ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 140/4881/24 пров. № А/857/22916/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого суддіШавеля Р.М.,
суддівБруновської Н.В. та Хобор Р.Б.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «МД Трейд плюс» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 26.08.2024р. в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МД Трейд плюс» до Головного управління ДПС у Волинській обл., утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби, та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, спонукання до вчинення певних дій (суддя суду І інстанції: Ксензюк А.Я., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 26.08.2024р., м.Луцьк; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: не зазначена),-
В С Т А Н О В И В:
03.05.2024р. (згідно з відомостями реєстраційної позначки суду першої інстанції) позивач Товариство з обмеженою відповідальністю /ТзОВ/ «МД Трейд плюс» звернувся до суду із адміністративним позовом, в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління /ГУ/ ДПС у Волинській обл. № 10951886/44700332 від 24.04.2024р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 24 від 14.02.2024р.;
зобов`язати Державну податкову службу /ДПС/ України зареєструвати податкову накладну ТзОВ «МД Трейд плюс» № 24 від 14.02.2024р. в Єдиному реєстрі податкових накладних /ЄРПН/ днем її подання на реєстрацію;
стягнути на користь позивача сплачений судовий збір (Т.1, а.с.1-7).
Розгляд справи здійснено судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами (Т.1, а.с.251 і на звороті).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 26.08.2024р. у задоволенні заявленого позову відмовлено (Т.2, а.с.15-22).
Не погодившись з винесеним судовим рішенням, його оскаржив позивач ТзОВ «МД Трейд плюс», який покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до помилкового вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою заявлений позов задовольнити (Т.2, а.с.27-39).
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що причиною неприйняття відповідачем ГУ ДПС у Волинській обл. додаткових пояснень та документів є недотримання позивачем форми їх подання (для повідомлень про подання пояснень та повідомлень про подання додаткових пояснень існують окремі форми). Позивач подав повідомлення № 3 від 23.04.2024р. з додатками у кількості 22 шт. у формі «повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних», а не у формі «повідомлення про подання додаткових пояснень та копій документів щодо податкових накладних».
Разом з тим, чинним законодавством не затверджені обов`язкові форми подання таких повідомлень, тобто, законом не визначено обов`язок платника податку додержуватися зазначених форм при оформленні повідомлень про подання пояснень/додаткових пояснень.
У свою чергу, контролюючим органом не заперечується сам факт подання (надання) позивачем запитуваних додаткових пояснень та документів та/або не заперечується факт отримання контролюючим органом вказаних документів. Отже, контролюючий орган отримав необхідні документи у своє розпорядження, що підтверджується матеріалами справи, однак не прийняв їх до розгляду з формальних причин.
В розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРГІН податкових накладних.
Також покликання суду на Порядок обміну електронними документами з контролюючими органам, затв. наказом Міністерства фінансів /МФ/ України № 557 від 06.06.2017р. є помилковим, оскільки останній втратив свою чинність у зв`язку з набранням чинності наказом МФ України № 394 від 14.07.2023р.
Відповідач ГУ ДПС у Волинській обл. скерував до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вважає її безпідставною, необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції надав належну оцінку всім обставинам справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального законодавства, ухвалив законне і справедливе судове рішення (Т.2, а.с.51-59).
Розгляд справи в апеляційному порядку здійснено в порядку письмового провадження за правилами ст.311 КАС України без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у них доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції, позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» зареєстровано як юридична особа 26.07.2022р.; основним видом діяльності якого є: 23.61 - виготовлення виробів із бетону для будівництва, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Т.1, а.с.11-18).
11.12.2023р. між ТзОВ «МД Трейд плюс» (постачальник) та ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» (покупець) укладено договір поставки № 11/12/23, за умовами якого постачальник зобов`язується систематично передавати у власність покупцю товар, в асортименті, кількості по цінах, встановлених у видаткових накладних у відповідності до узгоджених сторонами замовлень, а покупець зобов`язується приймати товар і вчасно його оплачувати постачальникові на умовах даного договору (Т.1, а.с.31-34).
Згідно із специфікацією № 1 від 13.02.2024р. (додаток № 1 до договору поставки № 11/12/23 від 11.12.2023) позивач прийняв на себе зобов`язання поставити ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» наступний товар: «Бетон М-400 (Р4)» в кількості 320/м3 на загальну суму 998400 грн., в т.ч. ПДВ 166400 грн. (Т.1, а.с.35).
Відповідно до платіжної інструкції від 14.02.2024р. (Т.1, а.с.36) та на підставі рахунку на оплату № МД1 від 14.02.2024р. (Т.1, а.с.37) ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» сплатило на користь позивача кошти в сумі 998400 грн. з вказаний товар.
Позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» склав та подав для реєстрації в ЄРПН податкову накладну № 24 від 14.02.2024р. на загальну суму 998400 грн., в тому числі ПДВ 166400 грн. (Т.1, а.с.19).
Відповідно до квитанції від 04.03.2024р. реєстрація вказаної податкової накладної зупинена на підставі п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою Кабінету Міністрів /КМ/ України № 1165 від 11.12.2019р., у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 3824 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає, пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (Т.1, зворот а.с.19).
Для підтвердження реєстрації спірної податкових накладних позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 2 від 10.04.2024р. (Т.1, а.с.20), до якого долучив копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, а саме: пояснення № 3 від 10.04.2024р. щодо реальності господарської операції до податкової накладної, реєстрація якої була зупинена; договору поставки № 11/12/23 від 11.12.2023р., специфікації № 1 (додаток № 1) від 13.02.2024р. до вказаного договору поставки, платіжної інструкції від 14.02.2024р. та рахунку № МД1 від 14.02.2024р., видаткової накладної № МД2 від 19.02.2024р., товарно-транспортних накладних /ТТН/ № 7-2, № 8-2, № 9-2, № 10-2, № 11-2, № 12-2, № 13-2, № 14-2, № 15-2, № 16-2, №16-3 від 19.02.2024р., видаткової накладної № МД10 від 21.02.2024р., ТТН № 19-2, № 20-2, №21-2, № 22-2, № 23-2 № 24-2, № 4, № 5, № 6, № 7, № 8, № 9, № 10, № 11 від 21.02.2024р., видаткової накладної № МД11 від 23.02.2024р., ТТН № 26-2, №22, № 27-2, № 28-2, № 29-2, № 30-2, № 31-2, № 32-2, № 12, № 13, № 14, № 15, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20, № 21 від 23.02.2024р., договору суборенди № 01112023 від 01.11.2023р. з актом прийому-передачі від 01.11.2023р., договору поставки № 8 від 14.08.2023р. з специфікацією (додаток № 1) до нього, додаткової угоди № 1 від 08.11.2023р. до вказаного договору поставки, видаткових накладних № 82 від 07.12.2023р. з актом приймання-передачі від 07.12.2023р., № 78 від 13.11.2023р. з актом приймання-передачі від 13.11.2023р., № 79 від 13.11.2023р. з актом приймання-передачі від 13.11.2023р., наказу № 3/1 від 02.01.2024р., акту приймання-передачі основних засобів від 02.01.2024р., паспорту (технічних опис та інструкція з експлуатації) від 01.11.2023р., паспорту з експлуатації МБ3У-40.000.00 від 13.11.2023р., сертифікату відповідності TER.1.Пр.505-23 від 26.12.2023р., протоколів випробувань № 1112-Б від 26.12.2023р., № 1307-11 від 20.12.2023р., договору оренди автомобіля № 01/02 від 05.02.2024р. та ін. (Т.1, а.с.26-145).
16.04.2024р. відповідач ГУ ДПС у Волинській обл. надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332, яким запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У графі «Додаткова інформація» вказано надати підтверджуючі документи щодо походження матеріалів та сировини, використаної в ході виробництва товару (Т.1, а.с.21-22).
Після отримання вказаного повідомлення позивач подав до контролюючого органу повідомлення № 3 від 23.04.2024р. про подання пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (Т.1, а.с.23).
Згідно із квитанцією № 2 від 24.04.2024р. до вказаного повідомлення документ не прийнято. Виявленні помилки/зауваження: повідомлення № 3 від 23.04.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, не прийнято до розгляду: по податковій накладній № 24 від 14.02.2024р. вже є прийняте до розгляду повідомлення № 2 від 10.04.2024р. (Т.1, зворот а.с.23).
В цей же день 24.04.2024р. позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» направив повідомлення № 1 про подання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідно до встановленої форми (Т.1, а.с.24).
Згідно із квитанцією № 2 від 24.04.2024р. до вказаного повідомлення документ не прийнято. Виявленні помилки/зауваження: повідомлення від 24.04.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, не прийнято до розгляду: по податковій накладній № 24 від 14.02.2024р. порушено термін подання повідомлення, визначеного п.9 Порядку № 520 (Т.1, зворот а.с.24).
24.04.2024р. Комісією ГУ ДПС у Волинській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 10951886/44700332 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 24 від 14.02.2024р. у зв`язку із ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податків (Т.1, а.с.25).
Позивач стверджує, що ним дотримано усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, надано пояснення та додаткові документи на вимогу відповідача. Вважає, що йому протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з чим він звернувся із розглядуваним позовом до суду.
Приймаючи рішення по справі та відмовляючи в задоволенні заявленого позову, суд першої інстанції виходив з того, що додаткові пояснення та/або копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в ЄРПН, були неприйняті контролюючим органом з вини позивача, який вперше подав такі документи у невстановленій формі та повторно з порушенням терміну подання такого повідомлення, визначеного п.9 Порядку № 520 та фактично вже в день прийняття оскаржуваного рішення ГУ ДПС у Волинській обл. № 10951886/44700332 від 24.04.2024р. про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
На думку суду, зазначена у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформація щодо відповідності господарської операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій надавала позивачу можливість надати контролюючому органу всі документи, які ТзОВ «МД Трейд плюс» мало у своєму розпорядженні та які підтверджують, як інформацію, зазначену у відповідній податковій накладній, так і інформацію, яка вимагалася згідно із повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332 від 16.04.2024р.
Оскільки поданий позивачем контролюючому органу пакет документів не був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 24 від 14.02.2024р. в ЄРПН, тому відповідач правомірно прийняв рішення № 10951886/44700332 від 24.04.2024р. про відмову в реєстрації вказаної податкової накладної в ЄРПН.
Сформовані судом першої інстанції висновки колегія суддів вважає такими, що відповідають фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, з наступних причин.
Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України (у редакції, чинній з 31.12.2017р.) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених КМ України.
Редакція п.201.16 ст.201 ПК України змінена на підставі Закону України № 2245-VIII від 07.12.2017р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону доручено КМ України до 01.03.2018р. визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
На виконання цієї норми КМ України прийнято постанову № 1165 від 11.12.2019р., якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р. (надалі - Порядок № 1165):
п.2 - автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
п.7 - у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
п.8 - платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
п.10 - у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
п.11 - у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено під час судового розгляду, реєстрація спірної податкової накладної була зупинена на підставі п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку № 1165 у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 3824, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (Т.1, зворот а.с.19).
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку № 1165.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає п.11 Порядку №1165.
За таких обставин податковий орган обґрунтовано відніс розглядувані господарські операції до відповідного критерію, що визначений п.1 Критеріїв ризиковості господарських операцій; спростувань такого висновку відповідача від платника податків не надходило.
Відповідно до п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019р. (надалі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 9 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до п.10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як з`ясовано під час судового розгляду, для підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній, позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 2 від 10.04.2024р. разом із копіями первинних документів (Т.1, а.с.20, 26-145).
На підставі п.9 Порядку № 520 відповідач ГУ ДПС у Волинській обл. надіслав позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332 від 16.04.2024р., яким запропонував надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У графі «Додаткова інформація» вказано надати підтверджуючі документи щодо походження матеріалів та сировини, використаної в ході виробництва товару (Т.1, а.с.21-22).
Після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332 від 16.04.2024р. позивач подав до контролюючого органу повідомлення № 3 від 23.04.2024р. про подання пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (Т.1, а.с.23).
Згідно із квитанцією № 2 від 24.04.2024р. до вказаного повідомлення документ не прийнято. Виявленні помилки/зауваження: повідомлення № 3 від 23.04.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено не прийнято до розгляду: по податковій накладній № 24 від 14.02.2024р. вже є прийняте до розгляду повідомлення № 2 від 10.04.2024р. (Т.1, зворот а.с.23).
В цей же день 24.04.2024р. позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» направив повідомлення № 1 про подання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідно до встановленої форми (Т.1, а.с.24).
Згідно із квитанцією № 2 від 24.04.2024р. до вказаного повідомлення документ не прийнято. Виявленні помилки/зауваження: повідомлення від 24.04.2024р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, не прийнято до розгляду: по податковій накладній № 24 від 14.02.2024р. порушено термін подання повідомлення, визначеного п.9 Порядку № 520 (Т.1, зворот а.с.24).
24.04.2024 Комісією ГУ ДПС у Волинській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення № 10951886/44700332 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 24 від 14.02.2024р. у зв`язку із ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податків (Т.1, а.с.25).
В протоколі засідання комісії № 1 ГУ ДПС у Волинській обл. з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 83 від 24.04.2024р. зазначено про неотримання від ТзОВ «МД Трейд плюс» додаткового повідомлення протягом 5 робочих днів після направлення повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів платникам ГУ ДПС у Волинській обл., необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної № 24 від 14.02.2024р. (Т.2, а.с.13).
Хронологія вказаних подій вказує на те, що документи від ТзОВ «МД Трейд плюс» не прийняті контролюючим органом саме з вини позивача, який не вжив своєчасних та належних заходів щодо надання додаткових пояснень та документів у відведений для цього термін.
Зокрема, замість повідомлення про подання додаткових пояснень та/або копій документів, яке слід подати після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, позивачем до податкового органу було повторно подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, яке подається безпосередньо після зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
У зв`язку із тим, що на розгляді Комісії ГУ ДПС у Волинській обл. вже перебувало повідомлення про подання пояснень та копій документів № 2 від 10.04.2024р. щодо податкової накладної № 24 від 14.02.2024р., повторне таке повідомлення правомірно не було прийнято податковим органом.
При цьому, для подання повідомлень про подання пояснень та повідомлень про подання додаткових пояснень існують окремі форми: повідомлення про подання пояснень подається за формою J1312603, додаткові пояснення - за формою J1307801.
В той же час, позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» почав вживати заходи для направлення податковому органу додаткових документів із порушенням встановленого строку.
Зокрема, повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332 було надіслано позивачу 16.04.2024р.; відповідно до п.9 Порядку № 520 граничним терміном для подання додаткових документів було 23.04.2024р. (5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення), а відтак повідомлення від 24.04.2024р. було подано позивачем з порушенням такого строку.
Отже, додаткові пояснення та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію спірної ПН в ЄРПН були не прийняті контролюючим органом саме з вини самого позивача, який вперше подав такі документи у невстановленій формі, в подальшому повторно скерував такі з порушенням терміну подання такого повідомлення, визначеного п.9 Порядку № 520.
Окрім цього, суд першої інстанції підставно врахував Зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затв. наказом МФ України № 19 від 12.01.2023р., які набрали чинності з 08.03.2023р.
Аналіз вказаних змін дає підстави для висновку, у разі якщо платником податків не було подано документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН комісія регіонального рівня зобов`язана попередньо надіслати платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів та лише у разі ненадання/часткового надання таких пояснень та копій документів, при отриманні повідомлення, комісія регіонального рівня може прийняти рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄПРН.
Зазначена у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформація щодо відповідності господарської операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій надавала позивачу можливість надати контролюючому органу всі документи, які підтверджують інформацію, зазначену у відповідній податковій накладній, а також відомості, які вимагалися згідно із повідомленням про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10908585/44700332 від 16.04.2024р.
При цьому, підтверджуючі документи щодо походження матеріалів та сировини, використаної в ході виробництва товару, які витребовувалися податковим органом згідно із зазначеним повідомленням, мають важливе значення для вирішення питання про реєстрацію спірної податкової накладної, однак такі не були надані разом з повідомленням № 2 від 10.04.2024р.
Відповідно до п.10 Порядку № 520 ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення є підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановлені обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто, позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.
Оскільки поданий позивачем контролюючому органу пакет документів не був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 24 від 14.02.2024р. в ЄРПН, тому відповідач правомірно прийняв рішення № 10951886/44700332 від 24.04.2024р. про відмову в реєстрації спірної податкової накладної.
Отже, із урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що позивач ТзОВ «МД Трейд плюс» не надав усіх документів, які є достатніми для реєстрації податкової накладної № 24 від 14.02.2024р.
Колегія суддів відхиляє решту доводів апелянта, які наведені у поданій ним апеляційній скарзі, оскільки такі на правильність висновків суду не впливають, а відтак останні не можуть покладатися в основу скасування чи зміни оскарженого судового рішення.
За наведених обставин суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про безпідставність та необґрунтованість заявленого позову, а тому заявлений позов не підлягає до задоволення, з вищевикладених мотивів.
В порядку ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта ТзОВ «МД Трейд плюс».
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.139, ч.4 ст.229, ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «МД Трейд плюс» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 26.08.2024р. в адміністративній справі № 140/4881/24 залишити без задоволення, а вказане рішення суду без змін.
Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта Товариство з обмеженою відповідальністю «МД Трейд плюс».
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку у випадках, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. М. Шавель судді Н. В. Бруновська Р. Б. Хобор Дата складання повного тексту судового рішення: 07.02.2025р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 125011735 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні