Постанова
від 29.01.2025 по справі 440/18019/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2025 р. Справа № 440/18019/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ральченка І.М.

суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В.

за участю секретаря судового засідання Кіт Т.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024, суддя С.С. Бойко, по справі № 440/18019/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску"

до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області

про визнання протиправним та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Науково виробниче підприємство "Яциново - слобідський кар`єр піску" звернулось до суду із позовом, у якому просило:

- визнати протиправним рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізаціюстворення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади";

- визнати протиправним рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності";

- визнати протиправним рішення 28 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.10.2023 "Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі №440/603/23";

- зобов`язати Терешківську сільську раду Полтавського району Полтавської області видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельноїх ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності. розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024 позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади".

Визнано протиправним та скасовано рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності".

Визнано протиправним та скасовано рішення 28 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.10.2023 "Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі № 440/603/23".

Зобов`язано Терешківськусільську раду Полтавського району Полтавської області видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності. розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8052 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 18000 грн.

Відповідач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким позовні вимоги залишити без задоволення. В обґрунтування апеляційної скарги відповідач вказував на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, зазначав, що рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 року "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади" жодним чином не стосується позивача, а отже не може бути скасоване судом першої інстанції.

Також обрана позивачем земельна ділянка 532408100:00:014:0006 вже не існує, оскільки на її місці створено дві земельні ділянки з кадастровими номерами 532408100:00:014:0010, яка виділені під еко - індустріальний парк «Заворскло» та 532408100:00:014:0011, створений рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади". Крім того, згідно з розташуванням контурів запланованої ділянки для вивчення піску ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" площею 24,5800 га, частково площа земельної ділянки розташована на території землекористування ДП «Ліси України», що є державною власністю, повноваження на розпорядження якої у відповідача відсутні.

Крім того апелянт зазначав, що зобов`язання надати дозвіл на розробку проекту землеустрою є втручанням в його дискреційні повноваження та виключну компетенцію.

У судовому засіданні представник відповідача вимоги апеляційної скарги підтримав, просив її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Представник позивача у судовому засідання проти доводів апеляційної скарги заперечувала, вважала рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судовим розглядом, рішенням 14-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 18.02.2022 визначено питання створення індустріального парку пріоритетним при реалізації Плану соціально-економічного розвитку Терешківської територіальної громади на 2022 рік, створено робочу групу по підготовці концептуального плану організаційних заходів по створенню та реєстрації індустріального парку на території Терешківської територіальної громади.

Відповідно до протоколу № 1 від 21.02.2022 Робочої групи по створенню та реалізації індустріального парку визначена земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006, що знаходиться за межами населеного пункту с. Заворскло, та потребує внесення в межі населеного пункту с. Заворскло відповідно до генерального плану. Визначено земельну ділянку з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006 для індустріального парку, з подальшим поділом на дві земельні ділянки.

Рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі запасу (КВЦПЗ 16.00) кадастровий номер 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, на території адміністративного підпорядкування Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на окремі земельні ділянки площею 29,3843 га та 23,9015 га.

У свою чергу, Держгеонадра листом від 22.02.2022 вих.№ 2150/01/08-22 звернулась до Полтавської районної ради та Терешківської сільської ради щодо розгляду питання про надання погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Рішенням дев`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 10.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Рішенням 16-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 27.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Терешківської територіальної громади Полтавського району Полтавської області.

19.10.2022 ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" визнане переможцем електронного аукціону щодо придбання спеціального дозволу на користування надрами - Ватажкова ділянка, а 31.10.2022 між Держгеонадра та ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" укладено договір №3/6-22 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, яка знаходиться у Полтавському районі Полтавської області.

06.12.2022 Держгеонадра надала позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний номер 5447, додатком до якого є Угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення ділянок надр корисних копалин місцевого значення.

08.12.2022 позивач звернувся до Терешківської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Рішенням двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" відповідач відмовив у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою з огляду на невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло), розробки проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженого одинадцятою сесією восьмого скликання Полтавської районної ради 08.12.2022. Також відповідач зазначив, що рішенням 15 позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 зазначена земельна ділянка виділена для створення індустріального парку на території сільської ради.

ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску", не погодившись із зазначеним рішенням сільської ради, оскаржило останнє у судовому порядку.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 у справі № 440/603/23визнано протиправним та скасовано рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" та зобов`язано Терешківську сільську раду Полтавського району Полтавської області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" від 08.12.2022 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006, з урахуванням висновків суду.

Вказане рішення суду набрало законної сили 12.09.2023.

На виконання зазначеного судового рішення двадцять перша сесія восьмого скликання Терешківської сільської ради прийняла рішення від 18.10.2023 «Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі 440/603/23», яким:

- скасовано рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску"»;

- відмовлено у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуваннями надрами за рахунок земель сількогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Не погодившись із зазначеним рішенням сільської ради, а також рішеннями про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади та про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що спірні рішення відповідачем прийняті без врахування всіх обставин, відповідач діяв непослідовно, з огляду на що такі недоліки у діяльності відповідача вказують на протиправність прийнятих рішень.

Колегія суддів частково погоджується із висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі земельних ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Згідно з ч. 4 ст. 66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються у користування власникам спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) на видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності (з автоматичним продовженням строку дії земельного сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами). Встановлення земельних сервітутів для зазначених цілей здійснюється без зміни цільового призначення таких земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Статтею 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Згідно з ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Абзацем 1 ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, передбачений ч. 3 ст.123 Земельного кодексу України, є вичерпним.

Судовим розглядом встановлено, що у лютому 2022 відповідач утворив Робочу групу з підготовки концептуального плану організаційних заходів щодо створення та реєстрації індустріального парку на території Терешківської сільської ради.

В подальшому рішенням 14-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 18.02.2022 визначено питання створення індустріального парку пріоритетним при реалізації Плану соціально-економічного розвитку Терешківської територіальної громади на 2022 рік, створено робочу групу по підготовці концептуального плану організаційних заходів по створенню та реєстрації індустріального парку на території Терешківської територіальної громади.

Відповідно до протоколу № 1 від 21.02.2022 Робочої групи по створенню та реалізації індустріального парку визначена земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006, що знаходиться за межами населеного пункту с. Заворскло, та потребує внесення в межі населеного пункту с. Заворскло відповідно до генерального плану. Визначено земельну ділянку з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006 для індустріального парку, з подальшим поділом на дві земельні ділянки.

Рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі запасу (КВЦПЗ 16.00) кадастровий номер 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, на території адміністративного підпорядкування Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на окремі земельні ділянки площею 29,3843 га та 23,9015 га.

У свою чергу, Держгеонадра листом від 22.02.2022 вих.№ 2150/01/08-22 звернулась до Полтавської районної ради та Терешківської сільської ради щодо розгляду питання про надання погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Рішенням дев`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 10.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Рішенням 16-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 27.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Терешківської територіальної громади Полтавського району Полтавської області.

19.10.2022 ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" визнане переможцем електронного аукціону щодо придбання спеціального дозволу на користування надрами - Ватажкова ділянка, а 31.10.2022 між Держгеонадра та ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" укладено договір №3/6-22 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, яка знаходиться у Полтавському районі Полтавської області.

При цьому, саме в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, дозвіл на поділ якої надано рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022, позивач обрав ділянку орієнтовною площею 24,58 га, на яку ним отримано спеціальний дозвіл на користування надрами від 06.12.2022 № 5447 з метою геологічного вивчення піску, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями.

06.12.2022 Держгеонадра надала позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний номер 5447, додатком до якого є Угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення ділянок надр корисних копалин місцевого значення.

Так, позивач 08.12.2022 звернувся до Терешківської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Рішенням двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" відповідач відмовив у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою.

Втім зазначене рішення відповідача рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 у справі № 440/603/23 визнано протиправним та скасовано, зобов`язано Терешківську сільську раду Полтавського району Полтавської області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" від 08.12.2022 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з урахуванням висновків суду.

18.10.2023 Терешківська сільська рада, на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі № 440/603/23, враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою території сільської відмовила у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуваннями надрами за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Так, оскаржуване рішення від 18.10.23 не містить конкретної підстави відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Разом з тим, відповідно до протоколу засідання постійної комісії з питання земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою території Терешківської сільської ради № 28 від 17.10.2023 щодо питання виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі № 440/603/23 під час засідання зазначено, що земельної ділянки з кадастровим 5324081000:00:014:006 не існує, на її місці створено дві земельні ділянки, з кадастровими номерами 5324081000:00:014:0010, 5324081000:00:014:0011, одна з яких (5324081000:00:014:0010) виділена під еко індустріальний парк «Заворскло». Враховуючи зазначені обставини рекомендовано сесії сільської ради відмовити ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Також у ході судового розгляду справи відповідач посилався на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 поділена на дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010, яка виділена під еко індустріальний парк та кадастровий номер 5324081000:00:014:0011, також обрана позивачем земельна ділянка частково розташована на землях ДСГП "Ліси України", що є землями державної власності.

Інших підстав, що покладені в основу оскаржуваного рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, відповідачем не зазначено.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що відмова Терешківської сільської ради від 18.10.2023 надана з тих же підстав, які були наведені відповідачем у попередньому рішенні двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022, оцінка обґрунтованості яких вже була надано судом за наслідками розгляду адміністративної справи № 440/603/23.

Так, стосовно посилань відповідача на невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло), розробки проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженого одинадцятою сесією восьмого скликання Полтавської районної ради 08.12.2022, та щодо факту виділення зазначеної ділянки для створення індустріального парку на території сільської ради рішенням 15 позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022, суд у справі № 440/603/23 дійшов наступних висновків:

«Посилання відповідача на наявність у нього намірів щодо створення та реєстрації індустріального парку на території Терешківської сільської ради не є визначеною законом підставою для відмови у наданні позивачу дозволу на розробку землевпорядної документації.

Не впливає на розгляд клопотання позивача від 08.12.2022 й факт поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га на дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010 площею 23,9015 га та кадастровий номер 5324081000:00:014:0011 площею 29,3843 га, адже їх поділ відбувся у лютому 2023 року, тобто вже після розгляду відповідачем клопотання ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску".

Крім того, слід зазначити, що під час розгляду клопотання про надання дозволу на розробку землевпорядної документації компетентний орган не позбавлений можливості здійснити коригування орієнтовних розмірів та місця розташування земельної ділянки, зазначених особою

Також, у ході судового розгляду відповідачем не надано доказів фактичної зайнятості новоутворених земельних ділянок з кадастровими номерами 5324081000:00:014:0010, 5324081000:00:014:0011.

Одночасно, матеріали справи не містять доказів розробки відповідачем технічної документації з питань розміщення (утворення) індустріального парку та її затвердження у визначеному законом порядку.

Стосовно посилань відповідача на те, що обрана позивачем земельна ділянка частково розташована на землях ДСГП "Ліси України", що є землями державної власності, слід зазначити, що входження частини обраної позивачем земельної ділянки до меж населеного пункту с. Заворскло не змінило їх форму власності (комунальна) та, відповідно розпорядника такими землями - Терешківську сільську раду (с. Заворскло входить в Терешківську об`єднану територіальну громаду).

При цьому, наданий до суду графічний матеріал не є належним доказом наведених обставин, а повідомлені відповідачем обставини суперечать наданим ним відомостям Державного земельного кадастру, згідно з якими утворені внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010 площею 23,9015 га та кадастровий номер 5324081000:00:014:0011 площею 29,3843 га є землями комунальної власності Терешківської сільської ради.

Тож, доводи відповідача про невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло) та проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженому рішення одинадцятої сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 08.12.2022, не знайшли свого підтвердження у ході розгляду цієї справи у суді».

Отже, підстави відмови, зазначені у рішенні двадцять перша сесія восьмого скликання Терешківської сільської ради прийняла рішення від 18.10.2023 «Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі 440/603/23», вже були предметом судового розгляду, за наслідками якого останні були визнані протиправними, з огляду на що прийняття відповідачем рішення про відмову у наданні дозволу на розробку землевпорядної документації з тих же підстав є повторним порушенням права позивача на отримання земельної ділянки.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що рішення 28 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.10.2023 "Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі № 440/603/23" є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно правомірності рішень 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади" та 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", колегія суддів зазначає наступне.

Так, рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі запасу (КВЦПЗ 16.00) кадастровий номер 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, на території адміністративного підпорядкування Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на окремі земельні ділянки площею 29,3843 га та 23,9015 га

Судовим розглядом встановлено, що до прийняття вказаного рішення Держгеонадра листом від 22.02.2022 вих.№ 2150/01/08-22 звернулась до Полтавської районної ради та Терешківської сільської ради щодо розгляду питання про надання погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Відповідно до ст. 16 Кодексу України про надра (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Отже, з метою надання спеціального дозволу на користування надрами Держгеонадра ініціювало попереднє погодження питання про надання земельної ділянки з відповідною радою.

В подальшому рішенням дев`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 10.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області.

Рішенням 16-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 27.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Терешківської територіальної громади Полтавського району Полтавської області.

Отже, дослідивши обставини, що передували прийняттю відповідачем оскаржуваних рішень, слід зазначити, що на момент прийняття рішення від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності" Терешківська сільська рада Полтавського району Полтавської області була обізнана із намірами Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області, у тому числі, в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, що передбачало в подальшому передачу земельної ділянки у користування певному суб`єкту господарювання.

При цьому, надаючи 10.05.2022 погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами на ділянці, у тому числі, в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, прийняте перед цим рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності" відповідачем не розцінене як перешкода у подальшому наданні вказаної земельної ділянки у користування.

06.12.2022 ТОВ "Науково виробниче підприємство "Яциново - слобідський кар`єр піску" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5447 з метою геологічного вивчення піску, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями, зокрема, видобування корисних копалин Ватажкова ділянка згідно географічних координат зазначених у ньому на земельній ділянці загальною площею 24,58 га., яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га.

Разом з тим, рішенням двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" відповідач відмовив у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою, зокрема, фактично з тих підстав, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 поділена на дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010 відповідно до рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022.

Таким чином викладені обставини свідчать про те, що Терешківська сільська рада, будучи обізнаною про факт надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску розташованої на території Терешківської територіальної громади Полтавського району Полтавської області Ватажкової ділянки, у тому числі земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006, що передбачало передачу вказаної земельної ділянки у користування у даному випадку ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску", приймає оскаржуване рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", яке в подальшому покладає в основу відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, чим створює умови для порушення права позивача на отримання земельної ділянки у користування.

Отже, колегія суддів погоджується із твердженням суду першої інстанції, що відповідач, приймаючи вказані вище рішення, діяв суперечливо та непослідовно, а отже така поведінка суб`єкта владних повноважень при здійсненні своїх повноважень, яка передбачала зволікання із наданням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, прийняття рішення як перешкоди у наданні такого дозволу, може кваліфікуватися як недобросовісна.

У своїх рішеннях Конституційний Суд України постійно наголошує на тому, що ключовим у питанні розуміння гарантованого статтею 8 Конституції України принципу верховенства права є принцип юридичної (правової) визначеності, який вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності норм права, зокрема їх передбачуваності (прогнозованості) та стабільності (абзац шостий підпункту 2.1 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2017 року № 2-р/2017).

Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, які необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (абзац третій пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005).

Отже, державні установи повинні бути послідовними щодо прийнятих ними нормативних актів, ненормативних актів, а також дотримуватися розумної рівноваги між передбачуваністю (довірою, законними очікуваннями, впевненістю) особи і тими інтересами, заради забезпечення яких у регулювання вносяться зміни. Повага до такої впевненості, як зазначав Європейський суд з прав людини, має бути мірою правового захисту у внутрішньому праві проти свавільного втручання державних органів у гарантовані права (пункт 156 Рішення у справі "Kopecky проти Словаччини" від 28 вересня 2004 року, заява № 44912/98).

У справі «Рисовський проти України» Європейський Суд з прав людини «... підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок … і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси…».

Враховуючи викладене колегія суддів доходить висновку, що оскаржуване рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", прийняте у такий спосіб, є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно доводів апеляційної скарги про те, що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування та вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", яке реалізоване шляхом формування двох нових земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, не може бути скасоване у судовому порядку, колегія суддів зазначає наступне.

Так, апелянт обґрунтовуючи наведений довод посилається на рішення 23 сесії восьмого скликання від 21.04.2023 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Терешківської сільської ради», яким Терешківська сільська рада Полтавського району, вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 53,2858 га. Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (код згідно КВЦПЗ 01.17) земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які н надані у власність або користування громадян чи юридичний особам) за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на 2 земельні ділянки, а саме: земельна ділянка площею - 23,9015 га., кадастровий номер № 53244081000:00:014:0010; - земельна ділянка площею - 23,9015 га., кадастровий номер № 53244081000:00:014:0011; уповноважити сільського голову Турпітько В.П. здійснити державну реєстрацію права комунальної власності в органі Державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Втім, доказів виконання рішення 23 сесії восьмого скликання від 21.04.2023 не надано.

Водночас, задовольняючи позовні вимоги в частині скасування рішення 28 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.10.2023 "Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі №440/603/23", з огляду на його протиправність у зв`язку з необґрунтованістю підстав відмови, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду.

Колегія суддів погоджується із обраним способом відновлення порушеного права позивача, враховуючи неодноразову відмову Терешківської сільської ради у наданні позивачу такого дозволу, при цьому з аналогічних підстав, що були визнані протиправними у судовому порядку, з огляду на що має бути застосований спосіб відновлення порушеного права, який буде ефективним та таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, та необхідність повторного звернення позивача до суду за захистом своїх прав.

Так, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення з одночасним визнанням бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною, і це прямо вбачається з п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України.

При цьому, такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача і необхідність їх відновлення.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів вважає обґрунтованими позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача видати ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області з кадастровим номером 532408100:00:014:0006.

Стосовно доводів відповідача про те, що зобов`язання надати дозвіл на розробку проекту землеустрою є втручанням в його дискреційні повноваження та виключну компетенцію колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У справі, що переглядається, повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивовано відмови у його наданні, регламентовано ст. 123 Земельного кодексу України.

Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями, а тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Частиною 4 ст. 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Судовим розглядом встановлено, що відповідач двічі безпідставно відмовляв у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, зокрема вирішуючи дане питання в порядку виконання судового рішення про зобов`язання вчинити такі дії, а отже спосіб захисту прав позивача, обраний судом шляхом не є втручанням суду у дискреційні повноваження Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Разом з тим, стосовно позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади" колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Положеннями ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Отже, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав, свобод чи інтересів особи, що звернулася до суду з позовом, у публічно-правових відносинах.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в своєму Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Це означає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

У Рішенні від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам.

Отже, охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

При цьому, позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Однак, порушення вимог закону діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

Звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів особи, тому вона має довести (а суд - встановити), що позивачеві належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких він звернулася до суду.

На підставі викладеного та з урахуванням приписів статей 2, 5, 9 КАС України, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Натомість, відсутність спору, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

Так, рішенням 14-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 18.02.2022 визначено питання створення індустріального парку пріоритетним при реалізації Плану соціально-економічного розвитку Терешківської територіальної громади на 2022 рік, створено робочу групу по підготовці концептуального плану організаційних заходів по створенню та реєстрації індустріального парку на території Терешківської територіальної громади.

Відповідно до протоколу № 1 від 21.02.2022 Робочої групи по створенню та реалізації індустріального парку визначена земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006, що знаходиться за межами населеного пункту с. Заворскло, та потребує внесення в межі населеного пункту с. Заворскло відповідно до генерального плану. Визначено земельну ділянку з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006 для індустріального парку, з подальшим поділом на дві земельні ділянки.

Правові та організаційні засади створення і функціонування індустріальних парків на території України з метою забезпечення економічного розвитку та підвищення конкурентоспроможності територій, активізації інвестиційної діяльності, створення нових робочих місць, розвитку сучасної виробничої та ринкової інфраструктури визначені Закону України "Про індустріальні парки" від 21.06.2012 № 5018-VI.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про індустріальні парки" індустріальний (промисловий) парк (далі - індустріальний парк) - визначена ініціатором створення індустріального парку відповідно до містобудівної документації облаштована відповідною інфраструктурою територія, у межах якої учасники індустріального парку можуть здійснювати господарську діяльність у сфері переробної промисловості, переробки промислових та/або побутових відходів (крім захоронення відходів), альтернативної енергетики, зберігання енергії, а також науково-технічну діяльність, діяльність у сфері інформації і електронних комунікацій на умовах, визначених цим Законом та договором про здійснення господарської діяльності у межах індустріального парку.

Згідно зі ст. 5 Закону України "Про індустріальні парки" право на створення індустріальних парків на землях державної і комунальної власності мають органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які згідно з Конституцією України здійснюють право власника на землю від імені Українського народу і відповідно до закону наділені повноваженнями розпорядження земельними ділянками, а також орендарі земельних ділянок, які згідно з цим Законом відповідають вимогам щодо використання їх для індустріального парку.

Отже, Терешківськасільська рада Полтавського району Полтавської області як орган місцевого самоврядування, який має повноваженнями розпорядження земельними ділянками, наділений правом створення індустріальних парків на території на землях, що перебувають у їх розпорядженні.

При цьому на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення про створення індустріального парку спірні правовідносини із ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" були відсутні.

Звернення Держгеонадра до Терешківської сільської ради щодо розгляду питання про надання погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами на земельній ділянці, на якій створено парк, здійснено 22.02.2022, відповідне погодження надане рішенням дев`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 10.05.2022, тобто після прийняття оскаржуваного рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади".

Згідно зі ст. 14 Закону України "Про індустріальні парки" рішення про створення індустріального парку приймається ініціатором створення на основі затвердженої згідно з вимогами цього Закону концепції індустріального парку. Індустріальний парк створюється на строк не менше 30 років.

Ініціатор створення протягом п`яти робочих днів з дня прийняття рішення про створення індустріального парку зобов`язаний подати до уповноваженого державного органу копію рішення про створення індустріального парку та концепцію індустріального парку.

Рішення про створення індустріального парку є підставою для укладення договору про створення та функціонування індустріального парку між ініціатором створення та керуючою компанією індустріального парку.

З метою державного стимулювання, передбаченого законодавством, уповноважений державний орган створює, веде та розміщує на своєму офіційному веб-сайті Реєстр індустріальних парків, до якого індустріальні парки включаються за заявою ініціаторів створення.

Отже, порядок створення індустріального парку передбачає після прийняття рішення про його створення обов`язкове укладення договору про створення та функціонування індустріального парку між ініціатором створення та керуючою компанією індустріального парку.

Разом з тим, п. 1 ст. 37 Закону України "Про індустріальні парки" передбачено, що індустріальний парк ліквідується у разі, якщо:

1) протягом двох років з дня прийняття рішення про його створення не укладено договір про створення та функціонування індустріального парку, крім випадків, визначених законом;

2) протягом трьох років у межах індустріального парку не здійснюється господарська діяльність його учасниками.

Судовим розглядом встановлено, що в рамках створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади" відповідачем як ініціатором створення даного об`єкту прийнято виключно оскаржуване рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 про його створення, створено робочу групу по підготовці концептуального плану.

Втім, подальше розроблення концепції індустріального парку, укладення договору про його створення та функціонування між ініціатором створення - Терешківською сільською радою Полтавського району Полтавської області та керуючою компанією індустріального парку у ході судового розгляду не встановлено, відповідачем відповідних доказів не надано.

Враховуючи наведені обставини в силу п. 1 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про індустріальні парки" індустріальний парк, створений рішенням 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022, станом на лютий 2024 підлягав ліквідації, рішення про яку мав прийняти відповідач як ініціатор його створення.

Крім того, виходячи з аналізу змісту Закону України "Про індустріальні парки", створення на певній території індустріального парку не є перешкодою для здійснення господарської діяльності учасниками індустріального парку.

Крім того, положеннями Закону України "Про індустріальні парки" не встановлено прямої заборони на здійснення користування надрами на земельній ділянці, розташованій на території парку, спеціальний дозвіл на що отриманий позивачем, з огляду на що створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади на земельній ділянці з кадастровим номером 5324081000:00:014:0006 не є перешкодою для виконання відповідачем судового рішення щодо видання ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Таким чином, у ході судового розгляду справи не встановлено порушення прав та інтересів позивача саме рішенням 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022.

При цьому, в контексті забезпечення реалізації позивачем своїх прав, за захистом яких він звернувся до суду, визнання протиправним рішення 15 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 25.02.2022 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", рішення 28 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.10.2023 "Про виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 по справі № 440/603/23" та зобов`язання відповідача дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду є достатнім та ефективним, виходячи із суті спірних правовідносин.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

Суд першої інстанції зазначеного не врахував, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно ст. 317 КАС України підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; недоведеність обставин, що мають значення справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

На підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади" із прийняттям в цій частині нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Стосовно розподілу судових витрат колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Відповідно до ч. 2-7 ст. 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним зі складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення не співмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідно до ч. ч. 1, 7 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Колегія суддів зазначає, що вирішуючи питання про визначення розміру витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами, суд враховує складність справи, час витрачений адвокатом на виконання робіт, обсяг наданих послуг та ціну позову.

При цьому, необхідно враховувати, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).

Судовим розглядом встановлено, що під час розгляду справи в суді першої інстанції правова допомога позивачу надавалась Адвокатським бюро "Олени Панченко" на підставі договору про надання правової допомоги від 30.11.2023 № 01-30/11/23.

Відповідно до п. 2.1. Договору розмір гонорару, який клієнт сплачує адвокатському бюро за надану в межах цього договору правничу допомогу становить 18000 грн. за виконання робіт, визначених в п. 1.1 даного договору.

Згідно з п. 3.1. Договору правова допомога вважається наданою після підписання детального опису робіт (наданих послуг), виконаних адвокатським бюро (адвокатом) на виконання умов даного договору та/або акту приймання-передачі наданої правової допомоги, який підписується сторонами та скріплюється печатками.

Відповідно до акт приймання-передачі наданої правничої допомоги від 02.01.2024, детального опису робіт (наданих послуг) позивачу надані наступні послуги з професійної правничої допомоги:

- попереднє опрацювання матеріалів, наданих клієнтом, підготовка правової позиції 1 год., підготовка та надсилання адвокатських запитів до Терешківської сільської ради - 1,5 год.;

- підготовка та подання до суду позовної заяви - 8 год.;

- здійснення пошуку та вивчення законодавчих та нормативно-правових актів, пошук та вивчення судової практики - 1 год.;

- надання усних консультацій, роз`яснень, узгодження позиції у справі, обговорення ходу ведення справи з клієнтом - 1 год.;

- підготовлено заяву про поновлення процесуального строку - 1 год.

Загальна вартість наданих послуг у даній справі за результатами розгляду справи судом першої складає 18000 грн.

Колегія суддів зазначає, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи.

Так, аналізуючи зміст наданих позивачу послуг, зазначених у детальному описі, слід вказати, що такі послуги як попереднє опрацювання матеріалів, наданих клієнтом, підготовка правової позиції, підготовка та надсилання адвокатських запитів, здійснення пошуку та вивчення законодавчих та нормативно-правових актів, пошук та вивчення судової практики є складовими єдиного процесу щодо підготовки та складання адміністративного позову, до якого входить вивчення, аналіз, складання документів, з огляду на що окреме їх виділення є необґрунтованим.

Стосовно таких послуг як надання усних консультацій, роз`яснень, узгодження позиції у справі, обговорення ходу ведення справи з клієнтом, слід застосовувати принцип необхідності та дійсності наданих послуг із урахуванням юридичного результату для сторони, що досягнутий внаслідок таких послуг.

Отже, в контексті здійснення представництва інтересів позивача у даній справі, реальним результатом, який відображено у детальному описі робіт, є підготовка та подання до суду позовної заяви, підготовка заяви про поновлення процесуального строку, на що адвокатом витрачено 9 год., що із урахуванням визначеного умовами договору про надання правової допомоги від 30.11.2023 № 01-30/11/23 загального розміру гонорару становить 12000 грн.

У той же час, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Таким чином, оскільки рішенням суду апеляційної інстанції позовні вимоги ТОВ "Науково виробниче підприємство "Яциново - слобідський кар`єр піску" було задоволено частково, беручи до уваги пропорційність задоволених вимог по відношенню до обсягу заявлених вимог, колегія суддів доходить висновку, що заява позивача про розподіл судових витрат, понесених на правничу допомогу, підлягає частковому задоволенню та стягненню на користь позивача суми витрат на професійну правничу допомогу у загальному розмірі 8000 грн.

Також, із матеріалів справи встановлено, що за подання позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у розмірі 8052 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 4361 від 05.12.2023 (т. 1 а.с. 16).

Враховуючи, що за наслідками судового розгляду апеляційну скаргу задоволено частково, беручи до уваги пропорційній сплаченої суми до розміру задоволених позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 5368 грн.

Отже, колегія суддів доходить висновку про зміну розподілу судових витрат, здійсненого судом першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області - задовольнити частково.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024 по справі № 440/18019/23 - скасувати в частині визнання протиправним та скасування рішення 14 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.02.2022 "Про реалізацію створення індустріального парку на території Терешківської територіальної громади".

Прийняти в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" - відмовити.

В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024 року по справі № 440/18019/23 - залишити без змін.

Змінити розподіл судових витрат.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 5368,00 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 8000,00 (вісім тисяч) грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов Постанова складена в повному обсязі 07.02.25.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2025
Оприлюднено10.02.2025
Номер документу125010639
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —440/18019/23

Постанова від 29.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 29.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 05.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні