номер провадження справи 21/34/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
03.02.2025 Справа № 908/2982/23
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Черкаського Володимира Івановича, при секретарі Подгайній В.О., розглянувши у судовому засіданні матеріали справи № 908/2982/23
Кредитори:
1. Акціонерне товариство "АКЦЕНТ БАНК" (вул. Батумська, буд. 11, м. Дніпро, 49074, код ЄДРПОУ 14360080, E-mail: 14360080@mail.gov.ua, представник - адвокат Омельченко Є.В., має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
2. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮКРЕЙНІАН БІ" (вул. Військова, 13/2, м. Ізяслав, Хмельницька область, 30300, код ЄДРПОУ 39204163; E-mail: u_b@ukr.net, не має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС.)
3. Акціонерне товариство "СЕНС БАНК" (вул. Велика Васильківська, 100, м. Київ, 03150; код ЄДРПОУ 23494714; E-mail: ccd@sensebank.com.ua; представник Олійник Н.О.; E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 , має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
Боржник - Фізична особа-підприємець Радченко Ірина Олександрівна ( АДРЕСА_1 , адреса для листування: вул. Ковельська, б. 22, оф. 413, а/с 24, м. Луцьк, Волинська область, 43016, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_2 , має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
банки, здійснюючі розрахунково-касове обслуговування боржника
1. АТ "А - БАНК", м. Дніпро
2. АБ "УКРГАЗБАНК", Київ
3. АТ "ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК", Київ
4. АТ "СЕНС БАНК", Київ
5. АТ "РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ", Київ
Керуючий реалізацією - Рабушко В.С. (E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_3 , має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
Учасники у справі:
1. Костянтинівська сільська військова адміністрація Мелітопольського району Запорізької області (пр. Соборний, буд. 164, м. Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ 45151675, має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
2. Запорізька обласна військова адміністрація (пр. Соборний, буд. 164, м. Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ 00022504, електронна адреса - adm@zoda.gov.ua, має зареєстрований Електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС)
про неплатоспроможність
За участю представників сторін:
арбітражний керуючий Рабушко В.С., особисто (в режимі відеоконференції)
УСТАНОВИВ:
Ухвалою від 16.01.2025 суд, зокрема, відклав судове засідання для розгляду заяви керуючого реалізацією Рабушко В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024) на 03.02.2025, 12 - 00. Зобов`язав Запорізьку обласну військову адміністрацію надати суду пояснення на заяву керуючого реалізацією Рабушки В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024).
Керуючим реалізацією надано суду копію відповіді Запорізької обласної військового адміністрації на лист арбітражного керуючого від 28.03.2024 № 28/03/24-02 разом з клопотанням (вх. № 24419/08-08/24 від 13.12.2024).
До суду від Запорізької обласної військової адміністрації надані пояснення (вх. № 2118/08-08/25 від 30.01.2025) на заяву керуючого реалізацією Рабушки В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024).
У засіданні додаткові докази приєднано до матеріалів справи.
Судове засідання 03.02.2025 здійснювалось в режимі відеоконференції із застосування підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІКС.
Кредитори у судове засідання не з`явились, представників не направили, про причини неявки суд не повідомили, до відеоконференції не приєднались.
Розглянувши у засіданні матеріали справи, заяву керуючого реалізацією Рабушко В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024), заслухавши керуючого реалізацією, суд установив.
У заяві (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024) керуючий реалізацією Рабушко В.С. просить суд, визнати незаконною відмову Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області у проведенні оцінки шкоди та/або збитків, завданих боржнику внаслідок збройної агресії проти України у справі № 908/2982/23 про банкрутство фізичної особи-підприємця Радченко Ірини Олександрівни ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ). Просить зобов`язати Костянтинівську сільську військову адміністрацію Мелітопольського району Запорізької області провести оцінку шкоди та/або збитків, завданих боржнику внаслідок збройної агресії проти України у справі № 908/2982/23 про банкрутство фізичної особи-підприємця Радченко Ірини Олександрівни ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
В якості підстав для задоволення заяви посилається на наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 12 Кодексу України з процедур банкрутства (надалі за текстом - "КУЗПБ") арбітражний керуючий зобов`язаний: неухильно дотримуватися вимог законодавства, здійснювати заходи щодо захисту майна боржника. Відповідно до ч. 2 ст. 114 КУЗПБ арбітражний керуючий у справі про неплатоспроможність фізичної особи зобов`язаний: організувати виявлення та складання опису майна боржника (проведення інвентаризації), визначити його вартість, сформувати ліквідаційну масу, виконувати інші повноваження, передбачені законодавством.
Відповідно до безкоштовного запиту ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань та Витягу з реєстру територіальної громади Боржник зареєстрований відповідно до законодавства України і його місцезнаходженням є: вул. Степова, буд. 97, с. Костянтинівка, Мелітопольський район, Запорізька область, 72356, фактичне місце проживання в теперішній час: Республіка Швейцарія, м. Женева, вул. Авеню Франсуа-Бессон 16, 1217 Мейрин.
Відповідно до п. 1 Указу Президента України від 24.02.22 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року.
08.11.2023 набув чинності Закон України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Вся територія Мелітопольського району Запорізької області знаходиться на тимчасово окупованій російською федерацією території України відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 р. за № 1668/39004 (ч. 4 Розділу II).
Відповідно до п. 1-6 Перехідних і прикінцевих положень Кодексу України з процедур банкрутства (КУЗПБ) установлено, що тимчасово, під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, а також протягом шести місяців після його припинення чи скасування: шкода та/або збитки, завдані боржнику внаслідок збройної агресії проти України, підлягають обов`язковій оцінці в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 ст. 1 КУЗПБ встановлює, що боржник - юридична особа або фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, неспроможна виконати свої грошові зобов`язання, строк виконання яких настав.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 326 затверджено "Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації" (далі - Порядок) та надано місцевим державним адміністраціям (на період воєнного стану - військовим адміністраціям), виконавчим комітетам сільських, селищних та міських рад право проводити аналітичну і стандартизовану оцінку шкоди та збитків, завданих внаслідок збройної агресії російської федерації (далі - Порядок).
Пункт 1 Порядку встановлює процедуру визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації (далі - шкода та збитки), починаючи з 19 лютого 2014 року. Пункт 2 Порядку зазначає, що визначення шкоди та збитків здійснюється окремо за такими напрямами: економічні втрати підприємств (крім підприємств оборонно- промислового комплексу), у тому числі господарських товариств, - напрям включає втрати підприємств усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна, втрати фінансових активів, а також упущену вигоду від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності.
Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є: центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, які є суб`єктами управління об`єктами державної власності, - в частині установ та організацій, що належать до сфери їх управління. Визначення шкоди та збитків підприємств здійснюється відповідно до методики, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та Фонду державного майна.
Методика "Визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв`язку із збройною агресією російської федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності" затверджена Наказом Міністерства фінансів № 3904/1223 від 18.10.2022 р.
Оцінка шкоди та збитків, що проводиться відповідно до цієї Методики, здійснюється з такою метою: визначення збитків, завданих внаслідок збройної агресії, у межах кримінальних проваджень відповідно до законодавства України; визначення збитків, завданих внаслідок збройної агресії, для цілей подання постраждалими заяв на компенсацію; визначення збитків, завданих внаслідок збройної агресії, для цілей подання позовів (у тому числі колективних) постраждалими до судових інстанцій, зокрема міжнародних, а також подання позову державою Україна до міжнародних судових інстанцій; інші цілі, визначені законодавством.
Суб`єкт подання заяви - фізична особа (категорія A): вимушене переселення за межі України, - вимушений виїзд за межі України з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих територій, або внаслідок пошкодження чи знищення житла через бойові дії та наявність статусу тимчасового захисту або його еквівалент в іноземних державах (крім Російської Федерації та Республіки Білорусь) (A 1.1); 3) економічні збитки, що включають (підкатегорія A 3): примусове відчуження об`єктів права власності, - є прямим наслідком події, пов`язаної з бойовими діями (A 3.1); позбавлення роботи або можливості займатися підприємницькою діяльністю, втрату доходу, - до цієї категорії суб`єктів подання також включаються як наймані працівники, так і самозайняті особи (A 3.4).
Отже, законодавством про банкрутство передбачено обов`язкову оцінку шкоди та/або збитків, завданих боржнику внаслідок збройної агресії проти України, проведення якої покладено на місцеві військові державні адміністрації. Указом Президента України № 374/2023 від 05.07.2023 р. "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Запорізькій області" утворено Костянтинівську сільську військову адміністрацію Мелітопольського району Запорізької області.
Відповідно до ч 1. ст. 4 Закону України "Про військовий стан" на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
12.08.2024 р. керуючий реструктуризацією звернувся із заявою про визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації у справі № 908/2982/23 про неплатоспроможність фізичної особи-підприємця Радченко Ірини Олександрівни до Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області.
Своїм листом № 467/2024 від 25.09.2024 р. Костянтинівська сільська військова адміністрація Мелітопольського району Запорізької області відмовила у проведенні оцінки збитків пославшись на наступне: задеклароване місцезнаходження проживання боржника і його майна є тимчасово окупована територія України, отже, неможливо без ризику для здоров`я учасників провадження здійснити фактичний огляд цього майна. На цей факт, встановлений судом проведення оцінки майна є неможливим з таких причин: безпека: активні бойові дії, мінування території створюють безпосередньо загрози життю та здоров`ю експертів. Доступність: окупаційні війська контролюють доступ до об`єктів оцінки, що унеможливлюють огляд та збір необхідних даних. Руйнування майна: внаслідок бойових дій майно може бути повністю зруйновано або пошкоджено, що унеможливлює визначення його вартості традиційними методами. Відсутність правового поля: на окупованих територіях не діє українське законодавство у сфері оціночної діяльності. Інформація: отримання необхідної для проведення оцінки інформації (технічна документація, договори тощо) є неможливим через окупацію території. Правові аспекти: відповідно до законодавства України, зокрема Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та інших нормативно правових актів, проведення оцінки майна передбачає дотримання певних процедур, які не можуть бути виконані на окупованих територіях через відсутність контролю української влади та дії ворожих законів.
Відповідно до п. 5 Додатку до Порядку "Загальні засади оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії російської федерації" оцінка збитків, завданих постраждалим, здійснюється шляхом проведення аналітичної оцінки збитків, стандартизованої, незалежної оцінки збитків або є результатом проведення судової експертизи. Аналітична оцінка шкоди та збитків проводиться органами державної влади або органами місцевого самоврядування самостійно або із залученням фахівців, підприємств, установ, організацій будь-якої форми власності, а також може проводитися самостійно підприємствами, установами, організаціями з урахуванням вимог стандартної методології, що визначені цими Загальними засадами та відповідними методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.
Особливості проведення аналітичної оцінки та форми її проведення визначаються методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.
Пунктом 16 Порядку передбачено, що оцінка збитків проводиться за наявності вихідних даних, необхідних для проведення оцінки, та наявності інформаційних джерел. Під час обрання виду оцінки, що проводиться для досягнення цілей оцінки шкоди та збитків, враховується наявність фізичного доступу до об`єкта оцінки, вихідних даних та інформаційних джерел, а також час, необхідний для проведення відповідної оцінки. Наявність можливостей проведення одного виду оцінки не виключає можливість проведення іншого виду оцінки після появи необхідного доступу до об`єкта оцінки чи усунення перешкод до такого доступу. Жоден з видів оцінки, визначених цими Загальними засадами, не є виключним для досягнення цілей оцінки шкоди та збитків, крім випадків, коли проведення конкретного виду оцінки визначено законодавством.
У разі відсутності вихідних даних, необхідних для проведення стандартизованої оцінки збитків відповідно до методик оцінки шкоди та збитків, що передбачені пунктом 5 Порядку, орган державної влади або орган місцевого самоврядування, якому Кабінетом Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих внаслідок збройної агресії російської федерації, звертається до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, постраждалих про надання відсутніх вихідних даних та інформації, необхідних для проведення стандартизованої оцінки збитків.
Стандартизована оцінка збитків не проводиться в разі неможливості отримання достатнього обсягу вихідних даних, необхідних для проведення такої оцінки. У разі неможливості проведення стандартизованої оцінки збитків та незалежної оцінки збитків можуть використовуватися результати аналітичної оцінки збитків.
Аналітична оцінка збитків - розрахунок вартісного виразу збитків та їх обсягу, який ґрунтується на укрупнених, агрегованих вихідних даних та проводиться шляхом застосування непрямих методів оцінки, аналітичних інструментів, зокрема макроекономічного моделювання, з метою визначення прогнозних розрахунків за секторами економіки, у тому числі для визначення загальних втрат та збитків економіки, для прогнозування загальнодержавних або секторальних витрат на відновлення. Аналітична оцінка збитків проводиться з урахуванням положень цих Загальних засад, але не підпадає під регулювання Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та не є професійною оціночною діяльністю.
Таким чином, посилання Костянтинівською сільською військовою адміністрацією Мелітопольського району Запорізької області на неможливість проведення оцінки є невірним. Відповідно до існуючих підстав, що наведені у відповіді, неможливо провести саме стандартизовану, незалежну оцінку збитків або проведення судової експертизи, а не аналітичної оцінки збитків. У додатках до заяви керуючим реструктуризацією надавалися вихідні дані для проведення аналітичної оцінки збитків боржника, а саме наявність зареєстрованого майна, господарські договори, рішення суду про кредиторську заборгованість, звернення до правоохоронних органів, але всупереч вимогам законодавства Костянтинівська сільська військова адміністрація Мелітопольського району Запорізької області ухилилася від виконання своїх обов`язків з проведення оцінки шкоди та/або збитки, завдані боржнику внаслідок збройної агресії проти України.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 7 КУЗПБ спори, стороною в яких є боржник, розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею. Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про відшкодування шкоди та/або збитків, завданих боржнику; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.
Просить заяву задовольнити.
У наданому відзиві Костянтинівська сільська військової адміністрація Мелітопольського району Запорізької області (вх. № 21140/08-08/24 від 28.10.2024) заперечує проти заяви, враховуючи наступне. "Надання місцевим військовим адміністраціям та виконавчим комітетам рад права проводити оцінку збитків слід розглядати як розширення їхніх повноважень у надзвичайних умовах воєнного стану. Однак, ці вимоги постанови означають тільки те, що вищезазначені установи мають можливість проводити такі оцінки, але не зобов`язані робити це за будь-яких обставин. Вищезазначене свідчить про те, що це право не є абсолютним і може бути обмежене різними факторами. Хоча законодавство надає військовим адміністраціям право проводити оцінку шкоди, це не означає, що вони зобов`язані це робити за будь-яких обставин. Наявність такого права передбачає дискреційні повноваження органів влади, тобто вони самі вирішують, чи проводити таку оцінку, виходячи з конкретних умов та обставин. Крім того, під час воєнного стану військові адміністрації зіткаються з численними обмеженнями, які не дозволяють це зробити, а саме: 1. Сільські військові адміністрації складаються з персоналу, який має обмежений досвід у проведенні складних аналітичних досліджень, особливо в умовах воєнного стану. Більш того, Костянтинівська сільська військова адміністрація, відповідно до штатного розпису, не має відповідних спеціалістів, необхідних для проведення комплексної оцінки збитків; 2. Костянтинівська сільська військова адміністрація також немає можливості залучити позаштатних спеціалістів або експертів для проведення цієї оцінки, оскільки бюджет Костянтинівської сільської військової адміністрації, має обмежені кошти, які в умовах війни спрямовуються на першочергові потреби населення (гуманітарна допомога, відновлення інфраструктури тощо) та потреби ВСУ. Пріоритетність інших завдань: Захист населення, підтримка критичної інфраструктури та інші невідкладні завдання можуть мають вищий пріоритет для військових адміністрацій, ніж витрати на проведення аналітичної оцінки шкоди. Дані обставини свідчать про те, що бюджетом військової адміністрації не закладено кошти на витрати на проведення відповідних оцінок з залученням позаштатних спеціалістів. 3. Крім того, до списку оцінки включено частину майна, яка знаходиться на території м. Мелітополь, та не має ніякого відношення до Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області, а саме: квартира, загальною площею 139.5 кв.м., житлова площа 71.5 кв.м до якої належить 1/2 частина тераси а-1; 1/2 частина тераси, а5-1; паркувальне місце з навісом №6, яка розташована за адресом: Запорізька обл., м. Мелітополь вул. Брів-ла-Гайард буд. № 16/12 кв. 6, яка, знаходиться в іпотеці ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , відповідно до Договору іпотеки серія та номер: 4214, виданому 17.11.2021 та посвідченого приватним нотаріусом Мелітопольського районного нотаріального округу Запорізької області Чудською О.О Крім того, відповідно до п. 5 Додатку до Порядку "Загальні засади оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії Російської Федерації", оцінка збитків, завданих постраждалим, здійснюється шляхом проведення аналітичної оцінки збитків, стандартизованої, незалежної оцінки збитків або є результатом проведення судової експертизи. Аналітична оцінка шкоди та збитків проводиться органами державної влади або органами місцевого самоврядування самостійно або із залученням фахівців, підприємств, установ, організацій будь-якої форми власності, а також може проводитися самостійно підприємствами, установами, організаціями з урахуванням вимог стандартної методології, що визначені цими Загальними засадами та відповідними методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку. Згідно зазначених вимог постанови, Радченко Ірина Олександрівна, як ФОП може самостійно провести аналітичну оцінку шкоди та збитків належного їй майна, або для незалежної оцінки збитків може бути призначена судова експертиза. Відповідно до п. п. 18 п. 2 "Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації" економічні втрати підприємств (крім підприємств оборонно-промислового комплексу), у тому числі господарських товариств, - напрям включає втрати підприємств усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна, втрати фінансових активів, а також упущену вигоду від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності. Основні показники, які оцінюються: вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна державних підприємств, у тому числі господарських товариств, у статутному капіталі яких державі належить 50 та більше відсотків акцій (часток, паїв); вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна підприємств недержавної форми власності; вартість втрачених фінансових активів державних підприємств, у тому числі господарських товариств, у статутному капіталі яких державі належить 50 та більше відсотків акцій (часток, паїв); вартість втрачених фінансових активів підприємств недержавної форми власності; упущена вигода державних підприємств, у тому числі господарських товариств, у статутному капіталі яких державі належить 50 та більше відсотків акцій (часток, паїв); упущена вигода підприємств недержавної форми власності; втрати державних підприємств, у тому числі господарських товариств, у статутному капіталі яких державі належить 50 та більше відсотків акцій (часток, паїв), від неоплачених товарів, робіт і послуг, наданих та спожитих на тимчасово окупованих територіях; втрати підприємств недержавної форми власності від неоплачених товарів, робіт і послуг, наданих та спожитих на тимчасово окупованих територіях. Визначення шкоди та збитків підприємств здійснюється відповідно до методики, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та Фонду державного майна. Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є: міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, які є уповноваженими органами управління, - в частині державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, що належать до сфери їх управління; обласні, Київська міська держадміністрації (на період воєнного стану - військові адміністрації) - в частині підприємств недержавної форми власності, господарських товариств (крім тих, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі), які розміщуються на території відповідних областей та м. Києва; Згідно з п. п. 22 п. 2 "Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації" шкода, завдана особистим селянським господарствам та/або фермерським господарствам, що зареєстровані як фізичні особи - підприємці, - напрям, що включає шкоду від каліцтва, тілесного ушкодження, загибелі сільськогосподарських тварин, а також збитки внаслідок знищення чи пошкодження сільськогосподарської техніки та обладнання для агропромислового комплексу.
Основні показники, які оцінюються: втрати внаслідок отримання каліцтва, тілесного ушкодження, загибелі сільськогосподарських тварин, зокрема великої рогатої худоби, свиней, овець, кіз, коней, бджолосімей; збитки внаслідок знищення чи пошкодження сільськогосподарської техніки та обладнання для агропромислового комплексу.
Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінагрополітики за погодженням із Держпродспоживслужбою. Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є обласні, Київська міська держадміністрації (на період воєнного стану - військові адміністрації). Вищезазначені обставини свідчать про те, що немає законних підстав для зобов`язання Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області для проведення оцінки шкоди та/або збитків, завданих боржнику внаслідок збройної агресії проти України у справі № 908/2982/23, так як проведення аналітичної оцінки шкоди та збитків повинно проводитися обласною військовою адміністрацією, а не Костянтинівською сільською військовою адміністрацією".
У поясненнях (вх. № 2118/08-08/25 від 30.01.2025) Запорізька обласна державна адміністрація повідомляє про наступне. "Закон України "Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України" визначає правові та організаційні засади надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, з дня набрання чинності Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, а також правові засади створення та ведення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України.
Відповідно до статті 3 Закону для розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна виконавчий орган сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради (далі - виконавчий орган ради), військова адміністрація населеного пункту або військово-цивільна адміністрація населеного пункту утворює Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, як консультативно-дорадчий орган.
Відповідно до Методики визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності, затвердженої спільним наказом Міністерства економіки України та Фонду державного майна України від 18.10.2022 № 3904/1223, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.12.2022 за № 1522/38858 оцінка збитків, завданих постраждалим внаслідок збройної агресії, здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки збитків або є результатом проведення судової експертизи (експертного дослідження).
Згідно Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, що пов`язані із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 473, а саме пунктів 6 та 6-1, обстеження пошкоджених об`єктів здійснюється за рішенням уповноважених органів шляхом комісійного обстеження, що проводиться відповідно до пункту 8-1 цього Порядку, та/або технічного обстеження, що проводиться відповідно до пункту 9 цього Порядку, - відповідно до затвердженого плану робіт.
В той же час, на територіях активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій, у разі виникнення відповідної безпекової ситуації (відсутності безпосередньої загрози життю та здоров`ю людей під час виконання обстеження, зумовленою воєнними (бойовими) діями) та за умови наявності можливості дотримання заходів, передбачених пунктом 8 цього Порядку, уповноваженим органом може прийматися рішення щодо проведення обстеження знищених об`єктів (будівель та споруд, які за результатами візуального огляду мають значні пошкодження, є непридатними для використання за цільовим призначенням і не можуть бути відновлені шляхом ремонту (в тому числі капітального ремонту) або реконструкції).
Рішення щодо проведення обстеження знищених об`єктів приймається уповноваженим органом на підставі пропозицій комісії, утвореної відповідно пункту 8-1 цього Порядку, та повинне містити інформацію про вид обстеження (комісійне або технічне).
Також відповідно до пункту 15 Порядку надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 № 600, комісія має право зупинити розгляд заяви щодо знищених об`єктів нерухомого майна, якщо проведення обстеження об`єкта є неможливим з міркувань безпеки.
З огляду на те, що територія Мелітопольського району Запорізької області віднесена до тимчасово окупованих російською федерацією території України відповідно наказу Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією", який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, враховуючи безпекову ситуацію, обстеження об`єкта, а також складання та підписання відповідної документації стане можливим після деокупації району".
Судом установлено наступне.
Постановою суду від 21.02.2024 року, зокрема, припинено процедуру реструктуризації боргів боржника. Визнано фізичну особу-підприємця Радченко Ірину Олександрівну ( АДРЕСА_1 , адреса для листування: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) банкрутом.
Введено процедуру погашення боргів фізичної особи - підприємця Радченко Ірини Олександрівни. Керуючим реалізацією призначено арбітражного керуючого Рабушко Вячеслава Степановича. Зобов`язано керуючого реалізацією у встановленому законом порядку здійснити процедуру погашення боргів боржника, надати господарському суду звіт про виконану роботу. Оприлюднено на офіційному веб-сайті Верховного Суду на веб - порталі "Судова влада України" в мережі - Інтернет повідомлення про введення процедури погашення боргів.
Відповідно до п. 1-6 Перехідних і прикінцевих положень Кодексу України з процедур банкрутства (КУЗПБ) установлено, що тимчасово, під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, а також протягом шести місяців після його припинення чи скасування: шкода та/або збитки, завдані боржнику внаслідок збройної агресії проти України, підлягають обов`язковій оцінці в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326, місцевим державним адміністраціям (на період воєнного стану - військовим адміністраціям), виконавчим комітетам сільських, селищних та міських рад надано право проводити аналітичну і стандартизовану оцінку шкоди та збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Порядок встановлює процедуру визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (далі - шкода та збитки), починаючи з 19 лютого 2014 року. Визначення шкоди та збитків здійснюється окремо за певними напрямами.
Відповідальними за визначення шкоди та збитків за певними напрямами є обласні, Київська міська держадміністрації (на період воєнного стану - військові адміністрації). З метою подання до Реєстру збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, створеного Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи про створення Розширеної часткової угоди стосовно реєстру збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, CM/Res (2023) 3 від 12 травня 2023 р. (далі - Реєстр збитків), заяв про відшкодування збитків, втрат чи шкоди, завданих починаючи з 24 лютого 2022 р. або пізніше на території України в межах її міжнародно-визнаних кордонів, включаючи її територіальні води, міжнародно-протиправними діями Російської Федерації в Україні або проти України (далі - заява), шкода та збитки класифікуються за категоріями, визначеними у пунктах 10-12 цього Порядку.
Банкрут - фізична особа-підприємець Радченко Ірина Олександрівна зареєстрована 03.09.2009 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, як Фізична особа - підприємець № запису 20880000000007273. Основним видом провадження діяльності у сфері підприємництва зареєстрований КВЕД 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами. Місце здійснення підприємницької діяльності (до тимчасової окупації Мелітопольського району Запорізької області) - вул. Степова, буд. 97, с. Костянтинівка, Мелітопольський район, Запорізька область.
12.08.2024 р. керуючий реструктуризацією звернувся із заявою про визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації у справі № 908/2982/23 про неплатоспроможність фізичної особи-підприємця Радченко Ірини Олександрівни до Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Водночас суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).
За частиною другою статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Конституційний Суд України, досліджуючи принцип індивідуалізації юридичної відповідальності під час розв`язання питання відповідності покарання вчиненому злочинові, зазначав, що справедливе застосування норм права - є передусім недискримінаційний підхід, неупередженість (Рішення від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004).
Враховуючи визначення відповідальними за визначення шкоди та збитків за певними напрямами - обласні, Київську міську держадміністрації (на період воєнного стану - військові адміністрації), суд дійшов до висновку, що звернення керуючого реалізацією Рабушко В.С. до Костянтинівської сільської військової адміністрації Мелітопольського району Запорізької області (за відсутності у неї належних матеріальних та фізичних ресурсів) не забезпечить отримання результатів шкоди та збитків, завданих майну боржника у ході збройної агресії рф.
За таких обставин, заяву керуючого реалізацією Рабушко В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024) слід залишити без задоволення.
Враховуючи тривале проведення процедури погашення боргів, слід призначити судове засідання для розгляду звіту керуючого реалізацією Рабушко В.С.
Проведення судового засідання 27.02.2025, 12 - 00 у справі № 908/2982/23 в режимі відеоконференції слід здійснити за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІКС.
Технічна фіксація здійснюється за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку: vkz.court.gov.ua.
Керуючись ст. ст. 2, 122 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 197, 232 - 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву керуючого реалізацією Рабушко В.С. (вх. № 19206/08-08/24 від 30.09.2024) залишити без задоволення.
Призначити судове засідання для розгляду звіту на 27.02.2025, 12 - 00, яке відбудеться в приміщенні Господарського суду Запорізької області за адресою: вул. Гетьманська, 4, корпус № 2, зал 123, м. Запоріжжя, 69001.
Зобов`язати надати суду:
Керуючого реалізацією Рабушко В.С. - звіт про проведену процедуру погашення боргів, документа на підтвердження.
Проведення судового засідання 27.02.2025, 12 - 00 у справі № 908/2982/23 в режимі відеоконференції здійснити за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІКС.
Копію ухвали надіслати боржнику, кредиторам, арбітражному керуючому Рабушці В.С., Костянтинівській сільській військовій адміністрації Мелітопольського району Запорізької області, Запорізькій обласній військовій адміністрації (до електронного кабінету/електронною поштою).
Розмістити повний текст ухвали на сайті господарського суду Запорізької області (https://zp.arbitr.gov.ua/sud5009/gromadyanam/advert/).
Ухвала господарського суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 235 ГПК України.
Повний текст ухвали, відповідно до ст. 233 ГПК України, складено 10.02.2025.
Суддя Володимир ЧЕРКАСЬКИЙ
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2025 |
Оприлюднено | 11.02.2025 |
Номер документу | 125025294 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: неплатоспроможність фізичної особи-підприємця |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Черкаський В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні