, Волинська область, 45400, код ЄДРПОУ 35055268) на користь Волинської обласної прокуратури (вул. Винниченка, 15, м. Луцьк, 43025, код ЄДРПОУ 02909915) 1789 грн.33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

У наказі зазначено, що рішення набрало законної сили 08.08.2024; наказ дійсний для пред`явлення до виконання до 09.11.2024.

Статтею 6 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Заявою № 15-141вих-24 від 03.09.2024 Волинська обласна прокуратура звернулась до Управління Державної казначейської служби України у м. Нововолинську Волинської області (надалі - Управління казначейства) про примусове виконання рішення суду від 25.10.2023 у справі № 903/639/23, приєднавши до заяви оригінал наказу № 903/639/23-3 від 22.08.2024

У відповідь Управління казначейства повідомило Волинську обласну прокуратуру про те, що Нововолинська міська рада немає відкритих рахунків в Управлінні казначейства, судовий наказ № 903/639/23-3 від 22.08.2024 повернула обласній прокуратурі без виконання на підставі п.п. 3 п. 9 постанови КМУ № 845, що підтверджується листом від 09.09.2024 № 02-20-06/887.

Відповідно до п.п. 3 п. 9 постанови КМУ № 845, орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Згідно з Єдиним реєстром розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів станом на 01.10.2024, який знаходиться за посиланням https://treasury.gov.ua/unifie-register-search, Нововолинська міська рада не є розпорядником бюджетних коштів, та не обслуговується в органах казначейства, у неї відсутні відкриті рахунки в органах державного казначейства.

У заяві Волинська обласна прокуратура зазначає, що на момент звернення із заявою Нововолинська міська рада рішення суду добровільно не виконала, а тому рішення суду залишається невиконаним.

Листом від 03.10.2024 № 02-20-06/976 орган Казначейства повідомив, що на обслуговуванні в Управлінні Державної казначейської служби України у м.Нововолинську Волинської області перебуває Виконавчий комітет Нововолинської міської ради (код ЄДРПОУ 04051342), якому відкрито рахунки за відповідними кодами бюджетної класифікації.

Відсутність у Нововолинської міської ради як боржника відкритих рахунків в органі Казначейства є тією обставиною, яка робить неможливим виконання судового рішення про стягнення коштів з рахунку Нововолинської міської ради, та є підставою для зміни способу виконання судового рішення.

Відповідно до ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Виконання рішення суду від 25.10.2023 у справі № 903/639/23 в частині стягнення витрат, пов`язаних з оплатою судового збору, на користь Волинської обласної прокуратури є неможливим, оскільки боржник не має будь-яких рахунків в органах Казначейства Волинської області.

Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості.

Як зазначив Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини рішення від 25.04.2015 у справі №11-рп/2012 зміна способу та порядку виконання рішення є однією з процесуальних гарантій захисту та відновлення захищених судом прав та інтересів фізичних і юридичних осіб. Зі змісту та призначення інституту зміни способу виконання рішення, ухвали, постанови, вбачається, що він є ефективним процесуальним засобом на гарантування виконання рішення.

Відповідно до ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Згідно зі ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

У відповідності до ч. 1 ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Частиною 1 ст. 327 ГПК України передбачено, що виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

У п. 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 року у справі № 18-рп/2012 зазначено, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави

Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 року № 11-рп/2012).

Відповідно до підпункту 1 пункту 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України виключно для виконання.

За змістом статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Як вбачається із змісту статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.

Згідно з частиною 2 статті 64 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», сільські, селищні, міські, районі в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.

Статтею 2 Бюджетного Кодексу України визначено, що головні розпорядники бюджетних коштів - бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень.

За змістом пункту 3 частини 1 статті 22 Бюджетного кодексу України за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.

Підпунктами 2.1., 2.3. Регламенту роботи виконавчого комітету та виконавчих органів Нововолинської міської ради, затвердженого рішенням виконкому від 18 березня 2021 року № 86, визначено, що виконавчий комітет утворюється міською радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради виконком здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконкому.

Виконком є виконавчим органом міської ради, їй підконтрольним та підзвітним, а з питань здійснення делегованих йому повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.

З огляду на наведені норми законодавства, враховуючи те, що Нововолинська міська рада не є розпорядником коштів місцевого бюджету м. Нововолинська та не має рахунків в органах державного казначейства, з метою подальшого реального виконання рішення господарського суду в частині стягнення присуджених витрат, пов`язаних з оплатою судового збору, слід задовольнити заяву заступника керівника Волинської обласної прокуратури та змінити спосіб і порядок виконання рішення суду від 25.10.2023 у справі № 903/639/23 шляхом стягнення на користь Волинської обласної прокуратури 1789 грн. 33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Нововолинська - Виконавчого комітету Нововолинської міської ради.

При цьому враховано висновки Верховного Суду, наведені у постанові від 14.05.2020 року у справі № 916/1952/17.

Окрім цього, наказ господарського суду № 903/639/23-3 від 22.08.2024 містить строк пред`явлення його до виконання - до 09.11.2024.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» та який продовжує свою дію нині.

Особливості примусового виконання рішень у період воєнного стану визначено пунктом 10.2. розділу ХІІІ «Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про виконавче провадження», відповідно до якого тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з поміж іншого, визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану.

Оскільки порядок та строки пред`явлення виконавчих документів до примусового виконання регулюються саме Законом України «Про виконавче провадження», як спеціальним нормативно-правовим актом, то підлягає застосуванню норма права, якою на період воєнного стану на території України встановлено переривання строків, визначених вказаним Законом, до яких, зокрема, належать й строки пред`явлення виконавчих документів до примусового виконання.

Аналогічні висновки наведено у постанові Верховного Суду від 15 березня 2023 року у справі № 260/2595/22.

Враховуючи наведені норми законодавства, строк пред`явлення виконавчого документу - наказу господарського суду від 22.08.2024 у справі № 903/639/23 до виконання, слід вважати не пропущеним.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 11, 18, 234, 235, 331 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

у х в а л и в :

1. Заяву заступника керівника Волинської обласної прокуратури № 15-70 вих.25 від 14.01.2025 задовольнити.

2. Змінити спосіб та порядок виконання рішення Господарського суду Волинської області від 25.10.2023 у справі № 903/639/23 в частині стягнення з Нововолинської міської ради (проспект Дружби, 27, м. Нововолинськ, Волинська область, 45400, код ЄДРПОУ 35055268) на користь Волинської обласної прокуратури (вул. Винниченка, 15, м. Луцьк, 43025, код ЄДРПОУ 02909915) 1789 грн. 33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору, шляхом стягнення 1789 грн. 33 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору, з відповідних рахунків Виконавчого комітету Нововолинської міської ради Волинської області (просп. Дружби, 27, м.Нововолинськ, код ЄДРПОУ 04051342) як розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Нововолинська.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку і строки, встановлені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали виготовлено і підписано 07.02.2025.

Суддя І. О. Якушева

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу124997719
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —903/639/23

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 17.01.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Постанова від 23.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 26.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Судовий наказ від 22.08.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні