Рішення
від 27.01.2025 по справі 681/804/20
ПОЛОНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 681/804/20

Провадження 2/681/10/2025

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2025 року

Полонський районний суд Хмельницької області

у складі: головуючого судді Горщара А.Г.

з участю секретаря судових засідань Салюк Т.М.

прокурора - Сенькова О.О.

відповідача ОСОБА_1 , його представника адвоката Шамрая В.В.,

представника третьої особи адвоката Підопригори Р.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Полонне цивільну справу за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі уповноважених органів Хмельницької обласної військової адміністрації, Полонської міської ради Хмельницької області до Шепетівської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, спеціалізованого лісокомунального сільськогосподарського підприємства «Лісовик», про визнання незаконним та скасування розпоряджень голови Полонської райдержадміністрації, визнання недійсними договорів оренди землі та додаткових угод, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди земельних ділянок, повернення у державну власність земельних ділянок, -

встановив:

У червні 2020 року керівник Шепетівської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (далі - Хмельницька ОВА), Полонської міської ради, у якому з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 10.10.2023 та заяви від 12.02.2024 просив:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області (далі - Полонська РДА) № 84/2006-р від 24 лютого 2006 року «Про припинення права користування земельною ділянкою»;

- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Полонської РДА № 115/2006-р від 14 березня 2006 року «Про передачу в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду для рибогосподарських потреб»;

- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Полонської РДА № 116/2006-р від 14 березня 2006 року «Про передачу в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду для рибогосподарських потреб»;

- визнати недійсним договір оренди водного фонду без номеру від 24 березня 2006 року, укладений між Полонською РДА та ОСОБА_1 про передачу в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134, 6823685000:07:001:0135 площами 2,0911 га та 2,8926 га відповідно;

- визнати недійсним договір оренди водного фонду без номеру від 24 березня 2006 року, укладений між Полонською РДА та ОСОБА_1 про передачу в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014 площами 1,2608 га та 1,3805 га відповідно, а також додаткові угоди № 1 від 26.11.2021 до нього;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди ОСОБА_1 на земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134 площею 2,0911 га, 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га, 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га та 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га;

- зобов`язати ОСОБА_1 повернути в державну власність в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134 площею 2,0911 га, 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га, 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га та 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га;

а також стягнути з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури сплачений судовий збір у розмірі 19144 грн.

В обґрунтування своїх вимог вказав на те, що розпорядженням голови Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області, (далі - Полонська РДА) №301/2002-р від 14.11.2002 року, СЛСП «Лісовик» надано в постійне користування земельні ділянки для ведення лісового господарства в межах земель Новолабунської сільської ради площею 259,22 га. На підставі вказаного розпорядження СЛСП «Лісовик» видано державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ №000486 від 28.02.2003, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування № 130, згідно з яким земельна ділянка № НОМЕР_1 для ведення лісового господарства площею 233,78 га на території Новолабунської сільської ради надана в постійне користування СЛСП «Лісовик».

Розпорядженням голови Полонської РДА №297/2004-р від 03.08.2004 року та розпорядженням Полонської РДА №297/2005-р від 12.08.2005 року, надано в постійне користування земельні ділянки лісового фонду СЛСП «Лісовик» на території Полонської міської ради площею 1556,95 га. На підставі вказаних розпоряджень СЛСП «Лісовик» видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №338760 від 11.02.2009 року, який зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №030975900006, згідно з яким земельна ділянка № НОМЕР_2 для ведення лісового господарства площею 279,03 га на території Полонської міської ради надана в постійне користування СЛСП «Лісовик».

За заявою директора СЛСП «Лісовик» ОСОБА_1 від 24 лютого 2006 року підприємством надано згоду на припинення права користування земельними ділянками лісового фонду загальною площею 13,7 га, з них за межами населених пунктів Полонської міської ради площею 6,2 га та за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради площею 7,5 га. На підставі вказаної заяви СЛСП «Лісовик» розпорядженням голови Полонської РДА № 84/2006-р від 24 лютого 2006 року припинено право користування земельними ділянками СЛСП «Лісовик», які розташовані за межами населених пунктів Полонської міської ради площею 6,2 га та Новолабунської сільської ради площею 7,5 га.

Під час прийняття розпорядження головою Полонської РДА № 84/2006-р від 24 лютого 2006 року будь-яка технічна документація щодо виділу земельної ділянки та зміни цільового призначення не приймались, що не дає змогу ідентифікувати щодо яких земель відбувався процес припинення права постійного користування. Більше того, зазначене розпорядження голови Полонської РДА не реалізовано у зв`язку з невнесенням змін до земельно-облікових документів, зокрема до державних актів на право постійного користування серії ІІ-ХМ № 000486 від 28 лютого 2003 року та серії ЯЯ № 338760 від 11 лютого 2009 року, крім того останній державний акт був виданий після прийняття розпорядження Полонської РДА № 84/2006-р від 24 лютого 2006 року.

Наступним розпорядженням голови Полонської РДА № 85/2006-р від 24 лютого 2006 року ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо передачі земельних ділянок водного фонду в оренду орієнтовною площею 13,7 га для рибогосподарських потреб за рахунок земель водного фонду, розташованих за межами населених пунктів Полонської міської ради площею 6,2 га та Новолабунської сільської ради площею 7,5 га.

За результатами розробленої, на замовлення ОСОБА_1 , топографо-геодезичною фірмою «Терра» у 2006 році технічної документації щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду за межами населених пунктів Полонської міської ради та Новолабунської сільської ради, Полонською РДА прийнято розпорядження № 115/2006-р від 14 березня 2006 року та № 116/2006-р від 14 березня 2016 року, якими передано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку водного фонду загальною площею 2,6413 га на 49 років для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів Полонської міської ради та земельну ділянку водного фонду загальною площею 4,9837 га строкомна 49 років для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району.

Згідно з договором оренди землі від 24 березня 2006 року, укладеним між Полонською РДА в особі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , останньому передано в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду площею 4,9837 га, що знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради.

Зазначений договір зареєстровано у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03 квітня 2006 року за № 040675900001.

Згідно з кадастровим планом земельна ділянка водного фонду складається з двох ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134 та 6823685000:07:001:0135 площами 2,0911 га та 2,8926 га відповідно.

Додатковими угодами від 10 грудня 2012 року до вказаного договору оренди землі, які зареєстровані у відділі Держкомзему у Полонському районі у Державному реєстрі земель за № 682360004004506 та № 682360004004507від 26 грудня 2012 року внесено зміни, згідно з якими пункт 9 договору викладено у новій редакції, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 207,15 грн за 1 га в рік. На час дії договору оренди № 040675900001 від 03 квітня 2006 року сума орендної плати земельної ділянки площею 2,8926 га, яка розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 599,20 грн; місячна орендна плата - 49,93 грн; сума орендної плати земельної ділянки площею 2,0911 га, яка розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради з моменту укладення даної угоди становить: річна - 433,17 грн; місячна орендна плата - 36,10 грн.

Пункт 10 договору оренди викладено у новій редакції - обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з договором оренди землі від 24 березня 2006 року, укладеним між Полонською РДА в особі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , останньому передано в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду площею 2,6413 га за межами населених пунктів Полонської міської ради.

Зазначений договір зареєстровано у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03 квітня 2006 року за № 040675900030.

Згідно з кадастровим планом земельна ділянка водного фонду складається з двох ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014 площами 1,2608 га та 1,3805 га відповідно.

Додатковими угодами від 10 грудня 2012 року до вказаного договору оренди землі, зареєстрованими у відділі Держкомзему у Полонському районі у Державному реєстрі земель за № 682360004004508 та № 682360004004509від 26 грудня 2012 року внесено зміни. Пункт 9 договору викладено у новій редакції, згідно з яким орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 207,15 грн за 1 га в рік. На час дії договору оренди № 040675900030 від 03 квітня 2006 року сума орендної плати земельної ділянки площею 1,3805 га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 285,97 грн; місячна орендна плата - 23,83 грн, сума орендної плати земельної ділянки площею 1,2608 га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 261,17 грн; місячна орендна плата -21,76 грн.

Відповідно до додатку 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженогонаказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 травня 2017 року № 262зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року № 679/30547, з урахуванням змін, внесенихнаказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 605 від 18 грудня 2018 року, а також за даними офіційного веб-сайту Держгеокадастру України (https://land.gov.ua/icat/otsinka-zemel/), середня вартість одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01 січня 2020 року становить 30 477 грн.

З урахуванням нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області загальна вартість орендованих ділянок площею 7,625 га становить 232 387,12 грн, з яких 80 498,90 грн - вартість земельних ділянок за кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014 загальною площею 2,6413 га, а 151 888,22 грн - земельних ділянок за кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134 та 6823685000:07:001:0135 площею 4,9837 га.

Згідно з висновком експерта № 6083-6094/16-26 від 31 серпня 2017 року земельна ділянка з кадастровим номером 6823685000:07:001:0134 площею 2,0911 га та земельна ділянка з кадастровим номером 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га для рибогосподарських потреб, що знаходяться за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради, якими користується ОСОБА_1 , накладається на межі земельної ділянки № 6, якою користується СЛСП «Лісовик» на підставі державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ№ 000486 на території Новолабунської сільської ради.

Земельна ділянка кадастровий номер 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га та земельна ділянка кадастровий номер 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га для рибогосподарських потреб, що знаходяться за межами населених пунктів Полонської міської, ради, якими користується ОСОБА_1 , накладається на межі земельної ділянки № 3, якою користується СЛСП «Лісовик» на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№ 338760.

Роботи по розробці технічної документації земельних ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134, 6823685000:07:001:0135, 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014 топографо-геодизичною фірмою «Терра» були проведені у період з 04 лютого 2006 року до 14 березня 2006 року.

У висновку експерта № 6083-6094/16-26 від 31 серпня 2017 року зазначено, що при наданні земельної ділянки ОСОБА_1 на підставі розпоряджень Полонської РДА № 85/2006-р від 24 лютого 2006 року, № 115/2006-р від 14 березня 2006 року та № 116/2006-р від 14 березня 2006 року згідно з вимогами нормативних документів, які регулювали земельні відносини на той час необхідно виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення та технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку. Надана на дослідження технічна документація щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду ОСОБА_1 за межами населених пунктів Полонської міської ради для рибогосподарських потреб від 2006 року та технічна документація щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду ОСОБА_1 за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради для рибогосподарських потреб від 2006 року не відповідає вимогам законодавства на момент відведення ОСОБА_1 в оренду для рибогосподарських потреб з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134, 6823685000:07:001:0135, 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014.

Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості, ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельних ділянок як об`єктів перевірки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134, 6823685000:07:001:0135, що розташовані за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району та земельних ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013, 6823610100:03:001:2014, які розташовані за межами населених пунктів Полонської ОТГ Полонського району Хмельницької області, за результатами розгляду якого встановлено, що розпорядження Полонської РДА від 24 лютого 2006 року № 84/2006-р, від 24 лютого 2006 № 85/2006-р, від 14 березня 2006 року № 116/2006-р тавід 14 березня 2006 року № 115/2006-р видані без дотримання процедури вилучення земельних ділянок, виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, чим порушено вимоги частини другої статті20, статей55,57-59 ЗК Україниу редакції, чинній на час видачі розпоряджень.

16 вересня 2019 року клопотання Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із вимогою приведення у відповідність зазначених розпоряджень Полонської РДА до вимог чинного законодавства та інформування у 30-денний строк про результати його розгляду та вжиті заходи направлено на адресу Хмельницької ОДА.

Також, згідно з наданими відділом у Полонському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відомостей в уповноваженого органу відсутня інформація про розроблення нормативної грошової оцінки по вищевказаних договорах, яка є обов`язковою відповідно достатті 13 Закону України «Про оцінку земель»при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» (в редакції від 01.01.2006, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) при розмежування земель державної та комунальної власності не можуть передаватись до земель комунальної власності землі лісового фонду на межами населених пунктів.

Відповідно до наказу Державного комітету лісового господарства України «Про ліси сільськогосподарських підприємств» №106-60 від 26.06.2000 визначено, що при здійсненні реформування колективних сільськогосподарських підприємств відповідно до Указу Президента України від 03 грудня 1999 року №1529/99 на засадах приватної власності на землю і майно та при створенні різних типів господарських структур згідно з чинним законодавством лісові землі паюванню не підлягають, оскільки вони є власністю держави.

Рішенням 14 сесії Хмельницької обласної ради № 19 від 28.12.2000 припинено право постійного користування земельними ділянками лісового фонду на території Полонського району сільськогосподарських підприємств, які у зв`язку з реформуванням аграрного сектору економіки припинили свою діяльність та передані у постійне користування СЛСП «Лісовик».

Таким чином, на момент передачі у постійне користування СЛСП «Лісовик» земель лісового фонду, останні перебували у державній власності, а уповноваженим органом щодо розпорядження спірними земельними ділянками є Хмельницька обласна військова адміністрація.

Встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014 перебувають у комунальній власності Полонської міської ради про що 05.08.2021 та 25.08.2021 проведено державну реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

В подальшому, 26.11.2021 між виконавчим комітетом Полонської міської ради та ОСОБА_1 укладені додаткові угоди до договорів оренди вищевказаних земельних ділянок.

При цьому вилучення для нелісогосподарських потреб спірних земельних ділянок державної власності державної власності, що віднесені до земель лісогосподарського призначення та перебували у постійному користуванні СЛСП «Лісовик» , а також передання у комунальну власність таких ділянок належало до повноважень Хмельницької ОДА.

В свою чергу земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:01:0134, 6823685000:07:001:0135 зареєстровані в Державному земельному кадастрі як землі державної власності та відносяться до земель лісогосподарського призначення, як такі, що незаконно вибули з державної власності, оскільки передача земель лісогосподарського призначення в оренду фізичній особі не передбачена.

Вказані розпорядження голови Полонської РДА № 84/2006-р від 24 лютого 2006 року, № 115/2006-р від 14 березня 2006 року та № 116/2006-р від 14 березня 2006 року є незаконними і повинні бути скасовані в судовому порядку, а договори оренди землі водного фонду від 04 березня 2006 року загальною площею 7,625 га укладено з порушенням вимог законодавства, тому вони підлягають визнанню недійсними, як і додаткові угоди № 1 від 26.11.2021, а спірні земельні ділянки - поверненню в державну власність.

Рішенням Полонського районного суду Хмельницької області від 10 серпня 2022 року відмовлено в задоволенні позову в первісній його редакції поданого в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, спеціалізованого лісокомунального сільськогосподарського підприємства «Лісовик», Полонської міської ради до Шепетівської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Полонської РДА та визнання недійсними договорів оренди землі.

Хмельницький апеляційний суд постановою від 10 листопада 2022 року апеляційну скаргу заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури задовольнив частково. Рішення Полонського районного суду Хмельницької областівід 10 серпня 2022 року в частині вирішення позовних вимог керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі СЛСП «Лісовик» скасував. Позов у цій частині залишив без розгляду. В решті рішення суду залишив без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 31 травня 2023 року рішення Полонського районного суду Хмельницької області від 10 серпня 2022 року та постанову Хмельницького апеляційного суду від 10 листопада 2022 року в частині вирішення позовних вимог керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, Полонської міської ради до Шепетівської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Полонської районної державної адміністрації та визнання недійсними договорів оренди землі скасовано і направлено справу в означеній частині на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою судді Полонського районного суду Хмельницької області Горщара А.Г. від 28.06.2023 справу прийнято до провадження та призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 11.10.2023, занесеною до протоколу підготовчого судового засідання, до участі в розгляді справи в якості третьої особи залучено СЛСП «Лісовик».

31.01.2024 по справі призначено додаткову судову земельно-технічну експертизу, провадження у справі зупинено.

Ухвалою суду від 08.07.2024 провадження у справі поновлено, 18.07.2024 до суду надійшов висновок експерта № 1146д/024.

Ухвалою суду від 07 жовтня 2024 року підготовче судове засідання закрито, а справу призначено до судового розгляду.

В судового засіданні прокурор позов з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 10.10.2023 та заяви від 12.02.2024 підтримав та просив його задовольнити з наведених в ньому підстав. При цьому пояснив, що як інформація, надана ВО «Укрдержліспроект», та висновок експерта №6083-6094/16-26 від 31.08.2017 так і висновок додаткової судово-земельної експертизи №1146д/024 від 12.07.2024 підтвердили факт накладення спірних земельних ділянок на земельні ділянки СЛСП «Лісовик».

Представники осіб, в інтересах яких подано позов на розгляд справи не прибули; представник Полонської міської ради подав клопотання, в кому просив розгляд справи проводити у його відсутності на підставі наявних в справі матеріалів: представник Хмельницької ОВА про дату, час, місце розгляду справи повідомлений належним чином, причин неявки не повідомив.

Відповідач ОСОБА_1 та його представник адвокат Шамрай В.В. в судове засідання не прибули, про дату, час та місце його проведення повідомлені судом належним чином, причин неявки не повідомили, в поданій 16.10.2024 заяві зазначили про заперечення проти заявлених позовних вимог.

Представник третьої особи СЛСП «Лісовик» адвокат Підопригора Р.Б. на розгляд справи не прибув, про дату, час та місце його проведення повідомлений належним чином, в поданій 23.10.2024 заяві вказав, що заперечує проти пред`явленого позову.

Заслухавши пояснення прокурора,дослідивши письмові докази, суд зазначає про таке.

Встановлено, що розпорядженням голови Полонської РДА № 301/2002-р від 14 листопада 2002 року «Про надання в користування земельних ділянок для ведення лісового господарства СЛСП «Лісовик» м. Полонне» на підставі клопотання надано в постійне користування земельні ділянки для ведення лісового господарства в межах земель Новолабунської сільської ради площею 259,22 га.

На підставі вказаного розпорядження СЛСП «Лісовик» видано державний акт на право постійного користування серії ІІ-ХМ № 000486 від 28 лютого 2003 року, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування за № 130, для ведення лісового господарства площею 259,22 га. Згідно з планом зовнішніх меж землекористування, який є складовою державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ № 00489, СЛСП «Лісовик» на території Новолабунської сільської ради має у користуванні земельну ділянку № НОМЕР_1 площею 233,78 га.

Розпорядженням голови Полонської РДА № 297/2004-р «Про надання у користування земельних ділянок лісового фонду СЛСП «Лісовик» від 03 серпня 2004 року та розпорядженням Полонської РДА № 297/2005-р від 12 серпня 2005 року «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 03 серпня 2004 року № 297/2004-р» надано в постійне користування земельні ділянки лісового фонду СЛСП «Лісовик» на території Полонської міської ради площею 1 556,95 га.

На підставі вказаних розпоряджень СЛСП «Лісовик» видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 338760 від 11 лютого 2009 року, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 030975900006, згідно з яким земельна ділянка для ведення лісового господарства площею 279,03 га на території Полонської міської ради надана в постійне користування СЛСП «Лісовик». Відповідно до плану меж земельної ділянки, який є складовою вищезазначеного державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, СЛСП «Лісовик» на території Полонської міської ради має у користуванні ділянку № НОМЕР_2 площею 279,03 га.

Розпорядженням голови Полонської РДА № 85/2006-р від 24 лютого 2006 року ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду орієнтовною площею 13,7 га для рибогосподарських потреб за рахунок земель водного фонду, розташованих за межами населених пунктів Полонської міської ради, площею 6,2 га та Новолабунської сільської ради площею 7,5 га.

За результатами розробленої топографо-геодизичною фірмою «Терра» у 2006 році технічної документації щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду за межами населених пунктів Полонської міської ради та Новолабунської сільської ради на замовлення ОСОБА_1 . Полонською РДА прийнято розпорядження № 115/2006-р від 14 березня 2006 року та № 116/2006-р від 14 березня 2016 року, згідно з якими передано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку водного фонду загальною площею 2,6413 га на 49 років для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів Полонської міської ради та земельну ділянку водного фонду загальною площею 4,9837 га строком на 49 років для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району.

Згідно з договором оренди землі від 24 березня 2006 року, укладеним між Полонською РДА та ОСОБА_1 , останньому передано в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду площею 4,9837 га, що знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради.

Зазначений договір зареєстровано у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03 квітня 2006 року за № 040675900001.

Додатковими угодами від 10 грудня 2012 року до вказаного договору оренди землі, зареєстрованими у відділі Держкомзему у Полонському районі у Державному реєстрі земель за № 682360004004506 та № 682360004004507 26 грудня 2012 року, внесено зміни, якими пункт 9 договору викладено у новій редакції - орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 207,15 грн за 1 га в рік. На час дії договору оренди № 040675900001 від 03 квітня 2006 року сума орендної плати земельної ділянки площею 2,8926 га, яка розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 599,20 грн; місячна орендна плата - 49,93 грн; сума орендної плати земельної ділянки площею 2,0911 га, яка розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 433,17 грн; місячна орендна плата - 36,10 грн. Пункт 10 договору оренди викладено у новій редакції, відповідно до якого обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

На підставі договору оренди землі від 24 березня 2006 року, укладеного між Полонською РДА та ОСОБА_1 , останньому передано в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду площею 2,6413 га за межами населених пунктів Полонської міської ради.

Зазначений договір зареєстровано у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03 квітня 2006 року за № 040675900030.

Додатковими угодами від 10 грудня 2012 року до вказаного договору оренди землі, зареєстрованими у відділі Держкомзему у Полонському районі у Державному реєстрі земель за № 682360004004508 та № 682360004004509 26 грудня 2012 року, внесено зміни, якими пункт 9викладено у новій редакції - орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 207,15 грн за 1 га в рік. На час дії договору оренди № 040675900030 від 03 квітня 2006 року сума орендної плати земельної ділянки площею 1,3805 га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 285,97 грн; місячна орендна плата - 23,83 грн; сума орендної плати земельної ділянки площею 1,2608 га, яка розташована за межами населених пунктів Полонської міської ради, з моменту укладення даної угоди становить: річна - 261,17 грн; місячна орендна плата - 21,76 грн.

Додатковими угодами № 1 від 26.11.2021 до вказаного договору оренди землі, укладеними між виконавчим комітетом Полонської міської ради та ОСОБА_1 , сторони вирішили внести зміни до договору оренди, зокрема, зазначивши стороною договору замість Полонської РДА Виконавчий комітет Полонської міської ради, змінивши назву договору та виклавши її у такій редакції «Договір оренди землі з розташованим на ній водним об`єктом». Пункт 2 договору викладено в новій редакції «В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,2608 га, у тому числі земельна ділянка 1,2608 га за кадастровим номером 6823610100:03:001:2013, для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами м.Полонного на території Полонської ОТГ Шепетівського району Хмельницької області» та «В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,3805 га, у тому числі земельна ділянка 1,3805 га за кадастровим номером 6823610100:03:001:2014, для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами м.Полонного на території Полонської ОТГ Шепетівського району Хмельницької області».

За даними інформації ВО «Укрдержліспроект» (з відображенням на фрагментах Публічної кадастрової карти України меж кварталів СЛСП «Лісовик» Полонського району згідно з матеріалами лісовпорядкування 2002 року) земельні ділянка з кадастровим номером 6823685000:07:001:0134, площею 2,0911 га та кадастровим номером 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га знаходяться в межах кварталів 34, 35 СЛСП «Лісовик», земельна ділянка з кадастровим номером 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га перебуває в межах 7 кварталу у виділі 40 СЛСП «Лісовик», у свою чергу земельна ділянка 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га перебуває в межах 7 кварталу у виділах 40, 26, 27, 28 та 29 СЛСП «Лісовик».

Відповідно до матеріалів державного контролю Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості, ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельних ділянок як об`єктів перевірки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0134 та 6823685000:07:001:0135, що розташовані за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району та земельних ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013, 6823610100:03:001:2014, які розташовані за межами населених пунктів Полонської ОТГ Полонського району Хмельницької області, за результатами якого встановлено, що розпорядження Полонської РДА від 24 лютого 2006 року № 84/2006-р, від 24 лютого 2006 року № 85/2006-р, від 14 березня 2006 року № 116/2006-р та від 14 березня 2006 року № 115/2006-р видані без дотримання процедури вилучення земельних ділянок, виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, чим порушено вимоги частини другої статті 20, статей 55, 57-59 ЗК України у редакції, чинній на час видачі розпоряджень.

Висновком експерта Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення комплексної земельно-технічної, оціночно-земельної експертизи та експертизи з питань землеустрою №6083-6094/16-26 від 31.08.2017 року було встановлено, що при наданні земельної ділянки ОСОБА_1 на підставі розпоряджень Полонської РДА №85/2006-р від 24.02.2006 року, №115/2006-р від 14.03.2006 року та №116/2006-р від 14.03.2006 року, згідно з вимогами нормативних документів, які регулювали земельні відносини на той час, необхідно було виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення та технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку. Надана на дослідження технічна документація щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду за межами населених пунктів Полонської міської ради для рибогосподарських потреб від 2006 року та технічна документація щодо інвентаризації земельної ділянки водного фонду за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради для рибогосподарських потреб від 2006 року, не відповідає вимогам законодавства на момент відведення ОСОБА_1 в оренду для рибогосподарських потреб земельних ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013.

За даними вказаного висновку експерта від 31.08.2017 земельна ділянка кадастровий номер 6823685000:07:001:0134 площею 2,0911 га та земельна ділянка кадастровий номер 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га для рибогосподарських потреб, що знаходяться за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради, якими користується ОСОБА_1 , накладається на межі земельної ділянки № НОМЕР_1 , якою користується СЛСП «Лісовик» на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-ХМ № 000486.

Також з цього ж висновку експерта №6083-6094/16-26, вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га та земельна ділянка кадастровий номер 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га для рибогосподарських потреб, що знаходяться за межами населених пунктів Полонської міської, ради, якими користується ОСОБА_1 , накладається на межі земельної ділянки № 3, якою користується СЛСП «Лісовик» на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 338760.

Згідно з висновком експерта № 865/021 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи, складеним 24 грудня 2021 року на виконання ухвали Полонського районного суду Хмельницької області від 13 квітня 2021 року, земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, 6823610100:03:001:2014, 6823610100:03:001:2013, відповідно до правовстановлюючих документів та документації із землеустрою, не накладаються із земельною ділянкою, яка належить СЛСП «Лісовик» на праві постійного користування на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 338760.

Зіставити розташування земельних ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, 6823610100:03:001:2014, 6823610100:03:001:2013 з розташуванням земельної ділянки, яка належить СЛСП «Лісовик» на праві постійного користування на підставі державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ № 000486 немає можливості, оскільки на дослідження не надана відповідна землевпорядна або інша планово-картографічна документація, а даних, які зазначені в державному акті, не достатньо для визначення місця розташування даної ділянки, в тому числі її частин.

Відповідно до висновку експерта № 1146д/024 за результатами проведення додаткової судової земельно-технічної експертизи, складеним 12 липня 2024 року на виконання ухвали Полонського районного суду Хмельницької області від 31 січня 2024 року, земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, відповідно до меж, визначених правовстановлюючими документами та документацією із землеустрою, повністю розташовуються (розташовувались) в межах земельної ділянки, яка була надана для СЛСП «Лісовик» на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ №000486 згідно до відомостей, що містять у зазначеному державному акті, в матеріалах проекту організації і розвитку господарства СЛСП «Лісовик» від 2002 року, в матеріалах технічної документації зі складення державного акту, в матеріалах оглядового плану запроектованих господарських заходів СЛСП «Лісовик» - лісовпорядкування 2002 року.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, згідно до відомостей, що містяться у вищевказаних документах, зокрема, в матеріалах технічної документації зі складання державного акту та в матеріалах до оглядового плану запроектованих господарських заходів СЛСП «Лісовик» - лісовпорядкування 2002 року, знаходяться (знаходились) в межах біополями без лісових насаджень (орієнтовно 50 % площі ділянки 6823685000:07:001:0134 та 80 % площі ділянки 6823685000:07:001:0135) та протипожежного ставка (орієнтовно 50 % площі ділянки 6823685000:07:001:0134 та 20 % площі ділянки 6823685000:07:001:0135).

Виходячи з даних державного акту СЛСП «Лісовик», матеріалів технічної документації зі складання державного акту та матеріалів лісовпорядкування, дані земельні ділянки на момент передачі в оренду ОСОБА_1 відносяться (відносились) до земель лісового фонду як земельні ділянки не вкриті лісовою рослинністю, але надані для потреб лісового господарства. Водночас слід зазначити, що враховуючи тип місцевості (протипожежний ставок та біополя на без лісових насаджень), земельна ділянка з кадастровим номером 6823685000:07:001:0134 та частина площі (орієнтовно до 60 % площі) земельної ділянки з кадастровим номером 6823685000:07:001:0135 знаходяться (знаходились) на землях, які б могли бути віднесені до земель водного фонду як землі зайняті водними об`єктами та прибережними захисними смугами навколо водойм, не зайняті лісами.

Відповідно до вказаного висновку експерта № 1146д/024 земельні ділянки з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013, відповідно до меж, визначених правовстановлюючими документами та документацією із землеустрою, повністю розташовуються (розташовувались) в межах земельної ділянки, яка була надана для СЛСП «Лісовик» на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №338760 згідно до відомостей, що містять у зазначеному державному акті, в плані меж земельної ділянки СЛСП «Лісовик», в матеріалах проекту організації і розвитку господарства СЛСП «Лісовик» від 2002 року, в матеріалах технічної документації зі складення державного акту, в матеріалах оглядового плану запроектованих господарських заходів СЛСП «Лісовик» - лісовпорядкування 2002 року.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013, згідно до відомостей, що містяться у вищевказаних документах, зокрема, в матеріалах технічної документації зі складання державного акту та в матеріалах до оглядового плану запроектованих господарських заходів СЛСП «Лісовик» - лісовпорядкування 2002 року, враховуючи можливі похибки при прив`язці планшету лісовпорядкування, знаходяться (знаходились) в межах болота.

Виходячи з даних державного акту СЛСП «Лісовик», матеріалів технічної документації зі складання державного акту та матеріалів лісовпорядкування, дані земельні ділянки на момент передачі в оренду ОСОБА_1 відносяться (відносились) до земель лісового фонду як земельні ділянки не вкриті лісовою рослинністю, але надані для потреб лісового господарства. Водночас слід зазначити, що враховуючи тип місцевості (болото), земельні ділянки з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013 знаходились на землях, які б могли бути віднесені до земель водного фонду як землі зайняті болотами.

Відповідно до частини першоїстатті 13 Конституції Україниземля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України (частина другастатті 19 Конституції України).

Відповідно до пункту «а» частини першоїстатті 17 ЗК Українидо повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно з пунктом 12Перехідних положень ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.

За положеннями ч. 1 ст.19 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду;ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст. 55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.

Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави (ч. 2 та 3 ст. 1 ЛК України).

Відповідно до ст. 4 ЛУ України, в редакції станом на час укладення спірних договорів оренди, усі ліси на території України становлять її лісовий фонд. До лісового фонду належать також земельні ділянки, не вкриті лісовою рослинністю, але надані для потреб лісового господарства. До лісового фонду не належать: усі види зелених насаджень у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, садибах, присадибних, дачних і садових ділянках.

За положеннями ст. 4 ЛК України, в редакції станом на момент реєстрації спірних договорів оренди, до лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі насадження лінійного типу, площею не менше 0,1 гектара. До лісового фонду не належать: зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів; окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.

Згідно зі ст. 5 ЛК України, в редакції станом на час укладення спірних договорів оренди, землі лісового фонду поділяються на: а) лісові: вкриті лісовою (деревною і чагарниковою) рослинністю; не вкриті лісовою рослинністю, які підлягають залісненню (зруби, згарища, рідколісся, пустирі та інші), зайняті лісовими шляхами, просіками, протипожежними розривами тощо; б) нелісові: зайняті спорудами, пов`язаними з веденням лісового господарства, трасами ліній електропередач, продуктопроводів та підземними комунікаціями тощо; зайняті сільськогосподарськими угіддями (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, надані для потреб лісового господарства); зайняті болотами і водоймами в межах земельних ділянок лісового фонду, наданими для потреб лісового господарства. Віднесення земельних ділянок до склад земель лісового фонду визначення їх меж провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством .

Статтею 5 ЛК України, в редакції на час реєстрації спірних договорів оренди, визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. Віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського призначення здійснюється відповідно до земельного законодавства.

За приписами ст. 6 ЛК України, в редакції станом на час винесення спірних розпоряджень та укладення спірних договорів оренди, усі ліси в Україні є власністю держави. Від імені держави лісами розпоряджається Верховна Рада України. Верховна Рада України делегує відповідним Радам народних депутатів свої повноваження щодо розпорядження лісами, визначені цим Кодексом та іншими актами законодавства. Ради народних депутатів в межах своєї компетенції надають земельні ділянки лісового фонду у постійне користування або вилучають їх в порядку, визначеному Земельним та цим кодексами. Надання земельних ділянок лісового фонду у тимчасове користування провадиться без їх вилучення у постійних користувачів у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ст.7 ЛК України, в редакції станом на час реєстрації спірних договорів оренди, ліси, які знаходяться на території України, є об`єктом права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" від 05.02.2004 визначено, що при розмежуванні земель державної та комунальної власності не можуть передаватися до земель комунальної власності землі лісового фонду за межами населених пунктів.

Таким чином, з дня набрання чинності вказаним законом 14.07.2004 р. усі землі лісового фонду за межами населених пунктів віднесено до земель державної форми власності.

Статтею 3 ВК Українипередбачено, що усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд. До водного фонду України належать: 1) поверхневі води: природні водойми (озера); водотоки (річки, струмки); штучні водойми (водосховища, ставки) і канали; інші водні об`єкти; 2) підземні води та джерела;3) внутрішні морські води та територіальне море.

Згідно з частиною першоюстатті 58 ЗК Українитастаттею 4 ВК Українив редакціях, чинних на час виникнення спірних правовідносин, до земель водного фонду належать землі, зайняті: а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами; б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; г) береговими смугами водних шляхів.

Таким чином, до земель водного фонду України відносяться землі, на яких хоча й не розташовані об`єкти водного фонду, але за своїм призначенням вони сприяють функціонуванню і належній експлуатації об`єктів водного фонду, виконують певні захисні функції.

Крім того, за положеннямистатті 60 ЗК Українитастатті 88 ВК Україниуздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Правовий режим прибережних смуг визначаєтьсястаттями 60-62 ЗК Українита статтями1,88-90 ВК України.

Відповідно достатті 1 ВК Україниводний об`єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, лиман, річка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал (крім каналу на зрошувальних і осушувальних системах), а також водоносний горизонт); ставок - штучно створена водойма місткістю не більше 1 млн. кубічних метрів.

Статтею 3 ВК Українивизначено, що до водного фонду України належать, зокрема, штучні водойми (водосховища, ставки) і канали, крім каналів на зрошувальних і осушувальних системах.

Відповідно достатті 84 ЗК Україниу державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, зокрема, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини четвертоїстатті 56 ЗК Українигромадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і річкового транспорту в порядку, встановленому законом.

Статтею 51 ВК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що у користування на умовах оренди водні об`єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях. Передача орендарем права на оренду водного об`єкта (чи його частини) іншим суб`єктам господарювання забороняється. Орендодавцями водних об`єктів (їх частин) місцевого значення є Верховна Рада Автономної Республіки Крим і обласні Ради. Окремі повноваження щодо надання водних об`єктів (їх частин) місцевого значення в користування Верховна Рада Автономної Республіки Крим та обласні Ради можуть передавати відповідним органам виконавчої влади на місцях чи іншим державним органам. Орендодавцями водних об`єктів загальнодержавного значення є Кабінет Міністрів України та місцеві державні адміністрації. Розподіл повноважень щодо передачі водних об`єктів загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до цьогоКодексута інших законів України. Право водокористування на умовах оренди оформляється договором, погодженим з державними органами охорони навколишнього природного середовища та водного господарства. Умови, строки і збір за оренду водних об`єктів (їх частин) визначаються в договорі оренди за згодою сторін. Водокористувачі, яким водний об`єкт (його частина) надано в оренду, можуть дозволити іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористування в порядку, встановленому цим Кодексом. Користування водними об`єктами (їх частинами) на умовах оренди здійснюється відповідно до вимог водного законодавства і регулюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Порядок надання земель водного фонду у користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством (частина першастатті 85 ВК України).

Згідно з частинами першою, другою, четвертоюстатті 59 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні та інші штучні водойми. Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Відповідно до частин першої, другоїстатті 84 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій відповідно до закону.

Статтею 93 ЗК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою не більше 5 років та довгостроковою не більше 50 років. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда). Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Порядок вилучення земельних ділянок врегульовано ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на лютий 2006 року), відповідно до якої земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ч.1). Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень (ч. 2).

З аналізу вказаних норм права вбачається, що розпорядження земельною ділянкою, а саме надання її у користування іншій особі за наявності чинного права користування, можливо лише після припинення права такого користування останнім у встановленому порядку.

За положеннями ст.20 ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Згідно з пунктами «а» та «б»статті 21 ЗК України, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

За положеннями ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

За положеннями ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановленічастинами першою - третьою,п`ятоюташостою статті 203цього Кодексу.

Відповідно доч.1ст.216ЦК Українинедійсний правочинне створюєюридичних наслідків,крім тих,що пов`язаніз йогонедійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Кожна особа має право в порядку, встановленомуЦПК України, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Частина 2статті 16ЦК Українизазначає,що способамизахисту цивільнихправ таінтересів можутьбути: 1)визнання права;2)визнання правочинунедійсним; 3)припинення дії,яка порушуєправо; 4)відновлення становища,яке існувалодо порушення; 5)примусове виконанняобов`язкув натурі; 6)зміна правовідношення; 7)припинення правовідношення; 8)відшкодування збитківта іншіспособи відшкодуваннямайнової шкоди; 9)відшкодування моральної(немайнової)шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно дост.391 ЦК Українивласник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Вирішуючи заявлені позовні вимоги, при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин, суд бере до уваги слідуюче.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 в оренду передано земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013.

Вказані земельні ділянки накладаються на межі земельних ділянок, якими користується СЛСП «Лісовик» на підставі державних актів серії ІІ-ХМ № 000486 та серії ЯЯ № 338760, які надавались останньому в постійне користування для ведення лісового господарства.

Підставою передачі в оренду спірних земельних ділянок стали незаконні розпорядження Полонської РДА від 24 лютого 2006 року № 84/2006-р від 14 березня 2006 року № 116/2006-р та від 14 березня 2006 року № 115/2006-р., які були видані без дотримання процедури вилучення земельних ділянок, виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення.

Зазначені обставини підтверджуються, сукупністю досліджених в судовому засіданні належних та допустимих доказів, зокрема, даними інформації ВО «Укрдержліспроект», матеріалами державного контролю Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за дотриманням земельного законодавства, висновком експерта №6083-6094/16-26 від 31 серпня 2017 року, висновком експерта № 1146д/024 від 12 липня 2024 року.

Укладені в подальшому договори оренди спірних земельних ділянок та додаткові угоди від 26.11.2021 є недійсними, підставою їх укладення є незаконні розпорядження Полонської РДА.

Наведене свідчить, що внаслідок порушення закону органом, уповноваженим від імені держави нарозпорядженняцими земельними ділянками -Полонською районною державною адміністрацією, спірні земельні ділянки незаконно були вилучені із земель лісового фонду, які перебували у постійному користуванні СЛСП "Лісовик" та також незаконно передані в оренду ОСОБА_1 як землі водного фонду.

А відтак позов прокурора в частині зобов`язання ОСОБА_1 повернути в державну власність в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельні ділянки з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134, 6823610100:03:001:2014 та 6823610100:03:001:2013 підлягає до задоволення.

При цьому суд не бере до уваги висновок експерта № 865/021 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 24 грудня 2021 року, оскільки такий наданий без відповідної землевпорядної або іншої планово-картографічної документації, а відтак не може бути достатнім доказом по справі, крім того його відомості в частині не накладення земельних ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2014, 6823610100:03:001:2013 на земельну ділянку, яка належить СЛСП «Лісовик» на праві постійного користування на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 338760, спростовуються сукупністю вище вказаних належних та допустимих доказів, зокрема висновками експертів від №6083-6094/16-26 від 31 серпня 2017 року та № 1146д/024 від 12 липня 2024 року

Щодо вимог позивача про визнання незаконними та скасування розпоряджень Полонської РДА, визнання недійними договорів оренди водного фонду та додаткових угод № 1 від 26.11.2021, а також скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди ОСОБА_1 на спірні земельні ділянки суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2статті 152 ЗК Українивласник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння у порядку статей 387, 388 ЦК України (віндикаційний позов) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном згідно зі статтею 391 ЦК України (негаторний позов).

Позовом про витребування майна (віндикаційним позовом) є вимога власника, який не є володільцем належного йому на праві власності індивідуально визначеного майна, до особи, яка ним заволоділа, про витребування (повернення) цього майна з чужого незаконного володіння.

Негаторний позов - це вимога власника, який є володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, які можуть призвести до виникнення таких перешкод. Схожі висновки викладені, зокрема, у пункті 88 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.01.2023 у справі № 488/2807/17.

Приймаючи до уваги, що спірні земельні ділянки не вибули із власності держави, відтак застосовуються положення ст.391 ЦК України, ефективним способом захисту буде негаторний позов (усунення перешкод у реалізації власником права користування та розпорядження його майном).

Судом встановлено, що право власності держави в цілому щодо спірних земельних ділянок було порушено незаконними розпорядженнями Полонської РДА, виданими без дотримання процедури вилучення земельних ділянок, без виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення, незаконно укладеними на їх підставі договорами оренди та незаконною реєстрацією права оренди на земельні ділянки за ОСОБА_1 .

Велика Палата Верховного Суду неодноразово доходила висновку про те, що для застосування такого речово-правового способу захисту, як витребування майна за правилами статті 388 ЦК України, оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника (постанови від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 (пункт 86), від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (пункт 38), від 22.01.2020 у справі № 910/1809/18 (пункт 34).

При цьому в пункті 49 постанови від 02.02.2021 у справі № 925/642/19 Велика Палата Верховного Суду виснувала, що позивач у межах розгляду справи про витребування майна із чужого володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, без заявлення вимоги про визнання його недійсним. Таке рішення за умови його невідповідності закону не зумовлює правових наслідків, на які воно спрямоване.

У подальшому Велика Палата Верховного Суду поширила цей підхід та вказала, що оспорювання ланцюга договорів купівлі-продажу майнових прав (абоінших правочинів) не є ефективним способом захисту в тому випадку, коли особа відступила право вимоги, яке їй не належить (у правовідносинах відсутній управнений на таке відступлення суб`єкт), а також коли відбулось відступлення припиненого права вимоги (тобто майнового права вимоги, якого не існує на момент укладення відповідного договору в будь-якого суб`єкта), що не створює жодних правових наслідків для особи - власника майна, яке було обтяжено іпотекою (пункти 139-141 постанови від 15.09.2022 у справі № 910/12525/20).

Суд вважає такий підхід є застосовним і до спірних правовідносин, які склались у цій справі, адже оспорювані розпорядження Полонської РДА носять одноразовий характер та вичерпали свою дію після їх виконання, а укладення договорів оренди земельних ділянок між Полонською міською радою та ОСОБА_1 не позбавило державу права власності в цілому на спірні земельні ділянки.

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові (постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 року у справі № 916/1415/19, від 02.02.2021 року у справі № 925/642/19, від 22.06.2021 року у справі № 200/606/18).

Відповідно до п.9 ч.1ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація права власності та інших речових прав, проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Згідно з ч. 1 ст.26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.

Відтак рішення суду, яким задоволено позов про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації права власності на майно, що підлягає державній реєстрації, за власником, а також скасування попередньої реєстрації (узгоджується з позицією Верховного Суду у справі № 903/450/16 від 05.03.2019).

Відповідно до ч. 4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Проаналізувавши вимоги законодавства та судову практику Верховного Суду, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання незаконними та скасування розпоряджень Полонської РДА, визнання недійними договорів оренди водного фонду та додаткових угод № 1 від 26.11.2021, а також скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрації права оренди ОСОБА_1 на спірні земельні ділянки задоволенню не підлягає так як не є ефективним способом захисту, оскільки рішення суду про зобов`язання ОСОБА_1 повернути спірні земельні ділянки у державну власність саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування права оренди ОСОБА_1 .

Крім того, суд зазначає, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні відомості про реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2013 та 6823610100:03:001:2014, в той час як відомості щодо реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 6823685000:07:001:0135, 6823685000:07:001:0134 у вказаному Реєстрі відсутні.

Отже, виходячи з вищевикладеного, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави підлягають до задоволення частково.

Щодо вирішення питання про розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1ст.141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Прокурором при поданні позовної заяви та за заявлені ним в ході розгляду справи позовні вимоги сплачено судовий збір в загальні сумі 21246 грн (платіжне доручення № 1113 від 21.05.2020 на суму 10510 грн та платіжне доручення № 1505 від 19.07.2023).

Судом задоволено одну позовну вимогу немайнового характеру, по якій сплачено судовий збір в розмірі 2684 грн.

Беручи до уваги часткове задоволення позову судом з відповідачів на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору в розмірі по 1342 грн.(2684 грн./2). з кожного.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.13, 81, 141, 259, 263-265, ч. 6 ст. 268, ст.ст. 273, 352, 354, 355 ЦПК України суд, -

ухвалив:

Позов Шепетівськоїокружної прокуратури вінтересах державив особіуповноважених органівХмельницької обласноївійськової адміністрації,Полонської міськоїради Хмельницькоїобласті задовольнити частково.

Зобов`язати ОСОБА_1 повернути в державну власність в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельні ділянки:

кадастровий номер 6823685000:07:001:0134 площею 2,0911 га, що знаходиться за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради;

кадастровий номер 6823685000:07:001:0135 площею 2,8926 га, що знаходиться за межами населеного пункту Новолабунської сільської ради;

кадастровий номер 6823610100:03:001:2013 площею 1,2608 га, що знаходиться за межами населених пунктів Полонської міської ради;

кадастровий номер 6823610100:03:001:2014 площею 1,3805 га, що знаходиться за межами населених пунктів Полонської міської ради.

В задоволенні решти вимог позову відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172 р/рUA188201720343120002000002814)витрати по сплаті судового збору в розмірі 1342 грн (одна тисяча триста сорок дві) грн.

Стягнути з Шепетівської районної військової адміністрації на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172 р/рUA188201720343120002000002814)витрати по сплаті судового збору в розмірі 1342 грн (одна тисяча триста сорок дві) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду учасниками справи може бути подана апеляційна скарга до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 06.02.2025.

Позивач:Шепетівська окружна прокуратура, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 02911102, місцезнаходження: вул. С. Оврашка, 43 м. Шепетівка Хмельницької області поштовий індекс 30400;

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

Хмельницької обласної військової адміністрації, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 22985083, місцезнаходження: вул.Майдан Незалежності, Будинок Рад м.Хмельницький поштовий індекс 29005;

Полонської міської ради, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 04060743, місцезнаходження: вул. Лесі Українки, 114 м. Полонне Шепетівського району Хмельницької області поштовий індекс 30501;

Відповідачі: ОСОБА_1 , реєстраційнийномер обліковоїкартки платникаподатків суду НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ;

Шепетівська районна військова адміністрація, ідентифікаційних код в ЄДРПОУ 21325769, місце знаходження: вул.Героїв Небесної Сотні, 47 м.Шепетівка Хмельницької області поштовий індекс 30400;

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: спеціалізоване лісокомунальне сільськогосподарське підприємство «Лісовик», ідентифікаційний код в ЄДРПОУ, місцезнаходження: вул.Ак. Герасимчука, 263 м.Полонне Шепетівського району Хмельницької області поштовий індекс 30501.

Суддя:

СудПолонський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено11.02.2025
Номер документу125016537
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —681/804/20

Рішення від 27.01.2025

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Рішення від 27.01.2025

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 07.10.2024

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 19.07.2024

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 08.07.2024

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Постанова від 27.03.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Постанова від 27.03.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 28.02.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 27.02.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 26.02.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні