Постанова
від 05.02.2025 по справі 910/1856/24
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2025 рокум. ОдесаСправа № 910/1856/24м. Одеса, проспект Шевченка, 29, зал судових засідань Південно-західного апеляційного господарського суду №1

Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді Савицького Я.Ф.,

суддів: Діброви Г.І.,

Принцевської Н.М.,

секретар судового засідання Полінецька В.С.,

за участю представників учасників судового процесу:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Горбенко Д.С., за ордером;

від третьої особи: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод"

на рішення Господарського суду Одеської області

від 07 листопада 2024 року (повний текст складено 21.11.2024)

у справі № 910/1856/24

за позовом: Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункового)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод"

за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Міністерства оборони України

про зобов`язання надати документацію, -

суддя суду першої інстанції: Петренко Н.Д.,

місце винесення рішення: м. Одеса, проспект Шевченка, 29, Господарський суд Одеської області

Сторони належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.

В судовому засіданні 05.02.2025, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2024 Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Кіод про зобов`язання надати стосовно будівництва багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного, адміністративного призначення та об?єктами соціальної інфраструктури, за адресою м. Одеса, Київський район, вул. Івана Франка, 40 інформацію про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання за І, ІІ, III, IV квартали 2019 року, І, ІІ, III, IV квартали 2020 року, 1, ІІ, Ш, IV квартали 2021 року, І, І, І, IV квартали 2022 року, І, ІІ, III, IV квартали 2023 року та копії: договору на виконання авторського нагляду з додатками та додатковими угодами з додатками; ліцензії ТОВ Стікон; наказу на призначення відповідального виконавця робіт; наказу на призначення відповідального за виконання авторського нагляду з кваліфікаційним сертифікатом; чергового кадастрового плану; акту виносу в натуру меж земельної ділянки та акту приймання-передачі на зберігання межових знаків; висновку щодо погодження місця розташування та висоти об?єктів на приаеродромних територіях та об?єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації; топоплану М 1:500; топоплану М 1:2000; звіту про інженерно-геологічні вишукування; дозволу на зняття та перенесення грунтового покриву (рослинного шару грунту) земельної ділянки; статутних документів генпідрядника; статутних документів генпроектувальника: завдання на проектування; техніко-економічних показників; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або свідоцтва про право власності (на будівлі), якщо в плямі забудови наявні або демонтовані існуючі будівлі (споруди); акту списання основних засобів (будівель (споруд), що знаходяться в плямі забудови; акту приймання-передачі матеріалів утворених після демонтажу існуючих будівель (споруд) квартирно-експлуатаційному підрозділу; проектної документації стадія П та стадія Р, всі розділи у відповідності до складу проекту; погодженої в установленому порядку схеми генерального планування; погодженої в установленому порядку схеми вертикального планування (стадія П і стадія Р); погодженого в установленому порядку напряму трас інженерних мереж (стадія П); інформації в вигляді листа щодо погодження розділів проектної документації по зовнішнім інженерним мережам організаціями, що видали ТУ; довідки про виконання технічних умов від організацій, що видали ТУ; проекту виконання робіт та технологічних карт; загального журналу робіт; актів на закриття прихованих робіт зібраних згідно реєстрів (по видам робіт) в окремі папки з відповідними паспортами і сертифікатами на матеріал, актами відбору проб (взірців) матеріалів, протоколами лабораторних випробувань проб (взірців) матеріалів та виконавчими геодезичними знімання; актів проміжного прийняття відповідальних конструкцій; журналу виконання робіт з монтажу будівельних конструкцій; журналу виконання робіт із замонолічування монтажних стиків і вузлів; журналу виконання зварювальних робіт; журналу виконання антикорозійних робіт; журналу виконання робіт з антикорозійного захисту зварних з?єднань; журналу виконання робіт із занурення (забивки) паль; журналу виконання бетонних робіт; журналу виконання арматурних робіт; журналу авторського нагляду; вхідного контролю конструкцій, виробів, матеріалів та устаткування; акту виконання підготовчих робіт; акту приймання нульового циклу; технічного паспорту; енергетичного сертифікату; акту приймання геодезичної розбивочної основи; контрольного геодезичного знімання об?єкту; контрольних геодезичних знімань трас зовнішніх інженерних мереж; довідки про компенсацію відновлювальної вартості зелених насаджень; акту обстеження зелених насаджень; довідки про виконання робіт з опорядження та озеленення території; акту приймання мереж зовнішнього електропостачання; акту приймання мереж внутрішньої електропроводки; акту приймання силового електрообладнання; акту приймання пусконаладки ТП; акту підключення будинку до ТП і забезпечення електропостачання; акту монтажу електроустаткування, силових щитів і щитів автоматики; протоколів вимірів опору ізоляції та заземлюючого контуру; акту приймання зовнішнього та прибудинкового освітлення; акту монтажу внутрішнього електроосвітлення; акту приймання робіт з герметизації вводів інженерних комунікацій; акту приймання зовнішнього водопроводу; акту приймання внутрішніх систем водопостачання; акту приймання зовнішньої каналізації; акту приймання систем і випусків внутрішньої каналізації; акту приймання системи протипожежного водопроводу та обладнання; акту гідравлічного випробування системи протипожежного водопроводу; акту гідравлічного випробування внутрішніх систем водопостачання; акту гідравлічного випробування зовнішнього водопроводу; акту приймання насосної; акту приймання пусконаладки насосної; акту приймання системи опалення; акту гідравлічного випробування системи опалення; акту проведення промивки систем опалення та ХВП; акту приймання ІТП; акту приймання пусконаладки ІТП; акту приймання зовнішньої телефонізації; акту приймання системи протипожежної сигналізації; акту приймання системи протидимного захисту; акту приймання центрального пункта управління системи протипожежного захисту; акту приймання системи блискавкозахисту; акту приймання дощової каналізації; акту приймання внутрішнього водозливу; акту приймання системи вентиляції; акту індивідуального випробування системи вентиляції; паспорту на систему вентиляції; акту приймання пожежного гідранта; акту прийняття випробувань пожежного гідранта; актів прийняття устаткування після індивідуального випробування; акту прийняття системи вибухонебезпеки; акту приймання мереж зовнішнього газопостачання; акту приймання мереж внутрішнього газопостачання; акту про готовність до експлуатації ліфтів, чинний експертний звіт щодо розгляду проектної документації на будівництво.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем договірних зобов`язань з урахуванням Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове), затверджене наказом Міністра оборони України від 12.04.2002 № 129, ст.ст. 169, 320 ГК України, ст.ст. 3, 629, 509, 526 ЦК України, Порядок здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903, Порядок прийняття в експлуатацію закінченних будівництвом об`єктів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2012 № 461, Закон України "Про державну таємницю", Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Позивач зазначає, що 25.07.2017 між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахункове), ТОВ Кіод та Міністерством оборони України було укладено Додаткову угоду №303/8/32/2-ДУ до генеральної угоди б/н від 21.05.2004 про новацію Генеральної угоди б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/21-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/22-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Додаткової угоди №ДУ-1/7СПЗ від 03.07.2006 до Генеральної угоди б/н від 10.04.2002, Додаткової угоди №01/06-15 від 06.07.2015 (далі Додаткова угода №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017), яку було укладено з метою врегулювання питань стосовно будівництва житлового комплексу на території військового містечка №217 за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 14 (на теперішній час Івана Франка, 40) та відповідно до якої сторони дійшли згоди щодо викладення Генеральної угоди (б/н) від 21.05.2004 та договорів №№ 7/20-04, 7/21-04, 7/22-04 від 21.05.2004 (з додатками) в новій редакції. При цьому ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання щодо оформлення разом з Управлінням виконавчої документації, виконання разом з Управлінням комплексу робіт, пов`язаного з введенням в експлуатацію об`єкта; зобов`язання відшкодовувати Управлінню визначені в договорі витрати, надавати Управлінню та Міністерству оборони України інформацію про вартість виконаних робіт та монтажу обладнання.

Проте ТОВ Кіод взяті на себе за Додатковою угодою №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 зобов`язання не виконує належним чином та перешкоджає Управлінню у виконанні обов`язків Управління та реалізації прав Управління за вказаною угодою. А саме ТОВ Кіод жодного разу не надало до Управління щоквартальної інформації про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання. При цьому представник посилається на те, що оскільки дозвіл на виконання будівельних робіт надано 18.01.2019 ТОВ Кіод принаймні починаючи з 18.01.2019 було зобов`язано надавати Управлінню та Міністерству оборони України інформацію (щоквартальну) про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання.

З метою захисту, поновлення та забезпечення реалізації Управлінням передбачених п.п.1), п.п.4.1.1. п.4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, п.п.4.1.4. п.4 розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 прав Управління та з метою забезпечення виконання ТОВ Кіод взятих на себе обов`язків, передбачених п. 5) п.п.4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 права Управління на отримання щоквартальної інформації про вартість виконаних робіт (погоджувальних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання, Управління змушене звернутися до суду.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.11.2024 у справі №910/1856/24 (суддя Петренко Н.Д.) позовні вимоги Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункове) задоволено у повному обсязі. Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіод" надати Центральному спеціалізованому будівельному управлінню (госпрозрахункове) стосовно будівництва багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного, адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури, за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Івана Франка, 40 інформацію про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання за І, ІІ, III, IV квартали 2019 року, І, ІІ, III, IV квартали 2020 року, 1, ІІ, Ш, IV квартали 2021 року, І, І, І, IV квартали 2022 року, І, ІІ, III, IV квартали 2023 року та копії: договору на виконання авторського нагляду з додатками та додатковими угодами з додатками; ліцензії ТОВ "Стікон"; наказу на призначення відповідального виконавця робіт; наказу на призначення відповідального за виконання авторського нагляду з кваліфікаційним сертифікатом; чергового кадастрового плану; акту виносу в натуру меж земельної ділянки та акту приймання-передачі на зберігання межових знаків; висновку щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації; топоплану М 1:500; топоплану М 1:2000; звіту про інженерно-геологічні вишукування; дозволу на зняття та перенесення грунтового покриву (рослинного шару грунту) земельної ділянки; статутних документів генпідрядника; статутних документів генпроектувальника: завдання на проектування; техніко-економічних показників; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або свідоцтва про право власності (на будівлі), якщо в плямі забудови наявні або демонтовані існуючі будівлі (споруди); акту списання основних засобів (будівель (споруд), що знаходяться в плямі забудови; акту приймання-передачі матеріалів утворених після демонтажу існуючих будівель (споруд) квартирно-експлуатаційному підрозділу; проектної документації стадія П та стадія Р, всі розділи у відповідності до складу проекту; погодженої в установленому порядку схеми генерального планування; погодженої в установленому порядку схеми вертикального планування (стадія П і стадія Р); погодженого в установленому порядку напряму трас інженерних мереж (стадія П); інформації в вигляді листа щодо погодження розділів проектної документації по зовнішнім інженерним мережам організаціями, що видали ТУ; довідки про виконання технічних умов від організацій, що видали ТУ; проекту виконання робіт та технологічних карт; загального журналу робіт; актів на закриття прихованих робіт зібраних згідно реєстрів (по видам робіт) в окремі папки з відповідними паспортами і сертифікатами на матеріал, актами відбору проб (взірців) матеріалів, протоколами лабораторних випробувань проб (взірців) матеріалів та виконавчими геодезичними знімання; актів проміжного прийняття відповідальних конструкцій; журналу виконання робіт з монтажу будівельних конструкцій; журналу виконання робіт із замонолічування монтажних стиків і вузлів; журналу виконання зварювальних робіт; журналу виконання антикорозійних робіт; журналу виконання робіт з антикорозійного захисту зварних з`єднань; журналу виконання робіт із занурення (забивки) паль; журналу виконання бетонних робіт; журналу виконання арматурних робіт; журналу авторського нагляду; вхідного контролю конструкцій, виробів, матеріалів та устаткування; акту виконання підготовчих робіт; акту приймання нульового циклу; технічного паспорту; енергетичного сертифікату; акту приймання геодезичної розбивочної основи; контрольного геодезичного знімання об`єкту; контрольних геодезичних знімань трас зовнішніх інженерних мереж; довідки про компенсацію відновлювальної вартості зелених насаджень; акту обстеження зелених насаджень; довідки про виконання робіт з опорядження та озеленення території; акту приймання мереж зовнішнього електропостачання; акту приймання мереж внутрішньої електропроводки; акту приймання силового електрообладнання; акту приймання пусконаладки ТП; акту підключення будинку до ТП і забезпечення електропостачання; акту монтажу електроустаткування, силових щитів і щитів автоматики; протоколів вимірів опору ізоляції та заземлюючого контуру; акту приймання зовнішнього та прибудинкового освітлення; акту монтажу внутрішнього електроосвітлення; акту приймання робіт з герметизації вводів інженерних комунікацій; акту приймання зовнішнього водопроводу; акту приймання внутрішніх систем водопостачання; акту приймання зовнішньої каналізації; акту приймання систем і випусків внутрішньої каналізації; акту приймання системи протипожежного водопроводу та обладнання; акту гідравлічного випробування системи протипожежного водопроводу; акту гідравлічного випробування внутрішніх систем водопостачання; акту гідравлічного випробування зовнішнього водопроводу; акту приймання насосної; акту приймання пусконаладки насосної; акту приймання системи опалення; акту гідравлічного випробування системи опалення; акту проведення промивки систем опалення та ХВП; акту приймання ІТП; акту приймання пусконаладки ІТП; акту приймання зовнішньої телефонізації; акту приймання системи протипожежної сигналізації; акту приймання системи протидимного захисту; акту приймання центрального пункта управління системи протипожежного захисту; акту приймання системи блискавкозахисту; акту приймання дощової каналізації; акту приймання внутрішнього водозливу; акту приймання системи вентиляції; акту індивідуального випробування системи вентиляції; паспорту на систему вентиляції; акту приймання пожежного гідранта; акту прийняття випробувань пожежного гідранта; актів прийняття устаткування після індивідуального випробування; акту прийняття системи вибухонебезпеки; акту приймання мереж зовнішнього газопостачання; акту приймання мереж внутрішнього газопостачання; акту про готовність до експлуатації ліфтів, чинний експертний звіт щодо розгляду проектної документації на будівництво. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод" на користь Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункове) судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції встановив, що позивач неодноразово звертався до ТОВ Кіод з проханням на виконання умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ надати відповідну документацію, проте відповіді на вказані звернення в матеріалах справи відсутні. При цьому, відповідачем не спростовані доводи сторони позивача щодо неотримання такої документації.

З огляду на що, місцевий господарський суд прийшов до висновку про невиконання стороною ТОВ Кіод умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ в частині п. п. 4.1.1., 4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди.

Разом з тим, суд першої інстанції відхилив доводи відповідача, що позивач, подаючи заяви про прийняття в експлуатацію об`єкта та видачу сертифіката та долучаючи до неї акт готовності об`єкта до експлуатації, вже був обізнаний та мав повну інформацію щодо вартості виконаних робіт, оскільки замовником будівництва є Міністерство оборони України, а Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) виконує лише частину функцій замовника будівництва відповідно до умов додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, укладеної між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахункове), ТОВ Кіод та Міністерством оборони України, тож у позивача відсутня повна інформація щодо вартості виконаних робіт.

Також, місцевий господарський суд зауважив, що зобов`язання відповідача надати відповідну документацію на вимогу позивачач відповідно до умов договору не залежить ні від стадії будівництва, ані від обгрунтованості її практичного значення.

Суд зазначив, що на підтвердження виконання ТОВ Кіод своїх договірних зобов`язань належних та допустимих в сенсі ст. ст. 76, 77 ГПК України стороною відповідача суду не надано.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіод" звернулось до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 07 листопада 2024 року у справі №910/1856/24 та ухвалити нове рішення у справі №910/1856/24, яким у задоволенні позовних вимог Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункового) відмовити у повному обсязі. Вирішити питання про розподіл судових витрат.

Скаржник зазначає, що зі змісту п. 4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди № 303/8/32/2- ДУ від 25.07.2017 не вбачається обов`язок відповідача надавати позивачу копії документів, перелік яких визначений у резолютивній частині оскаржуваного рішення та судом першої інстанції не зазначено у якій саме частині Додаткової угоди такий обов`язок визначено. Такого обов`язку також не визначено актами цивільного законодавства.

Також, скаржник вказує, що позивачем як особою, якій належать функції замовника будівництва в частині підготовки документів для введення об`єкту в експлуатацію, ще до звернення з позовом до суду було надано органу державного архітектурно-будівельного контролю усю необхідну виконавчу та проектно-кошторисну документацію, оскільки не подання зазначених документів унеможливило б отримання сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Таким чином, позивач, подаючи заяву про прийняття в експлуатацію об`єкта та видачу сертифіката та долучаючи до неї акт готовності об`єкта до експлуатації, вже мав у своєму розпорядженні всі копії запитуваних документів та був обізнаний про повну інформацію щодо вартості виконаних робіт.

Відтак, скаржник зазначає, що твердження позивача про необхідність отримання від відповідача інформації та копій документів для належного виконання своїх обов`язків в частині функцій замовника будівництва щодо здачі об`єкта в експлуатацію, не відповідають фактичним обставинам справи, а інших фактичних підстав позову у позовній заяві не наведено.

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями, оформленого протоколом від 10.12.2024, для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Савицького Я.Ф., суддів: Діброви Г.І., Колоколова С.І.

Враховуючи те, що апеляційна скарга подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції, ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.12.2024 вирішення питання щодо можливості відкриття, повернення, залишення без руху або відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод" було відкладене до надходження витребуваних цією ж ухвалою з Господарського суду Одеської області матеріалів справи №910/1856/24 до суду апеляційної інстанції.

17.12.2024 матеріали справи №910/1856/24 надійшли до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Однак, у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді зі складу колегії суддів, який не є суддею-доповідачем, Колоколова С.І., розпорядженням керівника апарату суду від 18.12.2024 № 487 призначено повторний автоматизований розподіл справи №910/1856/24.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.12.2024 для розгляду справи №910/1856/24 сформовано колегію суддів у складі головуючого судді Савицького Я.Ф., суддів: Діброви Г.І., Принцевської Н.М.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 19.12.2024 прийнято справу № 910/1856/24 до провадження у складі головуючого судді Савицького Я.Ф., суддів: Діброви Г.І., Принцевської Н.М., відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод" на рішення Господарського суду Одеської області від 07.11.2024 у справі №№ 910/1856/24, розгляд справи призначено на 05.02.2025 о 12:30 год.

05.02.2025, до початку судового засідання, від представника Міністерства оборони України до суду надійшло клопотання про розгляд справи №910/1856/24 без його участі, що було враховано судовою колегією.

У судовому засіданні 05.02.2025 відповідач підтримав вимоги апеляційної скарги та просив останню задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати. Представники позивача та третьої особи в судове засідання не з`явились. Про дату, час і місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.

Враховуючи положення ч. 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи та те, що матеріали справи містять докази повідомлення учасників судового процесу про дату, час та місце судового засідання; з огляду на те, що судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства; участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторін; явка учасників судового процесу ухвалами суду не визнана обов`язковою; матеріалів справи достатньо для її розгляду та прийняття рішення, судова колегія вважає за можливе розглянути подану апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції за відсутністю представників позивача та третьої особи.

У судовому засіданні 05.02.2025 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Згідно зі ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши доводи та вимоги апеляційної скарги, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.

25.07.2017 між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (гопрозрахункове), ТОВ Кіод та Міністерством оборони України укладено Додаткову угоду №303/8/32/2-ДУ до генеральної угоди б/н від 21.05.2004 про новацію Генеральної угоди б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/21-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/22-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Додаткової угоди №ДУ-1/7СПЗ від 03.07.2006 до Генеральної угоди б/н від 10.04.2002, Додаткової угоди №01/06-15 від 06.07.2015.

Відповідно до умов Договору Сторони зобов`язуються збудувати Об`єкт за адресою: м. Одеса, вулиця Фонтанська дорога, 14 (військове містечко № НОМЕР_1 ), згідно з затвердженою в установленому порядку проектно-кошторисною документацією.

Об`єкт (Об`єкт будівництва) житловий комплекс, який складається з 7 будинків орієнтовною загальною площею 81832 кв. м. та орієнтовною загальною площею квартир 75420 кв. м. з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торгівельного і адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури, які будуються на земельній ділянці орієнтовною площею 1,6 га військового містечка №217 по вулиці Фонтанська дорога, 14 в м. Одеса у відповідності до Детального плану територій та затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації (є невід`ємними частинами даного договору).

За положеннями п. 2.3. для реалізації даного Договору Сторона - 3 (Міністерство оборони України) передає, а Сторона 1 (ЦСБУ) та Сторона 2 (ТОВ Кіод) приймають частини функцій Замовника будівництва. Обсяг прав та обов`язків, що передаються Стороною 3 Стороні 1 та Стороні 2 для виконання функцій Замовника будівництва Об`єкту, визначено розділом 4 Договору.

Пунктом 4.2. Договору визначені права та обов`язки Сторони 2, серед яких ТОВ Кіод приймає на себе виконання частини функцій Замовника будівництва Об`єкта, зокрема: в повному обсязі фінансує проектування та будівництво Об`єкту, а також всі інші витрати, пов`язані з будівництвом, введенням в експлуатацію і передачею частини загальної площі квартир Стороні 3 на баланс експлуатаційним організаціям на визначених даним Договором умовах; відшкодовує щомісячно Стороні 1 витрати на утримання служби замовника будівництва згідно наданих розрахунків та підтверджуючих документів за звітний місяць у розмірі до 2% від підсумку графи 7 глав 1-9 зведеного кошторисного розрахунку будівництва Об`єкту у порядку визначеному законодавством України; надає Стороні 1 та Стороні 3 інформацію (щоквартальну) про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання; тощо.

Також згідно з п.п. 4.2.3. та 4.2.6. Сторона 2 інформує Сторону 1 та Сторону 3 про укладені договори на проектування і будівництво Об`єкту з генеральним проектувальником та генеральним підрядником, у разі необхідності з субпідрядними організаціями на виконання робіт щодо будівництва Об`єкта та проводить з ними розрахунки за виконану роботу. Надає Стороні 1 та Стороні 3 на їх письмову вимогу, інформацію про хід виконання цього Договору, договорів на проектування та будівництва Об`єкту, інших договорів (контрактів), укладених Стороною 2 для досягнення мети цього Договору.

Відповідно до п.п.1) п.п.4.1.1. п.п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, Управління приймає на себе виконання частини функцій Замовника будівництва Об`єкта, а саме: сприяє Міністерству оборони України у оформленні у встановленому законом порядку землевпорядної документації на земельну ділянку, що підлягає забудові; 2) здійснює оформлення права власності на частину загальної площі квартир, які будуть належати Міністерству оборони України після підписання Актів розподілу загальної площі квартир та актів прийому-передачі квартир, за сприяння та за рахунок ТОВ Кіод; 3) здійснює отримання вихідних даних на проектування, погодження проектної документації, забезпечення будівництва проектною документацією, оформлення в установленому законодавством порядку дозвільних документів на будівництво Об`єкту; 4) здійснює ведення технічного нагляду за будівництвом та контролює строки виконання робіт на Об`єкти; 5) приймає участь у введенні Об`єкта в експлуатацію та в роботі робочих та приймальних комісій щодо приймання закінченого будівництвом Об`єкту, вирішенні питань з органами державної влади та місцевого самоврядування, іншими державними та комунальними службами, що виникають при введенні Об`єкту в експлуатацію.

Пунктом 4.1.4. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 визначено, що Управління разом з ТОВ Кіод оформляє відповідно до норм чинного законодавства України виконавчу документацію, акти на закриття прихованих робіт, протоколи випробувань та інші документи, передбачені діючим законодавством України та будівельними нормами і правилами, що необхідні для здачі Об`єкта в експлуатацію.

Підпунктом 4.1.5. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 визначено, що Управління після виконання всіх передбачених проектом робіт разом з ТОВ Кіод виконує комплекс робіт, пов`язаний з введенням в експлуатацію Об`єкта.

Підпунктом 4.1.6. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 встановлено, що Управління в термін, визначений пунктом 5.1 Договору, після введення Об`єкту будівництва в експлуатацію, оформлює та передає особі (експлуатуючій організації), яка в подальшому буде здійснювати експлуатацію Об`єкта, всю наявну у ТОВ Кіод виконавчу документацію, необхідну для експлуатації частини загальної площі квартир, що будуть належати Міністерству оборони України. Пов`язані з цим витрати сплачує ТОВ Кіод.

Відповідно до п. 4) п.п. 4.2.1. п. 4.2. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання відшкодувати щомісячно Управлінню витрати на утримання служби замовника будівництва згідно наданих розрахунків та підтверджуючих документів за звітній місяць у розмірі до 2 (двох) % від підсумку графи 7 глав 1-9 зведеного кошторисного розрахунку будівництва Об`єкту у порядку визначеному законодавством України.

Відповідно до п. 5) п.п. 4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання надавати Управлінню та Міністерству оборони України інформацію (щоквартальну) про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання.

03.08.2017 між ТОВ Кіод та ТОВ Стікон був укладений Договір №303/8/32/4-ДП на будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торгівельного і адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури, розташованого за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 14.

18.01.2019 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано Дозвіл на виконання будівельних робіт № ІУ 113190181027 Замовнику: Міністерству оборони України, генеральному підряднику (підряднику): Товариству з обмеженою відповідальністю Стікон - Нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного, адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Івана Франка, 40 /а.с.54/.

29.07.2021 ЦСБУ звернулося до ТОВ Кіод з листом /вих.№29/07/21-3/ з проханням на виконання умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, а саме підпункту п. 4.1.4, надати на адресу ЦСБУ МОУ належним чином завірені копії виконавчої документації, актів на закриття прихованих робіт, протоколи випробувань та інші наявні документи, передбачені діючим законодавством України та будівельними нормами і правилами стосовно будівництва багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного, адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Івана Франка, 40.

Також 29.07.2021 ЦСБУ звернулося до ТОВ Кіод з листом /вих.№29/07/21-4/, в якому посилається на те, що на виконання умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, а саме підпункту п. 4.2.1, ТОВ Кіод має зобов`язання надавати Міністерству оборони України та ЦСБУ МОУ інформацію про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання. Проте, в наявних документах і матеріалах ЦСБУ МОУ немає жодного документа, що підтвердив би факт надання вищевикладеної інформації від ТОВ Кіод до ЦСБУ МОУ за 2019 та 2020 рр. У зв`язку з вищевикладеним ЦСБУ просило в листі надати інформацію про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання за І, ІІ, ІІІ, ІV квартали 2019 року та І, ІІ, ІІІ, ІV квартали 2020 року, або надати підтвердження фактів передання до ЦСБУ МОУ вищевикладеної інформації.

Окрім того, 29.07.2021 ЦСБУ звернулося до ТОВ Кіод з листом /вих.№29/07/21-5/, в якому на виконання умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, а саме підпункту п. 4.2.1, просило надати на адресу ЦСБУ МОУ інформацію за 2 квартал 2021 року про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання. Аналогічну інформацію за період 1 кварталу 2021 року ЦСБУ просило ТОВ Кіод надати в листі від 29.07.2021 /вих. №29/07/21-6/.

04.09.2023 ЦСБУ МОУ звернулось до ТОВ Стікон з листом №04/09/2023-3 з проханням надати копії документів щодо визначеного Договором від 03.08.2017 Об`єкта будівництва житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торгівельного і адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури, які будуються на земельній ділянці, розташованій за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 14 (на теперішній час Івана Франка, 40).

12.09.2023 ТОВ Стікон на вищевказаний лист ЦСБУ надало відповідь /вих. №01/755/, з якої вбачається, що уся виконавча документація, що створюються у процесі будівництва Об`єкту передається ТОВ Кіод, тому необхідно звернутися саме до ТОВ Кіод для отримання виконавчої документації, що була оформлена за результатами виконання робіт по будівництву багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного та адміністративного призначення та об`єктами соціальної інфраструктури за адресою: м. Одеса, вул. Івана Франка, 40 (перша черга будівництва секції 1.1.-1.4.).

Також, 04.09.2023 ЦСБУ МОУ також звернулось до ТОВ Кіод з листом №04/09/2023-1 з проханням з метою введення в експлуатацію житлових секцій 1.1; 1.2; 1.3; 1.4; ТП; Підземний паркінг №1 - І черги будівництва Об`єкту надати копії відповідних документів.

ТОВ Кіод на вищезазначені звернення ЦСБУ МОУ відповіді не надав.

Як стверджує позивач, ТОВ Кіод взяті на себе за Додатковою угодою №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 зобов`язання не виконує належним чином та перешкоджає Управлінню у виконанні обов`язків Управління та реалізації прав Управління за Додатковою угодою №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017.

Вказані обставини стали підставою звернення позивача до господарського суду з відповідним позовом про надання необхідної документації.

Проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесені рішення, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступних висновків.

Центральне спеціалізоване будівельне управління (гопрозрахункове), скорочено ЦСБУ, відповідно до Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (гопрозрахункове) є це державна госпрозрахункова установа, яка заснована на державній власності, підзвітна і підконтрольна Міністерству оборони України.

Наказом міністра оборони України від 12.04.2002 №129 уповноважено Центральне спеціалізоване будівельне управління (гопрозрахункове) здійснювати функції замовника будівництва у Збройних Силах України.

Відповідно до п. 1 Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове), затвердженого наказом Міністра оборони України від 12.04.2002 №129, Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) це державна госпрозрахункова установа, яка заснована на державній власності, підзвітна і підконтрольна Міністерству оборони України.

Відповідно до п. 6 Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове), основними завданнями, які покладаються на Управління, є: участь у реалізації державної політики у галузі будівництва, розробка проектів поточних й перспективних програм капітального будівництва у Збройних Силах України; забпезпечення належного розквартирування військ з метою підтримання їх у стані високої бойової та мобілізаційної готовності; виконання завдань із введенням в дію виробничих потужностей, будівництва об`єктів і споруд військового, спеціального призначення, житлових будинків, об`єктів освіти, охорони здоров`я, зв`язку, транспорту, торгівлі, громадського харчування, комунального господарства, культурно-побутового й іншого призначення, облаштування військ та ефективне використання капітальних вкладень, що спрямовуються на цю мету; пошук позабюджетних та інших джерел фінансувань з метою інвестування у будівництво; сприяння впровадженню у будівництво прогресивних проектних рішень, нових будівельних матеріалів, конструкцій та виробів.

Відповідно до п. 7 Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове), затвердженого Наказом Міністра оборони України від 12.04.2002 №129, Управління відповідно до покладених на нього завдань, поміж іншого, виконує функції замовника, забудовника, інвестора, підрядника, проектувальника, постачальника і виробника в галузі будівництва; передає завершені будівництвом та введені в експлуатацію об`єкти Міністерству оборони України, іншим замовникам, підприємствам, установам та організаціям, на які покладено їх експлуатацію; забезпечує в установленому порядку своєчасне і в повному обсязі фінансування проектно-розвідувальних робіт і будівництво об`єктів відповідно до титульних списків будівель та укладених договорів; розміщує замовлення на капітальне будівництво, укладає з будівельними організаціями відповідні договори; разом з підрядними організаціями визначає і погоджує ціни на будівництво об`єктів відповідно до діючих нормативних актів; забезпечує виконання пусконалагоджувальних робіт і підготовку об`єктів до експлуатації; бере участі в утворенні й роботі комісії з попередньої перевірки будівельної готовності об`єктів для пред`явлення їх приймальній комісії; пред`являє приймальній комісії завершені будівництвом і підготовлені до експлуатації об`єкти, забезпечує комісію необхідними для роботи документами, бере участь у її роботі; перевіряє подані до оплати документи підрядних, постачальних, проектних, розвідувальних та інших організацій щодо виконання робіт, поставки продукції та надання послуг; виконує інші функції, пов`язані з реалізацією покладених завдань у сфері будівництва.

Відповідно до п. 9 Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) Засновником Управління є держава в особі Міністерства оборони України.

Відповідно до п. 10 Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) Засновник: закріплює за Управлінням майно, необхідне для його діяльності; видає Управлінню в установленому порядку замовлення на будівництва об`єктів, що здійснюються за рахунок Державного бюджету України, або уповноважує Управління виступати в якості замовника та здійснює у цьому випадку його фінансування.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ до генеральної угоди б/н від 21.05.2004 про новацію Генеральної угоди б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/21-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Договору №7/22-04 від 21.05.2004 про новацію Договору б/н від 10.04.2002 про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, Додаткової угоди №ДУ-1/7СПЗ від 03.07.2006 до Генеральної угоди б/н від 10.04.2002, Додаткової угоди №01/06-15 від 06.07.2015 відповідач ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання щодо надання визначеної в договорі інформації та документів позивачу ЦСБУ МОУ.

За положеннями п.п.1) п.п.4.1.1. п.п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, Управління приймає на себе виконання частини функцій Замовника будівництва Об`єкта, а саме: сприяє Міністерству оборони України у оформленні у встановленому законом порядку землевпорядної документації на земельну ділянку, що підлягає забудові; 2) здійснює оформлення права власності на частину загальної площі квартир, які будуть належати Міністерству оборони України після підписання Актів розподілу загальної площі квартир та актів прийому-передачі квартир, за сприяння та за рахунок ТОВ Кіод; 3) здійснює отримання вихідних даних на проектування, погодження проектної документації, забезпечення будівництва проектною документацією, оформлення в установленому законодавством порядку дозвільних документів на будівництво Об`єкту; 4) здійснює ведення технічного нагляду за будівництвом та контролює строки виконання робіт на Об`єкти; 5) приймає участь у введенні Об`єкта в експлуатацію та в роботі робочих та приймальних комісій щодо приймання закінченого будівництвом Об`єкту, вирішенні питань з органами державної влади та місцевого самоврядування, іншими державними та комунальними службами, що виникають при введенні Об`єкту в експлуатацію.

Пунктом 4.1.4. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 визначено, що Управління разом з ТОВ Кіод оформляє відповідно до норм чинного законодавства України виконавчу документацію, акти на закриття прихованих робіт, протоколи випробувань та інші документи, передбачені діючим законодавством України та будівельними нормами і правилами, що необхідні для здачі Об`єкта в експлуатацію.

Підпунктом 4.1.5. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 визначено, що Управління після виконання всіх передбачених проектом робіт разом з ТОВ Кіод виконує комплекс робіт, пов`язаний з введенням в експлуатацію Об`єкта.

Підпунктом 4.1.6. п. 4.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 встановлено, що Управління в термін, визначений пунктом 5.1 Договору, після введення Об`єкту будівництва в експлуатацію, оформлює та передає особі (експлуатуючій організації), яка в подальшому буде здійснювати експлуатацію Об`єкта, всю наявну у ТОВ Кіод виконавчу документацію, необхідну для експлуатації частини загальної площі квартир, що будуть належати Міністерству оборони України. Пов`язані з цим витрати сплачує ТОВ Кіод.

Відповідно до п. 4) п.п. 4.2.1. п. 4.2. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання відшкодувати щомісячно Управлінню витрати на утримання служби замовника будівництва згідно наданих розрахунків та підтверджуючих документів за звітній місяць у розмірі до 2 (двох) % від підсумку графи 7 глав 1-9 зведеного кошторисного розрахунку будівництва Об`єкту у порядку визначеному законодавством України.

Згідно з п. 5) п.п. 4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017, ТОВ Кіод взяло на себе зобов`язання надавати Управлінню та Міністерству оборони України інформацію (щоквартальну) про вартість виконаних робіт (будівельних, пусконалагоджувальних, проектних) та монтажу обладнання.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що ТОВ Кіод взяті на себе за Додатковою угодою №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 зобов`язання не виконує належним чином та перешкоджає Управлінню у виконанні обов`язків Управління та реалізації прав Управління за Додатковою угодою №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017.

Відповідно до ч. 1 ст. 320 ГК України замовник має право, не втручаючись у господарську діяльність підрядника, здійснювати контроль і технічний нагляд за відповідністю обсягу, вартості і якості виконаних робіт проектам і кошторисам. Він має право перевіряти хід і якість будівельних і монтажних робіт, а також якість матеріалів, що використовуються.

За положеннями п. 1 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903 зі змінами та доповненнями, цей Порядок визначає механізм здійснення технічного нагляду під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств (далі будівництво об`єкта).

Відповідно до п. 2 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903, технічний нагляд забезпечує замовник (забудовник) протягом усього періоду будівництва об`єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва або зміни (зокрема шляхом знесення) такого об`єкта.

Згідно з п. 5 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903, особи, що здійснюють технічний нагляд:

1) проводять перевірку:

наявності документів, які підтверджують якісні характеристики конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання, що використовуються під час будівництва об`єкта, технічного паспорта, сертифіката, документів, що відображають результати лабораторних випробувань тощо;

відповідності виконаних будівельно-монтажних робіт, конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання проектним рішенням, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічних умов та інших нормативних документів;

відповідності обсягів та якості виконаних будівельно-монтажних робіт проектно-кошторисній документації;

виконання підрядником вказівок і приписів, виданих за результатами технічного нагляду, державного архітектурно-будівельного контролю та державного нагляду;

2) ведуть облік обсягів прийнятих і оплачених будівельно-монтажних робіт, а також будівельно-монтажних робіт, виконаних з недоліками;

3) проводять разом з підрядником огляд та оцінку результатів виконаних робіт, у тому числі прихованих, і конструктивних елементів;

4) повідомляють підряднику про невідповідність виробів, матеріалів та обладнання вимогам нормативних документів;

5) оформляють акти робіт, виконаних з недоліками;

6) беруть участь у проведенні перевірки:

робочою комісією якості окремих конструкцій і вузлів, будівельно-монтажних робіт усіх видів, відповідності змонтованого спецобладнання, устатковання і механізмів технічним умовам;

органами державного нагляду та архітектурно-будівельного контролю;

7) виконують інші функції, пов`язані з технічним наглядом на відповідному об`єкті.

Відповідно до п. 6 Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903, особи, що здійснюють технічний нагляд, мають право вимагати від підрядника:

1) виконання робіт відповідно до проектно-кошторисної та іншої технічної документації, дотримання вимог нормативних документів щодо порядку виконання і прийняття робіт;

2) зупинення робіт у разі застосування ним матеріалів, деталей, конструкцій та виробів, які не відповідають вимогам нормативних документів;

3) проведення лабораторних випробувань матеріалів і конструкцій щодо їх відповідності сертифікатам якості, а обладнання технічним (технологічним) паспортам та своєчасного повідомлення їм про такі випробування;

4) усунення відхилень від проектних рішень, недоліків (дефектів) та недоробок і повторного пред`явлення робіт для здійснення технічного нагляду;

5) зупинення виконання:

робіт до оформлення актів огляду прихованих робіт;

будівельно-монтажних робіт у разі виявлення понаднормативної деформації об`єкта або загрози обвалу конструкцій та вжиття невідкладних заходів для запобігання виникненню аварії.

Відповідно до п. 1 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. № 750) цей Порядок визначає механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі - об`єкти).

За положеннями п. 24 Порядку для отримання сертифіката замовник (його уповноважена особа) подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяву про прийняття в експлуатацію об`єкта та видачу сертифіката, до якої додається акт готовності об`єкта до експлуатації та документ або інформація (реквізити платежу) про внесення плати. Заява про прийняття в експлуатацію об`єкта та видачу сертифіката щодо об`єктів, на які поширюється дія Закону України Про державну таємницю, подається до ДІАМ у паперовій формі із дотриманням вимог Закону України Про державну таємницю за формою, визначеною в додатку 6 до цього Порядку, до якої додається акт готовності об`єкта до експлуатації за формою згідно з додатком 7 до цього Порядку, та реєструється в журналі реєстрації заяв про видачу сертифіката. До заяви замовником додаються результати технічної інвентаризації об`єкта.

Відповідно до п. 25 Порядку орган державного архітектурно-будівельного контролю приймає подані замовником заяву, акт готовності об`єкта до експлуатації та вчиняє дії у межах законодавства щодо з`ясування питання достовірності відомостей у поданих документах, відповідності об`єкта проектній документації, вимогам будівельних норм, стандартів і правил на основі чек-листа за результатами виїзного огляду об`єкта будівництва на місцевості з фотофіксацією об`єкта під час прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, який виготовляється з використанням Реєстру будівельної діяльності.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

У п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, які кореспондуються з положеннями ст. 193 Господарського кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Матеріали справи свідчать, що позивач ЦСБУ МОУ неодноразово зверталось до ТОВ Кіод з проханням на виконання умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ надати відповідну документацію, проте відповіді на вказані звернення матеріали справи не містять як і доказів, що підтверджують виконання відповідачем відповідних зобов`язань.

З огляду на що, правомірним є висновок суду першої інстанції , що матеріали справи свідчить про невиконання стороною ТОВ Кіод умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ в частині п. п. 4.1.1., 4.2.1. розділу 4 Додаткової угоди.

Апеляційний господарський суд не приймає до уваги доводів скаржника про те, що позивач, подаючи заяви про прийняття в експлуатацію об`єкта та видачу сертифіката та долучаючи до неї акт готовності об`єкта до експлуатації, вже був обізнаний та мав повну інформацію щодо вартості виконаних робіт, посилаючись на норми Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. №750).

По-перше, колегія суддів зазначає, що так як замовником будівництва є Міністерство оборони України, а Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) виконує лише частину функцій замовника будівництва відповідно до умов Додаткової угоди №303/8/32/2-ДУ від 25.07.2017 укладеної між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням (госпрозрахункове), ТОВ Кіод та Міністерством оборони України, у позивача відсутня повна інформація щодо вартості виконаних робіт.

По-друге, зобов`язання відповідача надати вищевказану документацію на вимогу ЦСБУ МОУ відповідно до умов договору не залежить ні від стадії будівництва, ані від обґрунтованості її практичного значення.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 Господарського процесуального кодексу України).

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).

Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи (ст. 78 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Таким чином, з огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першоїі нстанції, що на підтвердження виконання ТОВ Кіод своїх договірних зобов`язань належних та допустимих, в розумінні ст. ст. 76, 77 ГПК України, стороною відповідача суду не надано.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006р. ).

Зокрема, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Тому інші доводи скаржника, що викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів не бере до уваги, оскільки вони висновків суду не спростовують та з урахуванням всіх обставин даної справи, встановлених судом, не впливають на правильність вирішення спору по суті та остаточний висновок.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, приймаючи до уваги положення чинного законодавства і встановлені обставини справи, оцінивши докази у справі в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіод" на рішення Господарського суду Одеської області від 07.11.2024 у справі №910/1856/24 задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду залишається без змін.

У зв`язку з відмовою у задоволенні апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В:

Рішення Господарського суду Одеської області від 07.11.2024 у справі №910/1856/24 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Постанова відповідно до вимог ст. 284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у 20-денний строк.

Повний текст постанови складений та підписаний 10.02.2025.

Головуючий суддяСавицький Я.Ф.

СуддяДіброва Г.І.

СуддяПринцевська Н.М.

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено11.02.2025
Номер документу125024331
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі

Судовий реєстр по справі —910/1856/24

Постанова від 05.02.2025

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 19.12.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 11.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 24.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні