ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2025 року Справа № 915/978/23
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складі судді Адаховської В.С.,
при секретарі судового засідання Шараєвої М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОКОМПОНЕНТИ "АВТЕК" (01133, м. Київ, вул. Мечнікова, буд. 14/1, кім. 513, код ЄДРПОУ 36926538; електронна адреса: s.renkas@avtek.ua)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ТФ "АГОРА" (54028, Миколаївська обл., м. Миколаїв, вул. Троїцька, 240, корп. А, код ЄДРПОУ 41767620)
про: стягнення 812275,22 грн
Представники учасників справи в судове засідання не з`явилися
У С Т А Н О В И В:
21.06.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОКОМПОНЕНТИ "АВТЕК" звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою №15-06-01 від 15.06.2023 (вх. № 8119/23), в якій просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ТФ "АГОРА" заборгованість у сумі 812275,22 грн, яка складається з: 585795,06 грн - основного боргу за договором поставки № 231221/1116 від 04.01.2022, 84548,65 грн - пені, 25364,58 грн - 15% річних, 12550,82 грн - інфляційних втрат, 104016,11 грн - штрафу, а також 12184,15 грн - судового збору.
Позов обґрунтований неналежним виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань за договором поставки, а саме в частині повної та своєчасної оплати отриманого від позивача товару.
Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 26.06.2023 вказану позовну заяву залишено без руху. Встановлено заявнику строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів з дня вручення даної ухвали.
05.07.2023, на виконання вимог ухвали суду від 26.06.2023, на адресу Господарського суду Миколаївської області від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви від 27.06.2023 (вих. № 27-06-01).
Ухвалою суду від 10.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами. Зобов`язано позивача надати суду до 20.07.2023 (включно) докази, що підтверджують надсилання копії заяви від 27.06.2023 (вих. № 27-06-01) про усунення недоліків - відповідачеві. Встановлено відповідачу, в 15-денний строк від дня вручення даної ухвали, надати суду відзив на позов, оформлений згідно вимог статті 165 Господарського процесуального кодексу України разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
24.07.2023, на виконання вимог ухвали суду від 10.07.2023, на адресу суду від позивача надійшла заява від 19.07.2023 (вих. №19-07-01) про виконання вимог ухвали з додатками (доказами надсилання копії заяви на адресу відповідача), направлення якої на адресу суду здійснено 20.07.2023.
Копія ухвали суду від 10.07.2023 була направлена учасникам справи, на їх адреси місцезнаходження, визначені у відповідності до приписів ч. 2 ст. 27 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи, зазначене поштове відправлення вручено відповідачу 04.08.2023 (трек № 5400501613050).
15.08.2023 до суду від представника відповідача надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (Документ сформований в системі "Електронний суд" 15.08.2023).
31.08.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву з відповідними додатками (копіями видаткових накладних за період з 25.11.2022 по 31.03.2023, рахунків-фактур за період з 25.11.2022 по 09.05.2023, платіжних інструкції за період з 25.11.2022 по 31.03.2023).
У відзиві відповідач зазначає, що копію ухвали суду разом з позовною заявою та додатками ним було отримано 16.08.2023, після надіслання на адресу суду заяви про ознайомлення від 15.08.2023, тому зазначає, що останній день подачі відзиву спливає 31.08.2023. Вказує, що на виконання умов договору поставки від 04.01.2022 позивач відправляв відповідачу на електронну пошту рахунки-фактури для оплати окремої партії товару згідно кожної видаткової накладної. В свою чергу відповідач оплачував кожну окрему поставку товару, підтвердженням чого є відповідні платіжні доручення. Зазначає, що на виконання умов договору відповідач сплатив позивачу загалом 696085,00 грн, у зв`язку з чим у відповідача перед позивачем існує переплата. Вважає, що в матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували факт наявності заборгованості відповідача перед позивачем, що є підставою для відмови у задоволенні позову.
13.09.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив з відповідними додатками (копіями видаткових накладних за період з 10.01.2022 по 23.11.2022), в якій позивач зазначає, що починаючи з 25.11.2022 відповідач почав порушувати свої фінансові зобов`язання, у зв`язку з чим до позовної заяви були додані тільки ті видаткові накладні, по яким виникла основна сума заборгованості. Також позивач послався на п. 5.6 договору, відповідно до якого будь-які кошти, які надходять за даним договором, сторони вважають такими, що надійшли на погашення (оплату) в наступній черговості: погашення будь-якої заборгованості покупця перед постачальником, що існує на дату надходження коштів, відповідно до календарної черговості її виникнення. Зазначає, що надані відповідачем платіжні інструкції за періоди з 25.11.2022 по 12.05.2023, на підставі п. 5.6 договору, зараховувалися на погашення заборгованості по видатковим накладним за періоди з 10.01.2022 по 23.11.2022.
20.09.2023 від відповідача до суду надійшла заява про виправлення помилок №б/н від 13.09.2023, в якій товариство, враховуючи технічні помилки, виявлені працівниками Відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області в акті від 31.08.2023, надало необхідні документи.
Ухвалою суду від 15.10.2024 призначено судове засідання у справі № 915/978/23 із розгляду справи по суті. Визнано явку позивача та відповідача обов`язковою та викликано їх у судове засідання на 11 листопада 2024 року о 15:00. Зобов`язано сторін провести звірку взаєморозрахунків по договору поставки № 231221/1116 від 04.01.2022 за період з 10.01.2022 по 09.05.2023, ініціативу звірки покладено на відповідача, акт звірки зобов`язано надати до суду в строк до 04.11.2024. Повідомлено учасників справи, що з 18.10.2023 відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов`язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями" №3200-IX від 29.06.2023 адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку.
Ухвалою суду від 28.10.2024 задоволено заяву представника позивача про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у даній справі.
04.11.2024 від відповідача надійшло клопотання № б/н від 04.11.2024, в якому товариство просило долучити до матеріалів справи копію акту звірки по договору поставки № 231221/1116 від 04.01.2022 за період з 10.01.2022 по 09.05.2023 та докази надсилання на електронну адресу позивача копії вказаного акту звірки.
05.11.2024 від позивача надійшли письмові пояснення щодо акту звірки № б/н від 04.11.2024, в яких товариство зазначає, що:
- відповідачем складено та подано до суду акт звірки розрахунків за період з 25.11.2022 по 09.05.2023, а не за період зазначений судом в ухвалі від 15.10.2024 (з 10.01.2022 по 09.05.2023), який не в повному обсязі відображає всі господарські відносини в частині здійснення поставок товарів позивачем та їх оплати відповідачем, тому вказаний акт не був підписаний позивачем;
- зазначені відповідачем платіжні доручення за період з 25.11.2022 до 12.05.2023, на підставі п. 5.6. договору, зараховувалися на погашення заборгованості по видатковим накладним за період з 10.01.2022 до 23.11.2022;
- намагання відповідача довести, що платіжні доручення, зазначені в акті звірки розрахунків, зарахувалися в рахунок погашення заборгованості по видатковим накладним, які були заявлені в позовній заяві, і що нібито, у відповідача існує переплата перед позивачем, є хибними та такими, що не відповідають дійсності.
Представником відповідача в судовому засіданні 11.11.2024 заявлено усне клопотання про витребування у позивача оригіналів видаткових накладних, посилаючись на їх відсутність у його довірителя.
В судовому засіданні 11.11.2024 оголошено перерву до 18.11.2024 о 13:30.
15.11.2024 від позивача до суду надійшли додаткові пояснення у справі та заперечення щодо клопотання відповідача про витребування доказів № б/н від 14.11.2024, в яких товариство зазначає, що всі грошові кошти, які отримані позивачем в рамках дії спірного договору були зараховані в погашення заборгованості, а несплачені видаткові накладні так і залишилися несплаченими відповідачем, що і призвело до виникнення порушення прав позивача. Стосовно заявленого клопотання про надання позивачем до суду оригіналів видаткових накладних, позивач зазначає, що жодних підстав сумніву наявності таких документів відповідач не надає. До додаткових пояснень позивачем додано копії податкових накладних з квитанцією про реєстрацію та копії рахунків-фактур щодо операцій, які відбувалися в період з 10.01.2022 по 23.11.2022.
Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що у період часу, визначеного для проведення судового засідання, а саме з 13:18 до 13:45 у Миколаївській області було оголошено повітряну тривогу, судове засідання у справі 18.11.2024 о 13:30 не відбулось.
Ухвалою суду від 19.11.2024 призначено судове засідання на 02.12.2024 о 12:30 та повідомлено відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю ТФ "АГОРА" про процесуальні наслідки, передбачені ч. 4 ст. 170 ГПК України, щодо подання до суду відповідних заяв (клопотань) як особи, що зобов`язана відповідно до положень цього Кодексу зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.
В судовому засіданні 02.12.2024 оголошено перерву до 19.12.2024 о 12:00, про що повідомлено відповідача ухвалою суду від 10.12.2024. Також відповідача повторно повідомлено про процесуальні наслідки, передбачені ч. 4 ст. 170 ГПК України, щодо подання до суду відповідних заяв (клопотань) як особи, що зобов`язана відповідно до положень цього Кодексу зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.
12.12.2024 від позивача до суду надійшли додаткові пояснення № б/н від 12.12.2024, в яких позивач просить долучити до матеріалів справи додаткові пояснення, в яких позивач надає аналіз постачання товарів відповідачеві та просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
19.12.2024 від відповідача до суду надійшло клопотання № б/н від 19.12.2024 про долучення доказів, в якому товариство зазначає, що ним здійснено 30 платежів на загальну суму 270700,00 грн, тому в матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують факт заборгованості відповідача перед позивачем у розмірі 514627,58 грн, у зв`язку з чим просить відмовити в задоволенні позову. Відповідачем до вказаного клопотання додано копії виписки по рахунку відповідача, платіжних інструкцій, акту взаємозаліку № 2 від 02.12.2022, видаткової накладної № 2641 від 15.03.2022.
Ухвалою суду від 19.12.2024, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено розгляд справи на 23 грудня 2024 року о 14:45, про що повідомлено відповідача ухвалою суду від 19.12.2024. Також відповідача вкотре повідомлено про процесуальні наслідки, передбачені ч. 4 ст. 170 ГПК України, щодо подання до суду відповідних заяв (клопотань) як особи, що зобов`язана відповідно до положень цього Кодексу зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.
23.12.2024 від позивача до суду надійшли заперечення № б/н від 23.12.2024 на клопотання відповідача про долучення доказів від 19.12.2024, в яких товариство, з урахуванням часткової оплати основного боргу під час розгляду справи в сумі 270000,00 грн, просить стягнути з відповідача суму основного боргу у розмірі 244627,58 грн, пеню у розмірі 84548,65 грн, 15% річних у розмірі 25364,58 грн, інфляційних втрат у розмірі 12550,82 грн та штраф у розмірі 104016,11 грн, а загалом 471107,74 грн. Також просить стягнути судовий збір.
Ухвалою від 23.12.2024, занесеною до протоколу судового засідання, судом відкладено розгляд справи на 13 січня 2025 року о 16:00, про що повідомлено учасників справи ухвалою суду від 27.12.2024, з урахуванням ухвали суду від 10.01.2025 про виправлення описки в ухвалі суду від 27.12.2024.
13.01.2025 від позивача надійшло клопотання № б/н від 13.01.2025, в якому товариство просило залучити до матеріалів справи коректний для читання файл, в якому розшифровано зарахування грошових коштів відповідача за поставлений товар відповідно до умов договору поставки.
В судове засідання 13.01.2025 учасники справи своїх представників не направили, про час і місце проведення засідання були повідомлені належним чином. Враховуючи наведене та те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, суд дійшов висновку про можливість проведення судового засідання за відсутності представників сторін.
Відповідно до змісту статей 195, 240 ГПК України, 13.01.2025 за результатами розгляду даної справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд підписав вступну та резолютивну частини рішення без проголошення.
За правилами ст. 248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно з приписами ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Розгляд справи здійснено поза межами встановленого ГПК України строку у розумний строк, тривалість якого обумовлюється введенням в Україні Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану через військову агресію Російської Федерації проти України.
Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд встановив наступне.
04.01.2022 між позивачем (постачальник) та відповідачем (покупець) був укладений договір поставки №231221/1116 (далі - договір), що підтверджується приєднаною до позову копією договору поставки.
Відповідно до п. 1.1 договору постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити запасні частини до техніки, в подальшому іменовані "товар", відповідно до накладних, в яких визначаються номенклатура, кількість та вартість товару і які є невід`ємною частиною даного договору.
Під накладною на товар розуміється видаткова накладна або товарна накладна, або інший документ, що підтверджує передачу товару від постачальника до покупця (наприклад, електронна накладна ТОВ "Нова пошта").
Відповідно до п. 1.2 договору підтвердження факту узгодження сторонами асортименту, кількості та ціни товару є прийняття покупцем товару.
Загальна сума договору визначається, як сума всіх накладних та/або сума товару, що булла доставлена покупцю (п. 3.1 договору).
Відповідно до п. 4.3 договору право власності на товар переходить з моменту отримання товару уповноваженим на то представником покупця, що підтверджується видатковою накладною, підписаною уповноваженими представниками сторін.
Згідно п. 5.1 договору покупець зобов`язаний перерахувати повну (100%) оплату за товар на п/р постачальника у розмірі визначеному у видатковій накладній протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати отримання товару.
Датою отримання товару вважається дата передачі товару покупцю, що зазначена у видатковій накладній.
Згідно п. 5.3, 5.4 договору оплата за договором здійснюється на підставі рахунку-фактури. Посилання на номер та дату договору в платіжному дорученні є обов`язковою умовою.
Відповідно до п. 5.6 договору будь-які кошти, які надходять за даним договором, сторони вважають такими, що надійшли на погашення (оплату) в наступній черговості:
- погашення сум неустойки, штрафів, пені на дату надходження коштів;
- погашення будь-якої заборгованості покупця перед постачальником, що існує на дату надходження коштів, відповідно до календарної черговості її виникнення.
Відповідно до п. 6.3. договору за прострочення строків оплати товару, покупець сплачує постачальнику пеню за кожен день прострочення в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який нараховується пеня, від суми невиконаного зобов`язання. В порядку ст. 625 ЦК України, покупець сплачує суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 15% річних від простроченої суми.
Пунктом 6.4 договору передбачено, що у випадку порушення строків перерахування оплати за товар більше ніж на 30 календарних днів покупець, окрім пені, сплачує постачальнику штраф у розмірі 20% від суми заборгованості.
Згідно п. 10.9 договору, договір набуває чинності з моменту його підписання та діє протягом 1 (одного) року, але в будь-якому випадку до завершення всіх взаєморозрахунків за даним договором.
Договір містить підписи керівників позивача та відповідача, які скріплені печатками сторін.
Предметом даного позову виступає майнова вимога позивача щодо стягнення з відповідача заборгованості за поставлений товар, а також пені, процентів річних інфляційних втрат та штрафу, нарахованих внаслідок порушення відповідачем грошового зобов`язання за укладеним між сторонами договором.
Позивач на підтвердження власної правової позиції надав наступні докази:
- договір поставки №231221/1116 від 04.01.2022;
- видаткові накладні/товарно-транспортні накладні (117 шт.);
- претензія від 15.05.2023 (вих. №15-05-03) та доказами направлення претензії відповідачу (опис вкладення, накладна, квитанція);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1392 від 01.02.2022 до податкової накладної № 2858 від 28.01.2022;
- податкові накладні з квитанціями (57 шт.);
- рахунки-фактури (61 шт.);
Відповідач на підтвердження власної правової позиції надав суду такі докази:
- видаткові накладні/товарно-транспортні накладні (62 шт.);
- рахунки-фактури (50 шт.);
- платіжні інструкції (86 шт.);
- акт звіряння розрахунків згідно договору поставки №231221/1116 від 04.01.2022;
- виписки з рахунку відповідача за період з 10.05.2023 по 12.05.2024;
- фільтрована виписка за період з 10.05.2023 по 31.12.2023;
- акт взаємозарахування № 2 від 02.12.2022.
Правовідносини, що виникли між сторонами, виникли із договору поставки.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Господарським законодавством передбачено, що за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) в зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язаний прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму (ст. 265 Господарського кодексу України (далі - ГК України)).
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 ЦК України).
Статтею 692 ЦК України передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Як вбачається з наявних матеріалів справи, позивачем на виконання умов укладеного між сторонами договору поставки було поставлено відповідачеві товар на загальну суму 1215387,48 грн, що підтверджується наданими позивачем та наявними у матеріалах справи видатковими накладними у загальній кількості 117 штук за період з 10.01.2022 по 09.05.2023 (т.1 а.с. 19-80, т.2 а.с. 55-109), а саме:
- від 10.01.2022 № 2377-0000384 на суму 6363,84 грн;
- від 12.01.2022 № 2377-0000456 на суму 2142,78 грн;
- від 12.01.2022 № 2377-0000750 на суму 19320,42 грн;
- від 12.01.2022 № 2377-0000781 на суму 5425,38 грн;
- від 14,01.2022 № 2377-0001168 на суму 1495,98 грн;
- від 14.01.2022 № 2377-0001176 на суму 2038,26 грн;
- від 17.01.2022 № 2377-0001410 на суму 15279,84 грн;
- від 17.01.2022 № 2377-0001418 на суму 6700,20 грн;
- від 19.01.2022 № 2377-0001603 на суму 2147,76 грн;
- від 19.01.2022 № 2377-0001705 на суму 6731,58 грн;
- від 19.01.2022 № 2377-0001706 на суму 428,64 грн;
- від 21.01.2022 № 2377-0002101 на суму 12221,64 грн;
- від 21.01.2022 № 2377-0002156 на суму 1761,54 грн;
- від 24.01.2022 № 2377-0002426 на суму 13043,40 грн;
- від 24.01.2022 № 2377-0002441 на суму 314,16 грн;
- від 24.01.2022 № 2377-0002450 на суму 1941,84 грн;
- від 26.01.2022 № 2377-0002794 на суму 26870,46 грн;
- від 28.01.2022 № 2377-0003205 на суму 67121,34 грн;
- від 28.01.2022 № 2377-0003251 на суму 11007,12 грн;
- від 31.01.2022 № 2377-0003499 на суму 14405,40 грн;
- від 02.02.2022 № 2377-0003861 на суму 11137,08 грн;
- від 10.02.2022 № 2377-0005185 на суму 17092,20 грн;
- від 14.02.2022 № 2377-0005663 на суму 33885,00 грн;
- від 14.02.2022 № 2377-0005727 на суму 27215,46 грн;
- від 17.02.2022 № 2377-0006199 на суму 39077,64 грн;
- від 28.07.2022 № 2377-0015982 на суму 51119,40 грн;
- від 10.08.2022 № 2377-0017121 на суму 7608,24 грн;
- від 18.08.2022 № 2377-0017991 на суму 1090,20 грн;
- від 22.08.2022 № 2377-0018278 на суму 5115,00 грн;
- від 23.08.2022 № 2377-0018386 на суму 1996,38 грн;
- від 05.09.2022 № 2377-0019636 на суму 14364,54 грн;
- від 05.09.2022 № 2377-0019640 на суму 1849,02 грн;
- від 09.09.2022 № 2377-0020295 на суму 30821,52 грн;
- від 12.09.2022 № 2377-0020455 на суму 2215,20 грн;
- від 16.09.2022 № 2377-0021069 на суму 1385,40 грн;
- від 20.09.2022 № 2377-0021442 на суму 5243,16 грн;
- від 22.09.2022 № 2377-0021713 на суму 2003,34 грн;
- від 27.09.2022 № 2377-0022176 на суму 842,88 грн;
- від 04.10.2022 № 2377-0022968 на суму 16720,80 грн;
- від 04.10.2022 № 2377-0022970 на суму 49200,00 грн;
- від 05.10.2022 № 2377-0023192 на суму 5328,00 грн;
- від 18.10.2022 № 2377-0024457 на суму 5763,96 грн;
- від 24.10.2022 № 2377-0025149 на суму 2367,00 грн;
- від 24.10.2022 № 2377-0025168 на суму 9120,00 грн;
- від 25.10.2022 № 2377-0025304 на суму 1685,04 грн;
- від 03.11.2022 № 2377-0026510 на суму 7674,12 грн;
- від 04.11.2022 № 2377-0026672 на суму 14450,04 грн;
- від 09.11.2022 № 2377-0027212 на суму 12377,34 грн;
- від 10.11.2022 № 2377-0027469 на суму 2367,00 грн;
- від 14.11.2022 № 2377-0027704 на суму 1794,48 грн;
- від 14.11.2022 № 2377-0027712 на суму 11976,24 грн;
- від 15.11.2022 № 2377-0027872 на суму 2919,30 грн;
- від 1 б. 11.2022 № 2377-0028031 на суму 1519,32 грн;
- від 21.11.2022 № 2377-0028539 на суму 6644,88 грн;
- від 23.11.2022 № 2377-0028843 на суму 6861,66 грн;
- від 25.11.2022 № 2377-0029005 на суму 38023,74 грн;
- від 01.12.2022 № 2377-0029563 на суму 42961,50 грн;
- від 05.12.2022 № 2377-0029962 на суму 2836,80 грн;
- від 07.12.2022 № 2377-0030253 на суму 7134,54 грн;
- від 07.12.2022 № 2377-0030274 на суму 3798,00 грн;
- від 14.12.2022 № 2377-0031102 на суму 33292,56 грн;
- від 14.12.2022 № 2377-0031103 на суму 6156,48 грн;
- від 15.12.2022 № 2377-0031255 на суму 2457,24 грн;
- від 15.12.2022 № 2377-0031268 на суму 5229,60 грн;
- від 21.12.2022 № 2377-0031756 на суму 868,32 грн;
- від 21.12.2022 № 2377-0031780 на суму 26400,00 грн;
- від 21.12.2022 № 2377-0031784 на суму 1404,00 грн;
- від 23.12.2022 № 2377-0032082 на суму 17407,56 грн;
- від 23.12.2022 № 2377-0032109 на суму 40354,44 грн;
- від 27.12.2022 № 2377-0032391 на суму 50600,16 грн.;
- від 28.12.2022 № 2377-0032571 на суму 20305,56 грн;
- від 29.12.2022 № 2377-0032694 на суму 5232,36 грн;
- від 09.01.2023 № 2377-0000155 на суму 4147,08 грн;
- від 10.01.2023 № 2377-0000338 на суму 6030,78 грн;
- від 13.01.2023 № 2377-0000791 на суму 11200,08 грн;
- від 19.01.2023 № 2377-0001369 на суму 1588,02 грн;
- від 19.01.2023 № 2377-0001371 на суму 11200,08 грн;
- від 20.01.2023 № 2377-0001486 на суму 4851,00 грн;
- від 23.01.2023 № 2377-0001648 на суму 3150,00 грн;
- від 24.01.2023 № 2377-0001763 на суму 2513,40 грн;
- від 01.02.2023 № 2377-0002700 на суму 10254,60 грн;
- від 01.02.2023 № 2377-0002736 на суму 3316,44 грн;
- від 07.02.2023 № 2377-0003488 на суму 4570,38 грн;
- від 07.02.2023 № 2377-0003529 на суму 1337,76 грн;
- від 13.02.2023 № 2377-0004227 на суму 2474,94 грн;
- від 15.02.2023 № 2377-0004469 на суму 4461,18 грн;
- від 16.02.2023 № 2377-0004609 на суму 289,80 грн;
- від 17.02.2023 № 2377-0004809 на суму 8513,34 грн;
- від 20.02.2023 № 2377-0004966 на суму 13327,02 грн;
- від 20.02.2023 № 2377-0004986 на суму 1159,08 грн;
- від 22.02.2023 № 2377-0005320 на суму 8733,72 грн;
- від 23.02.2023 № 2377-0005471 на суму 2164,20 грн;
- від 01.03.2023 № 2377-0006127 на суму 1922,16 грн;
- від 02.03.2023 № 2377-0006392 на суму 3950,46 грн;
- від 03.03.2023 № 2377-0006578 на суму 613,44 грн;
- від 07.03.2023 № 2377-0006989 на суму 6296,04 грн;
- від 07.03.2023 № 2377-0007026 на суму 5040,00 грн;
- від 09.03.2023 № 2377-0007250 на суму 5208,60 грн;
- від 14.03.2023 № 2377-0007887 на суму 1536,30 грн;
- від 15.03.2023 № 2377-0008061 на суму 4829,22 грн;
- від 16.03.2023 № 2377-0008364 на суму 4014,00 грн;
- від 22.03.2023 № 2377-0009064 на суму 26452,20 грн;
- від 27.03.2023 № 2377-0009735 на суму 13337,76 грн;
- від 29.03.2023 № 2377-0010108 на суму 7625,52 грн;
- від 30.03.2023 № 2377-0010279 на суму 633,36 грн;
- від 31.03.2023 № 2377-0010466 на суму 1510,14 грн;
- від 04.04.2023 № 2377-0010938 на суму 2679,54 грн;
- від 06.04.2023 № 2377-0011296 на суму 97,92 грн;
- від 06.04.2023 № 2377-0011317 на суму 11542,20 грн;
- від 10.04.2023 № 2377-0011767 на суму 13045,92 грн;
- від 18.04.2023 № 2377-0012653 на суму 13288,32 грн;
- від 21.04.2023 № 2377-0013159 на суму 1425,48 грн;
- від 03.05.2023 № 2377-0014538 на суму 9054,30 грн;
- від 03.05.2023 № 2377-0014678 на суму 27514,08 грн;
- від 03.05.2023 № 2377-0014683 на суму 3412,50 грн;
- від 05.05.2023 № 2377-0014957 на суму 10493,88 грн;
- від 09.05.2023 № 2377-0015469 на суму 525,96 грн.
Встановлено, що вказані видаткові накладні мають всі необхідні реквізити, підписані сторонами, тож приймаються судом у якості належних доказів виконання позивачем своїх зобов`язань щодо поставки продукції на вищевказану суму.
Необхідно зазначити, що накладна - це супроводжуючий первинний документ, що використовується в бухгалтерському обліку та містить основні облікові дані про товар, що передається, відправляється, транспортується. Отже, накладна є належним документом, що підтверджує оформлення договірних відносин між сторонами. Вказаний висновок викладено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.06.2019 у справі №915/905/16.
За твердженнями позивача, починаючи з 25.11.2022 відповідач почав порушувати свої фінансові зобов`язання за укладеним договором, у зв`язку з чим за відповідачем рахується заборгованість у розмірі 585795,06 грн за видатковими накладними за період з 25.11.2022 по 09.05.2023.
18.05.2023 позивач направив на адресу відповідача претензію від 15.05.2023 (вих. №15-05-03) щодо сплати заборгованості за договором від 04.01.2022, в якій вимагав у строк до 19.05.2023 перерахувати на банківський рахунок позивача суму боргу у розмірі 733161,28 грн.
Вказане підтверджується копією претензії від 15.05.2023 (вих. №15-05-03) та доказами направлення претензії відповідачу (опис вкладення, накладна, квитанція) (т.1 а.с. 81-83).
В свою чергу, як підтверджується наявними матеріалами справи, відповідачем за період з 25.11.2022 по 12.05.2023, на виконання умов укладеного між сторонами договору, було сплачено позивачу 696085,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями: №16992 від 25.11.2022 на суму 45650,00 грн, №17010 від 01.12.2022 на суму 51555,00 грн, №17033 від 07.12.2022 на суму 5000,00 грн, №17019 від 05.12.2022 на суму 3500,00 грн, №17065 від 14.12.2022 на суму 48000,00 грн,ь №17042 від 09.12.2022 на суму 9000,00 грн, №17077 від 15.12.2022 на суму 6300,00 грн, №17073 від 15.12.2022 на суму 3000,00 грн, №17108 від 21.12.2022 на суму 1750,00 грн, №17107 від 21.12.2022 на суму 31680,00 грн, №17109 від 21.12.2022 на суму 1050,00 грн, №17126 від 23.12.2022 на суму 21000,00 грн, №17131 від 23.12.2022 на суму 48450,00 грн, №2657 від 27.12.2022 на суму 30000,00 грн, №17148 від 28.12.2022 на суму 25000,00 грн, №2658 від 28.12.2022 на суму 30000,00 грн, №17155 від 29.12.2022 на суму 6300,00 грн, №17210 від 09.01.2023 на суму 6000,00 грн, №17216 від 10.01.2023 на суму 8000,00 грн, №17249 від 13.01.2023 на суму 14000,00 грн, №17279 від 19.01.2023 на суму 14000,00 грн, №17290 від 20.01.2023 на суму 8000,00 грн, №17298 від 23.01.2023 на суму 3800,00 грн, №17306 від 24.01.2023 на суму 3100,00 грн, №17345 від 01.02.2023 на суму 12500,00 грн, №17350 від 01.02.2023 на суму 4000,00 грн, №17380 від 07.02.2023 на суму 5500,00 грн, №17420 від 13.02.2023 на суму 3000,00 грн, №17440 від 16.02.2023 на суму 5500,00 грн, №17462 від 17.02.2023 на суму 10500,00 грн, №17469 від 20.02.2023 на суму 16000,00 грн, №17476 від 21.02.2023 на суму 1400,00 грн, №17490 від 22.02.2023 на суму 11000,00 грн, №17503 від 23.02.2023 на суму 3000,00 грн, №17556 від 03.03.2023 на суму 5000,00 грн, №17533 від 01.03.2023 на суму 2500,00 грн, №17557 від 03.03.2023 на суму 1000,00 грн, №17572 від 07.03.2023 на суму 6500,00 грн, №2585 від 07.03.2023 на суму 8000,00 грн, №17583 від 09.03.2023 на суму 6500,00 грн, №17629 від 15.03.2023 на суму 6000,00 грн, №17671 від 22.03.2023 на суму 32000,00 грн, №17644 від 17.03.2023 на суму 5000,00 грн, №2589 від 27.03.2023 на суму 17000,00 грн, №17703 від 29.03.2023 на суму 10000,00 грн, №2596 від 31.03.2023 на суму 2000,00 грн, №2604 від 04.04.2023 на суму 3250,00 грн, №17744 від 10.04.2023 на суму 30000,00 грн, №17801 від 21.04.2023 на суму 2000,00 грн, №17859 від 03.05.2023 на суму 11000,00 грн, №17865 від 03.05.2023 на суму 34000,00 грн, №17873 від 03.05.2023 на суму 4100,00 грн, №2700 від 05.05.2023 на суму 13000,00 грн, №17906 від 12.05.2023 на суму 700,00 грн (т.1 а.с. 237-252, т.2 а.с. 1-38).
Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Пунктом 5.1 договору визначено, що покупець зобов`язаний перерахувати повну (100%) оплату за товар на поточний рахунок постачальника у розмірі, визначеному у видатковій накладній протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати отримання товару. Датою отримання товару вважається дата передачі товару покупцю, що зазначена у видатковій накладній. Оплата за договором здійснюється на підставі рахунку-фактури (пункт 5.3 договору).
В той же час, судом враховано, що за своєю правовою природою рахунок на оплату товару не є первинним документом, а є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за договором, тобто носить інформаційний характер. Ненадання рахунку не є відкладальною умовою у розумінні приписів статті 212 ЦК України та не є простроченням кредитора у розумінні статті 613 ЦК України, а тому не звільняє відповідача від обов`язку оплатити товар.
Така правова позиція є сталою в судовій практиці і викладена в постановах Верховного Суду від 28.03.2018 у справі №910/32579/15, від 22.05.2018 у справі №923/712/17, від 21.01.2019 у справі №925/2028/15, від 02.07.2019 у справі №918/537/18, від 29.08.2019 у справі №905/2245/17, від 26.02.2020 у справі №915/400/18, від 29.04.2020 у справі №915/641/19.
Як встановлено судом, остання поставка товару була здійснена 10.04.2023, а отже з огляду на приписи ст. 530 ЦК України та п. 5.1 договору строк оплати на момент звернення позивача з позовом настав.
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. Кожна сторона повинна вжити всіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони (ст. 193 ГК України).
Положеннями ст. 525, 526, 629 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися відповідно до умов договору та вимог ЦК України. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилось неможливим внаслідок дії непереборної сили.
Статтею 611 ЦК України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Пункт 1 статті 612 ЦК України визначає, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 614 ЦК України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання. Відповідно до частин 3 та 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
За таких обставин, обов`язок доведення факту своєчасності здійснення оплати за поставлений товар закон покладає на покупця (в даному випадку на відповідача у справі).
Відповідно до п. 5.6. договору поставки № 231221/1116 від 04.01.2022, будь-які кошти, які надходять за даним Договором, сторони вважають такими, що надійшли на погашення (оплату) в наступній черговості: - погашення будь-якої заборгованості покупця перед постачальником, що існує на дату надходження коштів, відповідно до календарної черговості її виникнення.
Оскільки відповідачем оплата поставленого товару здійснювалась з порушенням строків оплати, тому зазначені відповідачем платіжні доручення за періоди з 25.11.2022 до 12.05.2023 позивачем зараховувалися на погашення заборгованості по видатковим накладним за періоди з 10.01.2022 до 23.11.2022 на підставі п. 5.6. договору, а саме:
- за платіжною інструкцією № 16992 від 25.11.2022 на суму 45650,00 грн, зараховано в повне погашення заборгованості по видатковим накладним № 2377-0000384 від 10.01.2022 на суму 6363,84 грн, № 2377-0000750 від 12.01.2022 на суму 19320,42 грн, № 2377-0000456 від 12.01.2022 на суму 2142,78 грн, № 2377-0000781 від 12.01.2022 на суму 5425,38 грн, № 2377-0001176 від 14.01.2022 на суму 2038,26 грн, №2377-0001168 від 14.01.2022 на суму 1495,98 грн та часткове погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0001410 від 17.01.2022 на суму 15279,84 грн;
- за платіжною інструкцією № 17010 від 01.12.2022 на суму 51555,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0001410 від 17.01.2022 на суму 15279,84 грн, № 2377-0001418 від 17.01.2022 на суму 6700,20 грн, № 2377-0001706 від 19.01.2022 на суму 428,64 грн, № 2377-0001603 від 19.01.2022 на суму 2147,76 грн, № 2377-0001705 від 19.01.2022 на суму 6731,58 грн, № 2377-0002101 від 21.01.2022 на суму 12221,64 грн, № 2377-0002156 від 21.01.2022 на суму 1761,54 грн, № 2377-0002426 від 24.01.2022 на суму 13043,40 грн, № 2377-0002441 від 24.01.2022 на суму 314,16 грн та часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0002450 від 24.01.2022 на суму 1941,84 грн;
- за платіжною інструкцією № 17019 від 05.12.2022 на суму 3500,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0002450 від 24.01.2022 на суму 1941,84 грн та часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0002794 від 26.01.2022 на суму 26870,46 грн;
- за платіжною інструкцією № 17033 від 07.12.2022 на суму 5000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0002794 від 26.01.2022 на суму 26870,46 грн;
- за платіжною інструкцією № 17042 від 09.12.2022 на суму 9000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0002794 від 26.01.2022 на суму 26870,46 грн;
- за платіжною інструкцією № 17065 від 14.12.2022 на суму 48000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0002794 від 26.01.2022 на суму 26870,46 грн, № 2377-0003251 від 28.01.2022 на суму 11007,12 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0003205 від 28.01.2022 на суму 67121,34 грн;
- за платіжними інструкціями № 17077 від 15.12.2022 на суму 6300,00 грн та №17073 від 15.12.2022 на суму 3000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0003205 від 28.01.2022 на суму 67121,34 грн;
- за платіжними інструкціями № 17108 від 21.12.2022 на суму 1750,00 грн, №17107 від 21.12.2022 на суму 31680,00 грн, № 17109 від 21.12.2022 на суму 1050,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0003205 від 28.01.2022 на суму 67121,34 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0003499 від 31.01.2022 на суму 14405,40 грн;
- за платіжними інструкціями № 17126 від 23.12.2022 на суму 21000,00 грн, №17131 від 23.12.2022 на суму 48450,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним № 2377-0003499 від 31.01.2022 на суму 14405,40 грн, № 2377-003861 від 02.02.2022 на суму 11137,08 грн, № 2377-0005185 від 10.02.2022 на суму 17092,20 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0005663 від 14.02.2022 на суму 33885,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 2657 від 27.12.2022 на суму 30000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0005663 від 14.02.2022 на суму 33885,00 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0005727 від 14.02.2022 на суму 27215,46 грн;
- за платіжними інструкціями № 17148 від 28.12.2022 на суму 25000,00 грн, №2658 від 28.12.2022 на суму 30000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним № 2377-0005727 від 14.02.2022 на суму 27215,46 грн, № 2377-0006199 від 17.02.2022 на суму 39077,64 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0015982 від 28.07.2022 на суму 51119,40 грн;
- за платіжною інструкцією № 17155 від 29.12.2022 на суму 6300,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0015982 від 28.07.2022 на суму 51119,40 грн;
- за платіжною інструкцією № 17210 від 09.01.2023 на суму 6000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0015982 від 28.07.2022 на суму 51119,40 грн;
- за платіжною інструкцією № 17216 від 10.01.2023 на суму 8000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0015982 від 28.07.2022 на суму 51119,40 грн;
- за платіжною інструкцією № 17249 від 13.01.2023 на суму 14000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0015982 від 28.07.2022 на суму 51119,40 грн, № 2377-0017121 від 10.08.2022 на суму 7608,24 грн, № 2377-0017991 від 18.08.2022 на суму 1090,20 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0018278 від 22.08.2022 на суму 5115,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17290 від 20.01.2023 на суму 8000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0018278 від 22.08.2022 на суму 5115,00 грн, № 2377-0018386 від 23.08.2022 на суму 1996,38 грн, № 2377-0019640 від 05.09.2022 на суму 1849,02 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0019636 від 05.09.2022 на суму 14364,54 грн;
- за платіжною інструкцією № 17298 від 23.01.2023 на суму 3800,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0019636 від 05.09.2022 на суму 14364,54 грн;
- за платіжною інструкцією № 17306 від 24.01.2023 на суму 3100,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0019636 від 05.09.2022 на суму 14364,54 грн;
- за платіжними інструкціями № 17345 від 01.02.2023 на суму 12500,00 грн, №17350 від 01.02.2023 на суму 4000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0019636 від 05.09.2022 на суму 14364,54 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0020295 від 09.09.2022 на суму 30821,52 грн;
- за платіжною інструкцією № 17380 від 07.02.2023 на суму 5500,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0020295 від 09.09.2022 на суму 30821,52 грн;
- за платіжною інструкцією № 17420 від 13.02.2023 на суму 3000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0020295 від 09.09.2022 на суму 30821,52 грн;
- за платіжною інструкцією № 17440 від 16.02.2023 на суму 5500,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0020295 від 09.09.2022 на суму 30821,52 грн;
- за платіжною інструкцією № 17462 від 17.02.2023 на суму 10500,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0020295 від 09.09.2022 на суму 30821,52 грн, № 2377-0020455 від 12.09.2022 на суму 2215,20 грн, № 2377-0021069 від 16.09.2022 на суму 1385,40 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0021442 від 20.09.2022 на суму 5243,16 грн;
- за платіжною інструкцією № 17469 від 20.02.2023 на суму 16000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0021442 від 20.09.2022 на суму 5243,16 грн, № 2377-0021713 від 22.09.2022 на суму 2003,34 грн, № 2377-0022176 від 27.09.2022 на суму 842,88 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17476 від 21.02.2023 на суму 1400,00 грн, в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17490 від 22.02.2023 на суму 11000,00 грн, в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17503 від 23.02.2023 на суму 3000,00 грн, в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17533 від 01.03.2023 на суму 2500,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжними інструкціями № 17556 від 03.03.2023 на суму 5000,00 грн, №17557 від 03.03.2023 на суму 1000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжними інструкціями № 17572 від 07.03.2023 на суму 6500,00 грн, №2585 від 07.03.2023 на суму 8000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17583 від 09.03.2023 на суму 6500,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0022970 від 04.10.2022 на суму 49200,00 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0022968 від 04.10.2022 на суму 16720,80 грн;
- за платіжною інструкцією № 17629 від 15.03.2023 на суму 6000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0022968 від 04.10.2022 на суму 16720,80 грн;
- за платіжною інструкцією № 17644 від 17.03.2023 на суму 5000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0022968 від 04.10.2022 на суму 16720,80 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0023192 від 05.10.2022 на суму 5328,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 17671 від 22.03.2023 на суму 32000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковим накладним №2377-0023192 від 05.10.2022 на суму 5328,00 грн, № 2377-0024457 від 18.10.2022 на суму 5763,96 грн, № 2377-0025168 від 24.10.2022 на суму 9120,00 грн, № 2377-0025149 від 24.10.2022 на суму 2367,00 грн, № 2377-0025304 від 25.10.2022 на суму 1685,04 грн, № 2377-0026510 від 03.11.2022 на суму 7674,12 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0026672 від 04.11.2022 на суму 14450,04 грн;
- за платіжною інструкцією № 2589 від 27.03.2023 на суму 17000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0026672 від 04.11.2022 на суму 14450,04 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0027212 від 09.11.2022 на суму 12377,34 грн;
- за платіжною інструкцією № 17703 від 29.03.2023 на суму 10000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0027212 від 09.11.2022 на суму 12377,34 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0027469 від 10.11.2022 на суму 2367,00 грн;
- за платіжною інструкцією № 2596 від 31.03.2023 на суму 2000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0027469 від 10.11.2022 на суму 2367,00 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0027712 від 14.11.2022 на суму 11976,24 грн;
- за платіжною інструкцією № 2604 від 04.04.2023 на суму 3250,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0027712 від 14.11.2022 на суму 11976,24 грн;
- за платіжною інструкцією № 17744 від 10.04.2023 на суму 30000,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0027712 від 14.11.2022 на суму 11976,24 грн, № 2377-0027704 від 14.11.2022 на суму 1794,48 грн, № 2377-0027872 від 15.11.2022 на суму 2919,30 грн, № 2377-0028031 від 16.11.2022 на суму 1519,32 грн, № 2377-0028539 від 21.11.2022 на суму 6644,88 грн, № 2377-0028843 від 23.11.2022 на суму 6861,66 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0029005 від 25.11.2022 на суму 38023,74 грн;
- за платіжною інструкцією № 17801 від 21.04.2023 на суму 2000,00 грн, зараховано в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній №2377-0029005 від 25.11.2022 на суму 38023,74 грн;
- за платіжними інструкціями № 17859 від 03.05.2023 на суму 11000,00 грн, №17865 від 03.05.2023 на суму 34000,00 грн, № 17873 від 03.05.2023 на суму 4100,00 грн, зараховано в рахунок повного погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0029005 від 25.11.2022 на суму 38023,74 грн та в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0029563 від 01.12.2022 на суму 42961,50 грн;
- за платіжною інструкцією № 2700 від 05.05.2023 на суму 13000,00 грн, в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0029563 від 01.12.2022 на суму 42961,50 грн;
- за платіжною інструкцією № 17906 від 12.05.2023 на суму 700,00 грн, в рахунок часткового погашення заборгованості по видатковій накладній № 2377-0029563 від 01.12.2022 на суму 42961,50 грн.
Враховуючи викладені вище обставини справи, суд дійшов висновку, що в спірних правовідносинах відповідач дійсно порушив норми та приписи чинного законодавства в частині повноти та своєчасності здійснення розрахунків за поставлений за договором товар, у зв`язку з чим позивач цілком правомірно звернувся до господарського суду з відповідним позовом про стягнення заборгованості.
Водночас, 23.12.2024 від позивача до суду надійшли заперечення № б/н від 23.12.2024 на клопотання відповідача про долучення доказів від 19.12.2024, в яких товариство, з урахуванням часткової оплати основного боргу під час розгляду справи в сумі 270000,00 грн, просить стягнути з відповідача заборгованість на загальну суму 471107,74 грн, яка складається з суму основного боргу у розмірі 244627,58 грн, пені у розмірі 84548,65 грн, 15% річних у розмірі 25364,58 грн, інфляційних втрат у розмірі 12550,82 грн та штрафу у розмірі 104016,11 грн.
Як вбачається з доданих до клопотання відповідача про долучення доказів від 19.12.2024 платіжних інструкцій №18261 від 29.06.2023 на суму 10000,00 грн, №18263 від 30.06.2023 на суму 10000,00 грн, №18269 від 30.06.2023 на суму 10000,00 грн, №18282 від 03.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18295 від 04.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18314 від 05.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18325 від 06.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18338 від 07.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18347 від 10.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18356 від 11.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18360 від 12.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18365 від 13.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18375 від 14.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18387 від 17.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18398 від 18.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18401 від 19.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18407 від 20.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18413 від 21.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18419 від 24.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18443 від 27.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18446 від 28.07.2023 на суму 10000,00 грн, №18464 від 31.07.2023 на суму 5000,00 грн, №18479 від 01.08.2023 на суму 5000,00 грн, №18484 від 02.08.2023 на суму 5000,00 грн, №18495 від 05.08.2023 на суму 10000,00 грн, №18510 від 09.08.2023 на суму 10000,00 грн, №18542 від 10.08.2023 на суму 5000,00 грн, №18556 від 11.08.2023 на суму 5000,00 грн, №18565 від 15.08.2023 на суму 5000,00 грн, №18570 від 17.08.2023 на суму 5000,00 грн, №2894 від 24.08.2023 на суму 5000,00 грн, відповідач, під час розгляду справи, здійснив часткову сплату основної заборгованості за поставлений товар на загальну суму 270000,00 грн.
Враховуючи, що відповідачем, після відкриття провадження у справі, частково погашено заявлену позивачем до стягнення суму боргу за поставлений товар у розмірі 270000,00 грн, між сторонами не залишилось спірних питань по суті спору у вказаній частині вимог.
За змістом п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
З огляду на викладене, суд вважає, що у даній справі в частині позовних вимог щодо стягнення з покупця на користь постачальника основної заборгованості в розмірі 270000,00 грн відсутній предмет спору у зв`язку з тим, що відповідачем вказана заборгованість погашена.
Отже, беручи до уваги наведені норми та обставини, провадження у даній справі в частині позовних вимог щодо стягнення з відповідача на користь позивача основної заборгованості в розмірі 270000,00 грн підлягає закриттю на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України за відсутністю предмета спору.
Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення основного боргу в сумі 244627,58 грн підлягають задоволенню.
Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача грошових коштів за відсотками та інфляційних витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 625 ЦК боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Відповідно до п. 6.3. договору, зокрема, в порядку ст. 625 ЦК України, покупець сплачує суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 15% річних від простроченої суми.
За розрахунками позивача сума нарахованих 15% річних за сукупний період з 26.12.2022 по 11.06.2023 становить 25364,58 грн, втрат від інфляції за період з січня 2023 року по травень 2023 року становить 12550,82 грн.
Перевіривши розрахунок позивача щодо нарахування 15% річних та інфляційних втрат, судом встановлено, що позивачем не правильно визначено періоди нарахування інфляційних втрат за видатковими накладними №2377-0029005 від 25.11.2022, №2377-0029563 від 01.12.2022, №2377-0031255 від 15.12.2022, №2377-0031268 від 15.12.2022, №2377-0032082 від 23.12.2022, №2377-0032109 від 23.12.2022, №2377-0032694 від 29.12.2022, №2377-0000791 від 13.01.2023, №2377-0001369 від 19.01.2023, №2377-0001371 від 19.01.2023, №2377-0001486 від 20.01.2023, №2377-0004609 від 16.02.2023, №2377-0004809 від 17.02.2023, №2377-0005471 від 23.02.2023, №2377-0006392 від 02.03.2023, №2377-0006578 від 03.03.2023, №2377-0007250 від 09.03.2023, №2377-0008364 від 16.03.2023, №2377-0010279 від 30.03.2023, №2377-0010466 від 31.03.2023, №2377-0011296 від 06.04.2023, №2377-0011317 від 06.04.2023, а при нарахуванні 15% річних ще і за податковими накладними №2377-0013159 від 21.04.2023№2377-0014957 від 05.05.2023, а саме позивачем не були враховані вимоги ч. 5 ст. 254 ЦК України, відповідно до яких, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
За такого, судом здійснено перерахунок розміру 15% річних та інфляційних втрат за допомогою програми ІpLex та встановлено, що обґрунтованою сумою нарахування 15% річних, з урахуванням визначеної позивачем бази нарахування, є 25229,98 грн, а інфляційних втрат є 12487,52 грн, які і підлягають стягненню з відповідача.
З огляду на що, суд відмовляє позивачу в стягненні з відповідача 15% річних у сумі 134,60 грн (25364,58 - 25229,98) та інфляційних втрат у сумі 63,30 грн (12550,82 - 12487,52).
Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача пені та штрафу, суд зазначає наступне.
За приписами ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Відповідно до ст. 549 ЦК України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до п. 6.3. договору, зокрема, за прострочення строків оплати товару, покупець сплачує постачальнику пеню за кожен день прострочення в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який нараховується пеня, від суми невиконаного зобов`язання.
Пунктом 6.4. договору передбачено, що у випадку порушення строків перерахування оплати за товар більше ніж на 30 календарних днів покупець, окрім пені, сплачує постачальнику штраф у розмірі 20% від суми заборгованості.
При цьому, одночасне стягнення з учасника господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання за договором, штрафу та пені не суперечить статті 61 Конституції України, оскільки згідно зі статтею 549 ЦК України пеня та штраф є формами неустойки, а відповідно до статті 230 ГК України - видами штрафних санкцій, тобто є окремими та самостійними видами юридичної відповідальності. У межах одного виду відповідальності може застосовуватися різний набір санкцій.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 910/12876/19.
За розрахунками позивача сума нарахованої пені за період з 26.12.2022 по 11.06.2023 становить 84548,65 грн, та нарахований штраф у розмірі 20% від простроченої суми становить 104016,11 грн.
Судом перевірено виконаний позивачем розрахунок штрафу по спірному договору, та встановлено, що такий розрахунок є арифметично правильним.
Перевіривши розрахунок позивача щодо нарахування пені, судом встановлено, що позивачем визначено періоди нарахування пені за видатковими накладними №2377-0029005 від 25.11.2022, №2377-0029563 від 01.12.2022, №2377-0031255 від 15.12.2022, №2377-0031268 від 15.12.2022, №2377-0032082 від 23.12.2022, №2377-0032109 від 23.12.2022, №2377-0032694 від 29.12.2022, №2377-0000791 від 13.01.2023, №2377-0001369 від 19.01.2023, №2377-0001371 від 19.01.2023, №2377-0001486 від 20.01.2023, №2377-0004609 від 16.02.2023, №2377-0004809 від 17.02.2023, №2377-0005471 від 23.02.2023, №2377-0006392 від 02.03.2023, №2377-0006578 від 03.03.2023, №2377-0007250 від 09.03.2023, №2377-0008364 від 16.03.2023, №2377-0010279 від 30.03.2023, №2377-0010466 від 31.03.2023, №2377-0011296 від 06.04.2023, №2377-0011317 від 06.04.2023, №2377-0013159 від 21.04.2023№2377-0014957 від 05.05.2023 без врахування вимог ч. 5 ст. 254 ЦК України, відповідно до яких, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
За такого, судом здійснено перерахунок розміру пені за допомогою програми ІpLex та встановлено, що обґрунтованою сумою нарахування пені, з урахуванням визначеної позивачем бази нарахування, є 84105,99 грн, які і підлягають стягненню з відповідача.
З огляду на що, суд відмовляє позивачу в стягненні з відповідача пені в сумі 442,66 грн (84548,65 - 84105,99).
Господарським процесуальним законодавством визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 74, ч. 1 ст. 73 ГПК України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).
Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 ГПК України).
В даному випадку суд вважає за необхідне наголосити на тому, що 17.10.2019 набув чинності Закон України від 20.09.2019 № 132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким було, зокрема внесено зміни до ГПК України змінено назву статті 79 ГПК з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції, фактично впровадивши в господарський процес стандарт доказування "вірогідності доказів".
Стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
У відповідності до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 21.08.2020 у справі № 904/2357/20.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 238 ГПК України, у резолютивній частині рішення зазначаються, зокрема, відомості про розподіл судових витрат.
Приписами ч. 2 ст. 123 ГПК України встановлено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
За правилами п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При цьому, суд відмічає, що згідно п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
Отже, враховуючи закриття судом провадження у справі в частині позовних вимог, позивач має право звернутися до суду з клопотанням про повернення з Державного бюджету України судового збору, сплаченого за відповідну частину вимог.
В іншій частині, судовий збір в сумі 7057,01 грн, пропорційно до задоволених вимог, у відповідності до приписів ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.
Керуючись ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Задовольнити позов частково.
2. Закрити провадження у справі № 915/978/23 в частині позовних вимог щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю ТФ "АГОРА" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОКОМПОНЕНТИ "АВТЕК" основної заборгованості в розмірі 270000,00 грн за відсутністю предмета спору.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ТФ "АГОРА" (54028, Миколаївська обл., м. Миколаїв, вул. Троїцька, 240, корп. А, код ЄДРПОУ 41767620) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОКОМПОНЕНТИ "АВТЕК" (01133, м. Київ, вул. Мечнікова, буд. 14/1, кім. 513, код ЄДРПОУ 36926538) заборгованість в загальній сумі 470467,18 грн, в тому числі: 244627,58 грн - основної заборгованості, 84105,99 грн - пені, 25229,98 грн - 15% річних, 12487,52 грн - інфляційних втрат, 104016,11 грн - штрафу, а також 7057,01 грн - судового збору.
4. Відмовити в решті позовних вимог.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дати складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені статтями 253, 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення суду підписано 07.02.2025 (з урахуванням тимчасової непрацездатності головуючого у справі судді).
Суддя В.С. Адаховська
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2025 |
Оприлюднено | 11.02.2025 |
Номер документу | 125025990 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Адаховська В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні