РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2025 року справа № 580/11468/24 м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Орленко В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиагросфера" (вул. Клочківська 192 А, м. Харків, Харківська область, 61045/місце знаходження: вул. Смілянська 127/4, м. Черкаси, 18008, ЄДРПОУ 36391323) до Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 1800) про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
19.11.2024 ТОВ "Черкасиагросфера" звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить (в редакції від 04.12.2024):
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Черкаській області від 24.10.2024 №1379-рл, відповідно до якого анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ресстраційний номер 23010314202400092 та ліцензію на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990514202400119;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Черкаській області видалити з Єдиного державного реєстру суб?єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію, щодо анулювання ліцензій №23010314202400092 на право роздрібної торгівлі пальним, терміном дії 5 років, а саме з 20.08.2024 до 20.08.2029, адреса торгівлі: Україна, Черкаська області, м. Черкаси, Соснівський район, вул. Смілянська, 127/4 та №990514202400119 на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, терміном дії 5 років, а саме з 11.08.2024 до 11.08.2029, адреса торгівлі: Україна, Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський р-н, вул. Смілянська 127/4.
В обгрунтування позовних вимог зазначє (з урахуванням відповіді на відзив від 07.01.2025 вх. 574/25), що оскаржуване розпорядження прийняте у зв`язку із тим, що відповідачем встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Разом з тим, податковим органом в оскаржуваному рішенні не зазначено з яких фактичних підстав, на підставі яких доказів, зроблено висновок про подання позивачем недостовірних даних при отриманні ліцензій, а також не зазначено у якому саме конкретному документі заявником подано недостовірні дані.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 06.12.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав, подав 25.12.2024 до суду відзив на позовну зяву, заперечення від 20.01.2025 (вх. 2594/25), де зазначив, що підставою для прийняття спірного розпорядження є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, а саме вказано про наявність 14 резервуарів для зберігання пального, тоді як під час проведення фактичної перевірки встановлено, що за адресою, де здійснює свою господарську діяльність позивач знаходяться 17 резервуарів. Вважає, що оскаржуване позивачем розпорядження про анулювання є нормативно та документально обгрунтованим та прийнятим на підставі обгрунтованого акту про результати фактичної перевірки, яким встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
На підставі ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи проводиться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.
За наслідками акту фактичної перевірки співробітниками Головного Управління ДПС у Черкаській області складено акт від 21.10.20224 року №13041/23-00-09-01-16/36391323 "Про результати фактичної перевірки ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" (код ЄДРПОУ 36391323).
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог статті 15 Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон №481/95-ВР), оскільки в поданні для отримання ліцензії вказано, що за адресою, де здійснює свою господарську діяльність ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" знаходяться 14 резервуарів для зберігання пального, а під час проведення фактичної перевірки виявлено 17 резервуарів для зберігання пального згідно актів ТМЦ від 10.10.2024.
З огляду на наведене контролюючий орган дійшов висновку про надання позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі.
У зв`язку із встановленням факту надання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії 24.10.2024 року Головне управління ДПС у Черкаській області прийняло розпорядження №1379-рл "Про анулювання ліцензій на пальне", яким анулювало ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 23010314202400092 та ліцензію на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202400119, за порушення вимог статті 15 Закону №481/95-ВР.
Розпорядження №1379-рл від 24.10.2024 прийнято з урахуванням доповідної записки управління контролю за підакцизними товарами від 24.10.2024 №1504/23-00-09-03-01 на підставі встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом з заявою на отримання ліцензії.
Не погоджуючись із вказаним розпорядженням, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України регулює Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон №481/95-ВР).
Відповідно до статті 1 Закону № 481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Частиною тридцятою статті 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Згідно з частинами тридцять другою - тридцять п`ятою статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
За правилами частини тридцять дев`ятої статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється (частина сорок третя статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Відповідно до частини тридцять восьмої статті 15 Закону № 481/95-ВР копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник (частина тридцять дев`ята статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Аналіз наведених законодавчих положень дає підстави для висновку, що для здійснення господарської діяльності, у тому числі з оптової торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У вказаному переліку документів не зазначається інформація про кількість чи об`єм резервуарів, які використовуються для зберігання чи реалізації пального.
Підстави для анулювання ліцензії визначені частиною сорок сьомою статті 15 Закону № 481/95-ВР, згідно з якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі: заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво); рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво); несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії; рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів); рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку; рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем; порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях; отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта (ч. 41 ст.15 Закону №481/95-ВР).
Таким чином, законом чітко встановлено перелік документів які надаються для отримання ліцензії, встановлено заборону щодо вимагання інших документів, крім зазначених у цьому Законі.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання (частина сорок восьма статті 15 Закону № 481/95-ВР).
Основними видами діяльності ТОВ "Черкасиагросфера" внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є, зокрема, оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71); неспеціалізована оптова торгівля(46.90); складське господарство (52.10); роздрібна торгівля пальним (47.30), з метою здійснення діяльності з оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової та роздрібної торгівлі за адресою: 18008, Черкаська область, м. Черкаси, вул. Смілянська, буд. 127/4.
02 та 06 серпня 2024 року ТОВ "Черкасиагросфера" звернулось до Головного управління ДПС в Черкаській області із заявами про одержання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності у ліцензіата місць оптової торгівлі та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. До вказаних заяв були надані документами: копія дозволу № 079.18.71 від 19.04.20218р.; копія дозволу №080.18.71 від 19.04.2018р.; копія листа про продовження строку дії дозволів від Держпраці №13/05-24 від 15.05.2024; копія договору оренди паливного складу №01/02-24 від 01.02.2024; платіжне доручення №428 від 26.07.2024; копія технічного паспорта група нежитлових приміщень, які є самостійними об`єктами нерухомого майна, реєстр №Т101:0894- 3946-2228-1085, інв.справа №ЧР-23-23; витяг з реєстру будівельної діяльності щодо інформації про технічні інвентаризації Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, реєстр. №1101:0894-3946-2228-1085. Інв.справа №ЧР-23-23; Витяг з реєстру будівельної діяльності Єдиної державної системи у сфері будівництва реєстр. №ЧК131231013441; копія державного акту на право власності на земельну ділянку (Серія ЯЕ №633772); копія наказу Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 06.05.2019 року №2865-а "Про присвоєння та зміну нумерації будинків та споруд на території м.Черкаси"; копія платіжного доручення №268 від 06.06.2024 за адресою: 18008. Черкаська область, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127/4.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства (ч. 41 ст. 15 Закону №481/95-ВР).
Виходячи із змісту ст.15 ЗУ №481/95-ВР, підставою для відмови заявнику у видачі ліцензії в тому числі на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, є не внесення річної плати за ліцензію, неподання чи подання не в повному обсязі завірених заявником копій документів для отримання ліцензії, передбачених ст.15 Закону №481/95-ВР, подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
На підставі поданої ТОВ "Черкасиагросфера" заяви та долучених до неї документів Головним управлінням ДПС у Черкаській області 07 серпня 2024 року позивачу видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі; реєстраційний номер 990514202400119, терміном дії 5 років з 11.08.2024 до 11.08.2029, а також ліцензію на роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 23010314202400092. терміном дії 5 років з 20.08.2024 до 20.08.2029.
Отже, надані ТОВ "Черкасиагросфера" документи визнано достовірними та достатніми для видачі ліцензії.
Як встановлено судом, контролюючим органом за результатом фактичної перевірки ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" (18008. Черкаська область, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127/4, код ЄДРПОУ 36391323) складено акт з питань дотримання вимог податкового та законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладено на органи ДПС, складено акт №13041/23-00-09-01-16/36391323 від 21.10.20224
Відповідно до вказаного акту перевіркою встановлено порушення вимог статті 230 Податкового кодексу України та статті 15 Закону №481/95-ВР, щодо недостовірністі подання даних для отримання ліцензії на право роздрібної та оптової торгівлі пальним, а ссме: в поданні для отримання ліцензії вказано, що за адресою, де здійснює свою господарську діяльність ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" знаходяться 14 резервуарів для зберігання пального, а під час проведення фактичної перевірки виявлено 17 резервуарів для зберігання пального згідно актів ТМЦ від 10.10.2024.
З огляду на наведене контролюючий орган дійшов висновку про надання позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі.
У зв`язку із встановленням факту надання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії 24.10.2024 Головне управління ДПС у Черкаській області прийняло розпорядження №1379-рл "Про анулювання ліцензій на пальне", яким анулювало ТОВ "ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА" ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 23010314202400092 та ліцензію на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202400119, за порушення вимог статті 15 Закону №481/95-ВР.
Розпорядження № 1379-рл від 24.10.2024 прийнято з урахуванням доповідної записки управління контролю за підакцизними товарами від 24.10.2024 №1504/23-00-09-03-01 на підставі встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом з заявою на отримання ліцензій.
Разом з тим, вказане розпорядження не містить жодних відомостей у яких із поданих із заявою на отримання ліцензії, згідно з переліку, документах містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, у який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Розпорядження №1379-рл від 24.10.2024 про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі є індивідуальним актом в розумінні п.19 ч. 1 ст.4 КАС України.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами.
Аналогічна позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2019 у справі №9901/801/18.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обгрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обгрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами.
З огляду на вищевикладене, розпорядження про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі № 1379-рл від 24.1024 не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обгрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна позиція висловлена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18).
Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами.
Видавши позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії. При цьому, як встановлено судом, фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять.
Вказана правова позиція висвітлена в постанові Верховного Суд у від 01 листопада 2022 року у справі № 560/377/20.
Тобто, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавалися разом із заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстава для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.
Утім, як встановлено судом оскаржуване розпорядження не містить жодних відомостей щодо того, в яких із поданих разом із заявою на отримання ліцензії документах містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, в який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних.
Відповідачем в акті не доведено факт здійснення Товариством зберігання чи реалізації пального із резервуарів, які не зареєстровані в Реєстрі чи не обладнані рівнемірами та витратомірами.
Більше того, контролюючим органом в акті перевірки прямо встановлено, що порушення виявлено саме по резервуарах, у яких зберігався газовий конденсат.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обгрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна позиція висловлена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обгрунтування своїх рішень.
У розрізі наведеного варто зауважити, що Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Принцип "належного урядування" не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Оскаржуване розпорядження не містить жодних відомостей щодо того, в яких з поданих разом з заявою на отримання ліцензії документах, містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, в який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних.
Аналогічна позиція викладена і в постанові Верховного Суду від 27 березня 2024 року у справі №140/950/22.
У постанові від 04.05.2023 у справі №380/12161/21 за подібних обставин Верховний Суд виснував: видавши позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії. При цьому, як встановлено судовими інстанціями, фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять.
Суд враховує інші аргументи сторін, зазначені в заявах по суті справи, разом з тим зазначає що встановлені судом обставини є самостійними та достатніми підставами для прийняття рішення по суті спору.
За встановлених обставин справи, розпорядження Головного управління ДПС у Черкаській області про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі № 1379-рл від 24.1024 є протиправним та належить скасуванню.
Щодо вимоги зобов`язати відповідача видалити з відповідного реєстру інформацію щодо анулювання ліцензій на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, суд зазначає таке.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545 (далі Порядок №545).
Абзацом 2 п.1 вказаного Порядку визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно з пунктами 2-3 Порядку №545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".
До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості: для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ; для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 і пунктом 64.6 статті 64 Податкового кодексу України; для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу); дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Пунктами 6-7 Порядку №45 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.
З огляду на викладене, ефективним способом повного відновлення порушених прав позивача є зобов`язання відповідача видалити з Реєстру інформацію (відомості) про анулювання позивачу ліцензій на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію, щодо анулювання ліцензій №23010314202400092 на право роздрібної торгівлі пальним та №990514202400119 на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищенаведене в сукупності, позов належить до задоволення повністю.
Відповідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, судові витрати позивача по сплаті судового збору у сумі 9992,40 грн підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.2, 90, 242-246 ,255, 258, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Черкаській області від 24.10.2024 №1379-рл, відповідно до якого анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ресстраційний номер 23010314202400092 та ліцензію на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990514202400119.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Черкаській області видалити з Єдиного державного реєстру суб?єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію, щодо анулювання ліцензій №23010314202400092 на право роздрібної торгівлі пальним, терміном дії 5 років, а саме з 20.08.2024 до 20.08.2029, адреса торгівлі: Україна, Черкаська області, м. Черкаси, Соснівський район, вул. Смілянська, 127/4 та №990514202400119 на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, терміном дії 5 років, а саме з 11.08.2024 до 11.08.2029, адреса торгівлі: Україна, Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський р-н, вул. Смілянська 127/4.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиагросфера" (вул. Клочківська 192 А, м. Харків, Харківська область, 61045/місце знаходження: вул. Смілянська 127/4, м. Черкаси, 18008, ЄДРПОУ 36391323) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 9992 (дев`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням рішення ВРП від 17.08.2021 № 1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити сторонам справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Черкасиагросфера" (вул. Клочківська 192 А, м. Харків, Харківська область, 61045/місце знаходження: вул. Смілянська 127/4, м. Черкаси, 18008, ЄДРПОУ 36391323);
відповідач: Головне управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд. 235; код ЄДРПОУ 44131663).
Рішення суду складене 05.02.2025.
Суддя Валентина ОРЛЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 125010199 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ОРЛЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні